Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Hanne Strømgård Knudsen
|
Hold
|
2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Litterære undersøgelser
Litterære undersøgelser
Forløbet tager udgangspunkt i ibogen af samme navn, der har til formål at introducere til tekstlæsningen. Med udgangspunkt i forskellige nyere noveller og romanuddrag introduceres eleverne til både reaktionsskrivningen som læsemetode, samt de litterære analysebegreber. Dvs. eleverne skal kunne genkende og anvende følgende begreber:
- Personerne og forholdet imellem dem
- Fortællere og synsvinkler
- Tekstens verden (miljø)
- Tekstens komposition
- Fremstillingsformer (scenisk, panoramisk mm)
- Tema og intention
Vi læser følgende tekster:
Juul, Pia: "En flinker fyr" (2005)
Korsgaard, Thomas: "Lasagne" (2019)
Aidt, Naja Marie: "Er verden lille" (1993)
Sonnergaard, Jan: "Sex" (1997)
Foss, Kr. Bang: "Frank vender hjem" (uddrag) (2019)
Hørslev, Lone: "Egernet" (2019)
Blendstrup, Jens: "Frank og Thomas" (2021)
Aubert, Marie: "Bare gøre det" (2016)
Antal sider i alt: ca. 65
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvad vil du egentlig gerne vide om dine nye klassekammerater? Skriv mindst tre spørgsmål ned og tag dem med til timen.
-
Brug tre minutter på at skrive ned, hvad du lærte i torsdagens modul:)
-
Du skal have skrevet ned, hvad du fandt frem til om novellen "Lasagne" i sidste modul. Medbring også teksten, som du fik i kopiform.
-
I skal læse afsnit 1-22 af novellen "Er verden lille". Lav reaktionsskrivning, mens I læser - og noter/understreg mindst tre tekst-steder, der karakteriserer kvinden i historien. Find teksten her: Naja Marie Aidt: Er verden lille
-
Jeres dagbogsnotat på 10-15 linjer skal være klar til timen.
-
Spørgeskema
-
I skal lave enten skriveøvelsen i opgave tre Opgaver til modul 4 eller en af skriveøvelser i opgave 4 . I skal bruge ca. 10-15 minutter på opgaven.Opgaver til modul 4
-
Læs ca. 2 sider i ibogen "Litterære undersøgelser" -> afsnit 1-28 af Frank vender hjem. Lav reaktionsskrivning mens I læser. Find teksten her: Kristian Bang Foss: Frank vender hjem (uddrag)
-
Genlæs de sidste tre afsnit af "Frank vender hjem" og skriv din egen fortolkning af historien.
-
Læs om fremstillingsformer her: Modul 8: Fremstillingsformer Det tager maks ti minutter:) husk at understrege nøgleord/sætninger, så du kan huske teksten virkelig godt:)
-
Hvis du vil klare dig eminent godt i dansk, så brug ti minutter på at læse det her: Modul 9: Hvad er tekstens tema? Og hvad vil den? - husk at understrege nøgleord/sætninger.
-
Hvis man af en eller anden grund ikke har fået læst novellen "Bare gør det", så er det vigtigt, at den er læst til timen, da I skal skrive den næste opgave om den. I skal skrive opgaven i par, som jeg har lavet, derfor er det selvfølgelig også vigtig
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Magt, medier og mennesker
HO-forløb: Magt, medier og mennesker
Optakt til historieopgaven.
I dansk tager vi udgangspunkt i måden, som staten kommunikerer til befolkningen. Gennem epokale nedslag, altså nedslag i forskellige tidsperioder, undersøger vi, hvordan statsmagten har ønsket at fremstille sig selv, og hvordan borgerne har responderet.
Vi læser:
Håndbog til dansk: s. 249-258: 5.5 Billeder
Håndbog til dansk, s. 150-155: Retorik
Håndbog til dansk, s. 147-149: Tekstens stil og tone
Håndbog til dansk, s. 123-126: Sproglige figurer
Håndbog til dansk:, s. 203-208: De fem nyhedskriterier, komposition og vinkling
Materiale: Olsen, Mimi, m.fl.: Podcast, Dansklærerforeningens forlag (2020), s. 11-15 - kopiark (Se OneNote)
Statsminister Mette Frederiksens indledning på pressemøde i Statsministeriet om corona-virus mandag den 30. marts 2020
Kilde: https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-indledning-paa-pressemoede-i-statsministeriet-om-corona-virus-mandag-den-30-marts-2020/ 30.8.2022
Se og hør, 6.2.2022: "Kronprinsbørnene med sød gestus til Mary: Det bedste ved mor"
H.M. Dronningens tale ved gallataffel på Christiansborg Slot den 15. oktober 2023 i anledning af H.K.H. Prins Christians 18-års fødselsdag
H.K.H Kronprins Frederiks tale til Prins Christians 18-års fødselsdag.
Vi ser også på statsminister Mette Frederiksens brug af Instagram (ældrechek, æbleskiver, makrelmad).
Kongens store tale (film)
Supplerende: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/some-mette-11802200110
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal læse i Håndbog til dansk, s. 150-155 om retorik. Sæt uret og brug et kvarter på at læse. I når det, I når. Find ud af, hvad retorik er, og skriv 2-3 nøgleord/sætninger i en note på computeren eller i Onenote, der beskriver de tre forskellige t
-
Læg "Håndbog til dansk" i tasken! :)
-
Læg Håndbog til dansk i tasken!
-
Læs det afsnit i Håndbog til dansk, som du vil lave en redegørelse om - enten billeder, s. 249-256, eller retorik, s. 150-155. Skriv/tag noter, så du har noget konkret at tage udgangspunkt i, når du skal skrive redegørelsen.
-
Brug 12 minutter på at læse i Håndbog til dansk om de fem nyhedskriterier, s. 203-204. Skriv tre stikord til hvert kriterium. Der vanker point, når du kan dem til eksamen! :)
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nu er det jul!
Forløbet fokuserer på tekster fra forskellige tider og deres tilgang til jul. Forløbet giver en kort introduktion til romantikken og det moderne gennembrud. Du skal således kende og kunne anvende viden om perioderne i din læsning af teksterne. Du har ligeledes lært at analysere digte, se på rimskema og billedsprog, du har lært
at analysere noveller og du kan perspektivere teksterne til den tid, de tilhører.
Læste tekster:
Shubidua: "Den himmelblå" (1980)
Grundtvig: "Dejlig er den himmel blå" (1810)
Andersen, H.C.: "Grantræet" (1844)
Skram, Amalie: "Karens jul" (1885)
Afsnit om romantikken og det moderne gennembrud fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs":
Romantikken (intro), s. 91
Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati (s. 91-92)
Livssyn: s. 92
Det moderne gennembrud:, s. 116-118, 124-125
Håndbog til dansk:
- Digt, s. 80-81,
- Forskellen på kunsteventyr og folkeeventyr, oversigt, s. 76
- Personkarakteristik: s. 44-45
- Motiv: s. 38
- tema: s. 67
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kunsten at tale godt
Kunsten at tale godt
Med udgangspunkt i "Så skrivefrøene - kap. 1: Tal og skriv/TALEN", fokuserer vi på talen som genre, og vi arbejder med otte forskellige sproglige virkemidler: de fire a'er, de tre e'er og det ensomme t (anafor, allitteration, antitese, assonans, epzeuxis, epanastrofe, epifor og triaden).
Du skal kunne vurdere talens genre - epidektisk eller deliberativ, identificere de otte sproglige virkemidler og reflektere over deres funktion i teksten. Du skal også kunne anvende det retoriske pentagram og appelformerne.
I grupper læses og analyseres:
Dronning Margrethes nytårstale 2023 (Nicole, Johanne, Malou)
Tessas nytårtale (Frederikke, Jakob, Enver, Michelle)
Mathias (Isabella H, Noah, Judy, Melissa, Wilhelm)
Mette Frederiksens undskyldningstale til Godhavndrengene: (Camilla, Isabella A, Nellie, Mikkel, Christoffer)
Vi slutter forløbet af med, at I skriver jeres egne taler, hvor I anvender forskellige sproglige virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skolen på godt og ondt (værk 1 og 2)
Skolen på godt og ondt (2 værker)
Viden og medier
Forløbet introducerer til forskellige danske skoleformer gennem tiden og introducerer eleverne til begrebet "den sorte skole" idet vi møder gymnasieskolen i 1930'erne, kostskolelivet på Herlufsholm samt efterskolelivet i Jylland. Vi ser på forskelle og ligheder mellem de forskellige skoleformer. Forløbet tager afsæt i dokumentaren "Herlufsholms hemmeligheder" (TV2, 2022), som er klassens dokumentariske værk. Dokumentaren analyserer vi med udgangspunkt i "Håndbog til dansk" s. 228-231. I skal kunne genkende og anvende begreberne:
- autenticitetsmarkører,
- fakta- og fiktionskoder
- medieanalyse af dokumentarfilm (s. 314-315),
- filmiske virkemidler, s. 325-331
- Og I skal kunne vurdere hvilken dokumentarfilmstype, I møder.
Alle grupper laver en næranalyse af introen, herefter gruppearbejde og fremlæggelser om de forskellige dele af dokumentaren efter opskriften:
"Alle grupper skal lave en filmisk analyse af deres afsnit, hvor I kommer ind på nedenstående punkter:
Lav en overskrift til jeres afsnit
Hvilke billedbeskæringer bruges?
Hvordan og hvorfor bruges synkron/asynkron lyd?
Hvilke kilder anvendes? Hvad gør det ved vores opfattelse af dokumentaren og dens hensigt?
Hvilket perspektiv bruges?
Hvilke autenticitetsmarkører (faktakoder) optræder og hvad er effekten af dem?
Hvilke fiktionskoder optræder og hvad er effekten her?
Hvilken type dokumentar er "Herlufsholms hemmeligheder"
Brug screenshots eller uddrag af dokumentaren som belæg for jeres påstande. Brug dem til at understøtte jeres fremlæggelse."
Vi ser afsnit 2 af "Efterskolen" (DR) og eleverne afleverer eksamensstilen om afs. 1.
Vi læser "Det forsømte forår" og sammenligner både med kostskole- og efterskolelivet, samt filmatiseringen af filmen. Eleverne laver personkarakteristik efter relationsanalysen (materiale fra CFU)
Materiale:
Håndbog til dansk, s. 228-231, 314-315, 325-331 (13 s)
"Herlufsholms hemmeligheder" (TV2, 2022) 43 min (25 ns)
"Efterskolen" (DR) (15 ns)
Hans Scherfig: Det forsømte forår (175 s)
Peter Schrøder. "Det forsømte forår" (1992), 90 min.
Artikler om Herlufsholm: Fra d. 5.5. 2023: https://politiken.dk/danmark/art9337347/Herlufsholm-skal-betale-27-millioner-kroner-tilbage
"Herlufsholm er topscorer i ny trivselsmåling" Sjællandske Nyheder, 6.3.24)
"På Herlufsholm har man gjort dødssynden over alle til en dyd" (KRONIKEN13. MAJ 2022 KL. 14.52, PIA SØLTOFT)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 1p! Endelig er ferien forbi, og når I nu er helt opfyldt af ny energi, tager jeg chancen og giver jer en ti minutter lang lektie for til i morgen! ;) I skal læse en HALV SIDE i Håndbog til dansk og besvare de vedhæftede spørgsmål MENS I læser:)
-
Kære 1p,
-
Læs i Håndbog til dansk, s. 231-235 om autenticitetsmarkører (der giver point, når du omtaler dem til eksamen) og fakta og fiktionskoder. Kan også læses her: 5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary og her: 5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary - læs BEGGE li
-
Læs i Håndbog til dansk den halve side om de kilder, medierne benytter sig af. Du skal kunne forklare forskellen på erfaringskilde, partskilde og ekspertkilde, så skriv stikord. Kan også læses her: 5.1 Avisjournalistik
-
I skal have læst opgaveformuleringen og genset klippet fra "Efterskolen", som I skal skrive stil om. Tag noter - hvilke filmiske virkemidler er i brug? Medbring computer og earplugs.
-
I skal have læst kronikken, markeret hvad afsender siger om: dannelse, hovmod, ydmyghed og dyd og fundet eksempler på følgende:
-
Det forsømte forår, kap. 1-11 skal være læst. Tag noter til relationsanalysen af din karakter + analysebegreb.
-
Det forsømte forår, kapitel 20-25. tag fortsat noter til jeres "person" og lav en overskrift/stikord til hvert kapitel. I kan fortsætte på min kapitelliste, som også er vedhæftet her. Husk bogen!
-
Lav opgaverne i OneNote til kapitel 35 og 52. Læs "Det forsømte forår", kapitel 26-27-28. Tag fortsat noter og lav overskrifter til de forskellige kapitler. Husk bogen.
-
Kapitel 29-31 skal være læst. Husk bogen.
-
Læs til og med kapitel 41. Romanen skal være læst færdig til onsdag, men I får også ca. 20 minutters læsetid på klassen onsdag, så kan I måske nå i mål der;) Husk bogen!
-
Vi skal afslutte læsningen af romanen i dag. I får ca. 20 minutter i timen til at læse den færdig. Så læs, så langt du kan hjemme. Og husk bogen:)
-
Medbring "Det forsømte forår"
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lyrik
Lyrik
Med udgangpunkt i ibogen "Litterære undersøgelser" af Jens Breindahl og Louise Debois Frejlev Nielsen, Systime. Første udgivelsesår 2023, undersøger vi den lyriske genre.
Vi ser på:
- digtets tid
- rum
- sproglige virkemidler
- herunder billedsproget og metaforens realplan og billedplan
- kompositionen, fast form eller frie vers
- traditionel eller moderne lyrik
- interaktionslyrik
- det lyriske jeg mm.
I skal kunne genkende og anvende ovenstående begreber, når I skal lave en analyse af digte. Digte, teori og opgaver ligger i OneNote: Lyrik.
Vi læser de digte, der præsenteres i ibogen:
Yahya Hassan: UDEN FOR DØREN (2013)
Glenn Bech [uden titel] (2022)
Benny Andersen: "På høje tid" (1964)
Emil Nygård: "Instagram"
første strofe af den danske rapper Artigeardits nummer "Ensom" fra 2023
Uddrag af Rasmus Nikolajsens "hvad skal vi med al den skønhed"
Juliane Preisler: "Et væld af lys glider over himlen" (1996)
Halfdan Rasmussen: "Jeg danser med mig selv i nat" (1948) (uddrag)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Johannes V. Jensen: "På Memphis Station" (1904) (uddrag)
Jakob Knudsen: "Se, nu stiger solen af havets skød" (1891)
Anslået 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Samtaleanalyse
Samtaleanalyse
I vores undervisningsforløb i eksamensperioden, hvor vi læser 6 af næste skoleårs moduler, skal vi beskæftige os med samtaleanalysen og dens begreber.
Hvordan handler vi med sproget? Og hvilke roller optræder vi i, i samtalen med andre? Hvordan bruges sproget til at skabe identiteter og opbygge relationer? Med udgangspunkt i "Håndbog til dansk", samt diverse tekster undersøges dette.
Fokus på:
Turtagning, kommunikationsmodellen, sproghandlinger, roller, samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet, undertekst og facework.
"Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen, Systime 2015, side 176-96.
Klip fra Anne Grethe Bjarup Riis i Go'morgen Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
Yahya Hassan i TV2-nyhederne: https://www.youtube.com/watch?v=6X8l2vAXutI
Rytteriet: https://www.youtube.com/watch?v=qYmqCaBvMU0
X-factor audition: https://www.youtube.com/watch?v=RcME4-ueL3E
DR's kortfilms-serie "Skyld", sæson 2, afs. 2, 3 og 5 (hvis de udløber, kan I gense dem via CFU)
Gruppe 1-3: sæson 2, afs. 3: DRTV - Skyld: "Nattens dronning"
Gruppe 4-6: Sæson 2, afs. 2: DRTV - Skyld: "Good cop, bad cop"
Gruppe 7-9: Sæson 2, afs. 5: DRTV - Skyld: "Selvfølgelig skal vi ikke snakke sammen"
Anslået omfang: 50 normalsider
Forløbet inddrager Viden&Medier, idet vi arbejder med kommunikation i forskellige medier, herunder talkshows, sociale medier og kortfilm (satire).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Skriftlighed
Skriftlighed
Med udgangspunkt i årsprøven genopfrisker vi danskfaglig viden og metode, det nye komma (med startkomma) fra minlæring.dk samt forskellen på beskrivelse og analyse baseret på bogen "Skriv godt", hvorefter eleverne kaster et kritisk blik på egne tekster.
Vi gennemgår karaktervejledningen og eleverne skriver en refleksion over deres årsprøvekarakter og tanker om, hvad de skal gøre for at forbedre deres stil. Refleksionen indsættes først i genafleveringen af årsprøven.
Antal sider: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Underklassen (DO-forløb) (værk 3)
Underklassen
Forløbet fokuserer på fremstillingen af underklassen i forskellige tider og forskellige medier. Vi arbejder med novelleanalysens begreber, som de fremstilles i "Håndbog til dansk":
- tid, miljø, personkarakteristik, kontrast- og parallelpersoner (s.42-45)
- Konflikter (s. 41-42)
- Scenisk og panoramisk (s. 61-62)
I forbindelse med dokumentarerne skal I kunne definere:
- dokumentarens genre (fx. dybdeborende, poetisk, observerende, deltagende): s. 228-231
- filmiske virkemidler, herunder: 325-333
- autenticitetsmarkører
- billedbeskæring
- perspektiv
- asynkron og synkron lyd
- dramaturgi (berettermodel eller bølgemodel)
- analysevejledning til dokumentar: s. 314-315
Vi ser:
"Barndom på bistand", s. 4, af. 1 (2019) DR
"På røven i Nakskov", TV2 (2015) - hvor vi laver næranalyse af introen og sammenligner med introen i "Barndom på bistand". (CFU)
Vi læser:
Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt" (2019)
M.A. Nexø: Lønningsdag (1900)
Jeppe Åkjær "Jens Vejmand" (1905)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1443
Supplerende stof:
Vi hører uddrag af Svend Brinkmanns podcast om klasseforskelle (Brinkmannsbriks) https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2020-12-02 (de første 15 minutter)
Vi hører de første 9:20 minutter af podcasten: ”Ulighed begynder før vuggestuen”, Moderne Idéer, Information (2018) Med Agi Chonka.
https://www.information.dk/2018/07/podcast-ulighed-begynder-foer-vuggestuen
"Barndom på bistand", s. 1, afs. 1 - drtv.dk
Samlet antal sider: 60
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brug ca. ti minutter på lektien:
-
Velkommen til biblioteket, DO 2HF 2024.pptx
-
I skal se de sidste ni minutter af den fantastiske dokumentar "På røven i Nakskov" - hvordan runder man et afsnit af? Læg mærke til det - og vurdér, om afsnittet er bygget op efter berettermodellen eller bølgemodellen - se OneNote. Hvis du slet ikke
-
I skal finde bogen "Litteraturhistorien på langs og på tværs" frem fra gemmerne. I afsnittet om det moderne gennembrud skal I læse om Georg Brandes, og finde ud af, hvad han mente en moderne litteratur skulle gøre. (s. 117-118) i min udgave - tjek ev
-
I skal læse den udleverede novelle "Naadsensbrød". Mens I læser, skal I understrege det, der handler om "kassen" (det nybyggede fattighjem), inspektøren og Stine. Hvis I kan finde eksempler på, at fortælleren er ironisk er I dygtige! :) God fornøjels
-
Vi arbejder med DO, så medbring materialer til opgaven, de bøger I har lånt på biblioteket og Håndbog til dansk.
-
Forside DO.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Tyverier (værk 4)
Thomas Korsgaard: "Tyverier" (2019)
Værklæsning
Noveller
Nyeste tid
Vi arbejder med den nykritiske metode/analysemodellen i "Håndbog til dansk", novellegenren, og analysens begreber. Vi anvender begreberne på teksterne. Vi læser de første noveller "Tyverier", "Lasagne", "Diskretionslinjen" og "Det kolde bord" fælles og med fokus på forskellige litterære begreber. I et læsemodul læses resten af novellesamlingen, og de seks noveller "En far", "Selvmordsmanual", "Drengeting", "Hestebremser", "Du behøver ikke svare mig" og "Elsker og elsker" fordeles mellem seks grupper, der fremlægger deres analyser og fortolkning for klassen.
De sidste fire noveller er oplæg til en skriftlig aflevering.
Materiale:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk, s. 37-51, 54-60, 61-70, 79
Korsgaard, Thomas: "Tyverier" (2019), 139 sider
Sider i alt: ca. 175
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Menneske og natur (værk 5)
Menneske og natur
Mennesket og naturen (VÆRK)
Forløbet tager afsæt i romantikkens verden og livsanskuelse. Vi ser på kunstneren som eneren, og dykker primært ned i universalromantikken og tager en kort tur forbi nyplatonismen. Vi ser på skøn natur overfor sublim natur, og undersøger forskellige natursyn: det produktive, det rekreative og det økologiske natursyn - og hvordan et eller flere optræder i tekster gennem forskellige tider.
Læste tekster:
N.F.S. Grundtvig: "Nu falmer skoven trindt om land" (1844)
Klaus Rifbjerg: "Jern" (1960)
Adam Oehlenschlæger: "Morgen-vandring" (1805)
H.C. Andersen: "Nattergalen" (1843)
Schack Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
St. St. Blicher: "Det er hvidt herude" (1838)
Rasmus Nikolajsen: "hvad skal vi med al den skønhed?" (2018) (VÆRKLÆSNING)
Baggrundsviden om romantikken som periode fra:
Fibiger, Johannes et al, Litteraturens veje, Systime ibog, 2024 (uddrag, kompendium)
Fibiger, Johannes et al, Litteraturens genveje, Systime ibog, 2024 (uddrag, kompendium)
Skøn natur vs. sublim natur, det produktive natursyn, det rekreative og det økologiske fra https://www.blivgladinaturen.dk/sk%C3%B8nheden-i-naturen-fagtekster
Artikel fra Politiken, 4.11. https://politiken.dk/klima/art10081854/Niels-Christian-Nielsen-har-opgivet-slagsm%C3%A5let-med-naturen-%C2%BBDet-gav-ikke-mening-for-mig%C2%AB
DR: "Alene i Vildmarken" sæson 8, afs. 6
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal bruge ti minutters koncentreret tid på at læse I OneNote -> Menneske og natur -> modul 2, om avisens layout, kilder og vinkling. I skal kunne svare på:
-
I skal læse s. 3-5 i kompendiet om "Romantikkens filosofi" og "Organismetanken". I skal besvare følgende spørgsmål imens I læser:
-
I skal læse "Der er et yndigt land" (se OneNote fra sidste modul), og understrege steder i teksten, der viser, at sangen er nationalromantisk. Medbring kompendium.
-
I skal have læst stileoplægget hjemmefra (find det under opgaver), besluttet, hvad I vil skrive om. I skal understrege citater i teksten, som I vil bruge i jeres besvarelse. I skal skrive stilen i de to danskmoduler og aflevere, når timen er slut.
-
Alle opgaver til "Nu falmer skoven" skal være lavet. Medbring kompendiet.
-
Kom i mål med sammenligningen af "Nu falmer skoven" (1844) og "Jern" (1960). Medbring kompendiet.
-
Vi arbejder videre med Øhlenschlægers digt: "Morgenvandring" (1805) (find det i kompendiet) - de første fire opgaver skal være lavet:
-
Medbring materialer til SSO, så får du tid til at skrive din disposition.
-
Husk "hvad skal vi med al den skønhed" - vi afslutter værket i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksistentialisme (værk 6)
Eksistentialisme
Nu er I snart færdige med jeres hf - og så står I over for mange valg. Hvad skal man vælge? Hvad gør det ved en, at man har friheden til at vælge? Vi skal læse tekster, der centrerer sig om eksistens, om de valg, vi står over for i livet, og hvordan vi påvirkes af dem. I forløbets første faser skal vi finde ud af hvad eksistentialisme er, og vi skal i den forbindelse se nærmere på Kierkegaard og hans stadier på livets vej. De stadier er:
Spidsborgeren, æstetikeren, ironikeren, etikeren, den religiøse og humoristen. Vi skal se, hvordan disse stadier tydeliggøres i nogle af de tekster vi læser. I skal derfor kende og kunne anvende disse begreber i tekstanalysen.
Vi læser:
Uddrag fra Johs. Fibiger: Den eksistentielle virkelighed, Systime 20222
Benny Andersen: "Et lykkeligt menneske" (1968)
Martin A. Hansen: "Roden"
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
Faber: Alle os på landet (2021) (musikvideo)
Vi ser:
Ringen (baseret på Karen Blixens fortælling)
Limbo - når sabbatår er fucked (værk)
Vi spørger AI, hvad eksistentialisme egentlig er? Vi taler om, hvordan vi kan "prompte" AI og få svar, v kan bruge til noget.
Vi tager udgangspunkt i materiale fra:
"Den eksistentielle virkelighed" af Johannes Fibiger, Systime 2022:
Kierkegaards etiske stadie: Fra <https://deneksistentiellevirkelighed.systime.dk/?id=150>
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Happy ending?
Happy ending? - Forløbet om den svære kærlighed:
Forløbet tager udgangspunkt i tekster, der på den ene eller anden måde beskriver kærlighed - svær og ulykkelig som lykkelig - gennem tiden fra middelalderen til i dag. Hvad siger middelalderens folkevise om kærligheden? Hvad er Holbergs holdning i oplysningstiden? Vi runder Aarestrup og romantismen, romantikkens bryllupssalme, og det moderne gennembruds syn på kærligheden (køn, kirke). Med Johannes V. Jensens "Elses bryllup" får vi et uventet indblik i menneskesindet og hvordan kærligheden også kan vise sig fra en mørk side. Vi spoler frem i tiden til 1970'ernes bekendelseslitteratur, til minimalismen i 1990'erne og til Hørslevs autofiktive skilsmissedigt.
Som følge af arbejdet med teksterne skal du kunne analysere noveller og digte ved at bruge danskfaglige begreber, og du skal kunne perspektivere til teksterne samtid (den tid, de er skrevet i). Du skal også kunne analysere en artikel, og du skal vide, hvilke danskfaglige begreber, du skal bruge i forbindelse hermed.
”Torbens datter” (folkevise)
Ludvig Holberg: ”Ægteskab og tvang” fra Heltindehistorier, 1745
Emil Aarestrup: ”En middag” (1838)
N.F.S. Grundtvig. ”Det er så yndigt at følges ad” (1855)
Herman Bang: ”Et fragment” (1880)
Amalie Skram: af Constance Ring (1885)
Johan Lindstrøm-Saxon: ”Elvira Madigan” (1889)
Johannes V. Jensen: ”Elses bryllup” (1898)
Vita Andersen: ”Fredag, lørdag, søndag” (1977)
Helle Helle: ”En stol for lidt” (1996)
Lone Hørslev: ”Giftige blomster og bær” fra Jeg ved ikke om den slags tanker er normale – skilsmissedigte (2009)
Politiken: ”Kærlighedsekspert: Den moderne kærlighedsrelation forudsætter tre forhold, hvis den skal lykkes” (4.7.2024)
Gift ved første blik, sæson 10, afs. 1 + fem minutter af afsnit 7 (2024)
https://www.dr.dk/drtv/se/gift-ved-foerste-blik_-dumplings-for-to_469938 (afsnit 1)
https://www.dr.dk/drtv/se/gift-ved-foerste-blik_-ro-and-kaos_469940 (00:48-53:18)
Håndbog til dansk, sider om:
50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Tv-nyheden (mini-værk)
Tv-nyheden (mini-værk)
Hvordan er tv-nyheden bygget op? Vi laver næranalyse af de første ca. 10 minutter af tv-avisen og TV2 nyhederne og sammenligner. Vi ser et afsnit af Ultra-nyt, og ser på, hvordan nyhedsindslagene bygges op, når målgruppen er børn og unge i stedet for voksne. Du skal kende og kunne anvende de faglige begreber, vi har arbejdet med i forløbet:
Nyhedskriterier
den nøgne og den påklædte journalist
tv-nyhedens byggesten: speak, dækbilleder og sync
nyhedsværten
kildetyper
vinkling
opbygning
fremdrift
Vi tager udgangspunkt i materiale fra:
Illum, Barbara og Søndergaard, Rune Kastberg: "Textur - tekstarbejde i dansk", Systime (2019) - uddrag fra forløb 9 (Se tekstmateriale i OneNote).
Vi ser:
DR's nyhedsudsendelse kl. 18.30 d. 7.5.
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-loekke-indkalder-amerikansk-ambassadoer-til-samtale_521227 (Lav en næranalyse af de første 09:30 minutter)
TV2 News, 7.5. kl. 19 (de første ca. 9 minutter)
TV News, d. 30.4. kl. 19 (de første ca. 12 minutter)
DR nyheder d. 30.4.25, kl. 18.30 (de første ca. 5 minutter)
Ultra-nyt, 12.5.25: https://www.dr.dk/drtv/se/ultra-nyt_-saadan-blev-leo-pave_513701 (ca. 10 minutter)
Antal sider i alt: ca. 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59070864326",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59070864326",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59070864326"
}