Himmelev Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Himmelev Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FRB/g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Himmelev Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Alexander Kirhan Kirkegaard, Christina Vedel, Pernille Ovesen
Hold
2022 FRB/g (
1g FRB
,
2g FRB
,
3g FRB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. fase: Udtale og ekstensiv læsning
Titel 2
2. fase: Enkle samtalestrukturer
Titel 3
Fase 3: Ordforråd og kommunikation
Titel 4
Début 2 + musikvideoer
Titel 5
La Francophonie
Titel 6
Les contes
Titel 7
Amour
Titel 8
Vivre en marge de la société (EKSAMENSEMNE)
Titel 9
L'amour (EKSAMENSEMNE)
Titel 10
La solitude (EKSAMENSEMNE)
Titel 11
Bleu (EKSAMENSEMNE)
Titel 12
La solitude
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. fase: Udtale og ekstensiv læsning
I dette indledende forløb er der fokus på udtale og intonation, hvilket understøttes af iBogens ("Franskbogen" på systime) oplæsninger af teksten. Tekststykkerne bygger så vidt muligt på transparente ord, så brugerne kan opleve en overordnet forståelse af teksten.
Sprogligt arbejdes der med:
præsens af être og avoir
bestemt og ubestemt artikel
præsens af 1.bøjning
adjektivers bøjning og stilling
Eleverne har arbejdet med følgende tekster med dertilhørende (interaktive) opgaver:
Pessimiste ou optimiste
Une affaire banale
La manifestation
Changements climatiques
Un coup de téléphone
La France
Paris
Indhold
Kernestof:
Genlæs dialogen: 1. Pessimiste ou optimiste | Franskbogen
LÆS & LYT & LAV OPGAVER til de to små tekster 2. Une affaire banale
Udtale
Præsens af avoir
LÆS, LYT & LAV de første 3 opgaver til tekst 3: La manifestation | Franskbogen (systime.dk)
Lær tallene 1-20 udenad. Opret en konto på quizlet (brug jeres skolemail) og brug nedenstående quizlet til at træne ordene:
Genlæs teksten "La manifestation" - som I syntes var lidt svær (difficile) første gang. Lav OGSÅ nedenstående opgaver til teksten:
Vi arbejder med selve teksten i timen, men som forberedelse skal I løse 4 af de interaktive opgaver til teksten:
(Gen)læs tekst 2 --> https://franskbogen.systime.dk/?id=125#c277 og færdiggør sætninger (som vi begyndte på i timen):
Læs teksten: 5. Un coup de téléphone
1) Læs teksten: 6. La France | Franskbogen
7. Link til "Min læring" om adjektiver (opg. er sat til 22 min.)
Produktkrav: en planche (Spørg Christina, om hun kan hjælpe med materialer) med informationer om jeres land, departement eller en tidligere koloni.
Skriv en præsentation af dig selv og din familie på ca. 100 ord på fransk, hvor du bruger plakaten med 'Audrey Tautou' som skabelon, dvs. du skal prøve at kopiere sætningernes struktur, men ændre indholdet og selvfølgelig de personlige og possessive
Læs teksten om Paris i Franskbogen (systime.dk)
Link til lektien på Minlæring om possessive pronominer og genitiv Adjektivets stilling | Franskbogen (systime.dk)
I præsenterer indholdet af jeres tekst og laver to spørgsmål til jeres præsentation (som de andre skal svare på i timen)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. fase: Enkle samtalestrukturer
Beskrivelse:
Der er i dette forløb fokus på enkle samtalestrukturer med henblik på at danne simple sætninger. Der arbejdes videre med udtale og intonation.
Der arbejdes med bl.a. følgende sproglige emner:
uregelmæssige verber (aller og faire)
genitiv
nægtelsen ne…pas
at stille spørgsmål og præsentere sig
Eleverne har arbejdet med alle teksterne i det, som "Franskbogen" (systime) kalder 2. fase:
Le rendez-vous
Les Hansen à Chamonix
Au resto U
La famille Dubois
La maison des Dubois
Indhold
Kernestof:
Lyt og læs teksten:10. Au resto U og svar på to spørgsmål (se hvilke to herunder...)
Skim eller genlæs teksten 10. Au resto U | Franskbogen (systime.dk), hvorefter du bruger 5-10 minutter på at lave de interaktive ordforrådsopgaver (resten laver vi i timen) --> Ordforråd | Franskbogen (systime.dk)
Starter dit fornavn med A--> F, skal du LYTTE til, samt LÆSE og FORSTÅ tekst A:
Følgende øvelser til teksten 'Les Dubois':
LYT, LÆS & SVAR på spørgsmålene til tekst A:
For at træne gloserne i tekst A + B (La maison des Dubois), forslår jeg, at I laver de interaktive opgaver. Det er i sær vigtigt at træne nægtelser 'ne...pas' og bøjningen af tillægsordet 'gammel':
Lyt, (gen)læs og svar på spørgsmål til tekst B:
1) Lav først en liste i jeres notesbog over alle de gloser, I kan huske vedrørende hus og hjem. Skriv derefter en liste med alle de adjektiver (tillægsord), I kan huske (stor, lille o.s.v.). Hvis du ikke har købt en notesbog, så er dette også en lekt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fase 3: Ordforråd og kommunikation
Beskrivelse:
Pga. sygdom og aflysninger har eleverne ikke nået så mange tekster i dette forløb eller denne fase, hvor der generelt arbejdes videre med kommunikationsfærdighed, udtale og alment ordforråd.
Blandt de sproglige fokuspunkter kan nævnes:
de tre regelmæssige bøjninger af verberne
(efter 1g = ER-verber)
de vigtigste uregelmæssige verber
(efter 1g = être, avoir, faire, aller)
verbernes tider: præsens , futur proche, passé composé, imparfait, passé récent, futur, conditionnel
(efter 1g = UDELUKKENDE præsens)
refleksive verber
(efter 1g = ikke gennemgået)
nægtelser
(efter 1g = gennemgået)
delingsartikel
(efter 1g = ikke gennemgået)
pronomener: personlige, relative, refleksive
(efter 1g = personlige, possessive og delvist relative pronomener)
betingelseskonstruktioner
(efter 1g. = ikke gennemgået)
Der er ordforrådsopgaver inden for bl.a. følgende emner:
tal (op til 70- skal repeteres!), klokken (ikke gennemgået), ugedage (ikke gennemgået grundigt) og måneder (gennemgået), legemsdele (gennemgået), vejr (ikke-gennemgået) og årstider (gennemgået overfladisk)
Gennemgåede tekster fra dette forløb fra "Franskbogen" på systime:
"La chambre de Dominique" (om musik, sangere og genrer)
Indhold
Kernestof:
LYT & LÆS teksten 13. Dans la chambre de Dominique og svar på fransk på nedenstående spørgsmål, som afleveres på elevfeedback (prøv selv at konstruere svarene ud fra informationerne i teksten).
Lav en fransk ordliste over møbler/ting. Skriv hovedsageligt ord, du allerede kan på fransk, men tilføj også 5 nye ord, som du prøver at lære udenad.
Brug 1 elevtime på at træne 'nægtelse' på MIN LÆRING (se afleveringsbeskrivelse under opgaver):
Medbring hovedtelefoner eller lignende, som kan tilsluttes din computer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Début 2 + musikvideoer
Kernestof:
Début 2 af Françoise Arndt og Vibeke Gade på i-biblioteket.
Kapitel 1: Les Retrouvailles
Céline og Christophs møde og ferieplaner. Livet i storbyren vs på landet.
Grammatik: Genitiv, passé composé,
Kapitel 2: La fête de la poesi
Céline og Christoph bliver inviteret til en poesi-aften.
Grammatik: Passé composé og nægtelse, betonede personlige pronominer.
Kapitel 3: Céline et Christophe – Canicule à Paris.
Céline og Christophes samtale om livet i Paris vs livet i Sydfrankrig ved havet.
Faglige mål: Læse og forstå enkle dagligdagssamtaler, samt begrunde og forklare holdninger, indsamle et alment ordforråd, beherske et ordforråd og en idiomatik, der sætter dem i stand til at tale og skrive om almene og kendte emner.
Grammatik: Adjektivers form og stilling
Supplerende stof:
Fransk Øvehæfte for begyndere af Anne-Marie Bech og Frede Schmidt-Hansen.
De har arbejdet med følgende grammatiske emner:
Uregelmæssige verber: être, avoir, faire, aller, venir,
regelmæssige verbers bøjning: kap. 3, 11, 12.
Kendeord: Kap. 5
Delingsartikel: Kap. 6
Passé composé m. avoir som hjælpeverbum: kap. 20
Passé composé m. être som hjælpeverbum: kap. 21
Derudover fonetik: Nasalvokalerne, alfabetet, og nogle diftonger.
Faglige mål: kendskab til morfologiske, syntaktiske og pragmatiske regler - i det omfang det er relevant på nuværende niveau.
Musik:
Oversat, arbejdet med ordforrådet og sunget følgende musikstykker.
Papaoutai af Stromae
Je te laisserai des mots af Patrick Watson
Soleil soleil af Pomme
Ceux qui rêvent af Pomme
Dernière danse af Indila
Tourner dans la vide af Indila
Est-ce que tu m´aimes? af Maitre Gims
Le festin est sur mon chemin af Camille
Ramenez la coupe à la maison af Vegedream
Faglige formål: Æstetisk forståelse og respons, fremelske kunst- og kulturoplevelser.
Omfang: 36 sider
Viden & Medier:
Medier er anvendt i høj grad i undervisningen både i-biblioteket, interaktive øvelser og internettet(ordbøger, verbebøjning og især indstudering af musikstykkerne).
Indhold
Kernestof:
1. Udtale
Les nombres 1-100, brug You tube, sig tallene højt for dig selv. Læs op på nasalvokalerne som vi gennemgik i sidste modul.
Følgende emner, gennemgået i klassen, som I helt skal være sikker på:
Lav de efterfølgende sider, som I fik sidste gang, det er repetition af "Aller" og "Faire", + lyt på youtube og syng sangen "Je ne veux pas travailler",
Analyser le clip "Je ne veux pas travailler", utilisez le chapitre Musikvideoer dans le livre "La Clé (i-bog).
I-bogen: Début 2
1. Un peu d´histoire: LYT, læs og oversæt.
Début 2: 1.2. Styles de vacances: lyt, læs, oversæt.
1.bøjningsverber i nutid.pdf
Interaktiv opgave: Répétition du vocabulaire - Les retrouvailles
11B: 2.bøjningsverber: oversæt sætningerne til dansk 1-12
afleveres på Lectio.
Læs, lyt og oversæt 2.1 La Fête de la poesie til linje "A tout à l’heure."
Husk afleveringsopgaven 12B
Læs og oversæt resten af 2.1, La fête de la poésie + 2.2 La fête des prénoms,
Syng: Est-ce que tu m´aimes?
Læs paragraf 171 i La Grammaire, s. 269-270.
2.2 Civilisation: Les fêtes en France
2.2: Les fêtes nationales traditionnelles + Les prépositions de lieu (sidste side: Oú est le lapin 1 +2)
2.2 Les nouvelles fêtes + 2.5 activités: Le Passé Composé (som I lavede i klassen).
Afleveringsopgaven om Delingsartikler, læs også side 27-29 i La Grammaire.
3.1 Céline et Christophe - Canicule à Paris.
Besvar spørgsmålene til 3.1 Canicule à Paris: Répondez aux questions.
Øv i at synge "Tourner dans le vide" af Indila, og skriv ca. 6-8 nye ord ned som du har lært fra sangen.
Je te laisserai des mots: oversæt, øv i at synge og skriv 6-8 ord ned som du har lært.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3.bøjningsverber
15-09-2023
Delingsartikel
02-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
La Francophonie
Kernestof:
Entrées: Kapitlet om francophonie
Porte-Paroles: Peter Jensen: Dix portraits de jeunes francophones: p. 9-14, 25-40, 56-60.
Le racisme expliqué à ma fille: Tahar Ben Jalloun: p. 5-22
Faglige formål: Få indblik i den frankofone verden og dens mangfoldige kultur, perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til danske forhold. Få indblik i interkulturelle forhold, kunne læse og redegøre for disse forhold og sammenligne med de danske.
Supplerende stof:
Frit Fransk (i-bog): Superverberne
Faglige formål: en automatisering af verbalbøjninger.
Grammatik:
Fransk Øvehæfte for begyndere +for fortsættere: Anne-Marie Bech, Frede Schmidt-Hansen
Ejestedord
Tillægsord
Futur Proche
Passé récent
Faglige formål: en progression i bevidsthed om sætningers syntaktiske og morfologiske opbygning.
Omfang: 38 sider
Indhold
Kernestof:
aller/venir – exercices
être et avoir
Le monde francophone.jpeg
I bedes læse vedhæftede tekst "Le monde francophone" og tag jeres bog Entrées med. I Entrées er der et kapitel om francophonie som vi skal arbejde med.
Læs og oversæt side 106 i bogen Entrée + syng sangen La vie en rose
Læs og oversæt side 109, afsnittet La nouvelle-France til "...par les anglophones."
I får en skriftlig prøve/test - uden hjælpemidler. I må bruge jeres noter.
Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées, Gyldendal
Entrées: Læs og oversæt "Le Québec évolue", p. 109.
Afsnit
Læs og oversæt side 110 i Entrees.
La Clé
Vous allez décrire une image orale.
Lire l´image.docx
Læs side 122 i Entrées, læs det ekstensivt, I behøver ikke at slå alle ord op.
1.1 Oversigt over superverberne
Udover lektien til i dag skal I arbejde selv med den mundtlige afleveringsopgave, da jeg er sygemeldt i dag.
Vi vennemgår lektien som I havde for til sidste gang.
Vi vennemgår lektien som I havde for til sidste gang. 1 Oversigt over superverberne Øv de fire modalverber: devoir, pouvoir, vouloir og savoir. i nutid og p.c.
I kan lade Entrées blive derhjemme, og skal tage den nye bog med Porte-Paroles. I skal have læst og oversat s. 9-12, Une canadienne se présente. I skal ikke lave spørgsmålene.
Besvar spørgsmålene i Porte-Paroles: p. 13-14; Echange à l ´étranger et Après le Bac.
Porte-Paroles: Læs og oversæt Issiolo Saeko s. 57-59
I skal fremlægge jeres mundtlige afleveringer
Superverberne: devenir, donner, faire.
Læse og 3B, Ma chambre og udfylde bagsiden, og beskrive jeres eget værelse.
Ejestedord: I skal have lavet side 8B, husk også at kunne oversætte.
Læs "Le racisme...." fra side 11 til midten af side 13, og skriv nye ord i vores fælles ordliste på Onedrive - under "Samarbejdsområde".
Læs og forstå: Le racisme expliqué....fra p. midten af 13 (Dis papa...) til p. midten af 15 (Le raciste est agressif).
Læs og forstå: Le racisme expliqué....fra p. midten af p.15 til p. 17 (...de l´étranger).
Le racisme éxpliqué à ma fille: Læs og forstå s.18-19
Le racisme...p. 20-21
Grammatik.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Le futur proche og le passé récent
03-11-2023
Mundtligt oplæg om et musikstykke
27-11-2023
Tillægsord
22-12-2023
Fransk afl. 6
08-01-2024
Fransk afl. 10
11-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Les contes
Kernestof:
Les contes de fées à nouveau (systime):
Kap.1: Il était une fois
Kap.2 Les filles aux chaperons rouges
Faglige mål:
Fremme og øve de kommunikative kompetencer med eventyrrelevant ordforråd, fokus på både tema og genreform, men også med fokus på det mundtlige sprogfærdighed.
Grammatik:
Gennemgang af de forskellige datidsformer: passé simple, l´imparfait og passé composé.
Fonetikopgave: transkription til fonetik og inverse. Personlige pronominer som objekt og indirekte objekt.
Fokus: gøre dem opmærksom på brugen af de forskellige datidsformer i forskellige genrer og situationer. Gøre dem opmærksomme på nasaler, diftonger og endelser.
Andre arbejdsformer:
Mundtlige fremlæggelser af et eget valgt eventyr + dramatisering i grupper af Le petit chaperon rouge.
Film: Skønheden og udyret af instruktør Christophe Gans
Fokus: træne deres sprogfærdigheder ved fremlæggelser og praktisere en æstetisk læreproces med drama.
Anslået omfang: 36 sider
Indhold
Kernestof:
Grammatik.pdf
Tag jeres Entrée (den røde bog) med, vi starter på et nyt emne.
Lav øvelserne i 1.0.3 og 1.0.4 i kapitlet "Il était une fois" i i-bogen Les contes de fées à nouveau.
Lav den første del: Indsæt l´imparfait og oversæt. Ark 1B (som I fik udleveret i fredags.
Læs "Définition du genre" og besvar spørgsmålene 1.1.2 Questions de théorie.
La princesse au petit pois i i-bogen LES CONTES DE FÉES À NOUVEAU :-)
1.1.4 Répondre aux questions à La princesse au petit pois
Pour parler d"une image - Exemples et idées
Les contes de fées à nouveau
La cinq fois belle, 3/7
Kom til biografen lidt tidligere, lige så snart morgenmødet slutter.
De mundtlige fremlæggelser
I skal have udskrevet jeres replikker og have øvet på dem.
Jeg siger noget om den næste aflevering.
Jeg hører jeres skuespil og kommenterer, fremførelsen i klassen sker på mandag.
Grupperne fremfører deres skuespil.
Lav øvelserne i 9.3, de bundne personlige pronominer, i bogen À toi la grammaire (systime), øv. 2-4.
Læs, lyt af og oversæt 2.2 Tahar Ben Jelloun: La Petite burqua rouge (2014), 1/5.
Læs, lyt af og oversæt 2.2 Tahar Ben Jelloun: La Petite burqua rouge (2014), 2/5.
La petite à la burqa rouge, 4/5
Læs, lyt af og oversæt 2.2 Tahar Ben Jelloun: La Petite burqua rouge, 5/5, sidste del.
Den næste aflevering laver vi i klassen i dag som en prøve. Det er en prøve der ligner den I vil få til årsprøve om halvanden måneds tid. Altså en øvelse og forberedelse.
Kig på verbernes tider og lav så mange du kan af øvelserne i Le présent (præsens/nutid), undtagen den sidste der hedder Le futur.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Amour
Kernestof:
Régine Detambel: La boîte aux lettres: Chap. 1-5
Faglige formål:
Læse autentiske letlæsningstekster der har et universalt tema: kærlighed mellem forskellige kulturer og sociale klasser, interkulturel indsigt og forståelse.
Omfang:
12 sider
Indhold
Kernestof:
I skal have læst kap. 1 i "La Boite aux lettres" (s. 5-9), og skriv 8-10 ord som du har slået op i ordbogen.
Læs kap. 2 i bogen La boite aux lettres og skriv 7-10 nye ord.
Chapitre 3 dans La Boite aux Lettres, læs, oversæt og skriv nogle ord ned. (især de sidste to sider)
Chapitre 4, læs, oversæt og skrive nye ned.
Chapitre 5, læs, oversæt og skrive nye ord ned.
Chapitre 6 La boite aux lettres, arbejd på samme måde.
Lav spørgsmålene til kap. 5 på side 15 og 16, ark I fik udleveret.
Vi tager en test: Øv på verbernes endelser, både regelmæssige og uregelmæssige, tiderne: present, Passé composé, futur proche, passé recent og l´imparfait.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Vivre en marge de la société (EKSAMENSEMNE)
Vi har arbejdet med romanen "Les funambules". Hovedvægten er lagt på hovedpersonerne samt deres indbyrdes relation. Herudover har vi kigget på det forhold at "leve på kanten" og hvad det har gjort ved hovedpersonerne. Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i romanen samt analysere og fortolke historien med fokus på personerne og de overordnede temaer. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.
Kernestof:
"Les funambules" af Wilfrid Simon, Forlaget Kaleidoscope 1998
"Sébastien, 17 ans, délinquant sans autre choix". Artikel fra La Libre, 14/11 2019
Supplerende stof:
"Les misérables" film af Ladj Ly fra 2019
Omfang: 40, 5 sider
ordbogen.com
(online-ordbog) er benyttet
I forløbet er der arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Der er også arbejdet med oversættelse og samtaletræning.
Indhold
Kernestof:
Kære alle
I skal læse fra begyndelsen af kapitel 2 i "Les Funambules" og ned til linje 13 på side 9. I skal "bare" forstå hovedmeningen. Øv jer på at kunne genfortælle lektien for jer selv på fransk. Husk at tage både bogen (Les funambules) med samt den artike
I skal læse fra linje 13 på side 9 og til linje 3 på side 10 i "Les funambules". Øv jer igen på at genfortælle lektien for jer selv - forsøg også at lære 5 nye gloser.
I skal læse fra linje 6 på side 13 og resten af kapitel 2. Øv jer igen på at kunne fortælle om lektien - lær 5 gloser på fransk, der er brugbare i forhold til at kunne genfortælle lektien.
I skal læse de første 13 linjer af kapitel 3 i "Les funambules". Og i lighed med sidst, skal I også øve at kunne fortælle lektien - lær 5 gloser på fransk.
I skal læse kapitel 5 i "Les funambules". Skriv et resumé af kapitlet på fransk med jeres egne ord. I må ikke bruge sætninger fra teksten. I skal oploade resuméet i elevfeedback - senest når modulet slutter.
I skal læse kapitel 6 i "Les Funambules" og besvar spørgsmålene, der er vedhæftet som fil. I skal svare på fransk. Husk ikke at tage sætninger fra teksten, men brug jeres eget sprog.
Questions pour chapitre 6.docx
I skal læse de første 13 linjer af kapitel 7 (side 27). Øv jer på at kunne genfortælle lektien for jer selv.
Vi springer frem til side 36 - I skal læse fra linje 5 på side 36 til og med linje 18 på side 36.
I skal læse fra begyndelsen af kapitel 10 på side 37 og ned til linje 16 på side 37.
I skal læse fra linje 16 på side 37 til linje 5 på side 38. Vi skal i timen også arbejde videre på eksamensopgaven.
I skal læse fra øverst side 40 og ned til ... "l'arrivée à Orly" ... (cirka midt på siden). Øv jer på at kunne genfortælle lektien for jer selv og lær gerne 4-5 gloser.
I skal finde 10-20 stikord på fransk til at kunne genfortælle/lave et resumé af de første 10 kapitler i bogen. I skal også øve, ud fra de stikord I har fundet, at genfortælle lektien på fransk. Øv jer på at kunne tale i 2 minutter om de 10 kapitler.
I skal læse de første 14 linjer af kapitel 11 på side 42.
I skal læse det nederste afsnit på side 50, fra "Léa est une blonde d'une v...." og ned til linje 13 på side 51. I skal kunne forstå hovedmeningen i lektien.
I skal øve at kunne bøje parler, finir, vendre, être og avoir i le présent, le passé composé, l'imparfait. Vi ser noget af filmen "Les misérables".
I skal læse begyndelsen af kapitel 13 - de første 14 linjer på side 53.
I skal finde stikord på fransk til de spørgsmål til filmen, I fik udleveret i timen sidst og som vi talte om på dansk. I må gerne repetere lektien til i mandags også.
I skal læse de første 13 linjer i kapitel 14 (s.59). Vi skal også kigge på de sidste spørgsmål til filmen, som vi ikke nåede i timen.
I skal læse og forstå kapitel 15. Herefter skal I finde 10 stikord på fransk, som I lærer udenad. Disse 10 stikord skal I skrive i elevfeedback og oploade senest, når modulet slutter. Jeg regner selvfølgelig med, at I gør noget ud af at forstå kapitl
I skal øve jer på, ud fra de stikord på fransk som I har fundet til timen i dag og oploadet under elevfeedback, at kunne tale om kapitel 15.Vi skal også kigge på de sidste spørgsmål til filmen, som vi ikke nåede i timen.
I skal øve jer på at kunne fortælle handlingen (fra begyndelsen til kapitel 16) i Les funambules - forsøg at øve jer på at kunne tale om handlingen i 5 minutter på fransk
Vi springer til side 75, hvor Alain stadig leder efter Marina. Han overvejer, om han skal tage et par sovepiller, men inden han gør det, leder han videre. I skal læse fra linje 7 på side 75 og resten af siden. Husk at tage de øvelser med som I fik i
I skal læse fra linje 5 på side 84 og resten af kapitlet (som også er slutningen af bogen). Besvar følgende spørgsmål til kapitel 20: 1) Où se trouve Alain? - 2) Depuis combien de temps est-il là et pourquoi? 3) Pourquoi la police veut parler avec lu
I skal læse de to første afsnit i den vedhæftede artikel. Den er skrevet af Sébastian, der bor på en lukket institution (IPPJ) for kriminelle. Han har været kriminel (délinquant) og forsøger at gøre opmærksom på, hvilken hjælp der er brug for, når ma
Prøven består af to dele: Den første del handler om verbebøjning/grammatik. I skal kunne bøje être, avoir, parler, finir, vendre og aller i présent, passé composé og imparfait. I skal også øve objekt (la, le, les osv) og indirekte objekt (lui, leur o
1) I skal læse og forstå side 43 i jeres grammatikbog (Par écrit) om objekt og indirekte objekt. 2) Herefter skal I med jeres egne ord på dansk forklare, hvordan man finder ud af, om man skal bruge objekt (le, la, les osv) eller indirekte objekt (lui
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
L'amour (EKSAMENSEMNE)
Vi har arbejdet med forholdet mellem dreng og pige (mand/kvinde) dels med en drengs forhold til forskellige piger dels om ulykkelig kærlighed. Historierne foregår i Québec. Hovedvægten er lagt på drengen Jérémie, der holder fødselsdag for nogle venner i "Vanille ou chocolat". Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksterne samt analysere og fortolke historierne med fokus på personerne og det overordnede tema. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.
Kernestof:
"Vanille ou chocolat" af Nadine Bismuth fra "Amours et cultures", Gyldendal 2006, red. Helle Høyrup m.fl.
"Marie" af ukendt forfatter fra "Amours et cultures", Gyldendal 2006, red. Helle Høyrup m.fl.
Supplerende stof:
Anne og Anders i Canada: DR- udsendelse,
https://www.dr.dk/drtv/se/anne-og-anders-i-canada_-franske-fristelser_396767
"Folk har jo ikke længere en vinkælder", artikel fra Politiken den 15/12 - 2024
Omfang: 34,5 sider
ordbogen.com
(online-ordbog) er benyttet
I forløbet er der arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Der er også arbejdet med oversættelse og samtaletræning.
Indhold
Kernestof:
I skal øve at kunne forklare objekt og indirekte objekt (uden brug af jeres noter) og så skal I lære de 8 verber udenad, som I fandt i arbejd-selv-modulet i fredags.
I skal læse fra linje 34 på side 66 i "Vanille ou chocolat" til linje 45 på side 66. (Historien vi begyndte på sidst og som I fik som kopi) - vi ses
I skal læse fra linje 39 på side 67 til linje 9 på side 68 i "Vanille ou chocolat". Øv jer på at kunne genfortælle lektien for jer selv.
I skal finde oplysninger om Frankrigs næststørste by Marseille. Skriv herefter 10 stikord på fransk og øv jer på at kunne fortælle om byen ud fra disse stikord - I skal gerne kunne fortælle om byen i 2 minutter på fransk.
I skal læse fra linje 41 på side 68 til linje 35 på side 69 i Vanille ou chocolat.
I skal læse fra linje 35 på side 69 til linje 4 på side 70.
I skal læse fra linje 24 på side 70 til linje 35 på side 70. Lær 5 vigtige gloser fra lektien.
Billedbeskrivelsesøvelse alternativ øvelse.docx
I skal læse fra linje 3 på side 72 til linje 17 på side 72. Find igen 5 vigtige gloser på fransk til lektien. Husk at tage jeres delprøve 1 med, så vi kan få gjort den helt færdig (vi mangler at arbejde med billederne til sidst i opgaven).
I skal læse fra linje 41 på side 72 til linje 37 på side 73. Find tre stikord på fransk til lektien. Husk at tage delprøve 1 med igen.
I skal læse fra linje 26 på side 74 til linje 40 på side 74. Find og lær også tre stikord på fransk til lektien. Husk også at tage delprøve 1 med.
I skal læse fra linje 27 på side 75 til linje 41 på side 75.
Love Is Mute - CGI 3D Animated Student Short Film.
I skal øve jer på at kunne bøje pouvoir og vouloir i présent, passé composé, imparfait og futur proche.
I skal læse fra linje 22 på side 78 i "Marie" og ned til linje 34 på side 78.
I skal læse fra linje 34 på side 78 i Marie og resten af side 78.
I skal læse fra linje 45 på side 78 i "Marie" og til linje 32 på side 79.
Vi skal lave nogle skriftlige øvelser, så I skal øve at kunne bøje aller og devoir i présent, passé composé, imparfait og futur proche.
Vi skal se film og I har derfor ingen lektier for.
I skal øve jer på at kunne give et resumé af den del, vi allerede har set af filmen. Vi starter modulet med at se resten af filmen.
I skal se udsendelsen Anne og Anders i Canada – franske fristelser: https://www.dr.dk/drtv/se/anne-og-anders-i-canada_-franske-fristelser_396767 . Virker linket ikke, kan I bare finde udsendelsen på DR’s hjemmeside. Herefter skal I svare på spørgsmål
I skal finde en artikel på dansk, der handler om et fransk emne/noget der har med Frankrig at gøre og så skal I læse den. Find også stikord på fransk til artiklen med henblik på at kunne fortælle om den danske artikel på fransk.
Folk har jo ikke længere en vinkælder.docx
Gå ind på linket og scrol ned til det første billede. Find 10 stikord til at kunne beskrive det. Øv herefter at beskrive det ud fra disse stikord. Øv dernæst at sætte det i en fransk kontekst - find også stikord på fransk til denne del.
Freja: smør, Alexander: juice, Abby: pålægschokolade, Filip: syltetøj, Mie: ost, Clotilda: tallerkner/kopper: Marie-Louise: franskbrød, Samuel: kakao, Jeppe: brød, Christina: croissanter, Victoria: frugt ?, Sofya: frugt ?. Husk at øve tallene fra 1-1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
La solitude (EKSAMENSEMNE)
Hovedfokus i forbindelse med dette emne har været novellen Permission, hvor vi har fokuseret på hovedpersonens mulige ensomhed og hans relation til andre herunder hans familie.
Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksten og filmen samt analysere og fortolke historierne med fokus på personerne og det overordnede tema. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.
Kernestof:
"Permission" af Anna Gavalda taget fra novellesamlingen, "Je voudrais que quelqu'un m'attende quelque part", Le dilettante 1999
"Le Brio" ("Ordets magt") film af Yvan Attal fra 2017
Supplerende stof:
"Anna Gavalda" kort beskrivelse af Anna Gavalda fra Tendances littéraires, Gyldendal 2004, red. Ingelise Andersen og Ulla Gjedde
"Forbandende franske forstæder" - udsendelse DR-lyd. "Genstart" 2023
Omfang: sider
Gyldendals Røde online ordbøger/ordbogen.com er benyttet
I forløbet er der også arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Vi har trænet ordforråd og sammenhængende sprogbrug og vi har koncentreret os om at kunne tale sammenhængende om en tekst på fransk.
Indhold
Kernestof:
I skal læse fra linje 3 på side 56 til linje 17 på side 56 i "Permission" - novellen vi startede på i timen sidste gang.
I skal læse fra første linje på side 57 til linje 11 på side 57 i Permission. Husk at tage den eksamensopgave med, som vi startede på sidst.
I skal læse fra linje 7 på side 59 til linje 22 på side 59 i Permission. Øv jer på at kunne genfortælle lektien for jer selv. Husk jeres eksamensopgave, som I arbejdede med i timen.
I skal læse fra linje 3 på side 61 til linje 19 på side 61. Øv at kunne genfortælle lektien for jer selv.
Prøve. Prøven kommer til at bestå af to dele:
I skal læse fra linje 15 på side 62 til linje 33 på side 62.
I skal åbne den vedhæftede fil og læse, hvad I skal lave. Når modulet slutter, skal I oploade jeres besvarelse under elevfeedback, så jeg kan føre fravær
I skal læse fra linje 17 på side 64 til linje 34 på side 64.
I skal læse fra linje 21 på side 67 og resten af side 67. Øv jer på at kunne genfortælle lektien for jer selv. Husk at tage jeres opgaveark med futur med, vi startede på opgaverne i sidste modul.
I skal læse fra linje 7 fra nederst på side 68, "Et puis j'ai entendu du bruit...". og ned til linje 17 på side 69.
I skal ikke have fransk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Bleu (EKSAMENSEMNE)
I arbejdet med emnet lægges der særlig vægt på:
Hovedpersonen Julies udvikling.
(La liberté, les choix, et la responsabilité de sa propre vie)
Disse temaer sættes i forhold til hovedpersonen og dennes udvikling.
Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksten og filmen samt analysere og fortolke tekst og film med fokus på personerne og de overordnede temaer. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.
Kernestof:
"Bleu" drejebog red. af Helle Høytup og Jette schjørring,
"Bleu" af Krzystof Kieslowski (film).
Supplerende stof:
"Elles élèvent nos enfants ,loin des leurs",artikel fra marie claire, 2024.
"Béa Johnson et le zéro déchet", uddrag fra "Zéro déchet" af Maria Hassing, Systime 2023.
Vi har arbejdet med "les resto du coeur" -
https://www.restosducoeur.org/presentation/
"Hvor godt kender du Frankrig?", artikel af Michael Seidelin, Politiken den 9 april 2022
Udsendelse om Frankrig -
https://www.dr.dk/drtv/se/anne-og-anders-i-europa_-nabostrid-i-nordfrankrig_322240
Omfang: 31,5 sider
ordbogen.com
(online-ordbog) er benyttet
I forløbet er der også arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Vi har også interesseret os for kulturelle forskelle imellem Frankrig og Danmark. Vi har ligeledes trænet sammenhængende sprogbrug.
Indhold
Kernestof:
I har ingen lektier for til i dag.
I har ingen lektier for til i dag, hvis I var til timen sidst. Hvis I ikke var der, skal I gå ind på Filmstriben og se 1 time af "Ordets magt".
I skal læse scene 1 i Bleu.
I skal læse scene 2 og 3 i Bleu. Hvis man endnu ikke har læst scene 1, skal man også læse den. Til jer der ikke har fået bogen, har jeg vedhæftet scenerne her, så I kan læse dem. Vi begynder også at se noget af filmen.
I skal kigge jeres delprøve 2 igennem (terminsprøve) - se om I kan finde nogle bestemte fejltyper, I laver (udover dem jeg allerede har skrevet, I skal arbejde med). Vi skal se resten af filmen.
Håber det er gået godt med jeres SRP-skrivning :-)
I skal læse scene 9 - øv jer på at kunne genfortælle scenen med jeres egne ord.
I skal læse scene 18 og 19 - øv jer på at kunne genfortælle scenerne med jeres egne ord.
Afsnit
I skal læse scene 20 og scene 28. I skal øve jer på at kunne genfortælle scenerne.
I skal læse scene 34. Forsøg ud fra nogle af følgende begreber at analysere scenen, "la peur", "la liberté", "l'incertitude", "la vulnérabilité", "un choix/des choix", "des conséquences", "une responsabilité de sa propre vie".
I skal læse scene 43 og 44. For at kunne sige noget om/analysere scenerne, må I meget gerne igen bruge begreberne: "la peur", "la liberté", "l'incertitude", "la vulnérabilité", "un choix/des choix", "des conséquences", "une responsabilité de sa propr
I skal læse scene 47 - øv jer på at genfortælle den også.
Vi arbejder med "Bea Johnson et le zéro déchet" samt Les Restos du Coeur.
I skal se udsendelsen med "Anne og Anders" på DR, der hedder "Nabostrid i Frankrig". Når I har set den, skal I på fransk fortælle om 3-4 punkter fra udsendelsen, som I synes afspejler den franske mentalitet godt. I skal oploade jeres besvarelser i el
Prøve. Prøven kommer til at bestå af to dele:
I skal læse scene 57, 58, 59 og 60. Øv jer på at kunne genfortælle scenerne med jeres egne ord.
Vi afslutter Bleu og I skal læse scene 64. Det sidste af scenen på side 42, hvor koret synger, kan I læse på side 44, hvor det står på dansk.
Kender du Frankrig.docx
Forbered stikord på fransk om den nyeste serie, I har set.
I skal forberede nogle stikord på fransk (på papir) om, hvilke fordele og ulemper der er ved det danske skolesystem - kom ind på det, I synes er vigtigt.
I skal selv finde et billede fra Frankrig med et motiv, hvor I kan relatere til det franske skolesystem. Skriv stikord på fransk til billedet både til den del, der er beskrivelse samt den del, hvor I perspektiverer til den franske kontekst, som i det
I har ingen lektier for
I skal kigge på studieplanen og se, om I har spørgsmål i den forbindelse. Tænk også over om der er andre ting, som I ønsker svar på i forbindelse med eksamen. I får jeres prøver tilbage.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
La solitude
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56322263281", "T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56322263281", "H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56322263281" }