Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Tobias Bruun Pedersen
|
Hold
|
2024 ng/e (2e ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Er det farligt at bo ved Jordens pladegrænser?
Stikordsdisposition: Jordens dannelse og udvikling, Jordens opbygning og dynamik, beviser for pladetektonik, pladerandstyper, jordskælv, vulkanisme, varslingsmuligheder, den menneskelige bosættelse tæt ved pladerande, konsekvenser af den pladetektoniske model.
Forløbets eksperimenter, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde:
- Øvelse. Find pladerne 2e ng.docx
- Øvelse. Tegn et lithosfæresnit 2e ng.docx
- Øvelsesvejledning til forsøget om pladetektonik og densiteten af 4 karakteristiske bjergarter.docx
- Fire-øvelser-i-bestemmelse-et-jordskælvs-epicenter-og-styrke-med-passer OCR.pdf
- Opgave Vulkantyper 2e ng.docx
- NG1: Pladetektonik og densiteten af 4 bjergarter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NG1: Pladetektonik og densiteten af 4 bjergarter
|
02-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Hvad er problemet med klimaforandringerne?
Stikordsdisposition: Generel og grundlæggende gennemgang af de meteorologiske og klimatiske elementer, væsentligste opdelingskriterier i klimazoner og plantebælter, strålings- og energibalancen, albedoeffekten, drivhusgasser, naturlig- og menneskeskabt drivhuseffekt, tilbagekoblingsmekanismer, nedbørsdannelse, nedbørstyper, carbonkredsløbet, klimaforandringernes konsekvenser, ekstremt vejr, alternative energikilder, FNs verdensmål, samspillet mellem klima og mennesker.
Forløbets eksperimenter, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde:
- Øvelse. Strålings og energibalancen.docx
- Tilbagekoblingsmekanismer.docx
- 2e ng Feltarbejde om strålingsbalancen.docx
- 2e ng Albedo_eksperiment_øvelsesvejledning_og_journalskabelon.docx
- Kyst og fastlandsklima. Øvelse OCR.pdf
- Miniopgave om klimaforandringer 2e ng.docx
- Kondensation skydannelse og nedbør. Øvelsesvejledning og opgaver.docx
- Øvelse. Dannelse af stigningsnedbør og Føn vinde.docx
- Øvelse om termiske tryk samt sø- og landbriser.docx
- NG2: Klimamodeller med albedo, skyer og CO2
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NG2: Klimamodeller med albedo, skyer og CO2
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Hvordan bruger vi Jordens ressourcer smartere?
Stikordsdisposition: Energiforbrug, kuldannelse, dannelse af olie og naturgas, oliepris, energiressourcer, energireserver, fossile brændsler, alternative energikilder, guld, kritiske råstoffer, konfliktmineraler, kulstofkredsløbet (fra klimaforløb), drivhuseffekten og drivhusgasser (fra klimaforløb), affaldshierarkiet, cirkulær økonomi.
Forløbets eksperimenter, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde:
- Øvelsesvejledning_Olies_migration.docx
- Arbejdsseddel til kul.docx
- Energi 5 - Energy Lab (Alternative energikilder) Opgaver og vejledning.docx
- Øvelse. Kritiske konfliktmineraler.docx
- NG3: Dannelse af olie- og naturgasforekomster
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NG3: Dannelse af olie- og naturgasforekomster
|
02-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Hvilken rolle spiller vandet for os?
Stikordsdisposition: Dannelse af grundvand, jordtypens betydning for grundvandsdannelse, vandets forskellige kredsløb, vandbalancen, forbrug af drikkevand, skjult vandforbrug, forurening af grundvand og overfladevand, vandkonflikter, vandløbets udviklingstrin, naturlige og menneskeskabte forløb af vandløb, oversvømmelser fra vandløb.
Forløbets eksperimenter, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde:
- Opgaver til vandets kredsløb vandbalancen og grundvand OCR.pdf
- Øvelsesvejledning. Permeabilitet og vandkapacitet.pdf
- Øvelse Forurening af grundvand.docx
- Nitrat i drikkevand og i Solrød Bæk.docx
- Oevelse Water footprint OCR.pdf
- NG4: Permeabilitet og vandkapacitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NG4: Permeabilitet og vandkapacitet
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65871122716",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65871122716",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65871122716"
}