Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Bodil Theilade
|
Hold
|
2024 ma/q (1q ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tal og algebra
Negative tal
Decimaltal
Regnearternes hierarki
Algebraiske udtryk
Parenteser brøker
Rødder og potenser
Kvadratsærninger
Reduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring papir og blyant og den tynde matematikbog
-
240613-Matematik-C---toaarig-hf--august-2024.pdf
-
Kære elev,Log ind på https://app.abacus.dk med dit Unilogin eller MitId. Klik herefter på dit navn øverst til højre i menuen og vælg "Tilmeld dig klasse". Klik nu på den grønne knap "Tilmeld dig klasse" og kopier følgende kode ind.
-
Koden
-
AB uden hjælp: læs side 6. Løs på side 7 opgaverne: 1-7, 22, 23,27, 24
-
Medbring begge matematikbøger, papir og blyanter
-
Nielsen/Fogh: Vejen til Matematik AB1, Hax 2013; sider: 33-36, 47-49, 53-56
-
Nielsen/Fogh: Vejen til Matematik AB uden hjælpemidler, HAX 2008-2013; sider: 6, 8-9, 14-19
-
Husk begge bøger og jeres papir og blyanter
-
Husk begge bøger og papir og blyant
-
HUsk begge bøger og papir og blyant
-
Medbring begge bøger og papir og blyant
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineær sammenhæng og regression
Ligningen y=ax+b (skrå og vandrette linjer).
Konstanternes grafiske betydning.
2-punktsformlen og 1-punktsformlen. Bevis for topunktsformlen
Lodrette linjer x=a.
Funktionsbegreb, notation y=f(x).
Lineære funktioner.
Lineær vækst, herunder vækstformlen Delta y = a Delta x
Bestemmelse af regressionsforskrift med GeoGebra
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometri - Trekantberegninger
Lære at kunne finde vinkler og sider i retvinklede trekanter såvel som vilkårlige trekanter.
At kunne lave beregninger vha formler og at kunne konstruere sig frem til trekanter i GeoGebra.
Kende til definitionen af cosinus, sinus og tangens
De vilkårlige trekanter er behandlet som supplerende stof idet vi har set på arealformlen vha sin og sinus relationerne. Disse to formler er bevist ligesom formlerne for beregninger i den retvinklede trekant er bevist.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
andengradsligning og parabel
Supplerende stof
Formål at kunne løse andengradsligninger og kende sammenhængen mellem løsning af ligning og parablens rødder.
Øve at sætte tal ind i formler og regne med disse tal i hovedet
Bevis for løsning af andengradsligning er gennemgået
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
procentregning og eksponentialfunktioner
Arvejde med procent. Lægge til og trække fra.
Kende begrebet fremskrivningsfaktor .
Arbejde med eksponentiel funktion, herunder:
- sammenhængen mellem grafens punkter og forskriften
- procentvækster for y ud fra absolutte tilvækster i x
- grafens skæring med førsteaksen i koordinatsystemet
- modellering med eksponentielle funktioner ud fra sproglige formuleringer
- eksponentiel regression af datasæt (både små og store)
- topunktsformlen
- fordoblings- og halveringskonstant. Grafisk og med formel.
- overordnet introduktion til logaritmer.
- sammenhæng mellem graf for eksponentiel funktion og tilhørende logaritme.
Til mundtlig eksamen trænes ræsonnement for bestemmelse af eksponentiel funktions forskrift givet to punkter (topunktsformlen) samt formlen for fordoblingskonstant som 2 = a^T_2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Statistik og sandsynlighedsregning
Forløb om deskriptiv statistik, herunder:
- forskel på grupperet og ugrupperet data
- observationssæt
- hyppighed og typetal/typeinterval
- frekvens og intervalfrekvens
- kumuleret frekvens
- middelværdi
- kvartiler og fraktiler
- boksplot
- pindediagram og histogram
- sumkurve
- kvartilbredde og outliers
- variationsbredde
Der tages udgangspunkt i konkrete eksempler. Bl.a. at eleverne producerer et observationssæt med 25 kast med almindelig terning.
For at opnå sikkerhed med de faglige begreber løses en række opgaver, og eleverne producerer "flashcards" til træning/repetition.
Der anvendes GeoGebra til at importere data fra excel med efterfølgende bestemmelse af de almindelige deskriptorer og boksplot.
I forlængelse af statistikken arbejdes med sandsynlighedsregning, herunder:
- grundlæggende sandsynlighedsberegning ved antal gunstige ud af antal mulige (terning eksempel)
- additionsprincippet
- multiplikationsprincippet
- fakultet
- kombinationer (binomialkoefficienten)
- Pascals trekant
- tælletræer
- udfaldsrum og sandsynlighedstabel (sum lig 1)
- sandsynligheder for enten-eller og både-og
- symmetrisk sandsynlighedsfelt
Begreberne tilegnes ved konkrete eksempler, herunder kast med terninger.
Til mundtlig eksamen trænes forklaring af binomialkoefficient.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65591421309",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65591421309",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65591421309"
}