Himmelev Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Himmelev Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MA/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Himmelev Gymnasium
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Jacob Gjørtsvang Andersen
Hold
2022 MA/z (
1z MA
,
2z MA
,
3z MA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Funktioner
Titel 2
Historisk matematik
Titel 3
Ligninger
Titel 4
Andengradsfunktioner
Titel 5
Autentisk datamateriale
Titel 6
Eksponentielle funktioner
Titel 7
Logaritmer
Titel 8
Potensfunktioner
Titel 9
Trigonometriske funktioner
Titel 10
Vektorer
Titel 11
Differentialregning
Titel 12
Binomialfordelingen
Titel 13
Forberedelsesmateriale (sandsynlighedsregning)
Titel 14
Integralregning
Titel 15
Differentialligninger
Titel 16
Funktioner af to variable
Titel 17
Vektorfunktioner og parameterkurver
Titel 18
Normalfordelingen
Titel 19
Bevistyper
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Funktioner
- Definition af funktion
- Lodret kriteriet
- Den rette linie
- Etpunktsformlen for lineære funktioner
- Vinkel dannet med vandret
- Funktion givet ved graf
- Funktion givet ved regneforskrift
- Graf ud fra regneforskrift
- Definitionsmængde og værdimængde
- Maximum og minimum
- Monotoniforhold givet ved aflæsning
- Grafiske løsninger
- Omvendt funktion
- Sammensat funktion
- Vandret kriteriet
- Stykkevis lineære funktioner
- Stykkevist defineret funktion
- Numerisk værdi
- Parallelforskydninger
- Polynomiers division (long division)
- Uligheder
- Regning med voksende og aftagende funktioner til at løse uligheder
Indhold
Kernestof:
Læs afsnit 4.4 i ibogen. Det meste her burde være kendt for jer nu.
Læs afsnit 6.2.
Stykkevise funktioner extraopgave.png
Læs afsnit 5.1 og afsnit 5.2.
Læs afsnit 5.3 og regn øvelse 5.2.9, 5.2.10, 5.2.11 færdig til timen.
Læs afsnit 5.4 og regn opgaverne fra torsdag færdig til timen hvis I ikke nåede dem sidst (5.3.1-5.3.5).
Læs afsnit 5.5. PS: Vigtigt!
Læs afsnit 1.3. Genlæs afsnit 5.5.
23012023.pdf
3.1 Differentiabilitet
Læs afsnit 1.2:
Trigonometri.pdf
Læs afsnit 4.3.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Historisk matematik
- Historisk talk om hvorfor "x" er den ukendte
- Historisk fortælling om udviklingen af løsningen til en andengradsligning
Indhold
Kernestof:
Læs indtil I når øvelse 1.8.4.
Why is 'x' the unknown? | Terry Moore
Læs de to små vedhæftede noter.
Gættemetode til andengradsligninger.pdf
Fredagssjov 16122022.pdf
Andengradsligning historisk.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Ligninger
- Simple ligninger
- 0-reglen og ligningen x^2 = k
- To ligninger med to ubekendte
- Historisk talk om hvorfor "x" betegner den ukendte
Indhold
Kernestof:
Læs indtil I når øvelse 1.8.4.
Why is 'x' the unknown? | Terry Moore
Læs ned til afsnittet "To ligninger med to ubekendte".
Læs resten af afsnit 1.8 dvs. afsnittet "To ligninger med to ubekendte".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Andengradsfunktioner
- Andengradsligningen
- Løsning af andengradsligninger med diskriminantmetoden
- Løsning af andengradsligninger med gættemetoden
- Løsning af andengradsligninger ved kvadratkomplementering
- Den kinesiske metode
- Polynomier
- Bestemmelse af rødder for andengradspolynomier
- Betydning af a, b, c og diskriminanten D for parabler
- Parablens beliggenhed
- Parablens symmetri og toppunkt
- Faktorisering af andengradspolynomiet
- Polynomielle modeller
- Kvadratisk regression
- Tredjegradspolynomier og fjerdegradspolynomier
- Det gyldne snit
- Bevis for diskriminantformlen
- Historisk fortælling om udviklingen af løsningen til en andengradsligning
Indhold
Kernestof:
Læs indtil I når øvelse 1.9.2. Der bliver undervejs brugt kvadratsætninger. Hvis I ikke kan huske dem fra grundforløbet så kan I læse om dem i afsnit 1.4.
Georg Mohr. Ingen lektie til i dag. Husk papir og skriveredskab. Glem alt andet. :)
Læs resten af afsnit 1.9.
Vi løser andengradsligninger i dag bl.a. med diskriminantformlen. Genlæs afsnit 1.9.
Læs afsnit 6.3.
Udfordrende opgaver 30112022.pdf
Læs indtil I når afsnittet "Faktorisering af andengradspolynomiet".
Læs resten af afsnit 6.4 dvs. afsnittet "Faktorisering af andengradspolynomiet". Læs også den vedhædtede note.
Læs afsnit 7.4 til og med eksempel 7.4.1. Jeg regner med vi også kan nå faktorisering fra i mandags.
Eksempel 7.4.1.tns
Kvadratisk regression.tns
Ozon_hul_Antarktis mm.tns
I dag kan I få hjælp til afleveringsopgave 2.
Læs afsnit 6.5.
Den kinesiske metode.pdf
Matematik med Jacob 9A!.pdf
Læs i afsnit 7.4 underafsnittet "Model med tredjegradspolynomium fra datasæt".
Nspire 14122022.tns
Læs de to små vedhæftede noter.
Gættemetode til andengradsligninger.pdf
Fredagssjov 16122022.pdf
Andengradsligning historisk.pdf
Juleopgaver 2022.pdf
226E8BCC-B8A9-4B1D-B8F2-4F7B4629B9AD.jpeg
Vi bruger timen på det gyldne snit. I kan læse om det via linket nederst på siden.
Det gyldne snit.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Autentisk datamateriale
- Ozonhul over Antarktis (regression)
- Teenagefødsler i USA (regression)
- Matematik med Jacob 9A! (andengradsligninger)
- NASA robotarm (trigonometri)
- Usain Bolt (differentialregning)
- Annuitetsregning
Indhold
Kernestof:
Læs afsnit 7.4 til og med eksempel 7.4.1. Jeg regner med vi også kan nå faktorisering fra i mandags.
Eksempel 7.4.1.tns
Kvadratisk regression.tns
Ozon_hul_Antarktis mm.tns
Læs afsnit 6.5.
Den kinesiske metode.pdf
Matematik med Jacob 9A!.pdf
Læs i afsnit 7.4 underafsnittet "Model med tredjegradspolynomium fra datasæt".
Nspire 14122022.tns
Praktisk matematik.
121710879_493012231827736_5907112989603644961_n.mp4
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Eksponentielle funktioner
- Eksponentielle funktioner
- Grafer for eksponentielle funktioner
- Begyndelsesværdi og grundtal
- Definitionsmængde og værdimængde
- Topunktsformlen for eksponentielle funktioner med bevis
- Fremskrivningsfaktor og vækstrate
- Eksponentiel notation
- Eksponentiel vækst
- Fordoblingskonstant og halveringskonstant
- Grundtal ud fra fordoblingskonstant/halveringskonstant
- Eksponentiel regression
- Asymptotiske egenskaber for eksponentialfunktioner
Indhold
Kernestof:
Læs afsnit 6.6.
Læs i afsnit 6.8 til og med eksempel 6.8.3.
Læs i afsnit 6.8 startende efter øvelse 6.8.5. Læs til og med eksempel 6.8.10. Læg mærke til sætning 6.8.2 (fordoblingskonstant/halveringskonstant)!
Læs afsnittet "Styrende parametre" i afsnit 6.8. Alle omskrivninger er baseret på regneregler (dem der vi øver med papirlapper) og udtrykket a=e^ln(a).
Opgave 1.pdf
Læs til og med afsnittet "Eksponentiel regression". Specielt eksempel 131 og eksempel 132.
Arbejdsark eksponentielle funktioner.pdf
Regn øvelse 6.8.14 færdig til timen.
I dag får I tid til næste aflevering.
Vi regner blandede opgaver med eksponentialfunktioner i dag. Vi regner øvelserne 1030-1035. Se link:
Sjov med eksponentialfunktioner.
Mere sjov med eksponentialfunktioner.
Forsøg at lave spørgsmål 10, 11 og 12 på arbejdsarket fra tirsdag hvis I ikke nåede det i timen.
Link til extraopgaver ø153 og ø154:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Logaritmer
- Definition af logaritme
- 10-talslogaritmen
- Den naturlige logaritme
- Graf for 10-talslogaritmen og den naturlige logaritme
- Regneregler for logaritmer med beviser
- Ligningsløsning med logaritmer
- Definitionsmængde og værdimængde
Indhold
Kernestof:
Regn opgave 6.6.3-6.6.4-6.6.5. Brug evt. vinkene:
Arbejdsark 31012023.pdf
Læs første del af afsnit 6.7 (ned til "Den naturlige logaritmefunktion").
02022023.pdf
Læs næste del af afsnit 6.7 (ned til "Anvendelse af logaritmer i annuiteter") omkring den naturlige logaritmefunktion.
Kan I forklare sidste påstand i artiklen?
Genlæs de to første afsnit i kapitel 6.7 efter behov (ned til "Anvendelse af logaritmer i annuiteter").
Vi fortsætter med at regne opgaver med logaritmer.
Genlæs afsnit 6.7 ned til "Anvendelse af logaritmer i annuiteter". Fokuser på den naturlige logaritme. Læs også noten om Euler.
Vi regner øvelse 143 og øvelse 144 og extraopgaverne i dag.
1.6 Logaritmer
Extraopgaver logaritmer.pdf
Regn øvelse 143 og øvelse 144 færdig.
Skakopgaver løsning.pdf
6.7 Logaritmefunktioner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Potensfunktioner
- Potensfunktioner
- Grafer for potensfunktioner med bevis
- Betydning af eksponent
- Topunktsformlen for potensfunktioner med bevis
- Potensvækst
- Potensregression
- Definitionsmængde og værdimængde
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Potensfunktioner. Læs afsnit 6.9:
Extraopgaver.pdf
Genlæs afsnit 6.9:
Regn øvelserne i afsnit 6.9 (dvs. øvelse 6.9.1-6.9.7) færdig til timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Trigonometriske funktioner
- Enhedscirklen
- Definition af sinus, cosinus og tangens ud fra enhedscirklen
- Retningspunkter og radiantal
- Introduktion til sinus og cosinus som funktioner
- Den trigonometriske grundrelation ("idiotformlen")
- Sammenhænge mellem sinus og cosinus
Indhold
Kernestof:
Læs afsnit 1.2:
Trigonometri.pdf
Læs afsnit 4.3.
Læs afsnit 4.2 (nyttig et par gange i øvelserne med cirkler):
MAT-A-06122019.pdf
Husk (ternet) papir i a4-størrelse.
Læs afsnit 3.4:
Samme lektie som mandag da vi ikke nåede det hele.
Arbejdsark 10052023.pdf
Extraopgaver (øvelserne i afsnit 6.1 i A2-bogen):
Vi forsøger at regne de sidste øvelser fra sidst midt i karamelkastningen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Vektorer
- Sum af vektorer
- Differens af vektorer
- Konstant gange vektor
- Parallelle vektorer
- Vektorer givet ved koordinater
- Længde af vektor
- Stedvektor
- Indskudssætningen
- Vektor mellem to punkter med bevis
- Midtpunkt af liniestykke med bevis
- Skalarprodukt (prikprodukt)
- Vinkel mellem vektorer
- Ortogonale vektorer
- Tværvektor og determinant
- Areal af parallelogram
- Projektion af vektor på vektor med bevis
- Linjens parameterfremstilling
- Retningsvektor
- Linjens ligning
- Normalvektor
- Afstand fra linje til punkt med bevis
- Cirklens ligning
- Kvadratkomplettering
- Linjers skæring med cirkler
Indhold
Kernestof:
Læs afsnit 9.1:
Læs afsnit 9.2:
Læs afsnit 9.3 og afsnit 9.4:
Gennemgang:
Læs afsnit 9.5:
Læs afsnit 9.6:
Varm-op-opgaver 11092023.pdf
Regn øvelse 9.6.1-9.6.5 fra mandag færdig til timen.
Læs afsnit 9.7:
Længde og skalarprodukt.tns
Læs afsnit 9.8:
Regn alle øvelserne i afsnit 9.7 færdig til timen hvis I ikke har nået dem. Vi fortsætter med afsnit 9.8.
Læs afsnit 9.9:
Opgaveregning i dag.
Lav øvelserne 9.9.1, 9.9.2, 9.9.3 færdig til timen.
9.10 Linjens parameterfremstilling
Vi gennemgår øvelserne i afsnit 9.10 dvs. 9.10.1-9.10.5:
Læs afsnit 9.11:
Øvelse 9.10.4-5.tns
Vektorregning.pdf
9.11 Linjens ligning
Regn øvelse 9.11.1-9.11.6 færdig til timen.
Vektorregning 2.pdf
Vi ser på afsnit 9.12 i dag:
Vektorregning 2.tns
Vi ser på afsnit 9.13 i dag:
Medbring formelsamling og papir og skriveredskab.
Arbejdsark 02112023.pdf
Human Benchmark
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Differentialregning
- Grænseværdi
- Kontinuitet
- Definition af differentialkvotient
Regneregler for differentiation:
- Konstantfakfaktorreglen
- Sumreglen og differensreglen
- Produktreglen og kvotientreglen
- Differentiation af sammensat funktion
- Differentiation af invers funktion
- Bevis for differentialkvotient af x^2
- Tangentens ligning
- Monotoniforhold og ekstrema
- Monotonisætningen
- To slags vandrette tangenter
- Konveks og konkav
- Optimering
- Vækst og væksthastighed
- Grafisk sammenhæng mellem f(x) og f'(x)
- Differentiabilitet og kontinuitet
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på differentialregning. Se de to videoer:
Differentialregning slides.pdf
IMG_3493.jpeg
Vi fortsætter med differentialregning:
Vi laver næste aflevering.
Differentialregning flere slides.pdf
Læs afsnit 3.2. Tabel 3.2.1 (nederst) er en I skal lære udenad:
Differentialregning endnu flere slides.pdf
Læs afsnit 3.3:
Samme lektie som fredag. Vi differentierer endnu flere funktioner i dag ved hjælp af sætning 3.3.1.
Arbejdsark 16012023.pdf
Læs afsnit 3.4. Bemærk at disse regler ikke er lige så enkle som plus- og minusreglerne i afsnit 3.3 (men de er stadig enkle nok til at vi bare skal gøre som der står i sætning 3.4.1 og sætning 3.4.3):
Usain Bolt 9.58 100m New World Record Berlin [HQ]
Læs afsnit 3.4. Bemærk at disse regler ikke er lige så enkle som plus- og minusreglerne i afsnit 3.3 (men de er stadig enkle nok til at vi bare skal gøre som der står i sætning 3.4.1 og sætning 3.4.3):
Lav øvelse 3.4.3 færdig til timen. Vær særlig omhyggelig med delspørgsmål e):
Arbejdsark 26012023.pdf
Samme lektie som fredag.
Læs i afsnit 3.5 til og med eksempel 3.5.2. Hvis I ikke kan huske hvad en sammensat funktion er så kan I finde det i afsnit 1.1 (i samme bog):
Arbejdsark 01022024.pdf
IMG_4194.jpeg
Læs resten af afsnit 3.5 startende lige under øvelse 3.5.1:
Arbejdsark 06022024.pdf
Læs afsnit 3.6:
Læs afsnit 3.7. Lær så mange af dem uden ad som muligt:
Læs i afsnit 4.1 til og med sætning 4.1.1 (Monotonisætningen). Spring herefter ned og læs eksempel 4.1.1:
Differentialregning quiz.pdf
Hvis I kan nå det så læs resten af afsnit 4.1. Start efter øvelse 4.1.1:
Regn alle øvelserne i kapitel 4.1 færdig til timen:
Monotoniforhold i Nspire 2024.tns
Nyttige Nspirekoder version 2.tns
Læs i afsnit 4.5 til og med eksempel 4.5.4:
Øvelse 4.1.3-4.1.4.tns
Regn øvelse 4.5.1 og øvelse 4.5.2 færdig til timen. Har I regnet øvelserne så lav Leoopgaven!
Lav så mange af øvelserne 4.5.3-4.5.8 færdige til timen som I kan nå:
Vi starter på væksthastighed. Læs første del af afsnit 1.4 ned til og med eksempel 118 i denne bog:
Extraopgaver (side 48): 2.D2.30, 2.D2.31, 2.D2.32.
Vi starter på optimering som bare er en anvendelse af differentialregning. Fokusér på at forstå eksempel 5.1.1 og eksempel 5.1.2:
Pi-dag matematik. Vi ser om vi kan finde opgaver med runde kager og pi.
MAT-B-28052015.pdf
Link til enklere øvelser:
Eksempel 5.1.4.tns
Læs afsnit 1.1. Fokusér på eksempel 103:
Læs den vedhæftede note om Euler og differentiation af e^x.
Vi ser på produktreglen for differentialregning OG beviset.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Binomialfordelingen
- Permutationer
- Kombinationer
- Punktsandsynligheder i binomialfordelingen
- Middelværdi og spredning
- Binomialtest
Indhold
Kernestof:
Medbring den udleverede note fra onsdag. Vi ser på kapitel 1. Noten findes også som pdf her:
Sandsynlighedsregning.pdf
Sandsynlighedsregningsnoter løsninger.pdf
Læs kapitel 1 i den udleverede note og tag den med.
Kombinationer.pdf
Løsninger til kombinationer.pdf
Læs i kapitel 3 indledningen og afsnit 3.1 i den udleverede note og tag den med (findes også her).
Binomialfordeling i Nspire.pdf
Nyttige Nspirekoder version 2.tns
Vi regner opgaver svarende til afsnit 3.1 og 3.2 i noten:
Læs om binomialtest. Dette er afsnit 3.3 i noten.
Binomialtest 2024 slides.pdf
Vi regner i dag opgaverne i matematik B sættene:
Repetition af binomialfordelingen.
Vi ser hvad binomialtest og kritisk mængde og konfidensinterval er for noget. Se slidesne igennem inden I kommer.
Opgaver med konfidensintervaller:
MAT-B-30052024.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forberedelsesmateriale (sandsynlighedsregning)
. Mængderegning
- Udfaldsrum
- Sandsynligheder
- Loven om total sandsynlighed
- Betinget sandsynlighed
- Bayes' sætning
- Bayes' udvidede sætning
Indhold
Kernestof:
Forberedelsemateriale 2024-2025 stx matematik A.pdf
I skal nok være noget langt nok til at kunne gå i gang med afsnittet "Regning med sandsynligheder" i dag.
bayesianske_netvaerk.pdf
Måske projektbeskrivelser.pdf
Vi laver projektbeskrivelser i dag (i grupper). Det vil være en ret god idé at I inden timen har overvejet emner. Måske I har nogle spændende idéer ellers er her lidt til inspiration:
Projektbeskrivelse 2023.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Integralregning
- Definition af stamfunktion
- Ubestemt integral
- Bestemt integral
- Bestemmelse af stamfunktion for ubestemte integraler
- Bestemmelse af integral for bestemte integraler
- Regneregler for ubestemte integraler
- Regneregler for bestemte integraler
- Eksistens og entydighed af stamfunktioner
- Arealbestemmelse ved hjælp af integralregning
- Integralregningens fundamentalsætning med bevis
- Areal mellem grafer
- Integration ved substitution
- Rumfang
- Kurvelængde
Indhold
Kernestof:
Vi starter på integralregning som I kan tænke på som det omvendte af differentialregning.
Mac afinstallering og installering af Nspire.pdf
A2 kapitel 2 integralregning.pdf
Samme lektie som mandag. Vi regner flere opgaver hvor vi integrerer.
Differentiation og integration.pdf
Læs side 37 i A2-bogen dvs. sætning 2.1 og sætning 2.2 OG beviserne! Sætningerne er vigtige og indgår i et mundtligt spørgsmål.
Læs i afsnit 2.2 side 41-45 om arealer og bestemte integraler.
Regn alle øvelserne 224-235 færdig til timen. Jeg antager at I har brugt en time i mandags til at gå i gang med øvelserne. Vi gennemgår et passende udvalg af øvelserne i timen.
Læs afsnit 2.4 side 49-54 i A2-bogen.
Samme lektie som mandag.
Vi regner et udvalg af øvelserne fra tirsdag.
Lav øvelse 245-246 færdig til timen.
Læs afsnit 2.5. I kan tænke på integration ved substitution som det omvendte til at differentiere en sammensat funktion. Vi leder altså efter en stamfunktion til en sammensat funktion. Og det er ikke altid nemt.
Samme lektie som mandag. Regn øvelserne 247-248-249 færdig til timen.
Læs om integration ved substitution i bestemte integraler.
Læs om bevægelse i afsnit 2.6 side 58-60 i A2-bogen.
Læs om rumfang i afsnit 2.6 side 61-64 i A2-bogen.
Samme lektie som tirsdag. Vi regner blandede opgaver især om rumfang. Dukker I ikke op i dag så regn de her opgaver derhjemme (find opgaverne i 3z MA mappen på lectio. Upload på lectio under opgaver for at undgå fravær):
Læs det korte afsnit om kurvelængde (sætning 2.12 + eksempel 239-240-241).
Vi øver blandede opgaver med hjælpemidler fra tidligere eksamenssæt.
Vi ser på resten af afsnit 2.6 startende med afsnittet "Samlet virkning og gennemsnit" side 68-70.
Vi holder efterårsferie med en rigtig godbid: Læs afsnit 6.5 inklusiv beviser. Sætningerne viser hvorfor vi kan finde arealer under positive funktioner ved hjælp af bestemte integraler. Bemærk at der undervejs bliver brugt definitionen af differentia
Vi ser på to spændende sætninger fra integralregning (sætning 2.1 og sætning 2.2) og en sjov anvendelse. Indgår i et mundtligt spørgsmål.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Differentialligninger
- Løsning af differentialligninger ved at gøre prøve
- Bestemmelse af tangentligninger
- Linjeelementer og hældningsfelter
- Simple vækstmodeller (eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst, logistisk vækst)
- Separable differentialligninger
- Linære differentialligninger af 1. orden
- Opstilling af differentialligninger
- Video om hældningsfelter
Indhold
Kernestof:
Vi starter på differentialligninger.
Læs afsnit 2.1 og afsnit 2.2 i A3-bogen.
Læs afsnit 2.3 og afsnit 2.4.
Prøve ca. 90 minutter.
FLASH ANZAN
Prøve for dem der mangler.
Regn øvelserne 211-215 færdig til timen og læs afsnit 2.4 om hældningsfelter.
Hældningsfelter.mp4
Læs i afsnit 2.5 frem til side 37.
Læs i afsnit 2.5 om forskudt eksponentiel vækst side 37-40.
Læs afsnittet om logistisk vækst. Dette er også et mundtligt spørgsmål.
Lav arbejdsarket fra onsdag færdigt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Funktioner af to variable
- 3D koordinatsystemer
- Lidt om vektorer i 3D
- Kuglens ligning
- Niveaukurver og snitkurver
- Partielle afledede
- Gradient
- Tangentplan
- Stationære punkter
- RST-kriteriet
Indhold
Kernestof:
Vi ser på nogle tekstopgaver med differentialligninger og går ellers i gang med næste emne som er funktioner af to variable.
A3 kapitel 4 funktioner af to variable.pdf
Læs og hver sikker på I forstår de forskellige definitioner omkring vektorer i 3D i afsnit 4.1. Det er egentlig ligesom vektorer i 2D bare med en tredie koordinat.
Vi ser på øvelserne fra i fredags. Og måske når vi et sjovt eksempel på funktioner af to variable.
Læs afsnit 4.2.
Læs afsnit 4.2 igen. Regn øvelse 413-416 færdig til timen.
Læs afsnit 4.3.
Vi mødes i lokale 24. Husk slik og popcorn.
Regn øvelse 420 fra onsdag færdig til timen.
Lav øvelse 421 og øvelse 422 færdig til timen.
Vi ser på øvelserne 421, 422, 423 (gradient og tangentplan).
Vi ser på indholdet i afsnit 4.5.
Vi øver stationære punkter i Nspire.
Funktioner af to variable slides.pdf
Løsning øvelse 430.tns
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Vektorfunktioner og parameterkurver
- Definition af vektorfunktion, parameterfremstilling, parameterkurve og banekurve
- Skæringspunkter med akserne
- Differentialkvotient af vektorfunktion
- Monotoniforhold for koordinatfunktionerne
- Hastighed og acceleration
- Tangentvektor, tangent og tangentligning
- Dobbeltpunkter
- Den jævne cirkelbevægelse
- Forskellige sjove kurver
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Læs i kapitel 3 side 69-76.
Læs afsnit 3.2 side 76-78.
Regn øvelserne færdig til timen:
Vi ser mere på afsnit 3.3 i dag.
Hastighed og acceleration.tns
Vi ser mere på afsnit 3.5 i dag og ser udvalgte øvelser:
Sjov med vektorfunktioner (afsnit 3.6).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Normalfordelingen
- Definition af normalfordelingen
- Udregning af sandsynligheder i normalfordelingen ud fra arealer
- Fordelingsfunktion
- Konfidensinterval
- Residualer
- Residualplot
- Normalfordelingsplot (qq-plot)
- Test i normalfordelingen
Indhold
Kernestof:
Læs afsnit 5.1.
Læs side 126-129. Vi ser mere på normalfordelingen specielt normale udfald og normalfordelingens fordelingsfunktion.
Vi regner lidt mere på opgaverne fra igår. Og så fortsætter vi med opgaverne:
Vi ser på middelværdi og spredning for normalfordelte stokastiske variable. Dvs. side 130-132.
Opgaver i normalfordelingen.pdf
Gennemgang af terminsprøven og repetition af normalfordelingen.
Mængder.pdf
Læs side 126-130 i A3-bogen til og med eksempel 503. Spørg jer selv om I ved hvad en fordelingsfunktion er!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Bevistyper
- Direkte bevis
- Indirekte bevis
- Bevis ved kontraposition
- Induktionsbevis
Indhold
Kernestof:
Læs om bevistyper i afsnit 5.2 side 204-209. Fokuser især på type 2 og type 3.
Skærmbillede 2025-03-31 kl. 10.49.51.png
Læs om type 4: induktionsbevis side 209-212. Vi ser også på modstridsbevis (indirekte bevis) fra i mandags.
Læs om type 1: direkte bevis side 204-206 og så ser vi på hvordan vi beviser en sætning med differentialligninger og vi ser også på et supersjovt induktionsbevis!
Læs resten af afsnit 5.2 startende med Type 5: Opdeling i tilfælde side 213-218.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52313374808", "T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52313374808", "H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52313374808" }