Himmelev Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Himmelev Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Himmelev Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Astrid Louise Hylager Lund, Elsebeth Bechmann
Hold
2023 TyF/2 (
1g TyF/2
,
2g TyF/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Wortschatz und Einander kennenlernen
Titel 2
Weihnachten
Titel 3
#1 Sport
Titel 4
#2 Vielleicht Liebe?
Titel 5
#3 Jugend während des zweiten Weltkrieges
Titel 6
#4 Krimi
Titel 7
#5 Die Moderne Familie
Titel 8
#6 Liebe vielleicht?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Wortschatz und Einander kennenlernen
Titel 1: Wortschatz und einander kennenlernen
Titel 2: Wortschatz und Deutschland kennenlernen
Vi træner ordforråd (top 500).
Vi træner ordforrådstilegnelse (hvordan træner og husker du ordforråd?)
Vi hører ny tysk musik:
AnnenMayKantereit: "Es ist Abend und wir sitzen bei mir" (2022)
AnnenMayKantereit: "Ausgehen" (2020)
AnnenMayKantereit": "Ich gehe heut nicht mehr tanzen" (2018)
Vi arbejder derudover med teksten "Deutschland verstehen". (2023) og med 2 quizzer om hhv. Tyskland og jule/advents-traditioner.
Derudover har vi fokus på personbeskrivelse og smalltalk.
Normalsider: 15 sider
Indhold
Kernestof:
AnnenMayKantereit_Es ist Abend.docx
Afsnit
1) Træn brugen og betydningen af de 5 præpositioner: NEBEN, VOR, HINTER, ZWISCHEN & GEGENÜBER
I-Bogen: Lav opgave 2 færdig og læs alle spørgsmålene i opgave 3 højt, mens du tjekker, at du forstår ordene i spørgsmålene. Einander kennenlernen
How to Count 1-10 in Finnish | KatChats
I dag kan du bruge ordene "neben", "vor", "hinter", "zwischen" og "gegenüber" uden at kigge på tavlen, og du kan huske forskellen på "wer", "wie" og "wo".
Deutschland verstehen.pdf
0 - 100 years in Germany (Berlin)
"Deutschland verstehen. 111 Fragen"
Präsentationen Deutschland verstehen.docx
Deutschland verstehen HER ER EN FÆLLES PADLET (opslagstavle)
1. runde med præsentationer (Deutschland verstehen - 111 Fragen) ALLE skal have skrevet deres opslag på padletten inden i dag.
Deutschland verstehen
2. runde med præsentationer: "Deutschland verstehen - 111 Fragen"
Wir arbeiten weiterhin mit den 3 Liedern von AnnenMayKantereit und "was machst du heute Abend?" Du skal mandag være færdig med de to første opgaver: skriv aktiviteter fx "Karten spielen" og skriv sætninger fx "er will mit einem Mädchen ausgehen".
Tjek dit lille kompendium "Was machst du heute Abend?". Har du lavet de første opgaver med aktiviteter, som man kan lave en fredag aften? Og har du udfyldt skemaerne med nutid og førnutid? Ellers skal du lave dem færdige derhjemme.
p.s. har du spørgsmål til dagens aflevering, må du altid gerne skrive en besked til mig på lectio.
Træn verberne i quizlet og læs op på fakta om Tyskland på vores padlet Deutschland verstehen. Så er du klar til forskellige små quizzer.
Pantomimeverber på quizlet 1 Træning af pantomimeverber på quizlet 2
Weihnachtsquiz
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Weihnachten
Indhold
Kernestof:
Wir arbeiten weiterhin mit den 3 Liedern von AnnenMayKantereit und "was machst du heute Abend?" Du skal mandag være færdig med de to første opgaver: skriv aktiviteter fx "Karten spielen" og skriv sætninger fx "er will mit einem Mädchen ausgehen".
Tjek dit lille kompendium "Was machst du heute Abend?". Har du lavet de første opgaver med aktiviteter, som man kan lave en fredag aften? Og har du udfyldt skemaerne med nutid og førnutid? Ellers skal du lave dem færdige derhjemme.
p.s. har du spørgsmål til dagens aflevering, må du altid gerne skrive en besked til mig på lectio.
Træn verberne i quizlet og læs op på fakta om Tyskland på vores padlet Deutschland verstehen. Så er du klar til forskellige små quizzer.
Pantomimeverber på quizlet 1 Træning af pantomimeverber på quizlet 2
Weihnachtsquiz
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
#1 Sport
Wir arbeiten mit dem Thema Sport und mit folgenden Fragen
- welche Rolle spielt Sport für den einzelnen Menschen?
- welche positiven Seiten und welche negativen Seiten hat der Sport?
Schlüsselwörter: Vorurteile, Gemeinschaften, Träume, Möglichkeiten, Geld, Rassismus
Materialien:
TEXT und VIDEO: Goethe-Institut: "Commerzbank - superstolzer Partner der Frauen-Nationalmannschaft"
VIDEO: DHB Werbung: "Sechs Standorte für ein Handball-Fest"
VIDEO: ZDF Interview mit Kevin Müller und Niklas Landin
TEXT: Maria Frantzen Sanko: "Out" in der Bundesliga. Aus dem Buch: "Bundesliga" (2019)
TEXT: Maria Frantzen Sanko: "RB Leipzig und das Red Bull-Geld". Aus dem Buch "Bundesliga" (2019)
TEXT: Josef Wirnshofer im Interview mit Kevin-Prince Boateng: "Das ist die Hölle". Aus SZ am 23. Juli 2018.
TEXT: Arnold Schwarzenegger: "Mein Weg an die Spitze" (1984) (uddrag)
TEXT: "Danke dass es dich gibt! Neun Liebeserklärungen an den Fussball" (Wir lesen 2 Liebeserklärungen: David Mamunz und Caroline Bossmann)
Indhold
Kernestof:
4. Hvordan fortæller jeg om nutiden? (verber )
Ordklasser på "Min egen ordliste"
Se videoen "Commerzbank - superstolzer Partner der Frauen-Nationalmannschaft" og lav opgave 4a i kompendiet (udleveret som papir).
Ordbogsøvelser -1gTyF2 udgave januar 2024.docx (ikke lektie)
Brug ordbogen.com og oversæt følgende ord derhjemme: Satz, bedeuten, verstehen, Werbespot, Gegner, Vorurteil, antreten, nur, vor allem.
Hoch_was bedeutet der Satz.docx (Vi arbejder med sangen på klassen_IKKE lektie)
Ordbogsøvelser: Lav opgave 2, 4 og 5 færdig til i dag.
Ingen lektier. I får tid til opgave 6 (ordbogstræning) på klassen.
arbejd selv
Textarbeit_skabelon.docx
Her kan du se februargrupperne. Grupper i februar.pptx
Vi træner sportsudtryk
Aufgaben zum Text Das ist die Hölle.docx
Læs de første 8 linjer i teksten "Interview mit Kevin-Prince Boateng - Das ist die Hölle". Slå ukendte ord op i ordbogen.
Sport TEXT_Das ist die Hölle.docx
Det er ikke lektie, men brug gerne 10 minutter på at læse de første 2 sider af Boateng-interviewet højt derhjemme (og slå ukendte ord op i ordbogen).
1g TyF2 Sport Wortschatz.docx (Her finder du papirerne til ordforrådsarbejde - i word)
Brug 10 minutter på at komme i gang med "Textarbeit"-skabelonen Textarbeit_skabelon.docx til "Das ist die Hölle"-teksten.
Samtaler med Agge, Alexander, Amalie, Amanda, Andreas, Anna, Annabell, August, Felia, Helena, Ida, Isabella O, Isabella S & Jonathan.
Samtaler med Linus, Liva, Luna, Mads, Marie H, Marie K, Marie M, Mikkel, Noah, Olivia, Simon, Sofia, Tobias & Victoria
Wortschatz zum Text Mein Weg an die Spitze_Seite 1.docx
DIE REDE DIE DAS INTERNET ZERSTÖRT HAT! - Arnold Schwarzenegger Motivation Deutsch
Minlæring (her træner vi personlige pronominer på klassen)
Lektie: Overvej derhjemme, hvad du forbinder med tysk grammatik. Hvad er tysk grammatik?
DO THESE 5 Things To Completely CHANGE YOUR LIFE! | Arnold Schwarzenegger (Har du ikke allerede set denne video, så se den nu. Den siger meget om Schwarzenegger.)
Vi færdiggør ordforrådsarbejde fra i onsdags og går derefter i gang med teksten "Mein Weg an die Spitze"
LEKTIE: Minlæring Træn personlige pronominer via linket til Min Læring
Minlæring (her er 3 opgaver med personlige pronominer, som vi laver på klassen)
TEXT: Schwarzenegger: Mein Weg an die Spitze
Mein Weg an die Spitze_med gloser og spørgsmål.docx
Arbejde med selvstændige præsentationer om sport. I får mindst 45 minutter til arbejde.
Eine mündliche Präsentation zum Thema Sport.pptx
Program:
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
#2 Vielleicht Liebe?
FILM: "Isi und Ossi" (Netflix 2020)
TEXT: AnnenMayKantereit: "Vielleicht vielleicht" (2018) (Lied)
TEXT: AnnenMayKantereit: "Würdest du heute mit mir ausgehen?" (2023) (Lied)
TEXT: Heine: "Ein Jüngling liebt ein Mädchen" (1822) (Gedicht)
TEXT: Bourani: "Auf anderen Wegen" (2014) (Lied)
Wann ist es Liebe?
Wann ist es vielleicht Liebe?
Wann ist es glückliche Liebe?
Wann ist es unglückliche Liebe?
Welche Träume und welche Wünsche haben die Hauptpersonen - und wie sieht ihre Zukunft aus? Wer wird glücklich?
Indhold
Kernestof:
Lyt til sangen "Vielleicht vielleicht" og slå mindst 10 ord op fra sangen. Vielleicht Vielleicht - AnnenMayKantereit lyrics_vielleicht viellleicht.docx
Aufgabe 1 in "Textarbeit zum Lied Vielleicht vielleicht".
Die Textarbeit mit dem Lied Vielleicht vielleicht.docx
Og hør sangen igen derhjemme. AnnenMayKantereit - Vielleicht Vielleicht (Proberaum Session)
Lese und verstehe die 15 Fragen zum Film
DEADLINES in Verbindung mit Isi und Ossi
Es geht weiter mit dem Film "Isi und Ossi"
15 Fragen zum Film Isi und Ossi.docx
Gruppenarbeit zum Film: "Isi und Ossi" (her finder I klassens padlet til jeres stikord & disposition)
Afsnit
Minlæring (et link til dagens stationsarbejde - IKKE lektie)
Minlæring (lav opgaverne færdige, hvis du ikke blev færdig i fredags)
Programm:
Minlæring (øvelse på klassen)
Filmarbeit_skabelon.docx
Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (1822)
TOP 500 Sætningsanalyse med udgangspunkt i personlige pronominer.docx
Minlæring
Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen
1) Læs digtet "Ein Jüngling liebt ein Mädchen" op derhjemme og få det til at lyde flydende.
Heinrich Heine glückliche und unglückliche Liebe.docx
Vi laver også opgave 1 og 3 fra "Ein Jüngling liebt ein Mädchen" som træning forud for skriftlig prøve onsdag, d. 15.5. Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen
Bourani: "Auf anderen Wegen". Læs og forstå sangen. Overvej, hvad vil "das Ich", "das Du" og "das Wir" i sangen vil. Andreas Bourani: Auf anderen Wegen
Test i sproglige emner: kongruens, verbers bøjning i præsens og perfektum og personlige pronominer (sætningsanalyse).
Opsamling på årets emner via mundtlige præsentationer: I fortæller parvis om en af de tekster eller film, som vi har arbejdet med her i 1g. Jeg stiler også et par spørgsmål. Varighed: ca. 5 minutter.
Træn gerne disse Chunks til referat derhjemme.
Se rækkefølge her. Mundtlige oplæg fredag 1g slut.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
#3 Jugend während des zweiten Weltkrieges
Jugend während des zweiten Weltkrieges
AHL, august 2024
Hvordan var det at være ung under Hitlers regime? Hvilke mål havde Nazisterne og hvilke midler brugte de til at opnå dem? Hvilken rolle spillede ungdommen for drømmen om det 3.rige og hvorfor valgte nogle nazismen til mens andre tog afstand fra ideologien?
Primærlitteratur
Klaus Kordon og Peter Schimmel: Die Lisa s.4-23
Hitler, Adolf: Mein Kampf (Umsonst alle Opfer und Beschluss Politiker zu werden)
Die Schlaufe von Hans Peter Richter
Der Giftpilz, oprindelse ukendt
Film: Napola – Elite für den Führer. 2004. Instruktion: Dennis Gansel.
Leni Riefenstahl: Triumpf des Willens
Nationalsozialismus - kurz gesagt: https://www.geschichte-abitur.de/drittes-reich
Hitlerjugend: Florian Stark in "Die Welt:" "So wurden aus Kindern glühende Nazis" https://www.welt.de/geschichte/zweiter-weltkrieg/article159852231/So-wurden-aus-Kinderngluehende-Nazis.html
Propaganda fotos
ca. 40 normalsider
Ekstra materiale vi ikke nåede:
Melita Machmann: "Schicksalsjahr 1933,: Fazit - Mein Weg in der Hitlerjugend" aus "Damkjær m.fl. 2010: Schicksalsjahr - Tatsachen - Erinnerungen - Fiktion. s.27-32.
Uddrag af bogen Die weiße Rose af Inge Scholls om modstandsgruppen af samme navn, som hendes to ældre søskende var en del af.
Film: "Sophie Scholl – Die letzen Tage", 2005, Marc Rothemund
Indhold
Kernestof:
Opråb, lav navneskilte og der er faste pladser
Fast makker i 14 dage:
AfsnitSommerferienfotos.docx Tipps und Hinweise i tyskundervisingen - undervisingsprincipper.pptx
Liebe Schüler*innen
Vi på begynder også vores første forløb med læsning af "Die Lisa". Den udleveres i papirform, men også elektronisk.
Modulplan:
Medbring og fremlæg om din personlige genstand - husk at de 10 stikord skal være i papirform. Medbring også tegneserien Die Lisa. Du skal læse til og med s.7.
Der Text handelt von, Der Text spielt usw.
Læs og forstå "Die Lisa" frem til s.12. Husk at markere i teksten Læs gerne højt for dig selv for at øve dig.
Læs 20min eller frem til side 23 i Die Lisa. Læs gerne følgende arbejdsspørgsmål, så du ved, hvad du skal kigge efter i teksten.
I timen arbejder vi med nedenstående Hvad var Hitlers motivation? Was wollte Hitler und was wollte er nicht? Oversættelsesproblematikker med AI og oversættelsesmaskiner.Forskellige sprogstrategier introduceresDen danske oversættelse af ”Mein Kampf”-a
Hitler über die die deutsche Jugend.pdf
Du skal tage mindst 1 af dine sætninger fra arbejdsarket om Die Lisa s.13-23 og få en AI til at forklare evt. fejl og komme med forslag til forbedringer. Husk at du kan bed den om at gøre niveauet nemmere. Skriv fx ‘jeg er en dansk gymnasieelev, der
Redemittel für eine Bildbeschreibung.docx Kig gerne på denne.
Karikatur - Dolkestødslegenden Vi øver lidt mere billedbeskrivelse.
Læs, forstå og lav så svar, du selv kan forklare vha KI. Se også de små videoer.
Læs siden logo!: Die Nationalsozialisten und der Holocaust - ZDFtivi og du er mere end velkommen til at klikke rundt på de små tekster og videoer, hvis du vil vide mere.
Arbeitsfragen Der Giftpilz.docx Nürnberglovene.jpg
Gennemgang af prøven 4.9
Læs i teksten "Der Giftpilz" frem til bunden af s.26. (Vi har sammen læst s.25 ln.15). Vi læser sammen teksten færdig og svarer på arbejdsspørgsmål i klassen.Der Giftpilz - Text.pdf
Omskrivning af "Der Giftpilz til dialog.Arbeitsbogen und Chunks für _Der Giftpilz_.docx
Du skal sørge for at medringe din tekst om die Lisa + arbejdsspørgsmålene OG Der Giftpilz og arbejdsspørgsmålene dertil. Vi bruger et halvt modul på at forberede os til prøven mandag og det andet halve modul på at arbejde videre med Der Giftpilz
Meget vigtige chunks til at kunne beskrive en tekst:) redemittel.emu.docx
Titel Quizlet med Die Lisa
Afsnit
Efter prøven skal I i jeres makkerskabsgrupper arbejde-selv med en dialog mellem Franz og hans mor på baggrund af teksten Giftpilz. Arbeitsbogen und Chunks für _Der Giftpilz_.docx
I modulet etableres et prøverum, hvor I laver en skriftlig aflevering. Medbring linjeret papir og blyant samt viskelæder.
Medbring Lisa teksten og alle dine besvarede arbejdsspørgsmål.
Fordybelsestiden skal bruges på følgende:
Vi venter med præsentationerne til næste gang og laver noget sjovt i stedet:)
Vi gennemgår jeres prøver og laver præsentation af jeres dialoger mellem Franz og moren. I timen får i 30min til at færdiggøre og indøve præsentationen - I må kun have et papir med få noter til jeres brug.
I dette dobbeltmodul får I introduktion til filmanalyse OG vi skal se en film Og arbejde med den bagefter
VI skal arbejde vider med der Giftpilz og Napola.
Schule (skole)Freundschaft (venskab)Lehrer (lærer)Schüler (elev)Nazismus (nazisme)Erziehung (opdragelse)Sport (sport)Boxen (boksning)Kampf (kamp)Disziplin (disciplin)Zukunft (fremtid)Wettbewerb (konkurrence)Ideologie (ideologi)Macht (magt)Eliteschule
redemittel.emu.docx
Værkstedsarbejde
Alle arbejdsspørgsmål til filmen Napola skal være besvaret.
Analyse: personkarakteristik, miljøbeskrivelse, spændingskurve/berettermodel. Øve ordbogsopslag.
I skal i timen skrive en lille opgave om Napola - det er ikke en prøve. Til opgaven må I dog anvende følgende.
Vi arbejder videre med opgaverne fra mandag og jeg tager flere ud til samtale.
I sidste time fik I tid til at forberede jeres resume og analyse. I får også lidt tid i denne time, men vi skal også øve os i udtale, da afleveringen (og i sidste ende eksamen) jo er mundtlig. Se derfor den følgende video på tysk, hvor de beskriver s
I arbejder selv på jeres mundtlige afleveringer.
Se videoen og formuler 5 spørgsmål til din makker, hvor du bruger forskellige formuleringer. Husk at du kan stoppe videoen af og til for at være sikker på at forstå det hele.
Sidste spørgsmål inden aflevering af den mundtlige opgave - vi skal i gang med den næste tekst. Damals war es Friedrich - Achtes Kapitel HQ
Arbeitsfragen zu Die Schlaufe (1).docx Gloser - Die Schlaufe.docx
Sørg for at du har forstået teksten "Die Schlaufe"/ kap.8 i Damals war es Friedrich. Du må gerne prøve at bruge google lense - selv om den ikke er særlig god, men det kan også være sætninger, du slår op.
Hans Peter Richter - Die Schlaufe.pdf
Tysk ordstilling Se og skriv dine egne noter hertil. Kig evt. også på dit grammatikark i den store gule firkant.
Hovedsætninger med noter.docx
I får respons på jeres mundtlige opgaver i dag.
Tekst til højtlæsning i word: tryk på dikter og slå den over på tysk.
Se videon og øv gerne med:) German Pronunciation for Beginners A1 | Aussprache Basics A1 - YouTube
Øv 30 temaord til Jugend während der Nazizeit
Skriv stikord eller korte sætninger på tysk eller dansk, der kan bidrage til en beskrivelse af vores Tema: Jugend während der Nazizeit. Noter også, hvad du selv mener om de forskellige tekster og om emnet som helhed.
Tematiske sætninger om Jugend während der Nazizeit.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
#4 Krimi
Fra I-bog: "Dein Deutschland" af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt
Erik Christophersen: Der Krimi
Unbekannter Autor: Mord im Hotel
Milena Moser: Mein fünfter Mord
Milena Moser: Letzte Pizza fra Schlampenstories
Tatort: Borowski und der brennende Mann
Indhold
Kernestof:
Krimi Flashcards Der Einbruch om Museum.docx
Keine Hausaufgaben:)
Moser - Letzte Pizza -ohne Endung.doc
Gruppe 1
Vi skal høre jeres afslutninger på krimien OG I skal være sikre på, I har øvet krimiordene godt...dem skal vi nemlig bruge i dag:)
I må ikke trykke på linket før i timen. MinKonto: Log ind 61649904-95b8b-715
I skal have lavet følgende:
Flere elever har kun tysk i dag og derfor får I lov at arbejde selv.
Program:
Lektien er at kunne forklare de forskellige Krimiord, vi har arbejdet med + de forskellige krimityper, som I læste om og skrev one-liners til.
Lektie: genlæs del 2 Mord im Hotel og øv gerne krimiord og krimityper.
I timen forbereder vi jeres skriftlige opgave, der skal laves i næste modul. Her skal vi lave (dele af) en krimianalyse af Mord im Hotel.
Afsnit
Forbered næste arbejd-selv modul
Medbring grammatikark og Redemittel
I dette modul skal i se et afsnit af Tatort
I dette modul skal I gå på CFU og "Borowski og den brændende mand"
Pas og blåt sygesikringskort, forældreunderskrift for mindreårige, opgave til næste arbejd-selv modul
I dette modul skal i rette fejl i jeres skriftlige opgave.
Medbring grammatikark. De, der ikke var der til prøven sidst, skal tage den i dag.
Grammatik: vi gennemgår, verbets bøjning (fahren, schiessen, anrufen, töten, sterben) ordstilling i hoved, bisætninger (dass,weil, rel.pron) samt med adverbielt led først og "seine Aufgabe war den Mord zu ermitteln". Possesive pronominer.
I dette modul skal I gå i gang med at læse den næste Krimi "Mein fünfter Mord" i I-bogen. I skal læse og lave opgaverne i den rigtige rækkefølge og skrive svarene i noterne i I-bogen eller i jeres noter - jeg skal se dem, næste time. I skal lave til
Nye pladser:
Gennemgang af
Sørg for, at du har nået det hele i sidste arbejd-selv-modul
Alle skal have læst til og med 2.del i "Mein fünfter Mord" - se under Krimi
Citat-stafet
quizlet til resümee
I denne time skal I lave krimianalysen af Mein fünfter Mord. Se opgaven i I-bogen - den følger modellen til den, I lavede af Mord im Hotel.
Es ist Abend (Session) - AnnenMayKantereit
In der Weihnachtsbäckerei… | WDR Songtext von Rolf Zuckowski - In der Weihnachtsbäckerei Lyrics
Vi laver mundtlige øvelser på baggrund af Mein fünfter Mord i I-bogen, så gennemlæs den analyse, I lavede i arbejd-selv-modulet i mandags.
Grupper til Lübeck:
Vi arbejder med talekort ifht analysen af Mein fünfter Mord, grammatik med verbers og modalverbers bøjning og gør dernæst klar til en retssag (se sidste opgave under mein fünfter Mord og brug Redemittel fra I-bogen:
Medbring papir med chunks.
Mündliche Sprachfähigkeit: Mein fünfter Mord
Ich wünsche mir...(Jeg ønsker mig...)Letztes Jahr habe ich... geschenkt bekommen.(Sidste år fik jeg...)Ich schenke gerne...(Jeg giver gerne...)Ein gutes Geschenk ist...(En god gave er...)Meine Familie freut sich über...
I sidste time arbejde vi på argumentationer til retssagen mod Lisa. I denne time skal vi rollespille retssagen - først i grupper og senere nogle for klassen. Så hvis du mangler noget, så få det lavet hjemme.
Juleafslutning
https://www.zdf.de/kinder/logo/videos/christkind-oder-weihnachtsmann-einfach-erklaert-100.html
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
#5 Die Moderne Familie
Was heißt Familie heute? Und was bedeutet Familie für dich?
Kernfamilie, Patchworkfamilie, Regenbogenfamilie, Scheidungskind, Spenderkind.
I-bog: Dein Deutschland
Einführung - Die moderne Familie
Oliver Gehrs: So leben wir
Daniel Erk: So leben wir
Julia Franck: Streuselschnecke
Film: Almanya 2011
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002559/almanya---velkommen-til-tyskland
Indhold
Kernestof:
Timeplan:
Log på minlæring med jeres unilogin og træn denne meget nemme opgave med sein, haben og werden Minlæring
Gruppe 1
Minlæring
Program:
20min arbejde på minlæring + Duolingo - bliv ven med mig og dine klassekammerater og vær med i konkurrencen.
Gennemse betydningerne af modalverberne før du går i gang med øvelsen - lav meget gerne andre spørgsmål end de foreslåede.
Minlæring Lav lektien om Mådesudsagnsord
I timen: fortsat arbejde med teksten af Gehrs: “So leben wir” og forberedelse til skrivemodulet næste uge
Husk at øve modalverber minlæring i 20min.
grammatikregler 2024.docx
Skrivemodul om "Meine Familie og teksten af Oliver Gehrs: "So leben wir". Medbring grammatikark og skriveredskaber.
Her kan I øve jer på ordene til familie-temaet Quizlet om Familie
program:
Vi arbejder med skriftlighed fra opgaven sidst.
Daniel Erk: So leben wir (1) | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog og evt. Minlæring
Afsnit
Kære 2g tysk
Grammatisk gennemgang:
Mundtlige præsentationer
Mandag 27.1 4.modul
Opsamling på sidste uges opgaver med Daniel Erk: So leben wir, rollenspiel og prøve-oplevelser, minlæring:)
Vi læser vores næste historie i emnet familie Julia Franck: Streuselschnecke | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Vi læser Streuselschnecke færdig og ser 30min. film
Almanya
Se de første 25min af filmen Almanya - willkommen in Deutschland på Filmstriben (login med dit bibliotekslogin).
Dilemma 1
Grupper:
Brug Redemittel med Diskussion og Gespräch Minlæring Lad jer evt. inspirere her Sara & Monopolet - podcast | DR LYD
Gruppenarbeit
📝 Krav til jeres podcast-præsentation:
Vi skal høre jeres podcasts, så vær sikker på de er klar. Øv jer også gerne på at udtrykke jeres mening, så I kan kommentere på de andre monopoler.
Vi skal arbejde med filmen Almanya. Brug derfor 10 min. hjemme på at overveje problemstillingerne og temaerne i filmen og slå mindst 10 ord op, som du kan bruge til at tale om filmen. Jeg har også rettet jeres rettelser til So leben wir og blot givet
I timen sætter vi fokus på grammatikken. Du bør bruge 20min på at kigge din grammatikoversigt igennem og evt. skrive spørgsmål ned til noget, du ikke forstå. Bøjningen af hjælpe verber, regelmæssige verber og modalverber skal kunnes udenad. I bør ogs
Præsentationer af Almanya
arbejd-selv-modul pga mange fraværende
Du bør bruge 20min på at kigge din grammatikoversigt igennem inden du laver opgaverne på min-læring. Bøjningen af hjælpe verber, regelmæssige verber og modalverber skal kunnes udenad..
Alle møder i klassen og bliver krydset af 09.55.
Aflever stikord til selvvalgt familie-tekst på dette moduls elevfeedback.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Test i verber
13-01-2025
So leben wir
20-01-2025
Rettelser til So leben wir
14-02-2025
Podcast
02-03-2025
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
#6 Liebe vielleicht?
Temaet kan både ses som uafhængigt forløb og som sammenhængende med 1.g forløbet.
Fokus er på forskellige typer kærlighed udtrykt på forskellige måder
Tekster:
”Liebe auf den ersten Klick” von Patricia Mennen in ”Wie man lebt – Menschen unter einander – af Grethe Nyholm Møller, systime 2005.
”Amour ”– Lied von Rammstein
”Nur für dich” – Lied von Wise guys
Indhold
Kernestof:
Aflever stikord til selvvalgt familie-tekst på dette moduls elevfeedback.
Program:
Husk at du skal have afleveret du din mundtlige opgave om Familie under opgave kl. 8 i dag.
Steckbrief Liebe auf den ersten Klick.docx Udfyld med hele sætninger. Alle hjælpemidler tilladt, men jeg anbefaler at øve ordbogsopslag og selv at konstruere sætningerne, og det skal være nemt og læsbart for klassekammerater.
Læs resten af historien "Liebe auf den ersten Klick"
Vi laver Steckbriefe og gætter hinandens og øver udtale på tyskforalle.dk ifht rettelser af mundtlige præsentationer.
Fragen zum Musikvideo:
Hvordan analyserer man digte/sange? Find noter fra tysk og dansk frem.
Amour Rammstein – Amour mit Texte
Rammstein - Ohne Dich (Official Video) Rammstein – Ohne dich mit Texte
Wise Guys - Nur für dich Wise Guys - Nur für dich (Lyrics)
Ingen lektier: I timen taler vi om jeres studieture og sangen "Nur für dich"
Liedanalyse.docx Kontra K - Nur für dich Text - SongTextes.de
Mundtlig udarbejdelse og fremlæggelse af "Liebe"-temaet med udgangspunkt i emnet "Vielleicht Liebe" fra sidste år fx Ein Jüngling liebt ein Mädchen, Nur für dich, Liebe auf den ersten Klick.
Den skriftlige prøve udskydes til næste uge.
vdgb 2019 tyskeksamen.pdf
I dag skal I skrive opgave, så medbring grammatikark og redemittel og genlæs dine noter om emnet Liebe.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Tekstpræsentationsvideo
26-03-2025
Steckbrief
31-03-2025
Liebe prøveeksamen
01-05-2025
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130144435", "T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130144435", "H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130144435" }