Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Flemming Lindquist Hansen
|
Hold
|
2024 2h3gin1 (2h3gin1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Innovation, introduktion
Forløbet giver en introduktion til fagets forskellige områder og introducerer ligeledes eksamensformen.
Der er vægt på de mere kreative dele af faget, især omkring ideudviklingsprocessen.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
1. identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
2. anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
3. bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
4. kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
5. anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Innovationsarbejde
Forløbet giver en fordybelse i fagets forskellige måder at innovere på og de forskellige metoder og modellers betydning for innovation, samt en forøget forståelse af virksomhedens medarbejderes innovationsarbejde og -typer.
Der er vægt på arbejdet med organisation og dens team og bæredygtighed, samt udvikling af elevernes undersøgelse af forskellige aspekter i virksomheden, som kan inddrages i eksamenssituationen.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
1. identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
2. anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
3. bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
4. kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
5. anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.
6. gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
7. afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fra ide til marked
Forløbet giver en fordybelse i fagets forskellige områder og de forskellige metoder og modellers betydning for at bringe innovation fra ide til færdig service og/eller produkt.
Der er vægt på de mere konkrete dele af faget, især omkring virksomhedernes forskellige processer og strukturer.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
1. identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
2. anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
3. bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen
4. kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
6. gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
7. afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Projektforløb UngSolrød
Forløbet giver en fordybelse i fagets forskellige områder og de forskellige metoder og modellers betydning for at bringe innovation fra ide til færdig service og/eller produkt.
Der er vægt på arbejdet med ideudvikling, BMC, adoptanter og diffusion, samt udvikling af elevernes egne innovationer ifm. det konkrete projekt, som skal inddrages i eksamenssituationen.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
1. identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
2. anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
3. bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
4. kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
5. anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.
6. gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
7. afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Cherry Tale - om en virksomhed
Cherry Tale - om en virksomhed - vores projektforløb 2
Tre danske iværksættere satser stort, da de beslutter sig for at producere en kvalitetskirsebærvin, på Frederiksdal Gods på Lolland. Den intense, mørke vin får fine anmeldelser og begejstrede købere over hele verden. Filmen følger de tre ildsjæle og det utraditionelle erhvervseventyr til Frankrig og til Shanghai, hvor rige kinesiske købmænd forsøger at sælge vinen som en adelig ”kærlighedsvin”. Men tilbage på Lolland trækker tunge økonomiske skyer sammen over det nordiske vinslot. DK/Dokumentarfilm.
FORMÅLET MED UNDERVISNINGSMATERIALE ER:
At introducere eleverne til iværksætteri og give dem en basal forståelse for, hvilke overvejelser
man skal gøre sig, når man ønsker at starte egen virksomhed.
Analyseredskabet er Business Model Canvas og casen er tilblivelsen af den eksklusive Frederiksdal
Kirsebærvin, som introduceres i filmen A Cherry Tale.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
1. identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
2. anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
3. bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen
4. kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen
6. ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Virksomheden i samfundet
Forløbet giver en oversigt over forskellige områder og modeller for innovation i samfundet.
Der er vægt på arbejdet med samfundsvinkler, samt udvikling af elevernes egne innovationer ifm. den forestående eksamenssituation.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
1. identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
2. anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
3. bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
7. afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse
Eksamensform og forventninger gennemgåes igen. Der suppleres med de sidste eksempler på udforinger.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835156394",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835156394",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835156394"
}