Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Allan Sørensen, Hanne Strømgård Knudsen
|
Hold
|
2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Humor og medier - introduktion til dansk
Forløbet introducerer til danskfaget og fagets områder. Forløbet er bygget op om humor som emne og har som synligt læringsmål, at du skal kunne genkende forskellige tekstgenrer og kunne beskrive teksternes forskellige genretræk. Du skal kunne genkende og beskrive de tre forskellige områder i dansk (litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv) og du skal kunne placere tekster i de tre områder. Der er i forløbet arbejdet med et særligt fokus på sproglige billeder i litterær analyse.
Forløbets faglige mål: Du skal kunne…
- redegøre for humorbegreberne overlegenhedsteorien, forløsningsteorien, uoverensstemmelsesteorien, fælles overbevisning og fælles viden
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende begreberne sproghandling, face, facework og facetrusler
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster, særligt noveller og roman
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag, særligt podcast og kampagnefilm
Kernestof:
Michael Balle Jensen: af: Humor i dansk (kap. 1: Huller i verden), Systime 2007
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (uddrag: 2. akt, scene 2 og 3)
PowerPoint om sproghandlinger og Goffmans begreber face, facework og facetrusler (ALS)
Naja Marie Aidt: 'Betragtning' (novelle, 1995)
Peter Seeberg: 'Patienten' (novelle, 1962)
Michael Strunge: 'Min første roman' (1983)
Third Ear: 'Guldhornene' (podcast, 2009)
Supplerende stof:
Shubidua-sangtekster: Danmark; De tre små grise
Diverse satireklip fra DR: WulffMorgenthaler - Ustyrligt; Casper & Mandrilaftalen; Rytteriet - Snobberne og Mor
Klovn (afsnittet 'Dobbelt dip', 2018)
Samlet antal sider: 200
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klovn - analyserende artikel
|
05-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Frygtelig lykkelig (værklæsning)
Frygtelig lykkelig - værklæsning
Vi læser Erling Jepsens roman "Frygtelig lykkelig" (2004) og arbejder med den litterære analyse. Vi undersøger, hvordan der er at bo i Højer, og vi ser filmen og diskuterer forskelle og ligheder i remedieringen af romanen. Vi perspektiverer til humor-forløbet og ser på, hvilke humorteorier, Jepsens roman trækker på.
Skriftlig aflevering knyttet til forløbet.
Sider: ca. 245 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det moderne gennembrud (DHO-forløb)
Det moderne gennembrud (DHO-forløb: Da Danmark blev moderne)
I dansk ser vi på den litterære periode det moderne gennembrud og undersøger periodens kendetegn og skrivestile. Det forventes, at du ved hvem Georg Brandes er, og hvad hans motto for tidens litteratur var. Du skal ligeledes kende til tidens væsentligste forfattere og deres skrivestile, herunder realismen, naturalisme og impressionisme. Tematisk skal du kunne definere de tre k'er, som tiden litteratur centrerer sig om. Den litterære analyses begreber trænes ligeledes.
Kernestof:
Litteraturhistorien på langs og på tværs (3. udgave): Det moderne gennembrud, s.127-150:
- Det moderne gennembrud
- skrivestil og sprog
- realisme som skrivestil
- Naturalisme som skrivestil
- impressionisme som skrivestil og fortælleteknik
- det moderne gennembruds genrer
- Køn og ligestilling
- Amalie Skram
- Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Bang, Herman: Fragment (1880)
Bang Herman: Irene Holm (1890)
Bang, Herman: Den sidste balkjole (1887)
Jacobsen, J.P: Mogens, uddrag (1872)
Pontoppidan, Henrik: Havfruens sang (1890)
Pontoppidan, Henrik: Naadsensbrød (1885)
Skram, Amalie: Constance Ring, uddrag (1885)
Supplerende stof:
På røven i Nakskov (2015) (TV2)
Eleverne arbejder ligeledes med kreative opgaver, der tager udgangspunkt i deres viden fra forløbet. Opgaverne tager udgangspunkt i klassens studieretninger MU/Me og de remedieringer, der laves af de læste tekster og deres viden om perioden knytter an til skolens profil: Viden & medier.
Samlet ca. 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal læse i Litteraturhistorien på langs og på tværs: 6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
-
I skal læse om de måder at skrive tekster på, der vandt frem i det moderne gennembrud. I skal læse Skrivestil og sprog, og herunder "Realisme som skrivestil", "Naturalisme som skrivestil" samt "Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik". I time
-
irene_holm.pdf
-
I skal besvare tre af spørgsmålene til Irene Holm - se OneNote - I bestemmer selv, hvilke spørgsmål I besvarer. KH HK
-
Læs i Litteraturhistorien på langs og på tværs (grøn bog), s. 137-140: Det moderne gennembruds genrer. De 5 spørgsmål til "Den sidste balkjole" skal være lavet.
-
Genlæs "Et fragment" så du har novellen i frisk erindring. Til førstegangslæsere: læg mærke til brugen af sanser, billedsprog og forholdet mellem de to karakterer. Bang Et Fragment.doc
-
I skal læse uddraget af I.P. Jacobsens novelle "Mogens", 1872. Find en linje, der viser hvor og hvornår teksten finder sted. Understreg billedsprog og brug af sanser.
-
I skal læse s. 140-143 i Litteraturhistorien på langs og på tværs om "Køn og ligestilling" og "Amalie Skram". I kan også finde det i i-bogen her: Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke Når I læser, skal I finde ud af, hvad sædelighedsfe
-
Læs i Barbara Kjær-Hansen & Tinne Serup Bertelsen, Litteraturhistorien – på langs og på tværs side143-145 i bogen, ellers her: Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke og Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
-
Pontoppidan - Naadsensbrød (3).pdf
-
Læs om: Overgang til det 20. århundrede og Perspektivering til i dag - skriv stikord på en post-it på din computer eller i onenote. I skal også have besluttet hvilken opgave, I vil arbejde med i DHO'en. Novellen hertil skal være læst.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Frygtelig lykkelig
|
26-03-2023
|
Krea-opgave
|
30-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Underklassen (værk)
Forløbet fokuserer på fremstillingen af underklassen i forskellige tider og forskellige medier.
I forbindelse med dokumentarerne skal I kunne definere:
- dokumentarens genre (fx. dybdeborende, poetisk, observerende, deltagende)
- autenticitetsmarkører
- filmiske virkemidler, herunder:
- billedbeskæring
- asynkron og synkron lyd
Vi har læst om det i Håndbog til dansk: s. 223-227 og s. 293-299 (filmiske virkemidler), s. 300-301 om dramaturgi (opbygning)
Kernestof:
Vi ser:
"Barndom på bistand", s. 4, af. 1 (2018) DR (afsnittet er tilgængeligt via cfu)
"På røven i Nakskov", TV2 - hvor vi laver næranalyse af introen og sammenligner med introen i "Barndom på bistand". (CFU) (Værk)
Vi læser:
M.A. Nexø: Lønningsdag (1900)
Jeppe Åkjær "Jens Vejmand" (1905)
Og vi genlæser Pontoppidans "Naadsensbrød" fra forløbet "Det moderne gennembrud" (1g).
Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1443
Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt" (fra novellesamlingen Tyverier, 2019)
Per Fly: "Bænken" (film)
Supplerende stof:
Vi hører uddrag af Svend Brinkmanns podcast om klasseforskelle (Brinkmannsbriks) https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2020-12-02 (de første 15 minutter)
Vi hører de første 9:20 minutter af podcasten: ”Ulighed begynder før vuggestuen”, Moderne Idéer, Information (2018) Med Agi Chonka.
https://www.information.dk/2018/07/podcast-ulighed-begynder-foer-vuggestuen
"Barndom på bistand", s. 1, afs. 1 - drtv.dk
Samlet antal sider: ca 85
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring "Håndbog til dansk"
-
Læs i Håndbog til dansk hele s. 223-225 (øverst) og om den dybdeborende dokumentar, observerende dokumentar og den deltagende dokumentar. Skriv stikord til hver dokumentartype - brug notearket i OneNote. Medbring bogen til timen.
-
Læs om billedbeskæring og perspektiv i Håndbog til dansk, s. 293-294.
-
Læs i Håndbog til dansk, s. 295-299 om kamerabevægelser, lyd, lys og skygge, farver og klipning - I får brug for denne viden i arbejdet med På røven i Nakskov - medbring bogen.
-
Genfind og genlæs jeres noter til "Naadsensbrød", som vi læste i foråret.
-
I skal have besvaret jeres to spørgsmål til teksten - også det sidste, hvor I bl.a. skal finde modsætningspar i teksten.
-
Læs Thomas Korsgaards novelle "I bor da meget pænt" og lav reaktionsskrivning, mens I læser.
-
Brug ti minutter på at skrive et handlingsresume af filmen "Bænken" på ca. 100 ord.
-
Læs den udleverede kommentar "Snart vil hensyn betyde, at afstanden mellem vores tanker og vores ord bliver så stor, at de intet har med hinanden at gøre" og understreg tekstens hovedsynspunkter og argumenter (påstand-belæg).Tekst 2a Snart vil hensyn
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mediacamp
Mediacamp
Alle skolens 2g-klasser deltager i SDU's Mediacamp, som igangsættes med en fællestime ved Niels Møller Mikkelsen fra SDU. Emnet er ligestilling, og alle elever skal i mindre grupper aflevere et produkt i form af en nyhed, (video)reportage eller et portræt. Disse genrer uddybes i forløbet, ligesom eleverne skal kende og bruge begreberne: Målgruppe, kilder, vinkling, nyhedskompas og nyhedskriterier, interview og ophavsret. Vi laver research og ideudvikling, feltarbejde og skriveproces.
Vi har fokus på genrerne: nyhed, (video)reportage og portræt. Skriveproces og skriftlighed er ligeledes i fokus.
Vi læser:
"Forskerne spurgte børnene selv om deres skærmforbrug. Svarene er »tankevækkende« og »skræmmende«" (7. november 2023 Berlingske.dk)
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/bibliotek-holder-fast-i-dragshow-boern-trods-hidsig-debat
Teoretisk baggrundmateriale:
https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Maalgrupper
https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Kilder
https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Vinkling
https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Nyhedskompasset
https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Interview
https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Ophavsret
Kodeord: Mediacamp2023 -> mediacamp2024
Samlet antal sider: 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
FF3 Klima
I dansk og Naturgeografi arbejder vi med klima. I dansk læser vi forskellige tekstgenrer og undersøger, hvilke metoder, der knytter sig til de forskellige genrer.
Tale: Karl Ove Knausgård: Fienden er følelsen av maktesløshet (2017)
Retorisk analyse (det retoriske pentagram og appelformer)
Digt: "Plastiksolen" (1981) af Michael Strunge
Digtanalyse og semantiske skemaer
Digt: "Når jeg ligger her på jorden"
Digtanalyse og semantiske skemaer
Billede af en installation: "Birds Watching" (2018) af Jenny Kendler
Billedanalyse
Det gyldne snit (også matematisk metode)
Billede af et kunstværk: Gudrun Steen-Andersens værk "Heads Up"
Billedanalyse
Det gyldne snit
Kampagnefilm: Conservation International: "Nature is speaking - Julia Roberts is Mother Earth"
Filmanalyse og appelformer
Samlet ca 25 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kunsten at tale godt
Med udgangspunkt i "Så skrivefrøene - kap. 1: Tal og skriv/TALEN" af Camilla Aaquist og Renë A. Christoffersen, fokuserer vi på talen som genre, og vi arbejder med otte forskellige sproglige virkemidler: de fire a'er, de tre e'er og det ensomme t (anafor, allitteration, antitese, assonans, epzeuxis, epanastrofe, epifor og triaden).
Du skal kunne vurdere talens genre - epidektisk eller deliberativ, identificere de otte sproglige virkemidler og reflektere over deres funktion i teksten. Du skal også kunne anvende det retoriske pentagram og appelformerne.
Afslutningsvist skriver eleverne taler, som afholdes i mindre grupper.
I grupper læses, analyseres og fremlægges:
Tessa
Manuskript: https://www.dansketaler.dk/tale/tessas-nytaarstale-2021
Video: https://www.facebook.com/watch/?v=730138660957107
Mathias Uglebjerg
Manuskript: https://www.dansketaler.dk/tale/mathias-uglebjerg-vinholt-demonstrationstale-om-laerlingeoproeret-2022/
Video: https://www.youtube.com/watch?v=gzavcY8LCLo
Mette Frederiksen
Manuskript: https://www.dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-undskyldningstale-til-godhavnsdrengene
Video (klip): https://www.tv2kosmopol.dk/video/klip/hor-talen-mette-frederiksen-giver-godhavnsdrengene-undskyldning
Dronning Margrethe
Manuskript: https://www.dansketaler.dk/tale/h-m-dronning-margrethe-ii-s-nytarstale
Video: https://www.dr.dk/drtv/serie/hendes-majestaet-dronningens-nytaarstale_427831
Antal læste sider: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lyrik (værk)
Formål: forløbet har til formål at introducere eleverne til lyrikkens univers og analysemetode. Vi tager udgangspunkt i ibogen "Litterære undersøgelser - kapitel 10: Introduktion til lyrik" og afsæt i bogens begrebsapparat. (DA I IKKE LÆNGERE HAR ADGANG TIL IBOGEN, HAR JEG KOPIERET DE LÆSTE TEKSTER IND I VORES ONENOTE - OPDATER DEN).
VÆRKLÆSNING: Eleverne arbejder med hver deres selvvalgte, dansksprogede album, hvor de som en skriftlige aflevering skal lave en sammenlignende analyse af to digte/sange, og perspektivere til det øvrige værk.
Læste tekster:
Yahya Hassan: "UDEN FOR DØREN" (2013)
Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022, uddrag)
Jakob Knudsen: "Se nu stiger solen af havets skød" (1891)
Benny Andersen: "På høje tid" (1964)
Rasmus Nikolajsen: "Hvad skal vi med al den skønhed?" (2018, uddrag)
Fokusunkter: centrallyrik, interaktionslyrik, digtets stemme, lyrisk jeg, rytme og tempo, enjambement, fast/fri form, digtets tid, digtets rum
Antal sider: Ca. 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Samtaleanalyse
Samtaleanalyse
Hvordan handler vi med sproget? Og hvilke roller optræder vi i, i samtalen med andre? Hvordan bruges sproget til at skabe identiteter og opbygge relationer? Med udgangspunkt i "Håndbog til dansk", samt diverse tekster undersøges dette.
Fokus på:
Turtagning, kommunikationsmodellen, sproghandlinger, roller, samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet, undertekst, facework og lidt transaktionsanalyse.
"Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen, Systime 2015, side 176-96.
Klip fra Anne Grethe Bjarup Riis i Go'morgen Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
Yahya Hassan i TV2-nyhederne: https://www.youtube.com/watch?v=6X8l2vAXutI
Rytteriet: https://www.youtube.com/watch?v=qYmqCaBvMU0
X-factor audition: https://www.youtube.com/watch?v=RcME4-ueL3E
"Skam" 3: "Mindreverdihedskomplekser" klip på ca. tre minutter (Se video i OneNote), vi taler om facework og laver en kort transaktionsanalyse.
DR's kortfilms-serie "Skyld", sæson 2, afs. 2, 3 og 5 (hvis de udløber, kan I gense dem via CFU)
Gruppe 1-3: sæson 2, afs. 3: DRTV - Skyld: "Nattens dronning"
Gruppe 4-6: Sæson 2, afs. 2: DRTV - Skyld: "Good cop, bad cop"
Gruppe 7-9: Sæson 2, afs. 5: DRTV - Skyld: "Selvfølgelig skal vi ikke snakke sammen"
Anslået omfang: 50 normalsider
Forløbet inddrager Viden&Medier, idet vi arbejder med kommunikation i forskellige medier, herunder talkshows, sociale medier og kortfilm (satire).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Tyverier (værk)
Thomas Korsgaard: "Tyverier" (2019)
Værklæsning
Noveller
Nyeste tid
Vi arbejder med den nykritiske metode/analysemodellen i "Håndbog til dansk", novellegenren, og analysens begreber. Vi anvender begreberne på teksterne. Vi læser de første noveller "Tyverier", "I bor da meget pænt", "Diskretionslinjen", "Det kolde bord og "Selvmordsmanual" fælles og med fokus på forskellige litterære begreber. I et læsemodul læses resten af novellesamlingen, og de seks noveller "En far", "Lasagne", "Drengeting", "Hestebremser", "Du behøver ikke svare mig" og "Elsker og elsker" fordeles mellem seks grupper, der fremlægger deres analyser og fortolkning for klassen.
De sidste fire noveller er oplæg til en skriftlig aflevering.
Materiale:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, s. 37-51, 54-60, 61-70, 79
Korsgaard, Thomas: "Tyverier" (2019), 139 sider
Anslået ca. 200 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Genlæs/se teksten, du skrev årsprøve om. Tag noter - hvilke faglige begreber er oplagte at få i spil i en analyse? Du skal også læse din egen besvarelse igennem og lave en reaktionsskrivning på den - skriv bare i fem minutter til en start, så har du
-
Læs novellen "I bor da meget pænt" - læg mærke til miljø og fortæller, mens I læser. Medbring bogen og "Håndbog til dansk" - vi skal bruge den i timen. Fraværende elever må også læse den næste novelle, "Diskretionslinjen".
-
Hvad er en diskretionslinje? Hvad betyder diskretion? Hvad er det modsatte?
-
Besvar opgave 6 og 7 til "Diskretionslinjen" og medbring Tyverier.
-
Læs novellen "Det kolde bord" i Tyverier. Tænk over, hvilke litterære begreber, du kan få i spil? Husk bogen og Håndbogen.
-
Læs novellen "Selvmordsmanual". Find et citat, du synes er centralt for historien. Medbring Håndbog til dansk.
-
Medbring Tyverier
-
Gr. 1 og 2 fremlægger. Er du opponent på en af de grupper? Så skal du huske at have styr på novellen, der fremlægges om.
-
Gruppe 3, 4, 5 og 6 fremlægger. Genlæs noveller og genopfrisk ppt inden modulet. Hav også styr på den novelle, du er opponentgruppe på.
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
FF5 Ikarosmyten og metodelæsning i dansk
Se undervisningsbeskrivelsen i FF.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Mennesket og naturen (værk)
Mennesket og naturen (VÆRK)
Forløbet tager afsæt i romantikkens verden og livsanskuelse. Vi ser på kunstneren som eneren, og dykker primært ned i universalromantikken og tager en kort tur forbi nyplatonismen. Vi ser på skøn natur overfor sublim natur, og undersøger forskellige natursyn: det produktive, det rekreative og det økologiske natursyn - og hvordan et eller flere optræder i tekster gennem forskellige tider. Vi runder af med Andels reklamefilm "Windy Retreats", analyserer den og taler om de natursyn, der fremkommer her.
Læste tekster:
N.F.S. Grundtvig: "Nu falmer skoven trindt om land" (1844)
Klaus Rifbjerg: "Jern" (1960)
Adam Oehlenschlæger: "Morgen-vandring" (1805)
H.C. Andersen: "Nattergalen" (1843)
Schack Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
St. St. Blicher: "Det er hvidt herude" (1838)
Rasmus Nikolajsen: "hvad skal vi med al den skønhed?" (2018) (VÆRKLÆSNING)
Johannes Fibiger: Litteraturens veje, Systime, ibog (om Romantikken - udleveret til elever i tekstkompendium)
Johannes Fibiger: Litteraturens genveje, Systime, ibog (om romantikken - udleveret til elever i tekstkompendium).
Skøn natur vs. sublim natur, det produktive natursyn, det rekreative og det økologiske fra https://www.blivgladinaturen.dk/sk%C3%B8nheden-i-naturen-fagtekster
Artikel fra Politiken, 4.11. https://politiken.dk/klima/art10081854/Niels-Christian-Nielsen-har-opgivet-slagsm%C3%A5let-med-naturen-%C2%BBDet-gav-ikke-mening-for-mig%C2%AB
DR: "Alene i Vildmarken" sæson 8, afs. 6: "Isen slår revner" (2024)
Reklameanalyse:
Andel: Windy Retreats: https://www.youtube.com/watch?v=GnAWDCngP68
Håndbog til dansk: Kapitel 5.6. Reklamer, herunder Laswells kommunikationsmodel, AIDA-modellen, Maslows behovspyramide, Gallups kompasmodel, reklamefilm (9 sider)
Anslået: 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk stil 3: debatterende artikel
|
11-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Modernitetens gennembrud og sammenbrud
Modernitetens gennembrud og sammenbrud
Perioden 1850-1920 og 1920-1968
Vi undersøger modernitetens gennembrud og sammenbrud og ser på, hvordan den spejles i litteraturen. Hvad er årsagerne til, at det går godt i begyndelsen af 1900-tallet?Hvorfor forandrer verden sig? Og hvordan kommer det til udtryk i tidens litteratur? Vi berør futurismen, og kort ekspressionismen og eksistentialismen.
Tekster:
Litterær baggrundsviden, uddrag fra:
Jensen, Peter og Weile, Sune m.fl.: Modernitetens gennembrud – Dansk litteratur 1850-1920, Dansklærerforeningens forlag 2022
Jensen, Peter og Weile, Sune m.fl.: Modernitetens sammenbrud – Dansk litteratur 1920-1968, Dansklærerforeningens forlag 2024
”Modernitetens gennembrud”, s. 6-13
Uddrag fra Litteraturens Veje, s. 272-273 om Titanic
Mathilde Fibiger: af Clara Raphael: 12 Breve (1850)
”Modernitet og emancipation”, s. 14-18
John Stuart Mill: Kvindernes underkuelse (1861)
”Modernitetens kvindelige stemmer”, s. 29-34
Amalie Skram: Constance Ring (uddrag)(1885)
”Modernitet og vitalitet”, s. 35-44
Filippo Marinetti: ”Futurismens manifest”
Emil Bønnelycke: ”Vesterbrogade (1918)
”Storby og natur”, s. 14-15
Tom Kristensen: Nat i Berlin (1921)
”Modernitet, meningstab og eksistens”, s. 22-26
Per Lagerkvist: “Ångest” (1916) og ”FAR OCH JAG” (1924),
Bodil Bech: ”Skriget” (1934)
Martin A. Hansen: ”Roden” (1955)
Karen Blixen: Ringen (tv-drama)
Limbo - når sabbatår er fucked (dokumentar, DR 2018)
Samlet antal sider: ca. 150
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal læse engelsk John Stuart Mills "Kvindernes underkuelse" som Georg Brandes har oversat. Fokuspunkter: Hvorfor gør kvinderne dog ikke bare oprør? Og hvordan opdrages kvinden i det hele taget? Understreg ellers alt det, du synes er relevant i fo
-
I skal læse uddraget af Constance Ring i kompendiet. Læg mærke til fortæller og synsvinkel samt Constances og tantens holdninger til Rings utroskab. Opgaverne (se OneNote) til "Modernitetens kvindelige stemmer" (s. 29-34 i kompendiet) skal også være
-
I skal læse afsnittet "Modernitet og vitalitet", s. 35-39 i kompendiet og besvare spørgsmålene (som også ligger i OneNote)
-
Aflever "hvad skal vi med al den skønhed" til Anja på kontoret, hvis du ikke allerede har gjort det:)
-
Læs i kompendiet afsnittet "Modernitet, meningstab og eksistens". Besvar undervejs de spørgsmål, der ligger i OneNote i mappen "Modernitetens gennembrud og sammenbrud" -> "Lektie til d. 25.2." Vi gennemgår jeres svar i timen, hvor I også får terminsp
-
I skal have læst novellen "Far och Jag" - som heldigvis kun er på to sider:) Find ud af, hvad den centrale begivenhed i teksten er.
-
I skal have læst novellen "Roden" i kompendiet. Læg mærke til de to generationer - far og søn - som vi hører om - hvad sker der med deres forhold i løbet af historien?
-
I skal se det første afsnit af "Limbo - når sabbatår er fucked" (2019). Det varer ca. 20 minutter. Mens I ser, skal I skrive stikord til Line, Stine og Ciliane. I timen ser vi det sidste afsnit, og vi skal finde ud af, hvad Kierkegaard ville mene om
-
"Limbo - når sabbatår er fucked": Lav næranalyse af anslaget (00-1:42) - kom herunder ind på autenticitetsmarkører og hvordan de filmiske virkemidler bruges, og hvilke forventninger I får til indhold og temaer? Brug gerne Håndbog til dansk, og brug c
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Happy ending?
Happy ending? - forløbet om den svære kærlighed
I et bredt tidsperspektiv fra folkevisen og til i dag, ser vi på forskellige fremstillinger af kærligheden. Vi laver nedslag i forskellige litterære perioder. Tekstanalysen er i fokus.
Tekster:
"Torbens datter" (folkevise)
Ludvig Holberg: "Ægteskab og tvang" (1745)
Håndbog til dansk: argumenttyper, s. 161-165
Litteraturens Veje: Oplysningstiden (se OneNote: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=531> )
Emil Aarestrup: "En middag" (1838)
Litteraturhistorien på langs og på tværs: "Romantismen 1830-1850" -> https://litthist.systime.dk/?id=165 (Se OneNote)
Johannes V. Jensen: "Elses bryllup" (1898)
Vita Andersen: "Fredag", "Lørdag", "Søndag" (1977)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
"Kærlighedsekspert: Den moderne kærlighedsrelation forudsætter tre forhold, hvis den skal lykkes" (Politiken, 24.7.24)
Antal sider: ca. 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52301271522",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52301271522",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52301271522"
}