Himmelev Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Himmelev Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Himmelev Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Julie Felicia Hyrdum, Suzan Desezar
Hold
2022 SP/1 (
1g SP/1
,
2g SP/1
,
3g SP/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderundervisning
Titel 2
Begynderundervisning (fortsat)
Titel 3
Familia y jóvenes en España (EKSAMEN)
Titel 4
Perdiendo el norte (EKSAMEN)
Titel 5
Flamenco
Titel 6
Moros en la costa (EKSAMEN)
Titel 7
Un viaje a Madrid - Studietur
Titel 8
Viajes que te cambian la vida
Titel 9
Narcotráfico (EKSAMEN)
Titel 10
Los niños de la calle (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderundervisning
I dette forløb er eleverne blevet introduceret for spansk og latinamerikansk sprog og kultur. Vi har haft stort fokus på det talte sprog. I denne forbindelse har eleverne lavet rollespil, hvor de har øvet sig på at gå fra oplæsning til mundtlige præsentationer ud fra gloser.
Skriftsproget er blevet øvet og forskellige genrer er blevet introduceret.
Grammatisk har vi primært haft fokus på artikler, regelmæssige og uregelmæssige verber i nutid, nær fremtid, substantivernes og adjektivernes bøjning og gustar-konstruktionen. Derudover har vi arbejdet med possessive pronomener, genitiv, spørgeord, muy/mucho og verbet hay.
Materiale:
Caminando tekst- + øvebog kapitel 1a-3a:
Hola! ?Qué tal?
América del Sur
España
El español en el mundo
Entrevista con Eloy
En la cafetería
Vamos de compras
Aurora Aragón de León
Film:
"Sin nombre"
"El laberinto del fauno"
Dokumentarer:
" Fiesta patronal para Santa Cecilia" ¿Culturas de México? Qué padre! pp45-46
https://mexicoculturas.dk/temaoversigt/mariachikultur-6-8/santa-cecilia-dia-del-mariachi-8/
"La virgen de Guadalupe" fra Culturas de México? Qué padre!
https://mexicoculturas.dk/temaoversigt/la-virgen-de-guadalupe-4/
"Anthony Bourdain i Spanien" (DR2, 2014)
iHabla ya! - Små film på nettet: Korte spansklektioner i grammatik og forskellige spanske udtryk og tale:
- Las preposiciones
- La ropa
Spanske og latinamerikanske sange.
Omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:
CaminandoVi skal bruge Caminando som iBog, så medbring computer /tablet/ ipad...
Caminando
1b: América del Sur: læs (og oversæt) teksten og øv tallene fra 1-30
Udtale på spansk og regler for tryk.pptx Her er ppt fra timen.
Caminando iBog
oversættelse
1b: América del Sur Læs og oversæt teksten
verbos I, III, llamarse, ser, estar (øv hvis du har tid)
1b: América del Sur
Santa Cecilia - Mariachi musikernes skytshelgen - Culturas de México
1b: América del Sur opg 11 oversættelse
1c: España tekst
Bøjede verber
1c: España
1c: España - ejercicios
øv gloser i 1c
La virgen de Guadalupe
1c: España - oversættelse
Quizlet: udtryk fra tekst 1c
1. Øv først quizlet med udtryk fra 1c og bøjede verber
Øv bøjede verber
quiz
Øv tallene 1-100
Vi arbejder videre med vores "carteles" og vores præsentationer.
I dag skal I interviewe hinanden i små grupper med udgangspunkt i jeres "carteles".
Qué tiempo hace, hablar del tiempo en español - Tio Spanish
ibog - Caminando: Besvar de 7 spørgsmål under teksten "En la cafetería" (Unidad 2b).
I skal arbejde selv i denne time. I skal skrive på jeres rollespil "En la cafetería" og filme jeres rollespil, så I er klar til at vise mig det, næste gang vi ses. Se menuen her på modulet.
image.png
Medbring jeres små film med café-besøg. Dem skal jeg se i dag. Jeg præsenterer jer også for prøven, som I skal lave i næste uge.
Unidad 1 (100 Point)
Vi laver en lille prøve i timen. Øv dig på de fokuspunkter, jeg har listet op på afleveringen til i dag.
Vi starter timen ud med en quizlet. Øv dig på gloserne inden timen: En la cafetería - Quizlet
Gense videoen med Tika og Matilda, som vi så i tirsdags. Hvilke "shoppe-udtryk" får I i videoen? Skriv dem ned.
¡Habla ya!: La ropa | UR Play
Medbring jeres besvarelser (sp. 1-7) til teksten Vamos de compras, som I lavede inden vinterferien. Hvis du ikke var tl stede: Læs og forstå teksten "Vamos de compras" (Unidad 2C).
Vi skal arbejde med adjektiver og gustar, som I skal bruge i jeres aflevering næste uge.
Vi arbejder videre med vores rollespil. I skal filme dem i dag.
Vi skal se en rejse-dokumentar om den spanske by Granada: Husk dine noter om "La semana Santa", Flamenco og Alhambra. (Alle tre ting hører vi om i dokumentaren). Find ud af, hvor Granada ligger i Spanien. Er det er stor by? Kan du finde informationer
Invitation til Quizlet-gruppe
60 spanske gloser
Vi flyver en tur fra Granada i Spanien til Nicaragua i Mellemamerika. Kan du finde Nicaragua på Maps? Hvilke lande grænser Nicaragua op til? Hvad hedder hovedstaden i Nicaragua? Hvor mange mennesker bor der i landet? Hvordan tror du, landet udtales p
Nicaragua | lex.dk – Den Store Danske
Latinamerika: Lande
Husk, at vi har prøve på torsdag. Øv dig på gloser og grammatik (Se anvisninger på opgaven "2 små prøver", der skal afleveres d. 13/4).
Vi har prøve i dag
El laberinto del fauno - opgaver.docx
Hablamos y trabajamos con la película "El laberinto del fauno" que vimos el martes. Además trabajamos con gramática: Verber, substantiver og adjektiver.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Español 1
24-11-2022
Español 2
15-12-2022
Prøve
07-02-2023
¿Qué llevan las personas?
09-03-2023
2 små prøver
13-04-2023
Opsamling
04-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Begynderundervisning (fortsat)
I dette forløb har vi fortsat arbejdet med spansk og latinamerikansk sprog og kultur.
Talesprog og skriftsprog er blevet øvet og forskellige genrer er blevet introduceret.
Vi har repeteret og arbejdet med grammatikken fra 1.g. Derudover har vi haft fokus på arbejdet med:
- Præsens
- Perfektum
- Nær fremtid
- Gerundium
- Diftongerende verber
- Gustar
- Udtryk med 'tener'
Materiale:
Caminando tekst- + øvebog:
Unidad 3b: En la calle
Unidad 3c: En la ciudad de León
Unidad 4a: Julia - una presentación
Film:
"Todo sobre mi madre" af Pedro Almodóvar
"Coco" og El día de los muertos
iHabla ya! - Små film på nettet: Korte spansklektioner i grammatik og forskellige spanske udtryk og tale:
- Las preposiciones
Spanske og latinamerikanske sange.
Ordbogen.com
Minlæring
Lommetyren
OMFANG: 35 SIDER
Indhold
Kernestof:
Medbring Caminando-bogen, som du har liggende derhjemme. Den har vi ikke brugt endnu, men den skal vi bruge i dag i fysisk form. Vi bruger ikke iBogen :) Medbring også dit grammatik-hæfte.
Hvad har vi lært? Vi samler op på den grammatik, som vi lærte i 1g. Alle skal skrive noter i det blå hæfte i dag. Lektien er at huske hæftet og Caminando-bogen.
Vi skal arbejde videre med grammatisk opsamling og skrive gode noter i vores blå hæfte. Hvis du ikke var der i sidste uge (tutorer), får du et blåt hæfte i timen, medmindre du har et liggende derhjemme fra sidste år.
Genlæs teksten "En la calle" på side 51 i Caminando-bogen. Besvar spørgsmål 1-5 på side 52. Husk, at du kan finde svarene i teksten.
Du skal øve dig på tallene fra 1-100 på spansk inden timen. Vi skal lege bum i små grupper. Medbring bog og noter 📘Du kan se alle tallene på det vedhæftede billede.
numeros-1-100-spanish-numbers.jpg
¿Qué hora es? Hvordan siger man følgende tidspunkter på spansk?: 01.13 - 21.30 - 12.35 - 17.45 - 23.15
I dag har vi fokus på faste udtryk "Así se dice", udtryk med "Tener" og på "Nær fremtid".
Du skal klikke ind på det vedhæftede link og øve dig på de faste spanske udtryk, der står i boksen. øv dig på at kunne 5 af udtrykkene udenad.
Ordbogsøvelse.docx
Direcciones
Vi skal se filmen "Todo sobre mi madre" (Alt om min mor)
Vi øver os lidt inden prøven på onsdag. Fokus på Gustar og Tener+que+infinitiv, men vi gennemgår også de andre fokuspunkter i prøven.
Du skal rette dine fejl i opgaven "Salir de marcha", som du fik tilbage i onsdags. HUSK! ALDRIG SLETTE - KUN TILFØJE RETTELSER MED GRØN FARVE! Markér de steder i din opgave med ORANGE, hvor du ikke kan løse fejlen. Du skal ikke genaflevere opgaven, m
Læs side 64 i Caminando-bogen. Besvar spørgsmål 1 og 2 på side 65 (en español).
Du skal læse resten af Unidad 4a (s.64 og 65 i Caminando-bogen). Besvar spørgsmål nummer 3-8 på side 65. Medbring også din Lommetyr. Vi skal lære om Perfektum (førnutid) i dag.
Aprender español: Muebles 🛌 y otros objetos de la casa 🚽 (nivel básico)
Aprender español: Partes de la casa (nivel básico)
Vi arbejder videre med Mi habitación: Fokus på møbler, adjektiver, estar/hay og præpositioner.
image.png
Læs side 12 og 13 i det vedhæftede dokument om "El día de los muertos" (De dødes dag) og besvar følgende 5 spørgsmål på dansk:
Svar på de tre følgende spørgsmål:
Vi arbejder med vores Caminando-bog for sidste gang i dag. Medbring bogen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Salir de marcha
15-09-2023
Prøve og Minlæring
04-10-2023
Mi habitación
01-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Familia y jóvenes en España (EKSAMEN)
I dette forløb har eleverne arbejdet med bogen "Mi querida familia" hvor de er blevet introduceret til et eksempel på en spansk families daglige gøremål. Familie-temaet har været udgangspunkt for dialoger, mundtlige præsentationer og grammatik-øvelser.
Derudover har blikket været vendt bagud mod fortiden, og eleverne har læst om og arbejdet med den økonomiske krise i Spanien og reaktionerne på denne. Fokus har primært ligget på de udfordringer krisen har skabt for den unge generation siden 2008.
Mi querida familia. Eva Rosenkilde Gyldendal. 2013
Capítulo 1-9- s. 6-52.
Grammatik
- perfektum
- gerundium
- refleksive verber
- muy og mucho
- gustar
iHabla ya! - Små film på nettet: Korte spansklektioner i grammatik og forskellige spanske udtryk og tale:
- Direcciones
Arbejde med "La situación actual en España":
- Mileuristas
- Nimileuristas
- Ninis
- "Voces de protesta". Aday Iglesias & Anja Wilkens. Gyldendal 2013:
Introduktion
Kapitel 9: "Fuga de cerebros".
Dokumentar:
Spanien tabte generation. Horisont, DR1 (2012)
"Perdiendo el norte" af Nacho G. Velilla (2015) (Se næste forløb)
Spanske og latinamerikanske sange.
Ordbogen.com
Minlaering.dk
Lommetyren
OMFANG: 30 SIDER
Indhold
Kernestof:
Refleksive verber.docx
Medbring bogen Mi querida familia. Vi starter op på et nyt forløb.
Husk din bog "Mi querida familia".
Padlet: Mi querida familia - capítulo 2
Vi arbejder med kapitel 2 "El encuentro" i "Mi querida familia" i dag. Så husk bog + hæfte.
Gerundium.pdf
Besvar opgave 6 "Poner en orden", side 14 i "Mi querida familia".
Capítulo 3 "Vamos a comer": Besvar spørgsmål 1-5 i opgave 4 på side 19 i "Mi querida familia".
Gerundium: Oversæt de 6 sætninger i vedhæftede dokument, hvis du ikke nåede det i timen. Gerundium - 6 sætninger.docx
Besvar opgave 6 ¿Cuál es correcto? på side 23 i Mi querida familia.
Hvad er refleksive verber? Kig i dine noter og find reglen. Lav desuden opgave 3 på side 27 i Mi querida familia. Prøv at oversætte uden ordbog.
I skal skrive på jeres aflevering til næste uge. Se den vedhæftede opgave på afleveringen til d. 15. december. Det, du når at skrive, skal lægges på modulets elevfeedback.
Lektie fra sidste uge: Hvad er refleksive verber? Kig i dine noter og find reglen. Lav desuden opgave 3 på side 27 i Mi querida familia. Prøv at oversætte uden ordbog.
Øv dig på, hvad kropsdele og farver hedder på spansk. Det er gloserne på side 26 og 27 i Mi querida familia, som du skal øve dig på.
Dulce Navidad.pdf
Medbring Mi querida familia. Vi skal arbejde med kapitel 7 i dag.
Øv dig på tallene fra 1-100 på spansk Los números
I dag skal vi arbejde med Picassos berømte maleri "Guernica". Guernica er en by i Spanien:
Vi øver en Delprøve 1, som ligner den delprøve, I skal løse til den skriftlige årsprøve i spansk til sommer.
Husk din bog Mi querida familia
¿Qué significa mileurista? Læs teksten i den grå boks på side 43 i Miquerida familia. Hvad betyder ordet Mileurista? Hvem fandt på udtrykket og hvorfor?
Vi læser og oversætter teksten "Fuga de cerebros", som du skal skrive opgave om til d. 26. januar.
Sætningerne er gået i stykker.docx
Besvar opgave 2 på side 42 i Mi querida familia. Ordene, som du skal indsætte på de tomme pladser, står i den røde boks under teksten. Opgaven er lidt svær. Hvor mange ord kan du mon få placeret?
observationsopgaver Horisont - Den tabte generation.docx
Læs teksten "Fuga de cerebros" (opgaven til d. 26. januar) færdig inden timen. Vi gennemgår teksten sammen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Perfektum og refleksive verber
22-11-2023
Lena y Alberto
15-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Perdiendo el norte (EKSAMEN)
I forlængelse af det foregående forløb om La familia y jóvenes en España har eleverne set og arbejdet med filmen "Perdiendo el norte". Fokus i dette forløb har været mundtlige præsentationer af filmen.
"Perdiendo el norte" af Nacho G. Velilla (2015)
Omfang: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Presentación Perdiendo el norte.pptx Perdiendo el Norte - Las Personas.docx
Vi arbejder med filmen "Perdiendo el norte" i grupper i dag.
Vi arbejder videre med oplæggene om "Perdiendo el Norte"
I skal præsentere jeres små oplæg om "Perdiendo el norte". I får 20 minutter i starten af timen til at øve med gruppen, inden I skal fremlægge. Øv dig også hjemmefra.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fuga de cerebros
26-01-2024
Presentación oral
02-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Flamenco
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til Flamencoen som musikstil og kultur
Film: "Carmen y Lola" af Arantxa Echevarría (2018).
Kompendium med arbejdsopgaver til filmen: Sección Consular y Cultural
Embajada de España en Dinamarca. Material adaptado por Miguel Ángel Campoy Cruz.
"iCoge el aire con las manos!" fra "Retratos - doce historias de la España actual" af Ole Loumann (2004)
Artículo “Zona flamenca” i Spansklærerforeningens blad "Rodrigo" af Suzan Desezar (Rodrigo nr. 160).
Flamenco - música
María Terremoto y Miguel Póveda por bulerías:
https://www.youtube.com/watch?v=PyS6UdQBCtU&list=PLQr7G8cM9z1GllRVycgLRQc0Vjc0G2JPk&index=6
La bailaora Patricia Guerrero por tangos. Flamenco en Canal Sur:
https://www.youtube.com/watch?v=s7mtkSvbwi4
Música: Rosalía "Malamente"
Grammatik: Tag tyren ved hornene
Ordbogen.com
Minlaering.dk
OMFANG: 10 SIDER
Indhold
Kernestof:
Flamencoforløb
Hvad er Flamenco? Find 3-5 informationer på nettet om Flamencoen.
material_didactico_carmen_y_lola.pdf
La bailaora Patricia Guerrero por tangos | Flamenco en Canal Sur
Vi løser delprøve 1, der hører til afleveringen d. 13. marts (Delprøve 2).
Vi opstarter arbejdet med Delprøve 2 til opgaven iCoge el aire con las manos!
Inden timen skal du læse opgaveformuleringen til afleveringen d. 13. marts. Gå ind på afleveringen og åbn dokumentet "Delprøve 2". Undersøg tekst B og C. Tekst B er en video. Hvad handler den om? Tekst C er billeder. Hvordan kan du inddrage dem i afl
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Moros en la costa (EKSAMEN)
Materialer:
- Dolores Soler-Espiauba: "Moros en la costa"
Tema: illegal emigrantdreng fra Marokko på 11 år ankommer til Spanien og møder en spansk dreng og hans familie
Fokus på mundtlige præsentationer/ projektarbejde (kap. 4-9).
Fælles arbejde med de resterende kapitler.
Sang:
- "Clandestino", Manu Chao
Artikler:
"Håbet om et bedre liv":
https://fjernenaboer.dk/temapakke/afrikansk-migration-2/aarsager/haabet-om-et-bedre-liv/
"Gadedrenge på børnehjem" (2. marts 2021):
https://magasineteuropa.dk/gadedrenge-paa-boernehjem/?fbclid=IwAR2I9YdH70XnuXIsRbIWyN7zoP-CVaNAnOFTx6Nj7I-IUXMZnoxk-6_VYCs
TV dokumentar:
- Blind passager mod paradis! (TV2 14/06 2001).
Grammatik: Tag tyren ved hornene
Ordbogen.com
Minlaering.dk
OMFANG: 30 SIDER
Indhold
Kernestof:
Vi opstarter nyt forløb om migration fra Afrika til Europa. Læs artiklen "Håbet om et bedre liv - Fjerne Naboer" og besvar følgende spørgsmål til teksten:
Besvar følgende spørgsmål til capítulo 1 i Moros en la costa, som vi læste i onsdags: (Medbring også bogen)
Læs kapitel 2 i Moros en la costa y besvar følgende opgave:
Vi arbejder med de 25 hitverber i dag
Vi arbejder med hitverberne i dag
Que eller Como.pdf
Øv dig grundigt på hitverberne i infinitiv + deres bøjninger i præsens. Jeg har givet dig 2 elevtimer til forberedelsen (se opgaven). Brug iBogen Spontant spansk til at øve dig: 1.1 Oversigt over hitverberne
Vi laver Delprøve 1 til afleveringen d. 26. april
HUSK MOROS EN LA COSTA- BOGEN. Den skal du bruge for at løse delprøven.
Skema med verber - bøjning.docx
Læs/ genlæs side 20-22 i Moros en la costa og medbring bogen. Vi arbejder videre med afleveringen til næste uge.
Du skal bøje alle verberne i det vedhæftede dokument. Comer skal bøjes i: præsens, perfektum, nær fremtid og gerundium Skema med verber - bøjning.docx
Kan du huske forskellen på muy og mucho? Oversæt de følgende sætninger og forklar, hvorfor du bruger muy eller mucho:
Vi fortsætter gruppearbejdet om Moros en la costa
Gruppearbejde + aflevering
Afsnit
Delprøve 1 til Moros en la costa (kopimateriale): Du skal besvare opgave 1-7 og opgave 12. Hvis du allerede er nået langt, kan du også besvare opgave 10. Husk kopimaterialet til modulet.
Ret din aflevering "Moros en la costa", som jeg har uploadet med rettelser: Rød=Fejl i verbum. Gul=andre fejl. Grøn=Godt! Se, hvor meget du kan rette inden timen i dag.
Las familias y quién es.docx
Besvar El Bola multiple choice.doc
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
iCoge el aire con las manos!
13-03-2024
Prøve
03-04-2024
Moros en la costa
26-04-2024
Gruppeoplæg - Moros en la costa
01-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Un viaje a Madrid - Studietur
Fokus: Studietur til Madrid
Nedslag i spansk hverdagsliv og kultur fra to unge madrileneres synsvinkel:
- "Alejandro de Madrid" fra "La buena vida" af Eva Rosenkilde (2008).
- "Tamara - la madrileña" fra "Nuevos retratos af Ole Loumann (2008)
Mundtlighed og mundtlige præsentationer har været den primære arbejdsform i dette forløb. Elevoplæg i Madrid om:
1. Monumento Homenaje
2. Parque Retiro y Palacio de Cristal
3. Puerta de Alcalá, Fuente de Cibeles. Nonnekloster
4. El Palacio Real
5. Museo Reina Sofía - Picasso, Dalí, Miró
6. Bernabéu (evt. Legends – The home of football)
7. Prado-museet
8. Monumento de Cervantes, El oso y el madroño, La placa del kilómetro cero
Vídeos españoles:
- En un hotel:
https://www.youtube.com/watch?v=iKNoM8HQ6c4
- Tiendas y comercios
https://www.youtube.com/watch?v=j91bAGFuWPk&t=49s
- Comida y bebidas
https://www.youtube.com/watch?v=-URtf6HyuWM
- La ciudad
https://www.youtube.com/watch?v=PZB1jEiT85A&list=PL_JdwZWnDhAUB4MYTo3jKoTCJyEtm6HpY
- Cómo leer la carta de un restaurante
https://www.youtube.com/watch?v=oA4HFOFSrsQ
Indhold
Kernestof:
Qué hacer en Madrid, España
Vamos a Madrid
Vi starter op på planlægning og forberedelse af studieturen. Medbring jeres pas! Vi skal bruge informationer fra passet til at udfylde værelsesinformationer til vores hostel.
Se videoen og udvælg 10 gloser, som du kan bruge, når du ankommer til vores hostel i Madrid: Aprender español: En un hotel (nivel intermedio)
Læg et link i vores padlet inden timen: Vamos a Madrid
Join conversation
Medbring teksten "Alejandro de Madrid" (kopien, som I fik i tirsdags)
Aprender español: Tiendas y comercios (nivel básico)
Alle opgaver i Alejandro-hæftet (s.72-75) skal være løst inden timen i dag (Opgaverne fra det virtuelle modul i går).
Gustar.pdf Se videoen HOW TO order FOOD and DRINKS in Spain like a local . Her får I en masse gode råd om at spise ude i Spanien. Hvilke 3 gode råd vil du tage med dig til vores time i dag? Skriv dem ned!
Aprender español: La ciudad - partes y espacios (nivel básico)
🇪🇸¿Cómo LEER la CARTA de un RESTAURANTE en ESPAÑOL?🍖🥩🥗 ¿Cuál es la COMIDA que se come en ESPAÑA?
Du skal besvare spørgsmål 1-10 i Tamara-kompendiet s. 31 (mundtligt eller skriftligt). Jeg inddeler jer i grupper ved timens start. I skal samle op på de ti spørgsmål i gruppen.
Tamara - la madrileña.pdf
Caminando - Ejercicios 2a-2c.pdf
Medbring Tamara-teksten. I skal besvare spørgsmål 11-15 inden dagens modul. Vi samler også op på spørgsmål 1-10.
Vi mødes på Teams til fælles opstart og inddeling i grupperum. Jeg besøger jer i rummene og får et overblik over, hvor langt I er kommet. Jeg er spændt på at høre en masse interessante ting om de steder, vi skal besøge i Madrid
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Madrid - presentaciones
05-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Viajes que te cambian la vida
Skriftlighed, processkrivning og grammatik med udgangspunkt i eksamenssættet "Viajes que te cambian la vida" fra 22. august 2018.
Indhold
Kernestof:
Du skal besvare opgave 1-8 i Delprøve 1-hæftet inden timen i dag. Medbring begge hæfter til timen. (De ligger også elektronisk på afleveringen til d. 4. oktober).
I får timen til at skrive på jeres opgave, der skal afleveres på fredag. Vi mødes på Teams til fælles opstart kl. 09.55.
Join conversation
Husk din Tyr! 🐂 Vi skal arbejde med præteritum og imperfektum - de to datider på spansk.
Vi fortsætter arbejdet med præteritum og imperfektum.
Medbring Tyren og dit øvehæfte med Imperfektum og Præteritum. Vi fortsætter arbejdet med de to datider. Medbring også dit Delprøve1-hæfte om "Viajes que cambian la vida".
Oversættelse fra dansk til spansk med alle hjælpemidler. Husk Tyren + alle dine gode grammatik-noter. Oplad din computer og log ind på ordbogen. Så har du styr på alt inden prøven :)
Traducción.pdf
Hitverber
Jeg har rettet jeres prøver (De var meget flotte!) og uploadet rettelserne. Inden timen i dag skal du undersøge, hvor mange af mine røde markeringer du kan rette. I timen skal I mødes i små grupper og tale oversættelsen igennem med rettelser, løsning
Du skal arbejde grundigt med opgaverne i det vedhæftede dokument. Skriv ned, hvor du finder svarene til spørgsmålene i bogen (§§) Lær Tyren at kende - Den store.pdf
Lær din Tyr at kende
Husk Tyren! I skal arbejde selv i dag med opgaver til grammatikbogen. I må gerne arbejde i grupper. Læg jeres besvarelser på dagens elevfeedback.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Viajes que te cambian la vida
04-10-2024
Prøve
07-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Narcotráfico (EKSAMEN)
Fokus på narkokrigen i Mexico. Eleverne har arbejdet med mundtlige oplæg, grammatik og skriftlige øvelser.
Capítulo 7 "Una sociedad insegura" fra "Mosaico mexicano".Pilmark og Olsen. Gyldendal 2016:
- México inseguro - Inseguridad: el peor problema que enfrenta México.
- Los adolescentes mexicanos quieren ser narcotraficantes y sicarios, según estudio.
Un poema: Maldita drogadicción - capítulo 8 i "Narcocultura". Laursen og Knudsen, Gydendal 2009.
Narcocorridos:
Om Los narcocorridos
https://www.youtube.com/watch?v=IumF0c6RICU
- Bukanas de Culiacán: "Chapón, cuerno y cachucha.
- Los Tigres del Norte: "La reina del sur"
En ny og populær undergenre til narcocorridos: Corridos tumbados
- Peso pluma: ”El Belicón”
https://www.youtube.com/watch?v=NAVzjKNa6ro
Artikel: "Sin máscaras en las calles: México endurece las restricciones para celebrar Halloween debido af la violencia en el país". El país, 31 oct. 2024.
https://elpais.com/mexico/2024-10-31/sin-mascaras-en-las-calles-mexico-endurece-las-restricciones-para-celebrar-halloween-debido-a-la-violencia-en-el-pais.html
Dokumentar: "Blandt engle og lejemordere" - DR1 Horisont, 2016.
Film
"María, llena eres de gracia" af Joshua Marston. 2004 (+ uddrag af drejebog).
Grammatik: Tag tyren ved hornene
Ordbogen.com
Minlaering.dk
OMFANG: 30 SIDER
Indhold
Kernestof:
Medbring Tyren 🐂
Se opgaven til d. 15. november for instruktioner
Vi mødes på Teams Join conversation til fælles opstart. I skal arbejde med gruppeoplægget til "María, llena eres de gracia".
Sin máscaras en las calles: México endurece las restricciones para celebrar Halloween debido a la violencia en el país
Gloseliste til artiklen Sin máscaras en la calle.docx
Medbring Tyren og jeres kopiside med Pronominer, som vi arbejdede på i tirsdags Personlige pronominer.pdf
Gruppearbejde - María, llena eres de gracia
Eksamen i mundtlig spansk.pptx
Vi øver eksamenstekst og billedpræsentation. Medbring dit kompendium "Mosaico mexicano" (hvis du tog et fysisk eksemplar).
Søg information på nettet om "El Chapo" Guzmán, herunder hans flugt fra fængslet i 2015 og anholdelsen af ham et halvt år senere.
I skal mødes i jeres grupper og forberede det sidste af jeres oplæg om "María, llena eres de gracia" inden afleveringen i morgen. I skal aflevere en PowerPoint og noter/talepapir. De mundtlige oplæg holder I for mig i små grupper i næste uge. Se i sk
image.png
El Belicon - Peso Pluma & Raúl Vega (Video Oficial)
Narcocorridos: Exploring the Rise, Controversy, and Influence of Mexican Drug Ballads
Gruppe 1, 2 og 3 holder oplæg for mig
Gruppe 4 holder oplæg for mig
Gruppe 5, 6 og 7 holder oplæg for mig.
Medbring Tyren og Mosaico mexicano - vi har fælles opstart. Medbring dine besvarelser fra mandagens og onsdagens modul.
Vi samler op på sangen og det arbejde, som I har lavet om El Chapo. Vi samler også op på de sætninger, som I løste i klassen i fredags.
Du skal besvare opgave 1-10 i delprøven "El Cartel de Sinaloa" på Minlæring, som vi startede på i fredags. Medbring også dine kopisider med øvelser til Direkte og Indirekte objektspronominer. Dem skal vi arbejde videre med.
Vi øver en delprøve. I får 60 minutter i timen til at løse delprøven individuelt. Forbered dig på billedbeskrivelse, så du er klar til den del af prøven. Husk, at prøven er uden hjælpemidler.
Sidste chance for at løse Delprøven på Minlæring "El cartel de Sinaloa" inden timen. Øvelse 1-11 skal være løst inden timen.
Hvad er et modalverbum? Slå op i Tyren. Hvor står der noget om modalverber. Hvilke informationer får du?
Medbring Tyren. Vi arbejder med grammatik i dag 🦉
Du skal læse materialet igennem på afleveringen "Responsabilidad social" (d.13/12), så du er klar til gruppearbejde, når vi møder ind til timen. Medbring Tyren
OPGAVER TIL MODULET: Du skal lægge opgave 115A op på modulets elevfeedback (lektien). Derudover skal du skrive 80-100 ord på din opgave (der skal afleveres på fredag), som du også lægger op på elevfeedbacken. Forsøg at bruge datid i et par af dine sæ
Du skal løse opgave 115A i dit kopimateriale med datider Bøjninger og Øvelser til præteritum og imperfektum.pdf . Øvelsen går ud på at bøje verber i præteritum, så du kan øve dig i at genkende præteritum, når du møder den i fx Delprøve 1 til eksamen.
Vi laver små konkurrencer i både præteritumsformer og hitverber i dag. Du skal nå at øve dig lidt inden timen:
hitverber spansk 3.pdf
Hitverbernes bøjning.docx
Husk dine kopisider med Modalverber!
Medbring kopisider med modalverber - Vi repeterer:
Medbring kopisider med modalverber, "Mosaico mexicano- materiale" og Tyren.
Du skal være klar med din oversættelse af digtet "Maldita drogadicción" Maldita drogadicción.pdf Vi arbejder med digtet i første halvdel af modulet. Derefter spiller vi julebanko - con números españoles. Repetér de spanske tal her: Los números en esp
Du skal rette din opgave "Responsabilidad social". Vi samler op i grupper og afslutter med en fælles gennemgang af typiske fejl. Vi øver også en delprøve 1 i timen. Jeg udvælger, hvilke opgaver vi har fokus på i timen. (Jeg retter ikke jeres Delprøve
Vi arbejder videre med Delprøve 1 i timen. Du skal besvare opgave 1-11 inden timen (Vi nåede de fleste af opgaverne i timen i fredags).
Vi arbejder videre med Delprøve 2
Tænk over, hvilket af de følgende tre emner du gerne vil arbejde med i spansk som det næste emne:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Genaflevering
25-10-2024
María, llena eres de gracia
15-11-2024
Responsabilidad social
13-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Los niños de la calle (EKSAMEN)
Fokus: Gadebørn i Latinamerikas næstfattigste land Nicaragua. Bogen skildrer primært det liv, som en lille gruppe af drenge, der lever på gaden i Managua lever. Drengene tyr til limsnifning for at overleve hverdagens hårde liv på gaden. Men der er også håb og drømme om fremtiden, og organisationer, som fx "Inhijambia", hjælper børnene på gaden på vej mod et bedre liv.
Materialer:
Nicaragua – "Con un vaso de pega en la Mano" - en undervisningbog på spansk om gadebørn i Nicaragua, Roger Silva og Jeantte Krogh Silva, Turbine forlaget, 2009, kapitel 1-7.
Tilhørende opgaver er også anvendt:
http://www.emu.dk/modul/con-un-vaso-de-pega-en-la-mano
Dokumentar: DR2 Global: Karla - andengenerations gadebarn. DR2, 27. apr. 2014.
Dokumentar: "Dødens gade". DR (2005)
Gruppeoplæg på spansk om programmet "Living on one dollar a day" (Youtube).
Grammatik: Tag tyren ved hornene
Ordbogen.com
Minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Vi opstarter nyt forløb om gadebørn i Nicaragua.
image.png
Besvar de fire spørgsmå til "Los niños de la calle" inden timen i dag: (Se det vedhæftede slide)
Escribe 5-8 frases: Describe la vida de Sujeylin [Pigen, som vi fulgte i dokumentaren i fredags] Tag udgangspunkt i de to fotos, som jeg har vedhæftet:
Medbring jeres kopisider med Modalverber og verbalperifraser Øvelser - Modalverber og perifraser.pdf Husk også din bog "Con un vaso..."
Øvelser - Modalverber og perifraser.pdf
Vigtigt! Medbring Tyren 🐂 + hand-out med Modalverber og perifraser (også vedhæftet her)
Læs og forstå afsnittet "Erick y la pega" på side 16 og 17 i "Con un vaso..." Medbring desuden dine noter fra mandagens arbejd-selv-modul (Perifraser). Dem samler vi op på.
Der ligger en lektie klar i Minlæring: Opgavesættet "Turistificación" (Delprøve 1) Du skal løse hele Delprøve 1 - også billedbeskrivelserne. Afsæt 5-7 minutter pr. billede. Deadline for afleveringen er kl. 9.40 i dag.
Vi forbereder os til terminsprøven. Fokus på:
Episode 1: The First Step (Living on One)
Viviendo con un dólar al día.pptx
Vi opstarter gruppearbejde om dokumentaren "Living on one dollar a day" (episode 1-8). Arbejdet skal præsenteres på spansk (mundtligt) i klassen d. 6. og 7. marts. Det/de skriftlige produkter, der knytter sig til oplægget, uploades på gruppeafleverin
Adjektiver eller adverbier - Tyren.pdf
Adjektiv eller adverbium - øvelser.pdf
Du skal finde din terminsprøve frem igen og rette din delprøve 2: Røde markeringer = fejl i verber; Grønne markeringer = Alle andre fejl. Markér de steder, hvor du har svært ved at rette fejlen. Så er der hjælp at hente i timen :)
Medbring Tyren og "Con un vaso de pega en la mano"
Relative pronominer - Intro.pdf
Relative pronominer - Øvelser.pdf
Du skal læse opgavematerialet (til afleveringen d. 7/4) igennem inden timen i dag, så du er klar til at gå i gang med et opstartende gruppearbejde om opgaven.
MEDBRING TYREN 🐂
Læs s. 24-s. 25 (l. 37) i Con un vaso de pega en la mano og besvar følgende spørgsmål:
Øv dig på billedbeskrivelse inden prøven. Vi løser en delprøve 1 på 60 minutter. I tæller selv jeres point. Jeg retter jeres billedbeskrivelser og giver point for dem.
Lav øvelserne i det vedhæftede dokument inden timen i dag: Grammatisk viden.docx
Medbring Con un vaso de pega en la mano
Medbring dine besvarelser fra sidste uge til kapitel 5 i Con un vaso de pega: (s. 24-s. 25, l. 37) (Vi nåede ikke at samle op på dem)
Grammatisk viden: Repetition(!) Brug din viden om direkte og indirekte objekt (§76 og 86 i Tyren). Oversæt de fire sætninger over billedet (Opgave 58) med brudeparret i det vedhæftede dokument.
DO og IO - Bryllupskysset.pdf
Medbring Con un vaso... og Tyren!
Øv dig på listen af ord i det vedhæftede dokument. Hvor mange af ordene kan du oversætte uden at slå op?? Test dig selv! Du skal bruge ordene i en mundtlig øvelse i timen i dag. Er der nogen hitverber i listen?
Medbring dine noter til fortællingen (programmet) om Valeria, som vi så i mandags.
Dagens grammatiske viden: Repetér hitverberne! Vi starter timen ud med hitverbum-spillet. Se evt. Hitverbernes bøjning.docx
Medbring "Con un vaso de pega en la mano"
Por y para - Regler.pdf
Por y para - Øvelser.pdf
Eksamensemner
Læs første halvdel af Rolandos historie i "Con un vaso de pega en la mano". Læs teksten "He salido de la calle" på side 29 og side 30 (l. 5-10). Stil 2 spørgsmål til teksten, som du medbringer.
Medbring Con un vaso... Vi skal afslutte arbejdet med bogen.
Hvornår bruger man "por", og hvornår bruger man "para"?: Besvar opgave 231 om por y para: Por y para - Øvelser.pdf . Brug Por y para - Regler.pdf som hjælp til at løse opgaven.
1. halvdel af modulet: Konjunktiv
Konjunktiv - TØF-reglen.pdf
Konjunktiv - Øvelser.pdf
Presentaciones - Eksamensemner (Aflevering til d. 5. maj) Læs den vedhæftede Power Point på afleveringen. Undersøg, hvilken gruppe du er i, så du kan finde dine noter frem til eksamensemnet inden timen i dag.
Medbring Tyren
Dette er et frivilligt modul, hvor du kan løse en Delprøve 1, som jeg retter for dig. (Du kan naturligvis også lave delprøven derhjemme, når det passer dig). Stil et ur på 60 minutter, så du får en "rigtig" oplevelse. Jeg skal have din delprøve senes
index.html
I skal mødes med jeres gruppe og arbejde videre med jeres præsentationer (se vedhæftede slide eller afleveringen til d. 8. maj).
Ubestemte pronominer - Øvelser.pdf
Ubestemte pronominer - Regler.pdf
Medbring Tyren! Vi arbejder med grammatik i dag
Verbets tider.pdf
I skal være klar med jeres præsentationer af eksamensemner.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Las skaters bolivianas
20-01-2025
Terminsprøve
14-02-2025
3g SP/1 Sygeterminsprøve
03-03-2025
Presentaciones
03-03-2025
La importancia de la música
07-04-2025
Eksamensemner - presentaciones
08-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52325303457", "T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52325303457", "H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52325303457" }