Titel
2
|
Forløb 2: Da Danmark blev moderne
Da Danmark blev moderne
Tværfagligt samarbejde med dansk i forbindelse med elevernes DHO. I forløbet har vi arbejdet videre med, hvordan den danske stat udviklede sig fra et enevældigt samfund og til noget, der kan betegnes som et demokrati. Eleverne er også blevet introduceret til historisk metode og repeteret en masse fagbegreber.
Eleverne kunne vælge mellem følgende problemstillinger til deres DHO, og alle emner har været berørt i undervisningen:
Sociale forhold
• Redegør for de sociale forhold i slutningen af 1800-tallets Danmark
• Dernæst ønskes der en litterær analyse af Henrik Pontoppidans ”En vandringsmand” med særligt fokus på, hvordan de sociale forhold beskrives.
• Desuden ønskes der en kildekritisk analyse af Christian Christensen om fattigdom i 1887.
• Slutteligt skal du perspektivere dine analyser til nutidens samfund. Hvordan italesættes fattigdom i vore dage?
Demokratisering og klassekamp
• Redegør for de strømninger og begivenheder, der kom til at præge den sidste halvdel af 1800-tallets Danmark. Dit fokus skal ligge på ”klassekampen” og ”demokratiseringen” af landet.
• Dernæst ønskes der en litterær analyse af Henrik Pontoppidans ”Den første gendarm”.
• Desuden ønskes der en kildekritisk analyse af Teksten ”Grundlovens 50-årsjubilæum ifølge Social-Demokraten, 6. juni 1899”. I din analyse skal du fokusere på, hvad den siger om situationen i landet.
• Slutteligt skal du med inddragelse af selvstændig argumentation diskutere i hvor høj grad Grundloven 1849 kan betragtes som et brud i historien.
Verdens mindste stormagt – Fædrelandet
• Redegør kort for de begivenheder og årsager, der førte til tabet af Hertugdømmerne i 1864
• Dernæst skal du lave en litterær analyse af ”Det haver så nyligen regnet” og et uddrag af Herman Bangs ”Tine”.
• Desuden skal du med udgangspunkt i Agnes Gades dagbog fra perioden undersøge, hvordan danskerne oplevede kampen mod Preussen og Østrig.
• Slutteligt skal du med inddragelse af selvstændig argumentation diskutere, i hvor høj grad nederlaget har været med til at præge nutidens Danmark.
Enevældens fald
• Redegør for de begivenheder og årsager, der førte til enevældens fald i 1848. I den forbindelse skal du også komme ind på nationalromantikken og den danske guldalder
• Dernæst ønskes der en retorisk analyse af teksten ”Orla Lehmann: "Jo større magt folket får, desto større magt får kongen", 1841”. I din analyse skal du også komme ind på kommunikationssituationen.
• Desuden ønskes der kildekritisk analyse af samme tekst, hvor du skal undersøge, hvad Lehmann ønsker at opnå med talen, samt hvad den siger om sin samtid.
• Slutteligt skal du med inddragelse af selvstændig argumentation diskutere, i hvor høj grad De nationalliberales projekt kan betragtes som demokratisk
Materiale:
Jakob Buhl, Rasmus Kjærgaard Petersen, Danmark i Europa. Kapitel 5 og 6
Grundloven 1849
Katastrofen i 1864 https://danmarkieuropa.systime.dk/?id=325
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Jakob Buhl, Rasmus Kjærgaard Petersen, Danmark i Europa ARBEJDSBOGEN. Metodeafsnit
En ufaglært kvindes erindringer.docx
Kilde 6.2 "De begavede, de dannede og de formuende" 1860
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Viden og medier:
Eleverne har undervejs i forløbet lavet mindre medieproduktioner til klassens facebookside. Desuden har de afprøvet et slags detektivspil, hvor de ved hjælp af historisk metode skulle efterforske et fiktivt mord.
|