Holdet 2023 En/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Tina Maria Pedersen
Hold 2023 En/z (1z En, 2z En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 American Misogyny
Titel 2 American Dream og FF1
Titel 3 Trapped
Titel 4 Research/ oral presentation
Titel 5 tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 6 Horror! **EXAM**
Titel 7 Hemingway- Story and dialogue/ værklæsning ** EXAM
Titel 8 Divided States of America ***EXAM**
Titel 9 Catholic Ireland ***EXAM**
Titel 10 South Africa ***EXAM***
Titel 11 Global English/ ELF
Titel 12 Alcohol in Great Britain (FF3)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 American Misogyny

Eleverne har læst artikler(non-fiction) om misogyny med henblik på at undersøge samfundsnormer og subkulturer i USA, som fordrer en sexistisk kultur. Eleverne forventes at kunne analysere og fortolke tekster ud fra det retoriske pentagram med fagbegreberne Topic, Reader, Circumstance, Intention, Language, writer, samt appelformerne (formes of appeal/ modes of opersuasion) ethos, logos and pathos- såvel som at perspektivere til de læste artikler.

Tekster:

"Elizabeth King,  Misogyny is Rife in America, this Study proves it",
Newsweek.com,  May 18, 2017.

Robyn Swirling,"I was Labelled the High Shcool Slut", The Huffington Post, September 25, 2018.

Jia Tolentino, "The Rage of the INCELS", The New Yorker, May 15, 2018.

Arthur Chu, "Your Princess Is in Another Castle: Misogyny, Entitlement, and Nerds", The Daily Beast, May 27, 2014.  

Emma Gray, "On Mollie Tibbetts And The Unease Of Moving Through The World As A Woman" August, 2018.

Lauren Turner, "Stanford Sexual Assault Survivor Tells her story", BBC news, 23 September 2019.

Videoklip:

Elliot Roger's Retribution Video, som siden hen er blevet slettet på Youtube, men her er et klip, der omtaler videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=4kMkk2QbWiA

"Revenge of the Nerds": https://vimeo.com/189920291

" A letter to my attacker": https://www.youtube.com/watch?v=v-oBgCsE9yM&t=18s



I alt ca. 20 sider




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American Dream og FF1

Forløbet leder frem mod FF1 og skal give eleverne en forståelse af begrebet "The American Dream" og dermed den amerikanske mentalitet.

Læste tekster fra ibiblioteket, Systime som et led i et forsøg med ibøger:

"New American Frontiers", Systime, 2014, kapitel 2:
Uddrag af James Truslow Adams fra "The Epic of America" (1931)
David Simon’s introduction to Rafael Alvarez: The Wire (2010), excerpt
Trump tweets on the American Dream

"Being American", Gyldendal, Ibogsudgave, 2020, kapitel 1:
Having Rights
Having Dreams
Being Optimistic


Songs from "American Dreams. Then and Now":
https://www.npr.org/series/153503213/american-dreams-lost-and-found?t=1632978144232&fbclid=IwAR1Ilp9U7nvbQzxXIqI8y5_8sEu68SnSrfyCxycPOE9FpK581-ziylgp51c

Video Clip:
The Newsroom Speech: https://www.youtube.com/watch?v=8WxdaU9AsnU

Film:
"The Pursuit of Happyness", 2006

I alt ca. 35 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Trapped

Eleverne har stiftet bekendtskab med fiktion, der beskriver følelsen af at være "trapped". Eleverne forventes at kunne analysere og fortolke lignende tekster og perspektivere til disse med inddragelse  begreberne  narrator, characterization, setting, symbolism, theme, message samt begrebet "the lyrical speaker" i forhold til digtlæsningen af sidstnævnte tekst.'

Yderligere har der været fokus på elevernes egne produkter med samme tema.

Læste tekster:
Dennis Scott "Catch".
Bret Easton Ellis, excerpt; "On the Beach"
Emily Brönte: "She dried her Tears and They did Smile"

Film:
Emily the Criminal, 2022



I alt ca. 25 sider



Skriftlig fremstilling: indledning:
https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/6573
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Research/ oral presentation

For at imødekomme elevernes eget ønske om at fordybe sig i et emne og få muligheden for producere mere engelsk (til karakterbedømmelse) fik de lov til at vælge et engelsk-fagligt emne og lave en PowerPoint præsentation og afholde mundtlige oplæg.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 tilladte hjælpemidler til eksamen

https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Horror! **EXAM**


Eleverne har i forbindelse med forløbet læst udvalgte kapitler om Horror fra Systime af Rasmus Drisdal, Johanne Riktrup Hansen, 2024 (kopieret fra ibog).
Eleverne forventes at kunne anvende- og perspektivere til den viden, de har fået fra nedenstående kapitler og til de læste tekster samt at kunne analysere og fortolke horror noveller med inddragelse af de begreberne Id, Ego og Super Ego, samt fagbegreber fra fiktionsanalyse; narration, characterization, setting, title, symbolism, suspense,  theme and message, .

Endvidere har vi beskæftiget os med Steven Kings syn på, hvorfor vi kan lide Horror og hvordan han skræmmer os i sine tekster ved brug af foreshadowing, anvendelse af "phobic pressurepoints", "national pressurepoints" the abnormal and supernatural, callback/ supsense and pay off".

Eleverne har læst kapitlerne om
Horror - a mirror of the human psyche
Horror - a mirror of society
Horror - a mirror of human nature
How and why horror stories work
Horror, sex and repression – the fear of what may lie beneath the surface
How traditional human beings were scared
The Middle Ages – when supernatural horror was real and imminent
The fear of chaos, corruption and disorder – ghosts, death and madness in pre-modern literature
William Shakespeare: Hamlet Act 1 scene 4  (1833)
(hertil har de fået en kortere illustration af The Divne Order/ The Great Chain of Being for at kunne forstå verdensbilledet på Shakespeares tid)
Excerpt: Stephen King: Why We Crave Horror Movies (1982)
Stephen King: "The Boogeyman" (1973)

Derudover har eleverne læst
Edgar Allan Poe: "The Tell- Tale Heart" (1843)
Bret Easton Ellis: "Killing Child at Zoo" excerpt from  "American Psycho (1987)

Videoklip:
How Stephen King Scares his Audience:
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=Steven+king+Why+i+write+horror&&mid=95053E48C72BB3E6502395053E48C72BB3E65023&&FORM=VRDGAR

Edgar Allan Poe, writer, mini bio:
https://www.youtube.com/watch?v=x-387NMCR6w&t=133s

American Psycho in 5 minutes:

https://m.youtube.com/watch?v=OcZjuRXmMrM

Film:
Silence of the Lambs

I alt ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hemingway- Story and dialogue/ værklæsning ** EXAM

VI har i dette forløb beskæftiget os med Hemingways tekster, der omhandler "relationship and communication" samt skrivestil (minimalism and the iceberg theory). Endvidere forventes de at kunne anvende helt almindelige fagbegreber: narrator, characterization, setting, symbolism, title, theme and message og perspektivere til læste tekster fra forløbet.

Læste tekster fra kopieret kompendium:

Hills Like White Elephants
Cat in the Rain
A Very short Story
The Short, Happy Life of Francis Macomber- værklæsning.

Clips:

Ernest Hemingway Biography: A Life of Love and Loss:
https://www.youtube.com/watch?v=aLTk727FGuA

Ernest Hemingway Mini Biohttps://www.youtube.com/watch?v=0JQDe0GCNHg

I alt ca. 85 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Divided States of America ***EXAM**

Formålet med dette forløb er at se på et splittet Amerika, der fortsat bliver mere polariseret. Eleverne forventes at kunne sige noget om the group law of polorization og analysere både fiktive og non- fiktive tekster med de dertilhørende metoder og redegøre for, og perspektivere til de læste tekster. Endvidere forventes de, i grove træk, at kunne sige noget om "the storming of the Capitol".

Vi har arbejdet med udvalgte kapitler og uddrag fra "Liberty, Guns and Babies" Columbus, 2024 fra iBiblioteket:  https://libertygunsandbabies.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=55:

David French:
Divided We Fall (excerpt)

John Lantigua:
The Bit Split (excerpts)
Progogue and chapters 1,-3

Trumps inaugural speech 2025 (set, læs og skrevet opgave herom).


Clips:

The Law of Group Polarization, David French:

https://www.youtube.com/watch?v=DjBzFdrF5vs

Fears grow over new civil war in deeply divided America,
Channel 4 News, August 2024:

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=channel+4+Divided+america+and+civil+war&mid=AEE20A4FF8BB8999757EAEE20A4FF8BB8999757E&FORM=VIRE

America at a crossroads: How today’s divisions in America are different from what we’ve seen before, PBS news, Feb 22, 2023:
https://www.pbs.org/newshour/show/how-todays-divisions-in-america-are-different-from-what-weve-seen-before?fbclid=IwY2xjawGfR0ZleHRuA2FlbQIxMAABHT18ty3o1M7WfqLGauQUFXKWjqo261QJ6PKZsg0aXBwvmjZ18S92WOC-kQ_aem_AA__Id8LxRM4GT-03bvF_Q


Documentary:
A Day of Rage, New York Times, 2021

Film:
Civil War, 2024

I alt ca. 120 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Catholic Ireland ***EXAM**

Forløbet undersøger den katolske kirkes rolle i Irland i det 20. århundrede og dens indflydelse på samfundets normer, især i forhold til køn og moral. Gennem en række forskellige genrer – herunder film, artikler og skønlitterære tekster har eleverne set eksempler på temaerne religion og magt.

Eleverne forventes at kunne redegøre for, hvilke piger, der blev sendt til Magdalene Laundries, begrundelsen herfor samt den omfattende systemiske vold, der prægede deres hverdag af både psykisk og fysisk karakter. Endvidere skal de kunne
analysere fiktive og non-fiktive tekster der omhandler problemstillingerne religion og magt, med inddragelse af relevante fagbegreber. De forventes de at kunne perspektivere til tekster og film fra forløbet.


Materialer:
Johnahtan Swift "A Modest Proposal"  1729 (extract)
Frank O'Connor, News for the Church" 1948 (short story)
A Very Irish Sort of Hell, Sunday telegraph, April 2003 (a personal story)
Sinead O’Connors artikel i The Washington Post, 2010

Film:
The Magdalene Sisters (2002)
Nothing Compares (2022)

Videoklip:
Bob Marleys sang "War"
Sinead O'Connors optræden i Saturday Night Live, hvor hun optræder med Bob Marleys sang, som hun ændrer ordlyden til og river et billede af paven i stykker på Live TV.

Magdalene laundries: Irish Prime Minister issues apology, 19 February 2013

I alt ca. 75 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 South Africa ***EXAM***

I dette forløb har eleverne arbejdet med temaet Sydafrika – fortid og nutid gennem en multimodal tilgang med forskellige teksttyper og udtryksformer i spil. Forløbet har bestået af både research og mundtlige oplæg, fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder spillefilm, en novelle, sangtekster, nyhedsindslag, dokumentaruddrag, avisartikler samt et foredrag holdt af sydafrikaneren, Carl Davis.

Ved at kombinere skriftlige, mundtlige, visuelle og auditive udtryk har eleverne opnået en nuanceret forståelse af Sydafrikas komplekse historie og samfundsmæssige udfordringer i forhold til apartheid, fattigdom og den voksende vrede blandt de sorte over den fortsatte ulighed, som stadig fastholder dem i apartheid-lignende tilstande.

Eleverne forventes i grove træk at kunne redegøre for ovenstående samt Mandela, Steve Biko og Donald Woods kamp mod Apartheid. Endvidere foreventes de at kunne sige noget om The Soweto Uprising som et eksempel på apartheid regerings brutale behandling af sorte.

Endvidere forventes de at kunne anvende fagbegreber fra det retoriske pentagram såvel som fiktionsanalyse.

Læste tekster:
"Life under apartheid: demeaning, often brutal", Michael Pearson and Tom Cohen, CNN, December 6, 2012.

"The growing fight in South Africa over land and identity" 2019 (en kort parallel til konflikten mellem Trump og den sydfrikanske ambassadør, samt Trumps løfte om flygtninge status til Afrikaanere i USA).

The Freedom Charter

The Guilt, 2001 af Rayda Jacobs.

Musikvideoer:
Johnny Clegg; "Azimbonanga" samt en forklaring af denne sang
Brenda Fassie: "Black President"
Prophets of Da City: "Neva again"

Dokumentarer og andre programmer:
Anklaget: Nelson Mandela, 2024

How Urban Design Keeps South Africa Segregated,   27. maj 2024.

Trevor Chats with His Grandma About Apartheid and Tours Her Home, “MTV Cribs”-Style | The Daily Show, 4. dec. 2018.

Sydafrikas knuste drøm, CFU, 12. december 2016


Film:
Cry Freedom
Goodbye Bafana
Tsotsi

Stand-up comedy:
De (næsten) sidste 20 minutter af Trevor Noah, "Son of Patrica"

I alt ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Global English/ ELF

I dette forløb har eleverne arbejdet med engelsk som globalt sprog med fokus på dets historiske udvikling og grundene til dets nutidige udbredelse. Forløbet har introduceret eleverne til Amerikansk sprogvariation, sprogkontakt mellem native and non-native speakers etc. Der er arbejdet med, hvordan engelsk har udviklet sig over tid gennem påvirkning fra andre sprog og kulturer – fx gennem kolonisering og globalisering.

Eleverne har desuden lyttet til og analyseret forskellige engelske dialekter fra Sydafrika  for at få indsigt i sproglig diversitet og identitet. Gennem arbejdet med lydklip og autentiske eksempler har de opøvet lytteforståelse og sproglig opmærksomhed.

Forløbet har styrket elevernes interkulturelle kompetence og forståelse for, hvordan sprog både former og afspejler globale magtstrukturer og kulturel udveksling. Undervisningen har været multimodal og inddraget både skriftligt og auditivt materiale:

Texts from Worlds of English, Systime 2010:
On the English Language, p. 10-19
2. Spelling, vocabulary, pronunciation and intonation, p. 20-21
3. Global English, p. 22-23
4. Everything is Illuminated, excerpt from novel by Jonathan Safran Foer, (2002)

Videoklop:
The history of the English Language; https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s

Pilot | Learn English with Ricky Gervais

Corean woman teaching English: "Please give me Coke: https://www.youtube.com/watch?v=EXPbu5hg15Y

To the girl in English Class: https://www.tiktok.com/@_havfy/video/7162650093349309702

David Crystal - World Englishes

Vi har lyttet forskellige sydafrikanske dialekter; a coloured Afrikaans.-speaking, a white Afrikaanse-speaking and a Xhosa speaker.


Elevverne forventes at kunne sige noget generelt om de mest almindelige fejltyper blandt non- native speakers.

I alt ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Alcohol in Great Britain (FF3)


Eleverne har beskæftiget sig med Alkoholkulturen i Storbritannien med henblik på, hvad medierne rapporterer i forhold til drukkulturen, som myndighederne igennem de sidste 20 år har forsøgt at reducere omfanget af. Det er konkluderet, at der drikkes for meget, specielt blandt kvinder og unge generelt.

Vi har arbejdet med artikler herom,  nyhedsindslag og set halvdelen (den relevante del af dokumentaren for vores emne) af en dokumentar om alkohol, alkoholisme, følgesygedomme, anti-druk reklamer og yderligere attituden hertil. VI har arbejde med non-fiction analyse i forhold til følgende materiale:

"What's up Britain" Flensted, Ruth, Sibbernsen, Bente og Toft, Bodil, Gyldendal:

- "Girls binge drink lads under the table" The Sunday Times, 18 January 2004
- "Britain and Denmark top alcohol  list"  Politiken 2 September 2009
- " Britain's binge-drinking women are Britain's litmus test" McKie, Anna, The Guardian, 25 marts 2014
- "Why stay sober? No thanks- I'm British" Cosslett, Rhiannon, The Guardian, 5 februar 2014
- "What's up Britain" Flensted, Ruth, Sibbernsen, Bente og Toft, Bodil, Gyldendal.



Videos and links:

Channel 4 binge drinking -
Binge Drinking - The Consequences C4 News Article, 2008:
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo


Anti-drink campaign- ads:
https://fromwhereyouare.systime.dk/?id=103&L=10


1. October, 2011
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=nti%20drinking%20campaigns%20uk&mid=4EE62E95A8C207CFA5FB4EE62E95A8C207CFA5FB&ajaxhist=0

https://www.telegraph.co.uk/news/picturegalleries/12077199/A-heavy-night-New-Years-Eve-revellers-in-pictures.html?frame=3539326&fbclid=IwY2xjawG1OIxleHRuA2FlbQIxMQABHXRnPJEx36DleY7no8ytpOdFOU13SYUcPjweWJTZjP1CM0wJfMxWzTNpeQ_aem_RZNvuLNg18idRC6Yw10FEA
A heavy night; New Year's Eve revellers, in pictures
01 January 2016 • 9:24am
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer