Holdet 2024 re/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Dorthe Klingenberg
Hold 2024 re/e (3e re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Japansk religion
Titel 5 4. emne Nordisk religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget

Hvorfor beskæftige sig med religion i 2024?
Overblik over verdens religioner
fagbegreber, teori og metode introduceres
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Vi har i forløbet taget udgangspunkt i den formative periode i Saudiarabien samt religionens nutidige skikkelse i Danmark og vesten. Vi har læst om de 6 trosartikler, de 5 søjler med særligt fokus på pilgrimsrejsen, bøn, trosbekendelsen og fasten.
Vi har fokuseret på Koranens og hadithteksternes status, samt på hvilken status hhv. Allah, Muhammed samt de øvrige profeter i islam har. Vi har ligeledes arbejdet med begrebet sharia som ledetråd til et liv der fører til paradis og som grundlag for lovgivning i bl.a Nigeria
Vi har haft fokus på islam i en vestlig og især dansk kontekst med særskilte nedslag i tørklædebrug eller ej, konversion og statistisk materiale om at leve som muslim i Danmark i dag.
Under forløbet har vi været på ekskursion til den tyrkiske Mevlana moske i Ishøj hvor vi har lavet feltarbejde i form af deltagerobservation, en analyse af det religiøse rum. (religionssociologisk metode)

Vi har i nævnt rækkefølge arbejdet med følgende materiale:

• ”Hvem var Profeten Muhammed?” 1. november 2027 & 8. januar 2021 på www. Religion.dk
• ”5 skarpe om islam” DR 2014 [18 minutter]
• Koranen Sura 53 v 1-18 Gengivet i Muslimernes Religion Tro, prsksis og sharia. Jens Forman. Systime 2006 s. 65
• Hadith om åbenbaringerne fra al-Bukharis traditionssamling. Gengivet i ??
• ”De 6 trosartikler” fra: Klassisk og moderne islam, Deniz Kitir, iBog, Systime 2020, p 151
• Koranen sura 112
• ”Moderne muslimers syn på Jesus” Gengivet i: Al Quran, en meddelelse fra Verdenernes Herre” s. 6-7 af M.S. Laher, Islam-Serien nr. 8, Alif Bogforlag, 1988.
• Abraham traditionen i jødedom og Ibrahim traditionen i islam. Fra: Muslimernes Religion Tro, prsksis og sharia. Jens Forman. Systime 2006 s.13
• Koranen sura 56 v 1-56 ”Det uafvendelige”
• ”De 5 søjler” fra Muslimernes Religion Tro, prsksis og sharia. Jens Forman. Systime 2006 s.29-35
• ”Zakariya Kristoffer Scharff: Azan og det nyfødte barn” i: iBog Systime, Religionsportalen [3 min 21 sek]
• De Kongelige Tvillinger - Dåb fra Holmens Kirke - YouTube (som perspektiv til azan og brugt til komparativ analyse af de to børneritualer mht: hvem der deltager, hvad der sker i form af ord og bevægelser samt eventuel anvendelse af rituelt materiale, hvor vi befinder os osv)
• salahguide – YouTube
• ”How to perform Wudu” - YouTube (fra 30 sek og frem:
• “Abdul Wahid Pedersen: Bønnens betydning”  i: iBog Systime, Religionsportalen [2 min 45 sek]
• ”Under ramadan skubber Rawan sig selv lidt til side” 27. marts 2023 Kristeligt Dagblad
• ”Hajj, Pilgrimsrejse til Mekka” DR2 2002 (BBC hajj, the journey of a lifetime) [60 min]
• •PPT ”Hovedbeklædning”
o Bibelen, NT: Paulus 1. brev til Korintherne kap 11 v 6-10
o Mipsterz: SOMEWHERE IN AMERICA | Mipsterz
o Det slører stadig DR Pac-man Burqa - YouTube
o Zaineb Oussadi, modeblogger og muslim med tørklæde Bloggeren Zizi: “Selvfølgelig kan jeg se smart ud og følge min religion på samme tid” - ALT.dk  (uddrag) 2016
o Koranen: Sura 33 v 59-60, sura 24 v 30-31
o Hadith om tildækning fra hadithsamlingen Sunan Abu Dawud
o Sherin Khankans tolkning: Kravet om at bære tørklæder - og kvinders rettigheder - Religion.dk (uddrag) 2003
o Inas fra Esbjerg: Tørklædet definerer ikke, hvem Inas fra Esbjerg er | jv.dk (uddrag) 2010.
• ”Tørklædet er islamismens flag” af Lone Nørgaard. Debatindlæg i Kristeligt Dagblad 1. september 2004
• ”At være muslim i Danmark” fra: Klassisk og moderne islam, Deniz Kitir, iBog, Systime 2020, p 237
• ”Duaa er muslim – jeg gør ting for at være en del af fællesskabet” [8:53 min]
• ”Når naboens datter bliver muslim” udsendelse 1, DR1 2017 [44 min]
• ”Sharia” fra Muslimernes Religion Tro, prsksis og sharia. Jens Forman. Systime 2006 s.42-44 & 46-47
• ”Stening står ikke til diskussion” 18. april 2002 Kristeligt dagblads hjemmeside religion.dk/spørg om islam
• ”Når sharia dømmer” (uddrag) DR1 2009 [10 min]

Teori gennemgået i forløbet:

• Ritualer generelt, herunder begrebet ”rituel renhed”
• Teori om overgangsritual, Arnold van Gennep
•       Myte
• Podemanns ritual-myte model
• Begrebet kult
• tabu
• Kultdrama
• Offer
• Axis mundi
• Konversionsteori, Lewis Rambos 7 stadier
• ”Det senmoderne samfund” og ”Anthony Giddens om det senmoderne samfund” fra: Kultur og samfund. En grundbog til kultur. Og samfundsfaggruppen på HF. Sofie Reimick mfl. Systime 2009 s. 97-99
• Jan hjärpes tolkningsmodel ift indhold, funktion samt grad af engagement
• Bruce Lincolns tilføjelse til Hjärpes model: minimalisme & maksimalisme
• Begreberne: helligt vs profant, monoteisme vs polyteisme

Vi har læst ca 50 sider og har anvendt 10 moduler a’ 100 minutter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom

Forløbet startede som et flerfagligt forløb med historie, hvor vi har fokuseret på religion og især kristendom i USA, samt begrebet civilreligion.
I denne del har vi læst følgende:

• "Grundlæggelsen af den amerikanske drøm" uddrag af "John Winthrops tale om pagten mellem Gud og puritanerne" i: Kultur og Samfund. S Reimick mfl. Systime 2009 s. 142-144
• "Jordens salt og verdens lys" i Det Nye Testamente, matthæusevangeliet kap 5 v. 13-16. Bibelselskabet 1992
• ”Religion i Amerika” & ”Religion i USA i dag” & ”De amerikanske protestanter Evangelikale og Mainline trossamfund” samt to oversigtskort over "Procentdel af indbyggere som siger at religion er vigtig i deres hverdag" samt "Oversigt over udbredelsen af forskellige kristne retninger i USA i dag" i: USA. Historie, samfund, religion iBog. Systime
• Guds eget Land – arven fra puritanerne i:USA, historie, samfund og religion. Systime iBog
• "Civilreligion i USA"  i: USA. Historie, samfund, religion iBog. Systime
"Religion i Skandinavien og USA" i: Samfund uden Gud, Phil Zuckerman, Forlaget Univers 2008, s. 188-193 (Uddrag)
• "So f***ing special i USA" - afs. 3 religion
• ”The pledge of allegiance” https://www.youtube.com/watch?v=xcwg7cnhW4E
Herefter har vi haft et klassisk kristendomsforløb hvor vi med udgangspunkt i GT-skabelsesberetningerne og syndefaldsmyten har overfladisk set på Guds pagter med menneskene gennem tiden. Fra de indledende tekster sprang vi op til Jesu tid og hans virke i samtiden, kristen etik ud fra Bjergprædikenen og lignelsen om den barmhjertige samaritaner, påskebegivenhederne og pinseunderet. Herfra sprang vi til kristendommens selvstændiggørelse med Paulus, Luther og hans aftryk på dansk kristendom op til i dag, herunder de to sakramenter dåb og nadver samt sammenligning med den katolske kirkes sakramenter. Afslutningsvis har vi set på nutidsdanskerens forhold til kristendommen og på kirkestatistik ift medlemskab og religiøse handlinger i den Evangelisk- Lutherske kirke og vi har set på grundtvigianisme og Indre mission.

I forløbet har vi gennemgået følgende materiale i nævnte rækkefølge:
• Bibelen, Det gamle testamente. 1. Mosebog kap 1-2 v1-4 ”Verdens skabelse” & ”Adam og Eva”
• Bibelen, Det gamle testamente 1. Mosebog kap 2 v 4 – kap 3 v 24 ”Adam og Eva” & ”Syndefaldet” og ”Uddrivelsen af Edens have”
• (Pagtslutninger) A Way God Wants to Connect With You (You Might Not Think Much About) The Bi”ble Project A Way God Wants to Connect With You (You Might Not Think Much About)
• De kristnes religion af Jens Forman. Systime 2008 s. 50-53, 54-56, 61-62, 64-66
• Bibelen. Det nye testamente: Markusevangeliet kap. 2, 23 – 28: ”Aksplukningen på sabbatten”. Lukasevangeliet kap. 18 v. 35-43: ”Helbredelsen af den blinde ved Jeriko”. Lukasevangeliet kap. 15. 11 – 32: Lignelsen om den fortabte søn”
• (Messiasforventninger fra GT) Bibelen. Det gamle testamente: Esajas Bog kap 9.v. 1-6. Esajas bog kap. 11.v. 1-10: ”Davidssønnens fredsrige”. Daniels bog 7. 13 14
• De kristnes religion af Jens Forman. Systime 2008 s. 66-67
• Bibelen. Det nye testamente. Lukas-evangeliet kap. 10 v. 25-37 Lignelsen om den barmhjertige samaritaner.
• ”5 skarpe om Jesus” DRKultur 2014 (19 min)
• Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste. www.kristendom.dk 6/10-2015
• Kim Hartzner: Den syriske flygtning i nød er også min næste www.kristendom.dk 10/10-2015. oktober 2015,
• ”Næstekærlighed og tilgivelse” i Kristendom i nutid. Allan Poulsen & Jakob Schow-Madsen. Gyldendal 2000. s. 61-62
• ”The law” fra The bible project (5 min 31)
• Baggrundsstof om Bjergprædikenen fra Den store Danske.lex Bjergprædikenen - Jesu tale til sine disciple - lex.dk
• Bibelen, Det Nye Testamente. Matthæusevangeliet kap 5 v 17-48 ”Bjergprædikenen” (uddrag)
• Manga Messias, Bibelselskabets forlag. 1. udgave 2012 s.130-135
• Bibelen. Det nye testamente. Markus evangeliet kap. 1 v. 1-13 ”Johannes Døber i ørkenen” & ”Jesu dåb og Jesu fristelse”
• Bibelen. Det Nye Testamente. Matthæusevangeliet kap 28 v 16-20 ”Missionsbefalingen”
• De Kristnes Religion, Forman Jens. Systime 2008 s 70-73
• Bibelen GT: Zakarias kap 9 v 9
• Bibelen, NT: markusevangeliet kap 14 v 12-25 ”Nadveren” kap 15 v 1-47 ”Jesus for Pilatus”, ”Tornekroningen”, ”korsfæstelsen”, ”Jesu død” & ”Gravlæggelsen”, kap 16 v. 1-8 ”Jesu opstandelse”
• The Passion of the Christ Crucifixion & Resurrection uddrag på [6:32 min]
• ”Den apostoksle trosbekendelse” Trosbekendelse | Folkekirken.dk
• De Kristnes Religion, Forman Jens. Systime 2008 s 40-43 & 80-81
• Bibelen. Det Nye Testamente. Apostlenes Gerning kap. 1 v 1-14 & kap 2 ”Løftet om helligånden”, ”Jesu himmelfart”, ”Pinsedagen”, ”Peters prædiken pinsedag” & ”Den første menighed”
• PPT med Paulus info
• Bibelen NT: Romerbrevet kap 5 v 1-21,1. Korintherbrev kap 15 v 1-28,  Galaterbrevet kap 5 v 1-12, Galaterbrevet kap 2 v 11-21
• ”5 skarpe om Luther” DRKultur 2014 (19 min)
• Kultur og Samfund s. 127-130. Sofie Reimick mfl. Systime 2009 (herunder to kildetekster: ”Luther om det almindelige præstedømme” & ”Luther om tro og gerninger” samt to billeder fra før og efter reformationen
• De Kristnes Religion, Forman Jens. Systime 2008 s 30-35
• To ud af tre danskere definerer sig som kristne | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk)29.05.2018
• ”Det mener danskerne om tro” Danskere: Religion er det, som alle de andre har | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk) (findes i samme dokument som ovenfor i forlængelse af dette)
• Kirkestatistik i folkekirken Folkekirken i tal | fkuv.dk
• De Kristnes Religion, Forman Jens. Systime 2008s. 32-38
• Grundtvigsk Forum (lille film om Grundtvig 1:29 min)
• ”Indre Missions Ungdom” Indefra med Anders Agger. DR2, 2018 (43 min)
• Bibelen. Det Nye Testamente. Paulus 1. brev til Korintherne kap 14 v 34-36

Forløbet strækker sig over 14 moduler a' 100 minutter og dækker 85 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Japansk religion

Japansk religion 3e

Forløbet dækker læreplanens krav om en større nulevende religion med længere historie og global betydning, samt karvet om en polyteistisk religion. Forløbet har fokus på shinto og mahayana buddhisme (Rene land / shin)
Vi lagde ud med livets religion: shinto med særskilt fokus på kamibegrebet, diverse ritualer, myten om solguden, høflighedskodeks der tager sit udgangspunkt i konfizianismens 5 relationer, rituel renhed.
Herefter har vi først set på buddhismens overordnede principper og er derfra dykket ned i mahayanabuddhismen (rene land / shin) for at forstå hvordan den retning adskiller sig fra theravada mht. udfrielse, bodhisattvaens betydning og menneskets iboende buddhanatur
I forløbet er læst følgende:
• Intro til Japan https://www.youtube.com/watch?v=yMPJRe2qTlI
• PPT. Med oversigt over religion i Japan, herunder Ainuerne på Hokkaido og et lille filmklip fra 1930’erne da man stadig udførte bjørneritualet
SHINTO – RELIGION FOR LIVETS BEGIVENHEDER
• ”Efter tsunamien søger japanerne mod de gamle ritualer” af Barbara Bradley Hagherty i Grundbogen til religion C. Madsen, Lene mfl. Systime 2012 s. 200-201, 201-203
• ”Jørn Borup: Særtræk ved japanske religioner” fra religionsportalen, iBog, systime. (2:03min)
• ”Japansk identitet” fra religionsportalen, iBog, systime.
• ”Japansk identitet og selvforståelse” (filmklip med unge japanere på højskole i Danmark) fra religionsportalen, iBog, systime. (1:39min)
• ”Emil Johansen: Japan - en kulturel overraskelse” (2013) fra religionsportalen, iBog, systime.
• ”At være ung og religiøs i Japan” ) fra religionsportalen, iBog, systime.
• ”Religion og identitet” (2:38 min)
• ”Synkretisme” fra religionsportalen, iBog, systime. (1:24min)
• ”Citat fra Emil Johansen” om religiøsitet i Japan”. fra religionsportalen, iBog, systime
• ”Religiøs pluralisme” & ”Konfuzianisme” i: Grundbogen til religion C s. 204-205
• ”Shintobegreber og rituelle genstande” Dokument udarbejdet af DK
• ”Praksis ved helligdommen” Grundbogen til religion C s. 206
• Grundbogen til religion C s. 206-208
• ”Bøn ved Meiji Jingu” Shintobøn ved Meiji Jingu (5:17 min)
• ”Matsuri for tre shintoguder” Natlig matsuri for 3 shinto-guder ved Iwashimizu Hachiman-gu (3:29 min)
• ”Shinto vielsesritual, en moderne norito” i Grundbogen til religion C s. 210
• ”Japansk bryllup” Our Japanese Wedding Ceremony | 私たちの神前結婚式 (11:min)
• ”Religiøse forestillinger” & ”Myten om Japan og solgudinden Amaterasu” Grundbogen til religion C. Madsen, Lene mfl. Systime 2012, s. 211-213
• ”Min nabo totoro” tegnefilm af Hayao Miyazaki. Klip med fokus på religiøse elementer, herunder kami (30 min)
• ”Sumobrydning: Når religion og sport smelter sammen” www.religion.dk 17. august 2017

BUDDHISME GENERELT & I JAPAN (SHIN = RENE-LAND BUDDHISME) – RELIGIONEN TIL DØDSRITUALERNE
• Grundbogen til religion C. Madsen, Lene mfl. Systime 2012 s. 156-160
• ”Buddhas budbringere” DR2 2004 (fra 1:58 til 51:50)
• Grundbogen til religion C. Madsen, Lene mfl. Systime 2012 s. 160-167 (undtagen kildeteksterne på de angivne sider)
• Religionsportalen iBog, systime: Japanske religionerritualer”begravelse”
• ”Shinbuddhistisk begravelse i nagoya Shinbuddhist begravelse i Nagoya (6:36)
• ”Departures” (fokus på høflighed, det usagte, renhed og urenhed) (100 min)

Forløbet dækker over 8 moduler a’ 100 minutter. Der er læst ca 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 4. emne Nordisk religion

Vi ser på asetro i fortidig og nutidig kontekst. Vi undersøger hvilke kilder vi har til den oprindelige religion og de udfordringer kilderne er behæftet med. Senere springer vi til nutidig asetro og får her også en senmoderne vilkel på

I forløbet er læst følgende:
• ”De 10 vigtigste ting at vide om nordisk mytologi” www.religion.dk 27. november 2012 opdateret 30. august 2022
• ”Før kristendommen havde man ikke et ord for religion” www.religion.dk 7. december 2012
• Kilde: Vikingernes religion og livsanskuelse. Uffe H Larsen. Akademisk Forlag 1989. s. 7-10 (Samlet på ppt)
• ”Yggdrasil – verdenstræet” by Kim Schou on Prezi Yggdrasil - verdenstræet by Kim Schou on Prezi
• ”De nordiske guders stamtræ” by Kim Schou on Prezi - De nordiske guders stamtræ - Religion.dk
• Nordiske guder: Her er listen over de vigtigste | historienet.dk (kan kun ses hjemme)
• Skabelsesberetningen fra Snorres Edda. Gengivet i: Guder og helte i Norden – myter og sagn. Anders Bæksted. Politikens forlag 1978
• Purushahymnen. Hinduistisk skabelsesmyte læst som perspektivering til Snorri Sturlusons sammen med den jødisk-kristne skabelsesberetning i Bibelen 1. Mosebog kap 1&2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer