Titel
9
|
Evil (FF4)
ENGELSK
RELIGION
Forløbsbeskrivelse
Vi har haft et forløb om etik, med fokus på ondskab som tema. Her har vi anvendt teori om ondskab, samt indraget Satan som skikkelse og teodicé-problemet. Vores kernetekster har visær æret klassiske tekster fra kristendom og islam. Som afslutning og perspektivering på forløbet har vi set Zack Snyder's "Watchmen" og arbejdet med filmen som et eksempel på en eller flere teodicéer.
Forløbet har været en del af FF4, der er mundet ud i SRO, med engelsk A som andet fag.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Formål
•Jeg kan forklare hvad nytteetik og pligtetik er.
•Jeg kan anvende det etiske positioner, når jeg analyserer et etisk dilemma.
•Jeg kan reflektere over, hvad der kan defineres som ondskab?
•Jeg kan forklare teodicé-problemet.
•Jeg kan redegøre for Gottfried Wilhelm von Leibniz' teori om tre former for ondskab.
o Det moralske onde
o Det fysiske onde
o Det metafysiske onde
•Jeg kan redegøre for Lars Fredrik Händler Svendsens fire moralske ondskabstypologier:
o Den dæmoniske ondskab
o Den instrumentelle ondskab
o Den idealistiske ondskab
o Den dumme ondskab
• Jeg kan forklare, hvilken rolle Satan-skikkelsen spiller i Det Gamle Testamente.
•Jeg kan analysere myten om Kain og Abel idet jeg anvender Lars Svendsens teori om ondskab.
•Jeg kan analysere fortællingen om Job og inddrage teodice-problematikken i min analyse.
•Jeg kan redegøre for grundlæggende etiske principper i kristendommen og islam.
•Jeg kan nuancere Satan-skikkelsen i kristendommen og islam.
•Jeg kan inddrage viden fra resten til at give flere perspektiver på kernstoffet (kildeteksterne).
Kernestof
• Etisk råds hjemmeside - om os afsnittet, fra: https://etiskraad.dk/ (set d. 19/3-24).
• "En øjenvidneberetning fra terrorangrebet på Charlie Hebdo (uddrag)", fra https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=151, (i uddrag).
• "Terrorangrebet på Charlie Hebdo med terroristens øjne (uddrag)", fra https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=151, (i uddrag).
• 1. Mosebog, kap. 4, v. 1-16, fra: Biblen, den autoriserede oversættelse, Det Gamle Testamente, 1. Mosebog, kap. 4, v. 1-16 (Kain og Abel).
• Jobs Bog, fra: Biblen, den autoriserede oversættelse, Det Gamle Testamente, Jobs bog, kap. 1-2 + 42.
• Matthæusevangeliet, kap. 4, v. 1-11 (Jesu fristelse i ørkenen).
• Koranen, sura 20, v. 115-121 (Ovs. af Ellen Wulff), Forlaget Vandkunsten (2006).
• Spillefilm: ”Watchmen”, instr. Zack Snyder (2009).
Supplerende stof
• "Etiske principper og regler", i: Allan Poulsen: Religion kort og godt, i bog, Forlaget Columbus (2023), fra: https://religionkortoggodt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141 (i uddrag).
• Motzfeldt, D.T. (2024). 1. Etiske teorier og metoder. I Religion og etik. Systime. https://religionogetik.systime.dk/?id=141.
• "Ondskab", i: Lykke-Kjeldsen, C. ,Pedersen, B.J. ,Rask, T.M. ,Roost, T.O. & Wagner, H. (2023). Begreber. I Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime. Fra https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=151&L=0#c409.
• Opslag: "teodice", fra https://denstoredanske.lex.dk/teodic%C3%A9.
• Opslag: "satan", fra: https://www.religion.dk/leksikon/satan.
• Lucas Sweeney: "The History and Origins of Satan", fra: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.iup.edu/philosophyreligiousstudies/files/religious_studies/programs/undergraduate_programs_r/for_students/r._thomas_schaub_essay_contest/sweeney.pdf (set. d,5/3-24).
• Opslag: "etik", fra: https://www.religion.dk/leksikon/E?page=1 (i uddrag).
• "Etik i kristendom", i: Motzfeldt, D.T. (2024). 3. Etik i kristendom. I Religion og etik. Systime. https://religionogetik.systime.dk/?id=126.
• "Etik i islam", i: Motzfeldt, D.T. (2024). 4. Etik i islam. I Religion og etik. Systime. https://religionogetik.systime.dk/?id=127.
Sideomfang ca. 35 sider
ENGELSK:
This FF-topic deals with the concept of evil and the way it is portrayed in both fiction and non-fiction. How can we define evil? Do we need evil to understand what is good? Is man fundamentally evil or good - or do we all posses both elements? What triggers evil and what prevents it from surfacing? Can evil acts be forgiven? Are they sometimes neccessay for the greater good? Why are we so fascinated by evil?
These are some of the elements the topic approaches through various material - fiction and non-fiction - "Watchmen" being the pivotal point for analysis in RELIGION AND ENGLISH.
Material:
Article: Sean Spense: Bad or Mad (2004)
Excerpt from novel (American Psycho): Bret Easton Ellis: Killing Child at Zoo (1991)
Song lyrics: Nick Cave: Where the wild roses grow (1995)
Short story: Edgar Allen Poe: The Tell-tale heart (1843)
Article: https://greatergood.berkeley.edu/article/item/why_were_obsessed_with_understanding_evil
Films:
Motion picture: Zack Snyder: "Watchmen" (2009)
Documentary: Kim A. Snyder: Notes on Dunblane (2018)
Short animation: Johnny Button: Behind closed doors (2009)
Moreover, class has analysed their favourite song about EVIL
Omfang:
Tekster: ca. 40 sider
Film: omregnet til cirka 40 sider
Elektroniske hjælpemidler:
Gyldendals røde ordbøger
Min læring: https://minlaering.dk
/Do it, write: https://app.minlaering.dk/bog/44
Gyldendals online ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/
Longman online dictionary: https://www.ldoceonline.com/
Webster online dictionary: https://www.merriam-webster.com/
Cambridge online dictionary: https://dictionary.cambridge.org/
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/
|