Holdet 2022 id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anders Lauge Johannesen
Hold 2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktion til idræt
Titel 2 Ultimate – Ansvarlighed, fairplay og fordybelse
Titel 3 Forløb#2 Opvarmning
Titel 4 Forløb#3 Lidt af det hele
Titel 5 Grundforløb: Ultimate - ansvarlighed, fairplay mm.
Titel 6 Softball
Titel 7 Moderne dans
Titel 8 Volleyball
Titel 9 Grundtræning og Les Lanciers
Titel 10 TRP- Crossfit ( nye og klassiske idrætter)
Titel 11 Floorball
Titel 12 Lindi hop
Titel 13 Forløb#13 Repetition af discipliner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduktion til idræt

Eleverne bliver introduceret til div. idrætsdiscipliner som de kan komme til at møde i deres gymnasietid. Hvert modul vil være centreret omkring en ny disciplin. Forløbet er ikke et forløb der opgives til eksamen, men skal ses som en introduktion hvor de som klasse vil blive rystet sammen.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ultimate – Ansvarlighed, fairplay og fordybelse

Idrætsklasserne skal få en tydelig forståelse for idrætsfagets kernestof gennem fysisk aktive timer, der skaber fællesskab, tid til fordybelse og kropslig læring. Dette vil opnås gennem bl.a. ultimate.
Idrætsklasserne skal have en begyndende forståelse for, hvordan idræt og samfund præger hinanden – dette skal ske ved 2 boldspil (gammelt & nyt), hvor spillenes historie kobles til tidens samfund.

OVERORDNET INDHOLD:
Spillets historie (udvikling, idræt & samfund)
Regler – herunder spirit-score
Teknik
Dischandling – Afleveringsformer, gribeformer
Pivotering
Taktik – Angreb & forsvar
Stak som udgangspunkt for spilopbygning
At gøre sig fri til en aflevering
Skabelse og udnyttelse af det frie rum
Mand-Mand-opdækning
Fysik (arbejdskrav => træning)
Kondition
Agility

Succeskriterier/tegn på at det overordnede læringsmål er opnået:
At der ses fordybelse hos eleverne under øvelser, relateret til Ultimate, i relation til at udvikle deres faglige kompetencer
At der ses en fortsat udvikling i samarbejdet og tilhørende vejledende kommunikation
At eleverne kan dømme og gennemføre små Ultimate-kampe med SPIRIT, som det etiske udgangspunkt

Forløbets øvelser kunne være:
Øvelser der træner dischandling - 3 kasteformer (forhånd, baghånd og hammer), gribning af disc stående og i bevægelse, pivotering og kast til makker m/u forsvarer
Øvelser der træner cuts, skabelse og udnyttelse af frie rum, spilbarhed og sammenhængskraft (øvelser går fra simple til komplekse og inddragelse i spillet)
Holdrefleksioner – Hvordan bliver vi stærkere som hold?
Spil
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#2 Opvarmning

Opvarmning er et eksamensforløb.
Pensum er kapitlet om opvarmning i c- det er idræt. (side 22 til 30)
Eleverne bliver introduceret til hvad opvarmning er, hvorfor vi skal varme op og hvilke fysiologiske processer der sker under opvarmining.

AJ har udarbejdet et opvarmingsprogram som eleverne afprøver sammen med mig 2 gange og så har de 2 gange til selv at udarbejde deres eget program.
Faglige mål for forløbet:

- Forståelse for formål med opvarmning i idræt.
- Kunne opbygge og udføre eget opvarmningsprogram i grupper.
- Rytmisk forståelse ved anvendelsen af musik til bevægelser.
- Kunne anvende musik til at understøtte bevægelser (forståelse for rytmen/pulsen i musikken, og brugen af musikken således at der er skift i bevægelse ved 1. taksslag og/eller ved ændringer i musikken)
- Grundlæggende kropsbevidsthed, styrke og smidighed gennem forskellige kreative øvelser og udtryksformer.
- Kunne samarbejde og indgå i processer omkring bevægelse og udtryk i grupper hvorefter de afprøver det foran holdet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#3 Lidt af det hele

Den sidste del af forårssemesteret vil består af et meget fragmenteret forløb da der vil være mange afbræk i forløbet pga. aflysninger. Forløbet - hvis man kan kalde det det vil derfor være en "blandet landhandel" bestående af udendørs O- løb i grupper. Bib- test for at måle elevernes kondital, et modul volleyball samt et modul genopfriskning af ultimate samt 2 modulers Les Lancier hvor eleverne bliver klar til Galla festen hvor vi netop danser denne dans. Derudover vil eleverne modtage teoretisk idræt hvor fokus er at introducerer drejebogen i idræt og forståelse for idræt som eksamensfag.

Fokus punkter er for Les Lanciers:  at eleverne lærer de grundlæggende trin og bevægemønstre i dansen. Lærer de forskellige turer at kende samt at kunne bevæge sig æstetisk og elegant til musikken.

Fokus punkter i Bib- test: At eleverne på egen krop prøver kræfter med en konditionstest og forstår hvad konditallet dækker over og hvilken betydning konditallet har.

Fokus punkter for O- løb. At eleverne bliver rystet sammen og lærer at arbejde i grupper sammen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Grundforløb: Ultimate - ansvarlighed, fairplay mm.

Forløb - Ultimate – Ansvarlighed, fairplay og fordybelse

Forløbsbeskrivelse: FORLØBSBESKRIVELSE:

Forløbets overordnede mål er:
• At udvikle elevernes praktiske spilforståelse og teknisk-taktiske færdigheder i ultimate
• At udvikle elevernes forståelse af idrætsfaget med et fagligt indhold, fysisk aktivitet og samarbejde
• At eleverne erhverver sig viden/erfaringer om boldbasis (boldspil på tværs-elementer) i forhold til en teori/praksis-kobling og endvidere refleksion over praksis.  


Evalueringsmål:

PRAKTIK
Ultimate - idrætsfaglige mål - Hvad skal eleverne kunne? Hvad indgår i evalueringen.

Formålet med ultimate-forløbet er en indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal kaste- og gribeteknikker læres, udvikles og finjusteres. Overblik, præcision og spilbarhed er nøglepunkter i ultimate. Der arbejdes videre med angreb, forsvar, cuts, løbemønstre og spilforståelse. Evalueringen tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer og naturligvis evnen til at kunne deltage i det færdige spil.    

(Fokus på) Værdier og regler
1. Indgående kendskab til "spirit of the game", fairplay og reglerne

(Fokus på) Tekniske færdigheder
2. Sikkerhed i at kaste baghåndskast/gribe over kort afstand (5-10 m). Kunne lægge et mellemlangt kast til et dybdeløb med en vis sikkerhed/præcision (10-20 m). Kunne kaste en lang aflevering (20-40m), dog med væsentligt større usikkerhed (formel).   
3. Forhåndskast & hammerkast med en vis sikkerhed/præcision over kortere afstand. Kunne lægge et mellemlangt eller langt kast til et dybdeløb, dog med væsentligt større usikkerhed (formel)

(Fokus på) Taktiske færdigheder (kobling til ultimate- og boldbasisteori!)
4. Angreb: Kunne pivotere og kunne lægge en aflevering med en vis sikkerhed/præcision, når man har opdækning på (opdækningsøvelse). Gøre sig spilbar, løbe (temposkift) fri af sin markering og beherske "cuts" under afleveringer. Time sit løb. (funktionel - relationel færdighed).
5. Forsvar/defence: Kunne løbe, dække og følge sin mand effektivt og reglementeret (funktionel - relationel færdighed).  
6. Det færdige spil. Demonstrere god spilforståelse. Effektivitet. Kunne spille med og fremvise stacking på et et meget elementært niveau, f.eks. efter udkast og ved disc-overtagelse.

(I nogen grad) Det fysiske
7. Fysisk: Kondition, retningsskift, hurtighed og balance.   


TEORI:
Hvad er boldbasis? Hvilke elementer indgår på tværs af boldspil? Hvordan med regler, fairplay og etik? Spillet, regler & fairplay. Spilbarhed (cuts), kommunikation, bredde-dybde, angreb-forsvar, markering etc.

FAGLIGE MÅL: (fra bekendtgørelsen)
Elevere skal:
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

KERNESTOF: (fra bekendtgørelsen)
• aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
• aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet


KERNESTOF:  Boldbasis og ultimate teori
Ultimate-kompendiet, Intro, s.5-8 + Kaste-& gribeteknik, s. 10-13 (8 s)
Boldspilsteori (Lærerkonstruereret materiale) (5 s.)
Videoer med kasteteknikker

(14 s.)
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Softball

Eleverne vil i dette forløb stifte bekendtskab med softball spillet.
Fokuspunkterne i dette forløb er:
At kunne kaste og gribe en softball. At kunne kaste med overhånd i forskellige længder. At kunne modtage en softball i vifte- formation( både i forhånd og i  baghåndssiden).
At kunne batte til en softball- både stop bold og luft under bolden
At kunne pitche stående
At have kendskab til reglerne således at man kan være dommer- både på selve baserne og som hoved- dommer ( stike og ball)
At have taktisk forståelse for spillet: sammensætning af rækkefølgen, positioner på banen og batting i henhold til spillets gang ( safe play vs. chance play)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Moderne dans

DANSEPERFOMANCE

Hovedområde: Musik og bevægelse

Moderne dans (i samarbejde med Åben dans)
Eleverne arbejder med elementer af både modern dans og rytmisk dans.

Med udgangspunkt i dansehjulet (se elementer herunder) arbejdes der kreativt med kroppens udtryksmuligheder og eleverne skal på baggrund heraf lave en danseperformance:
- Bevægelse (trin, drejninger, hop, sving, rulninger, moves, balancer) og form (rund, strakt, skruet, bred, lille, stor, åben, lukket form
- Rum (højt, mellem, lavt niveau, retninger fremad, bagud, til siden, lige, buet, placering centrum, hjørner, lige linje, cirkel, spredt)
- Dynamik (Hurtigt, langsomt, pludseligt, stabilt, kraftfuldt, tungt, svagt, let)
- Relation (alene, parvis, gruppe, alle, synkront, kanon, dialogisk, kaos)

Eleverne præsenteres for inspiration fra lærer til bl.a.
- dansehjulet  
- Forskellige bevægelseskvaliteter
- "Redskaber" der kan hjælpe eleverne til at udvikle bevægelsessekvenser
- "Redskaber " der kan hjælpe eleverne til at udvikle "Billeder"/udtryk
- Danse rundt om kroppen som statue, og lave en lille serie
- Træning og øvelse i 2-3 lærerkoreograferede svingserier
- Brainstorming og ideudvikling i grupperne
- Øvelse og færdiggørelse af danseperformance

Krav til performance:
Mindst 3 min. varighed
- Vise forståelse og brug af dansehjulet
- Vise kreativitet og opmærksomhed
- Forholde sig til musikkens udtryk og opbygning
- Evt. forholde sig til teksten, men ikke lave gestik, mime eller teater.
Hvis overskud:
- Rytmisk del med både fælles gruppe og individuel dans

Faglige mål:
- At udvikle kropsbevidsthed og udtrykke sig med kroppen
- At udvikle- og arbejde med bevægelse, så der skabes det ønskede udtryk
- At indgå i samarbejdsrelationer og forstå deres egne roller i samarbejdet om det fælles mål - en performance
- At forstå og benytte BESS-konceptet i praksis
- At benytte musik (takter og opbygning) i udviklingen af en performance

KERNESTOF: Musik & bevægelses teori (Laban)
Idræt C (den ny, grønne), s. 14-23
Supplerende materiale:
"Dansehjulet"

OMFANG: 12 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Volleyball


Eleverne vil igennem forløbet prøve kræfter med spillet volleyball (6 lektioner) - pensum er her kapitlet om volleyball ( side 50 til 59 i Idræt c praksis og teori).

I forløbet vil der være fokus på følgende slag:
fingerslag, baggerslag, underhånd og overhåndsserv og smash-

Der vil desuden være fokus på spillets historie, regler, teknik.

Desuden vil taktik, spilposition ved forsvar og angreb samt benarbejde være væsentlige punkter. Forløbet vil indeholde en prøve
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Grundtræning og Les Lanciers

I grundtræning vil vi gennemfører politi- testen, så de unge mennesker prøver kræfter med både aerob og anaerobt træning i praksis samt styrketræning. Derudover vil vi danse Les Lanciers over 2 gange så de er klar til Galla vesten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 TRP- Crossfit ( nye og klassiske idrætter)

I 3 g skal eleverne prøve kræfter med træningsprojektet ( TRP). Et længerevarende projekt med en start test i crossfit og en slut test ( den samme) ca. 6 uger senere. Hensigten med projektet er at alle elever
træner målrettet mod at forbedre deres præstation i en WOD (maks 25min) med fokus på kondition (primært kredsløbskondition),  muskeludholdenhed, koordination og teknik træning.

I træningsperioden vil der være fælles træning hvor eleverne har mulighed for at forbedre deres kredsløbskonditon, deres muskelstyrke og deres teknik indenfor crossfit.

Produktkrav:
- Rapport (indledning, træningsområde med tilhørende teori => arbejdskravanalyse, kapacitetsanalyse => målsætning, argumenteret træningsplan, træningsdagbog/gennemførsel, resultater og diskussion, konkluderende evaluering).

Teori: Der bygges videre på den læste teori under grundtræningsforløbet i 2.g s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Floorball

Eleverne vil blive præsenteret for en oversigt over den komplette floorball spiller - og de 4 elementer som vedkommende skal kunne præstere hvis man tilstræber at blive den komplette spiller.

( Fysik, Teknik, Taktik og Motivation og spilleglæde)

Dernæst vil vi i forløbet arbejde løbende på at forbedre de 4 parametre via øvelser og massere af spil.

Fokuspunkter er:
1. greb på staven, grundposition, en hånd vs. to hænder på staven.
2. modtagning og aflevering
3. de forskellige pasninger/afleveringer: træk skud, håndledsskud, slagskud
4. driblinger og afslutninger
5. At kunne holde på bolden ( mand vs. mand)
6. Taktiske elementer ved spil. - lad bolden gøre arbejdet. Hold jeres plads og position på banen, sammenhæng mellem kæderne.
Vi spiller på stor bane ( håndboldbane) 5 mod 5 i marken med målmand - og udstyr så vidt muligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Lindi hop

I vores kreative bevægeformer danser vi Lindi hop som er en par dans.

Eleverne vil kort blive undervist i dansens historie og udvikling samt Lindi hops historie.
Desuden vil hver undervisningsgang starte med en specielt lindi hop opvarmning så alle eleverne kan denne.

Af tekniske aspekter vil fokuspunkterne være:

Rytmen (8 takt),
Trin lead
Trin follow
Div. trin ( the book, promenade lead, promenade follow, promande not, swing out, the cirkel, improvisation m.fl.)

koordination mellem par
fatning mellem par
sti mm.
Pensum er Par dans - siderne 24 til 28 i den grønne bog
Samt div. videoer ( 5 normal sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer