Holdet 2022 FRB/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Alexander Kirhan Kirkegaard, Christina Vedel, Pernille Ovesen
Hold 2022 FRB/g (1g FRB, 2g FRB, 3g FRB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. fase: Udtale og ekstensiv læsning
Titel 2 2. fase: Enkle samtalestrukturer
Titel 3 Fase 3: Ordforråd og kommunikation
Titel 4 Début 2 + musikvideoer
Titel 5 La Francophonie
Titel 6 Les contes
Titel 7 Amour
Titel 8 Vivre en marge de la société (EKSAMENSEMNE)
Titel 9 L'amour (EKSAMENSEMNE)
Titel 10 La solitude (EKSAMENSEMNE)
Titel 11 Bleu (EKSAMENSEMNE)
Titel 12 La solitude

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. fase: Udtale og ekstensiv læsning


I dette indledende forløb er der fokus på udtale og intonation, hvilket understøttes af iBogens ("Franskbogen" på systime) oplæsninger af teksten. Tekststykkerne bygger så vidt muligt på transparente ord, så brugerne kan opleve en overordnet forståelse af teksten.

Sprogligt arbejdes der med:

præsens af être og avoir
bestemt og ubestemt artikel
præsens af 1.bøjning
adjektivers bøjning og stilling

Eleverne har arbejdet med følgende tekster med dertilhørende (interaktive) opgaver:

Pessimiste ou optimiste
Une affaire banale
La manifestation
Changements climatiques
Un coup de téléphone
La France
Paris

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. fase: Enkle samtalestrukturer

Beskrivelse:

Der er i dette forløb fokus på enkle samtalestrukturer med henblik på at danne simple sætninger. Der arbejdes videre med udtale og intonation.

Der arbejdes med bl.a. følgende sproglige emner:

uregelmæssige verber (aller og faire)
genitiv
nægtelsen ne…pas
at stille spørgsmål og præsentere sig

Eleverne har arbejdet med alle teksterne i det, som "Franskbogen" (systime) kalder 2. fase:

Le rendez-vous
Les Hansen à Chamonix
Au resto U
La famille Dubois
La maison des Dubois
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fase 3: Ordforråd og kommunikation

Beskrivelse:

Pga. sygdom og aflysninger har eleverne ikke nået så mange tekster i dette forløb eller denne fase, hvor der generelt arbejdes videre med kommunikationsfærdighed, udtale og alment ordforråd.

Blandt de sproglige fokuspunkter kan nævnes:

de tre regelmæssige bøjninger af verberne
(efter 1g = ER-verber)
de vigtigste uregelmæssige verber
(efter 1g = être, avoir, faire, aller)
verbernes tider: præsens , futur proche, passé composé, imparfait, passé récent, futur, conditionnel
(efter 1g = UDELUKKENDE præsens)
refleksive verber
(efter 1g = ikke gennemgået)
nægtelser
(efter 1g = gennemgået)
delingsartikel
(efter 1g = ikke gennemgået)
pronomener: personlige, relative, refleksive
(efter 1g = personlige, possessive og delvist relative pronomener)
betingelseskonstruktioner
(efter 1g. = ikke gennemgået)

Der er ordforrådsopgaver inden for bl.a. følgende emner:

tal (op til 70- skal repeteres!), klokken (ikke gennemgået), ugedage (ikke gennemgået grundigt) og måneder (gennemgået), legemsdele (gennemgået), vejr (ikke-gennemgået) og årstider (gennemgået overfladisk)

Gennemgåede tekster fra dette forløb fra "Franskbogen" på systime:

"La chambre de Dominique" (om musik, sangere og genrer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Début 2 + musikvideoer

Kernestof:

Début 2 af Françoise Arndt og Vibeke Gade på i-biblioteket.

Kapitel 1: Les Retrouvailles
Céline og Christophs møde og ferieplaner. Livet i storbyren vs på landet.
Grammatik: Genitiv, passé composé,
Kapitel 2: La fête de la poesi
Céline og Christoph bliver inviteret til en poesi-aften.
Grammatik: Passé composé og nægtelse, betonede personlige pronominer.
Kapitel 3: Céline et Christophe – Canicule à Paris.
Céline og Christophes samtale om livet i Paris vs livet i Sydfrankrig ved havet.
Faglige mål: Læse og forstå enkle dagligdagssamtaler, samt begrunde og forklare holdninger, indsamle et alment ordforråd, beherske et ordforråd og en idiomatik, der sætter dem i stand til at tale og skrive om almene og kendte emner.

Grammatik: Adjektivers form og stilling


Supplerende stof:

Fransk Øvehæfte for begyndere af  Anne-Marie Bech og Frede Schmidt-Hansen.
De har arbejdet med følgende grammatiske emner:
Uregelmæssige verber: être, avoir, faire, aller, venir,
regelmæssige verbers bøjning: kap. 3, 11, 12.
Kendeord: Kap. 5
Delingsartikel: Kap. 6
Passé composé m. avoir som hjælpeverbum: kap. 20
Passé composé m. être som hjælpeverbum: kap. 21

Derudover fonetik: Nasalvokalerne, alfabetet, og nogle diftonger.
Faglige mål: kendskab til morfologiske, syntaktiske og pragmatiske regler - i det omfang det er relevant på nuværende niveau.

Musik:
Oversat, arbejdet med ordforrådet og sunget følgende musikstykker.

Papaoutai af Stromae
Je te laisserai des mots af Patrick Watson
Soleil soleil af Pomme
Ceux qui rêvent af Pomme
Dernière danse af Indila
Tourner dans la vide af Indila
Est-ce que tu m´aimes? af Maitre Gims
Le festin est sur mon chemin af Camille
Ramenez la coupe à la maison af Vegedream

Faglige formål: Æstetisk forståelse og respons, fremelske kunst- og kulturoplevelser.

Omfang: 36 sider

Viden & Medier:
Medier er anvendt i høj grad i undervisningen både i-biblioteket, interaktive øvelser og internettet(ordbøger, verbebøjning og især indstudering af musikstykkerne).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3.bøjningsverber 15-09-2023
Delingsartikel 02-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 La Francophonie


Kernestof:
Entrées: Kapitlet om francophonie
Porte-Paroles: Peter Jensen: Dix portraits de jeunes francophones: p. 9-14, 25-40, 56-60.
Le racisme expliqué à ma fille: Tahar Ben Jalloun: p. 5-22

Faglige formål: Få indblik i den frankofone verden og dens mangfoldige kultur, perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til danske forhold. Få indblik i interkulturelle forhold, kunne læse og redegøre for disse forhold og sammenligne med de danske.

Supplerende stof:
Frit Fransk (i-bog): Superverberne
Faglige formål: en automatisering af verbalbøjninger.

Grammatik:
Fransk Øvehæfte for begyndere +for fortsættere: Anne-Marie Bech, Frede Schmidt-Hansen

Ejestedord
Tillægsord
Futur Proche
Passé récent

Faglige formål: en progression i bevidsthed om sætningers syntaktiske og morfologiske opbygning.

Omfang: 38 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Le futur proche og le passé récent 03-11-2023
Mundtligt oplæg om et musikstykke 27-11-2023
Tillægsord 22-12-2023
Fransk afl. 6 08-01-2024
Fransk afl. 10 11-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Les contes

Kernestof:
Les contes de fées à nouveau (systime):
Kap.1: Il était une fois
Kap.2 Les filles aux chaperons rouges


Faglige mål:
Fremme og øve de kommunikative kompetencer med eventyrrelevant ordforråd, fokus på både tema og genreform, men også med fokus på det mundtlige sprogfærdighed.

Grammatik:
Gennemgang af de forskellige datidsformer: passé simple, l´imparfait og passé composé.
Fonetikopgave: transkription til fonetik og inverse. Personlige pronominer som objekt og indirekte objekt.

Fokus: gøre dem opmærksom på brugen af de forskellige datidsformer i forskellige genrer og situationer. Gøre dem opmærksomme på nasaler, diftonger og endelser.

Andre arbejdsformer:
Mundtlige fremlæggelser af et eget valgt eventyr + dramatisering i grupper af Le petit chaperon rouge.

Film: Skønheden og udyret af instruktør Christophe Gans

Fokus: træne deres sprogfærdigheder ved fremlæggelser og praktisere en æstetisk læreproces med drama.

Anslået omfang: 36 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vivre en marge de la société (EKSAMENSEMNE)

Vi har arbejdet med romanen "Les funambules". Hovedvægten er lagt på hovedpersonerne samt deres indbyrdes relation. Herudover har vi kigget på det forhold at "leve på kanten" og hvad det har gjort ved hovedpersonerne. Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i romanen samt analysere og fortolke historien med fokus på personerne og de overordnede temaer. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.

Kernestof:
"Les funambules" af Wilfrid Simon, Forlaget Kaleidoscope 1998
"Sébastien, 17 ans, délinquant sans autre choix". Artikel fra La Libre, 14/11 2019

Supplerende stof:
"Les misérables" film af Ladj Ly fra 2019

Omfang:  40, 5 sider

ordbogen.com (online-ordbog) er benyttet

I forløbet er der arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Der er også arbejdet med oversættelse og samtaletræning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 L'amour (EKSAMENSEMNE)

Vi har arbejdet med forholdet mellem dreng og pige (mand/kvinde) dels med en drengs forhold til forskellige piger dels om ulykkelig kærlighed. Historierne foregår i Québec. Hovedvægten er lagt på drengen Jérémie, der holder fødselsdag for nogle venner i "Vanille ou chocolat". Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksterne samt analysere og fortolke historierne med fokus på personerne og det overordnede tema. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.

Kernestof:
"Vanille ou chocolat" af Nadine Bismuth fra "Amours et cultures", Gyldendal 2006, red. Helle Høyrup m.fl.
"Marie" af ukendt forfatter fra "Amours et cultures", Gyldendal 2006, red. Helle Høyrup m.fl.

Supplerende stof:
Anne og Anders i Canada: DR- udsendelse, https://www.dr.dk/drtv/se/anne-og-anders-i-canada_-franske-fristelser_396767

"Folk har jo ikke længere en vinkælder", artikel fra Politiken den 15/12 - 2024

Omfang:  34,5 sider

ordbogen.com (online-ordbog) er benyttet

I forløbet er der arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Der er også arbejdet med oversættelse og samtaletræning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 La solitude (EKSAMENSEMNE)

Hovedfokus i forbindelse med dette emne har været novellen Permission, hvor vi har fokuseret på hovedpersonens mulige ensomhed og hans relation til andre herunder hans familie.
Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksten og filmen samt analysere og fortolke historierne med fokus på personerne og det overordnede tema. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.

Kernestof:
"Permission" af Anna Gavalda taget fra novellesamlingen, "Je voudrais que quelqu'un m'attende quelque part", Le dilettante 1999
"Le Brio" ("Ordets magt") film af Yvan Attal fra 2017

Supplerende stof:
"Anna Gavalda" kort beskrivelse af Anna Gavalda fra Tendances littéraires, Gyldendal 2004, red. Ingelise Andersen og Ulla Gjedde

"Forbandende franske forstæder" - udsendelse DR-lyd. "Genstart" 2023

Omfang: sider

Gyldendals Røde online ordbøger/ordbogen.com er benyttet

I forløbet er der også arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Vi har trænet ordforråd og sammenhængende sprogbrug og vi har koncentreret os om at kunne tale sammenhængende om en tekst på fransk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Bleu (EKSAMENSEMNE)

I arbejdet med emnet lægges der særlig vægt på:
Hovedpersonen Julies udvikling.
(La liberté, les choix, et la responsabilité de sa propre vie)
Disse temaer sættes i forhold til hovedpersonen og dennes udvikling.
Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksten og filmen samt analysere og fortolke tekst og film med fokus på personerne og de overordnede temaer. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.

Kernestof:
"Bleu" drejebog red. af Helle Høytup og Jette schjørring,
"Bleu" af Krzystof Kieslowski (film).

Supplerende stof:
"Elles élèvent nos enfants ,loin des leurs",artikel fra marie claire, 2024.
"Béa Johnson et le zéro déchet", uddrag fra "Zéro déchet" af Maria Hassing, Systime 2023.
Vi har arbejdet med "les resto du coeur" - https://www.restosducoeur.org/presentation/
"Hvor godt kender du Frankrig?", artikel af Michael Seidelin, Politiken den 9 april 2022
Udsendelse om Frankrig - https://www.dr.dk/drtv/se/anne-og-anders-i-europa_-nabostrid-i-nordfrankrig_322240

Omfang: 31,5 sider

ordbogen.com (online-ordbog) er benyttet

I forløbet er der også arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Vi har også interesseret os for kulturelle forskelle imellem Frankrig og Danmark. Vi har ligeledes trænet sammenhængende sprogbrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 La solitude

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer