Holdet 2024 Sa/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Anne Sofie Fuglsang-Damgaard
Hold 2024 Sa/q (2q Sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det amerikanske præsidentvalg - EKSAMEN
Titel 2 Dansk politik - EKSAMEN
Titel 3 Ung i en senmoderne SoMe konkurrencestat - EKSAMEN
Titel 4 Dansk økonomi - EKSAMEN
Titel 5 Ulighed og velfærd - EKSAMEN
Titel 6 Danmark i Europa - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det amerikanske præsidentvalg - EKSAMEN

Fokus:
Med afsæt i det amerikanske præsidentvalg har vi arbejdet med, hvad der kendetegner det amerikanske demokrati og politiske system? Og hvordan er det anderledes end det danske? Hvilke udfordringer står det amerikanske demokrati over for?

Fagligt indhold:
- den amerikanske drøm - den amerikanske forfatning - hvad betyder disse for amerikansk selvforståelse?/hvilken rolle spiller de i det amerikanske samfund?
- USA: ideologi - liberalisme  - velfærdsmodel/residual
- det politiske system - det amerikanske valgsystem, hvordan er det anderledes?
- partierne: republikanerne og demokraterne - hvad står de for, og hvordan kan de sammenlignes med de danske partier?
- vælgerne: hvem stemmer på Trump og hvorfor?
- hvilke demokratiske problemer/udfordringer står det amerikanske samfund over for? polarisering
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dansk politik - EKSAMEN

NB!
Forløbet tager afsæt i det politiske kernestof, der blev læst i KS-forløbet "Nationalisme og integration": I KS-forløbet "nationalisme og integration" har vi i KS-samfundsfag dansk politik, partier og vælgere med særlig fokus på udlændingepolitik, herunder ideologierne, landkortet over politik/skillelinjer (fordelings- og værdipolitik), partierne og vælgernes holdninger/prioriterede "issues", Minerva, Socialdemokratiets udlændingepolitik og skiftet de senere år, herunder Molin og teori om populisme. Dette stof forudsættes derfor bekendt som afsæt for vores forløb.

Kort beskrivelse af forløbet:
Med udgangspunkt i det seneste Folketingsvalg har vi arbejdet med dansk politik:
- Hvordan dannes en regering? Hvad kendetegner den siddende regering parlamentarisk og mht. dens politik.
- hvilke partier har vi, og hvilken sammenhæng er der til ideologierne, hvad forstås ved fordelings- og værdipolitik, og hvilke faktorer kan forklare partiernes politik udover ideologi (jf. partiadfærdsteori/Molins model)?
- hvilke generelle tendenser gør sig gældende i dansk politik - jf. bl.a. class-issue-voting, klasse til catch-all-parti, kerne- til marginalvælger, fordelings- og værdipolitik?
- hvordan ser landkortet over dansk politik ud (to akser - fordelings- og værdipolitik - hvordan har det ændret, eks. ift. Socialdemokratiet og udlændingepolitik? - og er der nogen systematik i, hvilke vælgere, der er tilbøjelig til at placere sig hvor på landkortet? (jf. vælgeradfærdsteori i form af Minerva-model (Line, Peter, Palle og Inga)
- hvordan påvirker medierne politik?

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere (SYNOPSISTRÆNINGSØVELSE - samf.opgave 2)
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof fra læreplanen:
Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark

Indhold/begreber/teori:
- klassiske ideologier og ideologiske forgreninger
- politiske skillelinjer, fordelingspolitik, værdipolitik
- partier (klasse/catch-all)
- Vælgeradfærd: vælgervandringer, minervamodellen, class/issue voting, kerne/marginalvælger
- Partiadfærd: Populisme, Molins model
- mediernes betydning
- demokratiopfattelser/idealer - især mhp på en diskussion af de demokratiske implikationer af aktuelle tendenser i politik (populisme, medier, opinionsfaktor, vælgervandringer mv.)

NB! INKL. samfundsfagsopgave 1 og 2 (opg. 2 afleveres efter forløbets afslutning)
Bilag, der brugt forbindelse med opgave 1 og 2:
- statsministerens nytårstale 1/1-2025
- Socialdemokratiet får ringeste måling i 11 år: 'Godt nok vildt!' (uddrag)
- Ny måling er den dårligste for Venstre nogensinde: 'Det er katastrofalt' (uddrag)
- Nu ved vi, hvad det seneste folketingsvalg afslører om moderne dansk politik.
- Velkommen til den troløse politiske tidsalder (uddrag)
- Mette Frederiksens regering bygger på blålys om vælgerne (uddrag)
- Billede fra Mette Frederiksens Instagram-profil


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf.opgave 1 12-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ung i en senmoderne SoMe konkurrencestat - EKSAMEN

NB! Forløbet bygger videre på et enkeltfagligt forløb fra KS i 1HF om identitet. Stoffet forudsættes bekendt som afsæt for forløbet og udvalgte dele er blevet repeteret.

(I 1. HF blev følgende gennemgået:
-identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle
kvalitativ metode
identitet - 4 niveauer
Identitetsdannelse
Struktur/aktør (overordnet set)
socialisering (normer, værdier, roller og forventning)
samfundstyper (Tönnies)
senmodernitet (Giddens, Ziehe)
Familietyper
Kvalitativ metode (dybere forståelse og anvendelse)

Fokusspørgsmål  
• Hvad er identitet?
• Hvordan bliver jeg til den, jeg er?
• Hvilken betydning har familien for udvikling af identitet i et traditionelt, moderne og senmoderne samfund?)

2. HF
Fokus i forløbet:
Hvad kendetegner det senmoderne samfund? Og hvordan har træk ved det senmoderne samfund betydning for identitet og trivsel med særlig fokus på konkurrencestat og sociale medier?   

Fagligt indhold/begreber:
- Repetition af det senmoderne samfund: Giddens, Ziehe, Beck, samfundstyper, herunder Tönnies og Simmel om forskel på det traditionelle og moderne samfund
- konkurrencestaten og  betydningen for identitet og trivsel
- sociale medier og betydningen for identitet og trivsel, herunder især Goffmann
- ungdomskultur belyst ved Maffesoli (neostammer, subkultur)
- Bourdieu og social arv med fokus på betydningen for ulige muligheder for at kunne præstere/klare sig.
- uddannelsesreformer som politisk løsning?

Faglige mål fra læreplanen:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger,
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

Kernestof (fra læreplanen)
- Identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- adfærd på sociale medier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund (jf. velfærdsstat/konkurrencestat)

- kvalitativ og kvantitativ metode

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf.opgave 2 09-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dansk økonomi - EKSAMEN


NB! Bygger videre på det økonomiske kernestof, der blev gennemgået i KS-forløbet Spanien i 1. HF (primært øk. mål og kredsløb).

Forløbets fokus:
- Hvordan fungerer den danske økonomi?/hvad kendetegner den aktuelle danske økonomi mht. de øk. mål og dermed konjunktursituation.
- hvordan kan vi bruge modellen af det økonomiske kredsløb til at forklare, hvordan økonomien påvirkes af forskellige økonomiske "begivenheder" - eks. inflationskrisen m.fl.?
- hvilken økonomisk politik kan man føre - hvordan påvirkes økonomien (kredsløbet og de økonomiske mål) - hvilke økonomisk politik kan man føre på kort sigt (finans- og pengepolitik - kontraktiv/ekspansiv), og hvilken på lang sigt (strukturpolitik/arbejdsmarkedspolitik mv. - opkvalificering/stramning)?- og hvilken betydning for synet på den økonomiske politik har ideologi/partitilhørsforhold? (jf. ideologiernes indimellem forskellige syn på dette - eks. keynesianisme over for monetarisme/venstrefløj over for højrefløj/arbejdsløshedsbekæmpelse over for inflationsbekæmpelse)

Spørgsmål:
- hvad er økonomi og hvorfor er økonomi vigtigt?  
- hvordan kan man iagttage og forholde sig til økonomien (de økonomiske mål)?
- hvordan og hvorfor varierer/svinger den økonomiske situation (konjunktur/udefrakommende stød i form af den aktuelle INFLATION/ændret efterspørgsel mv.)?
- hvad kan man gøre på kort sigt for at påvirke/rette op/afbøde økonomiens udsving (økonomisk politik - især finanspolitik, men også pengepolitik (renten))?
- hvad kan man gøre på længere sigt? (strukturpolitik, herunder arbejdsmarkedspolitik (stram/opkvalificering)
- faktorer, der har betydning for dansk økonomi (flexicurity, konkurrenceevne, lille åben økonomi) - Danmark som "humlebi".
- økonomisk politik i disse år: handler meget om konkurrenceevne (konkurrencestat) - jf. reformer (eks. afskaffelse af SU-"fjumreåret")
- hvordan påvirker EU dansk økonomi? - jf. bl.a. det indre marked og bindinger på (ekspansiv) finanspolitik pga. Finanspagten


Faglige mål fra læreplanen:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
- samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi

Kernestof:

Økonomi:
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samf.opgave 3 02-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ulighed og velfærd - EKSAMEN

Vi tager afsæt i et flerfagligt forløb fra KS om danske velfærdsstat (se nedenfor).

1. fokus:
Fokus på at undersøge, i hvilken grad og hvorfor ulighed og social arv spiller en stor rolle i det danske samfund, til trods for den universelle velfærdsstat - især mhp. sundhed og uddannelse. Hvordan kan det være, at den sociale arv (stadig) spiller så stor en rolle, når vi nu ellers har en velfærdsstat, der laver omfordeling og tilbyder gratis sundhed og uddannelse med henblik på tilvejebringe chancelighed? Og hvad kan man gøre politisk/samfundsmæssigt for at i højere grad at imødegå den negative sociale arv og fremme mønsterbrud? - er der ideologiske forskelle mht. hvordan man ser på dette spørgsmål.

(begreber: bl.a. velfærdsmodeller, den universelle model, progressiv beskatning/Robin Hood-model velfærdstrekanten, ideologier (herunder lighedsbegreber som formel lighed/chancelighed/resultatlighed), socialdemokratisme, socialgrupperne (1-5), klassebegreber (overklasse/højere middelklasse/middelklasse/lavere middelklasse/underklasse), absolut vs. relativ fattigdom, gini-koefficient, social arv, mønsterbryder, social mobilitet, Bourdieus teori om kapitaler (især den kulturelle kapital), habitus og felter, ressourcebeholdere (Lars Olsen), "spill-over" mellem ressourcebeholderne og arenaerne (Dencik) mm.)

2. fokus:
generelle udfordringer for velfærdsstaten: Velfærdsstatens øk. bæredygtighed pga. udgifts- og forventningspres, jf. Baumols sygdom, demografi, borgernes forventninger, aktuelle forhold som forsvar mm. Hvordan kan man løse problemets med velfærdsstatens langsigtede økonomiske bæredygtighed?

Jf. ideologiernes/partiernes forskellige syn: konkurrenceudsættelse af offentlige serviceydelser i form af udlicitering? - større brugerbetaling/mere indkomstdifferentiering af ydelserne (kun til de fattige/svage) - hvad vil det betyde for velfærdsstaten/velfærdsmodellen? - eller højere skatter?

jf. konkurrencestaten/reformer - konsekvenser for trivsel/livskvalitet


Faglige mål:
”anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå”

- ”anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger”

- ”undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold”

- ”Demonstrere viden om fagets identitet og metoder”

”formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere ”

”formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi”

- ”på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.”

Kernestof:
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark”

politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd”

”velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund”

”komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode”



NB! 1. HF i ks/sa om velfærdsstaten (fællesfagligt forløb):

Samfundsfag - Faglige mål:
̶  socialisation
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ ligestilling mellem kønnene
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶  økonomiske styringsinstrumenter
Fokuspunkter for forløb om velfærdssamfundet i samfundsfag:

Forløbets enkeltfaglige kernespørgsmål: (taksonomisk progression)
• Hvad er velfærd for noget?
• Hvordan kan vi forstå begrebet velfærd ud fra samfundsfagligt perspektiv?
• På hvilke måder kan et land sikre borgernes velfærd?
• Hvilken politiske ideologi ligger bag den danske velfærdsmodel? Og hvad er formålet med at have en universel velfærdsmodel?
• Hvordan fungerer den danske velfærdsmodel i praksis?
• Sikrer den danske velfærdsmodel reelt lige muligheder?
• Hvilke udfordringer står den danske velfærdsmodel over for?
• Hvordan kan man løse disse velfærdsudfordringer?
• Hvordan mon fremtidens danske velfærdsmodel ser ud?

Materiale:
LSO/grøn udgave: s. 108-116 (ideologier og forgreninger) + s. 205-209 (velfærdsmodeller)
Oliver Boserup Skov: "B-bogen", Columbus 2009: s. 161-168 (offentlige indtægter + udgifter), s. 131-133 (privatisering mm.)
Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge: "Samfundsfag på tværs", Systime 2021: s. 84-94 (ulighed og Bourdieu), s. 129-131: Velfærdsstatens udfordringer

Artikel om gini-koefficienten
video om solidaritet og flexicurity
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
samf.opgave 4 19-03-2025
samf.opgave 5 03-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Danmark i Europa - EKSAMEN

Fagligt indhold/fokus:

EU's historie (motivation for samarbejde - fred/interdependens)
EU's institutioner, opbygning, beslutningsprocedure - sammenlign med Danmark (politisk system/Easton - parlamentarisk styringskæde - hvor er "folket"?)
EU og demokratisk legitimitet (repræsentation, præstation og identitet)

Argumenter for/imod EU:
For:  
- interdependens
- globalisering
- reel suverænitet
- sikkerhed
- velstand (BNP - Indre Marked, eksport, arbejdskraft, billigere varer mv.)

Imod:
- suverænitetsafgivelse (nationalkonservativt)
- EU som kapitalmagt (socialistisk)
- EU-stat (liberalistisk argument)
- migration/utryghed-kriminalitet-sociale problemer/velfærdsturisme
- demokratisk underskud?

- hvilke partier mener hvad (jf. landkortet over dansk politik/skillelinjerne)?
- hvilke vælgertyper mener hvad? (jf. Minerva-modellen)

- konkurrencedemokrati/deltagelsesdemokrati

- integrationsteorier (føderalisme, neofunktionalisme, intergovernmentalisme)

- Det Indre Marked og dets økonomiske betydning for Danmark, dilemmaer, der opstår ifm. eks. arbejdskraftens frie bevægelighed

- medier/mediedækning ift. demokratiopfattelse

Kernestof fra læreplanen:
Økonomi:
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Politik:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt-synopsisopgave 27-04-2025
samf.opgave 7 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer