Himmelev Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Himmelev Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 FrF/g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Himmelev Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Christina Vedel
Hold
2023 FrF/g (
1g FrF
,
2g FrF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Les jeunes
Titel 2
Deux côtés
Titel 3
L'amour difficile (EKSAMENSEMNE)
Titel 4
Entre deux cultures (EKSAMENSEMNE)
Titel 5
Le chagrin (EKSAMENSEMNE)
Titel 6
La solitude (EKSAMENSEMNE)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Les jeunes
I forbindelse med "La boîte aux lettres" har vi fokuseret på de to hovedpersoner og deres utilpashed i forhold til deres omgivelser både hvad angår forældre og racisme.
Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksterne samt analysere og fortolke historierne med fokus på personerne og det overordnede tema. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.
Kernestof:
"La boîte aux lettres" (1998) af Régine Detambel, Kaleidoscope 1998
"Jacqueline et Rachid" digt fra Passepartout red Lars Damkjær m.fl., Munksgaard 1990
Supplerende stof:
Kulturelle koder:
https://www.finduddannelse.dk/artikler/tips-og-vejledninger/forstaa-franske-koder-15100
"Baguetten, Vinen og Gryden", 3 kapitler fra "Frankrig for alle" af Bjørn Bredal, Lindhart og Ringhof 2015.
"Les études ratées", digt af Ben Saïd.
"Les misérables" film af Ladj Ly (2019).
Omfang: 32 sider
Ordbogen.com
(online-ordbog) er benyttet
Vi har arbejdet med grammatik samt mundtlig sprogfærdighed. Herudover er der fokuseret på billedbeskrivelse og i relation til dette franske kultur og samfundsforhold. Vi har også rent kulturelt beskæftiget os med de mennesker, der vokser op i en fransk forstad.
Indhold
Kernestof:
Kære nye franskelever
I skal læse fra linje 8 på side 6 i "La boîte aux lettres" til og med linje 13 på side 6.
I skal læse fra linje 12 på side 8 til og med linje 17 på side 8 i "La boîte aux lettres".
I skal læse de første 9 sætninger af kapitel 2.
Da jeg er forhindret I at komme, skal I arbejde selv og lave følgende: I skal gå ind på nedenstående link og beskrive, hvad I ser på billedet. Herefter skal I beskrive, hvad der kendetegner Paris. Opgaven består således af 2 dele. I skal bruge hele m
I skal læse fra linje 9 på side 10 til og med linje 20 på side 10.
I skal læse fra linje 3 på side 14 til linje 11 på side 14. I skal også øve at kunne bøje être og avoir i nutid - I skal kunne det udenad ;-)
I har ingen lektier for.
I skal læse fra starten af kapitel 4 og til linje 15 på side 19.
I skal læse fra linje 8 på side 24 og resten af siden (det er resten af kapitel 4).
Vi ser resten af filmen - I har ingen lektier for.
Godt nytår :-)
I skal læse fra linje 10 på side 26 og til linje 19 på side 26.
Kulturelle koder.docx
I skal læse de 9 første linjer af kapitel 6 på side 28.
I skal læse fra linje 9 på side 28 til linje 18 på side 28.
I skal læse de første 10 linjer på side 32.
I skal læse fra linje 10 på side 32 til og med linje 19 på side 32.
I skal læse fra 7 nederste linje på side 33 og til linje 8 på side 34. Øv jer på at kunne fortælle om lektien på fransk. Husk at tage jeres opgaver med fra sidste time - dem om "Baguetten, Vinen og Gryden", som I arbejdede med i timen.
Prøven består af to dele: 1. del er helt uden hjælpemidler, I skal kunne bøje être og avoir i le présent og i le passé composé. I skal også kunne bøje parler i le présent og i le passé composé. Det vil være en indsætningsøvelse, hvor I skal bøje bøje
I skal læse fra linje 1 på side 37 til og med linje 8 på side 37.
I skal finde 15 stikord på fransk og øve ud fra disse stikord at kunne lave et lille resumé af La boîte aux lettres.
Lektien til i dag er, at I skal svare på følgende 2 spørgsmål til La boîte aux lettres:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Deux côtés
I arbejdet med unge fra forskellige kulturer har vi i forbindelse med "Mo og Nathalie" haft fokus på det der forbinder de to hovedpersoner samt deres forskelligheder.
Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i "Mo et Nathalie" samt analysere historien med fokus på personerne og de overordnede temaer. Eleven skal kunne perspektivere til sangen/digtet, Jacqueline et Rachid".
Kernestof:
"Mo et Nathalie" af Hubert Trigalo - forlag Malling Beck 2005
"Jacqueline et Rachid" sang/digt af Farid
Supplerende stof:
"Docker tué: faits-divers", L’actualité des faits divers le 12/06/2020
"Kokainens vej" (uddrag), Politiken den 4/3 2024
"Sous les pavés de Paris, un monde secret" (uddrag), CBC Radio Canada af Jean-Francois Belanger le 9/1 2018
Præsentation af catacomberne:
https://www.youtube.com/watch?v=2ZWCkHOOywA
"Ratatouille", film fra 2007 - med fransk tale
"Exposition des jeunes aux écrans: la solution efficace d'un lycée en Seine-Saint-Denis" 30/4 2024, France 2 (artikel)
Omfang: 32 sider
ordbogen.com
(online-ordbog) er benyttet
Vi har arbejdet med grammatik samt mundtlig sprogfærdighed. Herudover er der fokuseret på billedbeskrivelse i relation til den franske kultur. Der er blevet lagt vægt på ordforrådstilegnelse samt at kunne formulere sig enkelt om både en tekst/emne.
Indhold
Kernestof:
I skal øve jer på at kunne bøje être, avoir og parler i le passé composé.
I skal læse det andet afsnit på side 4 (de sidste 7 linjer på side 4) i "Mo et Nathalie". Jeg har vedhæftet siden.
Mo et Nathalie side 4.pdf
I skal læse de 9 første linjer på side 5 i "Mo et Nathalie".
side 5 i Mo et Nathalie.pdf
I skal læse det andet afsnit på side 5 i "Mo et Nathalie".
I skal læse de første 10 linjer på side 7 om Nathalie i "Mo et Nathalie". (til jer, som endnu ikke har bogen - se vedhæftede fil)
side 7 Mo et Nathalie.pdf
I skal læse de sidste 8 linjer på side 7 i "Mo et Nathalie". ØV jer på at kunne genfortælle hele side 7 for jer selv på fransk. Husk at tage jeres øvelser med "avoir" med, som I arbejdede med i timen sidst.
I skal læse det første afsnit på side 9 (de 10 første linjer på side 9).
Compter en français : le guide pratique pour débutant
I skal læse fra første linje på side 10, "Depuis leur première rencontre... til linje 10 på side 10.
Franske udtryk
I skal læse de 10 første linjer på side 11.
I skal læse fra linje 12, "Il adore également ..." på side 11 og resten af side 11.
I skal læse det første afsnit på side 13 i "Mo et Nathalie" (dvs. 10 linjer).
I skal læse det første afsnit på side 14 (10 linjer).
Vi springer til side 22, hvor I skal læse første afsnit (7 linjer). I skal også øve ordene fra den kryds og tværs vi lavede sidst: bekymring, mindre, bo, sammen, sammenligne, give, ophold, især, finde og projekt.
I skal læse det sidst afsnit på side 22 (dvs. de sidste 9 linjer på side 22).
Husk at tage opgavearket med fra sidst, "Travail sur les catacombes" - vi skal i timen arbejde med C, D og E).
I skal læse de to første afsnit på side 24 (dvs. 10 linjer).
Prøven består af to dele:A) I skal kunne bøje; parler, finir, vendre, avoir og être i nutid (présent) og før nutid (passé composé). I vil få nogle opgaver, hvor I skal oversætte enkle sætninger, hvor ovenstående verber vil indgå.B) I skal skrive en l
I skal læse de 2 første afsnit på side 28. I må gerne øve jer på at kunne genfortælle lektien på fransk.
une histoire de la bande dessinée muette (2)
I skal læse side 29, som er slutningen på historien. Øv jer på at kunne genfortælle lektien på fransk.
I skal finde et billede, som I laver stikord til på fransk. I skal øve at kunne beskrive billedet ud fra disse stikord. Forsøg at øve at kunne tale i 2 minutter.
I har samme lektie for som sidst - altså en billedbeskrivelse. De af jer som allerede har lavet lektien til sidste gang, skal ikke lave en ny billedbeskrivelse.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
L'amour difficile (EKSAMENSEMNE)
Vi har arbejdet med forholdet mellem dreng og pige (mand/kvinde) dels med en drengs forhold til forskellige piger dels om ulykkelig kærlighed. Historierne foregår i Québec. Hovedvægten er lagt på drengen Jérémie, der holder fødselsdag for nogle venner i "Vanille ou chocolat". Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksterne samt analysere og fortolke historierne med fokus på personerne og det overordnede tema. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.
Kernestof:
"Vanille ou chocolat" af Nadine Bismuth fra "Amours et cultures", Gyldendal 2006, red. Helle Høyrup m.fl.
"Marie" af ukendt forfatter fra "Amours et cultures", Gyldendal 2006, red. Helle Høyrup m.fl.
Supplerende stof:
"Anne og Anders i Canada - franske fristelser" udsendelse på DR fra 20/8 2023.
"Vi er på vej til at smide en hel kultur på lossepladsen" kronik skrevet af Jakob Park Nielsen, Politiken den 12/8 2024
"Un prophète" film af Jacques Audiard (2009)
"Sébastien, 17 ans, délinquant sans autre choix". Artikel fra La Libre, 14/11 2019
https://www.foa.dk/temaer/mad-i-andre-lande/frankrig/det-franske-skolesystem
- Det franske skolesystem
Omfang: 39 sider
ordbogen.com
(online-ordbog) er benyttet
I forløbet er der arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Der er også arbejdet med oversættelse og samtaletræning.
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til udsendelsen Anne og Anders i Canada franske fristelser.docx
Skriv 10 stikord op på fransk og øv dig ud fra dem i at fortælle om din sommerferie.
I skal genopfriske at kunne bøje être, avoir, parler, finir og vendre i présent og i passé composé. Husk også artiklen som vi arbejdede med i timen sidst og jeres besvarelser. Vi starter med at tale om jeres svar. Til jer der ikke var til timen i fre
Vi er på vej til at smide en hel kultur på lossepladsen.docx
I skal læse fra linje 30 på side 67 til linje 38/39 på side 67 i "Vanille ou chocolat". Den historie vi startede på i mandags.
I skal læse fra linje 16 på side 68 til linje 28 på side 68. Øv jer på at kunne genfortælle lektien for jer selv.
I skal læse side 69 og 70 i "Vanille ou chocolat". Herefter skal I skrive et resumé på fransk af de to sider uden at tage sætninger fra teksten. I skal bruge jeres eget sprog. I skal oploade jeres resumé under elevfeedback senest når modulet slutter.
I skal læse side 71 og 72 i "Vanille ou chocolat". Herefter skal I lave 3 spørgsmål på fransk til side 71 og 6 spørgsmål til side 72. I skal benytte forskellige spørgeord. Det er meningen, at I skal stille hinanden spørgsmålene i næste uge. I skal op
I har næsten ingen lektier for ;-) I skal bare øve jer på spørgeordene og at kunne stille de spørgsmål, I lavede til modulet i fredags, hvor I skulle arbejde selv.
I skal læse fra linje 4 på side 74 til linje 17 på side 74. Øv jer på at kunne genfortælle lektien for jer selv på fransk. Husk at tage jeres opgaver (indirekte objekt) med - I fik dem i sidste time.
I skal læse fra linje 4 på side 74 til linje 17 på side 74. Øv jer på at kunne genfortælle lektien for jer selv på fransk. Husk at tage jeres opgaver (indirekte objekt) med - I fik dem i mandags.
I skal læse fra linje 17 på side 74 til linje 33 på side 74. Husk at tage jeres opgaver med objekt og indirekte objekt med.
I skal lave stikord på fransk til at kunne lave et resumé af historien. Øv jer også på selve resuméet.
I skal læse de første 13 linjer i den vedhæftede fil, "Marie". Husk at tage jeres opgaver med objekt/indirekte objekt med.
I skal læse fra linje 25 på side 78 i Marie og til linje 34 på side 78. Forsøg at genfortælle lektien for jer selv. (Teksten er vedhæftet lektionen i fredags.)
I skal læse fra linje 41 på side 78 i "Marie" til linje 29 på side 79.
Mød glade op - vi får besøg fra Frankrig.
I skal kunne bøje følgende verber: être, avoir, dire, pouvoir i présent, passé composé og imparfait.
I skal øve at kunne bøje, vouloir, aller og devoir i présent og passé composé. Godt hvis I kan det udenad!
Vi ser resten af filmen "Profeten" ("Un prophète") af Jacques Audiard.
I skal øve jer på at kunne give et handlingsreferat af filmen på fransk - I skal herunder finde 10 relevante gloser på fransk.
I skal øve jer på at kunne bøje être, avoir, parler, finir og vendre i imparfait. Kig også i jeres grammatikbog "Par écrit" og repeter reglerne for delingsartiklen. Vi taler om de sidste 6 spørgsmål til filmen, som vi ikke nåede i timen.
Forsøg at forestille jer, at I er Malik (fra filmen "Un prophète"), der skal beskrive sin egen udvikling i fængslet - altså fra han ankommer til han bliver løsladt. I skal øve jer på at kunne fortælle om udviklingen på fransk - I skal bruge "je" som
I skal lave begge opgaver i modulet:
Prøven består af to dele: Den første del handler om verbebøjning/grammatik. I skal kunne bøje être, avoir, parler, finir, vendre og aller i présent, passé composé og imparfait. I skal også øve objekt (la, le, les osv) og indirekte objekt (lui, leur o
I skal læse de to første afsnit i den vedhæftede artikel. De som ikke var til prøven i mandags får den i dag.
1) I skal læse og forstå side 43 i jeres grammatikbog (Par écrit) om objekt og indirekte objekt. 2) Herefter skal I med jeres egne ord på dansk forklare, hvordan man finder ud af, om man skal bruge objekt (le, la, les osv) eller indirekte objekt (lui
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Entre deux cultures (EKSAMENSEMNE)
Hovedvægten er lagt på "Née en France", hvor vi især har fokuseret på hovedpersonen og hendes problemer i forhold til at leve "i mellem" to kulturer dels den franske dels den algeriske. Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksten samt analysere og fortolke historien med fokus på personerne og det overordnede tema. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.
Kernestof:
"Née en France" af Aïcha Benaïssa
"Le Brio" ("Ordets magt") film af Yvan Attal (2017)
Supplerende stof:
"De riges præsident" udsendelse DR-lyd:
https://www.dr.dk/lyd/p1/udsyn/udsyn-2023/macrons-verden-1-5-er-macron-de-riges-praesident-11802301152
"Folk har jo ikke længere en vinkælder", artikel fra Politiken den 15/12 - 2024
Omfang: 33 sider
ordbog.gyldendal.dk
(online-ordbog) er benyttet
I forløbet er der arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Vi har også arbejdet med politiske forhold. Der er også arbejdet med træning i mundtlig samtalefærdighed og oversættelse.
Indhold
Kernestof:
I skal øve at kunne forklare objekt og indirekte objekt (uden brug af jeres noter) og så skal I lære de 8 verber udenad, som I fandt i arbejd-selv-modulet i fredags.
I skal læse fra begyndelsen af kapitel 2 på side 11 (i Née en France) til linje 23 på side 11. Øv jer gerne på at kunne genfortælle lektien for jer selv.
I skal læse fra begyndelsen af kapitel 3 på side 14 til linje 21 på side 14.
I har ingen lektier for. Alexia kommer og holder et spændende oplæg for jer!
Alexia kommer og afslutter det lille forløb, hun startede sidste gang med jer.
Vi springer til kapitel 5 i Née en France, hvor I skal læse fra begyndelse af kapitlet på side 20 og ned til linje 16 på side 20.
Vi springer til kapitel 7. I skal læse fra begyndelsen af kapitel 7 på side 24 til linje 19 på side 24. Lær 5 vigtige gloser fra lektien.
Billedbeskrivelsesøvelse alternativ øvelse.docx
I skal læse fra starten af kapitel 8 på side 27 og til linje 22 på side 27.
I skal læse fra begyndelsen af kapitel 9 på side 28 til linje 11 på side 29. Find 3 franske stikord til lektien.
I skal læse fra begyndelsen af kapitel 10 på side 31 og ned til linje 17 på side 31. Øv tre vigtige franske ord fra lektien.
Vi springer til kapitel 12 på side 37. I skal læse fra begyndelsen af kapitlet og til linje 10 på side 39. Husk at tage jeres opgaveark med possessive pronominer med (dem vi lavede i sidste modul, ma, mon, sa, osv).
I skal læse fra starten af kapitel 13 på side 40 og til linje 20 på side 40.
Ordforråd.dox.docx
I skal læse fra begyndelsen af kapitel 15 på side 46 til linje 21 på side 46. Husk at tage jeres opgaveark med fra sidst (bestemmelse af verbernes tid).
Embrassez la Joie de la Saison : Marchés de Noël en Provence
I skal læse fra begyndelsen af kapitel 17 på side 56 til linje 22 på side 56. Øv at kunne genfortælle lektien for jer selv. Vi starter også på en film.
I har ingen lektier for. Vi ser filmen færdigt. Til jer som ikke var til undervisningen i mandags: Gå ind på Filmstriben og find filmen "Ordets magt". Se de første 42 minutter af filmen (og ikke mere, da vi ser resten i timen).
Le Brio Analyse du film.docx
I skal arbejde selv i dette modul, da jeg er blevet sat til at være med i SRP-bazar for 3g'erne. I skal lave BÅDE opgave A og B i den vedhæftede fil. Besvarelsen af begge spørgsmål skal oploades i elevfeedback senest, når modulet slutter. Herefter re
Vi begyndte på opgaverne til filmen sidst. Alle skal have færdiggjort spørgsmål 1 til 8 til i dag (I skal ikke lave opgave/spørgsmål 9). Det er "bare" stikord på fransk I skal besvare spørgsmålene med, så taler vi om dem i timen.
I skal læse begyndelsen af kapitel 18 på side 60 til linje 21 på side 60.
I skal læse fra starten af kapitel 19 på side 63 til linje 25 på side 63.
Folk har jo ikke længere en vinkælder.docx
I skal læse fra begyndelsen af kapitel 20 på side 65 og ned til linje 35 på side 65. I skal kunne forstå hovedmeningen.
Vi afslutter "Née en France" og I skal læse fra linje 18 på side 68 og resten af historien. I skal forstå hovedmeningen. udover at arbejde med slutningen af historien, skal vi spille julebingo - så repeter gerne tallene fra 0-100, hvis I skulle have
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Le chagrin (EKSAMENSEMNE)
I arbejdet med emnet lægges der særlig vægt på Le chagrin. Herudover lægges der også vægt på la liberté, les choix, et la responsabilité de sa propre vie.
Disse temaer sættes i forhold til hovedpersonen og dennes udvikling.
Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i teksten og filmen samt analysere og fortolke tekst og film med fokus på personerne og de overordnede temaer. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.
Kernestof:
"Bleu" drejebog red. af Helle Høytup og Jette schjørring,
"Bleu" af Krzystof Kieslowski (film).
Supplerende stof:
"Forbandende franske forstæder" - udsendelse DR-lyd. "Genstart" 2023.
Omfang ca. 21 sider.
ordbog.gyldendal.dk
(online-ordbog) er benyttet
I forløbet er der arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt især med fokus på franske unge. Der er også arbejdet med oversættelse og samtaletræning.
Indhold
Kernestof:
Godt nytår :-)
I skal læse scene 1 og halvdelen af scene 2 (ned til "Monsieur Leroy ...") på side 12 i Bleu. Øv jer på at kunne genfortælle lektien.
I skal læse scene 5 og kunne genfortælle den med jeres egne ord. Vi starter også med at se noget af filmen.
Vi springer frem til scene 9, som I skal læse. Øv jer på at kunne genfortælle scenen med jeres egne ord. Vi skal se resten af filmen i timen. Til jer som ikke var her i mandags: I kan gå ind på filmstriben og se de første 60 minutter af filmen.
I skal læse scene 19 og 20. Øv jer på at kunne genfortælle scenerne for jer selv.
I skal læse scene 23 og 24. Husk at øve at kunne genfortælle scenerne.
I skal læse scene 28 og scene 33.
I skal åbne den vedhæftede fil og læse, hvad I skal lave. Når modulet slutter, skal I oploade jeres besvarelse under elevfeedback, så jeg kan føre fravær.
I skal læse scene 35 og scene 45.
I skal læse scene 50.
Prøve. Prøven kommer til at bestå af to dele:
I har ingen lektier for - men husk jeres bog "Bleu".
Gå ind på linket og se billedet. I skal skrive stikord til billedet (ikke sætninger) - husk så mange billedbeskrivelsesudtryk som muligt. I skal også skrive stikord til den franske kontekst. (Skulle linket ikke virke, skal I forberede et andet billed
Samme lektie som til i går. Husk at tage jeres opgaveark med, som I startede på i timen i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La solitude (EKSAMENSEMNE)
Vi har arbejdet med "Permission". I arbejdet med historien har vi fokuseret på hovedpersonen og hans opfattelse af sig selv og om, at han indimellem føler sig ensom. Vi har også arbejdet med forholdet til hans bror. Herudover har vi arbejdet filmen "La délicatesse", hvor vi også har set på ensomhed. I filmen mister Nathalie sin kæreste og hun føler sig ensom. Vi har set på, hvordan hun udvikler sig ikke mindst i mødet med Markus. Eleven skal på fransk kunne redegøre for indholdet i historien, "Permission" samt analysere og fortolke både film og historie med fokus på personerne. Eleven skal også på fransk kunne indgå i samtale om dette.
Kernestof:
"Permission" af Anna Gavalda taget fra novellesamlingen, "Je voudrais que quelqu'un m'attende quelque part", Le dilettante 1999
"La délicatesse" film David og Stéphane Foenkinos 2011.
Supplerende stof:
Anna Gavalda, kort beskrivelse af Anna Gavalda fra "Tendances littéraires", red. af Ingelise Andersen og Ulla Gjedde Palmgren, Gyldendal 2004.
"Hvor godt kender du Frankrig", artikel fra Politiken 9 april 2022
Omfang: 31,5 sider
ordbogen.com
(online-ordbog) er benyttet
I forløbet er der arbejdet med relevante grammatiske emner, billedbeskrivelse herunder franske forhold samt fransk kultur generelt. Der er også arbejdet med oversættelse og samtaletræning.
I forbindelse med fransk kultur har vi haft franske udvekslingselever på besøg i 4 dage. De franske elever har boet hos de danske og der har været fuldt program for alle elever i 4 dage med fokus på kultur og sproglighed.
Indhold
Kernestof:
I har ingen lektier for til i dag.
I skal læse fra linje 16 på side 55 i Permission til linje 3 på side 56. (novellen af Anna Gavalda, som I fik i timen sidst). Til jer som ikke var til timen, har jeg vedhæftet siden her:
I skal læse fra øverst side 57 i Permission og ned til linje 14 på side 57. Husk jeres opgaveark med antonymer, som I fik i timen.
I skal læse fra linje 7 på side 59 og til linje 17 på side 59 i Permission.
Vi har en skrivetime, hvor vi især skal lægge vægt på verbebøjning og tider. I skal derfor repetere de regelmæssige verber samt être og avoir i følgende tider: présent, passé composé, imparfait, futur proche og futur.
I har ingen lektier for - husk bare at tage "Permission" med.
Ubereats, Deliveroo... Comment la livraison à domicile transforme Paris en ville fantôme
I skal læse fra linje 3 på side 61 til linje 17 på side 61.
I skal læse fra starten af side 64 og ned til linje 17 på side 64 i Permission.
I skal læse fra linje 6 på side 66 og resten af siden.
Prøve. Prøven kommer til at bestå af to dele:Del 1: uden hjælpemidler: verbebøjning (regelmæssige verber samt pouvoir, vouloir, devoir, être, avoir og aller) i présent, passé composé, imparfait og futur proche) - herudover vil der være opgaver i bund
I skal læse fra, "Je narrivais pas à m'endormir..." på side 68 i Permission og til linje 5 på side 68.
I skal læse "Permission" færdig.
Vi skal se film, som bliver pensum til eksamen sammen med "Permission". Vi mødes i biografen.
Vi mødes i biografen og ser filmen færdig herefter går vi over i klassen. I har ingen lektier for.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59105671369", "T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59105671369", "H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59105671369" }