Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Louise Ravn, Mona Heide Petersen
|
Hold
|
2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fra barn til voksen
Tematisk forløb og introduktion til analyse og fortolkning
Fokus på overgang fra barn til voksen
Introduktion til tekstanalyse
Forskellige analysemetoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sprog, magt og klasse
Sprogligt forløb, der bygger videre på almen sprogforståelse.
Vigtige begreber: Kulturel kapital, Kommunikativ kompetence, Gruppesprog og kodeskift, Multietnolekt, Kønssprog
Vi arbejder desuden med beskrivelse af tekst vha ordene høj stil og lav stil, kompliceret syntaks og ukompliceret syntaks.
Særlige arbejdsformer: Portfolioskrivning
Materiale: iBog: Perspektiver i dansk (DLF), kapitel 8 "Sprog, klasse og magt"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grønland - kolonialisering og modernisering
FF2 og DHO-forløb (inkl. medieværk)
Kernestof:
• Bred repræsentation af dansk litteratur
• National og global virkelighed
• Samspil mellem tekst, kultur og samfund
Temaer:
• Kolonialisering og modernisme
• Mødet med det fremmede
• Dobbeltidentitet
Postkolonialisme som litterær læsning og metode:
• Den anden
• Hybriditet
• Mimicry
Grundbøger:
Finderup et al: Fra sukkerrør til Skipper Mix. Dansklærerforeningen, 2019
Gustafsson et al: Litteratur med udsyn 2. Dansklærerforeningen, 2016
Materiale:
Dokumentar: Kampen om Grønland (Filmstriben)
”Litteratur fra og om Grønland” in Fra Sukkerrør…, s. 138-142
”Litterære billeder af Grønland” in Litteratur med udsyn, s. 18
”Postkolonialisme – en introduktion” in Litteratur med udsyn, s. 18-21
”Henrik Pontoppidan – Grønland som fristed for den danske umulius” in Litteratur med udsyn, s. 27-29
Henrik Pontoppidan: af ”Isbjørnen” (1887) – 6 sider
”Knud Rasmussen – Grønland og det store eventyr” in Litteratur med udsyn, s. 29-33
Knud Rasmussen: af ”Min Rejsedagbog” (1915) – 5 sider
Tom Kristensen: ”Det er Knud, som er død” (1933)
The Minds of 99: ”Det er Knud, som er død” (2014)
”Naja Marie Aidt – Barndommens tabte (Grøn)land” in Litteratur med udsyn, s. 42-43
Naja Marie Aidt: ”Du siger” (2009) – 2 sider
”Sume – Grønlandske rocklegender” in Litteratur med udsyn, s. 43-46
”Niviaq Korneliussen – Grønland og det globale som udvej” in Litteratur med udsyn, s. 46-48
Niviaq Korneliussen: https://dansketaler.dk/tale/niviaq-korneliussens-takketale-ved-nordisk-raads-litteraturpris-2021/ - 1 side
Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen (uddrag) s.11-15, s.69-75, s.82-91, s.274-279 - 24 sider
Genstart (DR Lyd): Grønlands tabte liv (24/4-23)
Medieværk:
Dokumentar: ”Sume – lyden af en revolution”
Desuden fælles ekskursion med historie til Nationalmuseets udstilling "Stemmer fra kolonierne" og Nordatlantens Brygge (oplæg om kolonialisme i Grønland + fotoudstillingen "Grønlandske øjeblikke")
Kanonforfattere samt læsning af litteratur fra nyeste tid/seneste 5 år.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Føl dig frem
Affektteori og undersøgende litteraturlæsning.
Med udgangspunkt i iBogen "Føl dig frem" arbejder vi med oplevelseslæsning: Oplevelse - undersøgelse - fortolkning - perspektivering.
Sideløbende med det fælles arbejde i klassen læser eleverne en selvvalgt roman fra "romankassen"
Stine Pilgård, Meter i Sekundet: Emmie, Liva, Thea,
Maren Uthaug, En lykkelig slutning: Dagmar, Maria, Olivia, Rebecca, Sidse, Tilde, Vanessa
Tine Høeg, Tour de Chambre: Asta, Emel, Josephine, Selma, Vilde
FORLØBET BLEV IKKE FÆRDIGGJORT PGA SYGDOM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb om nyheder - Mediacamp
SDU Mediacamp: Et journalistisk forløb
Begreber: Nyhedskriterier, komposition (nyhedstrekant), kildetyper, nyhedskompasset, vagthund/jagthund
Genrer: Nyhedsartikel, reportage, portræt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk side 203-208 2y.ppt
-
5.1 Avisjournalistik
-
"Vi risikerer at ende med en generation af unge, der bryder sammen"
-
Venskabsgruppen
-
386643442_267592475630934_7043130876274344709_n.jpg
-
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk side 208-213 2y.ppt
-
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk, Meningsjournalistik 2y.pptx
-
Information, Kære unge, vi er mange, der ser jeres ofre og samfundssind..docx
-
Asger Wille - Treblinka.docx
-
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk side 213-217 - Fortællende journalistik.pptx
-
Portrættet + Vinkel + Kilder 2y.pptx
-
Mediacamp 2023 RP.pptx
-
Da Olga Ravn fødte sit første barn, følte hun, at hun mistede sig selv på fødestuen
-
Portrættet - Ind i dansk
-
Zara Lyngholm sagde nej tak til halloween-børn – så væltede det ind med kommentarer
-
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk - Nyhedsformidling.ppt
-
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk 2y - Reportagen.ppt
-
REPORTAGE_BERLINGSKE_2019-07-05_ROSKILDE_RUS, tekst 2.pdf
-
Reportagen - Ind i dansk
-
Grupper 2y MediaCamp.docx
-
Guides: Mediacamp: Start
-
Afsnit
-
Grupper 2y MediaCamp - med farvekoder.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Underklassen
Tematisk forløb om klassesamfund, provinsbeskrivelser og autofiktion.
Værklæsning: Thomas Korsgaards "Hvis der skulle komme et menneske forbi". Desuden fokus på Korsgaards forfatterskab.
Vigtige begreber i forløbet: Autofiktion, fiktionalisering, socialrealisme, klasseteori, minimalisme, fremstillingsformer, fortællertyper
Vi arbejder med metodebevidsthed og teksten i litteraturhistorisk kontekst.
Ekskursion til Det kgl. Teater: Man skulle nok have været der (Korsgaard)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel: Thomas Korsgaard
|
29-01-2024
|
Analyserende artikel: Borgerligt tusmørke
|
10-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pandemiske fortællere
FF4-forløb i samarbejde med biologi inkl. SRO
Pandemier i et litteraturhistorisk og tematisk perspektiv med nedslag i Romantikken, Det moderne Gennembrud, Mellemkrigstiden og 1980erne. I selve SRO-forløbet vælger eleverne selv periode og pandemi.
Vi arbejder med pandemien som diskurs og som metafor, med den pandemiske fortæller og dennes brug af virkemidler.
- at dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- at demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
- at udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale
- at udvælge, anvende og kombinere faglige tilgange og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Graarup Westergaard: Pandemier (DLF); sider: 8-14, 16, 26-28, 36-37, 46-52, 60-61, 67-72
-
Staffeldt: Snedkeren og hans drenge (1804)
-
St.St. Blicher: Uddrag af en Landsbydegns Dagbog (uddrag, 1824)
-
Georg Brandes: Levned. Snevringer og Horizonter (uddrag, 1908)
-
Korsgaard: Bo og hans søn
-
Interview med Thomas Korsgaard
-
Thomas Korsgaard: Bo og hans søn (2024)
-
Thomas Korsgaard: Mente I det (uddrag, 2023); sider: 27-30, 32-35
-
Webinar: Thomas Korsgaard kl. 14
-
Staffeldt_Snedkeren og hans drenge.docx
-
Morten Søndergaard: Vi Rus
-
Vi Rus_arbejdsark.docx
-
Morten Søndergaard_Vi Rus.pdf
-
SRO-forløbet.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Journalistik 2.0
Medieforløb om konstruktiv journalistik, news avoiders og nye nyhedskriterier. Desuden også kendskab til mediehistorie.
Forløbet bygger videre på MediaCamp-forløbet i 2.g og er udarbejdet i samarbejde med Zetland.
Værklæsning: Den, der råber lyver (Zetland, 2017)
Forløbet ligger i forlængelse af skolens Viden&Medier-indsats.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Køn og kærlighed
Tematisk litteraturhistorisk forløb om fremstillinger af køn og kærlighed fra Oplysningstid til begyndelsen af 1900-tallet (inkl. romantik, romantisme og realisme)
Værk: Et Dukkehjem (drama)
Kanonforfattere: Holberg, Herman Bang, Martin Andersen Nexø
Vi arbejder bl.a. med pragmatik, facework og sproghandlinger i arbejdet med "Et Dukkehjem". Desuden perspektiveres til udvalgte afsnit af serien SKAM (norsk)
Forløbet sluttes af med et mindre podcastprojekt, hvor klassen i gruppen forbereder, producerer og indspiller en podcast med titlen "4 kvinder mødes", hvor 4 fiktive kvinder fra forløbet mødes i studiet og taler om kærlighed og kønsroller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Diskursanalyse
Centrale begreber i forløbet:
Nodalpunkt, ækvivalenskæde, hegemonisk diskurs, antagonistisk diskurs, antagonismepar, Faircloghs tredimensionelle model, flydende betegnere.
Forløbet sluttes af med et miniprojekt i grupper om diskursanalyse af avisartikler (Materiale fra DLF "Diskursanalyse af avisartikler") med følgende nodalpunkter: Luigi Mangione, Revolution i Syrien, EPX-uddannelsen og Midterregeringen.
Efter nytår opsummeres forløbet med et blik på Kongens og Statsministerens nytårstaler
Læreplansmål:
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen
- sprogiagttagelse, herunder grammatik og stilistik
- argumentationsanalyse
- retorisk analyse
- kommunikationsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Realisme og modernisme
Litteraturhistorisk forløb om 1900-tallets strømninger med særligt fokus på realisme og modernisme samt et særligt blik på ekspressionismen.
Introduktion til psykoanalytisk læsemetode og Freuds personlighedsmodel, eksistentialisme og minimalisme
Kanonforfattere: Johannes V Jensen, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin Andersen Nexø, Martin A. Hansen, Tove Ditlevsen, Klaus Rifbjerg og Peter Seeberg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Havet
Med udgangspunkt i udstillingen "HAVET" på kunstmuseet Louisiana fokuserer forløbet på havet mellem kunst og naturvidenskab.
Havet ses i 3 paradoksale perspektiver:
a) Drøm og mareridt
b) Længsel og angst
c) Skønhed og gru
Der arbejdes både med fiktion og non-fiktion, med lyd og billede (multimodalitet og remediering), med lyrik og epik og med podcast. Derudover læses både salme, folkevise og svensk tekst.
Læreplansmål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– litteraturanalyse og -fortolkning
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge
Kanonforfattere:
H.C. Andersen, Grundtvig og Blicher
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682812643",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682812643",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682812643"
}