Holdet 2022 id/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anders Lauge Johannesen
Hold 2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate (eksamensforløb)
Titel 2 Forløb#1 - Introduktion til idræt i gymnasiet
Titel 3 Forløb#2 Opvarmning
Titel 4 Forløb#4 Les Lanciers
Titel 5 Forløb#5- Softball
Titel 6 Moderne dans
Titel 7 Badminton
Titel 8 TRP- Crossfit ( nye og klassiske idrætter)
Titel 9 Floorball
Titel 10 Lindi hop

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate (eksamensforløb)

FORLØBSBESKRIVELSE:

Forløbets overordnede mål er:
• At udvikle elevernes praktiske spilforståelse og teknisk-taktiske færdigheder i ultimate
• At udvikle elevernes forståelse af idrætsfaget med et fagligt indhold, fysisk aktivitet og samarbejde
• At eleverne erhverver sig viden/erfaringer om boldbasis (boldspil på tværs-elementer) i forhold til en teori/praksis-kobling og endvidere refleksion over praksis.  


Evalueringsmål:

PRAKTIK
Ultimate - idrætsfaglige mål - Hvad skal eleverne kunne? Hvad indgår i evalueringen.

Formålet med ultimate-forløbet er en indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal kaste- og gribeteknikker læres, udvikles og finjusteres. Overblik, præcision og spilbarhed er nøglepunkter i ultimate. Der arbejdes videre med angreb, forsvar, cuts, løbemønstre og spilforståelse. Evalueringen tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer og naturligvis evnen til at kunne deltage i det færdige spil.    

(Fokus på) Værdier og regler
1. Indgående kendskab til "spirit of the game", fairplay og reglerne

(Fokus på) Tekniske færdigheder
2. Sikkerhed i at kaste baghåndskast/gribe over kort afstand (5-10 m). Kunne lægge et mellemlangt kast til et dybdeløb med en vis sikkerhed/præcision (10-20 m). Kunne kaste en lang aflevering (20-40m), dog med væsentligt større usikkerhed (formel).   
3. Forhåndskast & hammerkast med en vis sikkerhed/præcision over kortere afstand. Kunne lægge et mellemlangt eller langt kast til et dybdeløb, dog med væsentligt større usikkerhed (formel)

(Fokus på) Taktiske færdigheder (kobling til ultimate- og boldbasisteori!)
4. Angreb: Kunne pivotere og kunne lægge en aflevering med en vis sikkerhed/præcision, når man har opdækning på (opdækningsøvelse). Gøre sig spilbar, løbe (temposkift) fri af sin markering og beherske "cuts" under afleveringer. Time sit løb. (funktionel - relationel færdighed).
5. Forsvar/defence: Kunne løbe, dække og følge sin mand effektivt og reglementeret (funktionel - relationel færdighed).  
6. Det færdige spil. Demonstrere god spilforståelse. Effektivitet. Kunne spille med og fremvise stacking på et et meget elementært niveau, f.eks. efter udkast og ved disc-overtagelse.

(I nogen grad) Det fysiske
7. Fysisk: Kondition, retningsskift, hurtighed og balance.   


TEORI:
Hvad er boldbasis? Hvilke elementer indgår på tværs af boldspil? Hvordan med regler, fairplay og etik? Spillet, regler & fairplay. Spilbarhed (cuts), kommunikation, bredde-dybde, angreb-forsvar, markering etc.

FAGLIGE MÅL: (fra bekendtgørelsen)
Elevere skal:
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

KERNESTOF: (fra bekendtgørelsen)
• aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
• aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet


Kernestof:  Boldbasis teori
Ultimate-kompendiet, Intro, s.6-9 + Kaste-& gribeteknik, s. 12-14 (7 s)
Idræt C (den lilla) Boldbasis s. 83-89 (7 s)
Video: ultimate - kast og gribning - intro.webm

OMFANG: 14 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#1 - Introduktion til idræt i gymnasiet

Eleverne bliver introduceret til div. idrætsdiscipliner som de kan komme til at møde i deres gymnasietid. Hvert modul vil være centreret omkring en ny disciplin. Forløbet er ikke et forløb der opgives til eksamen, men skal ses som en introduktion hvor de som klasse vil blive rystet sammen.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#2 Opvarmning

Opvarmning er et eksamensforløb.
Pensum er kapitlet om opvarmning i c- det er idræt. (side 22 til 30)
Eleverne bliver introduceret til hvad opvarmning er, hvorfor vi skal varme op og hvilke fysiologiske processer der sker under opvarmining.

AJ har udarbejdet et opvarmingsprogram som eleverne afprøver sammen med mig 2 gange og så har de 2 gange til selv at udarbejde deres eget program.
Faglige mål for forløbet:

- Forståelse for formål med opvarmning i idræt.
- Kunne opbygge og udføre eget opvarmningsprogram i grupper.
- Rytmisk forståelse ved anvendelsen af musik til bevægelser.
- Kunne anvende musik til at understøtte bevægelser (forståelse for rytmen/pulsen i musikken, og brugen af musikken således at der er skift i bevægelse ved 1. taksslag og/eller ved ændringer i musikken)
- Grundlæggende kropsbevidsthed, styrke og smidighed gennem forskellige kreative øvelser og udtryksformer.
- Kunne samarbejde og indgå i processer omkring bevægelse og udtryk i grupper hvorefter de afprøver det foran holdet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Les Lanciers

I 2 moduler vil eleverne modtage undervisning i Les Lanciers hvor fokus er at eleverne lærer de grundlæggende trin og bevægemønstre i dansen. Lærer de forskellige turer at kende samt at kunne bevæge sig æstetisk og elegant til musikken.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5- Softball

Eleverne vil i dette forløb stifte bekendtskab med softball spillet.
Fokuspunkterne i dette forløb er:
At kunne kaste og gribe en softball. At kunne kaste med overhånd i forskellige længder. At kunne modtage en softball i vifte- formation( både i forhånd og i  baghåndssiden).
At kunne batte til en softball- både stop bold og luft under bolden
At kunne pitche stående
At have kendskab til reglerne således at man kan være dommer- både på selve baserne og som hoved- dommer ( stike og ball)
At have taktisk forståelse for spillet: sammensætning af rækkefølgen, positioner på banen og batting i henhold til spillets gang ( safe play vs. chance play)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Moderne dans

DANSEPERFOMANCE

Hovedområde: Musik og bevægelse

Moderne dans (i samarbejde med Åben dans)
Eleverne arbejder med elementer af både modern dans og rytmisk dans.

Med udgangspunkt i dansehjulet (se elementer herunder) arbejdes der kreativt med kroppens udtryksmuligheder og eleverne skal på baggrund heraf lave en danseperformance:
- Bevægelse (trin, drejninger, hop, sving, rulninger, moves, balancer) og form (rund, strakt, skruet, bred, lille, stor, åben, lukket form
- Rum (højt, mellem, lavt niveau, retninger fremad, bagud, til siden, lige, buet, placering centrum, hjørner, lige linje, cirkel, spredt)
- Dynamik (Hurtigt, langsomt, pludseligt, stabilt, kraftfuldt, tungt, svagt, let)
- Relation (alene, parvis, gruppe, alle, synkront, kanon, dialogisk, kaos)

Eleverne præsenteres for inspiration fra lærer til bl.a.
- dansehjulet  
- Forskellige bevægelseskvaliteter
- "Redskaber" der kan hjælpe eleverne til at udvikle bevægelsessekvenser
- "Redskaber " der kan hjælpe eleverne til at udvikle "Billeder"/udtryk
- Danse rundt om kroppen som statue, og lave en lille serie
- Træning og øvelse i 2-3 lærerkoreograferede svingserier
- Brainstorming og ideudvikling i grupperne
- Øvelse og færdiggørelse af danseperformance

Krav til performance:
Mindst 3 min. varighed
- Vise forståelse og brug af dansehjulet
- Vise kreativitet og opmærksomhed
- Forholde sig til musikkens udtryk og opbygning
- Evt. forholde sig til teksten, men ikke lave gestik, mime eller teater.
Hvis overskud:
- Rytmisk del med både fælles gruppe og individuel dans

Faglige mål:
- At udvikle kropsbevidsthed og udtrykke sig med kroppen
- At udvikle- og arbejde med bevægelse, så der skabes det ønskede udtryk
- At indgå i samarbejdsrelationer og forstå deres egne roller i samarbejdet om det fælles mål - en performance
- At forstå og benytte BESS-konceptet i praksis
- At benytte musik (takter og opbygning) i udviklingen af en performance

KERNESTOF: Musik & bevægelses teori (Laban)
Idræt C (den ny, grønne), s. 14-23
Supplerende materiale:
"Dansehjulet"

OMFANG: 12 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Badminton

Vores første disciplin indenfor Nye og klassiske discipliner er det klassiske spil Badminton. Pensum til forløbet er kapitlet om Badminton i Grundbog 1 Idræt C- praksis og teori ( siderne 79 til 85) inkl. en side om reglerne i badminton.
Forløbet  er opbygget i henhold til bogen og forløbet afsluttes med en skriftlig prøve.
Det forventes at eleverne ved hvilket spil badminton er, spillets historie, grebet i badminton. Benarbejdet samt svingsløjfe er centrale elementer samt de vigtigste slag. Taktik og fysiologi er også elementer der indgår i forløbet samt reglerne i spillet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 TRP- Crossfit ( nye og klassiske idrætter)

I 3 g skal eleverne prøve kræfter med træningsprojektet ( TRP). Et længerevarende projekt med en start test i crossfit og en slut test ( den samme) ca. 6 uger senere. Hensigten med projektet er at alle elever
træner målrettet mod at forbedre deres præstation i en WOD (maks 25min) med fokus på kondition (primært kredsløbskondition),  muskeludholdenhed, koordination og teknik træning.

I træningsperioden vil der være fælles træning hvor eleverne har mulighed for at forbedre deres kredsløbskonditon, deres muskelstyrke og deres teknik indenfor crossfit.

Produktkrav:
- Rapport (indledning, træningsområde med tilhørende teori => arbejdskravanalyse, kapacitetsanalyse => målsætning, argumenteret træningsplan, træningsdagbog/gennemførsel, resultater og diskussion, konkluderende evaluering).

Teori: Der bygges videre på den læste teori under grundtræningsforløbet i 2.g s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Floorball

Eleverne vil blive præsenteret for en oversigt over den komplette floorball spiller - og de 4 elementer som vedkommende skal kunne præstere hvis man tilstræber at blive den komplette spiller.

( Fysik, Teknik, Taktik og Motivation og spilleglæde)

Dernæst vil vi i forløbet arbejde løbende på at forbedre de 4 parametre via øvelser og massere af spil.

Fokuspunkter er:
1. greb på staven, grundposition, en hånd vs. to hænder på staven.
2. modtagning og aflevering
3. de forskellige pasninger/afleveringer: træk skud, håndledsskud, slagskud
4. driblinger og afslutninger
5. At kunne holde på bolden ( mand vs. mand)
6. Taktiske elementer ved spil. - lad bolden gøre arbejdet. Hold jeres plads og position på banen, sammenhæng mellem kæderne.
Vi spiller på stor bane ( håndboldbane) 5 mod 5 i marken med målmand - og udstyr så vidt muligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Lindi hop

I vores kreative bevægeformer danser vi Lindi hop som er en par dans.

Eleverne vil kort blive undervist i dansens historie og udvikling samt Lindi hops historie.
Desuden vil hver undervisningsgang starte med en specielt lindi hop opvarmning så alle eleverne kan denne.

Af tekniske aspekter vil fokuspunkterne være:

Rytmen (8 takt),
Trin lead
Trin follow
Div. trin ( the book, promenade lead, promenade follow, promande not, swing out, the cirkel, improvisation m.fl.)

koordination mellem par
fatning mellem par
sti mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer