Titel
9
|
La criminalità organizzata EKSAMENSEMNE
La criminalità organizzata. (DETTE EMNE INDGÅR I DEN MUNDTLIGE EKSAMEN)
Forløbets omdrejningspunkt er mafiaen i Italien, primært den sicilianske mafia Cosa Nostra, men eleverne introduceres også til mafiaorganisationerne i Napoli, la Camorra, og i Calabrien, 'Ndrangheta. I forløbet arbejdes med tekster og film, der belyser, hvordan mafiaen påvirker italienerne og de personer, der har bekæmpet mafiaen, heriblandt Giovanni Falcone, Paolo Borsellino og Giuseppe Impastato.
Eleverne introduceres herudover kort til mafiaens historiske udvikling og opbygning.
I mindre grupper har desuden eleverne søgt info samt fremlagt om nogle af de mest fremtrædende personer i mafiamiljøet og i kampen mod mafiaen: Totò Riina, Peppino Impastato, Giovanni Falcone, Paolo Borsellino og Rita Atria.
Materiale:
Kernestof:
Nina Bisgaard: "Cosa Nostra", Systime, 1999:
"En kort historisk redegørelse for mafiaens udvikling på Sicilien", s. 11-19 (faglitteratur)
Pino Arlacchi: Che Cos'è la Mafia? (uddrag af interview med ex-mafiabossen Antonio Calderone fra bogen Gli Uomoni del disonore, gentivet i Nina Bisgaard: "Cosa Nostra" (Systime ,1999, side 28-31).
Fabrizio Moro: "Pensa" (sang), 2007
"Felicia e Peppino Impastato – madre e figlio contro la mafia" fra: Giacomo Pilati: "Le siciliane – quindici storie vere", Coppola Editore, 2008 (1998). (skriftlig eksamensopgave fra 24. maj, 2011)
Marco Tullio Giordana: "I Cento Passi" (2000, film om Giuseppe Impastato)
Pierfrancesco Diliberto: "In Guerra Per Amore" (2016, film)
Nicola Gratteri e Antonio Nicaso: "La Mafia fa Schifo - Lettere da ragazzi da un paese che non si rassegna" (Mondadori, 2011): Daniele, 16 anni, Davide, 16 anni
Supplerende stof:
"Mord og Afpresning" Tysk dokumentar om den italienske mafia, fra mafiaens oprindelse til nutiden (originaltitel "Mörderische Gesellschaften" 2010), vist på DR2 den 8. og 9. november 2011
Omfang: ca. 50 sider
Faglige mål:
- forståelse, når der tales italiensk om kendte og almene emner
- læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede fiktive og ikke fiktive tekster
- deltage i samtale på nogenlunde flydende italiensk , herunder
beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare
holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på nogenlunde
flydende italiensk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende italiensk
- sætte tekster ind i historiske, samfundsmæssige, kulturelle,
interkulturelle sammenhænge
- perspektivere til danske forhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Viden og Medier er anvendt i forbindelse med informationssøgning på internettet, filmanalyse og kildekritik i læsningen af ikke fiktive tekster.
Grammatik;
Akkusativ og dativpronominer
Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
- Ordbogen.com,
- www.wordreference.com (engelsk-italiensk ordbog)
- https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-italian (engelsk-italiensk ordbog)
Grammatkker:
Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/14
Grammatikdelen fra: Birgitte Pedersen m.fl.: Passaparola 2 (Systime, 2005)
|