Himmelev Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Himmelev Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Himmelev Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Julie Felicia Hyrdum, Lotte Samsøe, Mona Heide Petersen, Ulla Falcon Nielsen
Hold
2022 DA/b (
1b DA
,
2b DA
,
3b DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Fra barn til voksen
Titel 2
Litteraturhistorisk nedslag, Oldtiden, Saga
Titel 3
Det Moderne Gennembrud - DHO
Titel 4
Selvfremstilling på SoMe
Titel 5
Kampagnefilm
Titel 6
Mediacamp
Titel 7
Sprog og lyrik
Titel 8
Værklæsning og poesi
Titel 9
Forbudt litteratur - fra enevælde til Facebook
Titel 10
Underklassen før og nu
Titel 11
Realisme og modernisme
Titel 12
Identitet, køn og kærlighed
Titel 13
Taler
Titel 14
Romantik, natur og fædrelandskærlighed?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Fra barn til voksen
Tematisk forløb og introduktion til analyse og fortolkning
Fokus på overgang fra barn til voksen
Introduktion til tekstanalyse
Forskellige analysemetoder
Omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Syndefaldet og uddrivelsen af Edens haveHej 1.b.:-) I bedes læse Syndefaldsmyten til på torsdag, den er vedhæftet her. Jeg glæder mig i øvrigt til at hilse på jer på torsdag! Kh Mona
Spørgsmål til syndefaldsmyten.docx
Titel
Vi skal analysere og fortolke syndefaldsmyten ift. en psykologisk læsning og så skal vi lave en analyse af Lucas Cranach-billedet, syndefaldet.
Om-myter.pdf
Germand Gladensvend (8).pdf
Kære 1.b., I bedes læse resten af German Gladensvend-folkevisen til i dag (fra strofe 12) og så bedes I læse sekundærlitteraturen OM folkeviser. Teksterne ligger på sidste modul, den 17. november. Kh Mona
Arbejdsspørgsmål til Germand Gladensvend + svar.docx
Spørgsmål til folkevisen som genre 21112022.docx
Spørgsmål til folkevisen som genre 21112022.docx Om folkeviser Germand Gladensvend (2).pdf
Kære 1.b., I bedes læse "om folkeviser" og så bedes I besvare de spørgsmål der ligger her på timen om folkevisen. Svarene skal lægges ind i office-dokumentet og I må selv om, hvorvidt I vil besvare spørgsmålene enkeltvis elelr i grupper, men alle ska
Den lille rødhætte.pdf
Rødhættespørgsmål og modeller.pdf
Drivhuset af Anders Bodelsen.docx
hojskolesangbogen.dk
Spørgsmål Drivhuset 01122022.docx
Refleksionspapir Dansk 14122022.docx
Den lille rødhætte (1).pdf
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Litteraturhistorisk nedslag, Oldtiden, Saga
Omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Epokalt nedslag - Oldtiden pdf.pdf
Genrer
Se grafik over vikingernes rejser
Hej 1.b., hvis man må give lektier for på en søndag, bedes I læse videre i Ravnkel, fra side 53- 56 nederst. Kh Mona
Epokalt nedslag - Oldtiden pdf (1).pdf
Skriftlig-eksamen-i-dansk-stx_hf-PP (5) (1).pptx
At komme godt fra start.docx
Jens-Baggesen.-Da-jeg-var-lille.pdf
ond-i-sulet.pdf
www.lieder.net
Skriftlig-eksamen-i-dansk-stx_hf-PP (5).pptx
www.gymdansk.dk
Skriftlig-eksamen-i-dansk-stx_hf-PP.pptx
Kære elever, da jeg har barn syg, arbejder jeg hjemmefra. I bedes derfor logge på dette link kl. 11.55, så bliver I delt ind i skrivegrupper herfra. Kh Mona
Sidste skrivemodul. I skriver videre i 4-mandsgrupper og giver respons, så I kan komme godt videre med analysen og evt. fortolkning/perspektivering også. Kh Mona
Hej 1.b., i bedes læse side 57-60 i Ravnkel Frøjgodes saga. Jeg lægger teksten her igen, så I kan finde den. Vi skal arbejde med den i dag i timerne, så I bedes have læst den. Husk desuden at I skal aflevere jeres stil i hånden i timen i dag. Kh M
Epokalt nedslag - Oldtiden pdf (1) (1).pdf
Arbejdsplan mandag den 27.docx
Grupper: 1 + 2: 1) Signe, Jose, Marie, Ida og 2) Lea, Clara, Oda, Linda
KAP 7 DHO 2018.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel om barndommen
14-02-2023
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det Moderne Gennembrud - DHO
Titel: DHO – Industrialisering og det moderne Gennembrud
Faglige mål og særlige krav:
-demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag
Perspektiv på kernestof:
Litterært perspektiv
Tekster fra 1800-tallet, naturalisme
Kanon: Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Martin Andersen Nexø
Vigtige begreber, som eleven skal kunne anvende:
Motiver, konflikter, tid og miljø, personkarakteristik, komposition, fortæller, fremstillingsformer, tema og perspektivering, biografisk, socialhistorisk og nykritisk metode.
Georg Brandes-problemer til debat, de 3 k´er, realisme, naturalisme, impressionisme.
Kernestof/analyserede tekster:
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
En vandringsmand
Herman Bang: Den sidste balkjole
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Supplerende stof/lærebog om:
Kjær-Hansen m.fl: Litteraturhistorien - på langs og tværs (i-bog) Systime 2023
Kapitel 6 – Det moderne Gennembrud
Schultz Larsen: Håndbog til dansk, (i-bog) Systime/Dansklærer foreningens forlag 2023
Kapitel 3 – Litteratur (analysebegreber)
Ekskursion til Klunkehjemmet (borgerskabets kvinder og Herman Bang) og Nationalmuseet med fokus på borgerskabet, bønderne, landarbejderne og arbejderne.
Samlet sidetal: 66
Indhold
Kernestof:
Intro til DHO.pptx
Naadsensbrød
Skrivestil og sprog | Litteraturhistorien – på langs og på tværs (systime.dk)
En Vandringsmand.docx
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl)
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
BANG Den sidste balkjole OPLÆST
Den sidste balkjole.docx
Supplerende stof:
Introduktion til DHO: formalia og pentagonen. Lektier følger. Kh Mona (NB: jeg mangler at tale med 5 af jer, det skal vi også lige nå).
opgavens pentagon.aspx
powerpoint-om-det-moderne-gennembrud.ppt
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
Skrivestil og sprog
Naadsensbrød arbejdsspørgsmål marts 2023.docx
Realisme som skrivestil:
Spørgsmål til gruppearbejde:
3.1 Hvad handler teksten om?
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime/Dansklærer foreningens forlag
3.3 Fortæller
3.2 Komposition
3.4 Fremstillingsformer
Impressionisme
3.7 Litterære metoder
Indholdsfortegnelse
11.2: En definition på demokrati
Plan klunkehjemmm.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
annulleret opgave
19-03-2023
Sproglig korrekthed og citat
17-04-2023
BRUG IKKE DENNE
19-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Selvfremstilling på SoMe
Fokus:
I dette forløb har eleverne arbejdet med selvfremstilling på de sociale medier.
Selvfremstilling: Hvilke muligheder har vi for at "fremstille os selv" når vi træder ud på "De sociale mediers scene"? Hvilke valg tager vi når vi færdes på SoMe, og hvordan skaber vi hensigtsmæssig kommunikation?
Centrale begreber i forløbet var:
- Facework
- Sproghandlinger
- Autenticitet
- Personlig branding
- Selvfremstilling: frontstage, backstage, middle region, branding.
Materialer:
Caspar Eric: "Jeg har en samtale" (2014)
Dokumentar "Skam dig, Emma" DR (2015)
Serien SKAM, Sæson 3, afsnit 3.
"Den lyserøde elefants guide"
Deadline: Emma Holten i Deadline omkring hævnporno (2015)
https://www.youtube.com/watch?v=Eci4d-sOU8U
Rangvid og Sørensen: "Perspektiver i dansk", Dansklærerforeningens forlag 2018:
- Grundbog - kap. 4: "Selvfremstilling på de sociale medier".
OMFANG: 65 sider
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferie.pptx
Du skal færdigbesvare opgaven, som vi opstartede i sidste uge, hvor du skulle finde en influencer og besvare følgende spørgsmål:
Forklar - noter til læsningen.docx
Besvar spørgsmålene til Caspar Eric - jeg har en samtale.pdf:
Du skal færdigbesvare begrebsskemaet, som vi arbejdede med i fredags (se det vedhæftede skema). Du skal læse side 91-93 i kompendiet "Selvfremstilling på de sociale medier", før du kan definere begreberne. Kompendiet ligger her på lectio i mappen "Mu
Læs side 97 og 98 i kompendiet "Selvfremstilling på de sociale medier" (Ligger i danskmappen på lectio). Hvad står der i teksten om de tre begreber:
Vi ser og arbejder med dokumentaren "Skam dig, Emma".
Emma Holten i Deadline omkring hævnporno (2015)
Ingen lektier for til i dag
Uploaded
Læs om Sproghandlinger på side 101 og 102 i kompendiet (jeg har vedhæftet det her på timen). Besvar følgende: 1) Hvad er en sproghandling? 2) Hvor mange sproghandlinger findes der? 3) Hvad er forskellen på en direkte og en indirekte sproghandling?
Selvfremstilling på de sociale medier.pdf
Du skal vende tilbage til sproghandlinger, som vi tog hul på i sidste uge. Brug s. 101-102 i kompendiet som hjælp til at svare på, hvilke sproghandlinger du møder i sætningerne nedenfor.
Læs Den lyserøde elefants guide til de sociale medier. Se den vedhæftede pdf og besvar følgende spørgsmål:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
'Stages' på de sociale medier
01-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kampagnefilm
Eleverne har arbejdet med kampagnefilm og har produceret kampagnefilm omkring emnet "Hævnporno på de sociale medier". I arbejdet med kampagnefilmene har der været fokus på kommunikationssituationen og filmiske virkemidler. Eleverne skulle desuden arbejde med sproghandlinger og facework i deres film. Filmene blev vist i klassen efterfulgt af mundtlige oplæg, hvor eleverne præsenterede deres overvejelser over brugen af de ovenstående fokuspunkter.
Kampagnefilm brugt som inspiration i den indledende del af arbejdet:
"Uploaded" - Medierådet for Børn og Unge i forbindelse med Sikker Internaet Dag 2017.
https://www.youtube.com/watch?v=eGl0-v7Wmms
"Alle fortjener en Volkswagen" - Folkekirkens Nødhjælp:
https://www.youtube.com/watch?v=2Cx7wvKgCVA
"Help a Dane" - Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden:
https://www.youtube.com/watch?v=D55o1OfJHvA
Omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Alle fortjener en volkswagen.... men...
Vi arbejder med at færdiggøre/ redigere kampagnefilmene og gøre klar til præsentationer med visning af filmene og oplæg omkring facework og filmiske virkemidler. Præsentationerne foregår onsdag og fredag i denne uge.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Oplys og afskræk krænkerne!
07-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Mediacamp
Eleverne har i dette forløb arbejdet med journalistik med udgangspunkt i den faglige konkurrence Mediacamp, der arrangeres af SDU. Årets tema er "ligestilling". Eleverne har arbejdet i redaktioner, hvor de skulle skrive, optage lyd eller filme i de tre genrer portræt, reportage og nyhed.
De tre bedste produkter blev sendt ind ind til Mediacamp-konkurrencen på SDU.
Introduktion og teori om de tre genrer: Nyhed, Reportage og Portræt:
Håndbog til dansk
https://indidansk.dk
Mediacamps website:
https://libguides.sdu.dk/mediacamp
Fokus på:
- Research
- Nyhedskompasset
- Målgrupper
- Nyhedskriterier
- Kilder
- Vinkling
- Interview
- Feedback
- Ophavsret
Omfang: 65 sider
Indhold
Kernestof:
Hvad er en nyhedshistorie? Hvordan kan du genkende den? Medbring en nyhedshistorie til timen, som du finder på de sociale medier. Klik evt. ind på et af de store dagblade Politiken, Ekstra Bladet, Berlingske eller lignende. Vi går i gang med at under
Israel forbereder landoffensiv i Gaza: »Den kommer uden tvivl til at være brutal«
I bliver inddelt i redaktioner i dag.
I dag arbejder vi med målgruppe, kilder og vinkling i forhold til jeres produkter. Vi starter med en fælles introduktion.
Introduktion til Nyhedskompasset, interview og ophavsret
Medievejledernes platform - ROYALTY FREE
Det er skrivetid i dag. I skal være færdige med jeres produkt i næste uge.
Skrive, skrive, skrive
Skrive, skrive, skrive & Optage, optage, optage
Guides: Mediacamp: Start
Det sidste modul inden aflevering i aften.
NB! Jeres produkt skal uploades i den Onedrive-mappe, jeg har linket til. Senest i aften. (Se linket på afleveringen).
I skal lave en screening i timen i dag. MEDBRING høretelefoner og en opladet computer. Tjek også, om du kan logge ind på Minlæring, så du er klar, når timen starter.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Redaktioner
07-11-2023
MediaCamp
01-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Sprog og lyrik
Fokus på det metodiske arbejde med lyrik. Eleverne har også arbejdet med induktive øvelser, hvor deres forforståelse har været i spil. Med udgangspunkt i iBogen "Lyrik - når sproget spiller" har vi leget med lyrikken, vi har skrevet digte og tegnet digte samtidig med at begreber og teorier har givet eleverne en faglig ramme at arbejde indenfor.
Vi har haft ekstra fokus på Michael Strunges poesi og samtid.
Metode: Den nykritiske model:
- Det visuelle
- Komposition
- Det lydlige
- Udsigelse og stemme
- Stil: Troper og figurer
- Motiv, tema og det samlede udsagn
- Semantiske skemaer
Tekster og materialer:
Digte:
- Arne Herløv Petersen: "Mand" (1965) - Det visuelle
- Reinhard Döhl: "Apfel" (1972) - Det visuelle
- Søren Ulrik Thomsen "Levende" (1981) - Det visuelle
- Emil Aarestrup: "Angst" (1838) - Komposition
- Morten Nielsen: "Skæbne" (1945) - Komposition
- Ole Wivel: af "Det truer os i tiden" (1959) - Udsigelse og stemme
- Emil Aarestrup: af "Til en Veninde" (1838) - Udsigelse og stemme
- Klaus Rifbjerg: af "Livet i Badeværelset" (1960) - Udsigelse og stemme
- Morten Nielsen: af "Jeg ser nu i Nat" (1945) - Udsigelse og stemme
- Michael Strunge "Natmaskinen" (1981) - Troper og figurer
- Michael Strunge "Plasticsolen" (1981) - Troper og figurer
- Henrik Nordbrandt: "Et liv" (1977) - Motiv og tema
- Tove Ditlevsen: "De evige tre" (1942) - Motiv og tema
- Simon Grotrian: "Frimærke" (1990) - Motiv og tema
- Simon Grotrian: "Sukkerstykke" (1990) - Motiv og tema
- Palle Jessen: "Tøjklemmen" (1961) - Motiv og tema
- Per Vers, Oliver Ravn Andersen og Jangmarks Agentur: "Verdensborger.dk" (2007) - Det visuelle, komposition og udsigelse/stemme.
Grundbog:
- Mette Ewald og Rikke Taber: "Lyrik - når sproget spiller". Systime (2016)
Dokumentar: "Væbnet med ord og vinger" af Torben Skjødt Jensen (2018), VÆRK
Omfang: 70 sider
Indhold
Kernestof:
Hvordan analyserer man lyrik?
Lyrik – når sproget spiller
Medbring en sang på dansk, som du elsker at lytte til. Besvar følgende spørgsmål:
5 begreber: Dem skal du kunne forklare, når timen starter i dag:
Du skal læse om Tiden, Rummet og Jeget inden timen i dag. Vi skal blive klogere på digtets indre komposition ved at undersøge disse tre fokuspunkter. Hvilke informationer får du om Tiden, Rummet og Jeget i iBogen (se linket og tryk på begreberne øver
Teori – komposition
Udsigelsen: Hvad betyder det? Læs den korte intro Teori – udsigelsen og stemmen og besvar opgaven lige efter den korte intro til begrebet, hvor du finder ord i de fire digtuddrag af Wivel, Aarestrup, Rifbjerg og Nielsen, der afslører, hvor der tales
1) Hvem er Michael Strunge? Find informationer på nettet.
Vi ser dokumentaren om Michael Strunge
Læs om sammenligninger og metaforer i Teori – troper Giv tre eksempler på hver af de to troper (altså tre eksempler på sammenligninger og tre eksempler på metaforer). Forklar, med hjælp fra lektien, hvordan du kan skelne mellem en sammenligning og en
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Det visuelle (1.delaflevering)
11-01-2024
Komposition (2.delaflevering)
16-01-2024
Udsigelse og stemme (Den færdige opgave)
22-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Værklæsning og poesi
Individuel værklæsning med skriftlige produkter. Følgende værker blev læst:
Fokus i analysen: (Teori og metode fra forløbet "Sprog og lyrik)
- Det visuelle
- Komposition
- Det lydlige
- Udsigelse og stemme
- Stil: Troper og figurer
- Motiv, tema og det samlede udsagn
- Semantiske skemaer
- "I Afrika fødes der ikke drenge kun mænd": Celina, Cilia, Lucca, Frederikke, Peter, Rasmus
- "Jeg æder mig selv som lyng": Clara J. Oda
- "Sommerfugledalen": Ida Sofie, Jose, Lea, Marie, Signe
- "Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø": Astrid, Laura, Maja T., Victoria
- "Yahya Hassan": Mikkel S., Mikkel G., Nicklas, Victor
- "Nike": Adrian, Clara L. Ida, Kaya, Maja M-H., Sebastian
- "Barbar": Dunya, Filip
Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Du skal medbringe det lyrik-værk, du har valgt i forrige uge. Inden timen skal du løse følgende opgaver:
I arbejder videre med jeres aflevering og oplæg
I arbejder videre i dag på jeres aflevering og oplæg. I skal læse hele jeres værk færdigt i løbet af denne uge. Inden timen i dag skal du læse videre i dit værk (Minimum de 10 næste digte). Notér gentagelser af ord, temaer etc. når du læser digtene.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Værklæsning - lyrik (1.delaflevering)
29-02-2024
Værklæsning - Lyrik (2.delaflevering)
05-03-2024
Værklæsning - Lyrik (Den færdige opgave)
10-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forbudt litteratur - fra enevælde til Facebook
Med udgangspunkt i nutidens (techgiganternes) censur på de sociale medier har eleverne læst og arbejdet med litteratur, der igennem historien enten er blevet censureret eller som har udfordret normerne. Eleverne har gennem historiske nedslag undersøgt forskellige sider af censurens konsekvenser for skønlitterære tekster.
Vi har arbejdet fælles om oplysningstiden og teksterne af Ludvig Holberg. De resterende ni tekster er blevet fordelt i grupper af tre elever og præsenteret som mundtlige oplæg for klassen. Eleverne har desuden arbejdet med en reflekterende artikel om techgiganternes (Facebook, TikTok, Google etc) rolle i den offentlige debat i dag.
Materialer:
Ludvig Holberg: af "Niels Klims underjordiske rejse" - "Om kvindernes plads blandt de underjordiske" (1741)
Ludvig Holberg: (essay) "Kvinders rettigheder" (1739)
Ludvig Holberg: Epistel nr. 395 - "Om censur" (1749)
Gustave Flaubert: af "Madame Bovary" (1857)
Herman Bang: "Håbløse slægter" (1880)
Rudolf Broby-Johansen: "BLOD" (1922)
Agnar Mykle: "Sangen om den røde rubin" (1956)
John Cleland: af "Fanny Hill. En glædespiges erindringer" (1748-49)
Mogens Klitgaard: "De røde fjer" (1940)
Knud Sønderby: "Eventyret og virkeligheden" (1944)
Martin A. Hansen: "Dialog om drab og ansvar" (1944)
Poul Henningsen og Kjeld Abell: "Dyveke" (1940)
Christina Holst Færch og Troels Solgaard Andersen: "Forbudt litteratur" (iBog). Systime 2021.
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs". Systime (2012)
Dokumentar: "Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid". DRTV (2017).
Omfang: 65 sider
Indhold
Kernestof:
Forbudt litteratur - censuren i Danmark fra enevælde til Facebook
Arbejdsark - Forbudt litteratur og censur.docx
Vi starter vores nye forløb om "Forbudt litteratur" med at kigge på censuren i dag, og vi starter med at kigge kort på techgiganternes magt og censur. Kig på billederne i det vedhæftede dokument. De er alle blevet censureret af Facebook på nær ét. Hv
Billeder - censureret på Facebook .docx
Se de første 25 minutter af programmet: "DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid". Skriv 5 centrale ting ned fra programmet, som har gjort dig klogere på perioden. Dem skal du dele med et par klassekammerater i starten af timen.
Nu bevæger vi os 300 år tilbage i tiden til Oplysningstiden.
Du skal færdigbesvare spørgsmålene til Niels Klim Niels Klim - arbejdsspørgsmål.doc
af Niels Klims underjordiske rejse.pdf
Vi samler op på Holbergs "Kvinders rettigheder": Læs teksten og besvar spørgsmålene.
Holberg - Kvinders rettigheder.pdf
Arb. sp. til Kvinders rettigheder.docx
Minlæring - komma
Vi starter timen med at læse vores indledninger op for en lille gruppe (I har virkelig skrevet nogle gode indledninger!), så forbered dig evt. hjemmefra på at læse den klart og tydeligt op. Forbered dig også på at fortælle, hvilke tanker du har gjort
Læs/ genlæs kronikken, der hører til den reflekterende artikel, du skal aflevere på søndag. Understreg de centrale pointer/ citater, som du endnu ikke har fået med i din opgave. Hvilke refleksioner kan de sætte i gang?
Læs teksten til den forbudte tekst, som du trak i torsdags. (OneNote > Samarbejdsområde > "Forbudt litteratur") - find din tekst. Tryk på linket. Så er du klar til dagens gruppearbejde. Jeg har skrevet grupperne ind på OneNote (under den enkelte teks
I arbejder videre med jeres gruppeoplæg om Forbudt litteratur. Oplægget skal afleveres (PowerPoint) i slutningen af dette modul.
Oplæg om Forbudt litteratur: Husk, at jeres oplæg max. må vare 10 minutter. Upload jeres PowerPoint på aftenens (12/5) gruppe-aflevering.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reflekterende artikel (1.delaflevering)
18-04-2024
Reflekterende artikel (2.delaflevering)
23-04-2024
Reflekterende artikel (Den færdige opgave)
28-04-2024
Forbudt litteratur - mundtlige oplæg
12-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Underklassen før og nu
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017), VÆRK
Morten Pape: "Planen" (2015), uddrag
Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt" (2019)
Forfatterinterview med Thomas Korsgaard:
https://socialraadgiverne.dk/faglig-artikel/forfatterinterview-thomas-korsgaard/
Om autofiktion:
https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html
"Indefra Med Anders Agger - Udsat", DR-dokumentarserie i tre afsnit, oktober 2024. Afsnit 1-3, VÆRK
https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-en-besked-fra-paul-mccartney_480092
https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-vildkattens-telefondame_480091
https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-filtre-og-kattegrus_480093
"Barndom på bistand" (anslaget af afsnit 1), DR
Herman Bang: "Fattigliv" (1880)
Henrik Pontoppidan: "Et grundskud" (1886)
H.A. Brendekilde: "Udslidt", oliemaleri (1889)
Christian Krogh: "Kampen for tilværelsen", oliemaleri (1888)
Håndbog til dansk: s. 61-65, kapitel 5.2 (dokumentaren som genre), 5.8 (podcast som genre), s.323-331,
https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1170
Fokus: romanen som genre, værklæsning, autofiktion, socialrealisme, kritisk realisme, fremstillingsformer, miljø- og personkarakteristik, fortællerforhold, podcast som genre, dokumentaren som genre, dokumentartyper, autencitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, billedanalyse
Omfang: 350 sider
Indhold
Kernestof:
Makkerskab.pptx
bordplan, august, 3b.docx
Skærmpolitik.pptx
3.6 Litterære genrer
Medbring desuden romanen "Hvis der skulle komme et menneske forbi".
Forfatterinterview Thomas Korsgaard: ”Jeg kommer fra noget, som man ikke har lyst til at fortælle om"
Arb.ark, Kapitel 1-8, Hvis der skulle komme et menneske forbi.docx
Læs s.7-40 i "Hvis der skulle komme et menneske forbi"
Oversigt over den debatterende artikel.docx
Om de tre genrer. stx.docx
Fremstillingsformer (2).pptx
Arb.ark. Hvis der skulle komme et menneske forbi, kap.8-12.docx
Fremstillingsformer, fra Håndbog til dansk, s.61-65.docx
Læs kapitel 6-13 (s.41-78). Fokuser på karakteristikken af Tue og miljøet. Læg mærke til gode tekststeder og skriv sidetal ned, så I kan huske det:)
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi, Lindhardt & Ringhof; sider: 78-174
Eksempel på debatterende artikel (karakter 10).docx
Arb.ark. Hvis der skulle komme et menneske fordi, præsentation af analyse.docx
Om autofiktion.docx
Skriveøvelse, redegørelse.docx
arb.ark, autofiktion og socialrealisme, 9.9.24.docx
socialrealisme og autofiktion.pptx
image.png
Håndbog til dansk, kapitel 5, Podcast.docx
Afslutning på romanforløb.docx
Romanen skal være læst færdig til i dag
Podcast.pptx
Arb.ark, Planen af Morten Pape.docx
Uddrag af Planen, af Morten Pape, 2015.pdf
Uddrag af Morten Papes Planen.mp3
Arb.ark, Planen og I bor da meget pænt.docx
I bor da meget pænt af Thomas Korsgaard (3).pdf
Arb.ark. Dokumentarfilmen som genre.docx
OVersigt, fakta og fiktionskoder.docx
Medbring Håndbog til dansk
DRTV - Indefra med Anders Agger: En besked fra Paul McCartney
DRTV - Indefra med Anders Agger: Vildkattens telefondame
11. Medieanalyse af dokumentarfilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Analyse af DR-dokumentarserie, Udsat.docx
DRTV - Indefra med Anders Agger: Filtre og kattegrus
Læs i Håndbog til dansk om filmiske virkemidler, s. 325-331
arb.ark. Barndom på bistand.docx
Fattigliv af Herman Bang (1).pdf
Om Herman Bangs journalistik.docx
Se de første ti minutter af "Barndom på bistand". mitCFU.dk
arb.ark til Fattigliv.docx
Kritisk realisme og 2 billeder.pptx
Et Grundskud af Henrik Pontoppidan (1).docx
arb.ark. Et grundskud af Henrik Pontoppidan.docx
I skal arbejde videre med "Et grundskud" (ca. 30 min., med mindre I er færdige med jeres analyse)
Hvilke billeder giver teksterne, kreativ øvelse.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Realisme og modernisme
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og tværs", kapitel 7
https://litthist.systime.dk/?id=126
https://litthist.systime.dk/?id=169
https://litthist.systime.dk/?id=171#c461
https://litthist.systime.dk/?id=172
https://litthist.systime.dk/?id=174
https://litthist.systime.dk/?id=175
https://litthist.systime.dk/?id=178
Tom Kristensen: "Middag", 1920
Tom Kristensen: "Rio Janeiro", 1920
Peter Seeberg: "Patienten", 1961
Leif Panduro: "Uro i forstæderne", 1962
Klaus Rifbjerg: "Terminologi", 1960
Benny Andersen: "Familieidyl", 1969
Benny Andersen: "Tumling", 1969
Ekskursion, Statens Museum for Kunst: omvisning: "Modernisme og realisme" i malerkunsten
Fokus: ekspressionisme, konfrontationsmodernisme, socialrealisme, nyrealisme, minimal modernisme, absurdisme, realismebrud, humor og ironi
Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
1 Intro til SRP 2024 (4).pptx
arb.ark. intro og ekspressionisme.docx
Middag af Tom Kristensen.docx
Medbring Litteraturhistorien på langs og tværs (den grønne)
7. 1890-2000: Modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Arb.ark. Middag, 1920, af Tom Kristensen.docx
"Middag" af Tom Kristensen skal være læst grundigt til i dag. Ligger på mandagens modul.
Medbring Litteraturhistorien på langs og tværs (husk at aflevere den ene...)
Modernisme og realisme 1.pptx
Tom_Kristensen-Rio_Janeiro.pdf
Arb.ark. Rio de Janeiro.docx
Arb.arket til Middag skal være færdig til i dag
Læs digtet "Rio Janeiro" af Tom Kristensen. Hav fokus på ekspressionistiske stiltræk.
Vi samler op på "Rio Janeiro" af Tom Kristensen. Fokuser på ekspressionistiske træk. Medbring "Litteraturhistorien på langs og tværs".
arb.ark. 60er modernisme og nyrealisme.docx
Medbring Litteraturhistorien på langs og tværs
Patienten af Peter Seeberg.pdf
Uro i forstæderne af Leif Panduro.pdf
Familieidyl og Tumling af Benny Andersen, 1969.pdf
Modernisme og realisme 3, 2024.pptx
Arb.ark. Patienten.docx
I skal læse Patienten af Peter Seeberg til i dag. Uddelt onsdag og vedhæftet.Patienten af Peter Seeberg.pdf
Absurdisme.docx
arb.ark. Uro i forstæderne.docx
Uro i forstæderne, 1962, af Leif Panduro.pdf
Læs novellen "Tyngde" og opgaveformuleringen grundigt til i dag. Se under opgaver.
Medbring Håndbog til dansk
Modernisme og realisme 4, 2023.pptx
Projektbeskrivelse (1).docx
Pointen af Anders Bodelsen, 1967.pdf
Arb.ark. Pointen af Anderse Bodelsen.docx
Modernisme og realisme 4, 2023 (5).pptx
En stol for lidt af Helle Helle.pdf
Pointen af Anders Bodelsen, 1967.pdf Læs novellen Pointen af Anders Bodelsen. Et eksempel på ny-realisme.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Identitet, køn og kærlighed
Anders Bodelsen: "Pointen", 1967
Helle Helle: "En stol for lidt", 1990
Jens Blendstrup: "Tyngde", 2007
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" 1879, VÆRK
Karen Blixen: "Ringen", 1956
Tove Ditlevsen: "Nattens dronning", 1952
Vita Andersen: "Hvad tror du jeg tror", 1977
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og tværs, s. 127-137, 140-142, 176-178, 184-187
Fokus: Det moderne gennembrud, heretica-modernisme, eksistentialisme, nyrealisme, minimalisme, naturalistiske dagligstuedrama, moderne gennembruds krav om at sætte problemer til debat, realismebrud, bekendelseslitteratur, knækprosa, køn og identitet
Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Læs novellen "Tyngde" og opgaveformuleringen grundigt til i dag. Se under opgaver.
Medbring Håndbog til dansk
Modernisme og realisme 4, 2023.pptx
Projektbeskrivelse (1).docx
Pointen af Anders Bodelsen, 1967.pdf
Arb.ark. Pointen af Anderse Bodelsen.docx
Modernisme og realisme 4, 2023 (5).pptx
En stol for lidt af Helle Helle.pdf
Pointen af Anders Bodelsen, 1967.pdf Læs novellen Pointen af Anders Bodelsen. Et eksempel på ny-realisme.
Medbring Litteraturhistorien på langs og tværs
Dansksiderne: Minimalisme
4.5 Ordklasser | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Henrik Ibsen og det naturalistiske dagligstuedrama.docx
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Et Dukkehjem.pdf
Intro til dramaet som genre.pptx
Arb.ark. Et Dukkehjem, 1. akt.docx
Litteraturhistorien på langs og tværs, s. 140-142
arb.ark. Et dukkehjem, 1. akt, jan.25.docx
I skal have læst 1. akt til i dag.
HUSK Et dukkehjem
Intro til dramaet som genre + sproghandlinger.pptx
Arb.ark. Et dukkehjem, 2 akt.docx
Opsamling på jeres arbejde med 1. akt. Se evt. mandagens modul.
Læs halvdelen af 2. akt. til s.60 i bogen.
Husk "Et dukkehjem"
arb.ark. Et dukkehjem, 3. akt.docx
I skal have læst 3. akt færdigt til i dag.
Arb.ark til Ringen.docx
Ringen af Karen Blixen.pdf
Eksistens og valg.pptx
Nattens Dronning, Ditlevsen.pdf
Tove Ditlevsen: Aften | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
arb.ark. Nattens dronning.docx
Spørgsmålene til "Ringen" af Karen Blixen skal være lavet til i dag. Husk tekstnedslag. Se evt. mandagens modul.
Bekendelseslitteratur og knækprosa.pptx Hvad tror du jeg tror af Vita Andersen.pdf
Opgavens layout
2 Resumé, indledning og konklusion SRP (1).pptx
Opsamling på jeres analyse af "Nattens dronning"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Taler
Dronning Margrethes Nytårstale 2023
Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebet på Utøya 2011
Helle Thorning-Schmidts tale ved mindehøjtideligheden for terrorangrebet på Krudttønden, 2015
Glenn Bechs 1. maj-tale 2022
Martin Andersen Nexø: tale, uddrag af Pelle Erobreren (1906-1910)
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk, s.150-166
Fokus: kommunikationsanalyse, talegenrer, komposition, argumentation, sproglige og retoriske virkemidler, appelformer, samfundskritik.
Omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Nytårstalen som genre.docx
Kommunikation og argumentationsanalyse (1).pptx
Dronning Magrehtes nytårstale 2023.docx
Medbring Håndbog til dansk
7. Retorisk analyse af taler | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Retoriske figurer - Danske Taler
I skal læse Dronningens nytårstale grundigt til i dag. (udleveret d.24.3 + vedhæftet) Dronning Magrehtes nytårstale 2023.docx Medbring desuden håndbog til dansk.
Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebene på Utøya
Glenn Bech - 1. maj tale 2022
Husk en opladt computer, høretelefoner og Håndbog til dansk
Forberedelse: Læs op på talen som genre, sproglige og retoriske virkemidler, argumentationsanalyse. Brug Håndbog til dansk og materiale fra sidste uges danskmoduler.
Link til EVA
Sproglige figurer.docx
Supplerende stof:
Facing War - CPH:DOX
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Romantik, natur og fædrelandskærlighed?
Schack Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring" (1805)
Adam Oehlenschläger: "Fædrelandssang" (1819)
Grundtvig: "Danmarks trøst" (1820)
HC. Andersen: "Fædrelandet" (1840)
Maleri: TH. Lundby, ”Efterårslandskab”, (1847 )
Maleri: J.C Dahl: ”Vinterlandskab ved Vordingborg” (1829)
Barbara Kjær-Hansen m.fl: Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 99-109
Suspekt og Folkeklubben: "Danmark", (2015)
Michael Charles Gaunt, "Folk glemmer at dyrke Danmark", Berlingske Tidende, af 19.11.2015
Fokus: romantikken, universalromantik, nationalromantik, fædrelandssange, billedanalyse.
Omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
I skal have valgt opgave, læst teksterne og have tjekket op på genrekravene. Link til opgaven ligger under opgaven
Romantikken, med to malerier.pptx
Ordbog over det danske Sprog — ordnet.dk
5. 1800-1870: Romantikken | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
arb.ark. indvielsen og morgenvandring.docx
Morgenvandring af Adam Oehlenschläger.docx
Indvielsen af S. Staffeldt.docx
Barbara Kjær-Hansen, Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien 2. udg., Systime; sider: 100-109
arb.ark nationalromantik og Danmarks trøst (1).docx
Grundtvig og Danmarks trøst.pdf
Fædrelandssang, af A.Oenhlenschläger.pdf
Fædrelandet af HC Andersen, 1840.docx
Billedanalyse, Håndbog til dansk.docx
Suspekt & Folkeklubben - Danmark
Danmark af Suspekt og Folkeklubben.docx
Folk glemmer at dyrke Danmark.docx
Arb.ark. Folk glemmer at dyrke Danmark.docx
Det mundtlige oplæg (5).pptx
Metoder i dansk.pdf
metode i dansk.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682809173", "T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682809173", "H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682809173" }