Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Mette Lilli Solgaard
|
Hold
|
2024 1-/bk1 (1-bk1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hjernen og kreativitet
Introduktion til faget igennem hjerneforskningen. Højre og venstre hjernehalvdel. Hvad vil det sige at være kreativ? Hvordan kan faget forandre og styrke vores hjernes kompotencer.
Øvelse: Hatten rundt: Alle skriver en genstand på en lap og lægger i hatten. Der trækkes genstande- og for hver genstand dikteres hvor genstanden skal placeres og med hvilken farveblanding. Øvelsen er med venstre hånd og og i fuldstændig stilhed. der er fokus på hvilke tankemønstre der opstår igennem øvelsen og hvordan man kan få et nyt mindsæt ifht at skabe noget visuelt. Desuden arbejdes der automatisk med farveblanding, overlap og åben komposition.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Formalanalyse: Billedets virkemidler
Kort introduktion til nogen af billedets basale virkemidler:
Farve: Primære farver, komplementærkontrast, kvalitetskontrast, kvantitetskontrast.
Komposition:Åben/lukket. Kompositionslinjer.
Rum: Overlabning. Forgrund-mlm-baggrund. Repoussoir. Dybdeskarphed. Lys/skygge.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tegn og betydning
Pierce 3 kategorier af tegn (introduktion og øvelse)
Igennem forløbet med kunstens historie kigger vi på hvordan billeder har udviklet sig fra at være idealistiske, til at være i opposition. Dvs. at dér hvor vi tidligere kunne finde svar i et billede, finder vi nu spørgsmål. Tidligere var der en sandhed bag tegnet - men efter modernismen er tegnet tomt.
Ikonografisk betydningsanalyse: Vi forsøger os med 1 eller to og tilhørende tekster.
Den semiotiske betydningsanalyse: Hvordan foretager man den og hvornår er den hensigtsmæssig?
Semiotisk betydningsanalyse af udvalgte værker fra vores egen konvention - Vesteuropa efter 1880.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vesteuropæisk kunsts historie
Oplæg om kunstens historie fra 10.000 f.kr og til idag, som en introduktion til kunstens funktion og rolle gennem tiden.
Hvordan er kunsten gået fra at afbillede idealisme til at være i opposition. Hvor er den bevægelse sket.
Løbende analyser og øvelser:
Rennæssance: Van Eyck; "Arnofinis Byllup". Ikonografisk analyse og fokus på hvilke idealer der ses i billedet.
Sammenlignes med elevernes egne eksempler fra Instagram på forskellige afbilledede idealer fra nutiden.
Kigger også på kalkmalerier og familieportrætter uden dybere analyse.
Modernisme:
Impressionisme: At lære at være i nuet. At zone ud som et alternativ til hverdagens effektivisering. Male til impressionistisk musik (det regnede)
Ekspressionisme:
Analyse af Ernst Ludwig Kirchner: ”Fights (Torments of love),
(1915).
Øvelse: Ekspressionistisk portræt malet igennem hypnose/meditation.
Perioder der KORT introduceres:
Antikken (græske skulpturer)
Middelalder (kalkmaleri)
Rennæssnace (Arnolfis Bryllup)
Romantikken (Waage Petersens familieportræt)
Realisme
Impressionisme
Ekspressionisme (Kierchner "Fights")
Dadaisme (readymades)
Samtidskunst (div værker fra billedbasen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Modernisme
Realisme
Impressionisme
Ekspressionisme
Vi ser på hvordan man i slutningen af 1800-tallet går fra at lave idealistiske kunstværkser, til at være i opposition til idealisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kunsten i rummet
Vi kigger på skulpturen og analysen af denne.
Kort kig på readymade.
Installation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Samtidskunst
Vi kigger på samtidskunsten og det særegne ved dens udtryk, dagsorden og medier:
Installation
Videokunst
Relationel Æstetik
Mixed Media.
Vi går samtidig igang med øvelser som en del af vore eget projekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Projekt: MAGT
Vi arbejder med projekt ud fra temaet MAGT. Der lægges op til at udtrykke sig jvf. samtidskunstens udtryksformer.
Ideudvikling
Kreativ platform
Prijektets faser
At overskride grænser
Kommunikation som generøs handling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69480178709",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69480178709",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69480178709"
}