Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Christina Weien Hansen
Hold 2023 En/x (1x En, 2x En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Social Media -  benefits and harms
Titel 2 Velfærd og social arv i USA, flerfagligt forløb
Titel 3 True Crime
Titel 4 South Africa: Apartheid and Beyond EKSAMENSEMNE
Titel 5 South Africa: Apartheid and beyond EKSAMEN
Titel 6 American Presidential election
Titel 7 World War 1  EKSAMEN
Titel 8 Britain: From Empire to Multiculturalism EKSAMEN
Titel 9 The American Wilderness and the Frontier EKSAMEN
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Social Media - benefits and harms


Forløbets fokuserer på vores brug af sociale medier og disses muligheder og begrænsninger. Gennem arbejdet med tekster og dokumentarfilm undersøges, hvilke muligheder og konsekvenser vores brug af sociale medier har, hvilke digitale fodspor vi sætter, samt hvordan sociale medier kan anvendes til manipulation og overvågning. Forløbet lægger op til elevernes refleksion og diskussion af eget forbrug af sociale medier. .  

Materiale:
Kernestof:

Jeff Orlowski: The Social Dilemma (dokumentarfilm, 2020)

Fra: Tony Søndergaard Andersen og Morten Petersen: "From Where You Are 2" (Antologi, systime, 2015):

Gary Turk: "Look Up" (digt, 2014). eleverne har læst og lyttet til digtet på: https://www.youtube.com/watch?v=Z7dLU6fk9QY

Whitney Phillips: Interview with a Troll (Uddrag af artikel fra 2012)

Omfang: Ca. 20 sider

Faglige mål:
- analysere dokumentarfilm med fokus på afsender-modtagerforhold,
  budskab, fakta-og fiktionskoder og filmiske virkemidler.
- Analyse af nonfiktion og digte med anvendelse af relevant faglig
  terminologi.
- udtrykke sig forholdsvist flydende og spontant på engelsk (mundtligt)
  samt give udtryk for og kunne argumentere for egne synspunkter på
  engelsk.

Grammatik:
Fokus på kongruens og utællelige substantiver

Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/

Engelsk/engelsk ordbøger:
Wordreference: https://www.wordreference.com/
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/    

Grammatik:
Minlæring: https://minlaering.dk
    .

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Velfærd og social arv i USA, flerfagligt forløb

Flerfagligt forløb i samarbejde med samfundsfag. Forløbet omhandler  velfærd og soclal arv i USA.

Eleverne arbejder i grupper og skal besvare følgende problemformulering og problemstillinger:

I hvor høj grad er den amerikanske drøm mulig?

1. Redegør kort for velfærdsmodellerne.

2. Analysér filmen ”The Pursuit af Happyness” med fokus på miljø- og personskildring og fortællertype. Analysér også, hvordan relevante filmiske virkemidler anvendes i filmen.

3. Diskutér muligheder for at forme sit liv i USA og Danmark.
Inddrag velfærdsmodellerne og filmanalysen, en eller flere engelsksprogede artikler, samt de vedlagte bilag til samfundsfag.


Materiale:
Kernestof:
Gabriele Muccino: "The Pursuit of Happyness" (film, 2007)

Mark R Rank and Lawrence M Eppard: "The US has far less mobility and equality of opportunity today than almost the entire European Union." Artikel fra The Guardian, 13. marts 2021.

Omfang:
Ca. 18 sider

Faglige mål:
At opnå viden om amerikansk historie og samfundsforhold
Arbejde med filmanalyse med fokus på både tematik og filmiske virkemidler.
Besvare en problemformulering fyldestgørende.
Anvende forskellige selvvalgte kilder
Viden og Medier er anvendt i forbindelse med filmanalysen og kildekritik i forb. med analyse af artiklen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 True Crime

Forløbet omhandler true crime genren. Gennem arbejdet med forskellige tekster, karakteristiske for true crime-genren, fx artikler, podcast og dokumentarfilm, undersøger eleverne genrens karakteristika samt hvorfor genren er så populær.
I forløbet har der været fokus på formidling samt på, hvordan man kan lave en podcast, der er informativ og interessant at lytte til. I grupper har eleverne produceret deres egne true crime podcasts om berømte kriminelle/ seriemordere (fx the Zodiac Killer og Jeffrey Dahmer).  

Materiale:
Kernestof:

Fra Katrine Brøndsted & Mathias Larsen,: "Narrating Truth" (Anthology, Alt i ord, 2021):
True Crime - On Real-Life Atrocities (nonfiktion, side 128-130)
Sarah Koenig og Julie Snyder: Serial, Season 1, Episode 1, fra: This American Life,  https://serialpodcast.org/season-one
The Knoxville Girl (Murder Ballad, forfatter ukendt, side 134-137).

"The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst", (episode 1 og uddrag af episode 10 af dokumentarserien fra 2015),

Molly Fosco: "Is Our Obsession with True Crime Morally Irresponsible?" (artikel fra The Huffington Post, 26. januar, 2016): https://www.huffpost.com/entry/is-our-obsession-with-true-crime-morally-irresponsible_b_9073196


Faglige mål:
- Kende og gøre rede for true crime genrens karakteristika.
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om
   et fagligt emne
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende om et bestemt
   emne, herunder formulere egne synspunkter
- Læse og forstå tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde
   inden for True Crime-genren
- Analysere og fortolke nonfiktion, dokumentarfilm og podcasts med
  anvendelse af relevant faglig terminologi
- Forholde sig kildekritisk til en tekst

Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/

Engelsk/engelsk ordbøger:
Wordreference: https://www.wordreference.com/
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/    

Grammatik:
Minlæring: https://minlaering.dk    .


Omfang: Ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 South Africa: Apartheid and Beyond EKSAMENSEMNE

Opstart på forløb om Sydafrika, med fokus på perioderne både under og efter Apartheid, den sorte befolknings vilkår, samt Mandelas rolle i afskaffelsen af apartheid og samling af landet.  

Materiale:
Kernestof:

Justin Chadwick: "Mandela: Long Walk to Freedom" (film, 2014)

Fra: Karen Bente Holmgaard andersen og Birger Axen: "From Dompass to Democracy" (Gyldendal, 2015):
"Major Historical Events" (nonfiktion, side 48-52)

Omfang: Ca.15 sider

Faglige mål:
- Læse, forstå og analysere nonfiktion med brug af relevant faglig
  terminologi
- Analysere og fortolke film både tematisk og med fokus på relevante
  filmiske virkemidler.
- Forholde sig kildekritisk til fremstillingen af Nelson Mandela i
  spillefilmen "Long Walk to Freedom".
- Opnå viden om historiske forhold i en anden engelsksproget region.

Grammatik:
Substantivernes bøjning

Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/

Engelsk/engelsk ordbøger:
Wordreference: https://www.wordreference.com/
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/    

Grammatik:
Minlæring: https://minlaering.dk    .
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 South Africa: Apartheid and beyond EKSAMEN

Fortsættelse af forløb om Sydafrika fra 1.g  Forløbet har fokus på perioderne under og efter Apartheid, den sorte befolknings vilkår både før og efter Apartheids ophør, samt Mandelas rolle i afskaffelsen af apartheid og samling af landet. I forløbet indgår læsning af Trevor Noahs selvbiografi "Born a Crime".  I undervisningen er eleverne introduceret til begrebet og udtryk som townships, dompas, Xhosa, Zulus, racial segregation.

Materialer:

Kernestof:
Trevor Noah:  Born a Crime (selvbiografi, Random House LCC, 2017)

Nadine Gordimer: The Moment Before the Gun Went Off" (novelle, 1991), fra Lene Lundsgaard m.fl. The Big Picture, side 73- 78 ( Systime, 2001)

Clint Eastwood: Invictus (film, 2009)

"Why South Africa is still so segregated", en video om post apartheid byer, produceret at Vox.com:
https://www.youtube.com/watch?v=NVH7JewfgJg


Supplerende stof:
South Africa's National Anthem_
https://www.youtube.com/watch?v=NBKjWRjwMkY

Divided: Urban Inequality in South Africa: Luftfotos af Primrose og Makause kvartererne i Johannesburg: https://www.archdaily.com/961483/divided-urban-inequality-in-south-africa

foto af: Suburban house in Joburg (South Africa) with razor wire, spikes, and mesh fence., fra:  https://www.flickr.com/photos/srippon/384434691

William Ernest Henley; Invictus (digt, 1875)
Uddrag af: Trevor Noah: "Son of Patricia" (Stand up comedy show, 2018)

Omfang:  225 sider

Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/

Engelsk/engelsk ordbøger:

Wordreference: https://www.wordreference.com/
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/    

Grammatik:

Minlæring: https://minlaering.dk    .
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 American Presidential election

Kort forløb om det amerikanske præsidentvalg 2024. Eleverne introduceres kort til det amerikanske politiske system og de to største politiske partier, samt de to præsidentkandidater, Kamala Harris og Donald Trump. I grupper har eleverne analyseret henholdsvis Kamala Harris' Concession Speech og Trump's Victory speech og har præsenteret dem for hinanden.
Vi har desuden set en dokumentar om begivenhederne den 6. januar 2021 for at få et indblik i den amerikanske befolknings splittelse.  

Materiale:
Kernestof:
Camille  Haley: Keep America Great (Trump rally song, 2020),  https://www.youtube.com/watch?v=FAvFFYu1RGM

Jamie Roberts: "Four Hours at the Capitol", BBC dokumentar, 2021.
Uddrag af Donald Trumps Victory Speech (5. november 2024), fra: https://www.newsweek.com/donald-trump-victory-speech-full-transcript-1981234

Uddrag af Kamala Harris' Concession Speech, 7. november 2024), fra:  https://time.com/7173617/kamala-harris-concession-speech-full-transcript/

Supplerende stor:
Christina Greer: Does Your Vote Count? The Electoral College explained (Ted-Ed video, 2012), https://www.youtube.com/watch?v=W9H3gvnN468

Faglige mål:
- Forstå mundtlige engelske tekster om det amerikanske valgsystem
- Analysere engelsk sprogbrug med anvendelse af relevant faglig terminologi
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i taler af de to præsidentkandidater.
̶ Analysere og fortolke taler med fokus på retoriske virkemidler.
̶ Opnå viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA;


Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
https://www.ordbogen.com/da/

Engelsk/engelskordbøger:
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/    

Minlæring: https://minlaering.dk

Omfang: 18 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 World War 1 EKSAMEN

Et forløb, der bygger ovenpå et flerfagligt forløb med historie om  Storbritanniens involvering i 1. Verdenskrig.
Forløbet fokuserer på  den britiske regerings krigspropaganda,  befolkningens generelle holdning til krigen samt på de konsekvenser, krigen havde for de britiske unge mænd, der kæmpede ved Fronten.
Der arbejdes med et udvalg af tekster skrevet under krigen, herunder digte, der beskriver soldaternes oplevelser ved Fronten.

Materiale;
Fra Christopher Bisgaard Olesen: From Battlemind to homemind (Columbus, 2013):
World War I + The United Kingdom (nonfiktion tekst)
Jessie Pope: "Who's For the Game?" (digt, 1916)
Wildred Owen: "Dulce et Decorum Est" (digt, 1917)
Rupert Brooke: "The Soldier", (digt, 1914)
Siegfried Sassoon: "The Hero" (digt, 1918)
David LLoyd George; "Cause of the Great War" (uddrag af tale, juni, 1917)  

Laurence Binyon: For the Fallen (digt, 1914)
Sam Mendes: 1917 (film, 2019)

Supplerende materiale:
Britiske propagandaplakater fra 1. Verdenskrig, fra:
https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/zhw3jhv#zfykkty
https://www.iwm.org.uk/learning/resources/first-world-war-recruitment-posters
https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30258

Peter Jackson: "They Shall not Grow Old" (dokumentar, 2018)

Omfang: ca. 30 sider

Faglige mål:
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i forskellige tekster og genrer, herunder digte, taler og film.
- billedanalyse af propagandaplakater.  
̶ analysere og beskrive engelsk sprog i forskellige tekster med anvendelse af korrekt faglig terminologi
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af korrekt faglig terminologi
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere historieske forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske og kulturelle

Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/

Engelsk/engelsk ordbøger:
Wordreference: https://www.wordreference.com/
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/    

Grammatik:
Minlæring: https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Britain: From Empire to Multiculturalism EKSAMEN

Forløbets omdrejningspunkt har været det britiske imperium, som det afspejles i litteraturen, samt dets nutidige konsekvenser i et multikulturelt britisk samfund.
I forløbet har der desuden været fokus på engelsk som lingua franca.

Kernestof:
"The Golden Age", fra: Eva Rosenwold: "Passwords", Systime, 2005, s. 107-109

Fra: Jonna Engberg-Pedersen et al.: "Wider Contexts", (Gyldendal, 2012):
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden" (digt, 1899), side 262-265
George Orwell: "Shooting an Elephant" (essay, 1936),

Info om Commonwealth og migration til UK:
"What is Commonwealth": https://thecommonwealth.org/about-us/history   
"Reconstructing Britain after World War Two": https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zx93tyc/revision/2.   

Modern ”responses” to multiculturalism:
Hanif Kureishi: "My son the Fanatic" (novelle, 1997) fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: "Contexts" (Gyldendal, 2004) s. 192-204   

Focus on language and Black British poets:
Grace Nichols: ”I have crossed an ocean”, digt fra antologien "I Is a Long-Memoried Woman", 1983  
Merle Collins: "The Sheep and the Goats" (digt, 1998)
Linton Kwesi Johnson: "Inglan is a Bitch" (digt, 1980)

Kieran Connell: "Ignore the sham  debate over multiculturalism — the UK is already diverse", artikel fra den 14. oktober, 2024, fra online news siden Hyphen: https://hyphenonline.com/2024/10/14/multiculturalism-uk-britain-ethnic-diversity-debate-kieran-connell/

Supplerende stof:
The size and development of the British empire: https://www.britishempire.co.uk/timeline/colonies.htm

"The History of English in Ten Minutes" (video) fra The Open University på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s  (3 sider)


Omfang, i alt ca. 50  sider:


Faglige mål:
  ̶̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om det britiske imperium
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke fiktions- og nonfiktionstekster med anvendelse af korrekt faglig terminologi
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien
- opnå grundlæggende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.

Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/

engelsk/engelsk ordbøger:
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Longman online dictionary: https://www.ldoceonline.com/
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/    


Minlæring: https://minlaering.dk  (grammatik + Do it, Write)  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The American Wilderness and the Frontier EKSAMEN

Omdrejningspunktet i dette forløb er the American Wilderness og the American Frontier, og deres betydning for dannelsen af den amerikanske nationalkarakter.
Gennem arbejdet med både ældre og nyere tekster, fokuserer forløbet på, hvordan fascinationen af the wilderness og af the frontier afspejler karakteristiske amerikanske værdier som individualisme, frihed, mobilitet og "new beginnings".
Eleverne introduceres til begreber som City Upon a Hill, Manifest Destiny, self-reliance, transcendentalism og new beginnings.

Materiale:
Kernestof:
Fra: Lars Christian Steenberg: "American Ideals and Ideal Americans" (systime, 1985):
"The Declaration of Independence"

David Nye: Land of New Beginnings (uddrag af nonfiktionstekst, fra: Inventing Modern America - an introduction to American Studies (Åbent universitet, 1988)

Edward N. Kearney: The Frontier Heritage (uddrag af essay, 1984, fra Annemette Finderrup m.fl.: Worlds of English, Systime)

Christine Sarikas: What is Transcendentalism (nonfiktionstekst fra: https://blog.prepscholar.com/transcendentalism-definition-movement)

Henry David Thoreau: Walden (uddrag af essay, 1854, fra: https://www.gutenberg.org/files/205/205-h/205-h.htm)

Christopher McCandless' letter to Ronald Franz, uddrag fra: John Krakauer: Into the Wild, 1992, fra Mette Grønvold m.fl.: Wider Context (gyldendal, 2012)  

Sean Penn: Into the Wild (film, 2007)


Omfang: ca. 32 sider

Faglige mål:
̶ ̶  gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i nyere og ældre engelsksprogede tekster og film
̶  analysere og fortolke nonfiktions og fiktionstekster og film med anvendelse af korrekt faglig terminologi og metode
̶ ̶  anvende grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/

engelsn/engelsk ordbøger:
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Longman online dictionary: https://www.ldoceonline.com/
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/   

Grammatik:  
Minlæring: https://minlaering.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer