Titel
3
|
Skulpturkunst
Forløb om udvikling af antik skulpturkunst der tager udgangspunkt i "Hvad er meningen med kunst?" som moderne problemstilling. Klassen tager på ekskursion til Glyptoteket.
Fagbegreber er:
Arkaisk tid, klassisk tid (tidlig, høj- og senklassisk), hellenistisk tid og romersk tid.
Rundskulptur, størrelse, materiale, original eller kopi (med støtte), fundsted, kunstner, standmotiv (frontal stilling, kontrapost og fri stilling), fremstilling (stiliseret, idealiseret, naturalistisk, individualiseret og realistisk), komposition (symmetri, harmoni og kontrast), krop (enkle markeringer, naturalistiske, voluminøse), ansigt (inkl. perlelokker, mandelformede øjne, arkaisk smil), streng stil, våddraperi, attribut, motiv (situation), funktion (mindesmærke, votivgave og gudestatue) og polykromi (mangefarvethed).
Skulpturer (kernestof):
Kleobis og Biton (Dioskurerne?) ca. 580 fvt., Delfi
Sfinx fra Naxos ca. 560 fvt., Delfi
Peploskoren ca. 530 fvt. Athen
Kritios-drengen ca. 480 fvt., Athen
Harmodios og Aristogeiton 477 fvt, Athen
Artemision-bronzen ca. 460 fvt., Athen
Såret Amazone ca. 450 fvt.m Glyptoteket
Diskoskasteren ca. 450 fvt.
Spydbæreren ca. 440 fvt., Napoli
Karyatide ca. 420 fvt., Athen
Skraberen ca. 330 fvt., Rom
Afrodite fra Knidos ca. 350 fvt., Rom
Demosthenes ca. 330 fvt., Athen
Den døende galler ca. 230 fvt., Rom
Drikfældig kælling ca. 200 fvt.
Laokoon-gruppen ca. 100 fvt.
portræt af Pompejus ca. 50 fvt., Glyptoteket
Augustus Prima Porta ca. år 0
Romersk kvinde ca. 100 e.Kr.
Perspektiverende materiale:
"David" af Michelangelo
"exquisite pain" af Damien Hirst
"Bereitschaft" og "Siegerin" af Arno Breker
"Ganymedes og ørnen" af Bertel Thorvaldsen
"Apollon og Daphne" af Bernini
"House of Dionysos" af Sif Etona Westerberg
“Agape” af Aske Jonathan Kreilgaard
Til forløbet anvendes dels Paideia, dels http://old.thisted-gymnasium.dk/klassiker/Graeskromerskskulptur.htm og
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/oldtidskundskab.htm
Til eksamen anvendes ukendte monumenter.
|