Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Allan Sørensen
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
DOX
Mediemæssigt forløb om dokumentargenren (film og tv).
Faglige mål: At kunne analysere, fortolke og perspektivere dokumentartekster; demonstrere kendskab og forholde dig reflekteret til mediebilledet i dag; navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber; demonstrere indgående kendskab til dokumentariske virkemidler, begrebet autenticitetsmarkører og de tre klassiske dokumentartyper: Observerende, autoritativ og deltagende; foretage medieanalyse og -fortolkning, inkl. brug af grundlæggende filmiske virkemidler.
KERNESTOF (samlet i PDF)
Udvalgte kapitler fra bogen DOX - Forløb i medier, L&R Uddannelse, 2016
- 2. kapitel: Definition, autenticitet & etik
- 3. kapitel: De tre klassiske dokumentargenrer
VÆRKLÆSNING (dokumentar): Naturens uorden (Christian Sønderby Jepsen, 2015), tilgængelig via Filmcentralen. I værklæsningen har der været et særligt fokus på at diskutere og reflektere over: Hvad vil det sige at være normal? Hvad ligger der i begrebet normalitet?
SUPPLERENDE STOF
Klip fra diverse dokumentarer til eksemplificering af de tre dokumentartyper, der er arbejdet med i forløbet. Fx er der inddraget klip fra dokumentarserierne
Efterskolen (ej længere tilgængelig online)
Muldvarpen: https://www.dr.dk/drtv/serie/muldvarpen-_-undercover-i-nordkorea_423712
Fodboldens usynlige syge: https://www.dr.dk/drtv/se/fodboldens-usynlige-syge_-kvindelandsholdets-lidelser_365031
Samlet omfang: 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dokumentaranalyse
|
17-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Oppe i Norge
Litterært og mediemæssigt forløb med udgangspunkt i udvalgte fiktionstekster fra Norge.
Eleverne lavede indledningsvist plancher om norske emner (‘Skriget’, det norske flag, Norges selvstændighed, Oslo, olien, nynorsk & bokmål, Svalbard, facts og fun facts om Norge og troldemytologi). Der er arbejdet med forståelse og analyse af Nordahl Griegs digt 'Kringsatt av fiender'. Ludvig Holberg er inkluderet i forløbet med afsæt i, at han er født i Bergen på en tid, hvor Danmark og Norge var én samlet nation.
Værklæsning af Erlend Loes roman Doppler med grundig gennemgang af centrale litterære analysepunkter.
Igennem to fiktionskortfilm om hhv. racisme og #metoo samt en spillefilm er der mediemæssigt arbejdet med filmisk analyse (handling, tid og miljø, centrale personer, opbygning, fotografering, symboler, tema og perspektivering).
KERNESTOF
Erlend Loe: Doppler (2004) (VÆRK, roman)
Nordahl Grieg: Kringsatt av fiender (Til ungdommen) (1936)
Ludvig Holberg: af: Erasmus Montanus (1723), 2. akt
Små, søte kaker (kortfilm af Henry K. Norvalls, 2017)
Sådan rigtigt (kortfilm af Rikke Gregersen, 2021)
Kys mig for fanden (Stian Kristiansen, 2013)
SUPPLERENDE STOF
Nul stjerner: Budgetferie i Norge (DR2, 2023)
Samlet omfang: 200 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Redegørelse og analyse
|
05-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Det moderne gennembrud
Litterære spor i 1800-tallets bevægelse fra landet til byen. Litterært forløb som supplement/forberedelse til HO.
Forløbets faglige mål: At kunne analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster fra en afgrænset litterær periode: Det moderne gennembrud (1870-90); benytte retorisk analyse (det retoriske pentagram og appelformer); demonstrere viden om og kunne perspektivere til det moderne gennembrud som litterær periode: Kendetegn, toneangivende forfattere og strømninger, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund; demonstrere viden om og kunne perspektivere til romantikken og romantismen (1800-1870) som det moderne gennembruds litteraturhistoriske forløbere; demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder; undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
KERNESTOF
Afsnit om romantikken, romantismen og det moderne gennembrud fra Brug litteraturhistorien, Systime iBog 2022
Diverse malerier fra 1800-tallet (samlet i danskmodulet i OneNote 1. november 2023)
Amalie Skram: Constance Ring (uddrag taget fra Brug litteraturhistorien) (1885)
Henrik Pontoppidan: 'Nådsensbrød' (1887)
Samlet omfang: 40 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Talens og ordets magt
Sprogligt forløb om talegenren og retoriske virkemidler.
Faglige mål: sproglig analyse, fortolkning og vurdering; retorisk analyse, herunder analyse af sproglige virkemidler og appelformer; arbejde produktivt og refleksivt med udtryksfærdighed i dansk
KERNESTOF
Retorik-afsnittet i Håndbog til dansk
Så skrivefrøene. Dyrk din personlige stemme 1, Camilla Aaquist og René A. Christoffersen, Dansklærerforeningens forlag, 2021, ss. 6-35
Mette Frederiksens undskyldningstale til Godhavnsdrengene, 13. august 2019
Tessas nytårstale, DR2, 1. januar 2021
Mathias Uglebjerg Vinholts tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi, 24. maj 2022
SUPPLERENDE STOF
Kaj & Andreas ugesang (til brug for øvelse i allitteration)
Martin Luther King Jr.: 'I Have a Dream' (uddrag)
Samlet omfang: 60 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Udkast til en tale
|
04-02-2024
|
Tale + retorisk analyse
|
20-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arbejdsliv
Sprogligt og mediemæssigt forløb med udgangspunkt i den aktuelle debat om kortere arbejdstid. Forløbet har haft særligt fokus på det debatterende aspekt som forarbejde til første skriftlige opgave i debatterende artikel. Til arbejdet med at lære eksamensgenren debatterende artikel at kende er God stil på Minlæring.dk taget i brug: https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60635
Faglige mål: At kunne demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund; anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed; anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre og diskutere) med formidlingsbevidsthed; demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag; navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber; undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
KERNESTOF
Maj My Humaidans nytårstale på DR2, 1. januar 2024
Nyhedsartikel fra DR, 26. janaur 2024: '"Det er en doven analyse, når politikerne bare siger, at vi skal arbejde mere": Forfatter vil udbrede fire dages arbejdsuge til flere danskere'
Nyhedsartikel fra DR, 10. november 2023: 'Minister kritiserede populær forfatter: "Hvis alle levede, som hun gjorde, så er hun godt klar over, at vi ville gå i stå"'
SUPPLERENDE STOF
Der er arbejdet i grupper med en lang række kronikker og nyhedsartikler omhandlende emnet kortere arbejdsuge - se links i danskmodulet på OneNote 11. marts 2024
Dokumentar: Søskende for livet, Peter Hammer, 2023
Samlet omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kortere arbejdsuge?
|
07-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Land & by
Forløb med litterære, sproglige og mediemæssige perspektiver med udgangspunkt i værklæsning af Stine Pilgaards roman Meter i sekundet. Til forløbet bruges udvalgte dele af iBogen Dansk og historie: Provins og storby og derimellem.
Forløbet omhandler fire ”steder”: Provinsen, landet, storbyen og forstaden/ghettoen. Viden om det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund inddrages. I det litterære perspektiv arbejdes bl.a. med litterær analyse (roman) med fokus på personkarakteristik og tid & miljø. I det sproglige perspektiv arbejdes med samtaleanalyse. Sidst men ikke mindst arbejdes i det mediemæssige perspektiv med remediering.
Forløbets faglige mål: At kunne analysere, fortolke og perspektivere tekster, der tematiserer provinsen, landet, storbyen, forstaden eller ghettoen; demonstrere kendskab til kendetegn, baggrund og historie for provinsen, landet, storbyen, forstaden og ghettoen; dokumentere kendskab til tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år; at kunne arbejde produktivt med medieudtryk, herunder remediering.
God Stil på Min Læring er brugt som del af arbejdet med eksamensgenrerne analyserende artikel og debatterende artikel
KERNESTOF
Dansk og historie. Provins og storby og derimellem, Systime iBog
Stine Pilgaard: Meter i sekundet (2020) (VÆRK, roman)
Daniel Dalgaard: Vulkanø (2024) (uddrag brugt til at eksemplificere intertekstualitet)
Erling Jepsen: Frygtelig lykkelig (roman, 2004) (uddrag)
Film: Frygtelig lykkelig (Henrik Ruben Genz, 2008)
Samlet omfang: 230 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rundtur i Edinburgh
|
23-04-2024
|
Børn og unges trivsel
|
28-04-2024
|
Ny i provinsen
|
21-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Krig
Med udgangspunkt i emnet krig og med fokus på genre og metode inden for de tre perspektiver er der læst et repræsentativt udvalg af tekster som opvarmning til DO.
De faglige mål for forløbet er at kunne foretage novelleanalyse og -fortolkning (litterært perspektiv), retorisk analyse (sprogligt perspektiv) og demonstrere kendskab til dokumentariske virkemidler og forskellen på fakta- og fiktionskoder. Forløbet har haft et særligt fokus på skriftlighed, herunder formidling samt produktivt og refleksivt arbejde med udtryksfærdighed i dansk.
Eleverne har som del af forløbet været delt ind i fagpakkegrupper med henblik på DO, og har i den sammenhæng arbejdet med professionsspecifikke respektive værker, inkl. dokumentar, kampagnefilm og spillefilm.
KERNESTOF
Novelle: ’Vilde hunde’ af Alexandra Moltke Johansen, udgivet i Politiken søndag 28. juli 2024
Tale: Troels Lund Poulsens folkemødetale 15. juni 2024
Dokumentar: Velkommen til frontlinjen, DR 2024 (uddrag)
Spillefilm: Når befrielsen kommer, 2023
SUPPLERENDE STOF
’Carsten Jensen: Fiktion er indlevelsens og empatiens våben’, artikel af Daniel Øhrstrøm, Kristeligt Dagblad, 31. oktober 2015
’Krigen som fiktion’, afsnit 3.2 fra bogen Dansk i praksis af Tina Jensen, Systime, 2018
Samlet omfang: 80 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Krig i fiktion
|
08-09-2024
|
Dispositionsark til DO
|
12-09-2024
|
DO
|
29-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Ung til alle tider
Litterært og sprogligt forløb – sprogligt med udgangspunkt i kronikken som genre og med fokus på argumentation, litterært med afsæt i et udvalg af fiktionstekster med litteraturhistorisk spredning, der tematiserer ungdommen, herunder ikke mindst overgangen fra barn til ung samt ung til voksen. Der er i forløbet bl.a. arbejdet med remediering.
KERNESTOF
Afsnit 4.10 Argumentation i Håndbog til dansk
Dyrk din personlige stemme 3: Pluk sprogblomsterne til skriftlig eksamen af Camilla Aaquist og René A. Christoffersen, Dansklærerforeningens forlag, 2022, ss. 6-16
Digt: 'Engang' af Klaus Rifbjerg
Folkeeventyr: Mor Hulda
Afsnittet ’Middelalderen: 1050-1500 – slægt, ære og hævn’ fra Brug Litteraturhistorien
Folkeviser: Hr. Torbens datter og German Gladensvend
Novelle: ’Drivhuset’ af Anders Bodelsen (1965)
Digte af Tove Ditlevsen: 'Der bor en ung pige' + 'Barndommens gade'
Novelle: ’Roden’ af Martin A. Hansen (1953)
Relevante analysevejledninger i Håndbog til dansk + fx afsnittet om symbolik.
SUPPLERENDE STOF
Kapitel 1 fra Begreb om dansk (Dlf, 2020): ’I gang med tekster’
Kronikken ’Ny rapport: Fire tendenser er afgørende for at forstå hvordan unge oplever og bevæger sig i verden’ af Vibeke Nyfos, Illa Westrup Stephensen og Laura Thatt, Politiken, 13. september 2024
Kulturminister Jakob Engel-Schmidts tale til børn og unge, 11. august 2023
Digt: 'Sig kun ét ord, så bliver min sjæl helbredt' (Naja Marie Aidt, Mette Moestrup, Line Knutzon, 2014)
Samlet omfang: 80 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Deb. artikel: Er unges mistrivsel misforstået?
|
04-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Grønland
Litterært og mediemæssigt forløb om danskernes forhold til og forståelse af Grønland gennem tiden – ikke mindst med afsæt i den aktuelle samfundsdebat ansporet af USA’s ønske om at overtage Grønland. Et særligt fokus har været blikket den ene vej (danskernes syn på Grønland og grønlænderne) og blikket den anden vej (grønlændernes syn på Danmark og danskerne). Der er arbejdet med kreativ formidling og remediering, debat og diskussion og med repetition af de faglige metodeindgange til genrerne.
KERNESTOF
Digt: Aqqaluk Lynge: 'Se vort land'
Interview: Josef Tarrak-Petrussen: "Vi har altid kendt til truslen fra USA" (Politiken, 12/1-2025)
Interview: Niviaq Korneliussen om Blomsterdalen
Roman: Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen (2020; uddrag)
Afsnittet ’Koloniseringen af Grønland’ fra Danske kolonihistorier – fra sukkerrør til Skipper Mix (Dlf, 2019)
De grønlandske myter og Knud Rasmussen, fra Litteraturportalen (Systime)
Myte: 'Månen og Solen'
Dokumentar: Kampen om Grønland (2020) + Byen ved verdens ende (2011; uddrag)
Debatindlæg fra Politiken, januar 2025: 'Bor du i en iglo?'
Digt: ’Det er Knud som er død’, Tom Kristensen, 1933
Sang: ’Det er Knud som er død’, The Minds of 99, 2014
SUPPLERENDE STOF
Diverse aktuelle nyhedshistorier og -indslag fra DR og dagspressen om den aktuelle situation i Grønland på tidspunktet.
Samlet omfang: 100 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danske blikke på Grønland
|
26-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Oppe og nede
Litterært, sprogligt og mediemæssigt forløb med værklæsning af Thomas Korsgaards novellesamling Tyverier; værklæsningen har haft særlig fokus på samtaleanalyse og på analyse og fortolkning af novellernes person- og miljøskildringer.
Der er arbejdet med forståelse af klassebegrebets udvikling over tid fra tidligere at være meget tydelig i samfundet til i dag at være mindre synlig (med ”zombie-kategori” som centralt begreb), men ikke mindre aktuel af den grund. Dette er gjort gennem et genremæssigt og historisk bredt og varieret udvalg af tekster inden for alle fagets tre perspektiver. For at udvide kendskabet til kommunikationsanalyse er der i forløbet desuden arbejdet med facework & selvfremstilling som del af forståelse for sociale klassers identitetsdannelse og markører.
KERNESTOF
Thomas Korsgaard: Tyverier (2019) (VÆRK, novellesamling)
Afsnit fra Oppe og nede (Dansklærerforeningen, 2023): ’Introduktion til klasser i dag’ og ’Ghettoens stemmer’
Kortfilm: 'Dinner for Few' (2014)
Tessa: ’Blæstegnen’
Digte: Yahya Hassan: YAHYA HASSAN (2013, uddrag)
Dokumentar: Q's Barbershop
Klovn – tilbage til hverdagen: ’Dobbelt dip’ (2018)
Novelle: 'Lønningsdag' af Martin Andersen Nexø
Klip fra 1. episode af Matador
SUPPLERENDE STOF
Klip fra DR’s satireshow Rytteriet om ”snobberne”
Udvalgte afsnit fra dokumentarserierne Prinsesser fra blokken og Drengene på kanten
Karina Pedersen: Helt ude i hampen – mails fra underklassen (roman, 2016) (uddrag)
Ulla Pierri Enevoldsen: ’Karina Pedersen er ikke et sandhedsvidne’ (debatindlæg i Politiken, 1. september 2016)
Samlet omfang: 180 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
14-02-2025
|
2q DA Sygeterminsprøve
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Danskhed
Forløbet har italesat de mange forskelligartede udtryk for begrebet danskhed og hvad det vil sige at være dansk – med særlig interesse for skellet mellem enten at lægge vægt på konkrete objekter (fx Dannebrog, rødgrød med fløde, nye kartofler) eller på abstrakte værdier (fx demokrati, frihed, mangfoldighed).
Til dette formål er fagets tre perspektiver inddraget: Litterært har der været et primært fokus på analyse og fortolkning af lyrik (med værklæsning af Henrik Nordbrandts digtsamling Vi danskere) og sangtekster; sprogligt på debat om brug af engelske ord i dansk og leg med det danske sprog (Per Vers); mediemæssigt på analyse af kortfilm og spillefilm.
Elevernes egne input er kommet til udtryk igennem flere kreative arbejdsprocesser, fx produktion af plancher med ”kasser med dansk kultur” (inspireret af Blinkende lygter) samt PowerPoint-præsentationer af analyser af sangtekster om danskhed.
KERNESTOF
Henrik Nordbrandt: Vi danskere (2010) (VÆRK, digtsamling)
Nyhedsartikel: 'Thorning og Kjærsgaard i skarp debat' (dr.dk, 2015)
Roman: Maja Lee Langvad: Find Holger Danske (2006, uddrag)
Kortfilm: 'Der er en yndig mand' (2002)
Film: Blinkende lygter
Debatindlæg om brug af engelske ord i dansk
Sangtekst: Per Vers: 'Find mig her'
Digt: Benny Andersen: 'Verdensborger i Danmark'
Digt: Oehlenschläger: 'Der er et yndigt land'
Digt: H.C. Andersen: 'I Danmark er jeg født'
Digt: Grundtvig: 'Danmarks trøst / Langt højere bjerge'
SUPPLERENDE STOF
Diverse sangtekster af Shubidua, Gnags, Annika Aakjær, Suspekt, Natasja og Ulige Numre
Digt af Dan Turèll: 'Oh Danmark'
Klip med islandsk stand-up-komiker om de nordiske landes indbyrdes forhold og sprog
Digt: ’Blinkende lygter’ af Tove Ditlevsen
Samlet omfang: 120 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Syn på underklassen
|
07-04-2025
|
Lyriske kærlighedserklæringer til Danmark
|
27-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Forandringer
Litterært og mediemæssigt forløb med et litteraturhistorisk bred og varieret udvalg af tekster, der omhandler forandringer – både kropslige og psykologiske transformationer. Det primære fokus har været på analyse, fortolkning og perspektivering af noveller, men også spillefilmsanalyse er inddraget.
Som det har været gældende igennem begge år og fælles for alle forløb, er ordbogen.com, lex.dk og ordnet.dk brugt som onlineressourcer og hjælp til forståelse af givne tekster.
KERNESTOF
Karen Blixen: ’Ringen’ (1958)
Peter Seeberg: ’Patienten’ (1962)
Herman Bang: Ved vejen (1886, uddrag)
Johannes V. Jensen: Fusijama (1907)
Spillefilm: Når dyrene drømmer (2014)
SUPPLERENDE STOF
Novelle: Jens Blendstrup: 'Det rummelige menneske' (2007)
Samlet omfang: 60 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59118509101",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59118509101",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59118509101"
}