Holdet 2023 TyF/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Astrid Louise Hylager Lund, Kirsten Sunke Agergaard
Hold 2023 TyF/d (1d TyF, 2d TyF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introkursus
Titel 2 #1 Auf dem Weg
Titel 3 #2 Deutschland - Landeskunde
Titel 4 #3 Jugend während des zweiten Weltkrieges
Titel 5 #4 Krimi
Titel 6 #5 Die Mauer und die Menschen
Titel 7 #6  Die moderne familie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introkursus

Introkursusforløbet har til formål at klæde eleverne på til tysk i gymnasiet gennem nedslag i forskellige discipliner og gennem mødet med forskellige værktøjer.
Der er fokus på taleøvelser, strategier og gentagelser, som skal give eleverne oplevelsen af "confidence" - at de kan lykkes med at tale tysk.
Derudover er et væsentligt fokuspunkt at blive trygge i et læringsrum, hvor vi taler tysk sammen. Der veksles mellem mange forskellige grupper og par, så så mange som muligt får talt tysk med hinanden og vænner sig til det.

Vi arbejder med:
• Aussprache (Udtale)
• Fragewörter (Spørgeord)
• Strategier (Kommunikationsstrategi, gættestrategi)
• Reden, reden, reden (Vi skal snakke en del tysk)
• Wortschatz (Ordforråd – eksisterende og nyt)
• Hjælpemidler (Ordbog, sprogregler)
• Basale sprogregler (Sætningsopbygning, Ordenes opgaver mm.)
Info om Tysk i gymnasiet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #1 Auf dem Weg

Tematik:
At være på vej - Især i ungdomsårene kan man have en oplevelse af at være på vej. På vej væk fra barndommen og ind i voksenlivet, på vej ind i venskaber, på vej ind og ud af ensomhed og fællesskaber. På vej til at finde ud af, hvor man hører til, hvem man støtter sig til - og ikke mindst hvem man selv er.

Indhold og formål:
Forløbet giver dig indblik i gymnasiets arbejdsmetoder omkring et emneforløb:
En tematik udfoldes gennem forskellige materialer og samtidig arbejdes der med forskellige grammatiske og sproglige fokuspunkter, med mundtlighed og skriftlighed, som gradvist sætter dig i stand til at sige noget om emnet på tysk.
Et centralt omdrejningspunkt i forløbet er arbejdet med den såkaldte "confidence", som handler om, at du, når du lærer et sprog, efterhånden begynder at stole på, at du kan udtrykke dig på sproget - i stor eller lille grad.
Vi arbejder derfor med: forskellige taleøvelser, med at forståelse, med strategier (kommunikationsstrategier, læsestrategier, gengivelsesstrategier), med udtale, med ordforråd, med masser af gentagelser og med masser af fejl.

Faglige mål:
Efter forløbet kan du:
• Jeg kan bruge ord og vendinger fra emnets ordforråd til at gengive et materiales indhold på tysk
• Jeg ved, hvilke strategier jeg skal benytte mig af, når jeg skal læse en tekst på tysk.
• Jeg kan bruge vendingen ”Es gibt”
• Når jeg taler tysk, kan jeg benytte mig af mine strategier fra introkurset og:
• Tale i hele sætninger
• Genbruge spørgsmålet i mit svar
• Jeg kan forklare, hvad verbernes opgave er og jeg har forstået, hvordan jeg skal bruge verberne: (bøjning i person, tal og tid + finitte og infinitte former)
• Jeg kan forklare ordstillingen i hovedsætninger på tysk.
• Jeg kan udfylde og få overblik ved at bruge "Thema-Schema"
• Jeg har forstået, hvordan vi arbejder med emneforløb i tyskundervisningen i gymnasiet.

Kernestof:
📖Gemeinsamkeit und Einsamkeit: In: Dein Deutschland, Systime, 2020
📖🎵🎨Johan Wolfgang von Goethe: Erlkönig, 1782
🎬Film: About a girl, Mark Monheim, 2014
📖Julia Engelmann: Sag mir, wer. In: Hermann, Los geht's, Systime, 2019

Grammatik:
• Verbernes opgaver: (Regelmæssige verber og hjælpeverber, tider)
• Ordstilling i hovedsætninger
Materialer:
Minlæring: Ordstilling i hoved- og ledsætninger: https://app.minlaering.dk/lektier/klasse/61730/lektie/256975/
Fass die Grammatik an: Side 16 + 17 + Spil 4
Kurz gesagt: Uddrag af Kapitel 4, Kapitel 8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #2 Deutschland - Landeskunde

Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb arbejder vi med at få overordnet, basal viden om Tyskland.
Vi arbejder med at tilegne os faktuel viden om Tyskland som et land med stor mangfoldighed og dykker ned i forskellige aspekter af samfundsforhold, historie, kultur og mentalitet for at få en fornemmelse af vigtige sider af Tyskland, som kan danne grundlag for forløb i 2g og generelt for global dannelse.

Vi arbejder med:
Gesellschaft:
• Faktuel viden om Tyskland i forhold til opbygning (Bundesländer) med fokus på mangfoldigheden i natur, traditioner og dialekter.

Kultur und Mentalität:
• Kulturelle forskelle i Tyskland og mellem Tyskland og Danmark (Omgangsformer, Nationale Symboler)

Geschichte:
• Historisk overblik og tidslinje, som skal give eleverne en overordnet forståelse for Tysklands historie, som vil komme dem til gavn i fremtidige forløb.
• Arbejde med Rammsteins "Deutschland" som eksempel på, hvordan man som tysker kan forholde sig til Tysklands fortid.

Fokus i forløbet er fortsat at opbygge 'confidence' i faget - tro på, at man kan tysk og at man lykkes med at producere sprog. I den forbindelse arbejder vi videre med:  
• Læsestrategier (Hvordan kan jeg forstå en tekst på tysk?, Transparens, gæt, kontekst, ordbog)
• Kommunikationsstrategier (faste vendinger, es gibt, simple sætninger)
• Ordforråd - Vi arbejder med emnets ordforråd
• Ift. sprogregler arbejder vi videre med bøjning af verber, hjælpeverber, tider og ordstilling og derudover mere intensivt med modalverber og modalkonstruktioner.

Læringsmål:
Efter dette forløb skal du gerne kunne:
- Bruge læse - og forståelsesstrategier, når du læser en tekst på tysk.
- På tysk fortælle om Tysklands mangfoldighed ved at bruge forløbets ordforråd, faste vendinger samt "es gibt" - og ved at lave simple sætninger.
- På dansk kunne fortælle om vigtige begivenheder i Tysklands historie.
- Reglerne for Siezen og Duzen.
- Føre en samtale på tysk, hvor du Siezer.
- På tysk kunne lave en sammenligning af typiske træk hos tyskere og danskere ved at bruge forløbets ordforråd, faste vendinger samt "es gibt"
- Betydningen af modalverberne
- Lave modalkonstruktioner med rigtig ordstilling i hoved- og ledsætninger.

Kernestof:
• Fakten über Deutschland In: Dein Deutschland, ibog, Taber&Graverholt, Systime, 2020
• Einstieg Landeskunde In: Tysk B – Grundbog til tysk, ibog, Madsen&Storgaard, Systime, 2020
• Powerpoint om Tysklands historie
• Rammstein: Deutschland,  Aus dem Album Deutschland, 2019
• Siezen und Duzen In: Dein Deutschland, ibog, Taber&Graverholt, Systime, 2020
• Typisch dänisch - typisch deutsch:  In: Dein Deutschland, ibog, Taber&Graverholt, Systime, 2020

Supplerende stof:
Bundesländer: https://www.geoguessr.com/seterra/de/vgp/3014
Deutsche Dialekte: https://www.youtube.com/watch?v=b193CI4v0ME
Øvelser med tidslinje
Siezen på https://gliglish.com/

Grammatik:
• Fortsat arbejde med:
•  Verbernes opgaver: (Regelmæssige verber og hjælpeverber, tider)
• Ordstilling: Hovedsætninger og ledsætninger
• Modalverberne (Betydning, bøjning og brug)
Materialer:
Minlæring:
• Ordstilling i hoved- og ledsætninger:
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=256965
• Modalverber:
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=263491

Fass die Grammatik an: Side 16 + 17 + 38-40 + Spil 22
Kurz gesagt: Uddrag af Kapitel 10 (Modalverber)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #3 Jugend während des zweiten Weltkrieges

Jugend während des zweiten Weltkrieges
AHL, august 2024

Hvordan var det at være ung under Hitlers regime? Hvilke mål havde Nazisterne og hvilke midler brugte de til at opnå dem? Hvilken rolle spillede ungdommen for drømmen om det 3.rige og hvorfor valgte nogle nazismen til mens andre tog afstand fra ideologien?

Primærlitteratur
Klaus Kordon og Peter Schimmel: Die Lisa s.4-23
Hitler, Adolf: Mein Kampf (Umsonst alle Opfer und Beschluss Politiker zu werden)
Die Schlaufe von Hans Peter Richter
Der Giftpilz, oprindelse ukendt
Film: Napola – Elite für den Führer. 2004. Instruktion: Dennis Gansel.
Leni Riefenstahl: Triumpf des Willens
Nationalsozialismus - kurz gesagt: https://www.geschichte-abitur.de/drittes-reich
Hitlerjugend: Florian Stark in "Die Welt:" "So wurden aus Kindern glühende Nazis" https://www.welt.de/geschichte/zweiter-weltkrieg/article159852231/So-wurden-aus-Kinderngluehende-Nazis.html   
Propaganda fotos
ca. 40 normalsider

Ekstra materiale:
Bücherverbrennung: https://www.1000dokumente.de/index.html?c=dokument_de&dokument=0207_gei&object=abstract&st=&l=de
Kristallnacht: Was braucht der Jude in Klavier

Melita Machmann: "Schicksalsjahr 1933,: Fazit - Mein Weg in der Hitlerjugend" aus "Damkjær m.fl. 2010: Schicksalsjahr - Tatsachen - Erinnerungen - Fiktion. s.27-32.

Uddrag af bogen Die weiße Rose af Inge Scholls om modstandsgruppen af samme navn, som hendes to ældre søskende var en del af.
Film: "Sophie Scholl – Die letzen Tage", 2005, Marc Rothemund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #4 Krimi

Fra I-bog: "Dein Deutschland" af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt
Erik Christophersen: Der Krimi
Unbekannter Autor: Mord im Hotel
Milena Moser: Mein fünfter Mord

Milena Moser: Letzte Pizza fra Schlampenstories

Tatort: Borowski und der brennende Mann
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 #5 Die Mauer und die Menschen

Warum war Deutschland überhaupt geteilt? https://www.zeitklicks.de/ddr/das-system/frag-doch-mal/warum-war-deutschland-ueberhaupt-geteilt/

"Wie der Mauerbau fast mein Abitur verhindert hätte" graphic Novel af Regina zywietz:  in "Geteilte Stadt Berlin - Zeitgeschichten" af Susanne Buddenberg und Thomas Henseler.

Film: Der Tunnel, 2001.

Zwei Seiten eines Sprungs 4.10.2016 von Gina Apitz und Thorsten Fuchs http://www.haz.de/Nachrichten/Politik/Deutschland-Welt/Zwei-Seiten-eines-Sprungs

Mauer, Opfer, Täter af O.R. Andersen og Poul Husum: "Berlin Haupstadt und Metropole" Munksgaard 1992 s.87-89. Fra Spiegel 12/8 1991 og Stern 12/9 1991.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 #6 Die moderne familie

Was heißt Familie heute? Und was bedeutet Familie für dich?

Kernfamilie, Patchworkfamilie, Regenbogenfamilie, Scheidungskind, Spenderkind.

I-bog: Dein Deutschland
Einführung - Die moderne Familie
Oliver Gehrs: So leben wir
Daniel Erk: So leben wir

Film: Almanya 2011 https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002559/almanya---velkommen-til-tyskland
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer