Holdet 2024 ps/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Lotte Gam Raaschou
Hold 2024 ps/q (2q ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Du, jeg og vi - et studie i nærhed/relationer
Titel 2 Ondskab - gruppe & individ
Titel 3 Barndommens betydning
Titel 4 Vidner - hukommelse, perception, opmærksomhed mm.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Du, jeg og vi - et studie i nærhed/relationer

IKKE EKSAMEN - det forventes dog, at du kan din metode, har optrænet det multifaktorielle blik og evnen til at argumentere psykologifagligt :-)

OBS! Endvidere går teori og undersøgelser igen i de andre forløb, og det forventes, at du kan anvende dem i forbindelse med disse forløb. Det er følgende teori:

- Arthur Aron: Including the other in ones self
- Naomi Eisenberger: Pain of Rejection + social inclusion
- Bauer: Spejlneuroner
- The Big Five (personlighedspsykologi)


Desuden forventes et, at du kan metode



Beskrivelse af forløbet:
- Der er i forløbet fokus på forskellen mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi, kritisk stillingtagen og metode, forskellige psykologiske retninger og det multifaktorielle blik på mennesket.

Med udgangspunkt i et klasseeksperiment om nærhed, baseret på Arthur Arons metode til eksperimentel nærhed "The Experimental Generation of Interpersonal Closeness" (1997) optrænes elevernes evnen til at anvende videnskabelige begreber, teori og undersøgelser som argumentation. Desuden arbejdes med forskellige metoder indenfor psykologiens verden og på deres påvirkning af resultatet/konklusionerne. Hvad er metodernes fordele og ulemper? Hvilke fejlkilder kan der være, når man undersøger? Hvorfor er dette kritiske blik så vigtigt i psykologi? Hvordan forholder vi os til psykologiske undersøgelser?

Gennem forskellige variabler i forhold til Arthur Arons undersøgelse, som fx personlighedstræk, empati etc. bliver eleverne kort præsenteret for forskellige psykologiske tilgange/retninger. Målet er, at eleverne bliver bevidstgjorte om den altid komplekse forklaringemodel på psykologiske problemstillinger, og at de oparbejder en kritisk stillingstagen til tilblivelsen af undersøgelser og forklaringsmodeller/teorier. Herunder bliver de fortrolige med de metodiske begreber og afprøver dem i praksis på den konkrete undersøgelse. Vi arbejder med, hvordan de forskellige retninger både supplerer hinanden, modsiger hinanden og giver forskellige perspektiver på psykologiske problemstillinger i forhold til mennesket (billede med kikkert/den multifaktorielle forklaring).

Det overordnede tema er relationer og nærhed. Kan denne metode anvendes til at skabe nærhed til et menneske, som du ikke kender? Hvilke parametre spiller ind i forhold til, hvor trygge vi er i relationer og tør give os hen i dem? Er der nogle mennesker, der er bedre/hurtigere etc. til at danne relationer end andre, og er vores voksenrelationer fx bestemt af vores personlighedstræk? Med udgangspunkt i vores egen undersøgelse og et klip fra Gift ved første blik (2024) har vi undersøgt dette møde.

Teori & undersøgelser:

Undersøgelse "The Experimental Generation of Closeness" (Arthur Aron) -> PowerPoint med de vigtigste konklusioner (LR) og med bl.a. hans teori om "Including the other in ones self"

Dokument: Kritik & Metode_Begreber og oversigter - alt er tager fra:
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime. iBog
    - Hvad er psykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=p5769
    - Den mangfoldige psykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=p4760
    - Arv og miljø: https://psykveje.systime.dk/?id=p4789
    - Tre videnskabelige traditioner: https://psykveje.systime.dk/?id=p5773
    - Videnskabsteori og metode: https://psykveje.systime.dk/?id=p5753
    - Metode: https://psykveje.systime.dk/?id=p5754
    - Kritisk vurdering af undersøgelser: https://psykveje.systime.dk/?id=p5765&L=0 (kun delvist anvendt)
    - Bias i forskningen: https://psykveje.systime.dk/?id=c14149

Personlighedspsykologi (dokument (i Lectio) + Psykologiens Veje)
- Personlighedspsykologi (https://psykveje.systime.dk/?id=4831)
- The Big Five (https://psykveje.systime.dk/?id=5664)
- Artikel: Lundmann, Lars: "5 gode grunde til ikke at bruge personlighedstest" (https://lundmann.dk/5-gode-grunde-til-ikke-at-bruge-personligehdstests/)
- Artikel: Nisgaard, Allan: "Introvert eller ekstrovert? Du er formentlig hverken det ene eller det andet." (https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/introvert-eller-ekstrovert-du-er-formentlig-hverken-det-ene-eller-andet)
- Personlighedstest (som blev afprøvet på klassen): https://www.pjkp.dk/tests/personlighedstest-voksne/


Neuropsykologi (dokument -> PowerPoint)
- Dell'Amore, Christine: "Det gør fysisk ondt at blive afvist", National Geographic News, 30.03.2011
- Weir, Kirsten: "The Pain of Social Rejection", Science Watch, April 2012, Vol 43, No. 4
- Naomi Eisenberger om "Social Pain and Pleasure":
      - Klip: https://www.youtube.com/watch?v=gqlJy4nBQAc&t=15s (langt inklusiv forsøget om inklusion og varme/temperatur)
      - Klip med "Cyperball": https://www.youtube.com/watch?v=X7EFYwUopf8&t=8s (kort om selve forsøget)
      -> husk desuden relation til personlighedstræk (neuroticisme) & tilknytningsmønster samt mentaliseringsevne (se PowerPoint LR i Lectio)

- Spejlneuroner (dokument i Lectio)
      - Bodil, Claesson: "Spejlneuroner" (uddrag), Psykolog nyt, 2007, Nr. 15 (dok)
      Sekundært:
      - Klip: Tryllekunstner: https://www.youtube.com/watch?v=Fl8Tc3qNhCc
      - Klip: Tor Nørretranders, Vær nær: https://www.youtube.com/watch?v=NjEo-eWSIYo&list=PLqYvlDP3iDAo9fIVWUkcQr1S55WDMJc8D (1, 3, 4 & 5)


Cases:

- Egen gentagelse + info om Arthur Arons forsøg om eksperimentel nærhed: "The Experimental Generation of Interpersonal Closeness" (1997)

- Gift ved første blik (sæson 2024), DR: små sekvenser som cases til teori -> hvad sker der, når de mødes? Hvad sker der, når de bliver såret? Brug Eisenberger med smerte og inklusion - tør vi gå ind i nærheden, hvad begrænser os? Hvornår går det godt? (Inklusion), hvornår går det galt?



Anslået sideantal: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ondskab - gruppe & individ

Beskrivelse af forløb:

Eleverne har arbejde med fænomenet "ondskab", og psykologiske teorier og undersøgelser, som kan belyse problemstillingen omkring, hvad det er, der får mennesker til at begå ondskabsfulde handlinger.

Ligger ondskaben i mennesket selv eller kan fx situationen/omgivelserne fremme ondskab?
Er der nogle strukturer, der fremme ondskab mere end andre?
Hvorfor begår vi ondskabsfulde handlinger?
Er mennesket ond i sig selv, eller kan vi påvirkes til ondskab?
Ligger ondskaben i os eller kan fx situationen/kulturen gøre os onde?
Hvilke forhold/faktorer spiller ind, når et menneske begår ondskabsfulde handlinger?

Kan destruktive og ondskabsfulde personer hjælpes og gøres til gode? (Goldberg)
Hvor meget fri vilje har vi? Hvor ansvarlige er vi for vores opførsel?

Dette er problemstillinger, som vi har belyst.

Fokus har været på den nuancerede/multifaktorielle forklaring samt på metode og kritisk stillingstagen i forhold til de mange forskellige psykologiske eksperimenter/forsøg.

Vi har inddraget såvel personlige/individual psykologiske som socialpsykologiske faktorer og diskuteret, hvorvidt ondskab ligger som et allerede givet potentiale i (nogle/alle) mennesker (arv) eller om det er tillært adfærd (miljø). Samtidig har vi arbejdet med ondskab i situationen, hvor helt normalt empatiske mennesker begår ondskabsfulde handlinger.

Som casemateriale har vi primært arbejdet med casen "Child of Rage" (individuel ondskab), "det Tredje Rige & Holocaust", Yaqobi Ali (foredrag på skolen og senere DR-dokumentar) samt (digitalt) mobning.

Kernestof:

- Kompendium "Ondskab" - LR

     - Ondskab medfødt eller tillært?  -  (Indledning + definition på ondskabsfulde handlinger; Kilde: Kuschel, Rolf & Faezeh Zand: "Ondskabens psykologi", Frydenlund; side 17 samt PV, 2010, side 347 - 348)
     
     - Det onde som frihed (PV, 2010) -> Ondsskabstyper
     
     - Eksistentialistisk psykologi (oversigt udarbejdet af LR på baggrund af PV eBog), Kapitel 17 "Eksistentiel og humanistisk psykologi") - IKKE LÆST
     
     - Opvækstens betydning (personorienterede forklaringsforsøg) (Goldberg) - PV (eBog) -> Child of Rage -> Husk inddragelse af Bowlby + Stern til dybdegående forståelse af teorien
     
     - Fravær af empati (PV (eBog)) - Baron Cohen - neuropsykologisk/biologisk vinkel
     
     - Hvad er en gruppe? (PV (eBog)) - forkortet LR
            - Primær- og sekundærgrupper
            - Ind- og udgrupper
     
     - Gruppepres og social kontrol (PV (eBog))
            - Solomon Asch + Leary: den sociale selvværdsteori & need to belong (+ dokument om social selvværdsteori)
            - Gruppetænkning
            - gruppepolarisering
     
     - Det gør fysisk ondt at blive afvist (artikel)
     
     - (Fra emnet: "Du, jeg & vi") The pain of social rejection (Se tema "Du, jeg og vi": YouTubeklip med Naomi Eisenberger: https://www.youtube.com/watch?v=gqlJy4nBQAc&t=3s (Naomi Eisenberger: Social rejection and Inclusion) & https://www.youtube.com/watch?v=X7EFYwUopf8&t=3s (Naomi Eisenberger: Social rejection + personality) samt https://www.nxtbook.com/nxtbooks/apa/monitor_201204/index.php#/p/52) (Video med cyperball)
     
     - Lydighedens dilemma - Milgram (PV (eBog))
                                                 
     - IKKE LÆST(Roller (PV (eBog)
     - IKKE LÆST (Zimbardo og virkelighedens fængsel (PV (eBog)) )
     
     - Intergruppekonflikter (PV (eBog))
            - Robbers Cave + den realistiske konfliktteori
            - Tajfels minimalgruppeeksperiment - IKKE LÆST
            - Tajfel & Turner: Den sociale identitetsteori - IKKE LÆST

     - Stereotyper (PV 2010 + Jette Hanibal - forkortet & sammenskrevet LR)
     
     - Bandura: Moralsk frakobling (PV (eBog))
     
     - IKKE LÆST - Kognitiv dissonans (PV (eBog))


- Erikson og den sociale selvværdsteori (Leary) (primært om jeg-identitet og social identitet) - se dokument

- Rosenthaleffekten & selvopfyldende profetier - se dokument (LR)

- Tilknytning i forbindelse med Child of Rage og Carl Goldbergs teori -> Se temaet "barndommens betydning"

- Kognitiv psykologi light_Piaget - se dokument (LR) -> i forbindelse med stereotyper & fordomme

- Personlighedspsykologi: The Big Five (PV (iBog): https://psykveje.systime.dk/?id=p5664) + Lundmann, Lars: "5 gode grunde til ikke at bruge personlighedstest", Børsen - se dokument (LR) ->  anvendt i forbindelse med "Pain of rejection" -> Se temaet "du, jeg og vi"


Film & Klip:

- Child of Rage (Dokumentar: https://www.youtube.com/watch?v=g2-Re_Fl_L4&t=2s)
- Milgrams eksperiment om lydighed: https://www.youtube.com/watch?v=Xxq4QtK3j0Y&t=311s
- Robbers Cave: https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ
- Asch - https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA samt Elevator: NY: https://www.youtube.com/watch?v=dDAbdMv14Is & Elevator original: https://www.youtube.com/watch?v=TrTk6DsEJ2Q (konformitet)
- Reklame TRYG: Giv din tryghed videre togstationen: https://www.youtube.com/watch?v=K05pHAqwk2U
- Dokumentar DR: "Hængt ud på nettet"
- Dokumentar DR: "Hjernevaskeren" (Yaqoub Ali)


Cases & artikler:

- Folkedrab.dk: Beretning om massehenrettelse & SS-mands beretning fra udryddelseslejren Belzec –
"Gerstein-rapporten"
- Folkedrab.dk: Breve fra soldaternes kamp mod jøderne
- Folkedrab.dk: Himmler om den svære beslutning
- Prøveeksamen:
      - Bilag 1: Politiken - d. 6/5 2015: "Vore soldaters vidnesbyrd fra Gaza-krig kaster skam over os alle"
      - Bilag 2: Videnskab.dk - d. 11/8 2010: "Torturbøddel? Vi har alle, hvad jobbet kræver..."


Tests EQ (i forbindelse med Simon Baron-Cohen og empati:
- https://kwiksurveys.com/s/RYVxH3OW/i/0
- https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwip2IOV1_n6AhW6DRAIHYTxDIoQFnoECAwQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.surveymonkey.com%2Fr%2FSmileRead&usg=AOvVaw2ipY_rCYMmxCjOo9_582U9



Teori fra andre forløb:

- tilknytning, udvikling, omsorg, selvværd, personlighedstræk etc. - vi har fx i forbindelse med Simon Baron Cohens teori "Fravær af empati" talt om barndommens betydning for udviklingen af empati
- Eisenberger: Pain of Rejection (I forbindelse med konformitet og agression (hvis man afvises og ikke får mulighed for at blive accepteret igen) - se PowerPoint


Anslået sideantal: 75
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Barndommens betydning

Udvikling og personlighed, omsorg, tilknytning, omsorgssvigt & resiliens - EKSAMEN


Forløbsbeskrivelse: I dette forløb har vi fokuseret på forskellige psykologiske perspektivers syn på barndommens betydning for en persons selvfølelse, personlighed, identitet og muligheder.

Undervisningen har især haft fokus på barnets tidlige udvikling og omsorgspersonernes betydning. Samtidig har eleverne med baggrund i fx medfødte forskelle, personlighedspsykologi og neuropsykologi og en del af socialpsykologien fået et mere nuanceret psykologisk perspektiv med blik for de mange påvirkninger, som har betydning.  

I forløbet er der ligeledes indgået en metodisk bevidsthed med afsæt i den moderne spædbarnsforskning, hvor der er arbejdet med forskellen mellem psykoanalytiske teoriers metoder og den empiriske udviklingspsykologi. Kun i den forbindelse har Freud været inddraget (ikke som et egentligt udviklingsperspektiv - her er Stern anvendt). Vi har diskuteret, hvordan de forskellige metoder kan have betydning for de præsenterede teoretikeres resultater og konklusioner.

Vi har som en gennemgående tråd arbejdet med problemstillinger som: Hvilken betydning har den tidlige barndom senere i livet (hvor determinerende (bestemmende) for personlighedsdannelsen bliver den) - både med afsæt i de forskellige udviklings- & tilknytningsteorier og med afsæt i metodiske overvejelser. Kan man senere i livet rette op på en "svær" barndom (Hvordan)? Er nogle børn mere sårbare end andre (resiliensfaktorer)? Bør man tvangsfjerne børn, der udsættes for omsorgssvigt og i givet fald hvornår? Hvilke konsekvenser kan omsorgssvigt få på sigt? Hvilken betydning kan helt manglende tilknytning eller et eller gentagne brud på tilknytningen få? Og hvilket onde er at foretrække? mm.


Problemstillinger:
Hvor stor betydning kan man tillægge opvæksten for ens senere personlighed/muligheder i livet? Dvs. hvor determinerende er opvæksten, og er der andre ting end ens forældre og deres rolle, der har en betydning for, hvordan vi former os? Fx digitale medier?
Hvilke konsekvenser kan en dårlig barndom få? Kan man overleve og endda få et godt liv på trods af store omsorgssvigt?
Skal man tvangsfjerne børn og hvor tidligt, hvis ja?
Hvilken betydning kan hel eller delvis brud på tilknytningen få? Og hvilket onde er at foretrække? Fx gentagne små brud, ingen tilknytning eller et stort brud på tilknytningen?

Teori/teoretikkere:

Psykologiens Veje - iBog (se links)
- Udviklingspsykologi (https://psykveje.systime.dk/?id=4966 - kort afsnit)
- Kritik af faseteorierne (https://psykveje.systime.dk/?id=5050)
- Daniel Stern + begreberne selvregulering og mentaliseringsevne. (se under klip til Stern + lærergennemgang -> PowerPoint VIGTIG med yderligere information)
      - Daniel Stern (https://psykveje.systime.dk/?id=5044)
      - Begyndende selv (https://psykveje.systime.dk/?id=5049)
      - Kerneselv (https://psykveje.systime.dk/?id=5048)
      - Det subjektive selv (https://psykveje.systime.dk/?id=5047)
      - Det verbale selv (https://psykveje.systime.dk/?id=5046)
      - Det narrative selv (https://psykveje.systime.dk/?id=5045)
- Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt (https://psykveje.systime.dk/?id=5098) + dokument i Lectio om Bowlby (vigtigt)
- Separationsreaktioner (https://psykveje.systime.dk/?id=5133)
- De rumænske børnehjem (https://psykveje.systime.dk/?id=5130) + PowerPoint LR i Lectio
- omsorgssvigt (https://psykveje.systime.dk/?id=5129)
- risiko og resiliens (bl.a. Kauai-undersøgelsen) - (https://psykveje.systime.dk/?id=5123) -> se PowerPoint med de forskellige undersøgelser


Teori udover Psykologiens Veje
- HUSK: Still Face Experiment (se link I PP om Stern + link til klip nedenfor)
- Bowlby og Mary Ainsworth: dokument i Lectio (VIGTIGT)
- Læreroplæg om tilknytning & omsorgssvigt (se PP) - IKKE gennemgået teori om "Multipel tilknytning (Dion Sommer)
- Harlows aber (se klip nedenfor)

Klip/film mm.:

- Still face experiment: https://www.youtube.com/watch?v=YTTSXc6sARg + norsk gentagelse med mobil: https://www.youtube.com/watch?v=bOR7jId8wYk
- Mary Ainsworth & fremmedssituationstesten: https://www.youtube.com/watch?v=JqlbvpXp74k
- Harlows abeeksperiment: https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
- Klip: Sikker base (tilknytnings- & udforskningsadfærd): https://psykveje.systime.dk/index.php?id=4991
- Konrad Lorenz: https://psykveje.systime.dk/index.php?id=4981
- ​Romanien: https://www.youtube.com/watch?v=VCeWr8OFuEs


Klip til Stern - se PowerPoint - de er inkluderet i denne.

Cases:
- Dokumentar: "Er du mors lille dreng" TV2
- Omsorgssvigt + overgang fra tema ondskab: Child of Rage: https://www.youtube.com/watch?v=2YhxerkkHUs - kobling til Coldbergs teori om agressiv adfærd (tema: ondskab)
- Ikke alene men ensom: http://samvirke.dk/kultur/artikler/alene-ensom.html
- Forbyd smartphones i det lille barns rum - case Stern



Anslået sidetal: 65
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vidner - hukommelse, perception, opmærksomhed mm.

Kernestof:

- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, eBog (2025)
    
     - De første kognitive psykologer - https://psykveje.systime.dk/?id=5192 & https://psykveje.systime.dk/?id=5240
          - Ebbinghaus
          - Bartlett
          - Brewer & Treyens
          - Gestaltpsykologien
               -> Max Wertheimer - Gestaltlove
     
     - Opmærksomhed -> https://psykveje.systime.dk/?id=5238
          - Selektiv opmærksomhed
          - Ufrivillig & frivillig opmærksomhed
          - Automatiserede & kontrollerede processer
          - Delt opmærksomhed
          - Uopmærksom blindhed
     
     - Perception -> https://psykveje.systime.dk/?id=5237
          - Top down- og bottom up-processer
          - Objektperception
          - Ansigtsgenkendelse
          - Social perception
               - Førstehåndsindtryk
               - Halo-effekt
               - Rosenthal-effekt
               - Stereotyper

     - Hukommelse
          - Kan vi stole på det, vi husker? -> https://psykveje.systime.dk/?id=5236#c11549
          - Genkaldelse -> https://psykveje.systime.dk/?id=5236#c11548
          - Glemsel -> https://psykveje.systime.dk/?id=5236#c11546
          - Fortrængning – myte eller realitet? ->  https://psykveje.systime.dk/?id=5236#c11545
(se dokumenter i Lectio & dine udfyldte teoriark)

- Kulturpsykologi:
          - Videnskab.dk: Uenige psykologer: Kan man plante minder hos patienter?, 29. nov. 2016 (Forkortet LR) - se dokument


- Case/undersøgelse: “Gentagne forestillinger kan blive til falske erindringer” i Forsknings-nyt fra psykologien, 1999 (8)1 -> tændstikforsøget
- Creating False Memories - hot air balloon: https://www.youtube.com/watch?v=zcjYB1hLzLg - undersøgelse m luftballon


Fra andre temaer:

     - Piaget (Adaption, assimilation & akkomodation + verden som objektiv -> se dokument under tema: ondskab)
     - Socialpsykologi som fx konformitet, gruppepåvirkning/gruppepres (Asch) & den sociale selvværdsteori (Leary), Need to belong (Leary) kombineret med Eriksons forståelse af de to dimensioner af identiteten (Social- og personlig identitet), lydighed (Milgram), Rosenthaleffekten, Naomi Eisenberger (pain of rejection + inklusion (varme)) mm
     - individual psykologiske faktorer som medfødte & personlige forskelle - visuelt eller logisk tænkende mm., selvværd, The Big 5, tilknytning etc.




Dokumentar:
• Dokumentar: Øjenvidne (DR1) - eksperiment med vidner (overfald på S-togstation + bankrøveri)
• Dokumentar: Farlige forestillinger (DR1, 2003) (eksperiment) - Eksperiment med "Lægen i børnehaven"


Eksamenstræning
•      Uddrag af: ” Hvem af os skete det for?”, Forsknings-nyt fra psykologien, 2002, 11(4)
•      Uddrag af: ”Sexovergreb: Børnene taler da sandt - eller gør de?”, Jyllands-Posten, 19. marts 2006

Diverse YouTube-Klip:
     - Moonwalking Bear
     - Color Changing Card Trick
     - Wrong perception: https://www.youtube.com/watch?v=u44NV1KM34k
     
    

Eget forsøg om kognition og hukommelse (med udgangspunkt i Bartletts indianerhistorie).

Inddragelse af både socialpsykologiske, kulturelle og personorienterede forklaringsmodeller som supplement til den kognitive psykologi.

Beskrivelse af forløb:

Eleverne har arbejdet med vidnepsykologi under temaet og haft særlig fokus på falsk erindring, hukommelse, perception og opmærksomhed i forhold til vidner i kriminalsager, men også i forbindelse med incestsager og vores hukommelse generelt.

Hvordan virker vores hukommelse, opmærksomhed og perception? Hvad influerer på den måde, som vi fortolker og forstår verdenen på. Er det muligt at skabe falske erindringer, og hvordan forhindrer vi fx i sådanne sager, at vi som professionelle er medvirkende til at påvirke fx vidner? Kan vi overhovedet stole på vidneudsagn og dermed anvende dem i retssystemet? Og hvordan får vi de mest troværdige vidneudsagn? Er der forskel på typen af erindringer? Er genfundne erindringer fx af en mere tvivlsom karakter end andre erindringer? Dette er nogle af de spørgsmål, som er blevet behandlet under temaet. Kan vi overhovedet fortrængt voldsomme, traumatiske oplevelser for så at huske dem mange år senere? Eller er fortrængning en myte?

Endvidere har vi berørt det etiske aspekt i fx sager om vidneudsagn på incest.

Anslået sidetal: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer