Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Dina Hjarup Thomsen, Eva Alexandra la Cour
|
Hold
|
2023 DA/r (1r DA, 2r DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Portrætartikel
Fokus på Retorik og opbygning af en artikel
Kort introduktion til dansk som fag.
Arbejde med interviewspørgsmål, guide. Udførelse af interviews i tremandsgrupper og det at skrive portrætartikler om en klassekammerat.
Samlet omfang: 5 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Forløb#2a Storytelling og Wild tales
Introduktion til Studievaner på hf
Vi arbejder med "Studievaner på hf". Teksten læses hjemme, film og spørgsmål ses og besvares i klassen
2.2 om læsestrategier
2.3 Notatteknik
3.1 Genrer og spørgehorisonter
Studiemetoder
Roser af Katrine Marie Guldager: fra Styrt, Gyldendal 2001 s. 15
Rose: Gyldendals Leksikon P-Å, Gyldendal 2002 s. 149
Forløb om Storytelling
Hvad er storytelling?
- Lav en sammenlignende analyse af videoen The Brain Science of Storytelling (2014) af Paul Zak m.fl. og artiklen “Genkendelsen ligger i marven” af Mathilde Walter Clark (2011).
- Lav hver især en graf (y-aksen: centrale begivenheder – x-aksen: tidslinje) over jeres livshistorier. Vælg begivenheder i jeres liv, som har været omdrejningspunkter i at forme jeres livshistorie og identitet og plot dem ind i grafen med nøgleord.
Dorte Futtrup: "Begæret efter den gode historie"
Shared reading: Læsning af lyrik Yahya Hassan: "BARNDOM" og Yahya Hassan: "DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR" (Teksterne læses i klassen)
Værk: en antologi af kortfilm "Wild tales"
Wild tales quiz på socrative
Litteratur:
Dansk i tiden: storytelling
The Brain Science of Storytelling
Brug litteraturhistorien
Værk Wild tales af Damián Szifrón (2024) antologi med 6 kortfilm om hævn
Afleveringer:
Anmeldese af Wild tales - Podcast inkl. manus. Gruppearbejde
Remediering/ Fortæl med identifikation. Hvad er Kohæsion og kohærens? Individuelt arbejde
Samlet omfang: 60 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3. Storytelling - Wild tales
|
18-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#2b Storytelling - Folkeeventyr
Forløbets faglige mål: Forståelse for folkeeventyr som genre. Den mundtligt overleverede fortælletradition. Fortællingens formål i sin samtid, dramaturgisk opbygning, fortællerforhold og brug af strukturalistiske metoder her under aktantmodel og kontraktmodellen.
Fire versioner af Tornerose
Tornerose
8. Hvilke modsætninger opstiller eventyret?
9. Hvad kan vi bruge eventyret til? (Eventyrets formål)
10. Hensigt? (Hvad er forfatterens budskab? Hvilke personer repræsenterer positive/negative værdier?)
11. Fortællersynsvinkel? (1./3. persons fortæller? Alvidende?)
12. Hovedtema? (Hvad er det vigtigste eventyret handler om?) Hvilke sidetemaer er også vigtige?
13. Morale? Hvad kan vi lære af eventyret?
14. Kan det bruges af både børn og voksne? (Begrund!)
15. Fortolkning/perspektivering? (Har du læst, set eller hørt om emnet før i andre eventyr eller i dagligdagen? Hvilke tanker sætter eventyret i gang hos dig?)
16. Hvorfor er der ofte billeder i eventyrbøger?
17. Aktantmodellen. Kan I lave flere aktantmodeller for dette eventyr? (Sæt eventyrets personer ind i aktantmodellen og find ud af, om eventyret ender lykkeligt. Hvordan er forholdet mellem de forskellige personer!)
18. Perspektiver til andre relevante eventyr
Samlet omfang: 40 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#3a Forbrydelse og straf HO
Forløbets faglige formål: Forbrydelse og straf i forskellige litterærer perioder. Tværfagligtforløb med historie. Optakt til HO.
Fokus: redegørelse. Middelalderen: slægt, ære og hævn, Romantikken, Det moderne gennembrud og i dag.
Kernestof:
Folkevise Ukendtforfatter: Hr. torbensdatter
FolkevisePP.ppt
Riddervisens ære og hævn: Torbens datter
Romantikken
Hans Christian Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (1845)
Disney: Den lille pige med svovlstikkerne (2006)
Romantikken 1800-1870.pptx
Kampagne: SOS Børnebyerne: Tænd et lys i et barns liv (2019)
https://www.youtube.com/watch?v=_4YuPFgcsEk
Det moderne gennembrud (1870-1890)
Novellen som genre
Skram, Amalie "Karens Jul" (1885)
Det_moderne_gennembrud 1r.ppt
Broby Johansen "Blod" (1922)
Mellemkrigstidens litteratur
Digtet som genre
Dansksiderne: Lyrik
Haidar Ansari INSTITUTIONALISERET (2024)
Samlet omfang: 110 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#4 Retorik, taler og argumentation
Forløbets faglige formål: Introduktion til Kommunikationssituationen, talegenrer, Retoriske virkemidler, Appelformer, Sproglige figurer og argumentation.
Kernestof:
H.M. Dronningens nytårstale 2023
Nytårstale Putin og Jinping 2023.docx
"diskurs, argumentation og retorik 1r"
Toulmins argumentationsmodel
Sprogbrug memory 1r.pptx
udarbejdelse og fremførelse af egen tale
Samlet omfang: 90 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb# 3b Forbrydelse og straf - Haidar Ansari
Forløbets faglige formål: Værklæsning af digtsamling i forlængelse af forløb om forbrydelse og straf. Samt ekskursion og teaterforestillingen "Grimm - Et mørkt musikeventyr"
Fokus: hvem er Haidar Ansari, hvordan passer han ind i jeres forløb "forbrydelse og straf"? Komparativ analyse af et udvalgt digt med resten af digtsamlingen.
Kernestof:
Værk Digtsamling Haidar Ansari Instituionaliseret (2022)
artikel: Anerkendelsen fra mine venner, når jeg gennembankede andre, opvejede min mors tårer
»Hvad fanden gør jeg egentlig?«: Et knivstikkeri efterlod Haidar Ansari med en gæld på 300.000 kroner
Læs ovenstående artikler og udvælg et argument i hver - brug toulims argumentationsmodel
Greve Biblioteks Podcast - LYTTEKLUBBEN #21 - Institutionaliseret : LYTTEKLUBBEN #21
kapitlet FÆNGSLER
blegdamsvejens arrest
sikkerhedsforanstaltninger
cellefællesskab
fængslets fredagsbøn
stockholmsyndrom
ramadan i vestre fængsel
retssal 60
khalid
detentionsrefleksioner
akutmodtagelsen
Ekskursion:
Vi skal på byvandring, I skal indsamle inspiration til jeres eget storbydigt inkl. illustration, på forfatterjagt på Assistens kirkegården og endelig se teaterstykket "Grimm - Et mørkt musikeventyr" på Revolver (Østerfælled Torv 34, København Ø).
Kernestof:
Brødrene Grimm af Terry Gilliam (2005)
PP Grimm.pptm
Hvilken rolle spiller Eventyr i dag?
1. Redegørelse. Præsentaion af jer selv/jeres fiktive roller (vært, anmelde, forsker, skuespiller mm). Præsentaion af Dramaet og Spillefilmen. Hvad kendetegner genrene hvad adskiller dem?
2. En analyse og fortolkning af teaterstykket ”Grimm” (2024) og spillefilmen ”Brødrene Grimm” (2005). Gå i dybden med 3-5 eksempler. Fortolk de forskellige virkemidler og deres effekt
3. En diskussion af eventyrets rolle/funktion samt perspektivering.
Samlet omfang: 100 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#5 Dokumentar og Den personlige stemme
Forløbets faglige formål: Dokumentarforløb. Hvad kendetegner dokumentaren som genre? Den er forpligtet på virkeligheden.
Fokus på forskellige fortælleformer og doumentariske genrer samt filmiske virkemidler og dramaturgi. Vigtigt at fortolke de filmiske virkemidlers effekt!
Kernestof:
Dokumentarfilm på filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/dokumentarfilm
Filmiske virkemidler på filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Væbnet med ord & vinger af Torben Skjødt Jensen( 2018) 105 min.
"Tove i stykker" af Sami Saif, (2020), 37 min.
Artikel fra Information ”Autofiktionens mester er en kvinde, som hedder Tove” se link
Peter sommers version: De Evige Tre (Toppen Af Poppen)
De evige tre Tove Ditlevsen 1942 .docx
DR dokumentar "Kim Kanonarm og rejsen mod verdensrekorden" af Mads Hedegaard (2023)
af Axel Danielson, Maximilien Van Aertryck: "Den fantastiske maskine" (2023) DR
Skema om fortælleformer.pdf
Skema om dokumentarfilm.pdf
Filmiske virkemidler
Analyse af filmiske virkemidler:
Den personlige stemme
Skriveøvelse med den personlige stemme
Samlet omfang: 200 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#6 Skriftlighed
Forløbets faglige formål: arbejde med skriftlighed, disposition, struktur, analyse og fortolkning
Fokus: Feed back på jeres årsprøve i dansk
Kernestof:
Tobias Rahim: National Romantik (2021) - Ekko Shortlist Awards
gym hf dansk Råd og vink .pdf
Thomas Korsgaard tale ved modtagelsen af De Gyldne Laurbær
Anders Matthesen takketale ved modtagelsen af bedste mandlige hovedrolle
Samlet omfang: 20 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#7 DO - Druk
Forløbets faglige formål: DO - Druk. Intro DO-opgaven. Brug af forfatterweb, faktalink, aviserne og udvalgte poster fra danskfagets resurser. Alt sammen målrettet den litteraturhistoriske periode/den forfatter/ eller det tema, de skriver om. Desuden vil vi selvfølgelig fortælle om, hvordan man låner bøger på biblioteket samt bruger bibliotek.dk.
Fokus: Arbejde med skriftlighed, redegørelse, analyse, fortolkning, resume, indledning og konklusion. Arbejde med at påpege genretræk. Udvælg konkrete tekstnedslag/citater til at understøtte jeres fortolkning.
Kernestof:
Vinterberg, Thomas: Druk (2020)
Laura Ringo: Dromedaren: Kunsten at glemme.docx.pdf (2022)
af Holberg, Ludvig: Jeppe på Bjerget (1722)
Hvorfor drikker Jeppe?
P1:Nanna Mogensen: Damer på druk (2024)
https://www.dr.dk/lyd/p1/skoenlitteratur/skoenlitteratur-2024/skoenlitteratur-damer-paa-druk-11032403053
Ole Schultz Larsen: HÅNDBOG TIL DANSK 4. UDG, Systime; sider: 286-287 "Medieanalyse af spillefilm"
s.293-305 "Oversigt til film"
"Litteræranalyse af digte", "Billedanalyse"/"Medieanalyse af trykte reklamer og reklamefilm", "Medieanalyse af dokumentarfilm", "Retorisk analyse af meningsjournalistik".
Katrine Hornstrup: Yde ’Druk’ bliver en ny dansk fællesreference, men undviger nogle af drukkulturens dystre sider. Information (2020)
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2020/09/druk-ny-dansk-faellesreference-undviger-drukkulturens-dystre-sider
Kampagneplakaten fra Alkohol & Samfund og Trygfonden fra 2018 ("Jeg hedder Agnes, og jeg har et alkoholproblem" (2018)
TV2: ”Niarns død" (2018)
Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedrørende alkohol på ungdomsuddannelser fra maj 2023 samt Sundhedsstyrelsens brev til rektorer fra 2022: https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2023/Alkohol/Faellesbrev-om-alkohol-paa-ungdomsuddannelser_2023.ashx
"Hvor fuck er din drink, bro?" (Dybbro, Politiken, december 2022)
https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art9110690/%C2%BBKlokken-er-19.45.-Jeg-er-fuld.-Men-hvorfor%C2%AB?srsltid=AfmBOoqn7MCuV63vEeXv4_-J9wAhTGJK35aFDBZyb-9lqCA1qUKh6qfQ
Reklamefilm The Danish Way - Mads Mikkelsen in Carlsberg (2017):
https://www.youtube.com/watch?v=AC9xlGWDffs
Tove Ditlevsen: Skellet Fra digtsamlingen De voksne, (1969)
Eksempel på en god DO
PP om formalia
Plan for skriveproces.docx
2 Afsnit i DO'en.pptx
Video, der viser hvordan man sætter dokumentet op: https://go.screenpal.com/watch/cZjF2aV9Bqh
Samlet omfang: 120 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#8 Nordisk krimi - sprog og identitet
Forløbets faglige formål: introduktion til Nordisk sprog og identitet med udgangspunkt i Den Nordiske Krimi som genre.
Fokus på stil, genretræk, personkarakteristik, dramaturgi og filmiske virkemidler
Kernestof:
1.1 Krimiens historie (1).docx
1 Den nordiske kriminalroman (2).docx
Intro til den nordiske krimi.pptx
Krimiens samfundskritiske kalkule, Information, uddrag.docx
af Camilla Läckberg: Isprinsessen, uddrag.pdf (2003)
Ole Schultz Larsen: HÅNDBOG TIL DANSK 4. UDG, Systime;
"Medieanalyse" s.286
"Personkarakteristik" s. 44
af Måns Mårlind, Hans Rosenfeldt og Björn Stein 1. afsnit af Broen (2011)
af Kristoffer Nyholm Sidste afsnit af "Forbrydelsen III (2012)
af TvTvTv om sidste afsnit af Forbrydelsen III
Samlet omfang: 140 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Broen - PP
|
07-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#2c Storytelling - Karen Blixen
Forløbets faglige formål: I arbejdet med Karen Blixens forfatterskab, ses indledende en dokumentar som introduktion. Herefter læses værket "Det ubeskrevne blad", med fokus på poetikken. I skal have fokus på intertekstuelle referencer. Understreg alle dem I kan finde. Fx Ærkeenglen Gabriel, jomfru Maria mm. I skal også prøve at formulere hvad Karen Blixens Poetik er: Hvordan kan denne tekst også læses som en forklaring på hvordan man griber digterkunsten an?
Hvilke krav/råd giver Karen Blixen til den gode fortælling og fortællerske?
Begreber: det fantastiske og den magiske realisme.
Kernestof:
Dokumentar af Lowzow von, Anna: Karen Blixen en fantastisk skæbne (2005)
Blixen, Karen: Det ubeskrevne blad (1957)
Uddrag om fantastik (Todorov, Tzvetan) og magisk realisme (se kopi)
Ole Schultz Larsen: HÅNDBOG TIL DANSK 4. UDG, Systime; s. 316
Karen Blixens liv og værker.docx
Det Ubeskrevne Blad 2r.ppt
Karen Blixen Ringen (1958) 2r.doc
Samlet omfang: 60 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#9 Ungdom
Forløbets faglige formål: Undersøgelse af ungdom som tema i film og litteratur.
Fokus: skriftligt arbejde med den debatterende artikel som genre.
Kernestof:
Film: Randal Kleiser Grease (1978)
UNGDOM 2r.pptx
DR dokumentar "Efterskolen" Teaser | Klejtrup Musikefterskole
Karen Blixen Ringen (1958)
Danmarks Nationalleksikons definition af ungdom
EC's skabelon til hvordan man opbygger en god debatterende artikel.
Debatterende artikel skabelon.docx
Samlet omfang: 60 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#10 Samtaleanalyse
Forløbets faglige formål: Undersøgelse af hvordan sproget bruges til at skabe identiteter og opbygge relationer? (EC’s vikarforløb)
Begreber: turtagning, kommunikationsmodellen, gambitter, symmetriske og ikke-symmetriske roller, sproghandlinger, samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet, facework, undertekst, transaktionsanalyse.
Kernestof:
- Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime 2015, side 176-96.
- Klovn: "Alter Ego", TV2 2022
- Anne Grethe Bjarup-Riis i Go'morgen Danmark
- Rytteriet: "Erik og Else ser vejrudsigt"
- Yahya Hassan i TV2 Nyhederne
- X Factor Auditions (mormors rap til barnebarnet Malthe)
- Æggescenen fra Blinkende Lygter
- SKAM: "Mindreverdighetskomplekser", NRK 2015
Samlet omfang: 50 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#11 Folkeviser
Forløbets faglige formål: Folkeviser i økokritisk perspektiv samt teaterforestilling med fokus på hvad teatrets remediering bidrager med til forståelse af menneskets indre og ydre natur.
Videointerview med instruktøren Elisa Kragerup og skuespilleren Nicolas Bro
Kernestof:
Folkeviser i økokritisk perspektiv | Litteraturens huse
Hr. Bøsmer i elvehjem | Litteraturens huse
Folkeviser - German Gladensven
Ekskursion til Betty Nansen Teateret, EDISON-scenen
Forestillingsprogram til FOLKEVISER
Podcast med Helin Erdem. I finder den under øvrigt indhold Forestillingsprogram til FOLKEVISER
antropomorfisme - Tillægge menneskelige egenskaber - Lex
Johannes V. Jensen: Kongens fald (1901, uddrag) Inger og Axel | Litteraturens huse
Samlet omfang: 90 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#10b Samtaleanalyse fortsat
Forløbets faglige formål: Kommunikationsanalyse, kommunikative kompetencer, kodeskift, gruppesprog, sociolekt, etno- og multietnolekt.
Samtaleanalyse af udvalgte afsnit af "Skyld"
Fokus på en karakteristik af de to hovedpersoner og deres forhold. I den forbindelse kigger vi bl.a. på facework, sproghandlinger og transaktionsanalyse mm
Kernestof:
Ole Schultz Larsen: HÅNDBOG TIL DANSK 4. UDG, Systime; sider: 168-195
kap "6. Kommunikationsanalyse af samtaler"
kap "8 Etno-, socio- og kronolekter".
Jeg ved sgu da godt, at jeg ikke er en mælk | Skyld | DR2 af Emma Sehested HøegMagnus Haugaard Petersen (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=qvJSivJlAPA
Selvfølgelig skal vi ikke ikke snakke sammen | Skyld II af Emma Sehested HøegMagnus Haugaard Petersen (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=fgrhWwJSHzE
DRTV - Prinsesser fra blokken - Uddrag af Prinsesser fra blokken, afsnit 4, DR 2016, med fokus på Siri
Nephew – Movieklip (HD)
Se Yahya Hassan læse 'Langdigt' i Deadline |2013| DR - video Dailymotion
Klog på Sprog | Wallah, jeg chopper dig! | DR LYD
https://www.dr.dk/lyd/p1/klog-paa-sprog/klog-paa-sprog-2023/wallah-jeg-chopper-dig-11032307075
Samlet omfang: 20 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#12a Kanonforfatterne OPL, ROM og DMG
Forløbets faglige formål: Introduktion til de litteraturhistoriske perioder Oplysningstiden (1720-1800), Romantikken (1800-1870) og det moderne gennembrud (1870-1890) samt udvalgte kanonforfattere.
Fokus Ironi, Den upålidelige fortæller og analyse af fortællerforhold. Køn og kvindesyn.
Introduktion til diskursanalyse.
- Find et nodalpunkt
- Tilhørende ækvivalenskæde
- Opstil en differenskæde
- Er der flydende betegnere?
- Hvilken diskurs vurderer I, at teksten står i et antagonistisk forhold til?
- Har en diskurs opnået hegemonisk status?
- Sammenlign med samtiden og nutiden
Videointroduktion til romantikken:
Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Romantikkens idealisme bliver udskiftet med realisme med en parole om at sætte problemer under debat:
Videointroduktion til DMG: Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Introduktion til Nyhedformidling. Vi kigger på Pontoppidan, Bang og avisens rolle i dag.
Kernestof:
Grundbog Ole Schultz Larsen: HÅNDBOG TIL DANSK 4. UDG, Systime;
kap. "3.3 fortæller" s.54-65
kap "4.11 Diskursanalyse" s.168-175
kap "5.1 Avisjournalistik" s.
St St Blicher Sildig Opvaagnen (1828)
Amalie Skram - Constance Ring kap.11 red..doc
af Holberg af Niels Klim (1741)
af "Holberg og kvinderne"
https://rundtomholberg.dk/temaer/kvinderne/
af "teaterfilmatisering fra 1984. Niels Klim" samt to citater fra "Barbie" (2023) Fokus på menneskesyn og køn :)
af "Ken discovers the Patriarchy" (Barbie 2023)
https://www.youtube.com/watch?v=mvmXhimO0O4
af Ryan Gosling Performs "I'm Just Ken" | Barbie | Max
https://www.youtube.com/watch?v=RIHExGaxfPE
"Gymnasier afskaffer undervisning" Rokoko Posten (1732)
https://rokokoposten.dk/2013/01/31/gymnasier-afskaffer-undervisning/
"Mærkesager | Liberal Alliance" Liberal Alliance
https://www.liberalalliance.dk/maerkesager/
Dokumentar: Naboen fra helvede | Se dokumentaren her | TV 2 Play
Adam Oehlenschlaeger: Morgen-Vandring (1805)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Romantikken.pptx
Collapsing Stars
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Herman Bang: Branden (1884)
DRTV - Øgendahl og de store forfattere: Henrik Pontoppidan
Samlet omfang: 100 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb#12b Kanon - Modernisme og realisme
Forløbets faglige formål: Overblik over litteraturhistorien fra sagaer til nu via arket "Realismer og Ikke-realismer". Introduktion til kendetegn ved realistiske og modernistiske tekster via Grundbog: Realismer - modernismer samt udvalgte kanonforfattere.
Videointroduktion til modernisme og realisme 1890-2000:
Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Kernestof:
Grundbog: Realismer - modernismer af Steffen Auring & Erik Svendsen s.7-25
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl) 1900
Klaus Rifbjerg Livet i badeværelset (1960)
Tom Kristensen, Det blomstrende slagsmål (1920)
Peter Seeberg Patienten (1962)
Martin A. Hansen Agerhønen (1947)
Samlet omfang: 50 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59118509985",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59118509985",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59118509985"
}