Holdet 2024 ng/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Tobias Bruun Pedersen
Hold 2024 ng/e (2e ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Er det farligt at bo ved Jordens pladegrænser?
Titel 2 Hvad er problemet med klimaforandringerne?
Titel 3 Hvordan bruger vi Jordens ressourcer smartere?
Titel 4 Hvilken rolle spiller vandet for os?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Er det farligt at bo ved Jordens pladegrænser?

Stikordsdisposition: Jordens dannelse og udvikling, Jordens opbygning og dynamik, beviser for pladetektonik, pladerandstyper, jordskælv, vulkanisme, varslingsmuligheder, den menneskelige bosættelse tæt ved pladerande, konsekvenser af den pladetektoniske model.

Forløbets eksperimenter, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde:
- Øvelse. Find pladerne 2e ng.docx
- Øvelse. Tegn et lithosfæresnit 2e ng.docx
- Øvelsesvejledning til forsøget om pladetektonik og densiteten af 4 karakteristiske bjergarter.docx
- Fire-øvelser-i-bestemmelse-et-jordskælvs-epicenter-og-styrke-med-passer OCR.pdf
- Opgave Vulkantyper 2e ng.docx
- NG1: Pladetektonik og densiteten af 4 bjergarter
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NG1: Pladetektonik og densiteten af 4 bjergarter 02-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Hvad er problemet med klimaforandringerne?

Stikordsdisposition: Generel og grundlæggende gennemgang af de meteorologiske og klimatiske elementer, væsentligste opdelingskriterier i klimazoner og plantebælter, strålings- og energibalancen, albedoeffekten, drivhusgasser, naturlig- og menneskeskabt drivhuseffekt, tilbagekoblingsmekanismer, nedbørsdannelse, nedbørstyper, carbonkredsløbet, klimaforandringernes konsekvenser, ekstremt vejr, alternative energikilder, FNs verdensmål, samspillet mellem klima og mennesker.

Forløbets eksperimenter, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde:
- Øvelse. Strålings og energibalancen.docx
- Tilbagekoblingsmekanismer.docx
- 2e ng Feltarbejde om strålingsbalancen.docx
- 2e ng Albedo_eksperiment_øvelsesvejledning_og_journalskabelon.docx
- Kyst og fastlandsklima. Øvelse OCR.pdf
- Miniopgave om klimaforandringer 2e ng.docx
- Kondensation skydannelse og nedbør. Øvelsesvejledning og opgaver.docx
- Øvelse. Dannelse af stigningsnedbør og Føn vinde.docx
- Øvelse om termiske tryk samt sø- og landbriser.docx
- NG2: Klimamodeller med albedo, skyer og CO2
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NG2: Klimamodeller med albedo, skyer og CO2 08-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Hvordan bruger vi Jordens ressourcer smartere?

Stikordsdisposition: Energiforbrug, kuldannelse, dannelse af olie og naturgas, oliepris, energiressourcer, energireserver, fossile brændsler, alternative energikilder, guld, kritiske råstoffer, konfliktmineraler, kulstofkredsløbet (fra klimaforløb), drivhuseffekten og drivhusgasser (fra klimaforløb), affaldshierarkiet, cirkulær økonomi.

Forløbets eksperimenter, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde:
- Øvelsesvejledning_Olies_migration.docx
- Arbejdsseddel til kul.docx
- Energi 5 - Energy Lab (Alternative energikilder) Opgaver og vejledning.docx
- Øvelse. Kritiske konfliktmineraler.docx
- NG3: Dannelse af olie- og naturgasforekomster
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NG3: Dannelse af olie- og naturgasforekomster 02-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Hvilken rolle spiller vandet for os?

Stikordsdisposition: Dannelse af grundvand, jordtypens betydning for grundvandsdannelse, vandets forskellige kredsløb, vandbalancen, forbrug af drikkevand, skjult vandforbrug, forurening af grundvand og overfladevand, vandkonflikter, vandløbets udviklingstrin, naturlige og menneskeskabte forløb af vandløb, oversvømmelser fra vandløb.  

Forløbets eksperimenter, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde:
- Opgaver til vandets kredsløb vandbalancen og grundvand OCR.pdf
- Øvelsesvejledning. Permeabilitet og vandkapacitet.pdf
- Øvelse Forurening af grundvand.docx
- Nitrat i drikkevand og i Solrød Bæk.docx
- Oevelse Water footprint OCR.pdf
- NG4: Permeabilitet og vandkapacitet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NG4: Permeabilitet og vandkapacitet 02-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning