Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Charlotte Øland, Mona Heide Petersen
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fra barn til voksen
Titel 2 Litteraturhistorisk nedslag, Oldtiden, Saga
Titel 3 Forløb#3: DHO Industrialisering og Det moderne Gen
Titel 4 Forløb#4 Repetition af 1.g
Titel 5 Forløb#5 Argumentation
Titel 6 Forløb#6 Diskursanalyse
Titel 7 Forløb#7 Journalistiske genrer
Titel 8 Forløb#8 Lyrik og hybridpoesi
Titel 9 Forløb#9 Podcast
Titel 10 Forløb#10: Novellegenren og værklæsning
Titel 11 Forløb#11:  Kommunikationsanalyse, sproghandlinger
Titel 12 Forløb#12: Reflekterende artikel og A.I.
Titel 13 Forløb#13: Faglig formidling
Titel 14 Forløb#14: Magt og afmagt
Titel 15 Forløb#15:  Modernismen i det 20.århundrede

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fra barn til voksen

Tematisk forløb og introduktion til analyse og fortolkning
Fokus på overgang fra barn til voksen
Introduktion til tekstanalyse
Forskellige analysemetoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Litteraturhistorisk nedslag, Oldtiden, Saga

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel om barndommen 14-02-2023
Debatterende artikel 19-02-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3: DHO Industrialisering og Det moderne Gen

Forløbet var optakt til dansk-historieopgaven.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Repetition af 1.g

Da jeg overtog klassen ifm. deres DHO, havde jeg brug for at finde ud af, hvad/hvordan de havde arbejde i 1.g. Vi brugte derfor dette første, lille forløb i 2.g på at repetere noget af det, de havde arbejdet med i 1.g:
- syndefaldsmyten
- Folkeviser og Germand Gladensvend
- Folkeeventyr og Den lille Rødhætte
- novellen Drivhuset
- oldtid og sagagenren

NB: Vi bruger ordbogen.dk samt ordnet.dk som opslagsbøger i danskundervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Argumentation

Introduktion til argumentationsanalyse. Vi arbejdede med udgangspunkt i emnet "Organdonation" og undersøgte, hvilke synspunkter der præger debatten om organdonation. Klassen øvede sig også i god argumentation.
Eleverne skulle både kunne analysere argumenter og konstruere argumenter vha. Toulmins udvidede analaysemodel samt identificere brugen af appelformer og argumenttyper.

"Håndbog til dansk" (4.udgave), s. 157-159, 2. 161-167,
Film: "Do it for Denmark" (reklame for Spies Rejser)
Film: "Organdonation fra donor til modtager - sådan foregår organdonation"
(Dansk center for organdonation)
"Skal reglerne for organdonation ændres i Danmark?",  https://www.etik.dk/etik/skal-reglerne-organdonation-%C3%A6ndres-i-danmark

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Diskursanalyse

I dette forløb arbejdede vi med emnet KØN og undersøgte, hvordan kønsdiskurser kommer til udtryk i forskellige typer af tekster.
Teori om diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, hegemoni, antagonisme, flydende betegnere) samt forskellige typer af diskurser (ude/inde, oppe/nede,før/efter, højre/venstre).
Arbejde med filmiske virkemidler (fortæller, kamerabevægelser, billedbeskæring, perspektiv, lyd).
"Håndbog til dansk", s. 325 - 337 (filmiske virkemidler).
Grundbog: ibogen "Diskursanalyse i dansk - sprog, mangt og identitet" (vi har læst afsnittene om "Kampen mellem diskurser", "Diskurs og samfund", Faircloughs analysemodel, samt den eksemplariske analyse af præsident Bush's tale efter 9/11).
Tekster:
"Hvorfor kan drenge ikke være Elsa, når piger kan være Spiderman?", Trine Vester, Berl. Tidende 15/2 2023.
Film: "En frygtelig kvinde", Christian Tafdrup, 2017 + artikel: "Du er ikke en led kælling, fordi du hader "En frygtelig kvinde",https://soundvenue.com/film/2017/12/du-er-ikke-en-led-kaelling-fordi-du-hader-en-frygtelig-kvinde-289363
Dokumentarserie: "Mandefald" (1.episode: "Når mænd er alene"), DR 2020.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Journalistiske genrer

I dette forløb deltog klassen i den journalistiske konkurrence ("Mediacamp") gennem SDU.
Vi arbejdede med journalistiske genrer og journalistisk sprog. Særligt fokus på nyhedskriterier, reportage, interview og portrætgenrerne.
Vi har brugt materiale fra Mediacamp-platformen (og suppleret med teori fra "Håndbog til dansk" s. 203-204 (nyhedskriterier), s. 205-206 (Layout), s. 207-209 (kilder og vinkling), s. 213-215 (fortællende journalistik).
Eleverne har i grupper analyseret eksempler på de tre konkurrencegenrer og produceret reportager, interview og portrætter.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Lyrik og hybridpoesi

I dette forløb har vi dels læst værket "Hvad skal vi med al den skønhed" (Rasmus Nikolajsen, 2018) og dels arbejdet med lyrikanalyse og nye hybridformer.
Teori fra Håndbog til dansk:
S.38-40 (motiver)
s. 46-47 + 51-52 (ydre og indre komposition)
s. 80-81 (genre)
s. 112 (billedsprog)
s. 67 (tema og perspektivering)
s. 296-297 (analysemodel til lyrik)
Desuden teori om postkolonial læsning fra ibogen "Dansk i tiden": https://danskitiden-antologi.systime.dk/?id=220

Om hybridpoesi: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" https://litthist.systime.dk/?id=294
Tekster:
"Solens Nedgang", Emil Aarestrup 1838'.
Remediering: Fra vejrudsigt til digt (omskrivning af vejrudsigt)
Lone Hørslev: "Giftige blomster og bær"
Lone Hørslev: Onsdag d. 13/12 (fra Skilsmissedigte/Jeg ved ikke om den slags tanker er normale)
Martin Glaz Serup: Fra "4"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Podcast

I dette forløb arbejder vi med podcast. Fokus er på de forskellige virkemidler, der er med til at skabe en god podcast. Vi analyserer podcasten "Kvinden på isen" (medieværk) (Third Ear/Rikke Houd, 2014) og producerer selv podcast om Polen ifm. vores studietur til Gdansk.
Grundbog: ibogen "Podcast", kapitel 1: https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=130 (afsnittene "Podcastens særtræk og formater", "Podcastens virkemidler", "Podcastens dramaturgi") samt kapitel 3: https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=134 (om produktionsprocessen).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10: Novellegenren og værklæsning

Forløbet har fokus på novellegenren og på værklæsning: Helle Helle "Biler og Dyr".
Indledningvist læste vi novellen "Tennis" (Emeli Bergman), som var en del af årsprøvematerialet.
Teori om novellegenren:
"Håndbog til dansk" s. 79-80 (om novellen og kortprosa)
"Håndbog ti dansk" s. 38-50 (motiver, konflikter, tid og miljø, personkarakteristik, forholdet mellem personerne, komposition).
leksikonartikel fra "Litteraturens Veje" om novellegenren (bl.a. determinationspunkt og kulminationspunkt).
"Håndbog til Dansk". s. 54-67 (fortæller, synsvinkel, fremstillingsformer, tema).
Værklæsning: Biler og dyr.
Fokus på genretræk og sproglig stil (minimalisme, tomme pladser).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11: Kommunikationsanalyse, sproghandlinger

I dette forløb arbejder vi med kommunikationsanalyse og sproghandlinger.
Forløbet inkluderer små skriveøvelser og analyse af tekster.
Teori:
"Håndbog til dansk" s. 176 - 191 (Kommunikationsanalyse, turtagning, sproghandlinger, samarbejds- og høflighedsprincippet, facework).
Kommunikationsanalyse af samtale mellem Annegrethe Bjarup-Riis og Susanne ? (sexarbejder) I Go' Morgen, Danmark.
Brug af vores viden om sproghandlinger og god samtaleskik til analyse af Helle Helles novelle "Søndag 15:10"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#12: Reflekterende artikel og A.I.

Vi arbejder med den sidste, skr. genre: Den reflekterende artikel. Fokus på personlig stemme, genretræk og arbejde med refleksion (frem mod skr. opgave om ChatGpt og A.I.).
Materiale:
"Om den personlige stemme i de tre eksamensgenrer" (materiale udleveret til elever)
Klaus Rifbjerg: "Glæden ved vin"
Susan Mose og Maja Bødtcher-Hansen: "Skr. eksamen i dansk - stx og HF", s. 45-51 (om den reflekterende artikel).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#14: Magt og afmagt

I dette forløb arbejder vi med tekster fra Middelalderen og frem til i dag. Fokus er på hvordan magten i samfundet - og afmagten! - kommer til udtryk i udvalgte tekster fra forskellige tidsperioder.
Hver periode er blevet indledt med videointroduktion fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs".
Sekundær litteratur:
"Litteraturhistorien på langs og på tværs" (LLT) s. 37 (om ridderviser) .
"LLT" s. 59-67 (om barokken og Kingo).
"LLT" s. 79-82 (om Oplysningstiden)
https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc (Fem ting du skal vide om Holberg)
https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0 (Ebbe Skammelssøn remedieret som tegnefilm)
https://www.youtube.com/watch?v=5QMdLMGQofE ("Danmarks trup til VM")
"LLT", s. 96-97 + 99-101 (17-1800tallet) +  s. 107-109 (nationalromantik).




Folkevise: "Ebbe Skammelssøn"
Thomas Kingo: "Hver har sin Skæbne"
Ludvig Holberg: "Pans Rangsforordning" (fabel)
Ludvig Holberg: "Forbereedelse" til historierne om Zenobia og Catarina Alexiewna, 1739 (uddrag)Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"
Schack von Staffeldt: "Indvielsen"
Billeder fra LLT.
Erlend Loe: "Doppler" (værklæsning)
H.C.Andersen: "I Danmark er jeg født"
Emil Aarestrup: I en Landsbykirke
Herman Bang: Foran Alteret



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#15: Modernismen i det 20.århundrede

I dette forløb ser vi på, hvordan stilretningen modernisme kommer til udtryk i udvalgt litteratur fra det 20. århundrede. Fokus er på den sproglige stil, billeder og forholdet mellem forfatter og virkelighed (kunstnerens oplevelse af verden).
Sekundær litteratur: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", s. 138-141, 153-157, 163-167, 173-182, 191-197.
Tekster:
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station", 1904
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet"
R. Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt" (fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs".
Tom Kristensen: "Rio Janeiro"
"Digtere, divaer og dogmebrødre", DR-serie, afsnittet 1918-1930.
Introduktion til digtsamlingen "BLOD" (Broby-Johansen, 1921): https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g&t=315s
Pär Lagerkvist: Ångest (1916)
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne", 1953.
Karen Blixen: "Ringen", 1958
- perspektivering: Uddrag af DR-filmatisering, Katinkas musikvideo til sangen "To veje".
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt", 1960
Michael Strunge: Udvalgte digte, der alle remedieres i filmen "Væbnet med ord og vinger": "Natmaskinen", "Aller de gale", "Den hæslige by", 19.juni 1983, 25 år. København.
Dokumentarfilmen "Væbnet med ord og vinger" (medieværk), 2018.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer