Holdet 2024 1-/bk3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Trine Brix
Hold 2024 1-/bk3 (1-bk3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Streetart
Titel 2 Rose Ekens installationer
Titel 3 Udvalgte virkemidler i 2D-kunst
Titel 4 Når kunst vækker følelser
Titel 5 Hængepartier og individuel eksperimentering
Titel 6 PROJEKT og ekskursion
Titel 7 Sidste analysetræning og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Streetart

Formål: Forståelse for streetart som visuel kultur, herunder
- Def. af streetart
- Kendskab til Slincachu, herunder digital distribution


TEORI::
- DET KRIMINALPRÆVENTIVE RÅD: -
om graffitikulturen og hvordan man forebygger
ulovlig graffiti, 2006.

- Uddrag fra “Udviklingen af Street Art til et selvstændigt og mere anerkendt udtryksform” af kunstner og
Idehistoriker Nicolai Juhler, 2011 (Downloaded fra https://creativeenterprise.dk)

- Little People v/ Slinkachu – a Tiny Street Art Project
Downloaded fra https://www.boredpanda.com

EMPIRI: Selvfundne Slincashu-værker (på nettet) + webquest om Banksy som eksempel+ powerpoint med diverse streetart-værker


Praktisk arbejde:
- Slincachu-tableaus med oplæg som træning til projekt.
- Streetart i Solrød Centeret i grupper




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rose Ekens installationer



TEORI: Om Rose Ekens før- og efterøjeblikke med en medskabende emotionel og tolkende beskuer. Fokus på den kollektive erindring, den individuelle følelse, det ikke-evige værk og en appel til beskueren om at interagere:
"Jeg starter en historie, som folk selv gør færdig", PORTRÆT 16. september 2018, Af: Benedikte Ballund/Dagbladenes Bureau

BEGREBER I ANVENDELSE: Installation, Tableau, samtidskunst, modtagerens opgave

EMPIRI:
Rose Eken, Installation på Horsens Kunstmuseum, 2017.
Ladys handbag, 2015
Rose Eken: Børnefødselsdag, 2016.
Rose Eken: Pedellens kost, 2016. Udsmykning Frederiksbjerg Skole
Rose Eken: Denim Jakke, 2016. Udsmykning Frederiksbjerg Skole
Rose Eken: Skoletaske, 2016.Udsmykning Frederiksbjerg Skole
Rose Eken: Mælkekasser, 2016. Udsmykning Frederiksbjerg Skole
Rose Eken: Børnefødselsdag, 2016, Frederiksbjerg Skole


PRAKTISK:
Innovativ øvelse over fællesværk, der blev gennemført og fællesudstillet digitalt + uden for klasserummet: I kantinen. Holdet valgte EFTER-oplevelsen og "Studentergilde", hvortil alle elever skabte individuelle værker i ler med akrylmaling.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Udvalgte virkemidler i 2D-kunst

TEORI:

Farveteori fra en praktiker: https://multimediedesigneren.dk/farveteori-og-farvehjul/
Kunsthistorisk om romantikken: https://galeo.dk/guldalderen/
Kunsthistorisk om impressionismen: https://galeo.dk/impressionisme/


BEGREBER I ANVENDELSE:
• Primærfarver
• Sekundærfarver
• Tertiære farver
• Komplimentærfarver
• Mættede farver
• Umættede farver
• Lys-mørke-kontrast
• Kold-varm-kontrast
• Gradueret valør

FARVER OG RUM:

EMPIRI:
Sandro Botticelli, Le Printemps, ca. 1478
”Mon han dog ikke skulle komme?” (1879) – Christen Dalsgaards
“Bridge over a Pond of Water Lilies” (1899) – Claude Monet"
Apolonia Sokol: Le Printemps ( Spring ) Linda, Ni(x), Raya, Dustina,Simon.e, Nirina, Claude- Emmanuelle, Bella & Dourane, Oil on linen. 400 x200 cm, 2020.

Perspektiverende:
Leonardo da Vinci, ”Mona Lisa”, 1503
Michael Kvium: Bossen, olie på lærred, 2013.
Michael Kvium: Lemanden, olie på lærred, 2013.


PRAKTISK:
- Digitalt mobilværk (Egen fotografisk/digital parafrase for at forstå Apolonia Sokols "Printemps" som parafrase til Botticellis "Printemps")
- Farveskemaer med tusch
- Skrabeværker med akrylmaling
- Rum- og farveteoretisk træning via maleri med lille kig til surrealismen, herunder das unheimliche.

Digitalt udstillet på Skolens Instagram (Reel)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Når kunst vækker følelser

Eleverne trænes i at diskutere kunstens muligheder som debatskabende samfundsfunktion.

TEORI:
Pippi Ibi-Pippi: Derfor begik jeg hærværk på Jorns ælling fra TV" Østjylland, 1.5.  2022 og Ibi-Pippi får halvandet års fængsel fra 13.3. 2023.

"Kunstner har lånt en halv million af Kunsten" på aalborgnu.dk af Rasmus Enevoldsen Andreasen, 24. september 2021 https://nordjyske.dk/nyheder/aalborg/kunstner-har-laant-en-halv-million-af-kunsten/ca4e65d8-2147-411f-9a4e-c7337d180437

"Jens Haaning vil sælge sit skandaleværk – men Kunsten nægter at udlevere det, den 26. APR. 2022 af Rasmus Faber Lundberg. Jens Haaning vil sælge sit skandaleværk – men Kunsten nægter at udlevere det

https://kunsten.nu/journal/jens-haaning-doemt-til-at-tilbagebetale-halv-million-kroner/

Elevernes research om "Helena" 2000 af Evarissti:

Det øverste her:
https://www.berlingske.dk/kultur/fem-kunstvaerker-der-har-sat-sindene-i-kog?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYPGzXXZWN9l8B_NCfeIBBpbrA59I5j1_WG2h0BjdvJlAWW-MyDULXajKDoXHxw%3D&gaa_ts=67a35002&gaa_sig=cvbSVoCV6SyVjLdcmvJjGFYaTzXGyscde3s77L8F8Ikq4a454WYq_caV3dPE7v7-uJJzE1QH2tqhtcvaQ1WWNg%3D%3D

https://en.wikipedia.org/wiki/Helena_(artwork)

https://www.kristeligt-dagblad.dk/mennesker/kunstneren-der-leger-med-doeden-fylder-aar

https://medium.com/amandapc/ethics-in-art-analyzing-helena-by-marco-evaristti-7e51564d880c

Genstart om "AGABE": https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-shitstormens-oedelaeggelser-11802350281

TAP: "Teori til analyse og praksis i billedkunst" af Andersen og Porse, 2021, side 195, 198, 199.

Elevernes research om "Rytm 0" 2000 af Evarissti:

EMPIRI:
Evarissti: "Helena", 2000
Marina Abramovic: "The lover", "Rytm 0" + The Artist is present.
Ibi-Pippi (2022) "parafrase" af Asger Jorns "Foruroligende Ælling", 1959
Jens Haaning: "Take the money and run", 2021
Aske Jonatan Kreilgaard: AGAPE, 2022.

PRAKTISK :
Performance: Reaktualisering af "The artist is present:



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hængepartier og individuel eksperimentering

Praktisk arbejde med værker, der trænger til at blive færdiggjorte, finpudsede, omgjorte eller eksperimentering med nye små praktiske projekter før eksamensprojekt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 PROJEKT og ekskursion


EMNE: TRANSFORMATION - herunder individuelle problemstillinger og pitch-arbejde.

PROCES: Præsentation af emne, krav og rammer => Innovativ individuel proces via skitseringer => Ekskursion => Praktisk selvstændig udførelse (praktisk og oplæg) med vejledning.


VÆRKER TIL INSPIRATION:

Marina Abramovic:
- Waiting for An Idea fra 1991,
- Luminosity fra 1997,
- Balkan Baroque fra 1997,
- Rest Energy, 1980.

Jens Galschiødt: Survival of the fattest, 2002
Marco Evaristti, Helena, 2000.
Rune Bosse: Leben Still Leben, 2017.
Jesper Aabille: Lad os lave pizza, 2014.
Marco Evaristti: Kødboller, 2006.

Youtube-Art-Dive:
"The incredible break-up story of Marina Abramović & Ulay on China’s Great Wall"
"Marina Abramovic e Ulay MoMA"

EKSKURSION:  – Emma Talbot på Copenhagen Contemporary:
"Are You a Living Thing That Is Dying or a Dying Thing That Is Living?"

With luminous colours, flowing patterns and poetic handwritten texts, British artist Emma Talbot creates vibrant, imagined worlds based on her personal thought processes and the shared human experience of being alive today. Fascinated by the transience of human existence, Talbot raises deep questions about our place in a universe shaped by interconnection and perpetual change. Amid ecological collapse and political instability, her art illuminates the urgent need for a hopeful reimagining of the future – one shaped by resilience, creativity and care.

"Are You a Living Thing That Is Dying or a Dying Thing That Is Living?" is Emma Talbot’s first solo exhibition in Denmark. It showcases a mesmerising site-specific installation uniting two new expansive silk paintings with three-dimensional textile works, a new animation and a series of intricate drawings, acting as the conceptual origin of the exhibition. The works intertwine the infinite mysteries of the universe, shaped by the artist’s imagination and expressed through drawing as intuitive reflections on the pressing challenges of our time. Ranging from incalculable states of destruction and chaos to intimate states of stillness, ecological harmony and imaginative journeys into the mind of animals, the works unfold themes of interspecies connectivity, sustainability, rebirth and human resilience – together summoning the existential question: ‘Are you a living thing that is dying or a dying thing that is living?’

Understanding through storytelling
By immersing us in the wild and varied experiences of her recurring female protagonist – a naked, faceless figure representing the artist herself – Emma Talbot invites viewers into her layered, dreamlike worlds, using storytelling as a means of understanding and comprehension. At the same time, Talbot harnesses the power of storytelling to challenge the human-centered worldview. She encouraging us to see moments of crisis as opportunities to redefine our place within the Earth’s enduring and self-sustaining natural cycles.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Sidste analysetræning og eksamenstræning

Bemærk: BLOT 200 minutter (2 uv-gange):

Kitt Buch:
KITT BUCH OG DE FASCINERENDE FIGURER  Udgivet 20/03/2021 på ferniseringer.dk: https://ferniseringer.dk/kitt-buch-og-hendes-fascinerende-figurer/
“Med hud så hvid som sne, læber så røde som blod og hår så sort som ibenholt (2022), olie på lærred, af Kitt Buch
"Icon", olie på lærred (2019), af Kitt Buch
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer