Holdet 2023 TyF/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Kirsten Sunke Agergaard
Hold 2023 TyF/3 (1g TyF/3, 2g TyF/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introkursus
Titel 2 Auf dem Weg
Titel 3 Deutschland - Landeskunde
Titel 4 Täter und Opfer (EKSAMEN)
Titel 5 Die DDR - Flucht und Alltag (EKSAMEN)
Titel 6 Gemeinschaften und Feindbilder (EKSAMEN)
Titel 7 Zu sich selbst stehen (EKSAMEN)
Titel 8 Repetition og Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introkursus

Introkursusforløbet har til formål at klæde eleverne på til tysk i gymnasiet gennem nedslag i forskellige discipliner.
Der er fokus på taleøvelser, strategier og gentagelser, som skal give eleverne oplevelsen af "confidence" - at de kan lykkes med at tale tysk.
Derudover er et væsentligt fokuspunkt at blive trygge i et læringsrum, hvor vi taler tysk sammen. Der veksles mellem mange forskellige grupper og par, så så mange som muligt får talt tysk med hinanden og vænner sig til det.

Vi skal arbejde med:
• Aussprache (Udtale)
• Fragewörter (Spørgeord)
• Strategier (Kommunikationsstrategi, gættestrategi)
• Reden, reden, reden (Vi skal snakke en del tysk)
• Wortschatz (Ordforråd – eksisterende og nyt)
• Hjælpemidler (Ordbog, sprogregler)
• Basale sprogregler (Sætningsopbygning, Ordenes opgaver mm.)
Info om Tysk i gymnasiet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Auf dem Weg

Tematik:
At være på vej - Især i ungdomsårene kan man have en oplevelse af at være på vej. På vej væk fra barndommen og ind i voksenlivet, på vej ind i venskaber, på vej ind og ud af ensomhed og fællesskaber. På vej til at finde ud af, hvor man hører til, hvem man støtter sig til - og ikke mindst hvem man selv er.

Indhold og formål:
Forløbet giver dig indblik i gymnasiets arbejdsmetoder omkring et emneforløb:
En tematik udfoldes gennem forskellige materialer og samtidig arbejdes der med forskellige grammatiske og sproglige fokuspunkter, med mundtlighed og skriftlighed, som gradvist sætter dig i stand til at sige noget om emnet på tysk.
Et centralt omdrejningspunkt i forløbet er arbejdet med den såkaldte "confidence", som handler om, at du, når du lærer et sprog, efterhånden begynder at stole på, at du kan udtrykke dig på sproget - i stor eller lille grad.
Vi arbejder derfor med: forskellige taleøvelser, med at forståelse, med strategier (kommunikationsstrategier, læsestrategier, gengivelsesstrategier), med udtale, med ordforråd, med masser af gentagelser og med masser af fejl.

Faglige mål:
Efter forløbet kan du:
• Jeg kan bruge ord og vendinger fra emnets ordforråd til at gengive et materiales indhold på tysk
• Jeg ved, hvilke strategier jeg skal benytte mig af, når jeg skal læse en tekst på tysk.
• Jeg kan bruge vendingen ”Es gibt”
• Når jeg taler tysk, kan jeg benytte mig af mine strategier fra introkurset og:
• Tale i hele sætninger
• Genbruge spørgsmålet i mit svar
• Jeg kan forklare, hvad verbernes opgave er og jeg har forstået, hvordan jeg skal bruge verberne: (bøjning i person, tal og tid + finitte og infinitte former)
• Jeg kan forklare ordstillingen i hovedsætninger på tysk.
• Jeg kan udfylde og få overblik ved at bruge "Thema-Schema"
• Jeg har forstået, hvordan vi arbejder med emneforløb i tyskundervisningen i gymnasiet.

Kernestof:
📖Gemeinsamkeit und Einsamkeit: In: Dein Deutschland, Systime, 2020
📖🎵🎨Johan Wolfgang von Goethe: Erlkönig, 1782
🎬Film: About a girl, Mark Monheim, 2014
📖Julia Engelmann: Sag mir, wer. In: Hermann, Los geht's, Systime, 2019

Grammatik:
• Verbernes opgaver: (Regelmæssige verber og hjælpeverber, tider)
• Ordstilling i hovedsætninger
Materialer:
Minlæring: Ordstilling i hoved- og ledsætninger: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=256975
Fass die Grammatik an: Side 16 + 17 + Spil 4
Kurz gesagt: Uddrag af Kapitel 4, Kapitel 8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Deutschland - Landeskunde

Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb arbejder vi med at få overordnet, basal viden om Tyskland.
Vi arbejder med at tilegne os faktuel viden om Tyskland som et land med stor mangfoldighed og dykker ned i forskellige aspekter af samfundsforhold, historie, kultur og mentalitet for at få en fornemmelse af vigtige sider af Tyskland, som kan danne grundlag for forløb i 2g og generelt for global dannelse.

Vi arbejder med:
Gesellschaft:
• Faktuel viden om Tyskland i forhold til opbygning (Bundesländer) med fokus på mangfoldigheden i natur, traditioner og dialekter.

Kultur und Mentalität:
• Kulturelle forskelle i Tyskland og mellem Tyskland og Danmark (Omgangsformer, Nationale Symboler)

Geschichte:
• Historisk overblik og tidslinje, som skal give eleverne en overordnet forståelse for Tysklands historie, som vil komme dem til gavn i fremtidige forløb.
• Arbejde med Rammsteins "Deutschland" som eksempel på, hvordan man som tysker kan forholde sig til Tysklands fortid.

Fokus i forløbet er fortsat at opbygge 'confidence' i faget - tro på, at man kan tysk og at man lykkes med at producere sprog. I den forbindelse arbejder vi videre med:  
• Læsestrategier (Hvordan kan jeg forstå en tekst på tysk?, Transparens, gæt, kontekst, ordbog)
• Kommunikationsstrategier (faste vendinger, es gibt, simple sætninger)
• Ordforråd - Vi arbejder med emnets ordforråd
• Ift. sprogregler arbejder vi videre med bøjning af verber, hjælpeverber, tider og ordstilling og derudover mere intensivt med modalverber og modalkonstruktioner.

Læringsmål:
Efter dette forløb skal du gerne kunne:
- Bruge læse - og forståelsesstrategier, når du læser en tekst på tysk.
- På tysk fortælle om Tysklands mangfoldighed ved at bruge forløbets ordforråd, faste vendinger samt "es gibt" - og ved at lave simple sætninger.
- På dansk kunne fortælle om vigtige begivenheder i Tysklands historie.
- Reglerne for Siezen og Duzen.
- Føre en samtale på tysk, hvor du Siezer.
- På tysk kunne lave en sammenligning af typiske træk hos tyskere og danskere ved at bruge forløbets ordforråd, faste vendinger samt "es gibt"
- Betydningen af modalverberne
- Lave modalkonstruktioner med rigtig ordstilling i hoved- og ledsætninger.

Kernestof:
• Fakten über Deutschland In: Dein Deutschland, ibog, Taber&Graverholt, Systime, 2020
• Einstieg Landeskunde In: Tysk B – Grundbog til tysk, ibog, Madsen&Storgaard, Systime, 2020
• Powerpoint om Tysklands historie
• Rammstein: Deutschland,  Aus dem Album Deutschland, 2019
• Siezen und Duzen In: Dein Deutschland, ibog, Taber&Graverholt, Systime, 2020
• Typisch dänisch - typisch deutsch:  In: Dein Deutschland, ibog, Taber&Graverholt, Systime, 2020

Supplerende stof:
Bundesländer: https://www.geoguessr.com/seterra/de/vgp/3014
Deutsche Dialekte: https://www.youtube.com/watch?v=b193CI4v0ME
Øvelser med tidslinje
Siezen på https://gliglish.com/

Grammatik:
• Fortsat arbejde med:
•  Verbernes opgaver: (Regelmæssige verber og hjælpeverber, tider)
• Ordstilling: Hovedsætninger og ledsætninger
• Modalverberne (Betydning, bøjning og brug)
Materialer:
Minlæring:
• Ordstilling i hoved- og ledsætninger:
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=256975
• Modalverber:
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=263490

Fass die Grammatik an: Side 16 + 17 + 38-40 + Spil 22
Kurz gesagt: Uddrag af Kapitel 10 (Modalverber)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Täter und Opfer (EKSAMEN)

Fokus og formål:
I forløbet arbejder vi med begreberne ”Täter und Opfer” for at undersøge, hvilke årsager, motiver og følelser der kan knytte sig til en ugerning eller en forbrydelse.
Centralt i forløbet står også arbejdet med begrebet skyld. Kan et offer være skyldigt og kan en gerningsmand være uskyldig?
I arbejdet med motiv og årsager, er der fokus på at reflektere over og beskrive, hvor vores sympati ligger.
Vi arbejder med forskellige fiktive og autentiske kriminalhistorier og med krimigenrens træk.
I træningen af perspektivering arbejdes der med en skabelon, som udfyldes for hvert studeret materiale.
Derudover trænes der:
• personkarakteristik
• gengivelse og gengivelsesstrategier
• at uddrage det væsentlige af et materiale
• læsestrategier

Læringsmål:
Efter forløbet forventes du at kunne:
• forstå og anvende tyske gloser fra forløbet
• formulere tyske sætninger, der karakteriserer et givent materiales personer
• forklare på tysk, hvilke mulige årsager og følelser, der knytter sig til en given forbrydelse
• diskutere hvor skylden og din sympati omkring en given forbrydelse ligger ved at bruge konstruktionen ”einerseits-anderseits” (herunder at diskutere to sider af samme sag)
• bruge læsestrategier til at læse, forstå og tilegne dig en tekst
• bruge gengivelsesstrategier til at gengive et materiale på tysk (Erzähl mal)
• definere og forklare væsentlige træk af krimigenren på tysk

Kernestof:
- Krimi, In Helle Egendal: Gattungen, (s. 83-87)

- Gert Wilden/Max Colpet, Hildegard Knef: Lola und Johnny (Fra internettet)

- Milena Moser: Letzte Pizza (In: Kurzum, Tyskforlaget)

- Ferdinand von Shirach: Einsam. In: Sinding, Auf Uns, Gyldendal

- Natasha Kampusch: 3096 Tage, List Verlag, 2010, Auszüge aus dem Buch: S.166, 193, 200, 2o2, 246, 253

- Der Tagesspielgel: Wer war Wolfgang Priklopil, 2007: https://www.tagesspiegel.de/gesellschaft/geschichte/wer-war-wolfgang-priklopil-natascha-kampusch-und-der-stille-nachbar/1009872.html)


Supplerende stof:
Film: 3096 Tage, Regi: Sherry Hormann, 2013, Constantin Film (tyskproduceret, men engelsksproget)

Grammatik:
Substantivernes køn
Kasus
Artikler
Modalverber og modalkonstruktioner
Præpositioner
Aktiv og passiv
Possessive pronominer
Ordstilling i hoved - og ledsætninger
Bøjning af verber
Verbernes tider

Materialer:
Fass die Grammatik an (Oversigt og spil)
Grammatik-oversigt på 2 sider
Min læring: https://app.minlaering.dk/ - Tyskgram basis og grundforløb

Omfang: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Die DDR - Flucht und Alltag (EKSAMEN)

Fokus og formål:
I forløbet er omdrejningspunktet flugt. Hvilke grunde var der til at flygte ud af DDR, hvordan kunne det gøres og hvilke konsekvenser kunne det have. Vi undersøger samtidig gode og dårlige sider ved livet i DDR og arbejder med at forstå, hvorfor det kunne være rigtig eller forkert for forskellige mennesker at flygte. Forløbet skal give eleverne indblik i vilkår og konsekvenser af livet i et diktatur.

Fortsat arbejde med brug af faste vendinger med udgangspunkt i Erzähl mal-spillet, samt vendinger til tekstgengivelse og personkarakteristik.

Læringsmål:
Efter forløbet forventes du at kunne:
• Bruge gengivelsesstrategier- og vendinger, når du laver resumeer.
• Forstå og bruge emnets Wortschatz
• Beskrive omstændighederne omkring Tysklands deling
• Forklare om livet i DDR (Alltag, die Stasi, Überwachung, Jugendorganisationen, Flucht, Rechte)
• Diskutere fordele og ulemper ved livet i DDR ved brug af "Einerseits/Anderseits"
• Sammenligne forløbets fortællinger med hinanden og finde ligheder og forskelle i hovedpersonernes måder at være i DDR på gennem brug af Thema-Schema
• Forklare grunde til flugt og forskellige måder at flygte på og konsekvensen af flugt.

Kernestof:
- Michael Herbig: Ballon, 2018

- Lars Kraume: Das schweigende Klassenzimmer, 2018

- Flix: Frank (2009), In: Fuchs & Sinding: Auf Uns, Gyldendal 2016

Alltag und Flucht - Stationenlernen:
1. Alltag in der DDR: https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/leben-in-der-ddr/ddr-alltag> (Auszug - se OneNote)
2. Jugendorganisationen in der DDR:
: http://www.planet-wissen.de/politik_geschichte/ddr/jugend_in_der_ddr/portraet_junge_pioniere.jsp (Auszug - se OneNote)
3. Was ist die Stasi?:<https://kinder.wdr.de/tv/neuneinhalb/neuneinhalb-lexikon/lexikon/s/lexikon-ministerium-fuer-staatssicherheit-stasi-100.html> + https://www.zeitklicks.de/ddr/das-system/ueberwachung-und-unterdrueckung/die-stasi (Auszug - se OneNote)
4. Flucht:
Fra <https://www.zeitklicks.de/ddr/das-system/weg-nur-wie/flucht> +
https://www.zeitklicks.de/ddr/das-system/weg-nur-wie/raus-aus-der-ddr-aber-wie (Auszug - se OneNote)

Supplerende stof:
Was war die DDR? ZDF Mediathek (https://www.youtube.com/watch?v=lsnIuUue_RE)
Leben in der DDR, In: Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A (https://tyskbogen.systime.dk/?id=137#c679)

Grammatik:
Substantivernes køn
Kasus
Modalverber og modalkonstruktioner
Præpositioner
Aktiv og passiv
Possessive pronominer
Ordstilling i hoved - og ledsætninger
Bøjning af verber
Verbernes tider

Materialer:
Fass die Grammatik an (Oversigt og spil)
Grammatik-oversigt på 2 sider
Min læring: https://app.minlaering.dk/ - Tyskgram basis og grundforløb

Omfang: ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Gemeinschaften und Feindbilder (EKSAMEN)

Formål og fokus:
Gemeinschaften und Feindbilder er et Viden og Medier–forløb, hvor vi har fokus på at forstå fortiden og forsøge at formulere fremtiden. Samtidig undersøger vi, hvordan propaganda blev brugt som effektivt medie i nazitiden til at skabe og opretholde fjendebilleder.

Overordnet set, skal vi undersøge, hvordan fællesskabets dynamikker både kan forene og ekskludere og herigennem nå til en forståelse af nogle af de uforståelige mekanismer, der var på spil i Tyskland under nazismen.

Forstå fortiden:
Hvordan kunne det foregå, at man under nazismen kunne forfølge og dræbe så mange mennesker? Vi undersøger:
1) hvilke fjendebilleder der tegnedes under nazismen og hvordan man på forskellig vis kunne forholde sig til dem. (Herunder nazismens ideologi og brug af propaganda som medie i ord og billeder)
2) hvilke fællesskaber børn og unge måtte indordne sig under, under nazismen, og hvordan man på forskellig vis kunne forholde sig til dem som en del af et fællesskab eller ved at stille sig uden for fællesskabet.  

Formuler fremtiden:
Kan det mon ske igen?
Hvilke dynamikker gør sig gældende, når det handler om menneskers fællesskaber og fjendebilleder? Vi dykker ned i fællesskabets magt gennem filmen, ”Die Welle” og undersøger, hvordan mennesker lader sig påvirke af angst og af hinanden, når det handler om at passe ind og være en del af et fællesskab.
”Die Welle” sammenlignes med scener fra filmen ”Napola” og beskrivelsen af det ungdomsfællesskab, der gjorde sig gældende under nazismen på eliteskolerne.

Fortsat arbejde med brug af faste vendinger med udgangspunkt i Erzähl mal-spillet, samt vendinger til tekstpræsentation.

Kernestof:
- Adolf Hitler: Über Jugenderziehung, 1938, In Hansen&Harsaae, Moderne Vergangenheit, 1991
- FILM: Dennis Ganzel, Napola - Elite für den Führer,  2004
- Hans Peter Richter, Die Schlaufe, (AUSZUG) In: Damals war es Friedrich, dtv, 1980
- FILM: Dennis Gansel, Die Welle, 2008

Supplerende stof:
Fokus på: Fællesskab og fjendebilleder
- Powerpoint om Nazismen som ideologi
- Powepoint om nazistisk propaganda
- Der Giftpilz (1938) (Auszug) In: Hans-Günter & Neumann, Britta: "Niederschläge"; 1999

Grammatik:
Substantivernes køn
Kasus
Artikler
Modalverber og modalkonstruktioner
Præpositioner
Aktiv og passiv
Possessive pronominer
Ordstilling i hoved - og ledsætninger
Bøjning af verber
Verbernes tider

Materialer:
Fass die Grammatik an (Oversigt og spil)
Grammatik-oversigt på 2 sider
Min læring: https://app.minlaering.dk/ - Tyskgram basis og grundforløb

Omfang: ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Zu sich selbst stehen (EKSAMEN)

Fokus og formål:
Omdrejningspunktet i forløbet er at undersøge, at vi alle prøver at finde og stå ved værdisæt og holdninger - og derved at stå ved os selv - og at vores værdier og holdninger kan udfordres i mødet med andre mennesker.
Der er således fokus på at afdække forskellige måder at stå ved sig selv gennem nedslag i forskellige fortællinger, der skildrer udfordringer i mødet mellem generationer, livsindstillinger og kulturer.

Læringsmål:
Efter forløbet forventes du at kunne:
•    Bruge gengivelsesstrategier- og vendinger, når du laver resumeer.
•    Forstå og bruge emnets Wortschatz
•    Forklare på tysk, hvad det vil sige at stå ved sig selv ved brug af vendinger og ord fra forløbet.
•    Diskutere fordele og udfordringer ved at stå ved sig selv ved brug af "Einerseits/Anderseits"
•    Sammenligne forløbets fortællinger med hinanden og finde ligheder og forskelle i hovedpersonernes måder at stå ved sig selv gennem brug af Thema-Schema
•    Konstruere sætninger med modalverber og have sikkerhed i bøjning og brug af modalverber samt ordstilling i modalkonstruktioner.
- Arbejde med brug af faste vendinger med udgangspunkt i Erzähl mal-spillet.

Materiale:
Kernestof:
- Christian Müller: Was bedeutet es zu dir selbst zu stehen
AUSZUG aus: medium.com: Christian Müller, Stehst du zu dir oder läufst du Annerkennung nach, 2018:
https://medium.com/lebenskarriere/stehst-du-zu-dir-oder-l%C3%A4ufst-du-anerkennung-nach-67d52435ac35

- Gudrun Pausewang: Ein rotes Kleid, In: Beziehungen, Systime, 1993

- Klee: Danke Nein, 2022: https://www.youtube.com/watch?v=UUIzhn-Z_Kg

- Film: Almanya - Willkommen in Deutschland, 2011, Regie: Yasemin Samdereli

- Film: Hundefutter, Till Kleinert, 2007

Supplerende stof:
· Arbeitsblätter zu den Materialien
· Quizlet med kerneord til forløbet

Grammatik:
Substantivernes køn
Kasus
Modalverber og modalkonstruktioner
Præpositioner
Aktiv og passiv
Possessive pronominer
Ordstilling i hoved - og ledsætninger
Bøjning af verber
Verbernes tider

Materialer:
Fass die Grammatik an (Oversigt og spil)
Grammatik-oversigt på 2 sider
Min læring: https://app.minlaering.dk/ - Tyskgram basis og grundforløb

Omfang: Ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer