Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Rasmus Kjærgaard Petersen
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikation
Titel 2 Romantikken
Titel 3 DHO -  Demokrati, levevilkår og klassekamp
Titel 4 Værklæsning - Doppler
Titel 5 Forløb om nyheder - Mediacamp
Titel 6 Det gamle Danmark + Værklæsning
Titel 7 Ung i den senmoderne samfund
Titel 8 Eksistentialisme + værk
Titel 9 Retorik og argumentation - opsamling
Titel 10 Dokumentarforløb + værk
Titel 11 Fortælleren + Værk
Titel 12 Realisme og modernisme + værk
Titel 13 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikation

Kommunikation

Formål:
I forløbet bliver eleverne introduceret til en lang række aspekter vedrørende verbal kommunikation. I den forbindelse kigger vi bl.a. på facework, sproghandlinger og transaktionsanalyse mm.

Håndbog til dansk, side 168-195
Anne Grethe Riis går amok i Go' Morgen Danmark - 7. nov. 2011
Forsangeren i Saveus, Martin Hedegaard, besøgte Go' aften LIVE torsdag, efter sin optræden på årets Smuk-festival.
4.12 Kommunikationsanalyse - Håndbog til dansk
Ludvig Holberg - Erasmus Montanus 2 akt..pdf
PINLIGT MØDE...MED ANNE-GRETHE BJARUP RIIS
Helle Helle - Søndag 15.10 (1996)
PEEL-modellen

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

Viden og medier:
Eleverne har undervejs i projektet arbejdet med videomateriale og undersøgt, hvordan forskellige aktører kommunikerer med hinanden. Derudover har de også selv udarbejdet mindre videoproduktioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Løveopgaven - Kommunikationsanalyse 21-12-2022
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Romantikken

Periodelæsning - Romantikken

Eleverne introduceres til romatikkens forestillingsverden og dens forskellige undergenrer.

Materiale:
H.C. Andersen bruger en smartphone
Kjær-Hansen, Kennebo & Bertelsen: Litteraturhistorien 3. udg., systime; sider: 99-124
Adam Oehlenschläger - Morgenvandring
Litterære troper - Birkegym m-klassen 2014/2017
Schack von Staffelt - Indvielsen 1804
5 skarpe om Grundtvig
N.F.S Grundtvig - Folkeligheden
Suspekt & Folkeklubben - Danmark
Folkeklubben - Danmarksfilm (Officiel Video)
H.C Andersen - Den grimme ælling.docx
Christian Winther - Flugten til Amerika -1835
Emil Aarestrup - Solens nedgang
Skyggen - Nyfortolkning
H.C Andersen - Skyggen

Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Viden og medier:
Eleverne har undervejs lavet mindre medieproduktioner til klassens facebookside.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den romantiske stil 01-02-2023
Arbejde-selv Romantikken 02-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 DHO - Demokrati, levevilkår og klassekamp

DHO + Skriftlighed

Tværfagligt forløb med historie, der med udgangspunkt i Det moderne gennembrud undersøger følgende problemstillinger:

Demokratisering og klassekamp
• Redegør for de strømninger og begivenheder, der kom til at præge den sidste halvdel af 1800-tallets Danmark. Dit fokus skal ligge på ”klassekampen” og ”demokratiseringen” af landet.
• Dernæst ønskes der en litterær analyse af Henrik Pontoppidans ”Den første gendarm”.
• Desuden ønskes der en kildekritisk analyse af Teksten ”Grundlovens 50-årsjubilæum ifølge Social-Demokraten, 6. juni 1899”. I din analyse skal du fokusere på, hvad den siger om situationen i landet.
• Slutteligt skal du med inddragelse af selvstændig argumentation diskutere i hvor høj grad Grundloven 1848 kan betragtes som et brud i historien.

Sociale forhold
• Redegør for de sociale forhold i slutningen af 1800-tallets Danmark
• Dernæst ønskes der en litterær analyse af Henrik Pontoppidans ”En vandringsmand” med særligt fokus på, hvordan de sociale forhold beskrives.
• Desuden ønskes der en kildekritisk analyse af Christian Christensen om fattigdom i 1887.
• Slutteligt skal du perspektivere dine analyser til nutidens samfund. Hvordan italesættes fattigdom i vore dage?


Desuden har vi også perspektiveret perioden til nutiden med udgangspunkt i, hvordan moderne litteratur og medier bruges til at diskutere samfundsforhold.

Materiale:
Kjær-Hansen, Kennebo & Bertelsen: Litteraturhistorien 3. udg., systime; sider: Kap. 6 om Det moderne gennembrud
Henrik Pontoppidan - Havfruens sang
Herman Bang Den sidste Balkjole
Herman Bang - Irene Holm
I.P Jacobsen - Mogens
Herman Bang - Et Fragment
Bonanza | Drama klip | Et dukkehjem
Amalie Skram - Constance Ring kap.11
Fokus 2 - Fra oplysningstid til europæisk ekspansion - Den tidlige velfærdsstat.
Henrik Pontoppidan - Naadensbrød
Henrik Pontoppidan - Ane-Mette
Mikael Josephsen: De andre 2021
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag
Jeppe Aakjær - Jens Vejmand
Det mundtlige oplæg

Viden og medier:
Eleverne har undervejs i forløbet lavet mindre medieproktioner til klassens facebookside.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DHO-optakt 1x 18-04-2023
DHO 28-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Værklæsning - Doppler

Værklæsning - Doppler

Vi læser værket og eleverne introduceres til humorteori.

Materiale:
Michael Balle Jensen - Humor i dansk - De 3 humorteorier
Ludvig Holberg - Erasmus Montanus 2 akt
Oplysningstiden - Humor i gamle dage
Camilla Hubbe Fra Holberg til snobberne

Faglige mål:
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Viden og medier:
Eleverne har ikke arbejdet med viden og medier, men vi har i forløbet perspektiveret værket til nutidens samfund herunder, hvilken meningen sociale medier o.lign. har indflydelse på vores liv.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Når naturen kalder 21-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb om nyheder - Mediacamp

SDU Mediacamp: Et journalistisk forløb

Begreber: Nyhedskriterier, komposition (nyhedstrekant), kildetyper, nyhedskompasset, vagthund/jagthund

Genrer: Nyhedsartikel, reportage, portræt og introduktion til fortællende journalistik.

Materiale:
Lønmodtagere får igen flere penge mellem hænderne
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk side 203-217
Altinget: Vi risikerer at ende med en generation af unge, der bryder sammen
Information, Kære unge, vi er mange, der ser jeres ofre og samfundssind.
Asger Wille - Treblinka
Zara Lyngholm sagde nej tak til halloween-børn – så væltede det ind med kommentarer
REPORTAGE_BERLINGSKE_2019-07-05_ROSKILDE_RUS, t
Da Olga Ravn fødte sit første barn, følte hun, at hun mistede sig selv på fødestuen

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fik– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
tive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Viden og medier:
Eleverne deltager i en landsdækkende konkurrence, hvor de skal producere en nyhedsartikel, portræt og en reportage. Desuden har de undervejs i forløbet lavet en del mindre medieproduktioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
MediaCamp - Det lækre produkt 05-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Det gamle Danmark + Værklæsning

Det gamle Danmark
Vi kigger på den ældste nordiske litteratur og bliver introduceret til genrerne. Desuden læser vi sagaen Gunløg Ormstunge.

Tekster:
Litteraturen på langs og på tværs - Middelalderens litteratur - Den norrøne digtning
Gunløg Ormstunges saga
Folkevise - Ebbe Skammelsøn
Harpens Kraft - Tryllevise
Folkevise - Germand Gladensvend
Folkevise - Roselil og hendes moder
Folkevise - Erik Klippings drab

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

Viden og medier:
Eleverne har arbejdet en smule med klassens facebookside i forbindelse med læsningen af sagaen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ung i den senmoderne samfund

Ung i den senmoderne samfund

Perspektiver på vores eget samfund. Samfundet er fragmentet, og
hvordan finder man sig selv i det senmoderne samfund. Vi berører følgende tematikker sorg, ensomhed, udenfor samfundet og moderne medier.
Alle tekster er fra de seneste 5 år.

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.


Tekster:
Mikael Josephsen: De andre
Theis Ørntoft: Solar
Lone Hørslev: Dagene er data
Helle Helle: de (uddrag)
Leonora Christina Skov: Den, der lever stille (uddrag)
Amalie Langballe: forsvindingsnumre (uddrag) (2019)
Kristina Stoltz: Paradis først 2020
Tine Høeg: Tour de Chambre
Nordkraft (2005) - Trailer HQ - DK Version
Trainspotting (1996) Official Trailer - Ewan McGregor Movie HD

Viden og medier: Eleverne har lavet en lille medieproduktion, hvor de skulle lave en filmtrailer til et kreativt produkt, som de har arbejdet med i timerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Eksistentialisme + værk

Eksistentialisme
I forløbet fokuserer vi på eksistentialismen i litteraturen. Hvad vil det sige at være menneske, og hvordan kan kunsten være med til at formidle denne søgen efter mening.

Materiale:
Peter Seeberg - Eftersøgningen (værk)
Kjær-Hansen, Kennebo & Bertelsen: Litteraturhistorien 3. udg., systime; sider: 119-120, 176
DR Fem skarpe om Kierkegaard - Fortvivlelse
DR Fem skarpe om Kierkegaard og valget
Albert Camus Sisyfos-myten -1942 uddrag
Litteraturportalen - Eksistentialisme
Casually Explained: Evolution III - Life as a Video Game
Film The Truman show 1998

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Viden og medier:
Eleverne har undervejs i forløbet udarbejdet mindre medieproduktioner og arbejdet med SoMe.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den reflekterende artikel 15-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Retorik og argumentation - opsamling

Argumentation og retorik

Forløbet fokuserer på at træne relevante begreber inden for argumentation og retorik. Desuden har vi kort beskæftiget os med nutidens debatkultur på sociale medier.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Tekster:
Ole Schultz Larsen: HÅNDBOG TIL DANSK 4. UDG, Systime; sider: 150-151, 154-155, 157-159, 161-167
Anastasia Milthers' tale på Ungdommens Folkemøde
Principprogram Liberal alliance
Hadrian Bøge Crichtons tale om ungdommens uretfærdighed til Talefest Øst

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dokumentarforløb + værk

Dokumentarforløb + værk

I forløbet introduceres eleverne til dokumentaren som genre. Vi kommer også ind på filmiske virkemidler, og hvordan de bliver brugt i fremstillingen af dokumentarenes emner.

Materiale:
DOX - Forløb i medier, Dorte Granild & Mette Wolfhagen; sider 1-71
Når sabbatåret er fucked
En fremmed flytter ind (værk). Nicole N. Horanyi, 2017, 82 min
Peder Scheplern - hvad er sandhed?
Testamentet

Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Viden og medier:
Eleverne har undervejs i forløbet selv produceret mindre dokumentarer, som har skulle træne dem i de forskellige dokumentargenrer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Fortælleren + Værk

Værklæsning - Brudstykker af en landsbydegns dagbog + fokus på fortællertyper

i forløbet koncentrerer vi os primært om læsningen og fortolkningen af St. St. Blichers "Brudstykker af en landsbydegns dagbog" med særligt fokus på fortælleren. Desuden læsers der en række perspektiverende tekster, hvor der også eksperimenteres med fortællerrollen.
Vi har også brugt forløbet på at træne skriftlighed og repeteret fagets metoder.

Materiale:
Ole Schultz Larsen: HÅNDBOG TIL DANSK 4. UDG, Systime; sider: 54-65, 67-69, 87-94
St. St. Blicher Brudstykker af en landsbydegns dagbog 1824
Ekskursion 3x Frederiksberg have + Zoo 25 nov 2024
Jan Sonnergaard - Reprise på Kroghs Fisserestaurant
Rifbjerg, Klaus, Et kys, 1964
Ind i dansk - Analysejulet - https://indidansk.dk/analysehjulet/

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Viden og medier:
Eleverne har undervejs lavet mindre medieproduktioner og arbejdet med SoMe.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave # 3 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Realisme og modernisme + værk

Realisme og modernisme

I forløbet har vi haft fokus på 1900-tallets litterære udvikling. Fokus har ligget på, hvordan modernismen kom til udtryk, og hvordan kunsten har forholdt sig til det omkringliggende samfund.

Materiale:
Kjær-Hansen, Kennebo & Bertelsen: Litteraturhistorien 3. udg., systime; sider: 153-200,
Johannes V. Jensen - Forsvundne skove + Stakkels Jakob
Tom Kristensen - Hærværk 1930
Uddrag af tekster: Tove Ditlevsen
Martin A Hansen - Paradisæblerne 1953
Karen Blixen - Ringen 1952.
Klaus Rifbjerg - Livet i badeværelset
Leif Panduro - Uro i forstæderne 1962
Vita Andersen - Jeg bliver inviteret ud - 1977
Systemdigtning - Vagn Steen og Per Højholt 2 digte
Helle Helle - Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark 2000
Film: Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand(Helle Helle)
Forfatterportræt: Helle Helle
Klaus Rifbjerg - Under vejr med mig selv (værk)
Besøg på SMK 2 omvisninger om billedanalyse/modernisme
Synonymordbog - https://www.synonymbog.com/

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Viden og medier:
Eleverne har undervejs i projektet arbejdet med video materiale og undersøgt, hvordan forskellige aktører kommunikerer med hinanden. Derudover har de også selv udarbejdet mindre videoproduktioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave # 4 07-02-2025
3x DA skr. prøve 10-02-2025
3x DA Sygeterminsprøve 04-03-2025
Eksamenssæt # 5 13-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Opsamling

Vi samler op på 3 fantastiske år.

https://ordnet.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer