Holdet 2024 fy/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Finn Lindkvist Lysell
Hold 2024 fy/c (1c fy, 1c fyø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pensum samlet
Titel 2 Astronomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pensum samlet

Verdensbilleder: 13-19

Solsystemet: 24-39
Ø: Tycho Brahes stjernekort
Ø: Mars Banekurve
D: Venuspassagen (Youtube Video)
E: Planetariet
E: Afstandsbestemmelse (parallaksemetoden)

Energiformer: 42-49
Ø: Varmekapacitet for forskellige lodder
Ø: Varmekapacitet for vand
Ø: Varmekapacitet for vand med LoggerPro
Ø: Blanding af varmt og koldt vand
E: Havdrup Solvarme og Kraftvarme
D: Solstråling (Solarkonstanten)

Potentiel og kinetisk energi: 51-53, 55-59
Ø: Bold der falder - videoanalyse med LoggerPro

Termisk energi: 64-65
O: Fjernvarme (Havdrup Solvarme)

Nyttevirkning: 72-73
Ø: Elkedel
O: Varmeveksler (Havdrup Solvarme)
O: Solfanger (Havdrup Solvarme)
D: Varmepumpe

Bølge-egenskaber: 78-82, 92-96
E: bølgelængde, amplitude, Periode og bølgehastighed (på Badebroen på Stranden)
Ø: Bølgehastighed i altankasse (Grundforløbet)
Ø: Bestem periode af lyd med PhyPhox
Ø: Lydhastighed med PhyPhox
Ø: Frekvenser af toner på et klaver
Ø: Frekvenser af toner på en guitar

Lysbølger:100-103
Ø: Spektret fra forskellige lyskilder her under spektrallamper

Atomets historie:119-124

Emission og Absorption: 133-135
D: Hydrogen-spektrallampen og Solens spektrum

Universet: 160- 174

Forløbet har desuden indeholdt en lang række mindre øvelser. Disse øvelser er benyttet som baggrundsstof for pensum. Titlerne på disse forsøg er nævnt mellem lærebogs-stoffet således at E: betyder ekskursion, Ø: betyder elevøvelse, O: Opgave og D: betyder demonstrationsforsøg.
I stort omfang er undervisningens tavler videofilmet og samlet i en OneNote notesbog. Eleverne kan tilgå både videooptagelser og elektroniske tavler til ethvert tidspunkt, således også i forbindelse med elevernes forberedelse til eksamen.
Opgaveafleveringer er benyttet som bearbejdning af tavler og eksperimenter, således at de forskellige forløb er behandlet i de afleverede opgaver.
De forskellige eksperimenter er i de fleste tilfælde beskrevet på elektroniske tavler. Eleverne har dernæst udført eksperimenterne og efterfølgende er eksperimenterne så efterbehandlet fælles, hvor den fysiske baggrund så er forklaret.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tycho Brahe og Mars 01-12-2024
Astronomi stikord 12-01-2025
Energi 1 02-02-2025
Energi 2 16-02-2025
Bølger 1 23-03-2025
Bølger 2 11-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Astronomi

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tycho Brahe og Mars 01-12-2024
Astronomi stikord 12-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer