Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Alexander Strand, Line Brok
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opdagelsen af Amerika
Opdagelsen af Amerika
Eleverne skal stifte bekendskab med Columbus' opdagelse af Amerika i 1492.
I forløbet er der blevet arbejdet med:
- Hvordan Sydamerika og det sydamerikanske samfund så ud før den europæiske kolonisering.
- Hvordan indianerstammerne levede - deres traditioner og levevilkår.
- Spaniernes første møde med de indfødte.
- Forskellene på spanierne og de indfødte - deres religion, krigsførelse og traditioner.
Eleverne skal opnå følgende kompetencer:
- Kunne lave en kildekritisk analyse af en historisk kilde
- Være bekendt med de centrale begivenheder i Mesoamerika omkring 1500-tallet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den industrielle revolution
Forløbet har omhandlet:
- Hvordan den industrielle revolutions startede og udviklede sig i England?
- Udviklingen af den industrille revolution i Danmark?
- Hvordan det påvirkede levevilkårene for arbejderklassen?
- Hvilken indflydelse havde den industrille revolution på familielivet og kvinders rolle i familien?
- Hvordan forandrede den industrille revolution samfundet?
Kilder:
- Materiale: Helle Folkesen. Det Britiske imperium - fra Englands ekspansion til Commonwealth.
- Martiale: Fokus 2 – fra oplysningstid til europæisk ekspansion
- folketsaarh_samlet-2.pdf
- Arbejdsmarkedets begreber – Københavns Universitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Danmark 1870 - Levevilkår og demokrati
Forløbets problemformuleringer
Hvordan var leveforholdene på landet i slutningen af 1800-tallet?
Hvordan var levevilkårene for arbejderklassen i København i slutningen af 1800-tallet?
Hvordan og hvorfor blev arbejdernes levevilkår forbedret i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet?
Hvad var drivkræfterne bag indførelsen af den danske grundlov?
problemformulering: Blev der indført demokrati i Danmark i 1849?
Hvorfor fik kvinder (først) stemmeret i 1915?
Hvordan forandrer socialdemokratiet og fagbevægelsen samfundet fra slutningen af 1800-tallet?
Grundbogsmateriale
Artikler fra danmarkshistorien.dk
• Arbejderbevægelsen, 1872-1940
• Det danske demokrati, efter 1849
Historien om Danmark. DR, 2017
• Afsnit 8: Grundloven, folket og magten
• Afsnit 9: Det svære demokrati
Kristian Brøndum: Eget uudgivet undervisningsmateriale, 2023
• Levevilkårene på landet
• Levevilkårene i byen
Kildemateriale
Bang, Herman: ”Fattigliv” i Herhjemme og Derude. Schubothe, 1881
Nexø, Martin Andersen: Erindringer bind 1. Et lille kræ. Gyldendal, 1945
Olsens, Frants: ”Leveforhold omkring 1890” i Søren Mørch m.fl.: Danmarks Historie 1880-1960. Gyldendal, 1984
Sørensen, Theodor: ”Markarbejdernes vilkår i jydske hedeamter”. Reitzels Forlag, 1881. Trykt i Social-statiske undersøgelser. Selskabet for udgivelse af kilder til dansk historie, 1984
Ulrik, F. F.: ”Kan Peder Madsens Gang betragtes som et Sygdoms Focus her i Staden?” i Hygiejniske Meddelelser bind 7, 1. hæfte, 1871
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romerriget
Oversigtsforløb med kronologisk tilgang fra tidlig republik til sen kejsertid. Fokuspunkter: demokratisering, militær, kristendom og romanisering. Første introduktion til 'brud og kontinuitet'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Middelalderen
Feudalsamfund, verdslig magt, gejstlig magt og undertrykkelse af anderledestænkende i senmiddelalderen som optakt til renæssance og reformation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Renæssance og reformation
Overgang fra middelalder til enevælde og oplysning med fokus på de verdenshistoriske skridt fremad videnskabeligt og religiøst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Enevælde og oplysning
Fokus på udviklingen af enevælden i Europa (og ikke i England) og oplysningstidens ideers indflydelse på senere revolutioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Revolutioner
Den amerikanske og franske revolution som to forskellige resultater af oplysningstid og enevælde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Industrialisering
Klassisk oversigtsforløb med fokus på engelsk industrialisering som katalysator for resten af verden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sovjetunionen 1917-53
Gennemgang Sovjetunionens udvikling fra revolutionen til Stalins død med fokus på ideologiens iboende negative konsekvenser for det russiske folk og verden i særdeleshed. Bro til nazismen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Nazismen
Kronologisk gennemgang fra 1919 til 1945 med fokus på, hvordan nazisterne kom til magten og hvad de gjorde med den.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Mellemøsten
Oversigtsforløb af 20. århundredes udvikling med hovedvægt på Israel-Palæstinakonflikten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Velfærdsstaten
Danmarkshistorie fra 1945-1973 med fokus på velstandsstigningen, udviklingen fra landbrugssamfund over industrisamfund til service- og videnssamfund og velfærdsstatens anvendelse af skattepolitik, socialpolitik, sundhedspolitik og uddannelsespolitik til at skabe mere lighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52312700749",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52312700749",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52312700749"
}