Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Julie Felicia Hyrdum, Lotte Samsøe, Mona Heide Petersen, Ulla Falcon Nielsen
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fra barn til voksen
Titel 2 Litteraturhistorisk nedslag, Oldtiden, Saga
Titel 3 Det Moderne Gennembrud - DHO
Titel 4 Selvfremstilling på SoMe
Titel 5 Kampagnefilm
Titel 6 Mediacamp
Titel 7 Sprog og lyrik
Titel 8 Værklæsning og poesi
Titel 9 Forbudt litteratur - fra enevælde til Facebook
Titel 10 Underklassen før og nu
Titel 11 Realisme og modernisme
Titel 12 Identitet, køn og kærlighed
Titel 13 Taler
Titel 14 Romantik, natur og fædrelandskærlighed?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fra barn til voksen

Tematisk forløb og introduktion til analyse og fortolkning
Fokus på overgang fra barn til voksen
Introduktion til tekstanalyse
Forskellige analysemetoder

Omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Litteraturhistorisk nedslag, Oldtiden, Saga

Omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel om barndommen 14-02-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det Moderne Gennembrud - DHO

Titel: DHO – Industrialisering og det moderne Gennembrud
Faglige mål og særlige krav:
-demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag
Perspektiv på kernestof:
Litterært perspektiv
Tekster fra 1800-tallet, naturalisme
Kanon: Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Martin Andersen Nexø

Vigtige begreber, som eleven skal kunne anvende:
Motiver, konflikter, tid og miljø, personkarakteristik, komposition, fortæller, fremstillingsformer, tema og perspektivering, biografisk, socialhistorisk og nykritisk metode.
Georg Brandes-problemer til debat, de 3 k´er, realisme, naturalisme, impressionisme.

Kernestof/analyserede tekster:
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
                                      En vandringsmand
Herman Bang: Den sidste balkjole
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag

Supplerende stof/lærebog om:
Kjær-Hansen m.fl: Litteraturhistorien  - på langs og tværs (i-bog) Systime 2023
Kapitel 6 – Det moderne Gennembrud
Schultz Larsen: Håndbog til dansk, (i-bog) Systime/Dansklærer foreningens forlag 2023
Kapitel 3 – Litteratur (analysebegreber)

Ekskursion til Klunkehjemmet (borgerskabets kvinder og Herman Bang) og Nationalmuseet med fokus på borgerskabet, bønderne, landarbejderne og arbejderne.

Samlet sidetal: 66
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
annulleret opgave 19-03-2023
Sproglig korrekthed og citat 17-04-2023
BRUG IKKE DENNE 19-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Selvfremstilling på SoMe

Fokus:
I dette forløb har eleverne arbejdet med selvfremstilling på de sociale medier.

Selvfremstilling: Hvilke muligheder har vi for at "fremstille os selv" når vi træder ud på "De sociale mediers scene"? Hvilke valg tager vi når vi færdes på SoMe, og hvordan skaber vi hensigtsmæssig kommunikation?

Centrale begreber i forløbet var:
- Facework
- Sproghandlinger
- Autenticitet
- Personlig branding
- Selvfremstilling: frontstage, backstage, middle region, branding.

Materialer:
Caspar Eric: "Jeg har en samtale" (2014)
Dokumentar "Skam dig, Emma" DR (2015)
Serien SKAM, Sæson 3, afsnit 3.
"Den lyserøde elefants guide"

Deadline: Emma Holten i Deadline omkring hævnporno (2015) https://www.youtube.com/watch?v=Eci4d-sOU8U

Rangvid og Sørensen: "Perspektiver i dansk", Dansklærerforeningens forlag 2018:
- Grundbog - kap. 4: "Selvfremstilling på de sociale medier".


OMFANG: 65 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
'Stages' på de sociale medier 01-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kampagnefilm

Eleverne har arbejdet med kampagnefilm og har produceret kampagnefilm omkring emnet "Hævnporno på de sociale medier". I arbejdet med kampagnefilmene har der været fokus på kommunikationssituationen og filmiske virkemidler. Eleverne skulle desuden arbejde med sproghandlinger og facework i deres film. Filmene blev vist i klassen efterfulgt af mundtlige oplæg, hvor eleverne præsenterede deres overvejelser over brugen af de ovenstående fokuspunkter.


Kampagnefilm brugt som inspiration i den indledende del af arbejdet:
"Uploaded" - Medierådet for Børn og Unge i forbindelse med Sikker Internaet Dag 2017.
https://www.youtube.com/watch?v=eGl0-v7Wmms
"Alle fortjener en Volkswagen" - Folkekirkens Nødhjælp:
https://www.youtube.com/watch?v=2Cx7wvKgCVA
"Help a Dane" - Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden: https://www.youtube.com/watch?v=D55o1OfJHvA

Omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oplys og afskræk krænkerne! 07-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mediacamp

Eleverne har i dette forløb arbejdet med journalistik med udgangspunkt i den faglige konkurrence Mediacamp, der arrangeres af SDU. Årets tema er "ligestilling". Eleverne har arbejdet i redaktioner, hvor de skulle skrive, optage lyd eller filme i de tre genrer portræt, reportage og nyhed.
De tre bedste produkter blev sendt ind ind til Mediacamp-konkurrencen på SDU.

Introduktion og teori om de tre genrer: Nyhed, Reportage og Portræt:
Håndbog til dansk
https://indidansk.dk

Mediacamps website:
https://libguides.sdu.dk/mediacamp
Fokus på:
- Research
- Nyhedskompasset
- Målgrupper
- Nyhedskriterier
- Kilder
- Vinkling
- Interview
- Feedback
- Ophavsret


Omfang: 65 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Redaktioner 07-11-2023
MediaCamp 01-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sprog og lyrik

Fokus på det metodiske arbejde med lyrik. Eleverne har også arbejdet med induktive øvelser, hvor deres forforståelse har været i spil. Med udgangspunkt i iBogen "Lyrik - når sproget spiller" har vi leget med lyrikken, vi har skrevet digte og tegnet digte samtidig med at begreber og teorier har givet eleverne en faglig ramme at arbejde indenfor.
Vi har haft ekstra fokus på Michael Strunges poesi og samtid.

Metode: Den nykritiske model:
- Det visuelle
- Komposition
- Det lydlige
- Udsigelse og stemme
- Stil: Troper og figurer
- Motiv, tema og det samlede udsagn
- Semantiske skemaer

Tekster og materialer:
Digte:
- Arne Herløv Petersen: "Mand" (1965) - Det visuelle
- Reinhard Döhl: "Apfel" (1972) - Det visuelle
- Søren Ulrik Thomsen "Levende" (1981) - Det visuelle

- Emil Aarestrup: "Angst" (1838) - Komposition
- Morten Nielsen: "Skæbne" (1945) - Komposition

- Ole Wivel: af "Det truer os i tiden" (1959) - Udsigelse og stemme
- Emil Aarestrup: af "Til en Veninde" (1838) - Udsigelse og stemme
- Klaus Rifbjerg: af "Livet i Badeværelset" (1960) - Udsigelse og stemme
- Morten Nielsen: af "Jeg ser nu i Nat" (1945) - Udsigelse og stemme

- Michael Strunge "Natmaskinen" (1981) - Troper og figurer
- Michael Strunge "Plasticsolen" (1981) - Troper og figurer

- Henrik Nordbrandt: "Et liv" (1977) - Motiv og tema
- Tove Ditlevsen: "De evige tre" (1942) - Motiv og tema
- Simon Grotrian: "Frimærke" (1990) - Motiv og tema
- Simon Grotrian: "Sukkerstykke" (1990) - Motiv og tema
- Palle Jessen: "Tøjklemmen" (1961) - Motiv og tema

- Per Vers, Oliver Ravn Andersen og Jangmarks Agentur: "Verdensborger.dk" (2007) - Det visuelle, komposition og udsigelse/stemme.

Grundbog:
- Mette Ewald og Rikke Taber: "Lyrik - når sproget spiller". Systime (2016)

Dokumentar: "Væbnet med ord og vinger" af Torben Skjødt Jensen (2018), VÆRK

Omfang: 70 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Det visuelle (1.delaflevering) 11-01-2024
Komposition (2.delaflevering) 16-01-2024
Udsigelse og stemme (Den færdige opgave) 22-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Værklæsning og poesi

Individuel værklæsning med skriftlige produkter. Følgende værker blev læst:

Fokus i analysen: (Teori og metode fra forløbet "Sprog og lyrik)
- Det visuelle
- Komposition
- Det lydlige
- Udsigelse og stemme
- Stil: Troper og figurer
- Motiv, tema og det samlede udsagn
- Semantiske skemaer

- "I Afrika fødes der ikke drenge kun mænd": Celina, Cilia, Lucca, Frederikke, Peter, Rasmus
- "Jeg æder mig selv som lyng": Clara J. Oda
- "Sommerfugledalen": Ida Sofie, Jose, Lea, Marie, Signe
- "Der bor en ung pige i mig, som ikke vil dø": Astrid, Laura, Maja T., Victoria
- "Yahya Hassan": Mikkel S., Mikkel G., Nicklas, Victor
- "Nike": Adrian, Clara L. Ida, Kaya, Maja M-H., Sebastian
- "Barbar": Dunya, Filip

Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Værklæsning - lyrik (1.delaflevering) 29-02-2024
Værklæsning - Lyrik (2.delaflevering) 05-03-2024
Værklæsning - Lyrik (Den færdige opgave) 10-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forbudt litteratur - fra enevælde til Facebook

Med udgangspunkt i nutidens (techgiganternes) censur på de sociale medier har eleverne læst og arbejdet med litteratur, der igennem historien enten er blevet censureret eller som har udfordret normerne. Eleverne har gennem historiske nedslag undersøgt forskellige sider af censurens konsekvenser for skønlitterære tekster.
Vi har arbejdet fælles om oplysningstiden og teksterne af Ludvig Holberg. De resterende ni tekster er blevet fordelt i grupper af tre elever og præsenteret som mundtlige oplæg for klassen. Eleverne har desuden arbejdet med en reflekterende artikel om techgiganternes (Facebook, TikTok, Google etc) rolle i den offentlige debat i dag.

Materialer:
Ludvig Holberg: af "Niels Klims underjordiske rejse" - "Om kvindernes plads blandt de underjordiske" (1741)
Ludvig Holberg: (essay) "Kvinders rettigheder" (1739)
Ludvig Holberg: Epistel nr. 395 - "Om censur" (1749)
Gustave Flaubert: af "Madame Bovary" (1857)
Herman Bang: "Håbløse slægter" (1880)
Rudolf Broby-Johansen: "BLOD" (1922)
Agnar Mykle: "Sangen om den røde rubin" (1956)
John Cleland: af "Fanny Hill. En glædespiges erindringer" (1748-49)
Mogens Klitgaard: "De røde fjer" (1940)
Knud Sønderby: "Eventyret og virkeligheden" (1944)
Martin A. Hansen: "Dialog om drab og ansvar" (1944)
Poul Henningsen og Kjeld Abell: "Dyveke" (1940)

Christina Holst Færch og Troels Solgaard Andersen: "Forbudt litteratur" (iBog). Systime 2021.

Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs". Systime (2012)

Dokumentar: "Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid". DRTV (2017).


Omfang: 65 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel (1.delaflevering) 18-04-2024
Reflekterende artikel (2.delaflevering) 23-04-2024
Reflekterende artikel (Den færdige opgave) 28-04-2024
Forbudt litteratur - mundtlige oplæg 12-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Underklassen før og nu

Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017), VÆRK
Morten Pape: "Planen" (2015), uddrag
Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt" (2019)

Forfatterinterview med Thomas Korsgaard:
https://socialraadgiverne.dk/faglig-artikel/forfatterinterview-thomas-korsgaard/

Om autofiktion:
https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html

"Indefra Med Anders Agger - Udsat", DR-dokumentarserie i tre afsnit, oktober 2024. Afsnit 1-3, VÆRK
https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-en-besked-fra-paul-mccartney_480092
https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-vildkattens-telefondame_480091
https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-filtre-og-kattegrus_480093

"Barndom på bistand" (anslaget af afsnit 1), DR
Herman Bang: "Fattigliv" (1880)
Henrik Pontoppidan: "Et grundskud" (1886)
H.A. Brendekilde: "Udslidt", oliemaleri (1889)
Christian Krogh: "Kampen for tilværelsen", oliemaleri (1888)

Håndbog til dansk: s. 61-65, kapitel 5.2 (dokumentaren som genre), 5.8 (podcast som genre), s.323-331,
https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1170

Fokus: romanen som genre, værklæsning, autofiktion, socialrealisme, kritisk realisme, fremstillingsformer, miljø- og personkarakteristik, fortællerforhold, podcast som genre, dokumentaren som genre, dokumentartyper, autencitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler, billedanalyse

Omfang: 350 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Realisme og modernisme

Barbara Kjær-Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og tværs", kapitel 7
https://litthist.systime.dk/?id=126
https://litthist.systime.dk/?id=169
https://litthist.systime.dk/?id=171#c461
https://litthist.systime.dk/?id=172
https://litthist.systime.dk/?id=174
https://litthist.systime.dk/?id=175
https://litthist.systime.dk/?id=178

Tom Kristensen: "Middag", 1920
Tom Kristensen: "Rio Janeiro", 1920
Peter Seeberg: "Patienten", 1961
Leif Panduro: "Uro i forstæderne", 1962
Klaus Rifbjerg: "Terminologi", 1960
Benny Andersen: "Familieidyl", 1969
Benny Andersen: "Tumling", 1969

Ekskursion, Statens Museum for Kunst: omvisning: "Modernisme og realisme" i malerkunsten

Fokus: ekspressionisme, konfrontationsmodernisme, socialrealisme, nyrealisme, minimal modernisme, absurdisme, realismebrud, humor og ironi

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Identitet, køn og kærlighed

Anders Bodelsen: "Pointen", 1967
Helle Helle: "En stol for lidt", 1990
Jens Blendstrup: "Tyngde", 2007
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" 1879, VÆRK
Karen Blixen: "Ringen", 1956
Tove Ditlevsen: "Nattens dronning", 1952
Vita Andersen: "Hvad tror du jeg tror", 1977

Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og tværs, s. 127-137, 140-142, 176-178, 184-187

Fokus: Det moderne gennembrud, heretica-modernisme, eksistentialisme, nyrealisme, minimalisme, naturalistiske dagligstuedrama, moderne gennembruds krav om at sætte problemer til debat, realismebrud, bekendelseslitteratur, knækprosa, køn og identitet

Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Taler

Dronning Margrethes Nytårstale 2023
Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebet på Utøya 2011
Helle Thorning-Schmidts tale ved mindehøjtideligheden for terrorangrebet på Krudttønden, 2015
Glenn Bechs 1. maj-tale 2022
Martin Andersen Nexø: tale, uddrag af Pelle Erobreren (1906-1910)

Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk, s.150-166


Fokus: kommunikationsanalyse, talegenrer, komposition, argumentation, sproglige og retoriske virkemidler, appelformer, samfundskritik.

Omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Romantik, natur og fædrelandskærlighed?

Schack Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring" (1805)
Adam Oehlenschläger: "Fædrelandssang" (1819)
Grundtvig: "Danmarks trøst" (1820)
HC. Andersen: "Fædrelandet" (1840)

Maleri: TH. Lundby,  ”Efterårslandskab”, (1847 )
Maleri: J.C Dahl: ”Vinterlandskab ved Vordingborg” (1829)

Barbara Kjær-Hansen m.fl: Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 99-109

Suspekt og Folkeklubben: "Danmark", (2015)
Michael Charles Gaunt, "Folk glemmer at dyrke Danmark", Berlingske Tidende, af  19.11.2015

Fokus: romantikken, universalromantik, nationalromantik, fædrelandssange, billedanalyse.

Omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer