Holdet 2024 ol/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Linda Søndergaard Pedersen
Hold 2024 ol/u (3u ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Myter
Titel 2 Skulpturkunst
Titel 3 Den homeriske helt
Titel 4 Drama: Medea
Titel 5 Hvad er lykke? Et forløb om kærlighed og poesi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Myter

Introduktion til faget, græsk mytologi og mytebegrebet.

Paideia og http://klassisk.ribekatedralskole.dk/oldtidskundskab.htm benyttes til baggrundsviden mm.

I forløbet trænes den tekstnære læsning og udover almindelig tekstanalyse og fortolkning arbejdes med følgende fagbegreber:
Græske:
- aitiologia
- mythos
- hybris
- nemesis
- týke
- moíra
- sofrosýne
- antropomorfisme

Romerske:
- vindicta
- pudicitia
- justitia
- fatum og fortuna
- virtus, pietas og fides

Genre:
- epos og stiltrækkene hørende til Ovid samt Vergil
- dialog/dramagenre hos Lukian
- logos og historiografi hos Herodot

Af kernetekster læses:
- Lukian "Paris' dom"
- Ovid "Metamorfoser" 3.253-510: Ekko og Narcissos
- Ovid "Metamorfoser" 6.401-674: Procne og Philomela
- Vergil "Aeneiden" 4.1-411: Dido og Aeneas
- Herodot "Kong Kroisos" bog 1.1, 1.5-13, 1.26-33

Litteraturudgaver:
Lukian:  http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/lukian/paris.htm
Ovid: Metamorfoser oversat af Otto Steen Due, Gyldendal, 2005
Homer: Odysséen oversat af Otto Steen Due, Klassikerforeningens kildehæfter, 2002
Vergil: Aeneiden oversat af Otto Steen Due, Gyldendal, 2007
Herodot i udvalg  ved Thure Hastrup og Leo Hjortsø, Gyldendal, 1978

Samlet ca. 50 sider.

Perspektivmateriale:
- Siri Ranva Jakobsen "Dafnesyndromet"
- Uddrag Netflix-serie "KAOS" sæson 1 episode  1 minut 1-15 og 30-33 samt afsnit 3 minut 1-3.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Skulpturkunst

Forløb om udvikling af antik skulpturkunst der tager udgangspunkt i "Hvad er meningen med kunst?" som moderne problemstilling. Klassen tager på fælles ekskursion med dansk til World Press Photo udstillingen samt Glyptoteket.

Fagbegreber er:
Arkaisk tid, klassisk tid (tidlig, høj- og senklassisk), hellenistisk tid og romersk tid.
Rundskulptur, størrelse, materiale, original eller kopi (med støtte), fundsted, kunstner, standmotiv (frontal stilling, kontrapost og fri stilling), fremstilling (stiliseret, idealiseret, naturalistisk, individualiseret og realistisk), komposition (symmetri, harmoni og kontrast), krop (enkle markeringer, naturalistiske, voluminøse), ansigt (inkl. perlelokker, mandelformede øjne, arkaisk smil), streng stil, våddraperi, attribut, motiv (situation), funktion (mindesmærke, votivgave og gudestatue) og polykromi (mangefarvethed).

Skulpturer (kernestof):
Kleobis og Biton (Dioskurerne?) ca. 580 fvt., Delfi
Kalvebæreren ca. 560 fvt., Athen
Sfinx fra Naxos ca. 560 fvt., Delfi
Peploskoren ca. 530 fvt. Athen

Kritios-drengen ca. 480 fvt., Athen
Harmodios og Aristogeiton 477 fvt, Athen
Vognstyreren ca. 470 fvt., Delfi
Artemision-bronzen ca. 460 fvt., Athen

Såret Amazone ca. 450 fvt.m Glyptoteket
Diskoskasteren ca. 450 fvt.
Spydbæreren ca. 440 fvt., Napoli
Karyatide ca. 420 fvt., Athen

Skraberen ca. 330 fvt., Rom
Afrodite fra Knidos ca. 350 fvt., Rom
Demosthenes ca. 330 fvt., Athen

Den døende galler ca. 230 fvt., Rom
Drikfældig kælling ca. 200 fvt.
Laokoon-gruppen ca. 100 fvt.

portræt af Pompejus ca. 50 fvt., Glyptoteket
Augustus Prima Porta ca. år 0

Perspektiverende materiale:
"David" af Michelangelo
"exquisite pain" af Damien Hirst
"Bereitschaft" og "Siegerin" af Arno Breker
"Ganymedes og ørnen" af Bertel Thorvaldsen
"Apollon og Daphne" af Bernini
"House of Dionysos" af Sif Etona Westerberg
"Agape" af Aske Krejlberg

Til forløbet anvendes dels Paideia, dels http://old.thisted-gymnasium.dk/klassiker/Graeskromerskskulptur.htm og
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/oldtidskundskab.htm


Til eksamen anvendes ukendte monumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den homeriske helt

Forløb med udgangspunkt i moderne problemstilling: Hvorfor ser vi film/tv-serier/teaterstykker og læser bøger? Hvad kendetegner den gode fortælling? Hvordan karakteriseres hovedpersonen (helten) ofte?

Vi ser
Troy: The fall of a city sæson 1 episode 1 (Paris' dom) og episode 6 (minut 1-2,5, 12-13 og 30-56: Tvekampen mellem Hektor og Achilleus).

Derefter læses Homer og vi analyserer med fokus på genretræk, Homers fortællestil (prooimion, patronymikon, epiteton ornans, homerisk lignelse, formelvers, daktylisk heksameter) og eftertidens reception.

Af fagbegreber til analyse af homerisk helteideal benyttes
- do ut des
- kleos
- timé
- areté
- sofrósyne
- retoriké
- gudfrygtighed

Af fagbegreber til analyse og fortolkning med fokus på samfundet (normer og kultur, herunder gudebillede) benyttes:
- antropomorfisme
- moira
- tyké
- patriarkalsk
- polis
- oikos
- diké
- teofani

Som baggrundsstof læses uddrag af kapitel 1 i Paideia samt anvendes hjemmesiderne http://klassisk.ribekatedralskole.dk/oldtidskundskab.htm og https://www.britishmuseum.org/blog/who-was-achilles.

Basisteksterne er fra Otto Steen Dues oversættelser:
Homer "Iliade" 1. sang v.1-325 og 22. sang v. 1-423
Homer "Odyssé" 9. sang v. 1-479 og 10. sang v. 133-560

I alt ca. 55 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Drama: Medea

Læsning af tragedien Medea oversat af Marcel Lysgaard Lech.

I forløbet arbejdes med antikkens kvindesyn, det guddommelige overfor det menneskebestemte (fysis >< nomos), Aristoteles' dramateori (se fagbegreber nedenfor) og tragediens struktur samt rolle i det demokratiske Athen i klassisk tid.

Fagbegreber:
mytos, etos, mimesis, peripeti, anagnorisis, eleos, fobos og katharsis.
Prolog, parodos, epeisodia, stasima og exodos.

I sammenhæng med tidligere læste værker analyseres og fortolkes tragedien med inddragelse af begreberne moíra, sofrósyne, oíkos, diké m.fl. Særligt llaves personkarakteristikker af Medea og Jason ud fra traditionelle helteidealer og tragediens protagonist, Medea, sammenlignes med de mandlige modstykker i hver scene: Kreon, Jason, Aigeus.

Basisteksten udgør ca. 47 ns.
Af supplerende stof anvendes kapitlet om drama i Paideia samt s. 94-97, 110-111 i "Hun" af Ann Bolbjerg Øe.

Af perspektiverende materiale anvendes uddrag af 3. akt af Shakespeares "Hamlet". Scenen mellem Ophelia og Hamlet.
Desuden har klassen læst "Et dukkehjem" af Ibsen i dansk, som vi også trækker tråde til.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hvad er lykke? Et forløb om kærlighed og poesi

Filosofisk forløb om kærlighed, krig og sejr.

Vi læser et udvalg af antikke digte, der belyser dels kærlighedens magt og menneskets ufrivillige kærlighedskamp, dels hverdagslivets muligheder for følelsen af lykke opnået i kærlighed og krig samt olympiske sejre.
De romerske digtere giver nogle filosofiske anskuelser om livet indenfor retningerne stoicisme og epikuræisme, mens Platons Symposion læses i uddrag om erkendelsen af Det skønne som idé via kærlighed.

Som baggrundsstof læses Paideia (kapitlet om Poesi samt uddrag af kapitlet om filosofi) og følgende fagbegreber indgår:
- jambe, elegi, epigram og melisk poesi (primært græsk lyrik)
- sejrsepinikia
- carmen og ode (primært romersk poesi)
- skolia (digte sunget ved symposier)
- bella veneris (Venuskrigene)

- areté, timé, kléos, sofrosýne, sophia, (græsk) og virtus, pietas, pudicitia (romersk)
- idéa og fainomenon
- doxa, aporia, epistéme
- dialektik og dualisme
- stoicisme
- epikuræisme
- logos, ratio og affectus
- animus, fata og fortuna
- autarkeia
- hedoné
- carpe diem

Vi perspektiverer med elevvalgte moderne lyrik - med eller uden melodi/musik.

Basisteksterne er
Sapfo: Fragment 1, 31 og 16. Fra dels Paideia samt "Venuskrigene" af Signe Andersen, Klim 2024.

Skolia af ukendte digtere fra Friis Johansens "Fri mands tale" s. 108-109

Pindar: Olympisk epinikia 11 og 14 fra Paideia samt "Fri mands tale" s. 119

Platon: Symposion fra "Kend dig selv" af Mejer og Tortzen s. 133-143

Catul: 51, 5, 8, 13, 70, 72, 75 og 85 fra "Venuskrigene" samt "Romersk antologi" af Christensen og Tortzen.

Horats: I.9, I.11, II.10 og IV.1 fra "Romersk Antologi" og "Venuskrigene"

Ovid eskapader I.1, II.12 og III.11b fra "Romersk Antologi" og "Venuskrigene".

Martial epigrammer 4.84, 11.62 og 6.39 fra Paideia.

Basisteksterne udgør ca. 35 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer