Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Alexandra Mijovic
|
Hold
|
2024 MaB/u (2uMaB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition af 1g pensum
Vi repeterer 1g pensum:
Vektorer og geometri i planen:
stedvektor, indskudsreglen, længde af vektor, regneoperationer med vektorer (grafisk og algebraisk), skalarprodukt, vinkel mellem vektorer, ortogonalitet, projektion, tværvektor, determinant og parallelogram udspændt af vektorer, parallelitet, retningsvektor, normalvektor, parameterfremstilling, linjens ligning, skæring og vinkel mellem linjer, afstand fra punkt til linje
Funktioner:
Karakteristiske egenskaber ved lineære, eksponentielle, potens- og logaritme funktioner. Andengradspolynomiet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cirklen og trigonometriske funktioner
Enhedscirklen, cos(v), sin(v), cirklens ligning, tangent og skæring med cirklen.
Mat A: Cirklens parameterfremstilling.
Trigonometriske funktioner, herunder betydning af konstanter og ligningsløsning. (Mat B: ikke skriftligt pensum, men opgaver kan forekomme ved den mundtlige gruppedelsprøve).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Procentregning, kapitalfremskrivning, annuitet
- Rentesregning, herunder gns. rente og omregning mellem kort og lang rente.
- Kapitalfremskrivning.
- Annuitetsopsparing og gældsannuitet.
- Sammenhæng mellem kap. fremskrivning og eksponentielle funktioner. k-dobling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv statistik
- Simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale
- Grafisk præsentation af statistisk materiale
- Stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer
- Anvendelse af lineær, eksponentiel, (potens) og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Grænseværdi og kontinuitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 3
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning
- monotoniforhold, ekstrema og optimering
- sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Prøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning, diskret
- Sandsynlighedsmodeller, herunder udfaldsrum og hændelse
- Stokastisk variabel, middelværdi og spredning, pindediagram
- Kombinatorik
- Binomialfordeling
- Nulhypotese og binomialtest
- Konfidensinterval
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Chi2 Goodness of fit
Chi2 Test for goodness of fit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Integralregning
Basal integralregning: stamfunktion og integration af simple funktioner vbra regneregler for integration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65871188952",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65871188952",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65871188952"
}