Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Christina Birck Tornquist
|
Hold
|
2024 2g3gps1 (2g3gps1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad former et menneske? (personlighed og køn)
Introduktion til psykologi - (Personlighedspsykologi og køn)
Vi arbejder os ind til psykologifaget gennem spørgsmålet "Hvad former et menneske?" med afsæt i dokumentaren "Vold på hjernen?" DR. (12 sider), der undersøger en ung voldsforbryders hjerne.
Dokumentaren tager et neuropsykologiske afsæt og konkluderer at vold kan ses i hjernen som øget aktivitet i amygdala og dårlig kontakt mellem amygdala og frontal cortex.
Vi taler om eksperimentets opbygning med forsøgsgruppe og kontrolgruppe samt at det lille antal forsøgspersoner kræver at forsøget udvides hvis reliabiliteten skal styrkes.
Herefter undersøger vi med afsæt i Personlighedsteori, hvordan vi også kan forklare forsøgspersonens træk gennem følgende teori:
Fem-faktor - modellen.(Big five)
Risikovillig og forsigtigt typer.
Teori om OSN - optimal Stimulationsniveau. (7 sider)
Derefter knyttes emnet til spørgsmålet om KØN og personlighed.
Vi ser dokumentaren "Dumme mænd der dummer sig på DR2". (15 sider)
Vi undersøger spørgsmålet om adfærd og kønsidentitet gennem ,teorier der fokuserer på hhv. en biologisk vs. en kulturel forklaring.
. Teoretiske perspektiver:
Biologisk:
Evolutionær teori: Har et essentialistisk udgangspunkt. Fokus på at kønsadfærd er udviklet gennem evolutionen og udtryk for tilpasning. Sammenligner mennesker med dyr og mener at hannen er mere tilbøjelig til risikovillig adfærd pga. kampen om hunner og hans opgaver med at forsvare flokken. Betoner desuden gennem et neuropsykologisk perspektiv hormoner som afgørende for omsorgsadfærd eller aggressionsadfærd og hjerneudvikling. Desuden udfordres dette perspektiv, idet mennesket ikke blot kan ses som en naturvæsen, men i lige så høj grad som et kulturvæsen:
Kulturelle forklaringer:
- Behaviorisme: (Stimuli - respons) Pavlov, klassisk betingning. (3 sider)
Bandura, Social indlæring. Bobo Doll experiment. (2 sider)
- Eksistentialistisk (kort) Livsangst og stagnationsangst. (0,5)
- Socialpsykologi: Gruppepåvirkning og konformitet. (Asch og elevatorexp) (3 sider)
- Socialkonstruktivisme og Judith Butlers teori om performativitet. ( 5 sider)
Dokumentarer:
"Vold på hjernen" Dr dokumentar der følger videnskabelig undersøgelse af indsattes hjerner. (neuropsykologi)
"Dumme mænd dummer sig" på DR2- Køn og risikovillighed.
"
"Skide homo", DR. (Butler) (4 sider)
"Hvilket køn er du?", episode 2 (socialpsykologi) (1 side)
Supplerende materiale:
"Human Brain, major structurens and theri functions" (youtube) (1 side)
Statistik: Kriminalitet fordelt på køn og alder. (0,5 side)
reklame; Run like a girl?". (0,5 side)
artikel: "Michael tager GHB" (case ift. eksistentialisme). (1 side)
Eksamensspørgsmål ( 3 normalsider)
Metode: Laboratorieeksperimentet og case-analyse.
Til Eleverne når I læser til eksamen: Husk også at vi som forklaring på "Hvad der former et menneske" kan anvende de øvrige socialpsykologiske eksperimenter ift. gruppeadfærd ift. fx køn. Vi kan også anvende anden teori vi har arbejdet med i de øvrige forløb, fx. naomi Eisenbergers teori om "Pain of rejection".
Ialt ca 59 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Omsorgens betydning for menneskets udvikling
Forløb med fokus på udvikling i barndom og ungdom.
Teori: Fra PV
(udviklingspsykologi)
Erikson
Daniel Stern
Bowlby og Ainsworth (tilknytning)
Forsvarsmekanismer (fx forskydning, projektion, projektiv identifikation, identifikation i med angriber)
Omsorgssvigt: fra PV
Seperationsreaktioner
Risiko og beskyttelsesfaktorer
Børns reaktioner på omsorgssvigt
Seperationsreaktioner
Supplerende teori: Kognitiv Adfærdsterapi. Anvendes her som metode til , man kan arbejde med sin tilknytningsstil som voksen. Centrale begreber; Kognitiv diamant, neg. automattanker, kognitiv omstrukturering, basale antagelser, leveregler, tidligere erfaringer. (se i øvrigt forløbet Unges trivsel)
Cases:
Tanja og Lene (Pv) (Erikson, Stern)
- Hvorfor sagde jeg ikke fra?
"Toddler regulate their behavior to avoid making adult angry" (Stern og tilknytning)
Dokumentar: Børnenes hemmelige liv, DR. (Stern og Erikson) (Stern)
"Vi kæmper for at overleve" (Parterapi: Ragna og Daniel). DR. (tilknytning hele livet)
- "Brevkasse: Hvorfor er jeg stadig tiltrukket af badboys?" (tilknytning hele livet)
- Sang: Sam Smith "Too good at goodbyes" (tilknytning hele livet)
- "Er du mors lille dreng" (uddrag) - Dokumentar. (Omsorgssvigt)
- "Daginstutioner bag facaden" (uddrag, minuttal 0-34min) (omsorgssvigt, Stern, Erikson)
- "Hun blev kaldt Tønderpigen" (senfølger af omsorgssvigt)
- Foredrag - Yakob Ali "Mit had"(ift. dette forløb barndommens betydning for identitet.
- Eksamensspørgsmål "Hjemme hos Daniel".
Normalsider: ca. 55
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ondskab
Ondskab:
Vi undersøger menneskelig ondskab både individuel og gruppepsykologisk.
Individuelle forklaringsmodeller fra PV:
Carl Goldberg - opvækstens betydning.
Simon Baron Cohen - fravær af empati
Fravær af selvkontrol
Fra "Det koldeste hjerte": neuropsykologiske forklaring på hvordan omsorgssvigt ændrer neuropsykologiske forhold, specifikt vedr. amygdala og frontal cortex. (reaktioner på stress og svag empatiudvikling).
Desuden kombineres med teori fra tidligere forløb:
- Stern - samspilsoplevelsers betydning for udviklingen af selvet og empati.
- Tilknytningsmønstre - Ainsworth. Betydningen for relationen til andre, herunder sårbarhed ift. afvisning og skam.
Fem-faktormodel: personlighedens betydning ift. hvordan man håndterer sårbarhed og skam.
Grupper og lydighed: Fra PV
Milgram - Lydighed.
Zimbardo - situationen
Asch - konformitet
Le Bon - Massehypnose
Gruppetækning og social kontrol.
Sunstein; politisk ekstremisme.
Rolle-teori
Holdninger - kognitiv dissonans og konsonans.
Intergruppekonflikter . Robbers cave (sherif &sherif)
Supplerende teori:
-Lars Fr. Svendsen: Ondskabskategorier og ondskaben som et valg.
- Naomi Eisenberger: Pain of rejection. neuropsykologisk lab. exp. med fokus på hvordan følelsen af at blive afvist giver en fysisk smertepåvirkning. Bruges som forklaring på hvorfor konformitet også i onde situationer kan være så stærk.
Metode og undersøgelser: Kapitlet kritisk vurdering af undersøgelser fra PV.
Cases:
Interview: Jeffery Darmer og hans forældre.
Drengen der voksede op som en hund: Det koldeste hjerte. Neuropsykologisk fokus på omsorgssvigts betydning for empatiudvikling. (Lang case med neuropsykologisk teori)
Beretning fra en massehenrettelse. (Folkedrab)
SoMe; Kommentarsporet på forskellige indtagram-opslag ifm. det amerikanske valg.
Dokumentar: Exit Bandeliv. afsnit 1
Foto: Portræt af soldater før, under og efter krig.
Omfang: ca 80 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unges trivsel
Unges trivsel
Forløb der undersøger hvordan vi kan forstå unges trivsel.
Vi arbejder indledningsvist med at kortlægge omfanget af trivsel/mistrivsel. Hvordan måles trivsel hhv. kvalitativt og kvantitativt. Og hvordan fortolkes tallene og hvilken rolle spiller selvrapportering i spørgeskemaundersøgelser?
Teori:
Narrativ teori: Fokus på hvordan de FORTÆLLINGER vi har som samfund (metanarrativ) og individ (personligt narrativ) påvirker oplevelsen af trivsel. Centrale begreber; Narrativ, re-authering, dekonstruktion.
Kognitiv adfærdsterapi (KAT) (teori indgår også i andet forløb). Teorien anvendes som bud på hvordan man kan ændre neg. TANKER der kan bidrage til mistrivsel. Centrale begreber; kog. diamant, neg. automattanke, kognitiv omstrukturering, leveregler, basale antagelser, tidligere erfaringer. Kognitivt skema - herunder begreberne assimilation og akkomodation.
Diagnosesamfund: Hvilke muligheder og begrænsninger er der ved psykiatriske diagnoser? Vi arbejder med kort uddrag af "I morgen var jeg altid en løve" (tidligere skizofren patient, nu psykolog, der skriver om hendes oplevelser med diagnosen og at blive rask. Vi arbejder primært narrativt med uddraget. Desuden kort inddragelse af Sven Brinkmans diagnosekritik.
Social sammenligningsteori: Festinger og Lockwood og Kunda. Big fish little pond. Her desuden kort fokus på eksperimentet som metode. Fokus på hvordan SoMe har ændret sammenligningsgrundlaget for unge i senmoderniteten.
Senmodernitet: Kort om senmodernitet; Kulturel frisættelse og individualisering fra PS veje.
Alle elever har haft samf C og blev bedt om at repetere deres sociologiske teori herfra og anvende den på "De perfekte piger" som case.
Barndommens betydning for unges trivsel:
"Børnemishandling i hjemmet" - konsekvenser ift. trivsel på længere sigt.
Rep. af "Tilknytningstyper" - betydningen af tidligere tilknytningserfaringer ift. stress-respons, voksne relationer og trivsel.
Still Face exp.
Dokumentarer:
- De perfekte piger. DR. (afsnit 1)
- Anna Lind har det fint. DR. Afsnit 1.
Artikler:
"hårtab, angst og søvnmangel"
"Forskerpar; Nej, unges trivsel er ikke i frit fald".
Case: "Rasmus og Stine..." (eksamenstræning).
Narrativ teori: "I morgen var jeg altid en løve" (uddrag).
Normalsider: ca. 35.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nyt forløb: Unge og trivsel. Vi indleder det sidste forløb som kommer til at have fokus på unge og trivsel. Vi kommer til at arbejde overordnet med unges trivsel ifgl. de større trivselsundersøgelser samt med teori der kan give bud på, hvordan man æn
-
Målet med timen: Få indblik i forskellige positioner i debatten om unges mistrivsel samt hvilken betydning den metode man anvender i sin undersøgelse har for resultaterne.
-
Lektie:
-
DRTV - De perfekte piger
-
Plan for timen:
-
19. Lektie:
-
Dagens tema: Ungdomsliv i lyset af senmoderniteten.
-
1. Svar på "spørgsmålsboksen" nederst i kapitel19 (Ungdom og senmodernitet)
-
Diagnosekultur - Lektie. se denne video med psykologiprofessor Sven Brinkman der taler om diagnosekultur.
-
Introduktion til narrativ teori og terapi.docx - Læses i timen.
-
I morgen var jeg altid en løve.pdf - case. læses i timen.
-
Lektie; Læs teksten på timen tirsdag: I morgen var jeg altid en løve. Mens I læser så anvend den narrative teori.
-
DRTV - Anna Lin har det fint: Jeg holder så meget låg på (case - både ift.
-
Kan ikke slette timen, da vi så kommer i underskud og der ikke er flere timer at lægge ind. I denne timer ser 2.g en film, som kan bruges som perspektiv ift. temaet om ungdom og trivsel - (dvs. vi arbejder med temaet, men mest som perspektiv og 3.g d
-
Kognitiv adfærdsterapi - igen. Vi arbejder med det ift. tilknytningsteori (dvs. hvordan kan de basale antagelser og neg. automattanker hænge sammen med erfaringer fra barndom og hvordan kan dette påvirke trivslen senere i livet? )
-
Kognitiv adfærdsterapi - Lektie. Det er teori I har læst tidligere, men den er vigtig, så genlæs. Alle skal kunne forklare begreberne, Neg. automatanker, basale antagelser, leveregler, kognitiv omstrukturering.
-
Kun s. 38 - Vive "Børnemishandling i hjemmet" Konsekvenser af børnemishandling - s. 38. (i timen) - Læs fra s. 33-38 "Fra hvad er vanrøgt".
-
1. Forklar den kognitive diamant - samt den model der viser sammenhængen mellem tidligere erfaringer, basale antagelser og leveregler og automattanker.
-
BILAG: Rasmus og Stine vil hjælpe andre unge med angst: Lad være med at ignorere det, når du har det dårligt
-
Opgave: Som aftalt er disse timer virtuelle (offline) og skal bruges til at I individuelt træner eksamen. I får tilstedeværelse for timerne ved at aflevere en "Eksamensbesvarelse" til mig på lectio. (afleveres på opgaven).
-
Rep og eksamen: Emnet: Hvad former et menneske?
-
Opgave:
-
DRTV - Prinsesser fra blokken Bilag1: Uddrag 0-12 min.
-
Selvbillede og kropsidealer Bilag 2.
-
Rep og eksamen - emnet "Ondskab".
-
Bilag 1: Raket-Madsen i ny bog: Så hård var barndommen
-
Rep og eksamen:
-
Læs op hjemme på teori fra forløbet "Omsorgens betydning".
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835184725",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835184725",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835184725"
}