Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Kristian Karup Pedersen
Hold 2022 SP/2 (1g SP/2, 2g SP/2, 3g SP/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem
Titel 2 México 1 (Eksamen).
Titel 3 La conversación cotidiana
Titel 4 El fútbol en España
Titel 5 Jovénes en España 1 (Eksamen).
Titel 6 Cuba. (Eksamen)
Titel 7 México 2. Radical y repetición. (Eksamen).
Titel 8 Jóvenes en España 2. (Eksamen).

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystem

Første år har vi arbejdet med de grundlæggende sproglige færdigheder. Vi har lært at præsentere os selv og fortælle om vores familie, hvor vi bor, hvordan vi har det etc. Vi har lært at fortælle om fritidsinteresser, og hvad vi godt kan li´, og vi har arbejdet med at beskrive billeder på spansk. Centralt har det desuden stået, at kunne spørge ind til indhold på spansk og svare.

Grammatiske fokuspunkter:

Det spanske alfabet, trykregler og udtaleregler
spørgeord
Artikler, substantiver, adjektiver,
Ejefald
regelmæssige verber i præsens nutid, vigtige uregelmæssige verber som tener, ser, estar
datidstyrende verber (gustar),
diftongerende verber
gerundium og nærfremtid
Forskel på brugen af estar og ser
Gloser til billedbeskrivelse og forskel på brugen af ser, estar og hay i den sammenhæng.


Materialer:

Clausen et al (2016)  Caminando grund- og øvebog. Gyldendal. 1a til og med 3b.

Hjemmesider:

Grammatik.
Minlaering.dk

Sange:
Manu Chao: " Me gustas tu"

Læste sider: 45
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Español 1 27-01-2023
Español 2 05-03-2023
Prueba 30-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 México 1 (Eksamen).

Hvad er México for et land, og hvad kendetegner de unges liv? Hvem var Frida Kahlo, og hvordan var hendes liv? Hvad er de dødes dag, og hvordan fejres den? Hvad er skyggesiden af Mexico?
Forløbet har særligt taget udgangspunkt i teksten om Aby, som vi har arbejdet med henblik på at eleverne skulle lave en mundtlig præsentation om hende. Derudover har vi arbejdet med Frida Kahlos liv, día de los muertos, og vi har undersøgt hvad der kendetegner storbyen Ciudad de México.

Grammatiske fokuspunkter:
Præsens indikativ
Perfektum
Diftongerende verber
Refleksive verber
Præpositioner
Adverbier
Possessive pronominer
Adjektiver

Materialer:

Mikkelsen & Riismøller 2013 "La identidad contrastada". Capítulo 4: Aby de México.
Pilmark, Kristina & Olsen, Rikke (2016) ”Mosaico Mexicano” s. 34-36.

Andet skriftligt materiale:

Udleveret minikompendium om Frida Kahlo.

Dokumentar:

México City. Station 2 Tur/Retur. TV2 2014.

Texas og México. DR2 2020.

Film:

Coco. Disney. Pixar. 2017. (Instruktører: Lee Unkrich  Y Adrian Molina).

Frida.  2002. (Instruktør Julia Taymor).

Musikvideoer:

“Maldito Vecindad y los hijos del 5to patio”.

https://www.youtube.com/watch?v=59u2p0HdwpA

Manu Chao:  Me gustas tú.

https://www.youtube.com/watch?v=b22wgo919FM

Læste sider 37.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Español 1 14-09-2023
Español 2 04-10-2023
Español 3 08-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La conversación cotidiana

I det korte forløb har vi trænet at fortælle om vores hverdag, fritid og hvad vi laver i weekenden. Eksempler på spørgsmål som eleverne har trænet at besvare uden hjælpemidler:
¿Cuándo te levantas?
¿Qué haces cuando te levantas?
¿Desayunas? ¿Qué desayunas?
¿Cómo vas a la escuela?
¿Qué haces los fines de semana?
¿Te gusta ir de fiesta?
¿Qué deporte practicas? ¿Cuándo?
¿Tienes muchos amigos?
¿Qué haces con tus amigos cuando no están en la escuela?

Grammatiske fokuspunkter:

-Bøjning af de refleksive verber.
-diftongerende verber
-Refleksive verber som også er diftongerende
-Ordforråd knyttet til tiempo libre og lo que haces en un día normal.
-Brug af dativstyrende verber: gustar og encantar
Derudover har eleverne trænet at anvende adverbier i deres besvarelse.

Materialer:
Cea Marcelo, Serrano Fernando y Kristensen Lilia.  El Sur (Ebog). Systime: Kapitel 3. Un nuevo mundo. ¡Vamos a hablar!, Texto 3a. La rutina de un miércoles. https://elsur.systime.dk/?id=258


Læste sider: 12
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Español 4 18-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 El fútbol en España

Forløbet har drejet sig om fodboldens betydning i det spanske samfund. Fokus har været på foldboldens betydning for identitet i Spanien og den spansktalende verden.


Materialer:
El deporte Rey. Lundgreen, Brit (2016) Systime.
Afsnit:
Introduktion til spansk fodbold: https://eldeporterey.systime.dk/?id=125
El fútbol en España. https://eldeporterey.systime.dk/?id=144
El psicólogo del deporte: "El fútbol es el deporte rey": https://eldeporterey.systime.dk/?id=128
Los himnos y las canciones: https://eldeporterey.systime.dk/?id=146

Ya Vamos (2023), Gavilan, Maria og Arfaoui, Louise. Columbus. El partido más importante: https://yavamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=183&loopRedirect=1

Dokumentar: Fodbold er gud. Bendzen, Ole.



Læste sider 40.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Primavera 16-02-2024
Primavera dos 15-03-2024
Prueba 03-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Jovénes en España 1 (Eksamen).

Hvad kendetegner unges liv i Spanien? Med udgangspunkt i bogen og videoklippet i "La buena vida" om Estrella fra Sevilla, har vi arbejdet med unges liv i Spanien.

Los temas: Ciudad, sueños del futuro, tiempo libre, trabajo, estudios,  amigos y familia.

Formål: At være i stand til at holde et mundtligt oplæg om unge i Spanien, samt indgå i en dialog om emnet. Desuden indgå i en dialog om de ovenstående temaer. I temaet var det centralt at kunne fortælle om sig selv ud fra de ovenstående kategorier.

Derudover har vi med udgangspunkt i teksten Tamara de Madrid har vi arbejdet med, hvad der kendetegner unge studerendes liv i Madrid. Dette tema indledte vi i tilknytning til at en del af holdet skulle på studierejse til Madrid. Vi har dels beskæftiget os med den mere muntre side af at være ung i Madrid, hvor vi har undersøgt, hvad der kendetegner byliv for unge i Spanien, hvor vi har været inde på fænomenet El botellón, samt hvad der særligt kendetegner Madrids byliv, og vi har mere generelt undersøgt, hvad der kendetegner Tamaras liv. Derudover har vi kort beskæftiget os med betegnelserne ”mileurista” samt ”la generacion perdida” for at belyse de svære sider ved at være ung i Spanien.


Knyttet til formålet:
Tilegnelse af viden om konkrete unge, som lever i Spanien, og det som karakteriserer livet som ung i forskellige egne af Spanien.
Sprogligt fokus:
• Lytte til spansk
• Disponere et mundtligt oplæg
• Holde et mundtligt oplæg
• Indgå i dialog om emnet
• Træne ordforråd knyttet til emnet
• Styr på spørgeord.

Særlige grammatiske fokuspunkter:

-Refleksive verber og diftongerende verber
- Dativstyrende verber: gustar og encantar
-De spanske datider.


Bøger.

La buena vida (2010). (Estrella de Sevilla). Rosenkilde, Eva. Gyldendal.

Retratos Nuevos (2008). (Tamara de Madrid).  Loumann, Ole. Gyldendal.   

Hjemmesider:

https://www.minlaering.dk/


Læste sider 38.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Primavera tres 08-05-2024
verano 15-05-2024
Español 1 06-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Cuba. (Eksamen)

Hvad karakteriserer det cubanske samfund og det cubanske hverdagsliv? Hvilke udfordringer oplever cubanere til daglig, og hvordan tackler de disse udfordringer? Hvad karakteriserer det ”cubanske folkesind”? Hvordan bor familien i Cuba og hvilke forskelle er der på familieformer i Danmark og Cuba? Hvad er det gode og det dårlige ved det cubanske samfund?

Materialer:

Bøger:

Loumann, Ole: ”Retratos Cubanos”, siderne 24-30, (Alberto el Cochero” ( pdf.).
Holmgaard, Anny (2015): Cuba – ”La lucha cubana”.  s. 5-6, 11-12. (pdf). (”La historia de Cuba, La religión, la salud etc.).

Dokumentar:

"Soy cubana" (2015), Instruktør Anja Dalhof. (Filmstriben).

TV:

"Cuba og kapitalismen". DR2 2017. (CFU).

¡Pregunta ya!, sæson 3 (E03) SVT2. La familia en Cuba. Hvordan lever familien på Cuba? Bor man sammen med flere generationer? Tika Lahne bor sammen med en cubansk familie i en periode.
iPregunta ya!, Säsong 3 (E03)
La familia en Cuba

Læste sider 35.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Español 2 27-10-2024
Fokus på verbaltider fra sidste aflevering 10-11-2024
Español 3 17-11-2024
Español 4 15-12-2024
Talepapir. Alberto el cochero y Cuba 16-12-2024
Primavera 1 09-02-2025
Terminsprøve 14-02-2025
3g SP/2 Sygeterminsprøve 03-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 México 2. Radical y repetición. (Eksamen).

I dette korte forløb har vi repeteret temaet México og især set på skyggesiden af México ved at se filmen "Radical" i Grand i København. Vi har arbejdet med, hvad filmen fortæller os om México. I den forbindelse har vi talt om narkokrigens indvirkning på det mexicanske samfund og på det "usikre México". Vi har brugt billeder til at repetere Méxicoforløbets indhold, og vi har skrevet et læserbrev om "vores rejse til Ciudad de México", som en måde at repetere temaet på. I læserbrevet såvel som i temaet har Mexico som kontrasternes land stået centralt. Vi har kort talt om, hvordan livet for unge (som Aby) er sammenlignet med livet for unge i Danmark.

Film

Radical (2023). Instruktør Christopher Zalla.

Bøger:

Olsen, Rikke & Pilmark Kristina: Mosaico Mexicano. Siderne 80 og 82. (México inseguro, el narcotráfico y la violencia).

Øvrigt materiale:

AI generet tekst om filmen med  grammatiske indsættelsesøvelser med muy, mucho, bien og bueno.

Fotos som hjælp til at huske temaet (se dokument med fotos= fotos para recordar el tema).

Læste sider: 10
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Salir tilbage 07-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Jóvenes en España 2. (Eksamen).

Vi har kort beskæftiget os med betegnelserne ”mileurista” samt ”la generacion perdida” for at belyse de svære sider ved at være ung i Spanien. Forløbet har samtidig fungeret som eksamenstræning og repetition af emnet "Jóvenes en España.

Ibog:
España en la calle. 15 historier om Spaniere i dag. ”Generation på røven: La generación perdida: "Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir" (Uddrag). Gyldendal. Udleveret som PDF.

Læste sider: 8
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Primavera 4 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer