Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Tina Maria Pedersen
|
Hold
|
2023 En/p (1p En, 2p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Being Young **EXAM**
Vi har i forløbet arbejdet med metodiskbevidsthed og fagbegreberne characterization, setting, symbolism, theme and message. Vi har haft særlig fokus på hovedpersoner, der stod på tærsklen til at lære noget nyt om verden/ sig selv.
Eleverne forventes at kunne læse tekster med inddragelse af relevante fagbegreber og perspektiver tematisk til disse tekster.
Materiale:
Penelope Lively: Clara’s Day
Michael Richards, Just like that
Lucy Caldwell: Through the wardrobe
Lucy Caldwell's reading:
https://www.youtube.com/watch?v=YRjhts_p1H8
Kortfilm:
"Up and down" Jason Karman, 2013 https://himgym.dk/elektroniske_opgaver/en/hf/HfEnB20160818/index.html#
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
English as Lingua Franca (ELF)
Eleverne har læst om Engelsk som Lingua Franca og kigget på fejl lavet af non-native speakers.
English as a Lingua France, kap. 4.5 The English Handbook som ibog på Ibiblioteket: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=166, med særlig fokus på "English as a dominant world language" og grundene hertil.
De skal kunne redegøre for de vigtigste grunde til, at engelsk bruges som Lingua Franca i dag, samt kunne placere engelsktalende lande indenfor Kachru's Model; the inner, outer og expandig circle. Endvidere skal de kunne udpege gængse fejltyper blandt ELF speakers.
Eleverne skal derudover, i grove træk, kunne sige noget om det engelske sprogs udvikling i forhold til oprindelse af låneord samt begrundelsen herfor.
Links: https://www.youtube.com/watch?v=crA3DRSeuGs
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The Cult of Celebrity - Stars, Fans and Wannabes
Dette forløb har beskæftiget sig med stars, fans and celebrities:
Vi har i denne periode testet Systimes Ibibliotek og læst uddrag fra følgende bøger. Vi kom dog aldrig særlig langt i forløbet, idet der skete en stor udskiftning,
"Angles"https://angles.systime.dk/?id=129 og afsnittene:
Nick Hornby, Julia Naked (excerpt) Andy Warhole: "Fame"
Sufjan Stevens: Tonya Harding
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=166
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
American Dream/ Identity
Forløbet skal give eleverne en forståelse af begrebet "The American Dream" og dermed den amerikanske mentalitet. eEeverne forventes at kunne sige noget om den amerikanske drømt og analysere tekster ved brug af engelskfaglige metoder (non-fiction og fiction) samt perspektivere til læste tekster.
Læste tekster fra ibiblioteket, Systime som et led i et forsøg med ibøger:
"New American Frontiers", Systime, 2014, kapitel 2:
Uddrag af James Truslow Adams fra "The Epic of America" (1931)
David Simon’s introduction to Rafael Alvarez: The Wire (2010), excerpt
Trump tweets on the American Dream
"Being American", Gyldendal, Ibogsudgave, 2020, kapitel 1:
Having Rights
Having Dreams
Being Optimistic
Dokumentar:
De fattigere Amerikanere, Horizont, CFU.
Videoclip:
The Newsroom Speech by Jeff Daniels
Film:
The Pursiut of Happiness
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Trapped** EXAM**
10,00 moduler
Eleverne har stiftet bekendtskab med fiktion, der beskriver følelsen af at være "trapped". Eleverne forventes at kunne analysere og fortolke lignende tekster og perspektivere til disse med inddragelse begreberne narrator, characterization, setting, symbolism, theme, message samt begrebet "the lyrical speaker" i forhold til digtlæsningen af sidstnævnte tekst.'
Yderligere har der været fokus på elevernes egne produkter med samme tema.
Læste tekster:
Dennis Scott "Catch".
Bret Easton Ellis, excerpt; "On the Beach"
Emily Brönte: "She dried her tears and they did smile" (1848)
Film:
Emily the Criminal, 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Same Sea, pkt. 2 og 3
|
01-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Going Mental
Going Mental
Do the pre- reading
Arthur Allen: Readin", Ritin" and Ritalin
Mary O"Hara: Mental health is strongest taboo, says research
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Horror! ** EKSAMEN**
Eleverne har i forbindelse med forløbet læst udvalgte kapitler om Horror fra Systime af Rasmus Drisdal, Johanne Riktrup Hansen, 2024 (kopieret fra ibog).
Eleverne forventes at kunne anvende- og perspektivere til den viden, de har fået fra nedenstående kapitler og til de læste tekster samt at kunne analysere og fortolke horror noveller med inddragelse af de begreberne Id, Ego og Super Ego, samt fagbegreber fra fiktionsanalyse; narration, characterization, setting, title, symbolism, suspense, theme and message, .
Endvidere har vi beskæftiget os med Steven Kings syn på, hvorfor vi kan lide Horror og hvordan han skræmmer os i sine tekster ved brug af foreshadowing, anvendelse af "phobic pressurepoints", "national pressurepoints" the abnormal and supernatural, callback/ supsense and pay off".
Eleverne har læst kapitlerne om
Horror - a mirror of the human psyche
Horror - a mirror of society
Horror - a mirror of human nature
Excerpt: Stephen King: Why We Crave Horror Movies (1982)
Stephen King: "The Boogeyman" (1973)
Derudover har eleverne læst
Edgar Allan Poe: "The Tell- Tale Heart" (1843)
Bret Easton Ellis: "Killing Child at Zoo" excerpt from "American Psycho (1987)
Videoklip:
How Stephen King Scares his Audience:
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=Steven+king+Why+i+write+horror&&mid=95053E48C72BB3E6502395053E48C72BB3E65023&&FORM=VRDGAR
Edgar Allan Poe, writer, mini bio:
https://www.youtube.com/watch?v=x-387NMCR6w&t=133s
American Psycho in 5 minutes:
https://www.youtube.com/watch?v=QyE4GhAVysU
Film:
Stephen King: Carrie (2013)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hemingway- Story and dialogue/ værklæsning **EXAM*
Vi har i dette forløb beskæftiget os med Hemingways skrivestil, så udover de helt almindelige fagbegreber narrator, characterization, setting, symbolism, title, theme and message. forventes de at kunne redegøre for, samt udpege The Iceberg Theory og minimalism og sige noget om Hemingways dialoger.
Læste tekster fra kopieret kompendium:
Hills Like White Elephants
Cat in the Rain
A Very short Story
The Short, Happy Life of Francis Macomber- værklæsning.
Clips:
Ernest Hemingway Biography: A Life of Love and Loss:
https://www.youtube.com/watch?v=aLTk727FGuA
Ernest Hemingway Mini Bio:
https://www.youtube.com/watch?v=0JQDe0GCNHg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Divided States of America
Vi har arbejdet med udvalgte kapitler og uddrag fra "Liberty, Guns and babies" Columbus, 2024 fra iBiblioteket: https://libertygunsandbabies.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=55
Eleverne forventes at kunne sige noget om den dybe splittelse, der er opstået i USA med polarisering specelt indenfor politik : De forventes at kunne perspektivere til emnet i analyse af film/ tekster, der illustrerer denne splittelse.
Vi har arbejdet med udvalgte kapitler og uddrag fra "Liberty, Guns and Babies" Columbus, 2024 fra iBiblioteket: https://libertygunsandbabies.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=55:
David French:
Divided We Fall (excerpt)
John Lantigua:
The Bit Split (excerpts)
Progogue and chapters 1,-3
Clips:
The Law of Group Polarization, David French:
https://www.youtube.com/watch?v=DjBzFdrF5vs
Fears grow over new civil war in deeply divided America,
Channel 4 News, August 2024:
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=channel+4+Divided+america+and+civil+war&mid=AEE20A4FF8BB8999757EAEE20A4FF8BB8999757E&FORM=VIRE
America at a crossroads: How today’s divisions in America are different from what we’ve seen before, PBS news, Feb 22, 2023:
https://www.pbs.org/newshour/show/how-todays-divisions-in-america-are-different-from-what-weve-seen-before?fbclid=IwY2xjawGfR0ZleHRuA2FlbQIxMAABHT18ty3o1M7WfqLGauQUFXKWjqo261QJ6PKZsg0aXBwvmjZ18S92WOC-kQ_aem_AA__Id8LxRM4GT-03bvF_Q
Documentary:
A Day of Rage, New York Times, 2021
Film:
Civil War, 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
South AFrica** EXAM**
I dette forløb har eleverne arbejdet med temaet Sydafrika – fortid og nutid gennem en multimodal tilgang med forskellige teksttyper og udtryksformer i spil. Forløbet har bestået af både research og mundtlige oplæg, fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder spillefilm, en novelle, sangtekster, nyhedsindslag, dokumentaruddrag, avisartikler samt et foredrag holdt af sydafrikaneren, Carl Davis.
Ved at kombinere skriftlige, mundtlige, visuelle og auditive udtryk har eleverne opnået en nuanceret forståelse af Sydafrikas komplekse historie og samfundsmæssige udfordringer i forhold til apartheid, fattigdom og den voksende vrede blandt de sorte over den fortsatte ulighed, som stadig fastholder dem i apartheid-lignende tilstande.
Eleverne forventes i grove træk at kunne redegøre for ovenstående samt Mandela, Steve Biko og Donald Woods kamp mod Apartheid. Endvidere foreventes de at kunne sige noget om The Soweto Uprising som et eksempel på apartheid regerings brutale behandling af sorte.
Endvidere forventes de at kunne anvende fagbegreber fra det retoriske pentagram såvel som fiktionsanalyse.
Læste tekster:
"Life under apartheid: demeaning, often brutal", Michael Pearson and Tom Cohen, CNN, December 6, 2012.
"The growing fight in South Africa over land and identity" 2019 (en kort parallel til konflikten mellem Trump og den sydfrikanske ambassadør, samt Trumps løfte om flygtninge status til Afrikaanere i USA).
The Freedom Charter- skimmet
How Urban Design Keeps South Africa Segregated, 27. maj 2024.
https://www.youtube.com/watch?v=p5O3yjC1BqA
Trevor Chats with His Grandma About Apartheid and Tours Her Home, “MTV Cribs”-Style | The Daily Show, 4. dec. 2018.
https://www.youtube.com/watch?v=1s5iz6ml-qA
Sydafrikas knuste drøm, CFU, 12. december 2016
Film:
Cry Freedom
Goodbye Bafana
Innvictus
Stand-up comedy:
De (næsten) sidste 20 minutter af Trevor Noah, "Son of Patrica"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59116220109",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59116220109",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59116220109"
}