Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Alexander Strand, Line Brok
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opdagelsen af Amerika
Titel 2 Den industrielle revolution
Titel 3 Danmark 1870 - Levevilkår og demokrati
Titel 4 Romerriget
Titel 5 Middelalderen
Titel 6 Renæssance og reformation
Titel 7 Enevælde og oplysning
Titel 8 Revolutioner
Titel 9 Industrialisering
Titel 10 Sovjetunionen 1917-53
Titel 11 Nazismen
Titel 12 Mellemøsten
Titel 13 Velfærdsstaten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opdagelsen af Amerika

Opdagelsen af Amerika

Eleverne skal stifte bekendskab med Columbus' opdagelse af Amerika i 1492.
I forløbet er der blevet arbejdet med:
- Hvordan Sydamerika og det sydamerikanske samfund så ud før den europæiske kolonisering.  
- Hvordan indianerstammerne levede - deres traditioner og levevilkår.
- Spaniernes første møde med de indfødte.
- Forskellene på spanierne og de indfødte - deres religion, krigsførelse og traditioner.

Eleverne skal opnå følgende kompetencer:
- Kunne lave en kildekritisk analyse af en historisk kilde
- Være bekendt med de centrale begivenheder i Mesoamerika omkring 1500-tallet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den industrielle revolution

Forløbet har omhandlet:

- Hvordan den industrielle revolutions startede og udviklede sig i England?
- Udviklingen af den industrille revolution i Danmark?
- Hvordan det påvirkede levevilkårene for arbejderklassen?
- Hvilken indflydelse havde den industrille revolution på familielivet og kvinders rolle i familien?
- Hvordan forandrede den industrille revolution samfundet?

Kilder:
- Materiale: Helle Folkesen. Det Britiske imperium - fra Englands ekspansion til Commonwealth.
- Martiale: Fokus 2 – fra oplysningstid til europæisk ekspansion
- folketsaarh_samlet-2.pdf
- Arbejdsmarkedets begreber – Københavns Universitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Danmark 1870 - Levevilkår og demokrati

Forløbets problemformuleringer

Hvordan var leveforholdene på landet i slutningen af 1800-tallet?
Hvordan var levevilkårene for arbejderklassen i København i slutningen af 1800-tallet?
Hvordan og hvorfor blev arbejdernes levevilkår forbedret i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet?
Hvad var drivkræfterne bag indførelsen af den danske grundlov?
problemformulering: Blev der indført demokrati i Danmark i 1849?
Hvorfor fik kvinder (først) stemmeret i 1915?
Hvordan forandrer socialdemokratiet og fagbevægelsen samfundet fra slutningen af 1800-tallet?

Grundbogsmateriale

Artikler fra danmarkshistorien.dk
• Arbejderbevægelsen, 1872-1940
• Det danske demokrati, efter 1849
Historien om Danmark. DR, 2017
• Afsnit 8: Grundloven, folket og magten
• Afsnit 9: Det svære demokrati
Kristian Brøndum: Eget uudgivet undervisningsmateriale, 2023
• Levevilkårene på landet
• Levevilkårene i byen

Kildemateriale

Bang, Herman: ”Fattigliv” i Herhjemme og Derude. Schubothe, 1881
Nexø, Martin Andersen: Erindringer bind 1. Et lille kræ. Gyldendal, 1945
Olsens, Frants: ”Leveforhold omkring 1890” i Søren Mørch m.fl.: Danmarks Historie 1880-1960. Gyldendal, 1984
Sørensen, Theodor: ”Markarbejdernes vilkår i jydske hedeamter”. Reitzels Forlag, 1881. Trykt i Social-statiske undersøgelser. Selskabet for udgivelse af kilder til dansk historie, 1984
Ulrik, F. F.: ”Kan Peder Madsens Gang betragtes som et Sygdoms Focus her i Staden?” i Hygiejniske Meddelelser bind 7, 1. hæfte, 1871
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Romerriget

Oversigtsforløb med kronologisk tilgang fra tidlig republik til sen kejsertid. Fokuspunkter: demokratisering, militær, kristendom og romanisering. Første introduktion til 'brud og kontinuitet'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Middelalderen

Feudalsamfund, verdslig magt, gejstlig magt og undertrykkelse af anderledestænkende i senmiddelalderen som optakt til renæssance og reformation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Renæssance og reformation

Overgang fra middelalder til enevælde og oplysning med fokus på de verdenshistoriske skridt fremad videnskabeligt og religiøst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Enevælde og oplysning

Fokus på udviklingen af enevælden i Europa (og ikke i England) og oplysningstidens ideers indflydelse på senere revolutioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Revolutioner

Den amerikanske og franske revolution som to forskellige resultater af oplysningstid og enevælde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sovjetunionen 1917-53

Gennemgang Sovjetunionens udvikling fra revolutionen til Stalins død med fokus på ideologiens iboende negative konsekvenser for det russiske folk og verden i særdeleshed. Bro til nazismen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Velfærdsstaten

Danmarkshistorie fra 1945-1973 med fokus på velstandsstigningen, udviklingen fra landbrugssamfund over industrisamfund til service- og videnssamfund og velfærdsstatens anvendelse af skattepolitik, socialpolitik, sundhedspolitik og uddannelsespolitik til at skabe mere lighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer