Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Adel Vestergaard
|
Hold
|
2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Oplysningstiden
I dette forløb har vi arbejdet med oplysningstiden og Holbergs forfatterskab. Vi har haft særligt fokus på Holbergs fremstilling af og syn på kvindens rolle i samfundet.
Vi har bl.a. arbejdet med komedien som genre, aktantmodellen og argumentation.
Kernestof:
Ludvig Holberg: af Pernilles korte frøkenstand (1727)
Ludvig Holberg: Kvinders rettigheder (1739)
Ludvig Holberg: af Niels Klims underjordiske rejse (1741)
Supplerende stof:
Kaspar Rostrup: Jeppe på bjerget (1981)
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs", 3. udgave, Systime, 2012-2020, s. 79-80; 82-84; 90-91; 96-97
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Romantikken
I forløbet om romantikken har vi arbejdet med lyrik og de litterære strømninger: universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik og romantisme. Vi har haft særligt fokus på genretræk samt billedsprog og andre sproglige virkemidler.
Derudover har vi deltaget i konkurrencen "De eventyrlige lege 2023", hvor grupper har remedieret "Den lille havfrue" af H.C. Andersen.
Kernestof:
Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene” (1803)
Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
N.F.S. Grundtvig: ”Duggen” (1808)
Steen Steensen Blicher: ”Sig nærmer tiden” (1837)
H.C. Andersen: "Den lille havfrue" (1837)
Emil Aarestrup: "Angst" + "På sneen" (1838)
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (1850)
Supplerende stof:
1800-tallet på vrangen 1: Guld, hor og romantik, DR2 18.03.07
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs", 3. udgave, Systime, 2012-2020, s. 99-120
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Industrialiseringen og det moderne gennembrud
I dansk-historie-forløbet har vi arbejdet med industrialiseringen og det moderne gennembrud med fokus på periodens tre k'er: køn, klasse og kirke. Vi har læst fakta- og fiktionstekster fra perioden, særligt noveller, og vi har haft fokus på både litterære og sproglige virkemidler samt genretræk.
I forløbet har vi arbejdet med komposition, fortælleteknik, fremstillingsformer samt realisme, naturalisme og impressionisme.
Kernestof:
Georg Brandes: ”Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur” (1872)
J.P. Jacobsen: To verdener (1879)
Herman Bang: Fattigliv (1880)
Henrik Pontoppidan: Vandreren. En epilog (1885)
Amalie Skram: af Constance Ring (1885)
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
Martin Andersen Nexø: af Pelle Erobreren (1906-1910)
Supplerende stof:
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs", 3. udgave, Systime, 2012-2020, s. 127-142
"Øgendahl og de store forfattere - Henrik Pontoppidan", DR1 3.9.2019
"Øgendahl og de store forfattere - Herman Bang", DR1 6.6.2018
Bille August: Pelle Erobreren (1987)
Malou Reymann: Ustyrlig (2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Køn, krop og kærlighed
Vi har i forløbet arbejdet med køn, krop og kærlighed, og i den forbindelse har vi særligt fokuseret på diskursanalyse af tekster i forskellige genrer.
Undervejs deltog klassen i en podcast-konkurrence, hvor de skulle producere en podcast om det moderne gennembruds relevans i dag med særligt fokus på køn og kønsroller.
Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
Kernestof:
– tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1700- og 1800-tallet
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
Film og tv-serier:
Christian Tafdrup: En frygtelig kvinde"(2017)
Skam, sæson 2, afsnit 12 (2016)
Dokumentar:
Mandefald: Når mænd er alene (1:3), DR1 2020
Reality:
Bachelorette, sæson 1, afsnit 4, TV2 2023
Artikler:
Trine Vester: Hvorfor kan drenge ikke være Elsa, når piger kan være Spider-Man? (Berlingske, 15.2.2023)
Frederik Gernigon: Riis fatter det ikke: 'Vingegaard må til at få noget hår på brystet' (B.T., 24.9.2022)
+ Jacob Marks reaktion på Bjarne Riis’ udtalelse (Facebook, 26.9.2022)
Lise Ulrich: Du er ikke en led kælling, fordi du hader ”En frygtelig kvinde” (Soundvenue, 21.12.2017)
Camille Landberger m.fl.: Mændene i populært datingprogram undrer sig over kritikken: "Vi er bare os selv", Politiken 20.07.2023
Lise Højer Rømeling: "Bibliotek holder fast i dragshow for børn trods hidsig debat", dr.dk, 17.03.2023
Kasper Fast: "Dragshow for børn tændte de voksnes debatlyst", Berlingske, 19.03.2023
Mikkel Brandt: "Når Mark bliver til Felicia: Det reddede mit liv", Midtjyllands Avis, 20.09.2022
Skønlitteratur:
- Gunløg Ormstunges Saga (uddrag)
- Folkevise: Ebbe Skammelsøn
- St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen (1828)
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879)
- Thomas Korsgaard: af Mente I det, s. 27-30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Journalistik, inklusiv Mediacamp
Som optakt til vores deltagelse i Mediacamp 2023 har vi arbejdet med de tre moderne nyhedsgenrer: nyhedshistorie, nyhedsreportage og portræt. I forløbet har vi haft fokus på avistyper, målgrupper, avisgenrer, nyhedskriterier, kilder, layout, komposition og vinkling.
Vi deltog i SDU's Mediacamp 2023, hvor klassen blev opdelt i tre redaktioner, der hver researchede til og skrev 3 artikler i genrerne nyhed, reportage og portræt. Klassen gik videre til finalen i Odense, hvor de også arbejdede med lederen som genre.
Materiale:
- Om avisjournalistik i Håndbog til dansk
- Tobias Pagh: "Forkælet ungdom skal glemme idéen om SU", Jyllands-Posten 28.08.2023
- Politikens leder: "Så stop dog generationstyveriet", Politiken 19.12.2023
- Steen A. Jørgensen: "Regeringen indgår aftale om SU-reform, som forkorter SU'en", Jyllands-Posten 18.12.23
- Katrine Lund: "Vores samfund bliver snydt for nogle rigtig dygtige mennesker", Politiken 20.12.2023
- Allan Sørensen: "En total nedkæmpelse af Hamas er langt væk", Kristeligt Dagblad 27.12.2023
- Søren Lissner: "Kasper Hjulmand og landsholdets topspillere har aldrig været under et større negativt pres", Politiken 25.11.2023
- "Politiken mener: Selv de mest forbenede republikanere må anerkende værdigheden og storheden", Politiken 31.12.2023
- "Politiken mener: Det er absolut en god idé, men midt i talen til dronningen fremstod det temmelig malplaceret", Politiken 01.01.2024
Samlet omfang: 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nytårstaler
I forløbet analyserede vi først to nytårstaler: Dronningens nytårstale 31.12.2022 og Statsministerens nytårstale 01.01.2023. Analysen fokuserede på talegenrer og retoriske virkemidler, herunder sproglige figurer samt appelformer og argumentation.
Som afslutning på forløbet skrev eleverne deres egen nytårstale, og derefter optog de den med brug af green screen.
Kernestof:
- Dronningens nytårstale 31.12.2022
- Statsministerens nytårstale 01.01.2023
Supplerende stof:
- Håndbog til dansk s. 150-155 + 123-126
- Tessas nytårstale 01.01.2021
Samlet omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tyverier
Vi har læst Thomas Korsgaards novellesamling "Tyverier" som værk med særligt fokus på kommunikationen mellem karaktererne. Til dette har anvendt kapitlet om kommunikationsanalyse fra Håndbog til dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Skriftlighedsforløb
Vi arbejder i forløbet med de tre eksamensgenrer i dansk, og så tager vi et kommakursus. Afslutningsvis genafleveres den skriftlige årsprøve fra 2.g.
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
Vi bruger ordbøgerne på: https://ordnet.dk/
Ca. 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Døden kører Audi
Vi læser Kristian Bang Foss: Døden kører Audi som værk med særligt fokus på miljø- og personskildring. Værket bruges desuden som afsæt til forløbet om eksistentialisme.
Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
– tekster fra 2000-tallet
- Kristian Bang Foss: Døden kører Audi (2012)
Supplerende stof:
- Vi har brugt hele kapitlet om litteratur fra Håndbog til dansk.
Arbejdsformer:
- undersøgende, dybdegående og perspektiverende tekstanalyse med mulighed for både den enkelte elevs egne fortolkningsperspektiver og klassesamtalen som rum for dialog og diskussion.
Ca. 200 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Modernitet og eksistens
I dette forløb har vi analyseret noveller, digte, spillefilm og dokumentar med fokus på eksistentialisme. Vi har haft særligt fokus på Kierkegaards, Camus’ og Giddens' eksistentialisme.
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Noveller
Ernest Hemingway: Kat i regnvejr (1925)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Villy Sørensen: De forsvundne breve (1955)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Peter Seeberg: Hvile (1962)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Leif Panduro: Uro i forstæderne (1962)
Sonnergaard: Sex (1997)
Helle Helle: Fasaner (1996)
Digte
Johannes V. Jensen: Interferens (1906)
Pär Lagerkvist: Ångest, ångest är min arvedel (1916)
Tom Kristensen: Angst (1930)
Klaus Rifbjerg: Fødsel, At elske, Jul (1956)
Michael Strunge: Plasticsolen (1981)
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider (2014)
Silja E. K. Henderson: af 1,7 tipping point (2018) https://klimalitteratur.systime.dk/?id=136
Spillefilm:
Mary Harron: American Psycho (2000)
Peter Weir: The Truman Show (1998)
Dokumentar
FOMO (DR3 2018)
Christian Sønderby Jepsen: Naturens uorden (2015) - VÆRK
Supplerende stof:
Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk, Systime, 2017
- Introduktion, s. 9-11
- Hele kapitlet om Kierkegaard, s. 14-25
- Hele kapitlet om Camus, s. 40-47
- Den eksistentielle fortælling, s. 97-99
Arbejdsformer:
- undersøgende, dybdegående og perspektiverende tekstanalyse
- projektarbejde i grupper med afsluttende mundtlig fremlæggelse
Samlet omfang: 200 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Nye nyhedskriterier
Faglige mål:
• Analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster i alle medier.
• Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
• Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.
Kernestof:
• Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdigheder.
• Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge.
• Medieanalyse og fortolkning.
Personlige kompetencer:
• Udvide elevernes dannelseshorisont.
• I arbejdet med afdækning af ældre og nyere teksters betydning udvikles elevernes kritisk-analytiske sans og perspektiv på verden og dem selv.
• Styrke elevernes evne til at håndtere og forholde sig kritisk til informationer.
• Sikker udtryksfærdighed og kritisk-analytisk sans fremmer elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret samfund.
• Evne til at gennemskue journalistisk vinkling.
Artikler fra Zetland:
Hakon Mosbech: ”For 50 år siden advarede han medierne mod konflikter og sensationer. Så blev hans advarsel til en opskrift”, 19.3.2019
Thomas Hebsgaard: ”Beklager farmor, vi frygter de forkerte. Pensionister er farligere end terrorister”, 7.4.2017
Frederik Kulager: ”Vi dør af kræft. Vi bekymrer os om kræft. Medierne dækker terror”, 20.7.2018
Thomas Hebsgaard: ”Verden er bedre end vi tror. Mød kvinden, der kan besvare det med hårde facts”, 17.7.2018
Thomas Hebsgaard: ”Verden har aldrig været et bedre sted”, 24.1.2018
Hakon Mosbech: ”Bliver du trist og handlingslammet af nyheder? Den her artikel er et forsøg på det modsatte”, 9.4.2019
Quiz: https://www.zetland.dk/historie/se6EzkNZ-mOMAJZba-83763
Antal sider: 60
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kommunikationsanalyse
”Håndbog til dansk”, kapitel 4.12
Kommunikationsanalyse: kommunikationsmodellen, turtagning og gambitter, sproghandlinger, samtalens principper, facework, transaktionsanalyse, undertekst
- Samtale mellem Anne Grethe Bjarup Riis og Susanne møller fra ”Go’ Morgen Danmark”: https://www.youtube.com/watch?v=bwK-AM08g2M (særligt fokus på turtagning og gambitter)
- ”Klovn: Don Ø-affæren” (særligt fokus på facework samt samtalens principper)
- Helle Helle: Køreplaner, 1997 (fokus på kommunikationssituationen, sproghandlinger, samtalens principper, facework, transaktionsanalyse og undertekst)
- Ku' godt må godt - fortælling fra et åbent forhold 1+2, DR3 2018
Samlet omfang: 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Underklassen
I dette forløb har vi arbejdet med fremstillingen af underklassen i fiktion og fakta, herunder i Yahya Hassans første digtsamling. Digtsamlingen er læst som værk bl.a. med fokus på personer, miljø, sproglige virkemidler og genre. Vi har desuden analyseret flere forskellige dokumentarfilm og -programmer.
Kernestof:
- Yahya Hassan: YAHYA HASSAN (2013)
- "Yahya - Den fødte digter", DR 2021
- Martin Andersen Nexø: "Ditte i Æventyrland", uddrag af Ditte Menneskebarn (1918-1921)
- Filmatiseringen af "Ditte Menneskebarn" (1946)
- Christian Sønderby Jepsen: Testamentet 1 + 2
- "På røven i Nakskov", afsnit 1 + klip fra andre afsnit, TV2 2015-16
- "Prinsesser fra blokken", afsnit 1, DR3 2016
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682809917",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682809917",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682809917"
}