Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Allan Sørensen
Hold 2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Climate fiction
Titel 2 Climate action
Titel 3 American Skin
Titel 4 Generations
Titel 5 Twisted Tales
Titel 6 The American Frontier
Titel 7 Listen!
Titel 8 Immigrants
Titel 9 Manipulation in politics
Titel 10 Welcome to Scotland!
Titel 11 On the spectrum
Titel 12 Varieties of English (EKSAMEN)
Titel 13 The Divided State of America (EKSAMEN)
Titel 14 Worlds of fantasy
Titel 15 Horror (EKSAMEN)
Titel 16 Shakespeare (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Climate fiction

Forløbet introducerer litterære genrebegreber som climate fiction (cli fi) og dystopisk fiktion, men berører også filmiske genrer, både fiktion (kortfilm og spillefilm) og non-fiktion (kampagnefilm). Metodemæssigt arbejdes således på introducerende vis med analyse og fortolkning af forskellige genrer inden for det almene emne klima.

Faglige mål – du skal kunne:
- analysere og fortolke nyere tekster (fiktion og non-fiktion) med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere teksterne kulturelt og samfundsmæssigt
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Kernestof:
Afsnit 6.1, ’Setting’, i ‘The English Handbook (Systime iBog)
Kortfilm: ‘Migrants’
Kampagnefilm: ‘Follow the Frog’, ‘Nature is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature’, ‘He Will Change Your Life Forever’ (YouTube)
Emilie Collyer: ’From the Dark’, i ’Climate Action – Challenges of Change’ (Systime iBog)
Film: ‘Hushpuppy’ (‘Beasts of the Southern Wild’)

Supplerende stof:
The Clash: ‘London Calling’
Europe: ‘The Final Countdown’

Samlet omfang: 30 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Climate fiction short story 05-12-2022
Adjectives, adverbs & reading 18-12-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Climate action

Forløbet fungerer som forberedelse til FF1-opgaven, der foregår i samspil med samfundsfag. Med udgangspunkt i afsnittet ’Activism and popular movements’ i bogen ’Climate Action – Challenges of Change’ drejer forløbet sig om emnet klimakamp og forskellige former for aktivisme, kampagne og protest i den forbindelse. Begreber som civil ulydighed, clicktivism og slacktivism og eksempler på klimabevægelser (med et særligt fokus på Extinction Rebellion UK) inddrages. Metodemæssigt arbejdes med retorisk analyse (det retoriske pentagram og appelformer) og analyse af nyhedsartikler.

Faglige mål – du skal kunne:
- analysere og fortolke nyere non-fiktionstekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere teksterne kulturelt og samfundsmæssigt
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
Afsnit 5, ’Activism and popular movements’, i ’Climate Action – Challenges of Change’ (Systime iBog)
Afsnit 4.1, ‘Rhetoric – the art of speaking’, i ‘The English Handbook (Systime iBog)
‘News article analysis’, fra The English Handbook (Word-dokument)
’Greta Thunberg detained at German coal protest’, BBC, 17.1.23
’WE QUIT!’, Extinction Rebellion UK, 31.12.2022
‘Extinction Rebellion announces move away from disruptive tactics’, The Guardian, 1.1.2023
Alexandria Ocasio-Cortez: ‘Speech at C40 in Copenhagen’, i ’Climate Action – Challenges of Change’ (Systime iBog)

Samlet omfang: 25 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 American Skin

Igennem et udvalg af fiktions- og non-fiktionstekster gennemgås den historiske udvikling i racisme i det amerikanske samfund. Der trækkes en tråd fra slaveriet i 1700-1800-tallet over 1900-tallets segregering og borgerrettighedskamp til nutidens strukturelle (systemiske) racisme og politibrutalitet (’racial profiling’). Særlige fokuspunkter i forløbet er målrettet arbejde med analyse og fortolkning (særligt af fiktionstekster frem mod den skriftlige årsprøve) og gruppe- og projektarbejde med udgangspunkt i at samarbejde om læring. Forløbet vil i høj grad inddrage kreative arbejdsformer, fx plancheproduktion, ’mix & match’ om emnebegreber og en påskeægsskattejagt til opsamling af faglig viden.

Faglige mål – du skal kunne:

- udtrykke dig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om emnet med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om racisme igennem tiderne i USA
- analysere og perspektivere væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- gøre brug af grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- udtrykke dig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om emnet

Kernestof:
Bruce Springsteen: ‘American Skin’
Afsnittet ‘Post-Racist America?’ i ‘Black Voices’ (Systime iBog)
’A Law Against Teaching the Enslaved to Read and Write’ (North Carolina law, 1831), i ‘Black Voices’ (Systime iBog)
Afsnittet ‘Slavery’ i ‘Black Voices’ (Systime iBog)
James Allens hjemmeside withoutsanctuary.org (om lynching), i ‘Black Voices’ (Systime iBog)
Abel Meeropol: ‘Strange Fruit’
Langston Hughes: ’Merry-Go-Round’, i ‘Black Voices’ (Systime iBog)
Afsnittet ’Deadly police shootings’, i ‘Black Voices’ (Systime iBog)
Nic Stone: ’Dear Martin’, i ‘Compass’ (Systime iBog)

Supplerende stof:
Angie Thomas: ‘Concrete Rose’, i ‘Black Voices’ (Systime iBog)
Film: ’Fruitvale Station’
Angie Thomas: ‘On the Come Up’ (uddrag), i ‘Compass’ (Systime iBog)

Samlet omfang: 50 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay: On the Come Up 19-03-2023
Lektie: Kig din feedback igennem 30-03-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Generations

Der var tale om et intensivt undervisningsforløb på to hele dage, hvor vi startede med at fastslå to forskellige definitioner af ordet 'generationer':

• all of the people born and living at about the same time, regarded collectively
• the average period, generally considered to be about 20–⁠30 years, during which children are born and grow up, become adults, and begin to have children = the next generation is on the way

Selve teksterne i forløbet tog udgangspunkt i generationsskel. Der er særligt arbejdet med filmisk analyse af filmen Juno.

Faglige mål - du skal kunne:
- udtrykke dig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om det faglige emne med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- analysere og fortolke nyere og ældre fiktive tekster med anvendelse af relevante tekstanalytiske begreber og metoder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
Juno (film, 2007)
Bruce Springsteen: Independence Day (sangtekst, 1980)
Sharon Van Etten: Seventeen (sangtekst, 2019)

Samlet omfang: 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Twisted Tales

Faglige mål - du skal kunne:
- demonstrere indgående kendskab til de faglige begreber 'plot twist' og 'foreshadowing'
- udtrykke dig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om det faglige emne med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- analysere og fortolke nyere og ældre fiktive tekster med anvendelse af relevante tekstanalytiske begreber og metoder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
Richard Matheson: 'Button, Button' (novelle, 1970)
Sonya C. Dodd: 'In an Instant' (2013)
Ray Bradbury: 'Marionettes, Inc.' (novelle, 1951)
Ernest Hemingway: 'Indian Camp' (novelle, 1921)
Joe Sheerin: 'The Whaler' (novelle, 2000)

Supplerende stof:
iBogen Choices, pre-reading activities for chapter 2: 'Twisted Stories', Columbus, 2023
Dokumentar: Three Identical Strangers (2018) (tilgængelig via CFU)

Samlet omfang: 30 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Babycakes 10-09-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 The American Frontier

Gennem fakta- og fiktionstekster arbejdes der med forståelsen af ’the frontier’ som et karakteristisk udtryk for særlige amerikanske værdier som fx individuel frihed og den amerikanske drøm. Ekspansionen mod vest går som en rød tråd igennem Amerikas historie – fra de første nybyggeres idealer om ’Manifest Destiny’ og ’City on a Hill’ over 1800-tallets voldsomme omvæltninger med borgerkrig og guldfeber til det 20. århundredes nye frontlinjer med rumkapløb og USA som hele verdens politimand. Forløbet udfordrer og nuancerer myten om "Det Vilde Vesten" ved at berøre fx de indfødte amerikaneres skæbne. Der afsluttes med en nutidig fortælling, Winter’s Bone, om ’hillbillies’, der er hægtet af samfundsudviklingen. Der er løbende arbejdet med en række frontier-værdier og faglige begreber.

Faglige mål - du skal kunne:
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster inden for emnet med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Kernestof:
Baggrund: The Impact of the American Frontier (PDF) (fra 'Worlds of English')
Baggrund: America: From British colony to superpower (Word-dokument) (fra 'Worlds of English')
Film: Slow West (2015)
Tsali – An American Indian Legend
Daniel Woodrell: Winter’s Bone (2006, uddrag)
Woody Guthrie: 'This Land Is Your Land' (sangtekst fra 1930'erne)
Kortfilm: 'All Gold Canyon' fra Coen-brødrenes antologiwestern 'The Ballad of Buster Scruggs' (2018, Netflix)

Supplerende stof:
Serie: '1883' (2022), 3. episode ('River)
Serie: Klip fra 1. episode af 'Deadwood' (2004)

Samlet omfang: 60 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Listen!

Podcast-forløb med kærlighed som gennemgående emne. Der er arbejdet med definitionen af podcast (fx forskellen på push medium, dvs. radio, og pull medium, dvs. podcast) og opfattelsen af podcast som et demokratisk medie. Der findes grundlæggende to podcast-formater: "Podcasts with people chatting" og "Podcasts with people telling stories". I forløbet har vi særligt fokuseret på sidstnævnte, hvoraf der igen findes to kategorier: Podcast documentary (non-fiction) og podcast drama (fiction). Vi har arbejdet med analyse af virkemidler (særligt lyd, musik, stemmer, redigering), og eleverne har produceret deres egne podcast i grupper.

Faglige mål - du skal kunne:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke dig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- analysere og beskrive engelsk sprog stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi

Kernestof:
Udvalgte afsnit fra kapitlerne ’How to analyse a podcast’ og ’True love’ fra Listen! af Mimi Olsen og Martin Houlind, Columbus iBog, 2023
36 questions, alle tre episoder, Two-Up Productions, USA, 2017

Supplerende stof:
Blackout, episode 1 “Pilot”, QCode, 2019
File on 4: “My Homeless Son”, BBC, 2018
The Battersea Poltergeist, BBC, 2021

Samlet omfang: 35 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Immigrants

Med både amerikanske og britiske perspektiver er emnet immigration og kulturforskelle udforsket, særligt gennem forståelse af "push factors / pull factors". Som del af forløbet har klassen haft besøg af Mary Njoki, der er født og opvokset i Kenya, men nu britisk statsborger efter at have emigreret til Storbritannien for ca. 20 år siden. Eleverne forberedte autentiske rundbordssamtaler med Mary i mindre grupper.

Faglige mål - du skal kunne:
- udtrykke dig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion̶
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Kernestof:
Introduktion til afsnittet 'Strangers in a strange land' fra Choices, Columbus iBog 2023
Sangtekster af M.I.A.: 'Borders' + 'Paper Planes' og de tilhørende musikvideoer
Nyhedsartikel: 'M.I.A. receives an MBE medal that was stitched by her mother', Mark Savage, BBC, 16. januar 2020
Digte: 'Immigrants' af Pat Mora og 'Refugees' af Brian Bilston

Supplerende stof:
Film: Ae Fond Kiss, Ken Loach, 2004
Digt: Wang Ping: 'Things We Carry on the Sea' (2018)

Samlet omfang: 45 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Chameleon 11-02-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 9 Manipulation in politics

Samfundsfagligt og litterært forløb om manipulation i politik. Centralt i forløbet har stået værklæsning af George Orwells Animal Farm, som er bearbejdet grundigt i form af udvalgte opgaver til hvert kapitel i Systimes værklæsningsudgave (iBog). Forløbet har forsøgt at trække tråde fra fortiden til nutiden, særligt den aktuelle situation i Rusland.

Faglige mål - du skal kunne:
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernestof:
Jomo Kenyatta: 'The Gentlemen of the Jungle' (1938)
George Orwell: Animal Farm (1945)

Supplerende stof:
Nyhedsartikel: 'Moscow attack: Russia blames West and Kyiv for jihadist massacre', Paul Kirby, BBC News, 26. marts 2024

Samlet omfang: 80 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Animal Farm in Reality 28-04-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 Welcome to Scotland!

Forløbets fokus har været på særlige historiske og aktuelle kendetegn ved Skotland og det skotske folks nationale særpræg; herunder skotternes forhold til englænderne, fx set i lyset af nej til selvstændighed i 2014 fulgt af skotsk 'nederlag' i Brexit-afstemningen i 2016. Skotland som et progressivt samfund er blevet adresseret i form af vedtagelsen af en skotsk lov om gratis hygiejnebind. Der er arbejdet indgående med filmen Trainspotting og dens emner, fx stofmisbrug. Både stofmisbrug og hygiejnebind er brugt som udgangspunkt for debatøvelser i blandede grupper.

Faglige mål. Du skal kunne...
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

Kernestof:
Nyhedsartikel: 'Scotland Just Showed How Easy It Is To End ‘Period Poverty’, Eloise Barry, Time Magazine, 15. august 2022
'Should Period Products Be Free?', Natalie Proulx, New York Times, 28. september 2022
Film: Trainspotting

Samlet omfang: 40 sider

Grammatik hele skoleåret: Getting Started, Mette Hermann og Poul Tornøe, Gyldendal, 2017

Minlæring.dk er benyttet hele skoleåret til de skriftlige opgaver: Do it, write!
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 On the spectrum

Undersøgelse af et samfundsmæssigt og kulturelt væsentligt emne – autismespektret – ud fra to fiktive (inklusiv et skrevet værk) og to ikke-fiktive tekster med udgangspunkt i britiske forhold. Værklæsningen er foregået i faste læsegrupper og har haft tre særlige læsefokuspunkter i analysen og fortolkningen:
1) Learning how Christopher's mind works: As his teacher Siobhan gently insinuates, he is "different". He sees and experiences the world in his own unusual way.
2) The meta aspect: As our narrator, Christopher, constantly makes us aware, we are reading a mystery novel that he is writing in a certain way that might be called unconventional, or "different".
3) Foreshadowing.

Der er i øvrigt arbejdet med redegørelse for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster samt analyse, fortolkning og samfundsmæssig og kulturel perspektivering af nyere tekster med anvendelse af relevante faglige metoder.

Der i dette forløb såvel som resten af skoleåret arbejdet med træning af de to eksamensgenrer i analytisk essay på MinLæring:
Do It, Write – assignment 4A: Fiction
In English: https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/59700/sektion/59711
På dansk: https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/15352/sektion/15358
Do It, Write – assignment 4B: Non-fiction
In English: https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/59700/sektion/59716
På dansk: https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/15352/sektion/15494

Kernestof:
VÆRK: Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (2003)
Dara McAnulty: Diary of a Young Naturalist (2020) (prolog)
TED talk: Rosie King: 'How autism freed me to be myself' (2014)
Spillefilm: X+Y (UK, 2014)

Supplerende stof:
Klip fra Rain Main (spillefilm, 1988)
Leslie Felperin: ‘What Netflix comedy Atypical gets right and wrong about autism’, The Guardian, 14 August 2017

Samlet omfang: 140 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Cassandra Complex 04-09-2024
Perceptions and representations of autism 18-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 12 Varieties of English (EKSAMEN)

Forløbet har undersøgt væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, særligt indflydelsen på det britisk-engelske standardsprog fra andre engelsksprogede regioner via indvandrere og efterkommere fra tidligere britiske koloniområder. Der er arbejdet med at analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi samt at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster. Desuden fokus på det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og ordforråd, herunder orddannelse og idiomer. Sidst men ikke mindst har forløbet inddraget sproglærings- og kommunikationsstrategier, herunder det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca.

Der er i forløbet arbejdet med følgende nøgleord: Code-switching, lingua franca, ELF, MLE, Kachru’s model, ’danglish’, pidgin, creole, socio-linguistic, standard english, RP, dialect, sociolect, ethnolect.

Kernestof:
Afsnittet ‘English as a Lingua Franca’ fra Worlds of English, Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Systime, 2022
Afsnittene ‘The Socio-linguistic Approach’ og ‘English as Lingua Franca’ fra The English Handbook, Trine Østergaard, Systime iBog
George the Poet: ‘My City’ (digt, 2014)
Benjamin Zephaniah: ‘The British’ (digt)
‘As a Black Woman, I Code-Switch to Survive’ (uddrag), af Paula Akpan, udgivet på hjemmesiden Refinery29, 11. januar 2019
‘Street slang will become the dominant dialect in Britain within 100 years, researchers say’, The Daily Mail, 14. juni 2022

Supplerende stof:
Kay Xander Mellish: ’Mistakes Danes Makes in English’ K-Forum, 21. juni 2016
‘Darwin Nunez, translation troubles and how players get to grips with a new language’ by Greg O’Keeffe and Andy Naylor, The Athletic, 12 October 2022
‘Speaking Through Soccer: Cosmos Players Break Language Barriers’, New York Cosmos website, 1 August 2017
To videoer om Benjamin Zephaniah: 'The British' featuring Benjamin Zephaniah - BBC Poetry Season 2009 + The life and rhymes of Benjamin Zephaniah

Samlet omfang: 25 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lingua franca in international football 08-10-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 The Divided State of America (EKSAMEN)

Med udgangspunkt i den daværende amerikanske præsidentvalgkamp og med den tiltagende politiske polarisering i det amerikanske samfund er der i forløbet arbejdet med væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA igennem retorisk og stilistisk analyse og diskussion af ikke-fiktive tekster, herunder faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag (samfundsfag). Der har således været et fokus på aktuelle forhold i USA og på at behandle komplekse problemstillinger (fx mulige årsager til polariseringen) i samspil med samfundsfag - og som en del heraf demonstrere bevidsthed om engelskfagets identitet og metoder. Et centralt fagligt begreb i forbindelse med arbejdet med forløbets opinionstekster og taler har været ’bias’.

Derudover er analyse (fx brug af contrapuntal music) og diskussion af spillefilmen Civil War inddraget.

Kernestof
Spillefilm: Civil War (Alex Garland, 2024)
'Civil War' Review: Is This America's Future? af Jack Komaroff, April 24, 2024, The Stanford Review
Joe Bidens tale 24. juli 2024, hvor han annoncerer sin udtræden af præsidentvalget
‘Harris offers voters a new way forward’, PBS News, 30. oktober 2024
‘Takeaways from Trump rally’, The Hill, 27. oktober 2024
‘Trump’s Wild Claims, Conspiracies and Falsehoods Redefine Presidential Bounds’, Peter Baker, New York Times, 3. ovember 2024
This Is Who We Are Now, opinion piece by Michelle Goldberg, New York Times, 6. november 2024 (uddrag)
Afsnittet om retorik fra The English Handbook, Systime (repetition)

Supplerende stof
Bruce Springsteen: ’House of a Thousand Guitars’ (sangtekst, 2020)
YouTube-video: Trump mocks Kamala Harris' name
YouTube-video: How to pronounce Kamala Harris, according to her nieces
Alex Garland Civil War interview, NY Times, 11. april 2024

Samlet omfang: 40 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 14 Worlds of fantasy

Gennem analytisk arbejde med et bredt udvalg af tekster fra forskellige litteraturhistoriske perioder, inklusiv værklæsning af The Hobbit i faste læsegrupper, er der opnået indgående kendskab til fantasygenrens kendetegn og fascinationskraft – herunder viden om væsentlige historiske og kulturelle forhold i Storbritannien og USA.

Med udgangspunkt i definitionen af fantasy som "imaginative stories of the impossible" er der i forløbet arbejdet med følgende nøglebegreber:
traditional fantasy
modern fantasy
identification
escapism
high fantasy
urban/contemporary fantasy
protagonist
helper(s)
parallel worlds
secondary worlds
co-existing worlds
conflict
point of no return
quest

Kernestof
VÆRK: J.R.R. Tolkien: The Hobbit (1937)
Til forløbet er udarbejdet et kompendium bestående af følgende tekster:
Genre definition: ‘Fantasy fiction’ (chapter 2.2.6 from The English Handbook, by Trine Østergaard, Systime 2017)
Jeff VanderMeer: ‘How Fantasy Literature Helped Create the 21st Century’ (excerpt)
Ella Creamer: ‘British Library celebrates the surging popularity of fantasy fiction’ (excerpt)
Diana Gabaldon: Outlander (1991) (from Worlds of Scotland, by Agnete Fog & Anne Mette Finderup, Systime 2024)
Neil Gaiman: Coraline (2002) (excerpt)
C.S. Lewis: The Lion, The Witch and the Wardrobe (1950) (excerpt)
Lewis Carroll: Alice’s Adventures in Wonderland (1865) (excerpt)
J.K. Rowling: Harry Potter & The Order of the Phoenix (2003) (excerpt)

Supplerende stof
Første episode af HBO-serien His Dark Materials
Spillefilmstrailer: Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore
Spillefilmstrailer: Coraline
Spillefilmstrailer: Narnia: The Lion, The Witch, and the Wardrobe
Uddrag fra Neverwhere (Neil Gaiman, 1997)
”Down the rabbit hole”-scenen fra Disney-udgaven af Alice’s Adventures in Wonderland

Samlet omfang: 200 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 15 Horror (EKSAMEN)

Med udgangspunkt i tre perspektiver som nøgle til at forstå horrorgenrens appel (genren som et spejl af den menneskelige psyke; genren som et spejl af samfundet; genren som et spejl af menneskets natur) er der arbejdet med tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder en musikvideo fra The Cure og en spillefilm. Som baggrundsforståelse for horrorgenrens udvikling er der opnået viden om væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie samt væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA.

Kernestof:
Til forløbet hører et kompendium samlet af udvalgt materiale fra Horror, Rasmus Drisdal & Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016 – følgende afsnit:
- Introduction
- A mirror of the human psyche
- The Cure: ‘Lullaby’
- A mirror of society
- Bram Stoker: Dracula (uddrag)
- A mirror of human nature
- Peter Benchley: Jaws (uddrag)
Spillefilmen Us (Jordan Peele, 2019)

Supplerende stof
Opslag om dobbeltgængermotivet fra Wikipedia
Musikvideo: Michael Jackson: ’Thriller’
Spillefilmstrailer: ’Get Out’ (Jordan Peele, 2017)
Klip fra American Horror Story (1. sæson, introen til 1. episode)

Samlet omfang: 60 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 16 Shakespeare (EKSAMEN)

Der er læst og arbejdet med et udvalg af uddrag af værker af Shakespeare: Hamlet, Romeo & Juliet og Sonnet 18. Der er herunder arbejdet med historisk periodeforståelse samt med relevant ordforråd og idiomer for at sætte Shakespeares vedvarende betydning for britisk litteratur og kultur samt indflydelse på moderne sprogbrug i perspektiv.

Kernestof
Hamlet: ”The Ghost scene” (act I, scene IV ) + introduktion fra Horror, Rasmus Drisdal & Johanne Riktrup Hansen, Systime, 2016
Romeo & Juliet: Act I, Scene 5 + “The Balcony Scene” (Act II, Scene 1)
Sonnet 18, inklusiv baggrund om den historiske periode (renæssancen) og om sonnetformen

Supplerende stof:
Ss. 8-11 i Hamlet-delen af Shakespeare in our time, Birgitte Speyer, Columbus, 2021, inkl. uddrag af Act I, scene 2, og character map of Hamlet
Cartoon plot summary of Hamlet
Plot and character overview/summaries fra https://www.shakespeare.org.uk/explore-shakespeare/shakespedia/shakespeares-plays/romeo-and-juliet/
“Things we say today that we owe to Shakespeare”
Romeo+Juliet (spillefilm, Baz Luhrman, 1996)

Samlet omfang: 30

Grammatik hele skoleåret: Getting Started, Mette Hermann og Poul Tornøe, Gyldendal, 2017

Minlæring.dk er benyttet hele skoleåret til de skriftlige opgaver: Do it, write!

Følgende online ordbøger er benyttet igennem alle tre år:

ordbogen.com
https://www.ldoceonline.com/
https://www.merriam-webster.com/
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning