Titel
3
|
#2 Deutschland - Landeskunde
Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb arbejder vi med at få overordnet, basal viden om Tyskland.
Vi arbejder med at tilegne os faktuel viden om Tyskland som et land med stor mangfoldighed og dykker ned i forskellige aspekter af samfundsforhold, historie, kultur og mentalitet for at få en fornemmelse af vigtige sider af Tyskland, som kan danne grundlag for forløb i 2g og generelt for global dannelse.
Vi arbejder med:
Gesellschaft:
• Faktuel viden om Tyskland i forhold til opbygning (Bundesländer) med fokus på mangfoldigheden i natur, traditioner og dialekter.
Kultur und Mentalität:
• Kulturelle forskelle i Tyskland og mellem Tyskland og Danmark (Omgangsformer, Nationale Symboler)
Geschichte:
• Historisk overblik og tidslinje, som skal give eleverne en overordnet forståelse for Tysklands historie, som vil komme dem til gavn i fremtidige forløb.
• Arbejde med Rammsteins "Deutschland" som eksempel på, hvordan man som tysker kan forholde sig til Tysklands fortid.
Fokus i forløbet er fortsat at opbygge 'confidence' i faget - tro på, at man kan tysk og at man lykkes med at producere sprog. I den forbindelse arbejder vi videre med:
• Læsestrategier (Hvordan kan jeg forstå en tekst på tysk?, Transparens, gæt, kontekst, ordbog)
• Kommunikationsstrategier (faste vendinger, es gibt, simple sætninger)
• Ordforråd - Vi arbejder med emnets ordforråd
• Ift. sprogregler arbejder vi videre med bøjning af verber, hjælpeverber, tider og ordstilling og derudover mere intensivt med modalverber og modalkonstruktioner.
Læringsmål:
Efter dette forløb skal du gerne kunne:
- Bruge læse - og forståelsesstrategier, når du læser en tekst på tysk.
- På tysk fortælle om Tysklands mangfoldighed ved at bruge forløbets ordforråd, faste vendinger samt "es gibt" - og ved at lave simple sætninger.
- På dansk kunne fortælle om vigtige begivenheder i Tysklands historie.
- Reglerne for Siezen og Duzen.
- Føre en samtale på tysk, hvor du Siezer.
- På tysk kunne lave en sammenligning af typiske træk hos tyskere og danskere ved at bruge forløbets ordforråd, faste vendinger samt "es gibt"
- Betydningen af modalverberne
- Lave modalkonstruktioner med rigtig ordstilling i hoved- og ledsætninger.
Kernestof:
• Fakten über Deutschland In: Dein Deutschland, ibog, Taber&Graverholt, Systime, 2020
• Einstieg Landeskunde In: Tysk B – Grundbog til tysk, ibog, Madsen&Storgaard, Systime, 2020
• Powerpoint om Tysklands historie
• Rammstein: Deutschland, Aus dem Album Deutschland, 2019
• Siezen und Duzen In: Dein Deutschland, ibog, Taber&Graverholt, Systime, 2020
• Typisch dänisch - typisch deutsch: In: Dein Deutschland, ibog, Taber&Graverholt, Systime, 2020
Supplerende stof:
Bundesländer: https://www.geoguessr.com/seterra/de/vgp/3014
Deutsche Dialekte: https://www.youtube.com/watch?v=b193CI4v0ME
Øvelser med tidslinje
Siezen på https://gliglish.com/
Grammatik:
• Fortsat arbejde med:
• Verbernes opgaver: (Regelmæssige verber og hjælpeverber, tider)
• Ordstilling: Hovedsætninger og ledsætninger
• Modalverberne (Betydning, bøjning og brug)
Materialer:
Minlæring:
• Ordstilling i hoved- og ledsætninger:
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=256965
• Modalverber:
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=263491
Fass die Grammatik an: Side 16 + 17 + 38-40 + Spil 22
Kurz gesagt: Uddrag af Kapitel 10 (Modalverber)
|