Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Christina Weien Hansen
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Social Media - benefits and harms
Forløbets fokuserer på vores brug af sociale medier og disses muligheder og begrænsninger. Gennem arbejdet med tekster og dokumentarfilm undersøges, hvilke muligheder og konsekvenser vores brug af sociale medier har, hvilke digitale fodspor vi sætter, samt hvordan sociale medier kan anvendes til manipulation og overvågning. Forløbet lægger op til elevernes refleksion og diskussion af eget forbrug af sociale medier. .
Materiale:
Kernestof:
Jeff Orlowski: The Social Dilemma (dokumentarfilm, 2020)
Fra: Tony Søndergaard Andersen og Morten Petersen: "From Where You Are 2" (Antologi, systime, 2015):
Gary Turk: "Look Up" (digt, 2014). eleverne har læst og lyttet til digtet på: https://www.youtube.com/watch?v=Z7dLU6fk9QY
Whitney Phillips: Interview with a Troll (Uddrag af artikel fra 2012)
Omfang: Ca. 20 sider
Faglige mål:
- analysere dokumentarfilm med fokus på afsender-modtagerforhold,
budskab, fakta-og fiktionskoder og filmiske virkemidler.
- Analyse af nonfiktion og digte med anvendelse af relevant faglig
terminologi.
- udtrykke sig forholdsvist flydende og spontant på engelsk (mundtligt)
samt give udtryk for og kunne argumentere for egne synspunkter på
engelsk.
Grammatik:
Fokus på kongruens og utællelige substantiver
Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Engelsk/engelsk ordbøger:
Wordreference: https://www.wordreference.com/
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/
Grammatik:
Minlæring: https://minlaering.dk
.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velfærd og social arv i USA, flerfagligt forløb
Flerfagligt forløb i samarbejde med samfundsfag. Forløbet omhandler velfærd og soclal arv i USA.
Eleverne arbejder i grupper og skal besvare følgende problemformulering og problemstillinger:
I hvor høj grad er den amerikanske drøm mulig?
1. Redegør kort for velfærdsmodellerne.
2. Analysér filmen ”The Pursuit af Happyness” med fokus på miljø- og personskildring og fortællertype. Analysér også, hvordan relevante filmiske virkemidler anvendes i filmen.
3. Diskutér muligheder for at forme sit liv i USA og Danmark.
Inddrag velfærdsmodellerne og filmanalysen, en eller flere engelsksprogede artikler, samt de vedlagte bilag til samfundsfag.
Materiale:
Kernestof:
Gabriele Muccino: "The Pursuit of Happyness" (film, 2007)
Mark R Rank and Lawrence M Eppard: "The US has far less mobility and equality of opportunity today than almost the entire European Union." Artikel fra The Guardian, 13. marts 2021.
Omfang:
Ca. 18 sider
Faglige mål:
At opnå viden om amerikansk historie og samfundsforhold
Arbejde med filmanalyse med fokus på både tematik og filmiske virkemidler.
Besvare en problemformulering fyldestgørende.
Anvende forskellige selvvalgte kilder
Viden og Medier er anvendt i forbindelse med filmanalysen og kildekritik i forb. med analyse af artiklen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
True Crime
Forløbet omhandler true crime genren. Gennem arbejdet med forskellige tekster, karakteristiske for true crime-genren, fx artikler, podcast og dokumentarfilm, undersøger eleverne genrens karakteristika samt hvorfor genren er så populær.
I forløbet har der været fokus på formidling samt på, hvordan man kan lave en podcast, der er informativ og interessant at lytte til. I grupper har eleverne produceret deres egne true crime podcasts om berømte kriminelle/ seriemordere (fx the Zodiac Killer og Jeffrey Dahmer).
Materiale:
Kernestof:
Fra Katrine Brøndsted & Mathias Larsen,: "Narrating Truth" (Anthology, Alt i ord, 2021):
True Crime - On Real-Life Atrocities (nonfiktion, side 128-130)
Sarah Koenig og Julie Snyder: Serial, Season 1, Episode 1, fra: This American Life, https://serialpodcast.org/season-one
The Knoxville Girl (Murder Ballad, forfatter ukendt, side 134-137).
"The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst", (episode 1 og uddrag af episode 10 af dokumentarserien fra 2015),
Molly Fosco: "Is Our Obsession with True Crime Morally Irresponsible?" (artikel fra The Huffington Post, 26. januar, 2016): https://www.huffpost.com/entry/is-our-obsession-with-true-crime-morally-irresponsible_b_9073196
Faglige mål:
- Kende og gøre rede for true crime genrens karakteristika.
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om
et fagligt emne
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende om et bestemt
emne, herunder formulere egne synspunkter
- Læse og forstå tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde
inden for True Crime-genren
- Analysere og fortolke nonfiktion, dokumentarfilm og podcasts med
anvendelse af relevant faglig terminologi
- Forholde sig kildekritisk til en tekst
Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Engelsk/engelsk ordbøger:
Wordreference: https://www.wordreference.com/
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/
Grammatik:
Minlæring: https://minlaering.dk .
Omfang: Ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
South Africa: Apartheid and Beyond EKSAMENSEMNE
Opstart på forløb om Sydafrika, med fokus på perioderne både under og efter Apartheid, den sorte befolknings vilkår, samt Mandelas rolle i afskaffelsen af apartheid og samling af landet.
Materiale:
Kernestof:
Justin Chadwick: "Mandela: Long Walk to Freedom" (film, 2014)
Fra: Karen Bente Holmgaard andersen og Birger Axen: "From Dompass to Democracy" (Gyldendal, 2015):
"Major Historical Events" (nonfiktion, side 48-52)
Omfang: Ca.15 sider
Faglige mål:
- Læse, forstå og analysere nonfiktion med brug af relevant faglig
terminologi
- Analysere og fortolke film både tematisk og med fokus på relevante
filmiske virkemidler.
- Forholde sig kildekritisk til fremstillingen af Nelson Mandela i
spillefilmen "Long Walk to Freedom".
- Opnå viden om historiske forhold i en anden engelsksproget region.
Grammatik:
Substantivernes bøjning
Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Engelsk/engelsk ordbøger:
Wordreference: https://www.wordreference.com/
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/
Grammatik:
Minlæring: https://minlaering.dk .
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
South Africa: Apartheid and beyond EKSAMEN
Fortsættelse af forløb om Sydafrika fra 1.g Forløbet har fokus på perioderne under og efter Apartheid, den sorte befolknings vilkår både før og efter Apartheids ophør, samt Mandelas rolle i afskaffelsen af apartheid og samling af landet. I forløbet indgår læsning af Trevor Noahs selvbiografi "Born a Crime". I undervisningen er eleverne introduceret til begrebet og udtryk som townships, dompas, Xhosa, Zulus, racial segregation.
Materialer:
Kernestof:
Trevor Noah: Born a Crime (selvbiografi, Random House LCC, 2017)
Nadine Gordimer: The Moment Before the Gun Went Off" (novelle, 1991), fra Lene Lundsgaard m.fl. The Big Picture, side 73- 78 ( Systime, 2001)
Clint Eastwood: Invictus (film, 2009)
"Why South Africa is still so segregated", en video om post apartheid byer, produceret at Vox.com:
https://www.youtube.com/watch?v=NVH7JewfgJg
Supplerende stof:
South Africa's National Anthem_
https://www.youtube.com/watch?v=NBKjWRjwMkY
Divided: Urban Inequality in South Africa: Luftfotos af Primrose og Makause kvartererne i Johannesburg: https://www.archdaily.com/961483/divided-urban-inequality-in-south-africa
foto af: Suburban house in Joburg (South Africa) with razor wire, spikes, and mesh fence., fra: https://www.flickr.com/photos/srippon/384434691
William Ernest Henley; Invictus (digt, 1875)
Uddrag af: Trevor Noah: "Son of Patricia" (Stand up comedy show, 2018)
Omfang: 225 sider
Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Engelsk/engelsk ordbøger:
Wordreference: https://www.wordreference.com/
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/
Grammatik:
Minlæring: https://minlaering.dk .
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Born a Crime, opening of the book.docx
-
1. Bring the book "Born a Crime". 2. For today, re-read the text "South Africa Major Historical Events" (which we read last year). After reading, you must be able to answer the following questions:
-
South Africa Major Historical Events.pdf
-
substantivernes flertalsform.docx
-
Born a Crime, opening of the book and Chapter 1.docx
-
For today, in Born a Crime, read pages 1-18. Pick one quote from these pages (a paragraph or a couple of sentences) that you find particularly interesting/funny or that has made an impression on you. Be prepared to read the quote aloud and to explain
-
If you didn't finish answering the questions to the first pages of Born a Crime, this is homework for today. Also, read pages 19-47 in "Born a Crime".
-
Born a Crime worksheet chapter 2.docx
-
Bring your passports today! But don't bring your grammar book.
-
Read in "Born a Crime" pages 61-74.
-
Same homework as for Tuesday: Read in "Born a Crime" pages 61-74.
-
De relative pronominer.docx
-
Read "Born a Crime", pages 75-100. Pick one or two sentences or paragraphs that you find particularly interesting or important.
-
I skal arbejde selv i modulet, da jeg er på vej til Berlin. Læs om de relative pronominer i det uploadede dokument, og lav alle opgaverne. (Læg dem på elevfeedback eller på Onenote senest i aften). Brug resten af tiden på at læse i Born a Crime. I sk
-
For today, you must have read until page 151 in "Born a Crime."
-
During the lesson today, in "Born a Crime" you must read pages 151-179
-
Re-read the short story "The Moment Before the Gun Went Off" for today, so that you know exactly what happens in the story. 😊 Bring "Born a Crime"
-
The Moment before the Gun went Off.pdf
-
Minlæring
-
Today, Emma, Olivia, Sofie and Frida + Marie, Clara, Sophia and Mette will present their analyses of "The Moment Before the Gun...." to me.
-
For today, you must have read until page 199 in "Born a crime".
-
Read in "Born a Crime" pages 201-224
-
Read in "Born a Crime" pages 225-243
-
Afsnit
-
In "Born a Crime", read pages 245-282.
-
We will recapture the film "Invictus" as well.
-
For today, you must have finished reading "Born a Crime"😊
-
We will conclude the book "Born a Crime" today. You will get a part of the lesson to get started on your written assignment for October 28. 🙂
-
Conclusion of our South Africa topic and introduction to the American election.
-
Trump rally song 2020.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
American Presidential election
Kort forløb om det amerikanske præsidentvalg 2024. Eleverne introduceres kort til det amerikanske politiske system og de to største politiske partier, samt de to præsidentkandidater, Kamala Harris og Donald Trump. I grupper har eleverne analyseret henholdsvis Kamala Harris' Concession Speech og Trump's Victory speech og har præsenteret dem for hinanden.
Vi har desuden set en dokumentar om begivenhederne den 6. januar 2021 for at få et indblik i den amerikanske befolknings splittelse.
Materiale:
Kernestof:
Camille Haley: Keep America Great (Trump rally song, 2020), https://www.youtube.com/watch?v=FAvFFYu1RGM
Jamie Roberts: "Four Hours at the Capitol", BBC dokumentar, 2021.
Uddrag af Donald Trumps Victory Speech (5. november 2024), fra: https://www.newsweek.com/donald-trump-victory-speech-full-transcript-1981234
Uddrag af Kamala Harris' Concession Speech, 7. november 2024), fra: https://time.com/7173617/kamala-harris-concession-speech-full-transcript/
Supplerende stor:
Christina Greer: Does Your Vote Count? The Electoral College explained (Ted-Ed video, 2012), https://www.youtube.com/watch?v=W9H3gvnN468
Faglige mål:
- Forstå mundtlige engelske tekster om det amerikanske valgsystem
- Analysere engelsk sprogbrug med anvendelse af relevant faglig terminologi
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i taler af de to præsidentkandidater.
̶ Analysere og fortolke taler med fokus på retoriske virkemidler.
̶ Opnå viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA;
Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
https://www.ordbogen.com/da/
Engelsk/engelskordbøger:
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/
Minlæring: https://minlaering.dk
Omfang: 18 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
World War 1 EKSAMEN
Et forløb, der bygger ovenpå et flerfagligt forløb med historie om Storbritanniens involvering i 1. Verdenskrig.
Forløbet fokuserer på den britiske regerings krigspropaganda, befolkningens generelle holdning til krigen samt på de konsekvenser, krigen havde for de britiske unge mænd, der kæmpede ved Fronten.
Der arbejdes med et udvalg af tekster skrevet under krigen, herunder digte, der beskriver soldaternes oplevelser ved Fronten.
Materiale;
Fra Christopher Bisgaard Olesen: From Battlemind to homemind (Columbus, 2013):
World War I + The United Kingdom (nonfiktion tekst)
Jessie Pope: "Who's For the Game?" (digt, 1916)
Wildred Owen: "Dulce et Decorum Est" (digt, 1917)
Rupert Brooke: "The Soldier", (digt, 1914)
Siegfried Sassoon: "The Hero" (digt, 1918)
David LLoyd George; "Cause of the Great War" (uddrag af tale, juni, 1917)
Laurence Binyon: For the Fallen (digt, 1914)
Sam Mendes: 1917 (film, 2019)
Supplerende materiale:
Britiske propagandaplakater fra 1. Verdenskrig, fra:
https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/zhw3jhv#zfykkty
https://www.iwm.org.uk/learning/resources/first-world-war-recruitment-posters
https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30258
Peter Jackson: "They Shall not Grow Old" (dokumentar, 2018)
Omfang: ca. 30 sider
Faglige mål:
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i forskellige tekster og genrer, herunder digte, taler og film.
- billedanalyse af propagandaplakater.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog i forskellige tekster med anvendelse af korrekt faglig terminologi
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af korrekt faglig terminologi
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere historieske forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske og kulturelle
Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Engelsk/engelsk ordbøger:
Wordreference: https://www.wordreference.com/
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/
Grammatik:
Minlæring: https://minlaering.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
As introduction to our new topic, the First World War, in the uploaded document, read the first page (World War I) (also called page 16) and page 2 (page 17), the section called "United Kingdom".
-
As introduction to our new topic, the First World War, in the uploaded document, read the first page (World War I) (also called page 16) and page 2 (page 17), the section called "United Kingdom." Also, re-read the document on how to read (analyse) po
-
World War I texts.pdf
-
How to read poems.docx
-
Same homework again, again: As introduction to our new topic, the First World War, in the uploaded document, read the first page (World War I) (also called page 16) and page 2 (page 17), the section called "United Kingdom." Also, re-read the document
-
For today, read the poem (about Word War 1) "For the Fallen" and relate it to the documentary "They Shall Not Grow Old" that you watched in your History lesson.
-
For the Fallen.docx
-
For today, read and analyse the poem "For the Fallen" for today. Describe the sentiment in the poem and the attitude towards the soldiers and the war expressed in the poem. We will recapture questions 6 and 8 in the worksheet to the "Dulce et Decorum
-
Worksheet Dulce e Decorum Est by Wilfred Owen.docx
-
Til i dag, orientér jer i det materiale, der ligger på Onenote i engelskmappen under FF3, så I har en idé om, hvilkelt materiale, I vil bruge til jeres projektbeskrivelse (digte, filmen "1917", vidneudsagn osv.). I skal også have besluttet, om I arbe
-
I får tid til at blive færdige med jeres projektbeskrivelser i dag.
-
Hello 2x, I'm looking forward to seeing you again. No homework for today. 😊
-
I skal skrive en opgave i dette og næste modul. Medbring både skriveredskaber og computer (og evt. headphones, så I måske kan koncentrere jer bedre. Det er en god idé at læse den uploadede powerpoint om den skriftlige engelskopgave som forberedelse t
-
Gode råd til hvordan I skal skrive og strukturere jeres skr. opgaver.pptm
-
No homework for today🙂 We continue working with World War 1 for at bit.
-
Udvidet tid på engelsk.docx
-
Kære 2x. Jeg er desværre blevet syg, så I kommer til at arbejde selv i dette modul. I skal starte på jeres næste skr. opg. I dette modul skal I som minimum blive færdige med alle grammatikogaverne (husk at skrive jeres svar i skabelonen (template). U
-
Skriftlig aflevering til 27. januar.docx
-
Afsnit
-
Vejledning til at skrive et resumé.docx
-
Tjekliste til den skriftlige opgave, terminsprøve og eksamen.docx
-
Vi skal - bl.a. 😊- arbejde med skriftlighed i dette modul. Til i dag skal I gennemlæse jeres aflevering fra den 7/1 (den om Herbie), og I skal vælge 7-8 vigtige ord fra jeres opgave. (I modulet kommer I til at genskrive en lille del af jeres opgave
-
We are working with the final 3-4 texts in our World War 1 topic. No homework for today. 😊
-
Analysis of David Lloyd George's Speech.docx
-
For today, you must be able to explain in your own words the content of the two poems "The Soldier" (by Rupert Brooke) and "the Hero" (by Siegfried Sassoon) on pages 19-20 in the uploaded dokument. Pay attention to the similarities and differences of
-
Vocabulary games
-
ESL Matching Games
-
Conclusion of topic World War 1.docx
-
For today you must have read and analysed David Lloyd George's speech (the speech is in the document World War 1 texts on page
-
No homework for today.😊 We will conclude the topic of WW1 and do some grammar. 😊
-
Adjektiver og adverbier med øvelser.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Britain: From Empire to Multiculturalism EKSAMEN
Forløbets omdrejningspunkt har været det britiske imperium, som det afspejles i litteraturen, samt dets nutidige konsekvenser i et multikulturelt britisk samfund.
I forløbet har der desuden været fokus på engelsk som lingua franca.
Kernestof:
"The Golden Age", fra: Eva Rosenwold: "Passwords", Systime, 2005, s. 107-109
Fra: Jonna Engberg-Pedersen et al.: "Wider Contexts", (Gyldendal, 2012):
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden" (digt, 1899), side 262-265
George Orwell: "Shooting an Elephant" (essay, 1936),
Info om Commonwealth og migration til UK:
"What is Commonwealth": https://thecommonwealth.org/about-us/history
"Reconstructing Britain after World War Two": https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zx93tyc/revision/2.
Modern ”responses” to multiculturalism:
Hanif Kureishi: "My son the Fanatic" (novelle, 1997) fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: "Contexts" (Gyldendal, 2004) s. 192-204
Focus on language and Black British poets:
Grace Nichols: ”I have crossed an ocean”, digt fra antologien "I Is a Long-Memoried Woman", 1983
Merle Collins: "The Sheep and the Goats" (digt, 1998)
Linton Kwesi Johnson: "Inglan is a Bitch" (digt, 1980)
Kieran Connell: "Ignore the sham debate over multiculturalism — the UK is already diverse", artikel fra den 14. oktober, 2024, fra online news siden Hyphen: https://hyphenonline.com/2024/10/14/multiculturalism-uk-britain-ethnic-diversity-debate-kieran-connell/
Supplerende stof:
The size and development of the British empire: https://www.britishempire.co.uk/timeline/colonies.htm
"The History of English in Ten Minutes" (video) fra The Open University på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s (3 sider)
Omfang, i alt ca. 50 sider:
Faglige mål:
̶̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om det britiske imperium
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke fiktions- og nonfiktionstekster med anvendelse af korrekt faglig terminologi
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien
- opnå grundlæggende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.
Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
engelsk/engelsk ordbøger:
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Longman online dictionary: https://www.ldoceonline.com/
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/
Minlæring: https://minlaering.dk (grammatik + Do it, Write)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Adjektiver og adverbier med øvelser.docx
-
Introduction to the British Empire.docx
-
Læs dokumentet "tjekliste til den skriftlige opgave..." til i dag.
-
Tjekliste til den skriftlige opgave, terminsprøve og eksamen.docx
-
colonies.htm
-
Sådan danner man passiv på engelsk.docx
-
Re-read the introductory text about the British Empire and do the exercise on page 4 in the uploaded document (if you didn't finish it during our last English lesson).
-
I det uploadede dokument, læs om, hvordan man danner passiv på engelsk, og lav alle øvelserne i dokumentet.
-
https://learnenglish.britishcouncil.org/vocabulary/vocabulary-games
-
ESL Matching Games | EnglishClub
-
Worksheet The White Man's Burden.docx
-
If you didn't do the grammar exercises (the passive voice in English) for yesterday, you'll have another chance (that'll be your homework for today). 😊
-
White Man's Burden.pdf
-
adverbs synonyms 1.php
-
adverbs verbs 1 1.php
-
vocabulary quizzes
-
Welcome back😊. The girls will finish presenting their work on the poem "The White Man's Burden" - so It may be a good idea to check your answers to the questions before the lesson. Otherwise there is no homework for today. 😊
-
Shooting an Elephant worksheet.docx
-
For today, read from page 1 to page 5, line 13 in George Orwell's essay "Shooting an Elephant". Pay attention to Orwell's thoughts about the British Empire and his relationship to the Burmese people. Husk: tjek med jeres forældre, om I har en rejsefo
-
George Orwell - Shooting an Elephant.docx
-
You will be given some time to finish the questions to Orwell's essay "Shooting an Elephant" (if you have already finished, you will be given some other tasks and exercises) so that we can continue the conversations about your grades.
-
No homework for today 🙂. We will prepare our workshop with the Italian students on Monday. 🙂
-
Workshop about fears and hopes about the future with a group of Italian students. 😊
-
Programme March 12.pptx
-
Commonwealth and migration to Britain.docx
-
Worksheet the Commonwealth and immigration into the UK.docx
-
Omskrivning med do .docx
-
Experimenting with the English language Black British writers.docx
-
If you didn't finish yesterday, you must read the text about the commonwealth and answer all the questions to the text.
-
No homework, we will do some daily grammar 😊 and work with texts connected to the British Empire and multiculturalism.
-
No homework for today.😊
-
Virtual lesson: do all the tasks in the worksheet and upload your answers on "elevback" afterwards.
-
Worksheet My Son the Fanatic pages 193-196 for the virtual lesson. .docx
-
My Son the Fanatic by Hanif Kureishi.pdf
-
My Son The Fanatic Worksheet pages 196 to 199.docx
-
Modalverber.docx
-
For today, In "My Son the Fanatic", read 196, line 10, until page 199, line 35. Pay attention to Parvez' relationship to religion, and the relationship between Parvez and Ali.
-
My Son the Fanatic final tasks.docx
-
In "My Son the Fanatic", read from page 199, line 36 and the rest of the story.
-
Ignore the sham debate over Uk muticulturalism article.docx
-
Stilistisk analyse og retoriske virkemidler.docx
-
For today, answer the questions 1-4 to "My Son the Fanatic" in the uploaded document.
-
Ugeprogram for studietur 2X til Amsterdam.docx
-
Conclusion of the topic of the British Empire.docx
-
Øvelser til ordstilling på engelsk.docx
-
Welcome back🙂 I'm looking forward to seeing you againg and hearing about your trip to Amsterdam. 🙂 For today, as a conclusion of the British Empire/British multiculturalism topic, re-read the article "Ignore the Sham debate....." and answer all thr
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
The American Wilderness and the Frontier EKSAMEN
Omdrejningspunktet i dette forløb er the American Wilderness og the American Frontier, og deres betydning for dannelsen af den amerikanske nationalkarakter.
Gennem arbejdet med både ældre og nyere tekster, fokuserer forløbet på, hvordan fascinationen af the wilderness og af the frontier afspejler karakteristiske amerikanske værdier som individualisme, frihed, mobilitet og "new beginnings".
Eleverne introduceres til begreber som City Upon a Hill, Manifest Destiny, self-reliance, transcendentalism og new beginnings.
Materiale:
Kernestof:
Fra: Lars Christian Steenberg: "American Ideals and Ideal Americans" (systime, 1985):
"The Declaration of Independence"
David Nye: Land of New Beginnings (uddrag af nonfiktionstekst, fra: Inventing Modern America - an introduction to American Studies (Åbent universitet, 1988)
Edward N. Kearney: The Frontier Heritage (uddrag af essay, 1984, fra Annemette Finderrup m.fl.: Worlds of English, Systime)
Christine Sarikas: What is Transcendentalism (nonfiktionstekst fra: https://blog.prepscholar.com/transcendentalism-definition-movement)
Henry David Thoreau: Walden (uddrag af essay, 1854, fra: https://www.gutenberg.org/files/205/205-h/205-h.htm)
Christopher McCandless' letter to Ronald Franz, uddrag fra: John Krakauer: Into the Wild, 1992, fra Mette Grønvold m.fl.: Wider Context (gyldendal, 2012)
Sean Penn: Into the Wild (film, 2007)
Omfang: ca. 32 sider
Faglige mål:
̶ ̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i nyere og ældre engelsksprogede tekster og film
̶ analysere og fortolke nonfiktions og fiktionstekster og film med anvendelse af korrekt faglig terminologi og metode
̶ ̶ anvende grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Elektroniske hjælpemidler:
Ordbøger:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
engelsn/engelsk ordbøger:
Collins online dictionary: https://www.collinsdictionary.com
Longman online dictionary: https://www.ldoceonline.com/
Oxford Advanced Learner’s dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ Thesaurus online: https://www.thesaurus.com/
Grammatik:
Minlæring: https://minlaering.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130028112",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130028112",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130028112"
}