Holdet 2023 FrF/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Christina Vedel
Hold 2023 FrF/g (1g FrF, 2g FrF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Les jeunes
Titel 2 Deux côtés
Titel 3 L'amour difficile (EKSAMENSEMNE)
Titel 4 Entre deux cultures (EKSAMENSEMNE)
Titel 5 Le chagrin (EKSAMENSEMNE)
Titel 6 La solitude (EKSAMENSEMNE)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Les jeunes

I forbindelse med "La boîte aux lettres" har vi fokuseret på de to hovedpersoner og deres utilpashed i forhold til deres omgivelser både hvad angår forældre og racisme.
Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksterne samt analysere og fortolke historierne med fokus på personerne og det overordnede tema. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.

Kernestof:
"La boîte aux lettres" (1998) af Régine Detambel, Kaleidoscope 1998
"Jacqueline et Rachid" digt fra Passepartout red Lars Damkjær m.fl., Munksgaard 1990

Supplerende stof:
Kulturelle koder: https://www.finduddannelse.dk/artikler/tips-og-vejledninger/forstaa-franske-koder-15100
"Baguetten, Vinen og Gryden", 3 kapitler fra "Frankrig for alle" af Bjørn Bredal, Lindhart og Ringhof 2015.
"Les études ratées", digt af Ben Saïd.
"Les misérables" film af Ladj Ly (2019).

Omfang: 32 sider

Ordbogen.com (online-ordbog) er benyttet

Vi har arbejdet med grammatik samt mundtlig sprogfærdighed. Herudover er der fokuseret på billedbeskrivelse og i relation til dette franske kultur og samfundsforhold. Vi har også rent kulturelt beskæftiget os med de mennesker, der vokser op i en fransk forstad.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Deux côtés

I arbejdet med unge fra forskellige kulturer har vi i forbindelse med "Mo og Nathalie" haft fokus på det der forbinder de to hovedpersoner samt deres forskelligheder.
Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i "Mo et Nathalie" samt analysere historien med fokus på personerne og de overordnede temaer. Eleven skal kunne perspektivere til sangen/digtet, Jacqueline et Rachid".

Kernestof:
"Mo et Nathalie" af Hubert Trigalo - forlag Malling Beck 2005
"Jacqueline et Rachid" sang/digt af Farid

Supplerende stof:
"Docker tué: faits-divers", L’actualité des faits divers le 12/06/2020
"Kokainens vej" (uddrag), Politiken den 4/3 2024
"Sous les pavés de Paris, un monde secret" (uddrag), CBC Radio Canada af Jean-Francois Belanger le 9/1 2018
Præsentation af catacomberne:
https://www.youtube.com/watch?v=2ZWCkHOOywA
"Ratatouille", film fra 2007 - med fransk tale
"Exposition des jeunes aux écrans: la solution efficace d'un lycée en Seine-Saint-Denis" 30/4 2024, France 2 (artikel)


Omfang: 32 sider

ordbogen.com (online-ordbog) er benyttet

Vi har arbejdet med grammatik samt mundtlig sprogfærdighed. Herudover er der fokuseret på billedbeskrivelse i relation til den franske kultur. Der er blevet lagt vægt på ordforrådstilegnelse samt at kunne formulere sig enkelt om både en tekst/emne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 L'amour difficile (EKSAMENSEMNE)

Vi har arbejdet med forholdet mellem dreng og pige (mand/kvinde) dels med en drengs forhold til forskellige piger dels om ulykkelig kærlighed. Historierne foregår i Québec. Hovedvægten er lagt på drengen Jérémie, der holder fødselsdag for nogle venner i "Vanille ou chocolat". Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksterne samt analysere og fortolke historierne med fokus på personerne og det overordnede tema. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.

Kernestof:
"Vanille ou chocolat" af Nadine Bismuth fra "Amours et cultures", Gyldendal 2006, red. Helle Høyrup m.fl.
"Marie" af ukendt forfatter fra "Amours et cultures", Gyldendal 2006, red. Helle Høyrup m.fl.

Supplerende stof:
"Anne og Anders i Canada - franske fristelser" udsendelse på DR fra 20/8 2023.
"Vi er på vej til at smide en hel kultur på lossepladsen" kronik skrevet af Jakob Park Nielsen, Politiken den 12/8 2024
"Un prophète" film af Jacques Audiard (2009)
"Sébastien, 17 ans, délinquant sans autre choix". Artikel fra La Libre, 14/11 2019
https://www.foa.dk/temaer/mad-i-andre-lande/frankrig/det-franske-skolesystem - Det franske skolesystem

Omfang: 39 sider

ordbogen.com (online-ordbog) er benyttet

I forløbet er der arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Der er også arbejdet med oversættelse og samtaletræning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Entre deux cultures (EKSAMENSEMNE)

Hovedvægten er lagt på  "Née en France", hvor vi især har fokuseret på hovedpersonen og hendes problemer i forhold til at leve "i mellem" to kulturer dels den franske dels den algeriske. Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksten samt analysere og fortolke historien med fokus på personerne og det overordnede tema. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.

Kernestof:
"Née en France" af Aïcha Benaïssa
"Le Brio" ("Ordets magt") film af Yvan Attal (2017)

Supplerende stof:
"De riges præsident" udsendelse DR-lyd: https://www.dr.dk/lyd/p1/udsyn/udsyn-2023/macrons-verden-1-5-er-macron-de-riges-praesident-11802301152
"Folk har jo ikke længere en vinkælder", artikel fra Politiken den 15/12 - 2024

Omfang:  33 sider

ordbog.gyldendal.dk (online-ordbog) er benyttet

I forløbet er der arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Vi har også arbejdet med politiske forhold. Der er også arbejdet med træning i mundtlig samtalefærdighed og oversættelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Le chagrin (EKSAMENSEMNE)

I arbejdet med emnet lægges der særlig vægt på Le chagrin. Herudover lægges der også vægt på la liberté, les choix, et la responsabilité de sa propre vie.
Disse temaer sættes i forhold til hovedpersonen og dennes udvikling.
Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksten og filmen samt analysere og fortolke tekst og film med fokus på personerne og de overordnede temaer. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.

Kernestof:
"Bleu" drejebog red. af Helle Høytup og Jette schjørring,
"Bleu" af Krzystof Kieslowski (film).

Supplerende stof:
"Forbandende franske forstæder" - udsendelse DR-lyd. "Genstart" 2023.

Omfang ca.  21 sider.

ordbog.gyldendal.dk (online-ordbog) er benyttet

I forløbet er der arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt især med fokus på franske unge. Der er også arbejdet med oversættelse og samtaletræning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La solitude (EKSAMENSEMNE)

Vi har arbejdet med "Permission". I arbejdet med historien har vi fokuseret på hovedpersonen og hans opfattelse af sig selv og om, at han indimellem føler sig ensom. Vi har også arbejdet med forholdet til hans bror. Herudover har vi arbejdet filmen "La délicatesse", hvor vi også har set på ensomhed. I filmen mister Nathalie sin kæreste og hun føler sig ensom. Vi har set på, hvordan hun udvikler sig ikke mindst i mødet med Markus. Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i historien, "Permission" samt analysere og fortolke både film og historie med fokus på personerne. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.

Kernestof:
"Permission" af Anna Gavalda taget fra novellesamlingen, "Je voudrais que quelqu'un m'attende quelque part", Le dilettante 1999
"La délicatesse" film David og Stéphane Foenkinos 2011.

Supplerende stof:
Anna Gavalda, kort beskrivelse af Anna Gavalda fra "Tendances littéraires", red. af Ingelise Andersen og Ulla Gjedde Palmgren, Gyldendal 2004.
"Hvor godt kender du Frankrig", artikel fra Politiken 9 april 2022

Omfang: 31,5 sider

ordbogen.com (online-ordbog) er benyttet

I forløbet er der arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Der er også arbejdet med oversættelse og samtaletræning.  
I forbindelse med fransk kultur har vi haft franske udvekslingselever på besøg i 4 dage. De franske elever har boet hos de danske og der har været fuldt program for alle elever i 4 dage med fokus på kultur og sproglighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer