Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Vigga Merete von Staffeldt, ZZChristina Dannefeldt Bøthner
|
Hold
|
2023 TyF/1 (1g TyF/1, 2g TyF/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tysk introforløb
INDHOLD
Materiale:
Andreas Bourani: Auf uns (2014) (i: "Auf uns" af Sønderskov og Sinding)
Tim Bendzko: Programmiert (2013) (i: Auf uns")
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co. Ein Vergleich (i: "Auf uns")
"Lob tut gut" (i: "Melde dich mal" af Beck og Hove)
Mark Monheim: About a Girl (spillefilm 2014)
Lærerproduceret materiale:
Svage og stærke verbers bøjning + øvelser
Du und Deutsch
Ausdrücke für den Dialog
Opgaver til materialet (forståelse, samtale, skriftligt tysk). Desuden skriftligt arbejde i form af en test i svage og stærke verber.
Grammatik:
Svage verber
Stærke verber (kun i overblik)
Artikler
Diverse øvelser:
af Sjov med sprog
(Studieskolen)
Aktivität zum Wachwerden
Obstsalat
Antal sider i alt:
ca. 34 sider
OMFANG
Medio november – medio januar
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Forløbet har til formål at bygge bro mellem folkeskolen og gymnasiet. Der er fokus på at øge elevernes motivation for at lære tysk, og et mål har været give eleverne viden om, hvordan de selv kan være med til forbedre deres kommunikative kompetencer og deres læsestrategier.
Succeskriterier for mundtlig sprogproduktion:
- At eleverne kender og kan bruge følgende strategier: At tale i hele sætninger, at genbruge ord fra spørgsmål i svar og at forklare ord, man ikke kender, vha. andre ord.
- At eleverne kender og begynder at bruge faste udtryk (faste vendinger til at føre samtale - herunder at udtrykke sin egen holdning - samt tidsudtryk)
- At eleverne kender og kan bruge udtaleregler for tysk
- At eleverne oplever, at de taler meget tysk i timerne
- At eleverne erfarer, at aktiv deltagelse giver motivation og sproglig forbedring
Succeskriterier for læsning:
- At eleverne bliver opmærksomme på at udnytte transparente ord
- At eleverne ved, hvordan de på forskellig vis kan udnytte gloser til en tekst
- At eleverne bliver opmærksomme på, at konteksten kan hjælpe til at forstå nye ord
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reise
Læringsmål
• Du kan forklare, hvorfor en rejse kan have betydning i de kilder, vi har læst
• Du kan forklare hovedpersonen/hovedpersonernes udvikling
• Du kan forklare udfordringer på rejsen
• Du kan reflektere over symbolik i teksterne eller genstande med symbolsk betydning på rejsen
• Du kan beskrive og fortolke rejsens formål i teksterne
Materiale:
Im Juli – Film – Fatih Akin, 2000 1 time og 39 min.
Im Juli – Tekst – Tyskforlaget Scene: 8, 13, 28-29, 38-39, 68, 72, 86
Rammstein: Reise Reise [sangtekst 2004] tekst med gloser fra "Kurzum - Text und Sprache Homann og Wikkelsø Pedersen Tyskforlaget 2005.
+uddrag af diverse hjemmesider af fortolkning og symbolik.
Der Tod in Venedig - Th. Mann. (1913) Fischer Taschenbuch Verlag 1992 udvalgte afsnit. Red.
Ialt ca. 45 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sætningsanalyse 1
|
28-01-2024
|
Substantiver og artikler - 1g Tyf 1
|
17-02-2024
|
De 3 køn og regelmæssige verber - 1g.
|
02-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Erwartungen
Erwartungen
Læringsmål:
• Du kan udtrykke dig omkring dine egne og andres forventninger til dig
• Du kan reflektere over, hvilke forventninger du har til fremtiden og til andre mennesker
• Du kan forklare hvilke forventninger personerne har til sig selv i det materiale, vi har arbejdet med. (se under materiale)
• Du kan forklare genren ”Sachlitteratur” og anvende det retoriske pentagram som analyseredskab
• Du kan forklare genren ”Lyrik”.
Materiale:
• Sangtekst: Lebe lauter – Christina Stürmer https://sturmerunddranger.systime.dk/?id=150
• ”Jugendliche und Alkohol“ BR24. Bayrischer Rundfunk Nachrichten. https://www.youtube.com/watch?v=0Y-iHMrZbaE
• „Zukunft Pink“ [sangtekst og Video] Peter Fox 2023.
• „Der Mann, der nie zu spät kam“. Paul Maar. (1986). Aus: Auf Uns. 1. i-bogsudgave, 2019 © Kate Fuchs, Mathilde Sinding og Gyldendal A/S, 2016 https://aufuns.systime.dk/?id=170
• Begriffskarte Sachlitteratur – Aus „Gattungen“. https://gattungen.systime.dk/?id=185
• Begriffskarte Lyrik – Aus “Gattungen”: https://gattungen.systime.dk/?id=134
• Das Rethorische Pentagramm – Aus „Gattungen“. https://gattungen.systime.dk/?id=188
Karrierelæring:
N.B. Forløbet har også et aspekt af ”Karrierelæring”: Herunder styrke elevernes ”bevidsthed om fagets anvendelse både i det omgivende samfund og i bred forstand”, samt ”reflektere over egne muligheder, f.eks. egne faglige styrker og svagheder med henblik på at udvikle grundlag og motivation for at foretage uddannelses- og karrierevalg efter gymnasiet”.
Herunder især materialet:
• Vor dem Sprung in die Arbeitswelt : Monika Zech und AnnaBarbara Gyselv Aus: Genau! - Grundbog i tysk til HHX © 2018 Anne Lønberg Eskesen og Gyldendal A/S 1. i-bogsudgave, 2019 https://genau.systime.dk/?id=142
• ”Gute Ratschläge - aus dänischer Perspektive” – videomateriale på dansk, hvor 4 danskere med tysk erhvervsaktivitet giver gode råd til, hvad de selv kunne have brugt at vide i tyskundervisningen.
Omfang ca. 27 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Märchen - Eksamen
Forløbsbeskrivelse:
Vi arbejder med nogle af Brødrene Grimms eventyr og har fokus på de typiske træk i folkeeventyr. Samtidig har vi berørt forskellen på folkeeventyr og kunsteventyr. Eleverne har primært arbejdet med den mundtlige og skriftlige dimension.
Eleverne har arbejdet med de magiske elementer i filmen Lola Rennt, og drager dermed parallel til eventyrgenren.
Kernestof:
Introduktion til emnet fra Helle Egendal, Gattungen (Gyldendal, 2017) s. 61 - 67
Rumpelstilzchen: https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/rumpelstilzchen
Rotkäppchen: https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/rotkaeppchen
Paul Maar: Hänsel und Gretel - die Geschichte vom bösen Hänsel, böse Gretel und die Hexe.
Se link: http://kita.zentrumbildung-ekhn.de/fileadmin/kita/U3/Material_FT_Gott_in_der_Krippe2011/AG_Reggio_in_der_Krippe-_Die_Geschichte_vom_boesen_Haensel.pdf
FILM: Lola Rennt
Grammatisk fokus: Sætningsanalyse, den bestemte artikel, verbets bøjning, perfektum.
Antal sider: 40
Supplerende materiale:
Rumpelstilzchen - Deine Märchenwelt
https://www.youtube.com/watch?v=BRFvE_uh33w
Rotkäppchen - Deine Märchenwelt
https://www.youtube.com/watch?v=e7iYQX0MPy8&list=PLTzW_mF4a5Gp40av34Puz5avEm4uiHKrd
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Die DDR - Eksamen
Eleverne har i forløbet arbejdet med fokus på især flugten fra DDR i perioden. Vigtige begivenheder og årstal har også været et emne. Eleverne har igennem forskellige arbejdsformer beskæftiget sig mundtligt og skriftligt med emnet.
Eleverne har arbejdet med personbeskrivelse og adjektiver samt modsætninger.
Grammatisk fokus: Hoved- og ledsætning samt verbets placering, pronominer- personlige og relative. Uregelmæssige verber.
Kernestof:
Film: Flugten fra Østtyskland (2018)
Antal sider: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
DDR, Vokabeln1
-
Minlæring, Hoved og ledsætning
-
Mette Hermann: Wie geht's?, Gyldendal; sider: 60, 65-66
-
Quizlet, Mauerfall
-
Quizlet, DDR und die Mauer
-
Opgaver til Der Hausfreund Julia Franck.docx
-
Adjektive - Gegensätze, Personenbeschreibung
-
Minlæring, Pronominer
-
Minlæring, Relativ pronominer
-
Minlæring, uregelmæssige verber
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Krimi - Eksamen
Beskrivelse: I forløbet hvor klassen arbejder med krimitekster og krimi som genre, arbejder de især ud fra begrebskort og -oversigter fra antologien Gattungen. I de læste tekster var kvinder samt kvindens rolle på forskellig vis det centrale omdrejningspunkter for teksterne. I undervisningen øvede eleverne især det at præsentere teksterne med brug af Redemittel, som træning til eksamen.
Grammatisk fokus: Repetition af sætningsstruktur, pronominer og kendskab til gængse adverbier
Kernestof:
Helle Egendal, Gattungen - Krimi (2017) s. 78 - 85
Mord im Hotel (1989) Unbekannter Schriftsteller
Mein fünfter Mord (1991) Milena Moser
Letzte Pizza (1992) Milena Moser
Film: Tatort, Und immer gewinnt die Nacht (2021) ARD
Antal sider: 40
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Das multikulturelle Deutschland - Eksamen
Beskrivelse: Eleverne arbejdede i dette forløb med forskellige indgangsvinkler til det at føle sig fremmed. I dette emne blev eleverne præsenteret for tekster som især beskæftiger sig overvejende med den tyrkiske tyskers liv og integrationsmulighederne i en tysksproget kontekst. I forløbet har vi fokuseret på ordforråd omkring emnet multikulti. Eleverne har arbejdet med det at udtrykke egen mening.
Kernestof:
Peter Härtling: Der gelbe Junge (1975)
Eine Familie - Zwei Welten
Eko Fresh: Aber (2019) https://www.youtube.com/watch?v=1A7Qw88As64
Film:
Almanya, Willkommen in Deustchland (2011)
Antal sider: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59107627741",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59107627741",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59107627741"
}