Holdet 2024 ps/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Christina Birck Tornquist
Hold 2024 ps/p (2p ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad former et menneske? (Intro)
Titel 2 Omsorgens betydning for menneskets udvikling
Titel 3 Ondskab
Titel 4 Unges trivsel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad former et menneske? (Intro)

Introduktion til psykologi - Hvad former et menneske (og køn)

Vi arbejder os ind til psykologifaget gennem spørgsmålet "Hvad former et menneske?" med afsæt i dokumentaren "Vold på hjernen?" DR.

Vi undersøger hvad der former et menneskes personlighed gennem teorier der undersøger  hhv. miljø og andre der fokuserer på biologiske/medfødte faktorer.

Spørgsmålet belyses gennem forskellige psykologiske perspektiver/teori/skoler for at give eleverne en forståelse af at psykologifaget er formet med afsæt i forskellige metodiske traditioner og at disse hver især giver forskellige svar på hvad der former mennesket.

Teoretiske perspektiver: (Fra Psykologiens veje)
- Evolutionær psyk. (hvad former køn)
- Behaviorisme: (Stimuli - respons) Pavlov, Bandura. Læring og aflæring.
- Socialpsykologi: Gruppepåvirkning og konformitet. (Asch og elevatorexp)
- neuropsykologi (Belønning og følelsesregulering).
- Queerteori. Judith Butler - Køn form performance.

(fokus på spørgsmål om menneskesyn og determinisme vs. fri vilje)


Endvidere teori specifikt om personlighed:
Trækteori - femfaktormodellen.
Risikovillige og forsigtige type.
Teori om OSN (optimal stimulationsniveau)

Statistik: Kriminalitet fordelt på køn og alder.

Dokumentarer og cases:
"Vold på hjernen" DR dokumentar der følger videnskabelig undersøgelse af indsattes hjerner. (neuropsykologi)  
"Dumme mænd dummer sig" på DR2- Køn og risikovillighed.
- Skide homo. DR.
- Run like af Girl. (reklame. Always)
- Katalog. BR legetøj.
- Kønsfremstillinger på SoMe.



Metode: Eksperiment og den kvalitative/ kvantitative metode og muligheder og begrænsninger v. disse.

Ca. 45 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Omsorgens betydning for menneskets udvikling

Forløb med fokus på omsorgen og tilknytningens betydning for barnets udvikling. Supplerer med fokus på senfølger af omsorgssvigt.

Teori: (fra psykologiens veje)
(udviklingspsykologi)  
Erik Erikson
Daniel Stern
Bowlby og Ainsworth (tilknytning)

Omsorgssvigt:
Seperationsreaktioner
Risiko og beskyttelsesfaktorer

Cases; Tanja og Lene (psykologiens veje)
"De kalde hende for Tønder-pigen" (risiko og resiliens) (senfølger. Tilknytningsmønster. Angst. depression).


Videoklip: Som case og teori:
- Dokumentar: Børnenes hemmelige liv, DR. (Stern og Erikson)
- Case: Hvorfor sagde jeg ikke fra?
- Effect of emotional deprivation and neglect on babies. (reaktioner på omsorgssvigt)
- Toddlers regulate their behavior to avoid making adults angry (hvordan børn tilpasser sig adfærden fra de voksne).
- Still face experiment. (ansigtsduetter og spejling)
- Visual Cliff (social refereren)

Film: Skr. analyse af "Er du mors lille dreng" med afsæt i teori om udvikling, tilknytning og omsorgssvigt.


Teori/perspektiver som ikke læses i dette forløb (men i andre forløb) som kan supplere den læste teori:

- Naomi Eisenberger "Pain of rejection". Neuropsykologisk sksperiment der viser af social afvisning giver fysisk smertereaktion.
- Goldberg: Omsorgspersonernes betydning for udvikling af empati.
- Kognitiv Adfærdsterapi: behandling af tidligere erfaringer.
- Neuropsykologi: relation mellem amygdala og frontal cortex (hjernens udvikling i sammenhæng med omsorgserfaringen)


Omfang: ca. 55 normalsider.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ondskab

Ondskab: Hvordan kan psykologien forklare menneskers onde handlinger. Vi skelner mellem individer, der begår onde handlinger og når mennesker i grupper gør det.

Individuelle forklaringsmodeller: (udviklingspsykologi)
Carl Goldberg - opvækstens betydning.
Simon Baron Cohen  - fravær af empati

Desuden kombineres med teori fra tidligere forløb:
- Stern - samspilsoplevelsers betydning for udviklingen af selvet og empati.
- Tilknytningsmønstre - Ainsworth. Betydningen for relationen til andre.
- Fem-faktormodel: personlighedens betydning ift. hvordan man håndterer sårbarhed og skam.
- Risikovillig og forsigtig type (hvem bliver kriminelle?)

Grupper og lydighed (socialpsykologisk perspektiv)

Milgram - Lydighed.
Zimbardo - situationen
Asch - konformitet
Le Bon - Massehypnose
Gruppetækning og social kontrol.
Moralsk frakobling
Rolle-teori
Holdninger - kognitiv dissonans og konsonans.


Supplerende teori:
Lar Fr. Svendsen: Ondskabskategorier og ondskaben som et valg.
Naomi Eisenberger: Pain of rejection. neuropsykologisk lab. exp. med fokus på hvordan følelsen af at blive afvist giver en fysisk smertepåvirkning. Bruges som forklaring på hvorfor konformitet også i onde situationer kan være så stærk.
Teori om forsvarsmekanismer - hvordan vi beskytter selvet for smerte og derfor fx forskyder vrede.
Metode og undersøgelser: Kapitlet kritisk vurdering af undersøgelser fra PV.

Cases:
Interview: Jeffery Darmer og hans forældre.
Beretning fra en massehenrettelse. (folkedrab.dk)
SoMe; Kommentarsporet på forskellige indtagram-opslag ifm. det amerikanske valg.
Filmen: Civil War
Dokumentar: Exit Bandeliv. afsnit 1
Cases: Trump instagram (og kommentarspor) som case ift. gruppepolarisering.

Omfang ca. 60 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Unges trivsel

Forløb med fokus på ungdomslivet - identitet og trivsel.
(forløbet er tværfagligt forløb med samfundsfag og deler derfor til dels teori med samfundsfag - særligt vedr. senmodernitet)
Udover senmodernitetens påvirkning af ungdomslivet undersøger vi "diagnosesamfundet" og muligheder og begrænsninger ved stigningen i psykiatriske diagnoser til unge.
Vi arbejder med selvkontrol som begreb (Marsmellow-test).
Vi arbejder afslutningsvist med KAT (kognitiv adfærdsterapi) og ser hvordan denne metode kan bruges til at ændre svære tanker. Kort perspektiv til Narrativ teori - fokus på hvordan de fortællinger vi fortæller os selv former vores virkelighed.


Teoretikere fra samf:
Anthony Giddens; Modernitetens dynamiske effekter: Adskillelse af tid og rum, Udlejring og eksperter, øget refleksivitet. Aftraditionalisering.

Thomas Ziehe: Afstandstagen af tidligere normer og værdier. Kulturel frisættelse. Acceleration af kulturelle indput. Formbarhed. Individualisering. Stødpudezoner. Trodsreaktioner, potensering (ekstremsport), emblematisering (ydre udtryk), subjektivisering (deler private forhold), ontologisering (medlem af intens gruppe).

Hartmut Rosa: Fremmedgørelse i accelerationssamfundet. Netværksmennesket mister sig selv. Højhastighedssamfund, hvor den sociale virkelighed er så hurtigt at individet risikerer at miste sig selv. Hamsterhjul-billede.
Kategorier: 1. Teknologisk acceleration. 2. Acceleration af social forandring (trends etc) 3. Livstempoet (fornemmelsen af ikke at have tid til noget som helst). Angst for ikke at vise at man lever det gode liv. Nødvendighedsdiskurs; man er nødt til at holde sig orienteret hele tiden på mail, SoMe (fomo). (baggrunden er konkurrencelogikken - fastholder mennesker i accelerationscyklus).

Eric Goffmann: Faceteori, identitet er social konstruktion, intryksstyring som forsvarsmekanisme. Frontstage eller backstage. Mayrowitz: tilføjer til faceteori pga SoMe. 5 stadier; Forward frontstage, frontstage, middle-region, back-stage, deep-backstage.   

Maffossoli: Som følge af aftraditionalisering søger folk nye traditioner. Nye stammefællesskaber, mere midlertidige og skrøbelige da de kræver konstant vedligeholdelse.

Specifik psykologisk teori:

Social sammenligning: Lockwood og Kundas undersøgelse.
Begrebet "Big fish little pond". Sammenholdes med SoMe virkelighed.

Diagnosesamfund: Sven Briknmans kritik af diagnosesamfundet. (kort)
Statistik: Hvilken stigning i diagnoser? Mulige forklaringer.
Mulighed og begrænsning for den den enkelte. Hvor placeres problemet når vi diagnostiserer? Hvilke andre forklaringer kan man finde?

Narrativ psykologik teori (kort): Centrale begreber; dominerende fortælling, alternative fortællinger, re-authering, de-konstruktion, externalisering. Perspektivet anvendes til at undersøge hvordan måden vi taler om psykiske vanskeligheder på har betydning for den måde de opleves på.

KAT (Kognitiv adfærdsterapi), centrale begreber: Kognitiv diamant, neg. automattanker, omstrukturering, basale antagelser, leveregler. Eleverne arbejder med teorien på egne neg tanker (eksamensangst fx) og vi ser eksempler på hvordan teorien anvendes i praksis i dokumentaren "De angste børn" (DR). Her desuden fokus på eksponering (Angstskala, trappetrinmodel).
Locus of control (Hvordan terapien kan være med til at styrke børnenes Locus of Control)

- Selvkontrol og trivsel. Marsmell0w-test. Gennemgang af eksperimentet - og perspektiv til nutiden. Hvad forhindrer selvkontrol? Hvordan kan vi hjælpe børn til bedre selvkontrol?  

Cases: "De perfekte piger". Afsnit 2. (DR)
SoMe: Eleverne finder selv eksempler på influenter der har psykisk sygdom som emne.
Dr. Dokumentar. De angste børn. (første 25 min)
Dr. Dokumentar "Vrede Piger" afsnit 1(vi anvender både teori om selvkontrol og KAT på den)

Omfang: psykologiteori ca. 45 sider. (Samfundsfag ca. 25.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer