Himmelev Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Himmelev Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/r - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Himmelev Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Christina Weien Hansen, Lena Brødsgaard
Hold
2023 En/r (
1r En
,
2r En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Growing Up - Being Young EKSAMEN
Titel 2
Violence and school shootings EKSAMEN
Titel 3
Forløb#3: Christmas
Titel 4
Forløb#4: Choices and consequences
Titel 5
Forløb#5 Twisted stories EKSAMEN
Titel 6
Forløb#6: English Fairy Tales EKSAMEN
Titel 7
Forløb#7 Grammatik og opsamling
Titel 8
Being different: The Curious...(værk) EKSAMEN
Titel 9
Australia (stolen generations) EKSAMEN
Titel 10
Global English - language and diversity
Titel 11
Christmas
Titel 12
Horror EKSAMEN
Titel 13
True Crime podcasts EKSAMEN
Titel 14
America: Values, identity, division? EKSAMEN
Titel 15
Opsamling, repetition og mundtlig træning.
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Growing Up - Being Young EKSAMEN
Forløbet introducerer til tekstanalysens begreber.
Faglige mål:
I skal kende de forskellige analysemetoder, vi arbejder med i forskellige genrer. For den litterære analyse gælder det særligt fortællersynsvinkel og hovedpersonernes udvikling (personkarakteristik) samt begrebet "rite of passage". For sagprosaanalysen er det de retoriske begreber claim and ground (påstand og belæg).
Tekster:
Being a Teenager is the Worst... (sagprosa)
Just Like That (novelle)
This be the verse og This be the worst (lyrik)
Through the Wardrobe (novelle)
The Perks of being a Wallflower (romanuddrag samt film)
The Perils of Binge Drinking (sagprosa)
Binge Drinking is Good for You (sagprosa)
I alt cirka 20 sider + film.
Grammatik:
Regelmæssige verber og deres bøjning: præsens, præteritum, perfektum og pluskvamperfektum.
https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:
Grundforløb i engelsk kompendium 2023.pdf
Being a teenager MATRIX GROUP WORK 1r.docx
OneNote overfør klassenotesbog til app.pdf
Bordplan 2 uge 34 1r.docx
Lektie 1: Du har styr på dine noter fra timen i torsdags, så du kan læse dem højt for din matrixgruppe. Lektie 2: Medbring bogen "Contexts".
2 Info om vikingeskibsmuseet hf.pptx
Engberg-Pedersen m.fl.: Contexts - Basisbog incl. CD-rom; sider: 18-22, 24-29, 33-37
Læs "Just Like That". Læsefokus: Drengen og hans reaktioner på de ting, der sker i teksten. Husk også at tage bogen med i skole.
This Be The Verse Larkin digte + arbark.docx
Lektie: Læs de to digte (vedhæftet fil). I skal ikke besvare arbejdsspørgsmålene, det gør vi i timen.
Worksheet for Through the Wardrobe.docx
Through The Wardrobe reading by Lucy Caldwell TG/TS/CD explained
Through the wardrobe by Lucy Caldwell.docx
Worksheet The Perils of Binge Drinking.docx
Minlæring regelmæssige verber nutid/præsens
Afsnit
3.2 Anne Mullens: The Perils of Binge Drinking
Læs del 1-3 af teksten "The Perils of Binge Drinking" og/eller lyt til oplæsning (iBog).
The Perils of binge drinking del 2.docx
Minlæring
3.2 Anne Mullens: The Perils of Binge Drinking. Læs (eller lyt til) resten af teksten (del 4-7).
Extract The Perks.docx
Læs "The Perks of Being a Wallflower" (uddrag/kompendium). De første 3 sider er lektie (pdf side 14-16). I kan læse resten, hvis I har tid og lyst til det.
The Perks of Being a Wallflower movie.docx
1. Ny på hf
Grupper The Perks.docx
Minlæring screening
Vi gennemgår arbejdsarket fra sidst. Derefter fortsætter vi med "Studievaner på HF".
1.2 Den faglige overgang til hf
Læs teksten om Den faglige overgang til hf (link).
Kongruens Indian Camp.docx
Makkerpar 1r.docx
Læs del 4-7 af teksten (link).
3.5 Jeremy Clarkson: Binge Drinking is Good for You
Læs hele teksten ("Binge Drinking is Good for You") og svar på spørgsmålet om humor/ironi/sarkasme.
Medbring bogen "Contexts".
3. Faglig læsning
Læs "Studievaner..." kap. 3 til og med skemaet "Fri læsning - Faglig læsning".
Arb ark The Sin Bin.docx
BBC Learning English - 6 Minute English / How fans talk about their passions
Minlæring præsens og præteritum
Læs "The Sin Bin" til og med side 35 linje 36.
Arb ark The Sin Bin del 2.docx
Minlæring verber (igen)
Læs resten af "The Sin Bin".
Arb ark The Shining Mountain.docx
creative writing.docx
Læs "The Shining Mountain". Læsefokus: Hvad sker der med hovedpersonerne? Hvordan udvikler de sig?
Growing up FINAL LESSON.docx
Beskrivelse af mundtlige præstationer HF B.docx
Happy Hour NY.docx
Vi afslutter forløbet Growing up – being young. Hvis der er tekster, som du ikke fik læst (eller ikke kan huske): Læs dem (igen).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 2
Violence and school shootings EKSAMEN
Læringsmål: I kan læse og forstå fiktions- og faktatekster om vold, herunder skoleskyderier. I kan gøre rede for forskellige synspunkter i faktatekster samt selv argumentere for og imod forskellige synspunkter. I kan analysere fiktionstekster (herunder film) om emnet med brug af relevante fagbegreber. I kan selvstændigt finde mere information om emnet, og I kan mundtligt gøre rede for indholdet i teksterne.
Gruppearbejde om mundtlige fremlæggelser i klassen (med informationssøgning online). VIDEN OG MEDIER.
Læste tekster:
Terry McCarthy: Warning (avisartikel)
Nancy Gibbs: It's Only Me (avisartikel)
Marilyn Manson: Columbine - whose fault is it? (artikel/debatindlæg)
Daniel Ransom: Rendezvous (novelle)
After Another Deadly School Shooting, Is It time to Arm Teachers? (avisartikel)
Hanif Kureishi: My Son the Fanatic (novelle)
We Need to Talk about Kevin (film)
Samt selvvalgte tekster i forb. med oplæg.
Omfang i alt ca. 21 sider plus film og de selvvalgte tekster.
Grammatik:
Verber: Kongruens.
Indhold
Kernestof:
Rendezvous 1r.doc
Happy Hour: Prepare a short presentation (2-3 minutes) in which you tell your classmates and/or your teacher what makes you happy.
Happy Hour NY.docx
Medbring bogen Contexts.
Minlæring (førnutid og førdatid)
BBC Learning English - 6 Minute English / Mushrooms: Medicine or myth?
Engberg-Pedersen m.fl.: Contexts - Basisbog incl. CD-rom; sider: 51-60, 193-202
Læs "Rendezvous" i Contexts. Besvar alle spørgsmål i arbejdsarket.
Sidste Happy Hour-oplæg: Camille, Emilie, Gustav, Gülten, Julie Jensen, Mathias O, Waldemar.
Warning NY 1r.docx
Minlæring
Læs "Warning" (til og med side 56 spalte 1/linje 45).
Warning part 2.docx
Læs resten af "Warning".
"Warning" og "It's only me": Vi gennemgår arbejdsarket fra sidst.
Minlæring KONGRUENS
School shootings gruppeoplæg MED GRUPPER.docx
Alle grupper skal være klar til at fremlægge i dag. I får ca. 40 minutter til at gøre jeres oplæg og PowerPoint færdigt. Hvis I regner med, at det ikke er nok, skal I forberede jer hjemmefra.
film we need to talk about kevin.pdf
Columbine whose fault is it arbejdsark-1r.docx
Hvad med Kevin? (2011) ⭐ 7.5 | Drama, Mystery, Thriller
columbine whose fault is it-1.pdf
Læs teksten om Columbine (vedhæftet). Læsefokus: Whose fault is it? (Hvem har ansvaret for skoleskyderier og hvorfor?)
We Need To Talk About Kevin QUESTIONS.docx
Minlæring julekalender
My Son the Fanatic part I.docx
Læs "My Son the Fanatic" (første halvdel). MEDBRING BOGEN (CONTEXTS).
My Son the Fanatic part 2.docx
Læs "My Son the Fanatic" (2. halvdel).
minlæring julekalender
Læs "After another deadly school shooting..." (vedhæftet). Fokuspunkter: Argumenter FOR og IMOD bevæbnede lærere.
After another deadly school shooting SHORT VERSION.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Projektarbejde
Formidling
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 3
Forløb#3: Christmas
Læringsmål:
I skal kunne læse og forstå tekster om julerelaterede emner. I gruppearbejdet om juledigte skal I kunne læse højt og fremlægge analyse af digtene mundtligt.
Tekster:
Michael Plemmons: Noel
Paul Auster: Auggie Wren's Christmas Story (læse + lytte)
+ Diverse juledigte læst i grupper.
I alt ca. 10 sider.
Grammatik: Adjektiver og adverbier.
Indhold
Kernestof:
Minlæring julekalender
Noel.docx
Noel (short story).pdf
Læs Noel (pdf).
juledigte.pdf
Paul Auster Auggie Wren Christmas story 1r.docx
Minlæring adjektiver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 4
Forløb#4: Choices and consequences
Tekster om valgmuligheder (forskellige genrer).
Læringsmål: I kan læse og forstå tekster på engelsk, analysere dem med brug af relevante fagbegrebder og diskutere indhold og budskaber i teksterne.
Tekster:
Jojoba Mansell: Hard Choices (lyrik)
Sonya C. Dodd: New Beginnings (novelle)
Phil Daoust: Choice, choice everywhere. How do I opt out? (sagprosa/debatindlæg)
Rachael Seamands: Why I Left College, Twice (sagprosa)
I alt ca. 10 sider.
Alle tekster er fra
https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/
Grammatik:
Ordklasser
Substantiver, artikler, flertalsdannelse, tællelighed.
Skriftlighed: Skriv om kortfilm - "I'm going to mum's".
Indhold
Kernestof:
Minlæring substantiver (flertal)
Pre-reading activities
AppWriter - Introduktion og opgaver(1).docx
Dansk og engelsk tekst til appwriter.docx
Installer selv appwriter, og lav opgaverne nedenfor:
Jojoba Mansell: Hard Choices (2012)
Læs digtet.
Minlæring HF B
Minlæring artikler
Phil Daoust: Choice, choice everywhere. How do I opt out? (2016)
Læs teksten Choice, choice everywhere. How do I opt out? (link)
Titel
Læs teksten igen (den samme som sidst). Kig også på opgaven ANALYSIS 3: Oral presentation. I skal ikke forberede oplægget hjemmefra, men I skal læse, hvad det går ud på og kigge på det retoriske pentagram.
Faste grupper 1r vinter 2024 NY.docx
Rachael Seamands: Why I Left College, Twice (2017)
Læs teksten (link) og besvar opgaven COMPREHENSION 1: True or false? (samme link, under grammatikopgaverne).
New Beginnings.docx
Læs Sonya C. Dodd: New Beginnings (2013)
Minlæring verber
Minlæring ordklasser
Sonya C. Dodd: New Beginnings (2013)
Læs novellen igen.
Medbring grammatikbogen: Getting Started.
How to describe a painting.docx
Maggi Hambling - National Portrait Gallery
29 - Study of a Nude - Sainsbury Centre
Bordplan marts 1r.docx
Medbring "Contexts".
Engberg-Pedersen m.fl.: Contexts - Basisbog incl. CD-rom; sider: 248
Læs "How to describe a painting" i Contexts.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Forløb#5 Twisted stories EKSAMEN
Fiktionstekster med et twist.
Læringsmål: I kan læse, forstå, analysere og tale og skrive om fiktionstekster.
Tekster:
Richard Matheson: Button, Button (1970)
James Reasoner: House Names (2010)
Michele Finn Johnson: Yosemite (2019)
Ray Bradbury: Marionettes, Inc. (1951)
I alt ca. 12 sider.
Alle tekster er fra
https://choices.ibog.forlagetcolumbus.dk/
Grammatik:
Uregelmæssige verber
Omskrivning med "do"
Verber. Adaptiv træning (blandede opgaver)
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Richard Matheson: Button, Button (1970)
Læs første halvdel af Button, Button (til og med linje 80).
Info: tilladte hjælpemidler til eksamen (og de daglige engelskopgaver):• https://www.ordbogen.com/da/• Minlæring: https://minlaering.dk• Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com• Longman online dictionary: https://www.ldoceonline.
Minlæring uregelmæssige verber del 2
Arbejd selv: I skal lave lektien på minlæring.dk (link) OG besvare spørgsmålene til "Button,Button" under opgaven "Grammatik 5: Ordklassetjek" (se nedenfor eller i iBog - der er 7 spørgsmål/eksempler i alt). SKRIV JERES SVAR I ELEVFEEDBACK (individue
Læs novellen igen.
Medbring grammatikbogen: Getting started.
James Reasoner: House Names (2010)
Læs "House Names". Læsefokus: To plot twists!
Minlæring do-omskrivning
Michele Finn Johnson: Yosemite (2019)
Læs novellen (den er ultrakort!)
Bordplan april 1r.docx
3.7. PEE: Point, evidence and explanation
Læs novellen "House Names" (link). Læs også opgaveformuleringen GRUNDIGT (dokument).
analytical essay HOUSE NAMES.docx
Ray Bradbury: Marionettes, Inc. (1951)
Læs til og med linje (afsnit) 77.
Læs resten af novellen.
Medbring grammatikbogen: GETTING STARTED.
Sum up: Twisted Stories
Twisted stories sum up.docx
Minlæring adaptiv træning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Forløb#6: English Fairy Tales EKSAMEN
Læringsmål:
I skal kunne læse og forstå eventyr på engelsk. I skal desuden kunne analysere eventyr med fokus på de særlige genrespecifikke træk samt kunne reflektere over, hvad eventyrene prøver at fortælle læseren.
Teori:
Analysemodeller til eventyr fra Jeremy Watts: Once Upon a Time
Tekster:
Myth 1: Fairy tales are children´s stories
The Three Feathers
Jack and the Bean Stalk
The Well of the World´s End
Little Red Riding Hood (forskellige versioner)
Omfang i alt ca. 12 sider.
Grammatik:
Adjektiver
Adverbier
Pronomener
Indhold
Kernestof:
Analysemodeller til eventyr fra Jeremy Watts.docx
Minlæring adverbier
Myth 1: Fairy tales are children´s stories (teksten ligger som pdf i OneNote).
The Three Feathers.docx
Del 3: Adjektiver og adverbier
The Three Feathers
Læs side 50-53 (teksten ligger i OneNote). Læsefokus: Er der typiske eventyrtræk? Hvis ja: Hvilke?
Jack and the Beanstalk.docx
Evaluering af OneNote med eleverne.docx
Jack and the Beanstalk
Der er et link til teksten i OneNote.
Læsefokus: Er der typiske eventyrtræk? Hvis ja: Hvilke?
The Well of the World(2) with creative task.docx
Resume eller analyse.docx
Minlæring pronomener
The Well of the World´s End (teksten ligger i OneNote).
Little Red Riding Hood.docx
Little Red Riding Hood (teksten ligger i OneNote). Læsefokus: Hvordan slutter denne version af eventyret?
Vi mødes i biografen i kælderen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Forløb#7 Grammatik og opsamling
Grammatik og lidt repetition.
Vi repeterer det, vi har læst, og træner mundtlighed i gruppefremlæggelser om udvalgte tekster fra pensum.
Grammatikrepetition: Kongruens.
Indhold
Kernestof:
Individuelle oplæg: Kathrine, Malte, Gustav, Waldemar, Klara. Vælg en tekst fra pensum, og forbered et mundtligt oplæg på 4-5 minutter, hvor du fortæller om teksten og fremlægger en analyse.
Gruppeoplæg: Gruppe 5, 6, 7 og 8 (se dokumentet).
1r grupper til repetition ændret.docx
Minlæring kongruens
Individuelle oplæg: Kathrine, Malte, Gustav, Waldemar, Klara, Sara Weile, Mette. Vælg en tekst fra pensum, og forbered et mundtligt oplæg på 4-5 minutter, hvor du fortæller om teksten og fremlægger en analyse.
Vi mødes i lokale 13, som vi plejer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Titel 8
Being different: The Curious...(værk) EKSAMEN
EKSAMEN
Værklæsning. 266 sider.
I skal kunne læse, forstå og fortolke et helt værk/roman. Vi har fokus på hovedpersonen og hans udfordringer, herunder hvad han som person med autisme/asbergers syndrom kæmper med.
Tekster: Foruden romanen har vi læst online info om autismespektrumforstyrrelser (link i arbejdsark) og set en TED talk: How autism freed me to be myself. Vi har desuden set spillefilmen Please Stand By (Ben Lewin, USA 2016). Vi har også lyttet til en The Guardian Books podcast om og med Mark Haddon. En skriftlig opgave har taget udgangspunkt i teksten "In South Korea, a Hit Show Brings Autism Into the Spotlight".
Grammatik og skriftlighed: Modalverber, 5-paragraph essay.
Indhold
Kernestof:
How autism freed me to be myself
Summing up (August 2024) NY.docx
Medbring bog: The Curious Incident of the Dog in the Night-time.
*3.7. PEE: Point, evidence and explanation
Minlæring eksamensopgaveformulering HF
Minlæring video "burgermodellen"
Haddon: Curious Incident of the Dog in the Night; sider: 105-124, 145-155, 158-178, 192-202, 205-214, 221-232, 245-255
Læs "In South Korea, a Hit Show Brings Autism Into the Spotlight" (teksten er i arbejdsarket fra sidst).
BBC Learning English - 6 Minute English / Why read books, not screens?
Chapters 149 and 157.docx
Chapter 167.docx
Minlæring modalverber
Medbring grammatikbog: Getting Started.
The Curious Incident chapters 179 181 191.docx
The Curious Incident 193+197.docx
Medbring romanen OG grammatikbogen.
The Curious Incident 211.docx
The Curious Incident chapter 227.docx
Bordplan - 2r efterår.docx
Minlæring 5-paragraph essay
Minlæring eksamen HF B
Medbring grammatikbogen: Getting Started.
The Curious Incident 233.docx
Læs resten af "The Curious Incident...".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 9
Australia (stolen generations) EKSAMEN
EKSAMEN
Vi begynder med research og gruppefremlæggelser om forskellige aspekter af Australiens historie, kultur, dyreliv osv. Derefter har vi især fokus på de australske aborigines.
I skal kunne bruge jeres viden om de australske aborigines´ forhold (historisk og nu) til analyse og fortolkning af tekster.
I skal desuden kunne bruge jeres viden om appelformer og retoriske virkemidler i analyse af talen.
Tekster:
Kevin Rudd: "Sorry Speech" (uddrag)
Katharine Prichard: N'Goola
Rabbit Proof Fence (film plus tekst: Rabbit-Proof Fence: A Study Guide )
Sheila Humphfries: Ted Talk
Omfang i alt 14 sider plus film og Ted Talk.
Grammatik: Pronomener, verber.
Indhold
Kernestof:
Gruppefremlæggelser om Australien.docx
PEE South Korea.docx
I dag: Gruppefremlæggelser (alle).
Gruppefremlæggelser om AustralienMED GRUPPER.docx
ARBEJDSARK Introduction Stolen Generations.docx
glossary for from Rabbit-Proof Fence - A Study Guide.doc
Sheila Humphfries Ted Talk arbark.docx
from Rabbit-Proof Fence - A Study Guide.doc
Læs om filmen "Rabbit-proof fence" i dokumentet. Læsefokus: Hvad var Moore River Native Settlement? Hvad skete der med børnene?
Australia, we need to talk | Cally Jetta | TEDxPerth
Ngoola.docx
Minlæring pronominer
Ngoola tekst.pdf
Læs N'goola (første halvdel, side 1-3 i pdf). Der er gloser til teksten i separat pdf.
Individuelle oplæg om Australien: Camille, Fati, Gustav, Gülten, Sofus, Julie H, Kathrine, Malte, Mathias, Mathilde.
Ngoola gloser.pdf
After watching Rabbit Proof Fence.docx
Minlæring pronomener
My stolen childhood, and a life to rebuild | Sheila Humphries | TEDxPerth
Læs N´goola (resten af teksten). Læsefokus: Slutningen - hvad ender novellen med? Hvorfor?
Individuelle oplæg om Australien: Fati, Gülten, Malte, Mathias, Mathilde.
Minlæring personlige pronomener
Individuelle oplæg om Australien: Fati, Gülten, Malte, Mathilde.
Tjekliste Sådan skriver du....docx
A Summer Rite in Spain pre writing.docx
Tourism in Spain HF B.docx
Læs den vedhæftede tekst (opgaveoplægget til den næste skriftlige opgave).
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
4.1 Rhetoric - The Art of Speaking | The English Handbook
Kevin Rudd Group work 2r.docx
kevin rudd apology - Google-søgning
Kevin Rudd apology pp 1-3.docx
Minlæring adaptiv træning, blandede opgaver.
Arbejd selv med adaptiv træning på minlæring.dk (brug linket). Mål: Lav så mange øvelser som muligt, og få så mange point som muligt. Opgaven bør være synlig fra onsdag kl. 16 til torsdag kl. 9.40. Man skal arbejde 1 1/2 time i alt, men det er muligt
National Apology to the Stolen Generations - PM Kevin Rudd
Minlæring verber
Læs taleuddraget igen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Global English - language and diversity
Global English, dialects, sociolects and ELF. Introduktion til sproglig variation og ELF med mere.
Læringsmål: I får kendskab til det engelske sprogs udvikling og varianter, herunder engelsk som lingua franca (ELF).
Materiale fra NCFF (ELF og karrierelæring)
Øvrige tekster er fra
https://worldsofenglish.systime.dk/
og
https://everyoneishere.systime.dk
English as a Lingua Franca (intro + øvelser)
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=310#c2504
John Agard: Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster
https://everyoneishere.systime.dk/?id=139
Omfang i alt ca. 10 sider.
Videoer:
Modern London English (MLE):
https://www.youtube.com/watch?v=1MQdEVo6YcI
UK/US English:
https://www.youtube.com/watch?v=8Soi6uRkXHU
Scouse:
https://www.youtube.com/watch?v=ndz86gVm71Y
Indhold
Kernestof:
English as a Lingua Franca | Worlds of English
Introduction to English as a Lingua Franca.docx
Læs teksten om English as a Lingua Franca. Læsefokus: Hvad er "Lingua Franca" - hvad betyder det?
karrierelæring Engelsk_Interaktiv.pdf
Global English | Worlds of English
SSO eksempler på opgaveformuleringer.docx
grammatikopgaver hf b ex
Liverpool Locals Teaching Scouse
Do YOU speak BRITISH or AMERICAN English? 🇬🇧🇺🇸
Matching Exercise Dickens 2r.docx
A Christmas Carol is not cosy THE GUARDIAN.docx
Læsefokus: Hvem skrev "A Christmas Carol", og hvad handler historien om (ifølge artiklen)?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Christmas
Julehygge med A Christmas Carol (film)
A Christmas Carol is not Cosy (avisartikel, The Guardian)
Indhold
Kernestof:
Liverpool Locals Teaching Scouse
Do YOU speak BRITISH or AMERICAN English? 🇬🇧🇺🇸
Matching Exercise Dickens 2r.docx
A Christmas Carol is not cosy THE GUARDIAN.docx
Læsefokus: Hvem skrev "A Christmas Carol", og hvad handler historien om (ifølge artiklen)?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Horror EKSAMEN
Forløbet introducerer eleverne til horrorgenren, samt hvordan horrorgenrens karakteristiske elementer bliver anvendt i tekst og i film.. Eleverne undersøger desuden, hvad formålet med horror er, samt hvad der skyldes horrorgenrens popularitet.
Forløbet tager udgangspunkt i Stephen King's inddeling af horrorgenren i terror, horror og gross out samt i Tzvetan Todorov's kategorisering af fantastisk litteratur i the Marvelous, the Fantastic og the Uncanny. I arbejdet med film introduceres eleverne derudover til begreber som suspense og surprise.
Materiale:
Kernestof:
Fra: Mette Weisberg: "Stephen King's American Nightmare - an Introduction", forlaget Lee, 1991:
"Hvad er horror?" s. 7-10 (faglitteratur) (4 sider)
Stephen King: "It" (1986, uddrag af kapitel 1 af romanen (6 sider)
Stephen King: Suffer the Little Children (1972, uddrag af novelle) (10 sider)
Stephen King: Why We Crave Horror Movies (1982, uddrag af essayet), fra:; Rasmus Drisdal Hansen m.fl.: "Horror" (antologi, Systime, 2017) (4 sider)
Sam Raimi: "Drag Me to Hell" (film, 2009) (10 sider)
Faglige mål:
Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Analysere og fortolke forskellige nyere tekster inden for horrorgenren med anvendelse af relevant faglig terminologi.
Analysere film med fokus på tematik og filmiske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Two-sentence horror stories.docx
Hello 2r, I'm looking forward to meeting you. 🙂
Horror definitions worksheet.docx
Horror and Gothic Fiction Stephen King It, Chapter 1 excerpt.docx
Læs den danske tekst "Hvad er horror": Læs side 7-9 grundigt (I skal lære de tre kategorier, som horror kan inddeles i (the marvelous, the fantastic, the uncanny + terror, horror, gross out + magical realism) og skim side 10-11.
Hvad er horror interview m Stephen King (1).pdf
Questions to Stephen King's story It.docx
Til i dag skal I både lave grammatikopgaven i det uploadede dokument færdig, og I skal læse hele uddraget af Stephen Kings roman "It". Læs mærke til, om der er brugt "terror, horror, gross out" i teksten, og læg mærke til beskrivelsen af Pennywise og
Horror Fiction. Stephen King It, Chapter 1 excerpt.docx
We will meet at the cinema😊
Drag Me to Hell worksheet.docx
Suffer the Little Children excerpt.docx
Gliglish · Learn languages by speaking with AI
Stephen King - Why We Crave Horror Movies.docx
Adjektiver og adverbier med øvelser.docx
Programme January 28.pptx
I skal have læst uddraget af novellen "Suffer the Little Children" færdig til i dag. Læg mærke til:
Conclusion of horror topic.docx
https://learnenglish.britishcouncil.org/vocabulary/vocabulary-games
Matching Opposites Games
Hvis I ikke blev færdige i modulet tirsdag, er det lektie til i dag at læse interviewet med Stephen King og svare på spørgsmålene til teksten OG lave alle øvelserne med adjektiver og adverbier (begge dokumenter uploadet her).
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
True Crime podcasts EKSAMEN
Læringsmål:
I får viden om genren true crime podcast.
I kan lytte til og forstå podcasts om true crime.
I kan analysere en podcast med brug af fagbegreber: Podcast formats, narrator, audio design, codes of authenticity.
I prøver at lave jeres egen true crime podcast på engelsk.
VIDEN OG MEDIER
Læst tekst:
Olsen og Houlind: Listen! (forlaget Columbus):
"How to analyse a podcast" side 10-19.
"The Podcast Hexagram and other Tools" side 20-22 og 24-28.
"True crime" side 95-109.
"Filicide in New Zealand" side114-115.
"Missing and Murdered" side 119-120.
"A Cold Case form 1888" side 127-128.
"How to Produce a Podcast" side 145-148.
I alt ca. 26 sider.
Anvendte podcasts:
My Homeless Son
The Battersea Poltergeist
Serial
Case 20: Phoebe Veitch
Missing & Murdered: Finding Cleo
Unexplained Mysteries (Jack the Ripper)
Indhold
Kernestof:
The Battersea Poltergeist - Episode 1: 63 Wycliffe Road - BBC Sounds
File on 4 Investigates - My Homeless Son - BBC Sounds
Bordplan - 2r jan.docx
Whose_story_is_it_anyway.pdf
VALUABLE_VOICES_IN__MY_HOMELESS_SON_(4).pdf
Lyt til de første 10 minutter af podcasten "My Homeless Son".
Olsen & Houlind: Listen!, Columbus; sider: 10-17, 20-22, 95-104, 106-109, 119-120, 127-128, 145-148
NOISY_SCOOTERS_AND_GHOSTS_IN_THE_BATTERSEA_POLTERGEIST__p._43.docx
‘Missing and Murdered’: Host Connie Walker on the power of podcasting
Episode 01: The Alibi
Lyt til "My Homeless Son" igen.
Læs side 20-22: The Podcast Hexagram and Other Tools (afsnittet er delvist gennemgået i timen sidste gang).
The Alibi.docx
Læs side 95-99 i bogen (opgaverne springes over). Læs også side 108-109 (om podcasten "Serial").
podcast group work TIMELINE.docx
Links - Forlaget Columbus
Læs side 100-104 (True-Crime Timeline).
Spørgsmål til gruppearbejde om podcasten Case 20 NY.docx
Minlæring ved eksamen
Bedømmelse af terminsprøver.docx
Missing & Murdered: Finding Cleo trailer
word classes from the audio clip.docx
Case 20: Phoebe Veitch (WHANGANUI CHRONICLES – PART I)
Lyt til podcasten fra minuttal 6.30 og til slutningen.
3.5. Writing an introduction | Write On - in English
missing murdered finding cleo.docx
Click here to listen to Missing & Murdered: Finding Cleo | CBC Radio
Læs side 106-107 (Ethics and true crime). Samt side 119-120 (Missing & murdered).
Jack the Ripper - Infamous and Unknown - Unexplained Mysteries (podcast)
PORTRAIT_OF_A_WOMAN_ON_THE_EDGE....pdf
Podcast Hexagram Task.docx
Læs: "A Cold Case From 1888" (om Jack the Ripper).
In groups, make your own podcast in which you cover your knowledge of true-crime podcasts and discuss one of the podcasts in depth. Your target audience consists of other young students who want to learn something about the true-crime genre.Start by
Alternativ opgave, mulighed 1: Ethics and true-crime podcasts. Write a discussion in no less than 300 words in which you dive into 1-2 podcasts and describe which ethical issues you think are related to true-crime podcasts. Remember to give specific
Alternativ opgave, mulighed 2: Written assignment on the case of Phoebe Veitch. Write an analytical essay in at least 300 words in which you analyse and interpret Case 20: Phoebe Veitch. Include and underline the following words in your essay: Whanga
2r podcast grupper.docx
I dag: forberede optagelser af podcasts (manuskript etc.). Læs afsnittet "Podcasts with people telling stories" som forberedelse.
Vi mødes i lokale 7 kl. 11.55. Studietid: 12-12.30: Sofus, Marius, Mathias, Malte, 12.30-13: Julie J, Fati, Emilie, 13-13.30: Anna, Mette, Tilde, 13.30-14: Julie H, Klara, Kathrine,14-14.30: Dittemarie, Mathilde. Kl. 14.30 lytter vi til de færdige po
Minlæring relativpronomener (lektie)
Grammatikopsamling 2r.docx
Minlæring relativpronomener (video)
Minlæring login uden telefon
Medbring grammatikbog: Getting Started.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
America: Values, identity, division? EKSAMEN
Læringsmål: I skal kunne læse, forstå, redegøre for og analysere tekster om amerikansk identitet og amerikanske værdier (forskellige genrer). I skal desuden kunne analysere taler med brug af relevante fagbegreber (appelformer samt retoriske/sproglige virkemidler) samt fremlægge jeres analyser mundtligt.
Tekster fra iBøger: New American Frontiers, Being American og Modern Metropolis.
Having Values
https://beingamerican.systime.dk/?id=140
Siri Hustvedt: The Pretend Law
https://modernmetropolis.systime.dk/?id=148
Eyder Peralta: It's Not Your Imagination: Americans Are More Polarized, Says Pew
https://naf.systime.dk/?id=136
Øvrigt:
Amanda Gorman: The Hill We Climb
Gruppeoplæg om forskellige taler. Med fokus på retorik og fremstillingen af amerikanske værdier. VIDEN OG MEDIER
Fælles tekst: Joe Biden om krigen i Ukraine:
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2023/02/21/remarks-by-president-biden-ahead-of-the-one-year-anniversary-of-russias-brutal-and-unprovoked-invasion-of-ukraine/
(Vi har arbejdet med uddrag af talen).
Omfang i alt ca. 15 sider plus de selvvalgte tekster/taler.
Indhold
Kernestof:
Minlæring login uden telefon
Being American arbejdsark modul 1.docx
Group work American values and polarization.docx
Americans are more polarized.docx
Having values TEXT.docx
Eyder Peralta Americans are more polarized.docx
Group work American values and polarization MED GRUPPER.docx
Siri Hustvedt arbark NY 2r.docx
Siri Hustvedt essay EXTRACT.docx
Medbring grammatikbogen (Getting started).
WATCH: Amanda Gorman reads inauguration poem, 'The Hill We Climb'
Minlæring EX OPGAVE
Amanda Gorman januar 2021.docx
Joe Biden Ukraine Group work.docx
Minlæring ex opgave
Joe Biden February 23 KORTE UDDRAG.docx
engelskopgave til skrivedag
Sæt dig ind i opgaveteksterne (link), og vælg din opgave før skrivemodulerne (6a, 6b eller 6c).
Gruppefremlæggelser om taler.docx
Minlæring ex opgave 2
2r grammatik SKRIVEDAG løsning.docx
American values opsamling.docx
Eksempel på spørgsmål til mundtlig eksamen.docx
Minlæring ex opg 3
Oplæg i dag: Caroline, Dittemarie, Lukas, Clara; Mette, Tilde, Anna; Julie J, Fati; Sara Stoico; Sara W
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 15
Opsamling, repetition og mundtlig træning.
Indhold
Kernestof:
substantiver
American Misogyny ex sp.docx
Minlæring eksamensopgave 4
analysis of fiction and non fiction CONTEXTS.docx
I dag: Vi gennemgår de læste emner fra pensum og de tilhørende vigtige fagbegreber (orienter dig i listen hjemmefra). Og: Be there :-)
Læste emner og fagbegreber.docx
Minlæring ex opgave 5
RETORIK dansk og engelsk.docx
Minlæring præpositioner
Minlæring konjunktioner
Minlæring ex opgave 6
Eksamen i engelsk
Gode råd til mundtlig eksamen
Minlæring ex opgave 7
Guide til HF Engelsk B skriftlig eksamen (opgave 6, fiktion) 2023
Råd om eksamen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130025242", "T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130025242", "H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130025242" }