Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Tina Maria Pedersen
Hold 2023 En/p (1p En, 2p En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Being Young **EXAM**
Titel 2 English as Lingua Franca (ELF)
Titel 3 The Cult of Celebrity - Stars, Fans and Wannabes
Titel 4 American Dream/ Identity
Titel 5 Trapped** EXAM**
Titel 6 Going Mental
Titel 7 Horror! ** EKSAMEN**
Titel 8 Hemingway- Story and dialogue/ værklæsning **EXAM*
Titel 9 Divided States of America
Titel 10 South AFrica** EXAM**
Titel 11 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Being Young **EXAM**

Vi har i forløbet arbejdet med metodiskbevidsthed og fagbegreberne characterization, setting, symbolism, theme and message. Vi har haft særlig fokus på hovedpersoner, der stod på tærsklen til at lære noget nyt om verden/ sig selv.
Eleverne forventes at kunne læse tekster med inddragelse af relevante fagbegreber og perspektiver tematisk til disse tekster.

Materiale:

Penelope Lively: Clara’s Day

Michael Richards, Just like that

Lucy Caldwell: Through the wardrobe

Lucy Caldwell's reading:
https://www.youtube.com/watch?v=YRjhts_p1H8

Kortfilm:
"Up and down" Jason Karman, 2013 https://himgym.dk/elektroniske_opgaver/en/hf/HfEnB20160818/index.html#






Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 English as Lingua Franca (ELF)

Eleverne har læst om Engelsk som Lingua Franca og kigget på fejl lavet af non-native speakers.

English as a Lingua France, kap. 4.5 The English Handbook som ibog på Ibiblioteket: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=166, med særlig fokus på "English as a dominant world language" og grundene hertil.

De skal kunne redegøre for de vigtigste grunde til, at engelsk bruges som Lingua Franca i dag, samt kunne placere engelsktalende lande indenfor Kachru's Model; the inner, outer og expandig circle. Endvidere skal de kunne udpege gængse fejltyper blandt ELF speakers.

Eleverne skal derudover, i grove træk, kunne sige noget om det engelske sprogs udvikling i forhold til oprindelse af låneord samt begrundelsen herfor.

Links: https://www.youtube.com/watch?v=crA3DRSeuGs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The Cult of Celebrity - Stars, Fans and Wannabes

Dette forløb har beskæftiget sig med stars, fans and celebrities:
Vi har i denne periode testet Systimes Ibibliotek og læst uddrag fra følgende bøger. Vi kom dog aldrig særlig langt i forløbet, idet der skete en stor udskiftning,

"Angles"https://angles.systime.dk/?id=129 og afsnittene:

Nick Hornby, Julia Naked (excerpt) Andy Warhole: "Fame"
Sufjan Stevens: Tonya Harding

https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=166
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 American Dream/ Identity

Forløbet skal give eleverne en forståelse af begrebet "The American Dream" og dermed den amerikanske mentalitet. eEeverne forventes at kunne sige noget om den amerikanske drømt og analysere tekster ved brug af engelskfaglige metoder (non-fiction og fiction) samt perspektivere til læste tekster.

Læste tekster fra ibiblioteket, Systime som et led i et forsøg med ibøger:

"New American Frontiers", Systime, 2014, kapitel 2:
Uddrag af James Truslow Adams fra "The Epic of America" (1931)
David Simon’s introduction to Rafael Alvarez: The Wire (2010), excerpt
Trump tweets on the American Dream

"Being American", Gyldendal, Ibogsudgave, 2020, kapitel 1:
Having Rights
Having Dreams
Being Optimistic


Dokumentar:
De fattigere Amerikanere, Horizont, CFU.


Videoclip:
The Newsroom Speech by Jeff Daniels

Film:
The Pursiut of Happiness
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Trapped** EXAM**

10,00 moduler

Eleverne har stiftet bekendtskab med fiktion, der beskriver følelsen af at være "trapped". Eleverne forventes at kunne analysere og fortolke lignende tekster og perspektivere til disse med inddragelse  begreberne narrator, characterization, setting, symbolism, theme, message samt begrebet "the lyrical speaker" i forhold til digtlæsningen af sidstnævnte tekst.'

Yderligere har der været fokus på elevernes egne produkter med samme tema.

Læste tekster:
Dennis Scott "Catch".
Bret Easton Ellis, excerpt; "On the Beach"
Emily Brönte: "She dried her tears and they did smile" (1848)

Film:
Emily the Criminal, 2022
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Same Sea, pkt. 2 og 3 01-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Going Mental

Going Mental
Do the pre- reading
Arthur Allen: Readin", Ritin" and Ritalin
Mary O"Hara: Mental health is strongest taboo, says research
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Horror! ** EKSAMEN**

Eleverne har i forbindelse med forløbet læst udvalgte kapitler om Horror fra Systime af Rasmus Drisdal, Johanne Riktrup Hansen, 2024 (kopieret fra ibog).
Eleverne forventes at kunne anvende- og perspektivere til den viden, de har fået fra nedenstående kapitler og til de læste tekster samt at kunne analysere og fortolke horror noveller med inddragelse af de begreberne Id, Ego og Super Ego, samt fagbegreber fra fiktionsanalyse; narration, characterization, setting, title, symbolism, suspense,  theme and message, .

Endvidere har vi beskæftiget os med Steven Kings syn på, hvorfor vi kan lide Horror og hvordan han skræmmer os i sine tekster ved brug af foreshadowing, anvendelse af "phobic pressurepoints", "national pressurepoints" the abnormal and supernatural, callback/ supsense and pay off".

Eleverne har læst kapitlerne om
Horror - a mirror of the human psyche
Horror - a mirror of society
Horror - a mirror of human nature

Excerpt: Stephen King: Why We Crave Horror Movies (1982)
Stephen King: "The Boogeyman" (1973)

Derudover har eleverne læst
Edgar Allan Poe: "The Tell- Tale Heart" (1843)
Bret Easton Ellis: "Killing Child at Zoo" excerpt from  "American Psycho (1987)

Videoklip:
How Stephen King Scares his Audience:
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=Steven+king+Why+i+write+horror&&mid=95053E48C72BB3E6502395053E48C72BB3E65023&&FORM=VRDGAR

Edgar Allan Poe, writer, mini bio:
https://www.youtube.com/watch?v=x-387NMCR6w&t=133s

American Psycho in 5 minutes:
https://www.youtube.com/watch?v=QyE4GhAVysU

Film:
Stephen King: Carrie (2013)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hemingway- Story and dialogue/ værklæsning **EXAM*

Vi har i dette forløb beskæftiget os med Hemingways skrivestil, så udover de helt almindelige fagbegreber narrator, characterization, setting, symbolism, title, theme and message. forventes de at kunne redegøre for, samt udpege The Iceberg Theory og minimalism og sige noget om Hemingways dialoger.

Læste tekster fra kopieret kompendium:

Hills Like White Elephants
Cat in the Rain
A Very short Story
The Short, Happy Life of Francis Macomber- værklæsning.

Clips:

Ernest Hemingway Biography: A Life of Love and Loss:
https://www.youtube.com/watch?v=aLTk727FGuA

Ernest Hemingway Mini Bio:
https://www.youtube.com/watch?v=0JQDe0GCNHg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Divided States of America

Vi har arbejdet med udvalgte kapitler og uddrag fra "Liberty, Guns and babies" Columbus, 2024 fra iBiblioteket:  https://libertygunsandbabies.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=55

Eleverne forventes at kunne sige noget om den dybe splittelse, der er opstået i USA med polarisering specelt indenfor politik : De forventes at kunne perspektivere til emnet i analyse af film/ tekster, der illustrerer denne splittelse.

Vi har arbejdet med udvalgte kapitler og uddrag fra "Liberty, Guns and Babies" Columbus, 2024 fra iBiblioteket:  https://libertygunsandbabies.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=55:

David French:
Divided We Fall (excerpt)

John Lantigua:
The Bit Split (excerpts)
Progogue and chapters 1,-3


Clips:

The Law of Group Polarization, David French:

https://www.youtube.com/watch?v=DjBzFdrF5vs

Fears grow over new civil war in deeply divided America,
Channel 4 News, August 2024:

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=channel+4+Divided+america+and+civil+war&mid=AEE20A4FF8BB8999757EAEE20A4FF8BB8999757E&FORM=VIRE

America at a crossroads: How today’s divisions in America are different from what we’ve seen before, PBS news, Feb 22, 2023:
https://www.pbs.org/newshour/show/how-todays-divisions-in-america-are-different-from-what-weve-seen-before?fbclid=IwY2xjawGfR0ZleHRuA2FlbQIxMAABHT18ty3o1M7WfqLGauQUFXKWjqo261QJ6PKZsg0aXBwvmjZ18S92WOC-kQ_aem_AA__Id8LxRM4GT-03bvF_Q


Documentary:
A Day of Rage, New York Times, 2021

Film:
Civil War, 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 South AFrica** EXAM**


I dette forløb har eleverne arbejdet med temaet Sydafrika – fortid og nutid gennem en multimodal tilgang med forskellige teksttyper og udtryksformer i spil. Forløbet har bestået af både research og mundtlige oplæg, fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder spillefilm, en novelle, sangtekster, nyhedsindslag, dokumentaruddrag, avisartikler samt et foredrag holdt af sydafrikaneren, Carl Davis.

Ved at kombinere skriftlige, mundtlige, visuelle og auditive udtryk har eleverne opnået en nuanceret forståelse af Sydafrikas komplekse historie og samfundsmæssige udfordringer i forhold til apartheid, fattigdom og den voksende vrede blandt de sorte over den fortsatte ulighed, som stadig fastholder dem i apartheid-lignende tilstande.

Eleverne forventes i grove træk at kunne redegøre for ovenstående samt Mandela, Steve Biko og Donald Woods kamp mod Apartheid. Endvidere foreventes de at kunne sige noget om The Soweto Uprising som et eksempel på apartheid regerings brutale behandling af sorte.

Endvidere forventes de at kunne anvende fagbegreber fra det retoriske pentagram såvel som fiktionsanalyse.

Læste tekster:
"Life under apartheid: demeaning, often brutal", Michael Pearson and Tom Cohen, CNN, December 6, 2012.

"The growing fight in South Africa over land and identity" 2019 (en kort parallel til konflikten mellem Trump og den sydfrikanske ambassadør, samt Trumps løfte om flygtninge status til Afrikaanere i USA).

The Freedom Charter- skimmet

How Urban Design Keeps South Africa Segregated,   27. maj 2024.
https://www.youtube.com/watch?v=p5O3yjC1BqA

Trevor Chats with His Grandma About Apartheid and Tours Her Home, “MTV Cribs”-Style | The Daily Show, 4. dec. 2018.
https://www.youtube.com/watch?v=1s5iz6ml-qA

Sydafrikas knuste drøm, CFU, 12. december 2016


Film:
Cry Freedom
Goodbye Bafana
Innvictus
Stand-up comedy:
De (næsten) sidste 20 minutter af Trevor Noah, "Son of Patrica"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Tilladte hjælpemidler til eksamen


Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Minlæring: https://minlaering.dk
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Longman online dictionary: https://www.ldoceonline.com/
Webster online dictionary: https://www.merriam-webster.com/
Cambridge online dictionary: https://dictionary.cambridge.org/
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/
Oxford Collocation Dictionary: https://www.freecollocation.com/
OneNote-App
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer