Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Søren Otto
|
Hold
|
2024 3gps3 (3gps3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kommunikation
Hvordan scorer man? Kropssprogets betydning for at opnå sympati
Herunder kommunikation i undervisning og eksamen
Fokus: nonverbal kommunikation og feed back mekanismer. Aktiv lytning og transaktionsanalyse vil indgå.
Forsøg: Spejling.
Klasseøvelse i kommunikation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den mangfoldige psykologi
Forløbet er gennemført som gruppearbejde med udgangspunkt i hæftet "Hvorfor ryger Nille + grundbog:
psykoanalyse + forsvarsmekanismer
adfærdspsykologi
kognitiv psykologi
eksistenspsykologi
postmoderne psykologi
socialpsykologi
evolutionspsykologi
dataindsamling og behandlig er kort inddraget i gennemgangen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Udviklingspsykologi
Den livslange udvikling fra undfangelse til død. Fokus vil specielt være på den tidligste barndoms betydning for personlighedsdannelse.
Spørgsmålet vil være om barndommen determinerer voksendommen. Forholdet mellem biologisk og social arv inddrages
Følgende teoretikere vil indgå:
Stanislav Grof - fødslens betydning.
Freud
Erikson
Mahler
Stern
Bowlby
Fokus vil herunder være forskellen mellem faseteoretikere og moderne emperikse udviklingspsykologier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Omsorgssvigt
Hvad er tilknytning og hvad er konsekvenserne af manglende tilknytning - herunder tilknytningsformer. Hvad betyder de forskellige tilknytningsmønstre for relationer i voksenlivet – herunder i parorholdet.
Hvad er omsorg og omsorgssvigt?
Hvilke former for omsorgssvigt findes?
Risiko og resiliensfaktorer
Forløbet er bygget op omk. længdesnitsundersøgelsen "Er du mors lille dreng"
I temaet indgår metode mht. eksperimenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opdragelse, lydighed, fordomme og stereotypier
Er opdragelse nødvendig? Hvorfor opdrager vi, som vi gør?
Hvilke opdragelsesværdier er der i det senmoderne samfund?
Hvilke opdragelsesformer findes der?
Hvem opdrager på hvilke måder?
Hvad er resultatet af de forskellige opdragelsesformer?
Hvad er lydighed og hvem lægger vægt på den værdi? Herunder den autoritære personlighed og F-skala test.
Hvilken sammenhæng er der mellem opdragelse, sprog/sprogkoder og socialmobilitet.
Hvilken sammenhæng er der mellem opdragelse og stereotyper , fordomme og diskrimination.
Autoritet og lydighed: Forsøg: Metoder, Lydighedens dilemma
Andre forsøg: Broen og Dukketesten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Socialpsykologi
Titlen tager udgangspunkt Eksperimentet "Den menneskelige zoo" af Zimbardo
Fokus i gennemgangen af eksperimentet vil være samarbejde og konflikt i grupper.
Et hovedspørgsmål vil være, hvor lang vil det enkelte individ gå for at få et tilhørsforhold til en gruppe.
Eksperimentet har bl.a. fokus på grupper, gruppepres, konformitet, lydighed, lederskab og overtalelses teknikker og udgrænsningsprocesser.
Eksperimentets enkeltdele vil blive uddybet teoretisk mht, grupper, gruppetænkning, intergruppekonflikter, social kontrol og gruppepolarisering. Hertil kommer roller, konformitet og lydighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Socialpsykologi
|
20-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kognition - vidnepsykologi
Fokus vil være på vidnepsykologi , herunder opmærksomhed, perception og hukommelse-
Kan man stole på vidner? Forsøg med vidner.
Kan man stole på sin hukommelse? Forsøg med falske erinderinge
Eksperiment: Vidnepsykologi + Hjerbevask/falske erindringer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hukommelse - Virtuel undervisning
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835204311",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835204311",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64835204311"
}