Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Majbrit Bergman Iversen
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetid -togter, magt og trosskifte
Titel 2 Dansk middelalder -kirke, køn og klasse
Titel 3 DHO Industrialisering og det moderne gennembrud
Titel 4 Mellemkrigstiden -ideologiernes kamp
Titel 5 Holocaust -fra Nürnberg til Wannsee
Titel 6 Den franske revolution
Titel 7 USA -Coming to America
Titel 8 Romerriget
Titel 9 Osmannerriget 1453-1921
Titel 10 Oversigtsforløb: Forbrydelse og straf

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetid -togter, magt og trosskifte

Antal læste sider: ca. 50 normalsider

Indhold:
I dette forløb introduceres eleverne til vikingetiden i Danmark.

Vikingetid: Sandt og falskt
Vi kigger på fiktion og fakta om vikingetid. Hvor stammer vores viden fra? (levn og beretninger).
Derudover diskuteres der periodiseringsprincipper samt historiebrug og -misbrug af vikingetiden.
Fokus har været på udviklingen af statsmagten samt vikingernes togter.


Undervejs i forløbet arbejdes der med forskellige typer kilder: beretning,  runeinskriptioner, arkæologiske fund mm.


Materialer:
Ebog Vinkler på vikingetiden, udgivet af Nationalmuseet, p. 17, 29-37, 59-65, 87-90
https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/danmarks-oldtid/e-bog-vinkler-paa-vikingetiden/
Peter Frederiksen et al.: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2014 Ibog, p75-77

Kilder:
-Jellingstenen (både den store og den lille)
-Angrebet på Lindisfarne, Fra https://www.frydenlund.dk/temasider-og-diverse/island-tekster/tekst-1.aspx
-Widukind om Harald Blåtands omvendelse, Fra A. og J. Thiedecke, De danske vikinger, 2003, s. 106
-Rimbert om Ansgars mission i Danmark, ca. 850, Fra: Danmark i tusind år. Systime 1991, s.50-51 i uddrag
Uddrag af De kristne vikinger ved Limfjorden, Claus Grymer, Kristeligt Dagblad 3.6.2000


Links:
Historiebrug:
HBO, Vikings 2013-, den kristne missionær https://www.youtube.com/watch?v=iRb5oWZQmBM
HBO, [Vikings[/i], 2013-, Angrebet på Lindisfarne https://www.youtube.com/watch?v=JRNBvID8PhQ
History Bombs: History of the Vikings (in One Take)
https://www.youtube.com/watch?v=wbchlhlMLPE
Den sorte skole Kristendommens indførelse, https://www.youtube.com/watch?v=FlBKi3gnr_Q&t=4s

DR:Historien om Danmark -afsnit 3: Vikingetiden, 2017
https://www.dr.dk/tv/se/historien-om-danmark-tv/-/historien-om-danmark-vikingetiden
Vikingernes rejser: https://www.thinglink.com/scene/647735310314110977
Miniforedrag: Danmarks oprindelse
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-danmarks-oprindelse/
Pede´s Skæve Danmarkshistorie: Vikingetid
https://www.youtube.com/watch?v=v2I3-TX8v9s&ab_channel=Nationalmuseet
Trosskiftet - da vikingerne blev kristne
https://www.youtube.com/watch?v=77-H-mzNabM&ab_channel=Nationalmuseet

Viden og medier:
I dette forløb har vi arbejdet med historiebrug om Vikingetiden. Hvordan fremstilles vikingetiden i dag, hvordan bruges vikingetiden til at brande Danmark og hvordan har vi tidligere brugt vikingetiden. Derudover har vi undersøgt hvor vores nuværende viden om vikingerne stammer fra.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dansk middelalder -kirke, køn og klasse


Antal læste sider: Ca. 50 normalsider

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med køn, kirke og klasse i dansk middelalder. Vi har undersøgt forskellene mellem klasserne og kønnene i feudalsamfundet, samt kirkens betydning for magtstruktur og seksualmoral. Vi har også arbejdet med kvindens retsstilling samt Landskabslovenes betydning for middelalderens voldssamfund.
Til sidst læste vi kort om pestens indtog og betydning.


Materiale:
Mogens Carstensen & Jørgen Olsen: Middelalderliv, 1988, Gyldendal, p. 7-13
Carl-Johan Bryld: ”Klasse og køn -Middelalderen 1050-1500”, fra ”Danmark -tider og temaer”, Ibog, p140, p267, p269, p274
Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorien, 2006-2014, Systime, p. 55-59, p92+p93
Danmarkshistorien.dk: Kirke og gejstlighed
http://danmarkshistorien.dk/perioder/hoejmiddelalderen-ca-1050-1340/kirke-og-gejstlighed/
Danmarkshistorien.dk: Pest
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/pest/
Dr.dk: Guide til middelaldersex -én dydig og 9 meget syndige måder at have sex på
https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/guide-til-middelaldersex-en-dydig-og-ni-meget-syndige-maader-have-sex-paa

Historien om Danmark (4): Den tidlige middelalder (feudalstruktur: 16.18-23.30, Jyske lov og retssikkerhed: 51.53-57.08)
http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=serietitel:%20Historien%20om%20Danmark&orderby=title&SearchID=a9644e6b-facf-46ce-a75e-9ee615b4a1b4&index=2
Dokumentar: Mennesket i middelalderen (3) -Tro
http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=medieval%20mind&orderby=title&SearchID=0f8b17ec-9abf-41db-a512-6e8b7089fe04&index=3

Kilder:
Froissart om flagellanterne og jøderne, https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=207&L=0
Jyske Lovs Fortale, 1241
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/jyske-lovs-fortale-1241/
Kong Magnus advarer mod den store plage, 1349, http://www.academia.dk/Pesten-i-Danmark/1349a.php
Christoffer 2.s håndfæstning, 25. januar 1320
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christoffer-2s-haandfaestning-1320/

Kilder fra Carl-Johan Bryld: ”Klasse og køn -Middelalderen 1050-1500”, fra ”Danmark -tider og temaer”, Ibog:
-Sjællandske Lov om ægteskabsbrud, ca. 1200, p279
-Saxo Grammaticus om Erik Ejegod og dronning Bodil, p280
-Valdemar den Stores brev til Gotlandsfarerne, 1177,
-Skånske Lov, ca. 1200


Diverse:
"Den sorte skole -Om kristendommens indførelse"
https://www.youtube.com/watch?v=FlBKi3gnr_Q&t=4s

Viden og medier:
Eleverne formidlede deres viden om Roskilde som vikinge- og middelalderby ved at lave en dokumentar om Roskilde som by i vikingetid og middelalder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO Industrialisering og det moderne gennembrud

FF2 - Industrialiseringen og det moderne gennembrud.

Beskrivelse:
Forløbet er et tværfagligt forløb med dansk og historie om perioden 1870-1900.

I historie har der været fokus på industrialiseringen og klassesamfundets opståen hvor især arbejdere, borgere, og husmænd har været i fokus.
Der er arbejdet med levekår, arbejdsforhold og politisk organisering i perioden.

I dansk er der arbejdet med det moderne gennembrud og dets litteratur.

Kernestof og supplerende stof (historie):

Cleeman Rasmussen oa. Danmarkshistorien Lindhart og Ringhof, 2014 s.181-183, 186-188, 189-193

Landarbejdere - Taget fra Syddansk universitets virtuelle museum: http://www.vimu.info/general_04.jsp?id=mod_13_5&lang=da&u=child&s

Husmandsbevægelsen i Danmark 1880-1920
Af Gunnar Solvang – taget fra https://tidsskrift.dk/bola/article/viewFile/26135/23002

Strange Petersen, Erik, Fattigdom og socialpolitik, Aarhus Universitets hjemmeside, Danmarkshistorien.dk http://danmarkshistorien.dk/perioder/det-unge-demokrati-1848-1901/fattigdom-og-socialpolitik/

Borgerskabet -https://web.archive.org/web/20190324113418/http://www.kb.dk/da/nb/fag/dafos/Dagligliv.dk/Temaer/En_rigtig_helt/Indsigt/Dokumenter/Borgerskabet/index.html

Ukendt, Pariserkommunen oprettes, Arbejderen 28.marts 2007
https://arbejderen.dk/artikel/2007-03-28/28-marts-1871-pariserkommunen-oprettes

Dokumentarfilm:
DR, 1800-tallet på vrangen 6. 1864-1880 Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner. DR2 22.04.07

DR, Dengang vi var bønder afsnit 5. Husmænd 1880-1930, DR 2018

DRTV Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten, minuttal: 35-49
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572


Kilder:
Pio, Louis ’Maalet er fuldt!’ ARTIKEL i SOCIALISTEN, 2. maj 1872. Forsiden.

Helsingørs Jernskibs- og Maskinbyggeris Arbejdsreglement (uddrag)
http://www.eg-gym.dk/oresund/(S(hijezym1qqfrrm55icqpsnza))/kap/kilde.aspx?id=20&kildeid=71&forsideid=1168,771

Vest, Maren En ufaglært kvindes erindringer 1932 (efter Grundbog til Danmarkshistorien. Systime, nr. 37)

Videbech, Johanne Breve og erindringer fra familien Videbech (1865-1880) 1916 (Faye Jacobsen & Løkke: Familieliv i Danmark. Systime 1986, nr. 43’)

Christian Christensen om Fattigdom i 1887
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-christensen-om-fattigdom-i-1887

DANSK:
Kernestof/analyserede tekster:
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
                                      En vandringsmand
Herman Bang: Den sidste balkjole
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Supplerende stof/lærebog om:
Kjær-Hansen m.fl: Litteraturhistorien  - på langs og tværs (i-bog) Systime 2023
Kapitel 6 – Det moderne Gennembrud
Schultz Larsen: Håndbog til dansk, (i-bog) Systime/Dansklærer foreningens forlag 2023
Kapitel 3 – Litteratur (analysebegreber)
Ekskursion til Klunkehjemmet (borgerskabets kvinder og Herman Bang) og Nationalmuseet med fokus på borgerskabet, bønderne, landarbejderne og arbejderne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mellemkrigstiden -ideologiernes kamp

I dette forløb har vi arbejdet med årsagerne til 1. verdenskrigs udbrud og konsekvenserne af Versaillestraktaten. Vi har undersøgt hvordan forholdene i Weimarrepublikken fremmede Hitlers magtovertagelse, samt hvordan Mussolinis fascisme inspirerede nazismen. Derudover har vi undersøgt hvordan denne periode fremstilles i forskellige medier -historiebrug.

Materiale:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 -i dansk perspektiv 4th ed., p. 34-42, 48-56, 87-103, 106-112

Dokumentar: Nazisternes vej til magten, de første seks måneder
https://www.dr.dk/drtv/se/nazisternes-vej-til-magten_-de-foerste-seks-maaneder_3078989


Kilder:
Kilder fra Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 -i dansk perspektiv, 4th ed.

Kap. 2, Første Verdenskrig -en europæisk katastrofe
Tekstboks 1: Den tyske kejser Wilhelm i tale til Rigsdagen d. 4. august 1914, p. 38
Tekstboks 2: Premierminister Asquiths tale i Underhuset, 6. august 1914, p. 38
Tekstboks 3: Den tyske generalstabschef Helmuth von Moltke i februar 1913 til sin østrigske kollega om nødvendigheden af en præventivkrig, p. 40
Tekstboks 11: John Foster Dulles, medlem af den amerikanske delegation i Versailles, 1940, p. 57
Tekstboks 12: Den britiske historiker Ruth Henig, Versailles and After, 1984, p. 58
Tekstboks 13: Den engelske historiker R.J. Crampton, 1997, p. 58


Bertold von Deimling: Hvorfor vi må underskrive fredstraktaten, 1919
Mussolini: Om Italien, 1922


Supplerende materiale:
History of World War 1 (in One Take) | History Bombs
https://www.youtube.com/watch?v=Nj43X-VBEPE
Origins: Rap Battle - WW1 Uncut - BBC
https://www.youtube.com/watch?v=kCEUZ4rFiac
Første verdenskrig forklaret på 1 minut
https://www.youtube.com/watch?v=fdF8fhYkYew&ab_channel=DRP3
The shall not grow old -WWI colorization scene
https://www.youtube.com/watch?v=Z9ATuPbYqEg&ab_channel=Johnny%27sWarStories
EPIC Battlefield Run Scene | 1917 | All Action
https://www.youtube.com/watch?v=RXRLqK6S02g&ab_channel=AllAction
Babylon Berlin - Zu Asche zu Staub
https://www.youtube.com/watch?v=30PPdLTLlko&ab_channel=schiggi1988
Genforeningen
https://www.youtube.com/watch?v=hbAELeyAmQQ
1931 Arbejdsløshed og uro
https://www.youtube.com/watch?v=vuJVQC_sGSg
Kanslergadeforliget
https://www.youtube.com/watch?v=pqnVrcYUBL4


Viden og medier:
Vi har arbejdet med fremstillingen af mellemkrigstiden i forskellige medier og diskuteret historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Holocaust -fra Nürnberg til Wannsee

I dette forløb har vi undersøgt hvordan den nazistiske propaganda kunne endnu ud i Holocaust. Vi har arbejdet med kilder fra Wannseekonferencen og undersøgt Auschwitz som erindringssted samt Stantons 10 punkter mod folkedrab.

Materialer:
Sofie Lene Bak: Historieportalen -Nazisme og Holocaust, Systime 2021:
Kap. 2: Nazisme, racisme og antisemitisme, p1522-p1525
Kap. 4: Isolation: Ghettoer og koncentrationslejre, p.1532-p1534
Kap. 6: Gerningsmænd og tilskuere -besatte og allierede lande, p.1542-p1545

Peter Vogelsang & Brian B. M. Larsen: Nazistisk race- og udrydningspolitik
http://www.holocaust-uddannelse.dk/baggrund/nraceogjodepolitik.asp

Folkedrab.dk:
Stanton: Folkedrab som stadier
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
Auschwitz og erindringen af Holocaust – hvorfor og hvordan?
https://folkedrab.dk/temaer/fokus-paa-auschwitz/auschwitz-erindringen-holocaust-hvorfor-hvordan

Holocaust Memorial Day Trust: The ten stages of genocide -poster

Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, Systime 2019, p. 609

Dokumentar: Skæbnefortællinger fra Auschwitz ( 2 )
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Sk%C3%A6bnefort%C3%A6llinger%20fra%20Auschwitz&orderby=title&SearchID=1792cc14-225e-4ff3-900e-2e0bcaed181b&index=1

Kilder:
Fra http://www.holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/wannsee.asp#32:

Tekst 32: Generalguvernør Hans Franks forventninger til Wannsee-konferencen, formuleret i en tale den 16. december 1941
Eichmanns konferenceprotokol, 20. januar 1942
Heydrichs invitation til konferencen, 29. november 1941
Hans Franks officielle mødekalender 17. Oktober 1941

Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, Systime 2019, p. 609:
12. Den jødiske amerikanske historiker Daniel Goldhagen, 1996
13. Den tyske professor Ullrich Herbert, Det rigtige spørgsmål, 1996
14. Ernst Nolte, 1986

Diverse:
The ten stages of genocide:
https://www.youtube.com/watch?v=Ho4hxuvX3Ro&t=8s&ab_channel=HolocaustMemorialDayTrust
Dokumentar: Skæbnefortællinger fra Auschwitz ( 2 )
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Sk%C3%A6bnefort%C3%A6llinger%20fra%20Auschwitz&orderby=title&SearchID=1792cc14-225e-4ff3-900e-2e0bcaed181b&index=1
The Milgram Experiment: Would You Do It?
https://www.youtube.com/watch?v=vuMt8b4UrcI&ab_channel=Sprouts
Hitlers danske soldater: 100 årig på anklagebænken
SÆSON 2 EPISODE 2, minuttal 1.49-9.35
https://www.dr.dk/drtv/se/hitlers-danske-soldater_-100-aarig-paa-anklagebaenken_301075
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den franske revolution

Beskrivelse:
I dette forløb undersøger vi hvordan Frankrig gik fra enevælde til revolution og senere kejser Napolen. Undervejs sammenligner vi udviklingen i Frankrig og England, idet vi undersøger hvilke faktorer der førte til henholdsvis The Glorious Revolution i England og Den Franske Revolution i Frankrig, herunder politiske, økonomiske og sociale forhold i de 2 lande, samt inspirationen fra Den Amerikanske Revolution og oplysningsfilosofien.


Antal læste sider: ca. 93 sider

Materialer
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, p. 181-230

BBC dokumentar: Revolution, 12.40-27.00
http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031210081755
Beskidte byer afsnit 2 -1800-tallets Paris
http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=serietitel:%20Beskidte%20byer&orderby=title&SearchID=a37aa35e-da73-4650-a117-2b853c5e41d6&index=1
DR dokumentar: Historien om Danmark, 7, 02.10-08.20
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_145571
Dokumentar: Historiens største helte, 5, Napoleon
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=Historiens%20st%C3%B8rste%20helte&orderby=title&SearchID=61adcbe2-76a4-4951-9c73-972d5566108b&index=1


Kilder:
Tekstbokse fra Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, kap. 7, "Enevælde og oplysning":
Tekstboks 1: Kongeloven 1665, p. 183
Tekstboks 2: Jacques-Bénigne Bossuet: "Politique tirée des propres paroles de l'Ecriture sainte", 1679, udgivet 1709", p. 185
Tekstboks 3: Den nederlandske diplomat, van Beunigen, om Frankrigs udenrigshandel, formentlig 1670
Tekstboks 5: Uddrag af "Bill of Rights", 22. januar 1689, 192
Tekstboks 6: John Locke, af "Two Treatises of Government, 1690, p. 194
Tekstboks 7: Charles de Secondat, baron de Montesquieu: Om Lovenes Ånd, 1748, p. 196
Tekstboks 8: Jean Jacques Rousseau: Contrat Social, 1762, p. 198
Tekstboks 9: Francois de Voltaire i anonymt udgivet skrift
Tekstboks 11: Frederik den Store af Preussen i 1738
Tekstboks 12 Frederik den Store, 1752

Tekstbokse fra Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, kap. 8 "Revolutionernes epoke 1776-1848"
Tekstboks 1: Af den amerikanske uafhængighedskrig, 4. juli 1776
Tekstboks 4: Den parisiske avis "Journal de Ville" om urolighederne i juli 1789
Tekstboks 6: Af Francois de Rochefoucaulds erindringer, om den 10. august 1792
Tekstboks 9: Napoleon i samtale med sin sekretær, 1805
Tekstboks 10: Napoleon til sin bror Jerome, der blev gjort til konge af den nyskabte stat Westfalen, 15. november 1807
Tekstboks 11: Jerome til Napoleon, 5. december 1811

Diverse kilder:
Frederik III's håndfæstning af 6. juli 1648, § 47-55
Menneskerettighedserklæringen, 26. august 1789
https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=96
Tredje stands valgprogram, 1789
https://verdenshistoriehhx.systime.dk/index.php?id=1061
Paris' valgbrev, 1789
https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=98
Protest mod britisk beskatning, 1765
https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=105
Joseph Sieyés: Hvad er Tredjestand? Uddrag fra Frederiksen: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945 Systime 2001
Den amerikanske uafhængighedserklæring, 1776 https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=103
Klagebreve fra franske bønder, 1789

  
Kilder -billedmateriale:
Hyacinthe Rigaud: Louis XIV, 1701
Pierre Mignard: Louis XIV krones af Victoria efter sejren ved Maastrict, 1673
Jacques-Louis David: Napoleon krydser Alperne den 20. maj 1800”,1803
Heinrich Sieveking: Execution of Louis XVI, 1793

Diverse:
Uddrag: En kongelig affære, (instr. Nikolaj Arcel), 2012
https://www.youtube.com/watch?v=OlrTahs7yVM
Was the Glorious Revolution a Dutch Conquest? (Short Animated Documentary)
https://www.youtube.com/watch?v=HFHU1aT4nqg&ab_channel=HistoryMatters
The Patriot -the Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=P5u1am7pmrw
Hamilton -An American Musical, Farmer Refuted
https://www.youtube.com/watch?v=_o4uLamLGrw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 USA -Coming to America

Beskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige indvandringsbølger til USA og hvordan de påvirkede udviklingen i USA. Vi har haft særligt fokus på push-pull faktorer, puritanere, slaveriets betydning samt masseimmigrationen i 1800-tallet.

Forløbet ledte op til klassens studietur til New York og Washington DC, hvor klassen rejste med historie og samfundsfag. Her besøgte vi blandt andet National Museum of African American History and Culture.

Materialer:
Ibøger:
Jeppe Bæk Meier, Rasmus Thestrup Østergaard: USA's tilblivelse
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1#c248
p141, p171, p161
Thor Banke Hansen,  Andreas Bonne Sindberg: USA - Historie, Samfund, Religion
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=1#c123
p259
Peter Nedergaard: USA – politik, økonomi og samfund
https://usasamfund.systime.dk/?id=1#c631
ID p133
Rikke Mosegaard Dyring: Den amerikanske drøm
https://denamerikanskedroem.ibog.frydenlund.dk/?id=1, p. 35-39

Andet:
Wikipedia -puritanisme
https://da.wikipedia.org/wiki/Puritanisme

Dokumentar:
USA's historie (1), minuttal 1-18.14
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20USA%7C%7C%7C--%7C%7C%7Cs%20historie%20(1)&orderby=title&SearchID=8c73ff4e-dac1-479b-b342-5321833eea5e&ClassesWithOr=1&index=1
USA's historie (4), minuttal 7.25-44
[url]https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:USA|||--|||s%20historie&orderby=title&SearchID=c98f8f65-01fa-4527-a7b4-128db436076e&index=5[/url]
Sange der ændrede verden (2) -Strange Fruit
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=serietitel:%20Sange%20der%20%C3%A6ndrede%20verden&orderby=title&SearchID=7aff69f8-4053-49e7-be05-8cd8ad207e52&index=3

Diverse:
Christopher Columbus | Native Americans | One Word | Cut: https://www.youtube.com/watch?v=fYTXRDtYzYc&ab_channel=Cut
The Atlantic slave trade: What too few textbooks told you - Anthony Hazard
https://www.youtube.com/watch?v=3NXC4Q_4JVg&ab_channel=TED-Ed
Roots: The System of American Slavery | History
https://www.youtube.com/watch?v=zZkDYr7qsCw&ab_channel=HISTORY
Debunking the myth of the Lost Cause: A lie embedded in American history - Karen L. Cox
https://www.youtube.com/watch?v=XP0_wnaW-a0&ab_channel=TED-Ed

Kilder:
Tekst 1.3: Massachusetts’ samling af grundlæggende rettigheder, 1641 (1,3 normalside)
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174#c285, ID c285
KILDE 84: Mudsill Theory
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=236#c1214, ID c1214
Slaveskib, billede https://www.britannica.com/topic/transatlantic-slave-trade
Abel Meerpool/Billie Holliday: Strange Fruit
https://www.austincc.edu/dlauderb/1302/Lyrics/StrangeFruitLyrics1937.htm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romerriget

Antal sider læst: Ca. 75 normalsider

Indhold:
I dette forløb har vi arbejdet med Romerrigets udvikling fra bystat til imperium, samt hvordan romerne organiserede deres mægtige rige. Vi har ligeledes diskuteret årsagerne til Romerrigets sammenbrud og lavet en lille historiografisk undersøgelse af teorierne om Romerrigets sammenbrud.

Dækkede kernestofområder:
Antikkens samfund

Materiale:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 -i dansk perspektiv, Systime 2015, p. 37-66
Danmarkshistorien.dk, Romerriget og Danmark
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/romerriget-og-danmark/

Kilder:
Fra Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 -i dansk perspektiv, Systime 2015, kap 2 "Romerriget"
Tekstboks 1: Quintus Tullius Cicero til broderen Marcus, 64 f.v.t.
Tekstboks 2: Quintus Tullius Cicero til sin broder Marcus, 64 f.v.t.
Tekstboks 4: Den græske historiker Plutarch beskriver ca. 110 hærføreren Æmilius Pulus' triumftog 168 f.v.t.
Tekstboks 5: Polybius om romerne og karthagerne
Tekstboks 6: Historikeren Plutarch (ca. 46-120) om Tiberius Gracchus
Tekstboks 7: Sueton (ca. 75-150), romersk historiker, om mordet på Cæsar
Tekstboks 8: Af Augustus' politiske testamente

Quintus Tullius Cicero: Råd om valgkamp, 64 f.v.t., Fra Knud Helles, Romerriget, 1996, s. 48-50

Jeanette Varberg: Jeanette Varberg: Coronakrisen afslører lighederne mellem Romerrigets fald og Trumps USA, Altinget, 27/3 -2020

Fra:  Kristian Jepsen Steg, På sporet af Romerriget, Lindhardt og Ringhof, 2015:
Edward Gibbon: Det romerske riges forfald og undergang, 1781, p. 75f
Michael Rostovzeff: Roms historie, 1926, p. 76f
Leo Hjortsø og Erling Bjøl: Politikens verdenshistorie bind 5: Romerriget, 1986, p. 75f

Diverse:
What have the Romans ever done for us fra "Life of Brian", 1979
https://www.youtube.com/watch?v=IsxrFZIc3o0
Animated historiry of The Roman Empire
https://www.youtube.com/watch?v=GylVIyK6voU
Det forsømte forår -Hannibals krigselefanter
https://www.youtube.com/watch?v=aqk0wGgI9h8
Tvserien Rome, 2005-7, The triumph of Caesar
https://www.youtube.com/watch?v=RGYI1UHK5jM
Tvserien Rome, 2005-7, Fighting with the Gauls
https://www.youtube.com/watch?v=J7MYlRzLqD0&has_verified=1
Hannibal's Elephants
https://www.youtube.com/watch?v=0gbPIyCuGTA
Våbenofring i Illerup Ådal
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/vaabenofringen-i-illerup-aadal/
The Godfather, opening scene:
https://www.youtube.com/watch?v=NifItiFuF3M

film: The Gladiator, Ridley Scott, 2000

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Quintus Cicero -Om valgkamp 04-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Osmannerriget 1453-1921

Beskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med Osmannerrigets opståen, storhed og fald. Vi  har primært fokuseret på Osmannerrigets udvikling i forhold til indre og ydre påvirkninger, herunder sociale forhold og indre sammenhængskraft samt relationen til Europa. Vi har også arbejdet med Saids orientalismeteori.

Antal læste sider: ca. 94

Materialer:
Peter Fibiger-Bang (et al.): Imperier fra oldtid til nutid, p. 20, 70, 74
Carl-Johan Bryld: Civilisationernes verdenshistorie -Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500, p. 43-54, 104-114, 169-181, 254-256
Vestens polemiske kritiker, Berlingske Tidende, 4/1-2008
https://www.berlingske.dk/kultur/vestens-polemiske-kritiker
Folkedrab.dk: Benægtelsen af det armenske folkedrab
https://folkedrab.dk/artikler/benaegtelsen-af-det-armenske-folkedrab

Kilder:
Carl-Johan Bryld: Civilisationernes verdenshistorie -Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500:
Kilde 7: Gianfranco Morosini om sultanen, 1585
Kilde 16: En araber i Firenze, 1613-1618
Kilde 27: Om vantro i muslimske lande, 1792

Michael Ducas: Den endelige kamp om Konstantinopel, kilde 1.1 fra Kjeld Mazanti-Sørensen: Byzans -mellem sultan og pave, kulturmøder og fjendebilleder
Carl Ellis Wandel: Opblomstring af nationalisme, 1916
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-opblomstring-af-nationalisme

Analyseret billedmateriale:
Titian: Suleiman den prægtige, 1530
Poul Dominique Phillippoteaux: The Battle of the Pyramids, ca. 1860
Foto fra åbningen af Suezkanalen, 1869
Litografi af ungtyrkernes magtovertagelse i 1913, p. 255 i Carl-Johan Bryld: Civilisationernes verdenshistorie -Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500

Dokumentarer mm.
Osmannerne -Europas muslimske kejsere afsnit 1-3
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=emneord:%20osmannerne&orderby=title&SearchID=e4bf4606-3897-422f-bd97-a6f641e63132&index=1
Edward Said - An Introduction to Orientalism
https://www.youtube.com/watch?v=1aNwMpV6bVs
Orientalism and power: When will we stop stereotyping people? | BBC Ideas
https://www.youtube.com/watch?v=ZST6qnRR1mY
Expansion of the Caliphate
https://www.youtube.com/watch?v=uRqs9JM58cg&ab_channel=EmperorTigerstar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Oversigtsforløb: Forbrydelse og straf

Beskrivelse:
I dette oversigtsforløb har vi undersøgt udviklingen indenfor forbrydelse og straf i Danmark fra middelalderen og frem mod i dag. Vi har fokuseret på hvilke forbrydelser der var fremherskende, hvilke straffe der blev anvendt samt den bagvedliggende kriminalideologi. Vi har fokuseret på følgende periodiske nedslag: Middelalderen, renæssance, enevælde, oplysningstid og den første moderne straffelov (1863). Derudover har vi undersøgt fængselsvæsenets udvikling samt afskaffelsen af dødsstraf.

Materiale om Forbrydelse og straf i perioden:
Johnny Thiedecke: Er vi alle forbrydere? Historien om kriminalitet og straf i Danmark, Pantheon 1996, s.6-13, 16-17, 22-30, 38-39, 61-72, 78-79, 90-91, 134 (PDF)
Uddrag om typiske middelalderforbrydelse fra Jens Chr. V. Johansen: "Lov og ret" i: Magrethe 1, Nationalmuseet 1998 - på arbejdsark
Uddrag om akkusatorisk procesform (fra: Nina Koefoed ”Det juridiske system 1660-1849”, http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/det-juridiske-system-1660-1849-1/ - 22.3.2012) - på arbejdsark
Uddrag om Mandebod (fra www.danmarkshistorien.dk ) - på arbejdsark
Ret og rimeligt - forbrydelse og straf på Enevældens tid. Nationalmuseet 2003, s.3-4, 5-8, 9-10
Danske lov 1683 og straffelov 1866 (skema fra Forman: De kristnes religion, Systime 2008, s.123) - på arbejdsark
"Oplysningstiden" - Fokus 2 – fra oplysningstid til imperialisme. Gyldendal Uddannelse 2008, s.38-41+44-45 (i uddrag)
Nina Javette Kofoed: "Den strafbare seksualitet" i: Magasinet Humaniora 3, 2005, s.35-37 (i uddrag)

Skema over straf 1241-2003 (fra: [url] http://www.denstoredanske.dk/Danmarkshistorien/Danmark_i_tal/Forbrydelse_og_straf ) - på arb.ark til det 20. årh. [/url]


Kildetekster (fra Thiedecke 1996 medmindre andet er nævnt):

Middelalderen (1050-1500)
T1: Uddrag af fortalen til Jyske Lov, 1241
T2: Brev fra Paven til ærkebiskop Anders Sunesen, 1218
T3: Jyske Lov 3. bog, kap.25 om vold
T4: Jyske Lov 2. bog, kap.87 & 89 om tyveri
supplerende tekstcitater på arbejdsark: Skånske lov om voldtægt (fra Dansk historie og litteratur. Familie, ægteskab og seksualitet)

Renæssance og reformation (1500-1650)
Tekst 5: Paladius Visitatsbog om hor 1541-44 (fra Peder Palladius Visitatsbog, M.S.Lausten-udg. på moderne dansk)
Supplerende tekstcitater på arbejdsark: Uddrag af Martin Luther Om verdslig øvrighed - om dødsstraf (fra Thiedecke 1982)
Billede af straf i senmiddelalder og renæssance - Laienspeigel 1509 (fra Wikipedia commons)
Billede af Guds tugtende ris (fra pol-gyl XXXXX)
Billede af Kongen med de ti bud, 1567 (fra pol-gyl XXXXXXXXXX)

Enevælde (1660-1848) & Oplysningstid (1689-1789)
Billeder for og imod dødsstraf (fra Verden før 1914, Systime 2008, s.195)
Forordning om tyveri 1690 [Kilde: Fra jernbyrd til retsplejelov. Kilder til dansk retshistorie ved Paul G. Ørberg. J. H. Schultz Forlag, København 1962, Tekst 99, fordansket af PP] + Tyveriforordningen, 1789 [Kilde: Ditlev Tamm: Dansk og europæisk retshistorie. Jurist- og Økonomforbundets forlag 2001, s.228-229]

Stationslæring - Fængslets fødsel - fra Chr,IV til Moderne tid
Reglement for Chr. D. 4’s Børnehus, 1621
Beskrivelse af Københavns fængsler (1788)
[fra: Rostrup, Haavard: Miranda i Danmark. Francisco de Mirandas rejsedagbog 1787-1788 (Rhodos 1987), her dog fra: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/beskrivelse-af-koebenhavns-faengsler-1788/ (d.15.3.14, i uddrag ved PP)]
H. V. Kaalund: »Om Cellestraffen. En Udtalelse i Vridsløselille Fængselsselskabs første Årsberetning i 1862«
[Fra: Nordisk Tidsskrift for Fængselsvæsen og øvrige penitære Institutioner, Organ for Den nordiske Penitentforening, Årgang VIII, København 1885, side 180-193]
Information, 16/10-2019: "Isolation i fængsler er steget med 9.528 procent. Jurister tvivler på, at det foregår lovligt"
https://www.information.dk/indland/2019/10/isolation-faengsler-steget-9528-procent-jurister-tvivler-paa-foregaar-lovligt

SDU: "Hvorfor straffer vi?"
https://www.sdu.dk/da/om_sdu/fakulteterne/samfundsvidenskab/sam_nyhedsliste/hvorfor_straffer_vi

FILM, DOKUMENTAR OG PODCAST:
Miniforedrag - Carsten Porskrog Rasmussen – Renæssancen i Danmark (3:10)
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-renaessancen-i-danmark/
Den sorte skole: Reformationen (ca. 9 min.) https://www.youtube.com/watch?v=Q7EqoxCUESM
Morten Kjær, ph.d. SDU ”Ret og religion” (5 min), fra:
https://www.youtube.com/watch?v=2s0I3camgaI&list=PLWFr_Om1neMNMJnz0pLg1UwRUaf5Y0sV5&index=21
Mini-foredrag – Birgit Løgstrup - Den danske enevælde (4:33):
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-den-danske-enevaelde/
Miniforedrag – Claus Møller Jørgensen -  ”Demokrati og demokratisering” (4:52 min.)
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-demokrati-og-demokratisering/  :
"Da bødlen huggede forkert" DR2 2008 (50 minutter)
"Historien om Danmark -afsnit 10, Enevælde og oplysningstid", DR1, 2017. (minuttal: 00-7.45, 22.45-25.47, 29.50-36.08)
http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011709302000
København i 1000 år -Episode 5 - Fattige forbrydere og forfærdelige straffe
https://kbhsmuseum.podbean.com/e/episode-4-fattige-forbrydere-og-forf%c3%a6rdelige-straffe/
DR: Straffens Rædsler -fængsel (29 minutter)
https://www.dr.dk/drtv/se/straffens-raedsler_-faengsel_430499

Evaluering:
Test - analyse af ukendte tekstcitater og billeder, der belyser forbrydelse og straf i forskellige perioder, der skal placeres i rigtig kronologisk rækkefølge og kommenteres

Eksamensøvelse med delvist ukendt materiale (se nedenfor)
Bilag 1: Jyske Lov, 1241, 2. bog, kap.86, 87 & 89 om tyveri & Ribe stadsret 1269 om tyveri
[Kilde: Fra jernbyrd til retsplejelov. Kilder til dansk retshistorie ved Paul G. Ørberg. J. H. Schultz Forlag, København 1962, Tekst 29 & 36]


Bilag 2: Uddrag af SKILLINGSVISEN OM HANS JØRGEN ABOLTS TYVEBANDE, 1727 (inkl. billede)
[fra: Vivian Etting og Carsten Niss: "Løn som forskyldt - om forbrydelse, rettergang og straf", Udgivet 1989 af Sydsjællands Museum og Amtscentralen i Næstved.]

Bilag 3: Forordning af 20.2.1789 om tyveri
[fra: Ditlev Tamm: Dansk og europæisk retshistorie. Jurist- og Økonomforbundets forlag 2001, Tekst 68 i uddrag]

Bilag 4: Erik Lønholts dom, skillingsvise 1882
[fra: http://ask.bib.sdu.dk/skillingsviser/tekster/oub626t.htm#a – d.18.4.2017]

Bilag 5: Derfor blev 44-årig tyv: »Jeg havde en virkelig dårlig dag« i: Randers Amtsavis18. oktober 2016 (i uddrag)
[fra: http://amtsavisen.dk/randers/Derfor-blev-44-aarig-tyv-Jeg-havde-en-virkelig-daarlig-dag/artikel/299739 - d.19.4.2017 – d.19.4.2017]

Bilag 6: Søjlediagram - Anmeldte tyveri og indbrud, 1947-2013
[fra: 65 år i tal – Danmark siden 2. verdenskrig. Danmarks statistik 2014. www.dst.dk/65aar s.21]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer