Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Finn Lindkvist Lysell
|
Hold
|
2024 fy/d (1d fy, 1d fyø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pensum samlet
Verdensbilleder: 13-19
Solsystemet: 24-39
Ø: Tycho Brahes stjernekort
Ø: Mars Banekurve
D: Venuspassagen (Youtube Video)
E: Planetariet
E: Afstandsbestemmelse (parallaksemetoden)
Energiformer: 42-49
Ø: Varmekapacitet for forskellige lodder
Ø: Varmekapacitet for vand
Ø: Varmekapacitet for vand med LoggerPro
Ø: Blanding af varmt og koldt vand
E: Havdrup Solvarme og Kraftvarme
D: Solstråling (Solarkonstanten)
Potentiel og kinetisk energi: 51-53, 55-59
Ø: Bold der falder - videoanalyse med LoggerPro
Termisk energi: 64-65
O: Fjernvarme (Havdrup Solvarme)
Nyttevirkning: 72-73
Ø: Elkedel
O: Varmeveksler (Havdrup Solvarme)
O: Solfanger (Havdrup Solvarme)
D: Varmepumpe
Bølge-egenskaber: 78-82, 92-96
E: bølgelængde, amplitude, Periode og bølgehastighed (på Badebroen på Stranden)
Ø: Bølgehastighed i altankasse (Grundforløbet)
Ø: Bestem periode af lyd med PhyPhox
Ø: Lydhastighed med PhyPhox
Ø: Frekvenser af toner på et klaver
Ø: Frekvenser af toner på en guitar
Lysbølger:100-103
Ø: Spektret fra forskellige lyskilder her under spektrallamper
Atomets historie:119-124
Emission og Absorption: 133-135
D: Hydrogen-spektrallampen og Solens spektrum
Universet: 160- 174
Forløbet har desuden indeholdt en lang række mindre øvelser. Disse øvelser er benyttet som baggrundsstof for pensum. Titlerne på disse forsøg er nævnt mellem lærebogs-stoffet således at E: betyder ekskursion, Ø: betyder elevøvelse, O: Opgave og D: betyder demonstrationsforsøg.
I stort omfang er undervisningens tavler videofilmet og samlet i en OneNote notesbog. Eleverne kan tilgå både videooptagelser og elektroniske tavler til ethvert tidspunkt, således også i forbindelse med elevernes forberedelse til eksamen.
Opgaveafleveringer er benyttet som bearbejdning af tavler og eksperimenter, således at de forskellige forløb er behandlet i de afleverede opgaver.
De forskellige eksperimenter er i de fleste tilfælde beskrevet på elektroniske tavler. Eleverne har dernæst udført eksperimenterne og efterfølgende er eksperimenterne så efterbehandlet fælles, hvor den fysiske baggrund så er forklaret.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tycho Brahe og Mars
|
22-11-2024
|
Astronomi Stikord
|
12-01-2025
|
Energi 1
|
02-02-2025
|
Energi 2
|
16-02-2025
|
Bølger 1
|
23-03-2025
|
Bølger 2
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Astronomi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tycho Brahe og Mars
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69479235309",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69479235309",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69479235309"
}