Himmelev Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Himmelev Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Himmelev Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Kristian Karup Pedersen
Hold
2022 SP/2 (
1g SP/2
,
2g SP/2
,
3g SP/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begyndersystem
Titel 2
México 1 (Eksamen).
Titel 3
La conversación cotidiana
Titel 4
El fútbol en España
Titel 5
Jovénes en España 1 (Eksamen).
Titel 6
Cuba. (Eksamen)
Titel 7
México 2. Radical y repetición. (Eksamen).
Titel 8
Jóvenes en España 2. (Eksamen).
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begyndersystem
Første år har vi arbejdet med de grundlæggende sproglige færdigheder. Vi har lært at præsentere os selv og fortælle om vores familie, hvor vi bor, hvordan vi har det etc. Vi har lært at fortælle om fritidsinteresser, og hvad vi godt kan li´, og vi har arbejdet med at beskrive billeder på spansk. Centralt har det desuden stået, at kunne spørge ind til indhold på spansk og svare.
Grammatiske fokuspunkter:
Det spanske alfabet, trykregler og udtaleregler
spørgeord
Artikler, substantiver, adjektiver,
Ejefald
regelmæssige verber i præsens nutid, vigtige uregelmæssige verber som tener, ser, estar
datidstyrende verber (gustar),
diftongerende verber
gerundium og nærfremtid
Forskel på brugen af estar og ser
Gloser til billedbeskrivelse og forskel på brugen af ser, estar og hay i den sammenhæng.
Materialer:
Clausen et al (2016) Caminando grund- og øvebog. Gyldendal. 1a til og med 3b.
Hjemmesider:
Grammatik.
Minlaering.dk
Sange:
Manu Chao: " Me gustas tu"
Læste sider: 45
Indhold
Kernestof:
Titel
Presentaciones.docx
Soy yo.pdf
ser y llamarse
Vivir es fácil con los ojos cerrados.docx
LOS NÚMEROS del 1-20 - Aprende a contar - Música educativa - ¡Cuenta con 123 Andrés!
Navidad.docx
Numerales.html
Lille opgave. Ejefald.docx
Ejefald.pptx
Unidad 1c
Regelmæssig nutid.docx
FUEGO - Juanes - LETRAS.COM
ÉLITE første episode.docx
El juego del ganso.docx
Som lektie: Brug et kvarter på at søge informationer på internettet om, hvem Che Guevara var? Noter 3 informationer ned, som du synes er væsentlige.
preposiciones.docx
Med lukket mund – Før.pdf
Minlæring
Con la boca cerrada 1.docx
Con la boca cerrada.docx
Recogimiento. Adjetivos.docx
Adjektivets placering.pdf
Joder. No sé.docx
Manu Chao - Me Gustas Tu (Official Audio)
Me gustas tú. Letras
hablar, comer y tener
Fejlsætninger.docx
El presente regular. Verbos.docx Lær følgende verbalbøjninger udenad som lektie.
7. Ejefald/genitiv
Grammatisk opsamling 1g spansk.docx
Rick Steves’ European Easter: Sevilla’s Semana Santa
Link til øvelser med bøjninger af verber. presente.html
Dagens arbejde.docx
Las pretuntas de la última leción: = I skal være klar til at besvare spørgsmålene fra vores sidste modul: Lali y Julia quieren vestidos nuevos. ¿Por qué? ¿En qué tipo de tienda entran? ¿Qué ropa quieren mirar? ¿Qué talla tienen? ¿Qué compra Lali?
Tus vestidos y vamos de compras.docx
Præsens indikativ. Et regelmæssigt og uregelmæssigt verbum
I skal begynde på opgave c, som lektie og skrive 6 til 8 replikker fra opgave 6 i Caminando (Det som var opgave C i dokumentet fra sidst) Tus vestidos y vamos de compras.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Español 1
27-01-2023
Español 2
05-03-2023
Prueba
30-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
México 1 (Eksamen).
Hvad er México for et land, og hvad kendetegner de unges liv? Hvem var Frida Kahlo, og hvordan var hendes liv? Hvad er de dødes dag, og hvordan fejres den? Hvad er skyggesiden af Mexico?
Forløbet har særligt taget udgangspunkt i teksten om Aby, som vi har arbejdet med henblik på at eleverne skulle lave en mundtlig præsentation om hende. Derudover har vi arbejdet med Frida Kahlos liv, día de los muertos, og vi har undersøgt hvad der kendetegner storbyen Ciudad de México.
Grammatiske fokuspunkter:
Præsens indikativ
Perfektum
Diftongerende verber
Refleksive verber
Præpositioner
Adverbier
Possessive pronominer
Adjektiver
Materialer:
Mikkelsen & Riismøller 2013 "La identidad contrastada". Capítulo 4: Aby de México.
Pilmark, Kristina & Olsen, Rikke (2016) ”Mosaico Mexicano” s. 34-36.
Andet skriftligt materiale:
Udleveret minikompendium om Frida Kahlo.
Dokumentar:
México City. Station 2 Tur/Retur. TV2 2014.
Texas og México. DR2 2020.
Film:
Coco. Disney. Pixar. 2017. (Instruktører: Lee Unkrich Y Adrian Molina).
Frida. 2002. (Instruktør Julia Taymor).
Musikvideoer:
“Maldito Vecindad y los hijos del 5to patio”.
https://www.youtube.com/watch?v=59u2p0HdwpA
Manu Chao: Me gustas tú.
https://www.youtube.com/watch?v=b22wgo919FM
Læste sider 37.
Indhold
Kernestof:
1.A ¡Hola! ¿Cómo te llamas?
Dagens arbejd selv opgave.docx
Kapitel_1.A__s._19_Verbeskema.docx
Personlige pronominer. Skema.docx
Regelmæssig nutid.docx
Spørgeord.pdf
Sopa de palabas. Conjugar los verbos regulares en el presente indicativo.docx
sQuiz: Afvikler
Vocabulario. El país de Aby.docx
6.7 Perfektum (førnutid)
Vais a dar un paseo y hablar un poquito el uno con el otro.docx
Studieteknik når du læser og oversætter.docx
El trabajo de hoy. Aby.docx
Oversigt over pronominer 2 (2).pdf
Spanish verb conjugacion trainer
7. Adverbier (biord)
Vocabulario. Aby de México
¿Qué son los adverbios? Clase de gramática española | Español con María
2.1 Regelmæssige hitverber
2.2 Artikler og køn
www.google.com
Jarabe De Palo - Bonito (Videoclip Oficial)
Quiz og byt Frida etc..docx
I skal på bedste vis prøve at svare på nedenstående spørgsmål på spansk som lektie:
Titel
Aprender español: Acentuación de diptongos e hiatos ✍ (nivel intermedio)
Aby: contra las convenciones
Gloser til øvelse med præpositioner.docx
8. Præpositioner (forholdsord)
Aby de México. Glosario para hoy.docx
Luis Rubiales.docx
Verbos con diptongo (1)
Jamie Does Andalucia, Spain
Noche de MACROBOTELLONES en diferentes zonas de ESPAÑA | RTVEI. I byen på spansk: Venskab ved bardisken, drinks på gaden og masser af tapas
Pedir en un restaurante o barFood.htm
Fælleskommentarer opgave 1.docx
Los grupos para el proyecto sobre Aby y tareas hoy .docx
Los números en español.docx
Som lektie skal I skal have læst og kunne oversætte fra s. 58 "Aby se siente triste..til og med sætningen som slutter med "..juntos en en la ciudad" på s. 59. Saludos Kristian
Minlæring
Preguntas para el texto sobre Aby.docx
Manu Chao - Me Gustas Tu (Official Audio)
Dagens arbejd selv opgave. Nu hvor Kristian er syg. .docx
Wheel of Names
12. Det perfekte talepapir. Spørgsmål og svar
1.2 De 25 hitverber
El tráfico etc. (3).pdf
Maldita Vecindad Y los Hijos Del 5to Patio - Un Gran Circo
5.1.2 Possessive pronominer (ejestedord)
Coco tareas.docx
Billedbeskrivelse på spansk.docx
3. Adjektiver (tillægsord)
Grundregler for adjektiver
Adjektiver - Spansk grammatik
Coco tareas. Nuevo.docx
Día de los muertos y adjectivos.docx
2.5 Artikler og adjektiver
¿ GRANDE O GRAN? #espanhol #español #españa
3. Un mundo nuevo
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Español 1
14-09-2023
Español 2
04-10-2023
Español 3
08-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La conversación cotidiana
I det korte forløb har vi trænet at fortælle om vores hverdag, fritid og hvad vi laver i weekenden. Eksempler på spørgsmål som eleverne har trænet at besvare uden hjælpemidler:
¿Cuándo te levantas?
¿Qué haces cuando te levantas?
¿Desayunas? ¿Qué desayunas?
¿Cómo vas a la escuela?
¿Qué haces los fines de semana?
¿Te gusta ir de fiesta?
¿Qué deporte practicas? ¿Cuándo?
¿Tienes muchos amigos?
¿Qué haces con tus amigos cuando no están en la escuela?
Grammatiske fokuspunkter:
-Bøjning af de refleksive verber.
-diftongerende verber
-Refleksive verber som også er diftongerende
-Ordforråd knyttet til tiempo libre og lo que haces en un día normal.
-Brug af dativstyrende verber: gustar og encantar
Derudover har eleverne trænet at anvende adverbier i deres besvarelse.
Materialer:
Cea Marcelo, Serrano Fernando y Kristensen Lilia. El Sur (Ebog). Systime: Kapitel 3. Un nuevo mundo. ¡Vamos a hablar!, Texto 3a. La rutina de un miércoles.
https://elsur.systime.dk/?id=258
Læste sider: 12
Indhold
Kernestof:
3. Un mundo nuevo
Texto 3A: La rutina de un miércoles
Aprender español: Las horas 🕒 (nivel básico)
Traduce al español.docx
Gerundium
Sopa de palabras. El tiempo libre y los fines de semana.docx
Nyttige adverbier
Grammatik med opgaver (verbos reflexivos) til 3A
1. Introduktion til spansk fodbold
Refleksive verber til prøve
Nyttige verber
Navidad. Con preguntas.docx
Best Spanish Christmas Songs - Latin Christmas Music Playlist
Querido santa claus.docx
Costumbres de navidad.doc
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Español 4
18-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
El fútbol en España
Forløbet har drejet sig om fodboldens betydning i det spanske samfund. Fokus har været på foldboldens betydning for identitet i Spanien og den spansktalende verden.
Materialer:
El deporte Rey. Lundgreen, Brit (2016) Systime.
Afsnit:
Introduktion til spansk fodbold:
https://eldeporterey.systime.dk/?id=125
El fútbol en España.
https://eldeporterey.systime.dk/?id=144
El psicólogo del deporte: "El fútbol es el deporte rey":
https://eldeporterey.systime.dk/?id=128
Los himnos y las canciones:
https://eldeporterey.systime.dk/?id=146
Ya Vamos (2023), Gavilan, Maria og Arfaoui, Louise. Columbus. El partido más importante:
https://yavamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=183&loopRedirect=1
Dokumentar: Fodbold er gud. Bendzen, Ole.
Læste sider 40.
Indhold
Kernestof:
Link 2. El fútbol en España
Link 3. Substantivernes bøjning og anvendelse - Spansk grammatik
Link 1. 1. Introduktion til spansk fodbold
Link 4. 2. Actividades de prelectura
At være. Ser eller estar og hay med øvelser.docx
At være Ser o estar. Repeticion con ejercicios.pptx
Capítulo 9
Dagens arbejdselv arbejde.docx
9.A El partido más importante
5. Fra påstand til argumentation og forklaring. Spørgsmål og svar
Kære alle. Som aftalt sidst. Du må selv vælge om, du vil kunne holdningsmarkørerne i hovedet eller perfektumreglerne i hovedet som lektie:
presente.html
Jarabe De Palo - Bonito (Videoclip Oficial)
Inden du fortsætter til Google Søgning
Bonito. 2g spansk.docx
Muy eller mucho.pdf
Fejlsætninger at arbejde med.docx
REAL MADRID 4 - 0 GIRONA FC | RESUMEN LALIGA EA SPORTS
Fodbold er Gud
Historia de los River - Boca en EL PAÍS
Forklaring om Ninian Smarts 7 dimensioner
El fútbol es el Dios..doc
De mest væsentlige verber til eksamen Jeopardy Template
Direkte objekt og objektspronomen.docx
Minlæring
20 Legendary Goals By Diego Maradona
5.2.2 De bundne personlige pronominer
Den første opgave med lidt skriftlig vejledning.docx
Recording #1.mp4 Afsnit
4. El psicólogo del deporte: "El fútbol es el deporte rey"
El juego de hoy.docx
Sætninger med direkte og indirekte objektspronomin.docx
Personligt stedord som direkteog indirekte objekt.doc
Læs og oversæt andet tekststykke under afsnittet "La forma de ser de los españoles refleja su forma de ser". - Det som starter med "de alguna manera.." og stopper ved overskriften "Amistades y enemistades". 4. El psicólogo del deporte: "El fútbol e
Oversigt over pronominer 2 (2).pdf
Øvelser med direkte og indirekte objektspronomen.docx
Los himnos y las canciones
Prøve. Direkte objektspronomen.docx
Hala Madrid letras - Google-søgning
New song of Real Madrid-'Hala Madrid y Nada Más'
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Primavera
16-02-2024
Primavera dos
15-03-2024
Prueba
03-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Jovénes en España 1 (Eksamen).
Hvad kendetegner unges liv i Spanien? Med udgangspunkt i bogen og videoklippet i "La buena vida" om Estrella fra Sevilla, har vi arbejdet med unges liv i Spanien.
Los temas: Ciudad, sueños del futuro, tiempo libre, trabajo, estudios, amigos y familia.
Formål: At være i stand til at holde et mundtligt oplæg om unge i Spanien, samt indgå i en dialog om emnet. Desuden indgå i en dialog om de ovenstående temaer. I temaet var det centralt at kunne fortælle om sig selv ud fra de ovenstående kategorier.
Derudover har vi med udgangspunkt i teksten Tamara de Madrid har vi arbejdet med, hvad der kendetegner unge studerendes liv i Madrid. Dette tema indledte vi i tilknytning til at en del af holdet skulle på studierejse til Madrid. Vi har dels beskæftiget os med den mere muntre side af at være ung i Madrid, hvor vi har undersøgt, hvad der kendetegner byliv for unge i Spanien, hvor vi har været inde på fænomenet El botellón, samt hvad der særligt kendetegner Madrids byliv, og vi har mere generelt undersøgt, hvad der kendetegner Tamaras liv. Derudover har vi kort beskæftiget os med betegnelserne ”mileurista” samt ”la generacion perdida” for at belyse de svære sider ved at være ung i Spanien.
Knyttet til formålet:
Tilegnelse af viden om konkrete unge, som lever i Spanien, og det som karakteriserer livet som ung i forskellige egne af Spanien.
Sprogligt fokus:
• Lytte til spansk
• Disponere et mundtligt oplæg
• Holde et mundtligt oplæg
• Indgå i dialog om emnet
• Træne ordforråd knyttet til emnet
• Styr på spørgeord.
Særlige grammatiske fokuspunkter:
-Refleksive verber og diftongerende verber
- Dativstyrende verber: gustar og encantar
-De spanske datider.
Bøger.
La buena vida (2010). (Estrella de Sevilla). Rosenkilde, Eva. Gyldendal.
Retratos Nuevos (2008). (Tamara de Madrid). Loumann, Ole. Gyldendal.
Hjemmesider:
https://www.minlaering.dk/
Læste sider 38.
Indhold
Kernestof:
Tilbud fra Jysk Rejsebureau. Madrid.pdf
Dativstyrende verber. gustar.docx
Los grupos para el proyecto sobre Estrella.docx
Som lektie: Læs og være forberedt på at kunne oversætte afsnittet om flamenco på s. 10 og 11 i jeres nye bog "La buena vida" e) Flamenco. Saludos Kristian
Estrella. Página catorce y quince
Nyt tilbud jysk.pdf
Minlæring
La presentación de Estrella y tu futuro.pptx
Los grupos para el proyecto sobre Estrella y la presentación..docx
Rækkefølge for oplæg lavet med random n generator.docx
Minlæring. Gustar
refleksive verber
Lola Índigo LA REINA.docx
Qué has hecho durante las vacaciones.doc
Lola Indigo - LA REINA (Video Oficial)
Brug 20 min på se jeres delprøve 1 fra årsprøven igennem. I får den udleveret onsdag. Hvad gik opgaverne ud på? Hvor havde I fået få point? Kan I selv finde forklaringer på hvorfor? Saludos Kristian
Årsprøve. 2g Sp2. 6 Juni. Delprøve 1. Llenado.docx
¿Que vamos a hacer en Madrid?
Præsens nutid af regelmæssige verber samt tener, ir, ser og estar
De to datider på spansk.pptx
Tamara de Madrid. La primera parte..docx Præteritum og imperfektum. Spanske datider.pptx Tamara de Madrid .pdf
Glosario Tamara.docx
Kære alle. Husk som lektie skulle I bruge 20 minutter på at undersøge på You Tube nytte gloser og vendinger til indenfor en kategori. I kan se i det vedhæftede dokument hvilken I valgte jer på. Jeg forventer, at I kan fortælle om nogle nyttige udtry
HOW TO order FOOD and DRINKS in Spain like a local
Directions in Spanish | Easy Spanish Conversation | Un mapa
30 Useful Spanish Phrases for Travel | Spanish Travel Phrases and Vocabulary 🌞 🤩 🌞
Det blå sygesikringskort
Bernabéu
Vil du med på Bernabéu om lørdagen på vores studietur? Prisen er ca. 260 kr for at se stadion og Real Madrid-museet. Besøget varer 45 minutter. Både Kristian og Julie tager med på Bernabéu. Giv besked i dag - og betal senest på mandag, så booker vi b
Kære alle. Som lektie skal I øve de forskellige gloser og udtryk til billedbeskrivelsen i vores jeopardy. = Link for neden. Brug 25 minutter på lektien.
Første del af den gode billedbeskrivelse. Lektie.docx - Læs den vedhæftede del af "den gode billedbeskrivelse" som lektie. I skal kunne oversætte den og læg særligt mærke til gloserne markeret med fed. Læg i øvrigt mærke til hvilke verbaltider, der b
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Primavera tres
08-05-2024
verano
15-05-2024
Español 1
06-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Cuba. (Eksamen)
Hvad karakteriserer det cubanske samfund og det cubanske hverdagsliv? Hvilke udfordringer oplever cubanere til daglig, og hvordan tackler de disse udfordringer? Hvad karakteriserer det ”cubanske folkesind”? Hvordan bor familien i Cuba og hvilke forskelle er der på familieformer i Danmark og Cuba? Hvad er det gode og det dårlige ved det cubanske samfund?
Materialer:
Bøger:
Loumann, Ole: ”Retratos Cubanos”, siderne 24-30, (Alberto el Cochero” ( pdf.).
Holmgaard, Anny (2015): Cuba – ”La lucha cubana”. s. 5-6, 11-12. (pdf). (”La historia de Cuba, La religión, la salud etc.).
Dokumentar:
"Soy cubana" (2015), Instruktør Anja Dalhof. (Filmstriben).
TV:
"Cuba og kapitalismen". DR2 2017. (CFU).
¡Pregunta ya!, sæson 3 (E03) SVT2. La familia en Cuba. Hvordan lever familien på Cuba? Bor man sammen med flere generationer? Tika Lahne bor sammen med en cubansk familie i en periode.
iPregunta ya!, Säsong 3 (E03)
La familia en Cuba
Læste sider 35.
Indhold
Kernestof:
Cuba y el capitalismo.
Alberto el Cochero.pdf
Hablar sobre Alberto el Cochero
✅Los Comparativos en Español✅ Nivel Básico (adjetivos, nombres y verbos) Aprender Español💯
Hablar sobre Alberto el cochero
Por qué Cuba está viviendo uno de los peores apagones de los últimos años | BBC Mundo
Fokus på verbaltider fra sidste aflevering.docx
conjugar verbos. Página de Web
Alberto el Cochero.pdf Kære alle. Som lektie vil jeg gerne have jer til at svare på spørgsmålene til afsnittet (nedenfor), som vi læste sidst "Hay que tener la licencia" (sidste afsnit i teksten). Teksten er vedhæftet.
Lektien fra i onsdags gentaget: Kære alle. Som lektie vil jeg gerne have jer til at svare på spørgsmålene til afsnittet (nedenfor), som vi læste sidst "Hay que tener la licencia" (sidste afsnit i teksten). Teksten er vedhæftet.Alberto el Cochero.pdf
Lektie: Alle skal kunne bøje verberne som vi arbejdede med i sidste modul i alle personbøjninger i præsens = nutid: Verberne er: estar encontrarse depender saber hablar ir tener querer
Minlæring
Hjemmeside til bøjning af verber
Kære alle. Lav den lille lektie med parecer, hvor I skal oversætte 4 sætninger med glosen. Lektien er vedhæftet her. Brug parecer til billedbeskrivelser.docx
Gitanos 1 udfyldt..pdf
Kære alle. En lille lektie: Øv jer på følgende 4 uregelmæssige verber i præsens (måske kan I dem allerede): Hacer, salir, ir og tener. I kan bruge den vedhæftede hjemmeside. Der kan I vælge de 4 verber på listen nederst på siden under "personal selec
Grupper som har holdt oplæg. Det her skal I lave i dag..docx
Thilde, Dunya og Aisja.docx
El juego del ganso. Después de Alberto.docx
Frida og Emilia.docx
Fra påstand til argumentation og forklaring. Sebastian x2.docx
Grupper til talepapir. Med noter om hvornår.docx
Lav opgaverne 1,2,3 og 8 som lektie i opgavehæftet fra i mandags om Miguel el Cubano. Det lyder af meget, men er ikke så meget:-) Cuba. - Delprøve 1. Cuba.pdf
Læs og vær forberedt på at kunne oversætte afsnittet "La religión og la educación som lektie. La religión, la educación, la salud etc. (4).pdf
la religión y la educación
Dagens arbejdselv..docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Español 2
27-10-2024
Fokus på verbaltider fra sidste aflevering
10-11-2024
Español 3
17-11-2024
Español 4
15-12-2024
Talepapir. Alberto el cochero y Cuba
16-12-2024
Primavera 1
09-02-2025
Terminsprøve
14-02-2025
3g SP/2 Sygeterminsprøve
03-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
México 2. Radical y repetición. (Eksamen).
I dette korte forløb har vi repeteret temaet México og især set på skyggesiden af México ved at se filmen "Radical" i Grand i København. Vi har arbejdet med, hvad filmen fortæller os om México. I den forbindelse har vi talt om narkokrigens indvirkning på det mexicanske samfund og på det "usikre México". Vi har brugt billeder til at repetere Méxicoforløbets indhold, og vi har skrevet et læserbrev om "vores rejse til Ciudad de México", som en måde at repetere temaet på. I læserbrevet såvel som i temaet har Mexico som kontrasternes land stået centralt. Vi har kort talt om, hvordan livet for unge (som Aby) er sammenlignet med livet for unge i Danmark.
Film
Radical (2023). Instruktør Christopher Zalla.
Bøger:
Olsen, Rikke & Pilmark Kristina: Mosaico Mexicano. Siderne 80 og 82. (México inseguro, el narcotráfico y la violencia).
Øvrigt materiale:
AI generet tekst om filmen med grammatiske indsættelsesøvelser med muy, mucho, bien og bueno.
Fotos som hjælp til at huske temaet (se dokument med fotos= fotos para recordar el tema).
Læste sider: 10
Indhold
Kernestof:
Texto sobre la película Radical.docx
Differentierede grammatikøveler knyttet til terminsprøve.docx
Gennemgå som lektie de spørgsmål, som jeg har stillet til jeres delprøve 2 i terminsprøven: Marker de spørgsmål, hvor I forstår, hvad "problemet er", og marker dem, hvor I ikke forstår det.
Vamos a hablar sobre el cartel de Radical.docx
Fotos para recordar el tema sobre México.docx
Kære alle. Som lektie, vil jeg gene have, at du forbereder et kort svar på spansk om, hvordan "vi kan fortolke" scenen i filmen "Radical", hvor skolelæreren og rektor skubber den tomme jolle ud på havet. Entonces, ¿Qué simboliza esa escena? Tænk sam
I skal indsætte de korrekte possessive pronominer.docx
El narcotráfico y la violencia.docx
México inseguro y narcotráfico.pdf
Forbered at fortælle om det vedhæftede billede på spansk. Foto. La plaza.docx. Jeg har kopieret aspekter, som vi kan komme ind på fra vores dokument til billedbeskrivelse. Desto mere du kan sige til og om billedet desto bedre. Brug 25 minutter på det
Sproglige fokuspunkter i delprøve 1.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Salir tilbage
07-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Jóvenes en España 2. (Eksamen).
Vi har kort beskæftiget os med betegnelserne ”mileurista” samt ”la generacion perdida” for at belyse de svære sider ved at være ung i Spanien. Forløbet har samtidig fungeret som eksamenstræning og repetition af emnet "Jóvenes en España.
Ibog:
España en la calle. 15 historier om Spaniere i dag. ”Generation på røven: La generación perdida: "Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir" (Uddrag). Gyldendal. Udleveret som PDF.
Læste sider: 8
Indhold
Kernestof:
Kære alle. Modulet skal I forberede på at tale om eksamensteksten knyttet til et eksamensemne om unge i Spanien samt at fortælle om billedet. I skal kun fokusere på at fortælle om teksten samt om billedet. Læg mærke til, at I bliver bedt om at sige n
Spansk eksamenstekst para hoy.pdf
Aktiviteten.docx
Husk at Sarah og Emilie rigtig gerne lige vil have jer til at svare på spørgsmålene og gemme jeres svar på jeres computer til modulet. Data fra eleverne. Spørgsmål fra Sarah og Emilie.docx
Spansk eksamenstekst para hoy (2).pdf
Jóvenes en España 1 og 2. Studieplan.docx
La foto.docx
Tamara de Madrid .pdf Brug 25 minutter på at skimme Tamara teksten (Brug evt. også de noter du måtte have om Tamara). Voy a preguntar: ¿Quién es Tamara? -Jeg stiller spørgsmålet: Hvem er Tamara? - og desto mere du kan fortælle desto bedre. Teksten e
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Primavera 4
09-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52715071272", "T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52715071272", "H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52715071272" }