Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Hanne Strømgård Knudsen
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Litterære undersøgelser
Titel 2 Magt, medier og mennesker
Titel 3 Nu er det jul!
Titel 4 Kunsten at tale godt
Titel 5 Skolen på godt og ondt (værk 1 og 2)
Titel 6 Lyrik
Titel 7 Samtaleanalyse
Titel 8 Skriftlighed
Titel 9 Underklassen (DO-forløb) (værk 3)
Titel 10 Tyverier (værk 4)
Titel 11 Menneske og natur (værk 5)
Titel 12 Eksistentialisme (værk 6)
Titel 13 Happy ending?
Titel 14 Tv-nyheden (mini-værk)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Litterære undersøgelser

Litterære undersøgelser

Forløbet tager udgangspunkt i ibogen af samme navn, der har til formål at introducere til tekstlæsningen. Med udgangspunkt i forskellige nyere noveller og romanuddrag introduceres eleverne til både reaktionsskrivningen som læsemetode, samt de litterære analysebegreber. Dvs. eleverne skal kunne genkende og anvende følgende begreber:

- Personerne og forholdet imellem dem
- Fortællere og synsvinkler
- Tekstens verden (miljø)
- Tekstens komposition
- Fremstillingsformer (scenisk, panoramisk mm)
- Tema og intention

Vi læser følgende tekster:

Juul, Pia: "En flinker fyr" (2005)
Korsgaard, Thomas: "Lasagne" (2019)
Aidt, Naja Marie: "Er verden lille" (1993)
Sonnergaard, Jan: "Sex" (1997)
Foss, Kr. Bang: "Frank vender hjem" (uddrag) (2019)
Hørslev, Lone: "Egernet" (2019)
Blendstrup, Jens: "Frank og Thomas" (2021)
Aubert, Marie: "Bare gøre det" (2016)

Antal sider i alt: ca. 65
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Magt, medier og mennesker

HO-forløb: Magt, medier og mennesker

Optakt til historieopgaven.

I dansk tager vi udgangspunkt i måden, som staten kommunikerer til befolkningen. Gennem epokale nedslag, altså nedslag i forskellige tidsperioder, undersøger vi, hvordan statsmagten har ønsket at fremstille sig selv, og hvordan borgerne har responderet.

Vi læser:
Håndbog til dansk: s. 249-258: 5.5 Billeder
Håndbog til dansk, s. 150-155: Retorik
Håndbog til dansk, s. 147-149: Tekstens stil og tone
Håndbog til dansk, s. 123-126: Sproglige figurer
Håndbog til dansk:, s. 203-208: De fem nyhedskriterier, komposition og vinkling

Materiale: Olsen, Mimi, m.fl.: Podcast, Dansklærerforeningens forlag (2020), s. 11-15 - kopiark (Se OneNote)



Statsminister Mette Frederiksens indledning på pressemøde i Statsministeriet om corona-virus mandag den 30. marts 2020
Kilde: https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-indledning-paa-pressemoede-i-statsministeriet-om-corona-virus-mandag-den-30-marts-2020/ 30.8.2022

Se og hør, 6.2.2022:  "Kronprinsbørnene med sød gestus til Mary: Det bedste ved mor"
H.M. Dronningens tale ved gallataffel på Christiansborg Slot den 15. oktober 2023 i anledning af H.K.H. Prins Christians 18-års fødselsdag
H.K.H Kronprins Frederiks tale til Prins Christians 18-års fødselsdag.

Vi ser også på statsminister Mette Frederiksens brug af Instagram (ældrechek, æbleskiver, makrelmad).
Kongens store tale (film)
Supplerende: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/some-mette-11802200110
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nu er det jul!

Forløbet fokuserer på tekster fra forskellige tider og deres tilgang til jul. Forløbet giver en kort introduktion til romantikken og det moderne gennembrud. Du skal således kende og kunne anvende viden om perioderne i din læsning af teksterne. Du har ligeledes lært at analysere digte, se på rimskema og billedsprog, du har lært
at analysere noveller og du kan perspektivere teksterne til den tid, de tilhører.

Læste tekster:

Shubidua: "Den himmelblå" (1980)
Grundtvig: "Dejlig er den himmel blå" (1810)
Andersen, H.C.: "Grantræet" (1844)
Skram, Amalie: "Karens jul" (1885)

Afsnit om romantikken og det moderne gennembrud fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs":
Romantikken (intro), s. 91
Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati (s. 91-92)
Livssyn: s. 92
Det moderne gennembrud:, s. 116-118, 124-125

Håndbog til dansk:
- Digt, s. 80-81,
- Forskellen på kunsteventyr og folkeeventyr, oversigt, s. 76
- Personkarakteristik: s. 44-45
- Motiv: s. 38
- tema: s. 67


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kunsten at tale godt

Kunsten at tale godt

Med udgangspunkt i "Så skrivefrøene - kap. 1: Tal og skriv/TALEN", fokuserer vi på talen som genre, og vi arbejder med otte forskellige sproglige virkemidler: de fire a'er, de tre e'er og det ensomme t (anafor, allitteration, antitese, assonans, epzeuxis, epanastrofe, epifor og triaden).

Du skal kunne vurdere talens genre - epidektisk eller deliberativ, identificere de otte sproglige virkemidler og reflektere over deres funktion i teksten. Du skal også kunne anvende det retoriske pentagram og appelformerne.

I grupper læses og analyseres:

Dronning Margrethes nytårstale 2023 (Nicole, Johanne, Malou)
Tessas nytårtale (Frederikke, Jakob, Enver, Michelle)
Mathias (Isabella H, Noah, Judy, Melissa, Wilhelm)
Mette Frederiksens undskyldningstale til Godhavndrengene: (Camilla, Isabella A, Nellie, Mikkel, Christoffer)

Vi slutter forløbet af med, at I skriver jeres egne taler, hvor I anvender forskellige sproglige virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skolen på godt og ondt (værk 1 og 2)

Skolen på godt og ondt (2 værker)

Viden og medier

Forløbet introducerer til forskellige danske skoleformer gennem tiden og introducerer eleverne til begrebet "den sorte skole" idet vi møder gymnasieskolen i 1930'erne, kostskolelivet på Herlufsholm samt efterskolelivet i Jylland. Vi ser på forskelle og ligheder mellem de forskellige skoleformer. Forløbet  tager afsæt i dokumentaren "Herlufsholms hemmeligheder" (TV2, 2022), som er klassens dokumentariske værk. Dokumentaren analyserer vi med udgangspunkt i "Håndbog til dansk" s. 228-231. I skal kunne genkende og anvende begreberne:
- autenticitetsmarkører,
- fakta- og fiktionskoder
-  medieanalyse af dokumentarfilm (s. 314-315),
-  filmiske virkemidler, s. 325-331
- Og I skal kunne vurdere hvilken dokumentarfilmstype, I møder.  

Alle grupper laver en næranalyse af introen, herefter gruppearbejde og fremlæggelser om de forskellige dele af dokumentaren efter opskriften:
"Alle grupper skal lave en filmisk analyse af deres afsnit, hvor I kommer ind på nedenstående punkter:

Lav en overskrift til jeres afsnit
Hvilke billedbeskæringer bruges?
Hvordan og hvorfor bruges synkron/asynkron lyd?
Hvilke kilder anvendes? Hvad gør det ved vores opfattelse af dokumentaren og dens hensigt?
Hvilket perspektiv bruges?
Hvilke autenticitetsmarkører (faktakoder) optræder og hvad er effekten af dem?
Hvilke fiktionskoder optræder og hvad er effekten her?
Hvilken type dokumentar er "Herlufsholms hemmeligheder"

Brug screenshots eller uddrag af dokumentaren som belæg for jeres påstande. Brug dem til at understøtte jeres fremlæggelse."

Vi ser afsnit 2 af "Efterskolen" (DR) og eleverne afleverer eksamensstilen om afs. 1.

Vi læser "Det forsømte forår" og sammenligner både med kostskole- og efterskolelivet, samt filmatiseringen af filmen. Eleverne laver personkarakteristik efter relationsanalysen (materiale fra CFU)

Materiale:
Håndbog til dansk, s. 228-231, 314-315, 325-331 (13 s)
"Herlufsholms hemmeligheder" (TV2, 2022) 43 min (25 ns)
"Efterskolen" (DR) (15 ns)
Hans Scherfig: Det forsømte forår (175 s)
Peter Schrøder. "Det forsømte forår" (1992), 90 min.


Artikler om Herlufsholm: Fra d. 5.5. 2023: https://politiken.dk/danmark/art9337347/Herlufsholm-skal-betale-27-millioner-kroner-tilbage
"Herlufsholm er topscorer i ny trivselsmåling" Sjællandske Nyheder, 6.3.24)
"På Herlufsholm har man gjort dødssynden over alle til en dyd" (KRONIKEN13. MAJ 2022 KL. 14.52, PIA SØLTOFT)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lyrik

Lyrik

Med udgangpunkt i ibogen "Litterære undersøgelser" af Jens Breindahl og Louise Debois Frejlev Nielsen, Systime. Første udgivelsesår 2023, undersøger vi den lyriske genre.

Vi ser på:
- digtets tid
- rum
- sproglige virkemidler
- herunder billedsproget og metaforens realplan og billedplan
- kompositionen, fast form eller frie vers
- traditionel eller moderne lyrik
- interaktionslyrik
- det lyriske jeg mm.

I skal kunne genkende og anvende ovenstående begreber, når I skal lave en analyse af digte. Digte, teori og opgaver ligger i OneNote: Lyrik.

Vi læser de digte, der præsenteres i ibogen:

Yahya Hassan: UDEN FOR DØREN (2013)
Glenn Bech [uden titel] (2022)
Benny Andersen: "På høje tid" (1964)
Emil Nygård: "Instagram"
første strofe af den danske rapper Artigeardits nummer "Ensom" fra 2023
Uddrag af Rasmus Nikolajsens "hvad skal vi med al den skønhed"
Juliane Preisler: "Et væld af lys glider over himlen" (1996)
Halfdan Rasmussen: "Jeg danser med mig selv i nat" (1948) (uddrag)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Johannes V. Jensen: "På Memphis Station" (1904) (uddrag)
Jakob Knudsen: "Se, nu stiger solen af havets skød" (1891)


Anslået 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Samtaleanalyse

Samtaleanalyse

I vores undervisningsforløb i eksamensperioden, hvor vi læser 6 af næste skoleårs moduler, skal vi beskæftige os med samtaleanalysen og dens begreber.

Hvordan handler vi med sproget? Og hvilke roller optræder vi i, i samtalen med andre? Hvordan bruges sproget til at skabe identiteter og opbygge relationer? Med udgangspunkt i "Håndbog til dansk", samt diverse tekster undersøges dette.

Fokus på:
Turtagning, kommunikationsmodellen, sproghandlinger, roller, samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet, undertekst og facework.

"Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen, Systime 2015, side 176-96.

Klip fra Anne Grethe Bjarup Riis i Go'morgen Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
Yahya Hassan i TV2-nyhederne: https://www.youtube.com/watch?v=6X8l2vAXutI
Rytteriet: https://www.youtube.com/watch?v=qYmqCaBvMU0
X-factor audition: https://www.youtube.com/watch?v=RcME4-ueL3E
DR's kortfilms-serie "Skyld", sæson 2, afs. 2, 3 og 5 (hvis de udløber, kan I gense dem via CFU)

Gruppe 1-3: sæson 2, afs. 3: DRTV - Skyld: "Nattens dronning"
Gruppe 4-6: Sæson 2, afs. 2: DRTV - Skyld: "Good cop, bad cop"
Gruppe 7-9: Sæson 2, afs. 5: DRTV - Skyld: "Selvfølgelig skal vi ikke snakke sammen"


Anslået omfang: 50 normalsider

Forløbet inddrager Viden&Medier, idet vi arbejder med kommunikation i forskellige medier, herunder talkshows, sociale medier og kortfilm (satire).

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skriftlighed

Skriftlighed

Med udgangspunkt i årsprøven genopfrisker vi danskfaglig viden og metode, det nye komma (med startkomma) fra minlæring.dk samt forskellen på beskrivelse og analyse baseret på bogen "Skriv godt", hvorefter eleverne kaster et kritisk blik på egne tekster.

Vi gennemgår karaktervejledningen og eleverne skriver en refleksion over deres årsprøvekarakter og tanker om, hvad de skal gøre for at forbedre deres stil. Refleksionen indsættes først i genafleveringen af årsprøven.

Antal sider: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Underklassen (DO-forløb) (værk 3)

Underklassen

Forløbet fokuserer på fremstillingen af underklassen i forskellige tider og forskellige medier. Vi arbejder med novelleanalysens begreber, som de fremstilles i "Håndbog til dansk":
- tid, miljø, personkarakteristik, kontrast- og parallelpersoner (s.42-45)
- Konflikter (s. 41-42)
- Scenisk og panoramisk (s. 61-62)

I forbindelse med dokumentarerne skal I kunne definere:
- dokumentarens genre (fx. dybdeborende, poetisk, observerende, deltagende): s. 228-231

- filmiske virkemidler, herunder: 325-333
- autenticitetsmarkører
- billedbeskæring
- perspektiv
- asynkron og synkron lyd
- dramaturgi (berettermodel eller bølgemodel)
- analysevejledning til dokumentar: s. 314-315

Vi ser:
"Barndom på bistand", s. 4, af. 1 (2019) DR
"På røven i Nakskov", TV2 (2015) - hvor vi laver næranalyse af introen og sammenligner med introen i "Barndom på bistand". (CFU)

Vi læser:

Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt" (2019)
M.A. Nexø: Lønningsdag (1900)
Jeppe Åkjær "Jens Vejmand" (1905)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1443

Supplerende stof:
Vi hører uddrag af Svend Brinkmanns podcast om klasseforskelle (Brinkmannsbriks) https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2020-12-02 (de første 15 minutter)
Vi hører de første 9:20 minutter af podcasten: ”Ulighed begynder før vuggestuen”, Moderne Idéer, Information (2018) Med Agi Chonka.
https://www.information.dk/2018/07/podcast-ulighed-begynder-foer-vuggestuen
"Barndom på bistand", s. 1, afs. 1 - drtv.dk

Samlet antal sider: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Tyverier (værk 4)

Thomas Korsgaard: "Tyverier" (2019)

Værklæsning
Noveller
Nyeste tid

Vi arbejder med den nykritiske metode/analysemodellen i "Håndbog til dansk", novellegenren, og analysens begreber. Vi anvender begreberne på teksterne. Vi læser de første noveller "Tyverier", "Lasagne", "Diskretionslinjen" og "Det kolde bord" fælles og med fokus på forskellige litterære begreber. I et læsemodul læses resten af novellesamlingen, og de seks noveller "En far", "Selvmordsmanual", "Drengeting", "Hestebremser",  "Du behøver ikke svare mig" og "Elsker og elsker" fordeles mellem seks grupper, der fremlægger deres analyser og fortolkning for klassen.

De sidste fire noveller er oplæg til en skriftlig aflevering.  

Materiale:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, s. 37-51, 54-60, 61-70, 79
Korsgaard, Thomas: "Tyverier" (2019), 139 sider

Sider i alt: ca. 175
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Menneske og natur (værk 5)

Menneske og natur

Mennesket og naturen (VÆRK)

Forløbet tager afsæt i romantikkens verden og livsanskuelse. Vi ser på kunstneren som eneren, og dykker primært ned i universalromantikken og tager en kort tur forbi nyplatonismen. Vi ser på skøn natur overfor sublim natur, og undersøger forskellige natursyn: det produktive, det rekreative og det økologiske natursyn - og hvordan et eller flere optræder i tekster gennem forskellige tider.

Læste tekster:
N.F.S. Grundtvig: "Nu falmer skoven trindt om land" (1844)
Klaus Rifbjerg: "Jern" (1960)
Adam Oehlenschlæger: "Morgen-vandring" (1805)
H.C. Andersen: "Nattergalen" (1843)
Schack Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
St. St. Blicher: "Det er hvidt herude" (1838)
Rasmus Nikolajsen: "hvad skal vi med al den skønhed?" (2018) (VÆRKLÆSNING)

Baggrundsviden om romantikken som periode fra:
Fibiger, Johannes et al, Litteraturens veje, Systime ibog, 2024 (uddrag, kompendium)
Fibiger, Johannes et al, Litteraturens genveje, Systime ibog, 2024 (uddrag, kompendium)


Skøn natur vs. sublim natur, det produktive natursyn, det rekreative og det økologiske fra https://www.blivgladinaturen.dk/sk%C3%B8nheden-i-naturen-fagtekster

Artikel fra Politiken, 4.11. https://politiken.dk/klima/art10081854/Niels-Christian-Nielsen-har-opgivet-slagsm%C3%A5let-med-naturen-%C2%BBDet-gav-ikke-mening-for-mig%C2%AB

DR: "Alene i Vildmarken" sæson 8, afs. 6


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Eksistentialisme (værk 6)

Eksistentialisme

Nu er I snart færdige med jeres hf - og så står I over for mange valg. Hvad skal man vælge? Hvad gør det ved en, at man har friheden til at vælge? Vi skal læse tekster, der centrerer sig om eksistens, om de valg, vi står over for i livet, og hvordan vi påvirkes af dem. I forløbets første faser skal vi finde ud af hvad eksistentialisme er, og vi skal i den forbindelse se nærmere på Kierkegaard og hans stadier på livets vej. De stadier er:

Spidsborgeren, æstetikeren, ironikeren, etikeren, den religiøse og humoristen. Vi skal se, hvordan disse stadier tydeliggøres i nogle af de tekster vi læser. I skal derfor kende og kunne anvende disse begreber i tekstanalysen.

Vi læser:
Uddrag fra Johs. Fibiger: Den eksistentielle virkelighed, Systime 20222
Benny Andersen: "Et lykkeligt menneske" (1968)
Martin A. Hansen: "Roden"
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
Faber: Alle os på landet (2021) (musikvideo)

Vi ser:
Ringen (baseret på Karen Blixens fortælling)
Limbo - når sabbatår er fucked (værk)


Vi spørger AI, hvad eksistentialisme egentlig er? Vi taler om, hvordan vi kan "prompte" AI og få svar, v kan bruge til noget.


Vi tager udgangspunkt i materiale fra:
"Den eksistentielle virkelighed" af Johannes Fibiger, Systime 2022:

Kierkegaards etiske stadie: Fra <https://deneksistentiellevirkelighed.systime.dk/?id=150>

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Happy ending?

Happy ending? - Forløbet om den svære kærlighed:

Forløbet tager udgangspunkt i tekster, der på den ene eller anden måde beskriver kærlighed - svær og ulykkelig som lykkelig - gennem tiden fra middelalderen til i dag. Hvad siger middelalderens folkevise om kærligheden? Hvad er Holbergs holdning i oplysningstiden? Vi runder Aarestrup og romantismen, romantikkens bryllupssalme, og det moderne gennembruds syn på kærligheden (køn, kirke). Med Johannes V. Jensens "Elses bryllup" får vi et uventet indblik i menneskesindet og hvordan kærligheden også kan vise sig fra en mørk side. Vi spoler frem i tiden til 1970'ernes bekendelseslitteratur, til minimalismen i 1990'erne og til Hørslevs autofiktive skilsmissedigt.

Som følge af arbejdet med teksterne skal du kunne analysere noveller og digte ved at bruge danskfaglige begreber, og du skal kunne perspektivere til teksterne samtid (den tid, de er skrevet i). Du skal også kunne analysere en artikel, og du skal vide, hvilke danskfaglige begreber, du skal bruge i forbindelse hermed.

”Torbens datter” (folkevise)
Ludvig Holberg: ”Ægteskab og tvang” fra Heltindehistorier, 1745
Emil Aarestrup: ”En middag” (1838)
N.F.S. Grundtvig. ”Det er så yndigt at følges ad” (1855)
Herman Bang: ”Et fragment” (1880)
Amalie Skram: af Constance Ring (1885)
Johan Lindstrøm-Saxon: ”Elvira Madigan” (1889)
Johannes V. Jensen: ”Elses bryllup” (1898)
Vita Andersen: ”Fredag, lørdag, søndag” (1977)
Helle Helle: ”En stol for lidt” (1996)
Lone Hørslev: ”Giftige blomster og bær” fra Jeg ved ikke om den slags tanker er normale – skilsmissedigte (2009)
Politiken: ”Kærlighedsekspert: Den moderne kærlighedsrelation forudsætter tre forhold, hvis den skal lykkes” (4.7.2024)

Gift ved første blik, sæson 10, afs. 1 + fem minutter af afsnit 7 (2024)
https://www.dr.dk/drtv/se/gift-ved-foerste-blik_-dumplings-for-to_469938 (afsnit 1)
https://www.dr.dk/drtv/se/gift-ved-foerste-blik_-ro-and-kaos_469940 (00:48-53:18)

Håndbog til dansk, sider om:

50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Tv-nyheden (mini-værk)

Tv-nyheden (mini-værk)

Hvordan er tv-nyheden bygget op? Vi laver næranalyse af de første ca. 10 minutter af tv-avisen og TV2 nyhederne og sammenligner. Vi ser et afsnit af Ultra-nyt, og ser på, hvordan nyhedsindslagene bygges op, når målgruppen er børn og unge i stedet for voksne. Du skal kende og kunne anvende de faglige begreber, vi har arbejdet med i forløbet:

Nyhedskriterier
den nøgne og den påklædte journalist
tv-nyhedens byggesten: speak, dækbilleder og sync
nyhedsværten
kildetyper
vinkling
opbygning
fremdrift

Vi tager udgangspunkt i materiale fra:
Illum, Barbara og Søndergaard, Rune Kastberg: "Textur - tekstarbejde i dansk", Systime (2019) - uddrag fra forløb 9 (Se tekstmateriale i OneNote).

Vi ser:
DR's nyhedsudsendelse kl. 18.30 d. 7.5.
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-loekke-indkalder-amerikansk-ambassadoer-til-samtale_521227 (Lav en næranalyse af de første 09:30 minutter)
TV2 News, 7.5. kl. 19 (de første ca. 9 minutter)
TV News, d. 30.4. kl. 19 (de første ca. 12 minutter)
DR nyheder d. 30.4.25, kl. 18.30 (de første ca. 5 minutter)

Ultra-nyt, 12.5.25: https://www.dr.dk/drtv/se/ultra-nyt_-saadan-blev-leo-pave_513701 (ca. 10 minutter)

Antal sider i alt: ca. 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer