Holdet 2022 id/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Cecilia Kirk, Line Brok
Hold 2022 id/c (1c id, 2c id, 3c id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Badminton
Titel 2 Behændighed
Titel 3 Atletik
Titel 4 Moderne dans (eksamensforløb)
Titel 5 Volleyball (eksamensforløb)
Titel 6 Parkour
Titel 7 Grundtræning
Titel 8 Les Lanciers
Titel 9 Træningsprojekt - Crossfit
Titel 10 Aerobic og stepaerobic
Titel 11 Floorball
Titel 12 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Badminton

Forløb - Klassisk og nye idrætter. Badminton
Skole: Himmelev Gymnasium

Forløbsbeskrivelse: Formål:
Forløbet tilrettelægges for at indføre grundlæggende tekniske og taktiske elementer i badminton. Alle elever uanset niveau skal have kendskab til og kunne udføre de mest basale slag i badminton i form af kort doubleserv, lang singleserv, clear, drop og smash med korrekt svingsløjfe. Desuden skal eleverne kunne de rigtige greb (forhånd- og baghåndsgreb) og udføre et korrekt benarbejde. Undervejs i forløbet skal eleverne kunne redegøre for de forskellige regler i henholdsvis single og double, ligesom der opnås viden om de taktiske elementer i spillet og hensigten ved de forskellige slag og benarbejde. Efterhånden bliver slagene sat sammen til sekvenser og kamplignende spil, hvorefter det hele afsluttes med en forløbsprøve.

Eleverne skal opnå følgende kompetencer:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop  & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop, lang forhåndsserv (lang singleserv) og kort baghåndsserv (kort doubleserv)
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Behændighed

Eleverne har arbejdet med kropsbasis.
- Balance
- Hoved og håndstand
- Kropsspænding på forskellige niveauer
- Akrobatik parvis og i grupper

Eleverne har fået en forståelse for, hvad kroppen kan.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Atletik

Forløb - Atletik

FAGLIGE MÅL: (fra bekendtgørelsen)
Elevere skal:
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

PRAKTIK
Atletik - idrætsfaglige mål - Hvad skal eleverne kunne? Hvad indgår i evalueringen.

Kernestof: (fra bekendtgørelsen)
• aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• aktiviteter, der fokuserer på teknik
• aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet

Formålet er at give en grundig indføring i de vigtigste bestanddele af atletikken. De tekniske færdigheder inden for kast (spydkast), løb (sprint) og spring (længdespring) udvikles og finjusteres. Evalueringen tager udgangspunkt i følgende punkter:    

(Fokus på) Tekniske færdigheder
At udføre disciplinen med den korrekte teknik, så alle faser i de forskellige discipliner gennemføres.
Forløbet afsluttes med en videooptagelse af 2 af de tre discipliner, som der er blevet undervist i.

TEORI.
Grundbogen for idræt C
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Moderne dans (eksamensforløb)

DANSEPERFOMANCE

Hovedområde: Musik og bevægelse

Moderne dans (i samarbejde med Åben dans)
Eleverne arbejder med elementer af både modern dans og rytmisk dans.

Med udgangspunkt i dansehjulet (se elementer herunder) arbejdes der kreativt med kroppens udtryksmuligheder og eleverne skal på baggrund heraf lave en danseperformance:
- Bevægelse (trin, drejninger, hop, sving, rulninger, moves, balancer) og form (rund, strakt, skruet, bred, lille, stor, åben, lukket form
- Rum (højt, mellem, lavt niveau, retninger fremad, bagud, til siden, lige, buet, placering centrum, hjørner, lige linje, cirkel, spredt)
- Dynamik (Hurtigt, langsomt, pludseligt, stabilt, kraftfuldt, tungt, svagt, let)
- Relation (alene, parvis, gruppe, alle, synkront, kanon, dialogisk, kaos)

Eleverne præsenteres for inspiration fra lærer til bl.a.
- dansehjulet  
- Forskellige bevægelseskvaliteter
- "Redskaber" der kan hjælpe eleverne til at udvikle bevægelsessekvenser
- "Redskaber " der kan hjælpe eleverne til at udvikle "Billeder"/udtryk
- Danse rundt om kroppen som statue, og lave en lille serie
- Træning og øvelse i 2-3 lærerkoreograferede svingserier
- Brainstorming og ideudvikling i grupperne
- Øvelse og færdiggørelse af danseperformance

Krav til performance:
Mindst 3 min. varighed
- Vise forståelse og brug af dansehjulet
- Vise kreativitet og opmærksomhed
- Forholde sig til musikkens udtryk og opbygning
- Evt. forholde sig til teksten, men ikke lave gestik, mime eller teater.
Hvis overskud:
- Rytmisk del med både fælles gruppe og individuel dans

Faglige mål:
- At udvikle kropsbevidsthed og udtrykke sig med kroppen
- At udvikle- og arbejde med bevægelse, så der skabes det ønskede udtryk
- At indgå i samarbejdsrelationer og forstå deres egne roller i samarbejdet om det fælles mål - en performance
- At forstå og benytte BESS-konceptet i praksis
- At benytte musik (takter og opbygning) i udviklingen af en performance

KERNESTOF: Musik & bevægelses teori (Laban)
Idræt C (den ny, grønne), s. 14-23
Supplerende materiale:
"Dansehjulet"

OMFANG: 12 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Volleyball (eksamensforløb)

Beskrivelse af forløb: Ikke fuldt forløb.
Fokus på hovedsageligt de tekniske aspekter af spillet. Herunder grundslag, samt opstilling på banen. Der er arbejdet med grundspillet: modtagning (baggerslag/fingerslag), hævning (fingerslag/fingerslagskast) og angreb (smash).


Faglige mål:
- Tekniske elementer i volleyball: fingerslag, baggerslag samt underhåndsserv
- Sparsomme taktiske elementer i volleyball: opstilling på banen
- regler

TEORI
Idræt C (den grønne), Volleyball, s. 50-59.
Idræt C (den grønne), idrætspsykologi, s. 143-146.

OMFANG: 14 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Parkour

Beskrivelse af forløb: Ikke fuldt forløb - kun 2 moduler.

I dette forløb introduceres, afprøver og udvikler eleverne deres færdigheder indenfor Parkour.
Begrebet dækker i dette forløb over de fysiske færdigheder kroppen kan udøve indenfor parkour samt over den fysiske kapacitet. Eleverne kommer til at arbejder med deres motorik, kropsspænding, kropsbevidsthed, spring og landinger via de forskellige teknikker som præsenteres i forløbet.

De faglige mål er at eleverne skulle arbejde med og udvikle deres færdigheder indenfor:

- Forskellige vaults ("parkour teknik")
- Præcise spring og landinger
- Forskellige typer af sving
- Bevægelsessammensætning og flow

Centralt i forløbet er forståelsen af fokuspunkter under indlæring af nye tekniske færdigheder. Bevidsthed om egne evner og tryghed i bevægelserne.

OBS! Forløb afbrudt!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Grundtræning

Vi har gennemgået følgende teori/praksis og emneområder:
- teori om aerob træning (herunder minutvolumen, max. puls, konditionsformer: Kredsløbs- og stofskiftekondition, overlap mellem konditionsformer, fysiologiske effekter, pulszoner). Afprøvet konditionstræning på egen krop, herunder lavet bip test med eget kondital som resultat, afprøvet forskellige intervaltræningsformer (korte og lange intervaller) og mærket puls
- teori om anaerob træning (herunder anaerob effekt og anaerob tolerance)
- teori om styrketræning (herunder muskelstyrkekvaliteter, RM som belastning/intensitet og fysiologiske effekter)

Faglige mål:
Eleverne skal have god indsigt i de grundlæggende træningsformer, kunne anvende et fagligt begrebsapparat og kunne skitsere og tilrettelægge et træningspas som rammer netop hver af disse træningsformer.  

PRAKSIS:
Cirkel træning - Tabata
Test af Kondition: Bip-test
12 min. maks på kondicykel med skift til 12 styrketræning som eksempel på muskeludholdenhed og konditionstræning

TEORI
Kernestof: Fysiologi og træningslære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Les Lanciers

I 2-3 moduler vil eleverne modtage undervisning i Les Lanciers hvor fokus er at eleverne lærer de grundlæggende trin og bevægemønstre i dansen. Lærer de forskellige turer at kende samt at kunne bevæge sig æstetisk og elegant til musikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer