Holdet 2022 MU/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Charlotte Øland
Hold 2022 MU/a (2a MU, 3a MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Akkorder, skalaer
Titel 2 Forløb#2: Musescore og korteknikker
Titel 3 Forløb#3: Sammenspil og sang
Titel 4 Forløb#4: Blues
Titel 5 Forløb#5: Julemorgensang
Titel 6 Forløb#6: Carl Nielsen
Titel 7 Forløb#7: Værklæsning - Dansk rock/pop
Titel 8 Forløb#8: Skr. musik
Titel 9 Forløb#9 Musikhyttetur 3.g
Titel 10 Forløb#10 Bandclash, Åbent Hus mm.
Titel 11 Forløb#11: Den klassiske musiks historie
Titel 12 Forløb#12 Barok og wienerklassik
Titel 13 Forløb#13: Sydstatssoul

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Akkorder, skalaer

I dette repetitionsforløb bygger vi videre på jeres teoretiske viden fra 1.g. I skal have styr på alle 3- og 4-klange, durskalaer, kvintcirklen og hvordan man bestemmer, om en sang står i en dur- eller en moltoneart.
I skal kunne analysere akkorder og selv konstruere og spille alle 3- og 4-klange.
I forløbet har vi sunget en række sange mhp. at bestemme toneart. Vi har også analyseret "Tågen letter" (Carl Nielsen) med særligt fokus på form og tonalitet (den karakteristiske vekslen mellem dur, mol og formindskede akkorder).
Grundbog: "Nøgle til musikken"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3: Sammenspil og sang

Dette forløb har reelt strakt sig over hele skoleåret.
Vi har arbejdet med sang og stemmedannelse og udviklet elevernes sangevner.
Vi har også arbejdet videre med at udvikle elevernes instrumentale færdigheder.
Numre vi har spillet/sunget:
- en række enstemmige sange fra sangbogen (WH)
- "Linger"
- "Back to Black"
-"Der stode tre skalke"
- Do-you-kanon
- en række Carl Nielsen-sange, bl.a. "Solen er så rød mor" og "Tit er jeg glad" (som eleverne lavede egne versioner af)
- "Drømmer jeg"
- "Spooky"
- "Californication"
- "Ain't no mountain high enough"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 71 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4: Blues

I dette forløb arbejder vi med bluesens rødder og opståen i slutningen af 1800-tallet. Vi kigger på de musikhistoriske forudsætninger for blues og bliver klogere på de særlige musikalske træk, der kendetegner bluesgenren.
Vi har arbejdet med bluesharmonik, blues-sangstil, bluestekster, bluesarrangementer herunder brugen af call/response og riffs.

Du skal kunne:
- identificere bluestræk i såvel klingende musik som nedskrevne noder
- spille et bluesnummer og arbejde med stiltrækkene, f.eks. improvisation og brugen af blå toner.

Vi har arbejdet analytisk og kreativt. F.eks. har eleverne skrevet deres egen blues og vi har arbejdet med rotation ifm. en blues-rundgang. Vi har også spillet bluespræget rockmusik.
Vi har arbejdet med følgende bluesnumre:
"Sweet home, Chicago"
Eksempel på worksong
St. Louis Blues
"Black Velvet"
"Wade in the water"
"You don't know"
"I feel good" (I got you)
"Hound dog" (sammenlignende analyse af Big Mama Thornton og E. Presley)
"Shake, rattle and roll" (sammenlignende analyse af Bill Haley og Joe Turner)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6: Carl Nielsen

I dette forløb har vi arbejdet med Carl Nielsens liv og virke. Vi har fokuseret på symfoni nr. 2 ("De fire temperamenter"), da vi skulle på ekskursion til DR-koncertsalen og se/høre danseforestillingen "Let's dance, Nielsen".
Holdet er introduceret til sonateformen som formtype, men har ellers fokuseret på melodisk analyse.
Udover 2.symfoni har vi arbejdet med Nielsens folkelige sange og hans projekt med at skabe danske sange til et bredt publikum.
Vi har arbejdet ud fra DR's undervisningsmateriale om Carl Nielsen og 2.symfoni og suppleret med video, podcast (om CN's ægteskab med Annemarie Carl Nielsen).
Som optakt til arbejdet med versionering af "Solen er så rød, mor" samt "Tit er jeg glad", har vi lyttet til Lars H.U.G og Nabiha/DR-Pigekorets versioner af sangene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7: Værklæsning - Dansk rock/pop

I samarbejde med danskfaget har klassen udvalgt og læst/analyseret et nyere, dansksproget album.
Vi har i den forbindelse arbejdet med rockanalyse og brugt bogen "Rockmusik i tid og rum":
s. 16-19 (tid og rum)
s.22-26 (hook, break, gimmick)
s.82-91 (Groove)
s.104-107 (Sound)

Eleverne har udvalgt og arbejdet forskellige albums og lavet en konkret, skriftlig analyse af et udvalgt nummer fra albummet. Intentionen var at give eleverne en første fornemmelse af, hvordan man skriver en rockanalyse (optakt til SRP i 3.g).
Disse numre blev analyseret:
"Vi er ikke kønne nok til at danse" (Katinka Band)
"I Danmark er jeg født" (Natasja)
"Alting/Ingenting" (Ukendt kunstner)
"De uforelskede i Kbh" (Peter Sommer)
"Afsked" (Lars H.U.G.)
"Drenge & Piger" (Hans Philip)
"I morgen" (Hans Philip)
"Rige børn leger bedst" (Fabräk)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8: Skr. musik

Forløbet har reelt strakt sig over hele gymnasieforløbet. Holdet har arbejdet med opgave E2 (poprock-arrangement).
Vi har brugt følgende materialer:
Thomas Hammer: "Bastarden"
Musikipedia
Thomashammer.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Musikhyttetur 3.g

På denne musikhyttetur var fokus på forskellen mellem at spille et covernummer og lave sin egen version af et nummer. Eleverne arbejdede i kreative processer med at arrangere og spille egne versioner af pop/rocknumre.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Bandclash, Åbent Hus mm.

Forløbet har haft fokus på sammenspil og solo-performance mhp. at hæve elevernes spillekompetencer. Holdet har optrådt til Bandclash på Gimle (koncertaften på byens spillested sammen med musikelever fra byens gymnasier) og til Åbent Hus på Himmelev Gymnasium. Vi har desuden deltaget i SYNG-stævne.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11: Den klassiske musiks historie

Forløbets fokus har været overblik over musikken i 1700- og 1800-tallet og forskelle/ligheder mellem på barokken, wienerklassiken og romantikken.

Afsluttende musikquiz med mange lydeksempler fra de tre perioder.

Du skal kunne:
- karakterisere de mest karakteristiske træk ved musikken i de tre perioder
- kende og finde trækkene i klingende og nedskreven musik
- formulere de væsentligste forskelle mellem de tre perioder
- forstå hvordan musikken afspejler samfundsforholdene i den givne periode, herunder komponisternes livsbetingelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#12 Barok og wienerklassik

I dette forløb har vi arbejdet med perioden fra ca. 1600 - 1800. Vi har arbejdet med stiltrækkene inden for BAROK og WIENERKLASSIK - særligt fokus: Mozart.
Vi har arbejdet med følgende formtyper: rondoform, menuet og sonateform.
Vi har analyseret:
Bachs violinkoncert i E-dur, 1.sats
Vivaldi: Foråret (fra "De fire årstider").
Mozart:Menuet i A-dur, nr. 14, K114, 3.sats
Mozart: Strygekvartet i A-dur, K464, 2.sats (skr. prøve)
Beethoven: Sonatine opus 49, nr. 2
Mozart: Eine kleine Nachtmusik, 1.sats
Filmen "Amadeus" (Milos Forman, 1984)
Lille kompendium om Barok, klassik og romantik (musikhistorisk overblik).
Gert Uttenthals oversigtspapir om stiltræk i de tre perioder og hans papir om menuetformen.
Orla Vinther: "Musikken i 1700-tallet", s. 9-13
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#13: Sydstatssoul

I dette forløb arbejder vi videre med den sorte musiks historie. I 2.g sluttede vi med Rhythm 'n'  blues, men i dette forløb fokuserer vi på sydstatssoul.
Grundbog:
Jakob jensen og Thomas Hammer: Soulbogen, s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer