Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Mette Krongaard Riis
|
Hold
|
2024 Sa/p (2p Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Præsidentvalg i USA
Introduktion:
Med afsæt i det amerikanske præsidentvalg arbejder vi med, hvad der kendetegner det amerikanske demokrati og politiske system. - Og hvordan det er det anderledes end det danske. Dernæst kigger vi på hvilke udfordringer det amerikanske demokrati står over for, herunder polarisering og demokratiske udfordringer.
Faglige mål fra læreplanen, der berøres i dette forløb:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof, der berøres i dette forløb:
Sociologi:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik:
-politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
-magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem
kønnene
Indhold og centrale begreber (denne liste indeholder ikke alle de gennemgåede begreber):
- den amerikanske drøm
- den amerikanske forfatning - hvad betyder disse for amerikansk selvforståelse?/hvilken rolle spiller de i det amerikanske samfund?
- ideologi - liberalisme - velfærdsmodel/residual
- det politiske system i USA (kongressen, checks and balances)
- det amerikanske valgsystem, hvordan er det anderledes?
- partierne: republikanerne og demokraterne - hvad står de for, og hvordan kan de sammenlignes med de danske partier?
- vælgeradfærd, vælgertyper - hvem stemmer på Trump og hvorfor?
- hvilke demokratiske problemer/udfordringer står det amerikanske samfund over for?
- deltagelses- og konkurrencedemokrati
- Demokratisk legitimitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dansk politik
Titel: Dansk politik
Forløbet tager afsæt i det politiske kernestof, der blev læst i KS-forløbet "Nationalisme, islam og integration"
Introduktion til forløbet:
I dette forløb skal vi arbejde med dansk politik og med at forstå og kunne diskutere forskellige aktuelle mener i dansk politik, samt forstå hvorfor forskellige partier agerer som de gør og hvilken betydning det kan få for deres tilslutning blandt vælgerne
Faglige mål fra læreplanen, der berøres i dette forløb:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof, der berøres i dette forløb:
Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Sociologi:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Fagligt indhold (OBS, alle begreber figurerer ikke nødvendigvis på denne liste)
- Eastons model for det politiske system
- Det danske politiske system (parlamentarisme, magtens tredeling, lovgivningsproces, parlamentarisk styringskæde)
- Politiske ideologier (liberalisme, konservatisme og socialisme, samt forgreninger og populisme)
- Partiernes funktion og partityper (klassepartier, catch-alle partier)
- partiadfærd, molins model
- Politiske skillelinjer, herunder fordelings- og værdipolitik (og de danske folketingspartiers placering)
- Vælgeradfærd (Minervamodellen, vælgervandringer og marginalvælgere, kernevælgere, issuevoting, classvoting, egotropisk, sociotropisk)
- Demokrati (direkte, indirekte/repræsentativt demokrati)
- normative demokratiteorier: deltagelses- og konkurrencedemokrati
- mediernes betydning for politik (medialisering, den fjerde statsmagt, mediernes dagsordenssættende funktion og diskursive magt)
- Spin
- mediepåvirkning (kanyleteori, totrinshypotese, referencemodellen)
- fra massemedier til sociale medier
Antal normalsider: ca. 46 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det senmoderne ungdomsliv
Titel: Det senmoderne ungdomsliv
Dette forløb bygger videre på en enkeltfaglige forløb ” Ungdomsliv i det senmoderne samfund” fra KS. Desuden samlæses forløbet med klassens andet fagpakkefag, psykologi, hvor især trivselstemaet belyses ud fra begge fag.
Beskrivelse:
Hvordan er det at være ung i dag? – Det er det helt centrale spørgsmål, vi tager afsæt i i dette forløb. Vi begynder med at repetere selve identitetsbegrebet og socialisering og vender derefter fokus på samfundets udvikling og hvilken betydning især den teknologiske udvikling har for individet og den måde vi udvikler vores identitet på.
Faglige mål fra læreplanen:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof fra læreplanen:
Sociologi:
• identitetsdannelse og socialisering
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier (særligt fokus på brug af sociale medier)
Indhold:
• identitet (4 niveauer af identitet repeteres fra KS)
• socialisering – primær- sekundær-, dobbelt- og multisocialisering (repetition fra KS)
• samfundstyper – traditionelle, moderne, senmoderne
• Socialkarakterer og generationer
• Anthony Giddens (repetition fra KS) – Aftraditionalisering, Individualisering, Adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer (ansigtsløse tillidsrelationer, ekspertsystemer), øget refleksivitet
• Thomas Ziehe: Kulturel frisættelse, Formbarhed, ambivalens, stødpudezoner, Reaktionsmønstre (subjektivisering, ontologisering, potensering, emblematisering)
• Goffmann og Meyrowitz (fronstage, backstage, deep backstage, middle region, forward frontstage)
• Michel Maffesoli: retraditionalisering og neostammer mm.
• Hartmut Rosa: accelerationssamfundet og fremmedgørelse
• Georg Sennett: fleksibilitet og konsekvenser heraf.
• Danskernes medieforbrug
• Unges trivsel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Danmarks økonomiske situation
Titel: Danmarks økonomiske situation
Bygger videre på det økonomiske kernestof, der blev gennemgået i KS-forløbet Spanien.
Indhold:
Vi starter forløbet med at repetere basale økonomiske sammenhænge og hvordan de enkelte dele af økonomisen hænger sammen. Dernæst undersøger vi hvilke kriterier der er for en god samfundsøkonomi og undersøger hvordan det står til i Danmark. Dernæst vil vi se på hvilke konflikter der kan være mellem nogle af de økonomiske mål. derefter fokuserer vi på den politiske styring af dansk økonomi. Til slut kigger vi på det danske arbejdsmarked og konkurrenceevne og hvilken betydning det danske EU medlemskab, og i særdeleshed det indre marked, har for dansk økonomi.
Faglige mål fra læreplanen:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
Kernestof:
Økonomi:
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold.
Centrale begreber og teorier (denne liste er ikke fuldkommen)
- det økonomiske kredsløb
- konjunkturer
- multiplikator (forståelse, ikke beregnet)
- økonomiske mål
- økonomisk politik (Makropolitik: finanspolitik, pengepolitik; strukturpolitik: fokus på arbejdsmarkedspolitik)
- arbejdsmarkedspolitik: forskellige strategier
- flexicurity
- Økonomiske globalisering
- konkurrenceevne (priskonkurrenceevne, strukturel konkurrenceevne)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ulighed og velfærd i Danmark
Bygger på KS-forløbet "Den danske velfærdsstat"
Vi starter med at undersøge hvorvidt den danske universelle velfærdsstats målsætning om at mindske ulighed lykkes. Derfor begynder vi med at se på økonomisk ulighed og hvorvidt det egentlig er et problem at der er økonomiske forskelle i et land. Dernæst vende vi blikket mod andre former for ulighed, herunder social ulighed, ulighed i uddannelse og sundhed, samt kønsforskelle i levealder og levevilkår.
Vi undersøger årsager til denne sociale ulighed. Derefter vender vi os mod de udfordringer, den danske velfærdstat står overfor og repeterer begreber herom. Til sidst i forløbet undersøges og diskuteres forskellige løsningsmuligheder på de forskellige udfordringer.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
sociologi:
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politik:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng,
Økonomi:
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold.
centrale begreber (denne liste er ikke fuldstændig)
Økonomisk ulighed - GINI koefficient
Social ulighed
Social arv, social mobilitet (generations- og karrieremobilitet) og mønsterbrud
Pierre Bourdieu (habitus, kapitaler og felter)
Ressourcebeholderteorien
Velfærdsmodeller (fra KS) og ideologier (fra KS)
velfærdsstatens udfordringer (demografisk udfordring, forventningspres, nye familiemønstre, stigende ulighed og marginalisering, arbejdsmarkedet i fordring, Globalisering, immigration og integration)
løsninger på velfrædsstatens udfordringer (nedskæringsstrategi, brugerbetaling, udvidelsesstrategi, omprioriteringsstrategi)
konkurrencestaten - tabere og vindere i konkurrencestaten.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Samf B opgave 4
|
14-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Danmark i Europa
Titel: Danmark i Europa
Introduktion til forløbet:
I dette forløb sætter vi fokus på Danmark som en del af Europa - i særdeleshed vores medlemskab af EU.
Vi starter med at se på EU's historiske baggrund og formål, samt hvordan EU-samarbejdet har udviklet sig. Derefter vender vi blikket mod selve opbygningen af EU og lovgivningsprocessen. Vi skal undersøge det indre markeds betydning for DK. Derefter undersøger vi det europæiske demokrati og diskuterer om EU har et såkaldt demokratisk underskud. Mod slutningen af forløbet vil vi arbejde med forskellige holdninger til EU samarbejdet, herunder de danske politiske partier, så vi til sidst kan diskutere hvor EU-samarbejdet vil bevæge sig hen i fremtiden og hvorvidt det er en fordel eller ulempe for Danmark.
Faglige mål fra læreplanen, der berøres i dette forløb:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof fra læreplanen:
Økonomi:
lobaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold.
Politik:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem
kønnene
Indhold:
- Eu's historie
- EU institutioner (EU-komminssionen, EU-parlamentet, Ministerrådet, Det Europæiske råd, EU-domstolen)
- magtens tredelinng
- Demokratisk legitimitet (5 aspekter)
- Demokratisk underskud
- Konkurrence- og deltagelsesdemokrati
- Det indre marked, 4 friheder
- forskellige argumenter for og imod EU
- De danske partiers holdninger til EU
- EU-integration i bredden og dybden, EU-integrationsteorier (føderalisme, intergovernmentalisme, neofunktionalisme)
- diskussion af EU-samarbejdets fremtid (nye samarbejdsområder, fx forsvaret og flere lande med?)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Samf B opgave 6
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65898799940",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65898799940",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65898799940"
}