Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Louise Ravn, Mona Heide Petersen
Hold 2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fra barn til voksen
Titel 2 Sprog, magt og klasse
Titel 3 Grønland - kolonialisering og modernisering
Titel 4 Føl dig frem
Titel 5 Forløb om nyheder - Mediacamp
Titel 6 Underklassen
Titel 7 Pandemiske fortællere
Titel 8 Journalistik 2.0
Titel 9 Køn og kærlighed
Titel 10 Diskursanalyse
Titel 11 Realisme og modernisme
Titel 12 Havet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Sprog, magt og klasse

Sprogligt forløb, der bygger videre på almen sprogforståelse.
Vigtige begreber: Kulturel kapital, Kommunikativ kompetence, Gruppesprog og kodeskift, Multietnolekt, Kønssprog
Vi arbejder desuden med beskrivelse af tekst vha ordene høj stil og lav stil, kompliceret syntaks og ukompliceret syntaks.
Særlige arbejdsformer: Portfolioskrivning

Materiale: iBog: Perspektiver i dansk (DLF), kapitel 8 "Sprog, klasse og magt"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Grønland - kolonialisering og modernisering

FF2 og DHO-forløb (inkl. medieværk)

Kernestof:
• Bred repræsentation af dansk litteratur
• National og global virkelighed
• Samspil mellem tekst, kultur og samfund

Temaer:
• Kolonialisering og modernisme
• Mødet med det fremmede
• Dobbeltidentitet

Postkolonialisme som litterær læsning og metode:
• Den anden
• Hybriditet
• Mimicry


Grundbøger:
Finderup et al: Fra sukkerrør til Skipper Mix. Dansklærerforeningen, 2019
Gustafsson et al: Litteratur med udsyn 2. Dansklærerforeningen, 2016

Materiale:
Dokumentar: Kampen om Grønland (Filmstriben)
”Litteratur fra og om Grønland” in Fra Sukkerrør…, s. 138-142
”Litterære billeder af Grønland” in Litteratur med udsyn, s. 18
”Postkolonialisme – en introduktion” in Litteratur med udsyn, s. 18-21
”Henrik Pontoppidan – Grønland som fristed for den danske umulius” in Litteratur med udsyn, s. 27-29
Henrik Pontoppidan: af  ”Isbjørnen” (1887) – 6 sider
”Knud Rasmussen – Grønland og det store eventyr” in Litteratur med udsyn, s. 29-33
Knud Rasmussen: af ”Min Rejsedagbog” (1915) – 5 sider
Tom Kristensen: ”Det er Knud, som er død” (1933)
The Minds of 99: ”Det er Knud, som er død” (2014)
”Naja Marie Aidt – Barndommens tabte (Grøn)land” in Litteratur med udsyn, s. 42-43
Naja Marie Aidt: ”Du siger” (2009) – 2 sider
”Sume – Grønlandske rocklegender” in Litteratur med udsyn, s. 43-46
”Niviaq Korneliussen – Grønland og det globale som udvej” in Litteratur med udsyn, s. 46-48
Niviaq Korneliussen: https://dansketaler.dk/tale/niviaq-korneliussens-takketale-ved-nordisk-raads-litteraturpris-2021/ - 1 side
Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen (uddrag) s.11-15, s.69-75, s.82-91, s.274-279 - 24 sider
Genstart (DR Lyd): Grønlands tabte liv (24/4-23)

Medieværk:
Dokumentar: ”Sume – lyden af en revolution”

Desuden fælles ekskursion med historie til Nationalmuseets udstilling "Stemmer fra kolonierne" og Nordatlantens Brygge (oplæg om kolonialisme i Grønland + fotoudstillingen "Grønlandske øjeblikke")

Kanonforfattere samt læsning af litteratur fra nyeste tid/seneste 5 år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Føl dig frem

Affektteori og undersøgende litteraturlæsning.
Med udgangspunkt i iBogen "Føl dig frem" arbejder vi med oplevelseslæsning: Oplevelse - undersøgelse - fortolkning - perspektivering.
Sideløbende med det fælles arbejde i klassen læser eleverne en selvvalgt roman fra "romankassen"
Stine Pilgård, Meter i Sekundet: Emmie, Liva, Thea,
Maren Uthaug, En lykkelig slutning: Dagmar, Maria, Olivia, Rebecca, Sidse, Tilde, Vanessa
Tine Høeg, Tour de Chambre: Asta, Emel, Josephine, Selma, Vilde

FORLØBET BLEV IKKE FÆRDIGGJORT PGA SYGDOM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Underklassen

Tematisk forløb om klassesamfund, provinsbeskrivelser og autofiktion.
Værklæsning: Thomas Korsgaards "Hvis der skulle komme et menneske forbi". Desuden fokus på Korsgaards forfatterskab.

Vigtige begreber i forløbet: Autofiktion, fiktionalisering, socialrealisme, klasseteori, minimalisme, fremstillingsformer, fortællertyper
Vi arbejder med metodebevidsthed og teksten i litteraturhistorisk kontekst.

Ekskursion til Det kgl. Teater: Man skulle nok have været der (Korsgaard)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel: Thomas Korsgaard 29-01-2024
Analyserende artikel: Borgerligt tusmørke 10-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Pandemiske fortællere

FF4-forløb i samarbejde med biologi inkl. SRO

Pandemier i et litteraturhistorisk og tematisk perspektiv med nedslag i Romantikken, Det moderne Gennembrud, Mellemkrigstiden og 1980erne. I selve SRO-forløbet vælger eleverne selv periode og pandemi.
Vi arbejder med pandemien som diskurs og som metafor, med den pandemiske fortæller og dennes brug af virkemidler.

- at dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- at demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
- at udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale
- at udvælge, anvende og kombinere faglige tilgange og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Køn og kærlighed

Tematisk litteraturhistorisk forløb om fremstillinger af køn og kærlighed fra Oplysningstid til begyndelsen af 1900-tallet (inkl. romantik, romantisme og realisme)

Værk: Et Dukkehjem (drama)

Kanonforfattere: Holberg, Herman Bang, Martin Andersen Nexø
Vi arbejder bl.a. med pragmatik, facework og sproghandlinger i arbejdet med "Et Dukkehjem". Desuden perspektiveres til udvalgte afsnit af serien SKAM (norsk)

Forløbet sluttes af med et mindre podcastprojekt, hvor klassen i gruppen forbereder, producerer og indspiller en podcast med titlen "4 kvinder mødes", hvor 4 fiktive kvinder fra forløbet mødes i studiet og taler om kærlighed og kønsroller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Diskursanalyse

Centrale begreber i forløbet:
Nodalpunkt, ækvivalenskæde, hegemonisk diskurs, antagonistisk diskurs, antagonismepar, Faircloghs tredimensionelle model, flydende betegnere.
Forløbet sluttes af med et miniprojekt i grupper om diskursanalyse af avisartikler (Materiale fra DLF "Diskursanalyse af avisartikler") med følgende nodalpunkter: Luigi Mangione, Revolution i Syrien, EPX-uddannelsen og Midterregeringen.

Efter nytår opsummeres forløbet med et blik på Kongens og Statsministerens nytårstaler

Læreplansmål:
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen
- sprogiagttagelse, herunder grammatik og stilistik
- argumentationsanalyse
- retorisk analyse
- kommunikationsanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Realisme og modernisme

Litteraturhistorisk forløb om 1900-tallets strømninger med særligt fokus på realisme og modernisme samt et særligt blik på ekspressionismen.
Introduktion til psykoanalytisk læsemetode og Freuds personlighedsmodel, eksistentialisme og minimalisme

Kanonforfattere: Johannes V Jensen, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin Andersen Nexø, Martin A. Hansen, Tove Ditlevsen, Klaus Rifbjerg og Peter Seeberg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Havet

Med udgangspunkt i udstillingen "HAVET" på kunstmuseet Louisiana fokuserer forløbet på havet mellem kunst og naturvidenskab.
Havet ses i 3 paradoksale perspektiver:
a) Drøm og mareridt
b) Længsel og angst
c) Skønhed og gru

Der arbejdes både med fiktion og non-fiktion, med lyd og billede (multimodalitet og remediering), med lyrik og epik og med podcast. Derudover læses både salme, folkevise og svensk tekst.

Læreplansmål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– litteraturanalyse og -fortolkning
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge


Kanonforfattere:
H.C. Andersen, Grundtvig og Blicher
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer