Solrød Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Solrød Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 nf/q - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Solrød Gymnasium
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Bodil Theilade, Henrik Birkedal, Rudi Kurt Madsen
Hold
2024 nf/q (
1q nf
,
1q nf/bi
,
1q nf/ge
,
1q nf/ke
,
1q nfø
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Geografi: Hvad er geografi?
Titel 2
Naturvidenskab i dagligdagen. Hvad er liv?
Titel 3
Hvordan finder du vej og hvorfor har vi årstider?
Titel 4
Naturkatastrofer - Jordskælv og vulkaner
Titel 5
Det gode liv
Titel 6
Det gode liv Verdens bef. i en bæredygtig verden
Titel 7
Hvorfor er vejr og klima vigtigt?
Titel 8
Hvorfor taler alle om vejr og klima?
Titel 9
Hvordan sikrer vi rent drikkevand
Titel 10
Genetik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Geografi: Hvad er geografi?
Forløbet har fokus på
- Geografi som syntesefag, dvs indeholder både samfundsvidenskab, humaniora og naturvidenskab
- Journalskrivning
- Feltarbejde
- Modeller og virkelighed
Indhold
Kernestof:
Velkommen til geografi
Journalskrivning
Præsentation
Opstart med nye bøger og hæfter.
Link til klassenotesbogen
Grosen/Jacobsen/Witt: NF-grundbogen, L&R 2013 + 2014; sider: 20
Bakterier side 50-51 liv.pdf
Bakterier i omgivelserne forsøgsvejliedning.docx
Feltarbejde
Vi mødes på stranden...se kortet længere nede (præsentationen)
Så skal vi i gang med bogen. Derfor - husk din bog. Hvis man ikke har sin bog kan man ikke rigtigt deltage.
Mygind, Helge: KEMI 2000 C-niveau, Haase 1997; sider: 14-20
Join conversation 1q NF
Forsøg med håndvask og håndsprit.docx (2).pdf
Håndvask.docx (2).pdf
Modeller og virkeligheden/Efterbearbejdning af feltarbejde (journal renskrivning)/Figuraflæsning
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hvad er geografi: Præsentation
15-08-2024
Journaler Feltarbejde
29-08-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Naturvidenskab i dagligdagen. Hvad er liv?
MÅL:
Opnå kendskab til de mest fundamentale karakteristika for liv
Kende til opbygning DNA
Kende forskel på bakterier, virus og eukaryote celler
Kende betydningen af og opbygningen af cellemembranen
Prøve at lave simple forsøg
Materiale ud over bøger og øvelsesvejledninger:
PDF: Virus.
PDF: Bakterier fra LIV bogen
PDF: Bakterievækst fra LIV bogen
Læst i biologi:
NF Bogen side 20-25
Biologi til tiden side 12-15
Forsøg:
1. Bakterier i omgivelserne
2. Mikroskopi af plante og dyrecelle
3. Effekt af håndvask og spritte hænder
4. Sprits effekt på cellemembraner af rødbeder
5. Diffusion i agar
6. Osmose i kartofler
7. DNA i dig selv (kindskrab)
8. Respiration i gær
9. Yoghurt produktion
Indhold
Kernestof:
Velkommen til geografi
Journalskrivning
Præsentation
Opstart med nye bøger og hæfter.
Link til klassenotesbogen
Grosen/Jacobsen/Witt: NF-grundbogen, L&R 2013 + 2014; sider: 20
Bakterier side 50-51 liv.pdf
Bakterier i omgivelserne forsøgsvejliedning.docx
Feltarbejde
Vi mødes på stranden...se kortet længere nede (præsentationen)
Så skal vi i gang med bogen. Derfor - husk din bog. Hvis man ikke har sin bog kan man ikke rigtigt deltage.
Mygind, Helge: KEMI 2000 C-niveau, Haase 1997; sider: 12-20, 22-25, 27-32, 67-68
Join conversation 1q NF
Forsøg med håndvask og håndsprit.docx (2).pdf
Håndvask.docx (2).pdf
Modeller og virkeligheden/Efterbearbejdning af feltarbejde (journal renskrivning)/Figuraflæsning
Husk NF bogen.
Virus fra HF Biologi C bogen systime.jpg
bakterievækst 59-61 liv (1).pdf
Husk bog bog bog bog bog bog bog bog bog
Hvordan virker håndsprit. Arb og forsøg (rødbeder) i et.docx
bakterievækst 59-61 liv (4).pdf
Cellemembranen osmose og diffusion. kopi.pdf
Mikroskopiering af plante og mund celle.docx
Mikroskopi resultater.docx
Nyt forløb
Fælles information
Medbring din bog
Vi tester vores viden om salte. Alle får minimum 1 tur til tavlen og vise hvad de har lært. Og med en tur mener jeg mindst 2.
Medbring NF bogen
Husk så den bog. Og husk nu at skrive dit navn i.
Vi samler op på jeres resultater fra sidst. Beregninger og tegne graf. Konklusioner
Transport over cellemembranen.pdf
Hjælp til at tegne grafer i Excel.mp4
Resultater osmose i kartofler over 1 døgn.xlsx
Dagens program
Bogen med. Sidste omgang med salte inden der er øvelse som fører hen til den første aflevering
Opgave de gode de onde og de grusomme bakterier - elev.docx
1q grupper.png
Opløselighed.docx Øvelse - og denne ligger grunden for første aflevering.
Yoghurtfremstilling 1p nf bi.docx
Forsøg med fremstilling af syrnet mælk (1).pdf
Hjælp til fagbegreber i teksten:
Vi ser på vores Yoghurt og ser en lille film om at lave yoghurt
Vi møder tidligt på sådan en smuk mandag. Vi starter nyt emne op. Husk bogen og husk dig selv. De to eneste ting du skal medbringe og så en blyant. Hvis man har spørgsmål til aflevering er der sikkert også tid til det.
Husk bogen.
medbring NF bogen
respirations forsøg med gær og ballon.docx
Nyt forløb "Naturkatastrofer - Jordskælv og vulkaner"
Sanden/Witzke/Duus/Ranfelt: Alverdens geografi, Geografforlaget 2006-09; sider: 201-211
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hvad er geografi: Præsentation
15-08-2024
Journaler Feltarbejde
29-08-2024
portefolie tjek første gang
27-09-2024
2 portefolietjek
25-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hvordan finder du vej og hvorfor har vi årstider?
Geografi: Hvordan finder du vej, og hvorfor har vi årstider
Vi har anvendt
https://geolink.dk/find-vej/
Fokus på Jordens koordinatsæt
Fokus på nord, syd, øst og vest
Fokus på bredde-, længdegrader, ækvator, nulmeridian og datolinjen
Fokus på vendekredse, polarcirkler og zenit
Fokus på årstiderne
Opgave: Nat i Norden
Indhold
Kernestof:
Husk NF bogen.
Virus fra HF Biologi C bogen systime.jpg
bakterievækst 59-61 liv (1).pdf
Husk bog bog bog bog bog bog bog bog bog
Hvordan virker håndsprit. Arb og forsøg (rødbeder) i et.docx
bakterievækst 59-61 liv (4).pdf
Mygind, Helge: KEMI 2000 C-niveau, Haase 1997; sider: 12-20, 22-25, 27-32, 67-68
Cellemembranen osmose og diffusion. kopi.pdf
Mikroskopiering af plante og mund celle.docx
Mikroskopi resultater.docx
Nyt forløb
Fælles information
Medbring din bog
Vi tester vores viden om salte. Alle får minimum 1 tur til tavlen og vise hvad de har lært. Og med en tur mener jeg mindst 2.
Medbring NF bogen
Husk så den bog. Og husk nu at skrive dit navn i.
Vi samler op på jeres resultater fra sidst. Beregninger og tegne graf. Konklusioner
Transport over cellemembranen.pdf
Hjælp til at tegne grafer i Excel.mp4
Resultater osmose i kartofler over 1 døgn.xlsx
Dagens program
Bogen med. Sidste omgang med salte inden der er øvelse som fører hen til den første aflevering
Opgave de gode de onde og de grusomme bakterier - elev.docx
1q grupper.png
Opløselighed.docx Øvelse - og denne ligger grunden for første aflevering.
Yoghurtfremstilling 1p nf bi.docx
Forsøg med fremstilling af syrnet mælk (1).pdf
Hjælp til fagbegreber i teksten:
Vi ser på vores Yoghurt og ser en lille film om at lave yoghurt
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
portefolie tjek første gang
27-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Naturkatastrofer - Jordskælv og vulkaner
Geografi: Naturkatastrofer jordskælv og vulkaner
Vi har anvendt
https://geolink.dk/naturkatastrofer-jordskaelv-og-vulkaner/
Fokus
- Jordskælvs dannelse, udbredelse, styrke og placering
- Jordskælvs konsekvenser i forskellige regioner/for mennesket
- Pladetektonik og pladegrænser
- Lokalisering og måling af jordskælv
- Varsling af jordskælv
- Vulkantyper Strato- Skjold- Eksplosionsvulkaner, Hot Spots
Øvelser/opgaver
- Pladetektoniske grænser GIS-øvelse
- Jordskælv GIS-øvelse
- Når katastrofen rammer
- Vulkaner i Google Earth Pro
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb "Naturkatastrofer - Jordskælv og vulkaner"
Sanden/Witzke/Duus/Ranfelt: Alverdens geografi, Geografforlaget 2006-09; sider: 195-217
Vi laver forsøg med at finde DNA i jeres spyt. HUsk NF bogen
Grosen/Jacobsen/Witt: NF-grundbogen, L&R 2013 + 2014; sider: 157-161
From DNA to protein - 3D
de 20 aminosyrer.docx
DNA fra dit eget spyt (1).docx
Dagens program
Medbring Biologi til tiden bogen
Egebo m.fl.: Biologi til tiden, 2. udg., Nucleus 2009-14; sider: 19-29
kostkompasset.pdf
Spørgsmål til kostkompasset.docx
Bog bog bog bog bog bog.
Mygind, Helge: KEMI 2000 C-niveau, Haase 1997; sider: 61-72, 76-91
Husk den store biologi til tiden bog
kostkompasset (3).pdf
energiindhold i peanut finde.pdf
Surprise - husk bogen. Prøv måske også inden timen at huske på hvad vi har lavet de sidste par gange.
Biu-2C_kap3_Arbejdsopgaver_fordøjelsen (4).pdf
Program
Bogen med med med med med med med
Prøveeksamen 1. Bakterier.docx
prøveeksamen 2 osmose og diffusion.docx
prøveeksamen 3 kost.docx
Kopi af Prøveeksamen rækkefølge 1p og 1q biologi.xlsx
Energifordeling i põlsemader.doc
Snakke om forældremøde
light remoulade.jpg
HF Kemiske bindinger og polaritet - HF version.docx
Øvelse som er grundlaget for næste aflevering. Læs hjemmefra hvis du vil have det fulde udbytte.
Biu-2C_kap3_Arbejdsopgaver_fordøjelsen (4) (3).pdf
Læs om vulkaner, spring grå boks side 214 over
prøveeksamensspørgsmål geografi
Husk den bog - og husk den bog - og husk alle de gode råd i fik til jeres prøveeksamner i de tre fag.
Den fascinerende forbindelse mellem tarmbakterier og hjernen
Biu-2C_kap3_Arbejdsopgaver_fordøjelsen (4) (3) (5).pdf
Tarmbakterierne hjælper dig: Sådan får du den bedste tarmflora
Dagens Program
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2 portefolietjek
25-10-2024
Pladetektoniske grænser GIS-øvelse
29-10-2024
Jordskælv GIS-øvelse
31-10-2024
Første aflevering - ioner - salte
31-10-2024
Når katastrofen rammer
11-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Det gode liv
Mål:
Opnå kendskab til hvordan en sund kost skal sammensættes og hvorfor.
Vide hvordan blodkredsløbet fungerer i samspil med lungerne.
Vide hvordan konditionstræning påvirker kroppen.
KRAM faktorer.
Øvelser:
Energiindhold i peanut
Kostanalyse af pølsemad
Spytamylase forsøg med kartofler og brød
Bromelin i ananas
Måling af puls og blodtryk
Måling af hæmatokritværdi
Dissektion af svinehjerter
Indhold
Kernestof:
Dagens program
Bog bog bog bog bog bog.
Mygind, Helge: KEMI 2000 C-niveau, Haase 1997; sider: 43-45, 61-72, 76-91, 104-107
Husk den store biologi til tiden bog
kostkompasset (3).pdf
Spørgsmål til kostkompasset.docx
energiindhold i peanut finde.pdf
Surprise - husk bogen. Prøv måske også inden timen at huske på hvad vi har lavet de sidste par gange.
Egebo m.fl.: Biologi til tiden, 2. udg., Nucleus 2009-14; sider: 22-44
Biu-2C_kap3_Arbejdsopgaver_fordøjelsen (4).pdf
Program
Bogen med med med med med med med
Prøveeksamen 1. Bakterier.docx
prøveeksamen 2 osmose og diffusion.docx
prøveeksamen 3 kost.docx
Kopi af Prøveeksamen rækkefølge 1p og 1q biologi.xlsx
Energifordeling i põlsemader.doc
Snakke om forældremøde
light remoulade.jpg
HF Kemiske bindinger og polaritet - HF version.docx
Øvelse som er grundlaget for næste aflevering. Læs hjemmefra hvis du vil have det fulde udbytte.
Biu-2C_kap3_Arbejdsopgaver_fordøjelsen (4) (3).pdf
Sanden/Witzke/Duus/Ranfelt: Alverdens geografi, Geografforlaget 2006-09; sider: 83-87, 100-103, 108, 211-217
Læs om vulkaner, spring grå boks side 214 over
prøveeksamensspørgsmål geografi
Husk den bog - og husk den bog - og husk alle de gode råd i fik til jeres prøveeksamner i de tre fag.
Den fascinerende forbindelse mellem tarmbakterier og hjernen
Biu-2C_kap3_Arbejdsopgaver_fordøjelsen (4) (3) (5).pdf
Tarmbakterierne hjælper dig: Sådan får du den bedste tarmflora
Dagens Program
Forsøg med spyt - intro.docx
Medbring den tykke biologi til tiden bog
Husk bogen og husk dig selv.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
umv.response.dk
Øvelsesvejledning bromelin i ananas (2).pdf
Titel
Læs følgende afsnit
250106 - Blodkredsløbet.docx
Her du bogen "Biologi til tiden" derhjemme? Tag den med til timen
Læst i 1q til jul .docx
Vi refresher lige på dobbeltbindinger og så går vi mod de sidste molekyler i organisk kemi, nemlig alkoholer og carboxylsyrer. husk bog
250108 - Kredsløb og åndedræt.docx
Husk jeres bog og hæfte, hvis I har det derhjemme
HF Alkaner i lightergas HF ver2.docx
250115 - Hjertet.docx
Tag noget tøj der er til at bevæge sig i på. Vi skal have pulsen lidt op
Husk din bog, vi skal læse i dag
250122 - Hjerte og blod.docx
Liv s. 106-108 - KRAM faktorer og blodpropper.docx
HF Sukkerindhold i sodavand - standardkurver.docx
250129 - Hjertesundhed.docx
Liv s. 106-108 - KRAM faktorer og blodpropper OCR.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det gode liv Verdens bef. i en bæredygtig verden
Geografi: Det gode liv, verdens befolkning i en bæredygtig verden
Vi har anvendt
https://geolink.dk/det-gode-liv-verdens-befolkning-i-en-baeredygtig-verden/
Fokus
Demografiske transition og kort om erhvervsudvikling i dansk kontekst
Befolkningspyramider
Bæredygtighed
Dokumentar/Udsendelser
Horisont DR 1) Landet der skrumper og 2) Japans ensomme ældre
Fokus på øvelser/opgaver:
- Befolkningspyramider praktiske eksempler
- Demografiske transition – model og virkelighed i Danmark.
- Demografi beregning af fødsels- og dødsrater
- Den demografiske transition og befolkningsstruktur.
Indhold
Kernestof:
Forsøg med spyt - intro.docx
Biu-2C_kap3_Arbejdsopgaver_fordøjelsen (4) (3).pdf
Medbring den tykke biologi til tiden bog
Egebo m.fl.: Biologi til tiden, 2. udg., Nucleus 2009-14; sider: 29-47
Husk bogen og husk dig selv.
Mygind, Helge: KEMI 2000 C-niveau, Haase 1997; sider: 43-45, 80-88, 104-107
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
umv.response.dk
Øvelsesvejledning bromelin i ananas (2).pdf
Titel
Dagens program
Sanden/Witzke/Duus/Ranfelt: Alverdens geografi, Geografforlaget 2006-09; sider: 83-87, 100-103, 108
Læs følgende afsnit
250106 - Blodkredsløbet.docx
Her du bogen "Biologi til tiden" derhjemme? Tag den med til timen
Læst i 1q til jul .docx
Vi refresher lige på dobbeltbindinger og så går vi mod de sidste molekyler i organisk kemi, nemlig alkoholer og carboxylsyrer. husk bog
250108 - Kredsløb og åndedræt.docx
Husk jeres bog og hæfte, hvis I har det derhjemme
HF Alkaner i lightergas HF ver2.docx
250115 - Hjertet.docx
Tag noget tøj der er til at bevæge sig i på. Vi skal have pulsen lidt op
Husk din bog, vi skal læse i dag
250122 - Hjerte og blod.docx
Liv s. 106-108 - KRAM faktorer og blodpropper.docx
HF Sukkerindhold i sodavand - standardkurver.docx
250129 - Hjertesundhed.docx
Liv s. 106-108 - KRAM faktorer og blodpropper OCR.pdf
Medbring biologi til tiden
Måling af hæmatokritværdi.docx
Medbring biologi til tiden bogen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Demografiske transition–model og virkelighed i DK
23-01-2025
Anden aflevering - lightergasforsøg
24-01-2025
3 portefolietjek
26-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Hvorfor er vejr og klima vigtigt?
Geografi: Hvorfor er vejr og klima vigtigt
Vi anvender
https://geolink.dk/hvorfor-er-vejr-og-klima-vigtigt/
Fokus på
- Klimaændringer
- Global opvarmning
- Klimanormal
- Strålingsbalance
- Drivhuseffekt
Fokus på opgaver/forsøg
Feltarbejde: Strålingsbalance.
Feltarbejde: Albedoforsøg.
Eksperiment: Smeltning af havis og smeltning af landis.
Eksperiment: Termohaline cirkulation (Grønlandspumpen)
Eksperiment: Oliens migration.
Indhold
Kernestof:
HF - Opvarmning af NaHCO3 .doc
Anabolesteroider og Testosteron (3).docx
Egebo m.fl.: Biologi til tiden, 2. udg., Nucleus 2009-14; sider: 47-50, 119-125
Dagens program
Sanden/Witzke/Duus/Ranfelt: Alverdens geografi, Geografforlaget 2006-09; sider: 39-40, 54-63, 225-228, 232-234
I bogen....
Læs om drivhusgasserne...
250303 - Steroider og biodiversitet.docx
Biodiversitet - intro OCR.pdf
FAKTA: Det gør anabole steroider ved kroppen
Disse fire typer bruger steroider
Biodiversitet - intro.pdf
Vildt Klog?! På biodiversitet.
Intro til biodiversitetskrisen
Mygind, Helge: KEMI 2000 C-niveau, Haase 1997; sider: 110-113, 120-133
250305 - Økologiske grundbegreber.docx
Figurforklaring økologi 1q nf.docx
Vækst og minimumsloven biologibogen .docx
Afsnit som du skal læse
Ekstra sider du skal læse i dag
250326 - Planters rolle.docx
Vandløbsdyrenes iltoptagelse.docx
Vækst og minimumsloven Biologibogen.docx
Dagens Program
250402 - Livet i vand.docx
HF version Eddikesyre i husholdningseddike.doc
250409 - Springlag.docx
Øvelsesvejledning til forsøg om springlag.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Tredje aflevering
07-03-2025
Strålingsbalancen Journal
14-03-2025
Genaflevering Strålingsbalance
28-03-2025
Journal over 3 forsøg
02-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Hvorfor taler alle om vejr og klima?
Geografi: Hvorfor er vejr og klima vigtigt
Vi anvender
https://geolink.dk/hvorfor-er-vejr-og-klima-vigtigt/
Fokus på
- Klimaændringer
- Global opvarmning
- Klimanormal
- Strålingsbalance
- Drivhuseffekt
Fokus på opgaver/forsøg
Feltarbejde: Strålingsbalance.
Feltarbejde: Albedoforsøg.
Eksperiment: Smeltning af havis og smeltning af landis.
Eksperiment: Termohaline cirkulation (Grønlandspumpen)
Eksperiment: Oliens migration.
Indhold
Kernestof:
250303 - Steroider og biodiversitet.docx
Anabolesteroider og Testosteron (3).docx
Biodiversitet - intro OCR.pdf
FAKTA: Det gør anabole steroider ved kroppen
Disse fire typer bruger steroider
Biodiversitet - intro.pdf
Vildt Klog?! På biodiversitet.
Intro til biodiversitetskrisen
Egebo m.fl.: Biologi til tiden, 2. udg., Nucleus 2009-14; sider: 119-125
Mygind, Helge: KEMI 2000 C-niveau, Haase 1997; sider: 110-113, 120-133
250305 - Økologiske grundbegreber.docx
Figurforklaring økologi 1q nf.docx
Vækst og minimumsloven biologibogen .docx
Dagens program
Sanden/Witzke/Duus/Ranfelt: Alverdens geografi, Geografforlaget 2006-09; sider: 39-40, 57-63, 225-228, 232-234
Afsnit som du skal læse
Ekstra sider du skal læse i dag
250326 - Planters rolle.docx
Vandløbsdyrenes iltoptagelse.docx
Vækst og minimumsloven Biologibogen.docx
Dagens Program
250402 - Livet i vand.docx
HF version Eddikesyre i husholdningseddike.doc
250409 - Springlag.docx
Øvelsesvejledning til forsøg om springlag.docx
Vi fortsætter med redox
Sidste modul inden eksamen. Er der spørgsmål så er det jo nu. Ellers færdigdanser vi redox med fulde reaktioner. Der er jo heller ikke mange lektioner efter den første eksamen.
250423 - Klimavenlige fødevarer.docx
Den store klimadatabase
fra biotek om kødproduktion OCR.pdf
Biodiversitet mark.jpg
Husk at aflevere NF-eksamensopgave i dag.
fra biotek om kødproduktion.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Hvordan sikrer vi rent drikkevand
Geografi: Hvordan sikrer vi rent drikkevand
Vi har anvendt
https://geolink.dk/hvordan-sikrer-vi-rent-drikkevand/
Fokus
- Vandets kredsløb
- Nedbørsdannelse
- Grundvandsdannelse
- Forurening af vand/grundvand.
- Vandressourcer
- Sediment, kornstørrelse, istidens betydning for jordbunden i DK
Fokus på forsøg/opgaver
Eksperiment: Nedsivende vand i 2 sedimenttyper.
Eksperiment: Nitrat i drikkevand
Eksperiment: Forbrug af badevand
Indhold
Kernestof:
Dagens program
Sanden/Witzke/Duus/Ranfelt: Alverdens geografi, Geografforlaget 2006-09; sider: 65-81
Sidste undervisningstimer. I skal huske at have jeres bog og hæfter med hjem. Vi reflekterer over NF prøven.
250512 - Genetik.docx
Dine genetisk bestemte egenskaber.docx
250513 - Blodtypebestemmelse.docx
Genetik - blodtype - s. 192 - 195 OCR.pdf
Genetik - blodtype - s. 192 - 195.PDF
250514 - Sidste undervisning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Genetik
Indhold
Kernestof:
Sidste undervisningstimer. I skal huske at have jeres bog og hæfter med hjem. Vi reflekterer over NF prøven.
Dagens program
250512 - Genetik.docx
Dine genetisk bestemte egenskaber.docx
250513 - Blodtypebestemmelse.docx
Genetik - blodtype - s. 192 - 195 OCR.pdf
Genetik - blodtype - s. 192 - 195.PDF
250514 - Sidste undervisning.docx
Sanden/Witzke/Duus/Ranfelt: Alverdens geografi, Geografforlaget 2006-09; sider: 74-79
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65612077766", "T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65612077766", "H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65612077766" }