Holdet 2022 IT/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Italiensk A
Lærer(e) Christina Weien Hansen
Hold 2022 IT/g (1g IT, 2g IT, 3g IT)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforløb
Titel 2 Begynderforløb, fortsat
Titel 3 Natale in Italia
Titel 4 Afrunding af begynderforløb
Titel 5 La famiglia italiana ieri e oggi EKSAMENSEMNE
Titel 6 La migrazione
Titel 7 La migrazione - fortsat fra 2.g
Titel 8 Le fiabe italiane EKSAMENS-EMNE
Titel 9 La criminalità organizzata EKSAMENSEMNE
Titel 10 Il Nord e Sud d'Italia EKSAMENSEMNE
Titel 11 Il Made in Italy
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforløb

Introduktion til italienskfaget samt til begyndersystemet "Passaparola"
Vi arbejder med udtale og ordforråd og elementær grammatik. Fokus er på samtalen, hvor sproget øves gennem dialoger, små rollespil og billedbeskrivelser. Eleverne trænes også i at forstå sproget gennem læsning af tekster i Passaparola, div. lytteøvelser og videoer, sange og film.
Der afleveres løbende små skriftlige opgaver så eleverne trænes i oversættelse, den grundlæggende grammatik og i at udtrykke sig skriftligt om almene emner på et elementært italiensk.

Grammatik:
De regelmæssige a-, e- og lange og korte i-verber.
De regelmæssige verber (essere, stare, avere, fare, andare)
Substantivernes og adjektivernes bøjning
Den bestemte og ubestemte artikels bøjning.

Kernestof:
De fem første kapitler af: Susanne Gram Larsen m.fl: "Passaparola", (Systime 2009) som Ibog: https://passaparola1.systime.dk/?id=1   (2023)

Sange:
Mahmood: "Soldi", 2019
Måneskin: Zitti e Buoni (2021)
Cesare Cremonini: "Buon Viaggio" (2015)

Film:
Marco Simon Puccioni: "Il Filo Invisibile" (2022)
Felix van Groeningen og Charlotte Vandermeersch: "Le Otto Montagne" (2022)  (Ekskursion i biografen med 2.g italienskholdet)


Videoer:
Super Easy Italian (12) How to order a coffee in Italy: https://www.youtube.com/watch?v=FTC4fRWez_w

Italiano Automatico. Cosa fai a Pasqua;
https://www.youtube.com/watch?v=oTfg6f926So&t=7s

Alma TV. "Ciao o Buongiorno":
https://www.youtube.com/watch?v=yG50sDj8mSI

Super Supplerende stof:
Easy Italian: 14 things you should never Do in Italy: https://www.youtube.com/watch?v=FrMVRGuYxXw

Renato De Maria: "Rapiniamo il Duce" (film, 2022)
Ezio Abbate m.fl.: "Curon", (1. afsnit af Netflix serie, 2020)
Enrico Casarosa: "Lucca" (Disney/Pixar animationsfilm, 2021)

Omfang: Ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 41,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begynderforløb, fortsat


Viderudvikling af det grundlæggende ordforråd og den grundlæggende grammatik gennem arbejdet med tekster fra Passaparola, videoer, sange og små rollespil.

Kernestof:
Susanne Gram Larsen m.fl: "Passaparola", Systime 2009, s.80-132

Alberto Arrighini: Italiano automatico: "Cosa fai il fine settimana?" https://www.youtube.com/watch?v=IWSILTbi_s0

Italian wilth Leo: "Colazione al bar".
https://www.youtube.com/watch?v=LII1lAXSy0E&t=13s

Espresso Ragazzi, Alma Edizioni: "Una giornata tipo".
https://www.youtube.com/watch?v=s9mLSd76cmw

Supplerende stof:
Super Easy Italian: The first 7 verbs you must know in Italian:
https://www.youtube.com/watch?v=7pd-EhLUnZ0

Grammatik:
passato prossimo, regelmæssige og uregelmæssige verber.
De refleksive verber i nutid
stare + gerundio

Omfang: Ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Natale in Italia

Natale in Italia

Eleverne søger info om, hvordan man fejrer Jul Italien og Maddalena, italiensk udvekslingselev holder oplæg om sine juletraditioner i Italien.
Eleverne læser interview med Nicola Carofiglio, en napolitansk dreng, der fortæller om sin jul.

Kernestof:
Fra: Ulla Lind: Un Giorno Importante: interview med Nicola Carofiglio, Systime, 2002.

Supplerende stof:
"Il Grinch" af Scott Mosier et al. (film, 2018)

Omfang: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Afrunding af begynderforløb

Afrunding af begynderforløbet samt afslutning af begyndersystemet Passaparola

Susanne Gram Larsen m.fl: "Passaparola", Systime 2009: S. 132- 143


Grammatik:
De refleksive verber i passato prossimo
Modalverberne i nutid og passato prossimo.

Omfang: 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 La famiglia italiana ieri e oggi EKSAMENSEMNE

Gennem et udvalg af tekster, sange og film belyses den italienske familie. I forløbet undersøges, hvordan den italienske familie og familiestrukturen har udviklet sig gennem tiden, fra den store landbrugsfamilie til den moderne familie med få børn og forskellige familietyper. Eleverne introduceres desuden til kerneværdier, der karakteriserer den italienske familie, herunder mammismo-begrebet.

Materiale:
Kernestof:
"La Famiglia Italiana" Introduzione, artikel fra:
http://www.italica.rai.it/principali/lingua/culture/famiglia.htm

Gruppearbejde omkring følgende sange med fokus på moderens rolle i Italien, samt hvordan hun fremstilles i sangene.
Edoardo Bennati: "Viva la Mamma", (sang, 1989)
C.A. Bixio + B. Cherubini: "Mamma" (sang, 1940)
Eros Ramazzotti: "Marmarà" (sang, 2003)
Anna Tatangelo: "La Più Bella" (sang, 2007)

La mia famiglia (digt, 2011) fra: https://www.famiglienumerose.org/la-poesia-la-mia-famiglia/

Claudia Cecchi: Famiglia (digt): https://slideplayer.it/slide/1010949/3/images/9/della+mia+vita...+Quando+la+mia+famiglia+era+ancora+tutta+unita...jpg

Italiano per Stranieri "Una Famiglia Numerosa" (video fra Loescher Editore, 2012): https://www.youtube.com/watch?v=mvl1hKoWWdM

Antonio Pagani 33 anni: Impossibile lasciare una mamma così (fra skriftligt eksamenssæt, 1997)

Statistik om den italienske familie:
Il matrimonio: https://www.psicolinea.it/la-famiglia-italiana/)
"Italia, un paese composta dai single": https://www.istat.it/storage/rapporto-annuale/2022/Capitolo_3.pdf
"Tipi di nuclei familiari in Italia" (2020): https://www.lenius.it/famiglie-italiane/

Lucilla Tommasi: "A che età i giovani vanno via di casa in Europa? Italiani tra quelli che lo fanno più tardi." (nonfiktion, d. 26. august 2021) fra:
https://www.skuola.net/news/notizie-universita/eurostat-a-che-eta-i-giovani-vanno-via-da-casa.html

Rachele Ferrara: "Io e la mia famiglia allargata" (artikel, 2018, fra: https://www.bergamonews.it/2018/10/24/la-mia-famiglia-allargata-piccoli-difficile-ora-mi-sento-speciale/294107/


Supplerende stof;
Un Aiuto in Casa (tekst fra Susanne Gram Larsen m.fl.: Passaparola 2 (Systime, 2005)
Cesare Cremonini: "Buon viaggio" (sang, 2015)

Gabriele Muccino: "A Casa Tutti Bene" (film, 2018)
Marco Simon Puccioni: "Il filo Invisibile" (film, 2022)

Omfang:  ca. 50 sider

Faglige mål:
- forståelse, når der tales italiensk om kendte og almene emner
- læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede tekster (både fiktion og
  nonfiktion)
- deltage i samtale på nogenlunde flydende italiensk herunder
  beskrive oplevelser
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på nogenlunde
  flydende italiensk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende italiensk
- sætte tekster ind i kulturelle, interkulturelle sammenhænge
- perspektivere til danske kulturforhold  

Grammatik:
De possessive pronominer
Repetition af den grundlæggende grammatik.
Gradbøjning af adjektiverne


Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
- Ordbogen.com,
- www.wordreference.com  (engelsk-italiensk ordbog)
- https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-italian  (engelsk-italiensk ordbog)

Grammatkker:
Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/14
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La migrazione

La migrazione

Forløbets omdrejningspunkt er den legale og illegale immigration til nutidens Italien. Eleverne arbejder med et udvalg af tekster og film, der   belyser årsager til, at mange immigranter rejser til Italien.Gennem arbejdet med teksterne undersøger eleverne også, hvilke konsekvenser den store immigration til Italien har, både for immigranterne og for det italienske samfund.

Kernestof:
"La nuova immigrazione in Italia negli ultimi 25 anni" (artikel (forfatter ukendt))

Antonella Magno: Dall' Africa all'Italia: Storia di un immigrato (artikel fra Il Nomade online, den 3/9, 20214): http://ilnomadeonline.altervista.org/2014/09/03/dallafrica-allitalia-storia-immigrato/

Maurizio Zaccaro: Nour (film, 2019)

Italiano per Stranieri: "Che cosa fai in Italia" interviste alle donne straniere (Loescher Editore, video), 2013)

Omfang: ca. 20 sider

Faglige mål:
- forståelse, når der tales italiensk om kendte og almene emner
- læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede ikke fiktive tekster
- deltage i samtale på nogenlunde flydende italiensk herunder
  beskrive begivenheder
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på nogenlunde
  flydende italiensk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende italiensk
- sætte tekster ind i historiske, samfundsmæssige, kulturelle,
  interkulturelle sammenhænge
- perspektivere til danske forhold  

Grammatik:
Repetition af adjektivernes bøjning, og buono/bello og molto/tutto.

Viden og Medier er anvendt i forbindelse med filmanalyse og kildekritik i læsningen af interview.


Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
- Ordbogen.com,
- www.wordreference.com  (engelsk-italiensk ordbog)
- https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-italian  (engelsk-italiensk ordbog)

Grammatkker:
Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/14
Grammatikdelen fra: Birgitte Pedersen m.fl.: Passaparola 2 (Systime, 2005)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La migrazione - fortsat fra 2.g

Der arbejdes videre med tekster, der belyser den legale og illegale immigration til nutidens Italien, og livet som immigrant i Italien.

Materiale:
Kernestof:
Fra: Jacopo Menichetti: Quattro Storie di immigrazione (2011): https://storiamestre.it/2011/05/storieimmigrazionefirenze/
"Una Filippina che non fa la badante" (interview)

Emanuele Crialese: Terraferma (film, 2011)

Renato Zero: Dal Mare (sang, 2005)

Daniela Fassini: Migranti. Abdul l'apicultore. Amadou il gelataio.  Le storie di successo imprenditoriale. (artikel i Avvenire, den 22/3, 2019):
https://www.avvenire.it/attualita/pagine/grandi-unhcr-e-i-rifugiati-di-successo

Omfang:  ca. 15 sider
Faglige mål:
- forståelse, når der tales italiensk om kendte og almene emner
- læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede fiktive og ikke fiktive tekster
- deltage i samtale på nogenlunde flydende italiensk herunder
  beskrive herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde
  holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på nogenlunde
  flydende italiensk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende italiensk
- sætte tekster ind i historiske, samfundsmæssige, kulturelle,
  interkulturelle sammenhænge
- perspektivere til danske forhold  

Viden og Medier er anvendt i forbindelse med filmanalyse og kildekritik i læsningen af interview og artikler.
Grammatik:
Repetition af den grundlæggende grammatik
Repetition af de refleksive verber
Repetition af modalverberne
il Futuro


Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
- Ordbogen.com,
- www.wordreference.com  (engelsk-italiensk ordbog)
- https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-italian  (engelsk-italiensk ordbog)

Grammatkker:
Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/14
Birgitte Pedersen m.fl.: Passaparila 2, Systime 2005 (grammatikdelen fra bogen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Le fiabe italiane EKSAMENS-EMNE

Forløbets omdrejningspunkt er italienske traditionelle eventyr og deres karakteristika.
Eleverne arbejder med og analyserer forskellige eventyr med fokus på disses opbygning, karakterer og typiske eventyr-træk  

Materiale:
Kernestof:
Fra: Jan Hupfeldt Nielsen. ”Lupi, Principesse e Maghi” (Gyldendal 2006):

Mario Lodi:
Bianconero (s. 7)
Il Lupo però cretino (s.8)

Italo Calvino: L’Anello Magico (.s 16-21)

Le Tre Figlie del Re” (eventyr, oprindelse ukendt, fra hjemmesiden: http://www.traparentesi.it/tempolibero/favolefiabe/fiabe/lefigliedelre.htm  

Carlo Collodi: Pinocchio (1883), uddrag af kapitel 1, 2 og 3)
Guillermo del Toro: Pinocchio (2022, film)

Supplerende stof:
Tegnefilm: I tre porcellini (på youtube):
https://www.youtube.com/watch?v=KwHYh4S1OiY

Uddrag af: Roberto Benigni; Pinocchio (2002, film):
https://www.youtube.com/watch?v=b0xYU8jHaH4
https://www.youtube.com/watch?v=28JhyDR8-5M
  
Omfang:
Ca. 34 sider

Faglige mål:
- forståelse, når der tales italiensk om kendte og almene emner
- læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede fiktive tekster
- deltage i samtale på nogenlunde flydende italiensk herunder
  beskrive begivenheder og oplevelser
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på nogenlunde
  flydende italiensk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende italiensk
Grammatik:
Datiderne på italiensk: passato prossimo, passato remoto og imperfetto
tidsadverbier

Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
- Ordbogen.com,
- www.wordreference.com  (engelsk-italiensk ordbog)
- https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-italian  (engelsk-italiensk ordbog)

Grammatkker:
Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/14
Grammatikdelen fra: Birgitte Pedersen m.fl.: Passaparola 2 (Systime, 2005)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 La criminalità organizzata EKSAMENSEMNE

La criminalità organizzata. (DETTE EMNE INDGÅR I DEN MUNDTLIGE EKSAMEN)

Forløbets omdrejningspunkt er mafiaen i Italien, primært den sicilianske mafia Cosa Nostra, men eleverne introduceres også til mafiaorganisationerne i Napoli, la Camorra, og i Calabrien, 'Ndrangheta. I forløbet arbejdes med tekster og film, der belyser, hvordan mafiaen påvirker italienerne og de personer, der har bekæmpet mafiaen, heriblandt Giovanni Falcone, Paolo Borsellino og Giuseppe Impastato.
Eleverne introduceres herudover kort til mafiaens historiske udvikling og opbygning.  
I mindre grupper har desuden eleverne søgt info samt fremlagt om nogle af de mest fremtrædende personer i mafiamiljøet og i kampen mod mafiaen: Totò Riina, Peppino Impastato, Giovanni Falcone, Paolo Borsellino og Rita Atria.

Materiale:
Kernestof:
Nina Bisgaard: "Cosa Nostra", Systime, 1999:
"En kort historisk redegørelse for mafiaens udvikling på Sicilien", s. 11-19 (faglitteratur)

Pino Arlacchi: Che Cos'è la Mafia? (uddrag af interview med ex-mafiabossen Antonio Calderone fra bogen Gli Uomoni del disonore, gentivet i Nina Bisgaard: "Cosa Nostra" (Systime ,1999, side 28-31).

Fabrizio Moro: "Pensa" (sang), 2007

"Felicia e Peppino Impastato – madre e figlio contro la mafia" fra: Giacomo Pilati: "Le siciliane – quindici storie vere", Coppola Editore, 2008 (1998). (skriftlig eksamensopgave fra 24. maj, 2011)

Marco Tullio Giordana: "I Cento Passi" (2000, film om Giuseppe Impastato)

Pierfrancesco Diliberto: "In Guerra Per Amore" (2016, film)

Nicola Gratteri e Antonio Nicaso: "La Mafia fa Schifo - Lettere da ragazzi da un paese che non si rassegna" (Mondadori, 2011): Daniele, 16 anni, Davide, 16 anni

Supplerende stof:
"Mord og Afpresning" Tysk dokumentar om den italienske mafia, fra mafiaens oprindelse til nutiden (originaltitel "Mörderische Gesellschaften" 2010), vist på DR2 den 8. og 9. november 2011

Omfang: ca. 50 sider
Faglige mål:
- forståelse, når der tales italiensk om kendte og almene emner
- læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede fiktive og ikke fiktive tekster
- deltage i samtale på nogenlunde flydende italiensk , herunder
   beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare
  holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på nogenlunde
  flydende italiensk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende italiensk
- sætte tekster ind i historiske, samfundsmæssige, kulturelle,
  interkulturelle sammenhænge
- perspektivere til danske forhold  
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Viden og Medier er anvendt i forbindelse med informationssøgning på internettet, filmanalyse og kildekritik i læsningen af ikke fiktive tekster.

Grammatik;
Akkusativ og dativpronominer

Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
- Ordbogen.com,
- www.wordreference.com  (engelsk-italiensk ordbog)
- https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-italian  (engelsk-italiensk ordbog)

Grammatkker:
Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/14
Grammatikdelen fra: Birgitte Pedersen m.fl.: Passaparola 2 (Systime, 2005)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 10 Il Nord e Sud d'Italia EKSAMENSEMNE

Forløbet omhandler de sociale og kulturelle forskelle som eksisterer mellem Nord og Syditalien. Eleverne arbejder med et udvalg af tekster og film, som belyser forskellene mellem Nord og Syditalien samt hvorfor nogle syditalienere vælger at forlade Syditalien.

Materiale:
Kernestof:

Luca Miniero: Benvenuti al Sud (film, 2010)

Le Due Italie - Le differenze dei prezzi dal Nord al Sud (videoklip fra tv-udsendelsen Rai Re Start, 20. november 2023):
https://www.youtube.com/watch?v=8A7xA9ojRLU

Sergio Endrigo: Il treno che viene dal sud (sang, 1967)

La Repubblica: "In 10 anni 329 mila laureati hanno lasciato la Campania per trasferirsi al Nord" (artikel fra La Rebubblicas Instagramside, den 13 november, 2022 )

"Ogni giorno in treno da Napoli a Milano e ritorno. Giuseppina Giuliano, la bidella pendolare: "Affitti troppo cari, così risparmio""(artikel fra La Repubblica skrevet af redaktionen, den 18. januar, 2023): https://milano.repubblica.it/cronaca/2023/01/18/news/giuseppina_giuliano_pendolare_ogni_giorno_napoli_milano_bidella-384084252/

Mattia Moretta: "Il divario tra Nord e Sud in Italia: perché va sempre peggio" (artikel fra Il Sole 24 Ore, den 8, maj 2023): https://www.econopoly.ilsole24ore.com/2023/05/08/distanza-nord-sud-italia/?refresh_ce=1

   
Supplerende materiale:
Thomas Harder: Italien og Italienere (fagbog, 1993, s. 33-36)



Omfang: 34 sider

Faglige mål:
- forståelse, når der tales italiensk om kendte og almene emner
- læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede fiktive og ikke fiktive tekster
- deltage i samtale på nogenlunde flydende italiensk herunder
  beskrive begivenheder
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på nogenlunde
  flydende italiensk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende italiensk
- sætte tekster ind i historiske, samfundsmæssige, kulturelle,
  interkulturelle sammenhænge
- perspektivere til danske forhold  

Viden og Medier er anvendt i forbindelse med filmanalyse og kildekritik i læsningen af artikler
Grammatik:
De relative pronominer
adjektivernes bøjning og gradbøjning
Bøjning af bello og buono
Sætningsopbygning
Tidsadverbier

Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
- Ordbogen.com,
- www.wordreference.com  (engelsk-italiensk ordbog)
- https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-italian  (engelsk-italiensk ordbog)

Grammatkker:
Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/14
Grammatikdelen fra: Birgitte Pedersen, Susanne Gram Larsen m.fl: "Passaparola II (Systime, 2005)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Il Made in Italy

Forløbets omdrejningspunkt er forskellige aspekter af italiensk kultur, som gør landet unikt og førende indenfor bl.a. film, musik, sport, mad og bilproduktion.
Eleverne har set og arbejdet kort med den Oscarvindende film "La Vita è Bella". I mindre grupper har eleverne søgt information og læst tekster om  italiensk sport og fodbold, madkultur, musikkultur og bilproduktion, som de herefter har forberedt og holdt mundtlige oplæg om.
Forløbet har haft fokus på mundtlighed og i at træne eleverne i at lave mundtlige oplæg som forberedelse til en evt. mundtlig eksamen.

Materiale:
Kernestof:
Roberto Benigni: "La Vita è Bella", film, 1997.

"La cucina italiana", uddrag af artikel, fra: https://www.visititaly.eu/it/cibo-e-sapori/5-motivi-per-cui-il-cibo-italiano-e-il-piu-amato-al-mondo

"Il calcio", artikel fra: http://www.italica.rai.it/principali/lingua/culture/calcio/calcio.htm)

"Ferrari": fra Passaparola II

Omfang: ca. 12 sider

Faglige mål:
- forståelse, når der tales italiensk om kendte og almene emner
- læse og forstå ubearbejdede italiensksprogede ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale på nogenlunde flydende italiensk, herunder
beskrive oplevelser og begivenheder
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på nogenlunde
  flydende italiensk
- sætte tekster ind i historiske, samfundsmæssige, kulturelle,
  interkulturelle sammenhænge
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Viden og Medier er anvendt i forbindelse med informationssøgning, formidling samt i filmanalyse.
Grammatik:
Opsamling på og repetition af den gennemgåede grammatik.

Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
- Ordbogen.com,
- www.wordreference.com  (engelsk-italiensk ordbog)
- https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-italian  (engelsk-italiensk ordbog)

Grammatkker:
Minlæring: https://app.minlaering.dk/bog/14
Grammatikdelen fra: Birgitte Pedersen, Susanne Gram larsen m.fl.: Passaparola II (Systime, 2005)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 12 Repetition

Repetition af de emner, der opgives til den mundtlige eksamen samt opsamling på diverse grammatiske emner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer